strana 2
Pro klidnější život
Už téměř šest měsíců je v úseku mezi ulicemi Vyskočilova a Michelská snížen počet jízdních pruhů na pražské magistrále ve směru z centra. Omezení dopravy
zde potrvá až do konce září, kdy si oddechnou nejen řidiči, ale i obyvatelé okolních domů a žáci základní školy v Bítovské ulici – divize 3 zde totiž v tu dobu dokončí
výstavbu nové, 690 metrů dlouhé protihlukové stěny.
„Součástí naší zakázky je dodávka a montáž ocelových konstrukcí kotvení, sloupků protihlukové stěny a příhradových konstrukcí, které slouží k překlenutí podchodů,
kanalizace a inženýrských sítí. Vzhledem k okolnímu hustému provozu montují zámečníci ze střediska Ing. Rybáře
pod vedením pana Nikoly Pastirika všechny prvky téměř
letmo, za pomoci provozu dopravy a mechanizace divize 4,“ říká vedoucí projektu Ing. Tomáš Daníček.
Ocelové prvky vyrábí divize 3 v Horních Počernicích
(foto č. 1), kde jí k tvarování pásnic sloupů do požadovaného rádia slouží speciální přípravek (foto č. 2), jenž
vymyslel Ing. Vladimír Beneš. Kotevní konstrukce (foto
č. 3) se osazují bez mechanizace. Mezery mezi sloupky
(foto č. 4) vyplňují dvouvrstvé sendvičové panely o délce
2,0 m, výšce 0,5 m a tloušťce 0,24 m. Na rubu mají dvanácticentimetrovou nosnou betonovou stěnu, která je na
straně obrácené ke komunikaci doplněná stejně silnou
vrstvou s akusticky pohltivou funkcí. Od tří metrů nad
terénem až do výšky osmi metrů bude betonová výplň
nadstavěna transparentními deskami z plexiskla.
Stavba, kterou divize 3 provádí subdodavatelsky pro
sdružení OHL ŽS a SWIETELSKY stavební, zlepší nejen
životní prostředí, ale i vzhled okolí rušné komunikace.
–red–, foto archiv stavby
1
2
PTÁME SE
Ing. Pavla Hrúzika,
oblastního ředitele divize 4
Projekt podzemní lanové dráhy v Istanbulu
Mimo výstavbu depa metra na trase Mahmutbey–Kabataș, o níž jsme informovali nedávno, se společnost
Metrostav Ankara Inșaat v Istanbulu v současnosti zabývá i projektem podzemní lanové dráhy Așiyan – Rumeli Hisarüstü. Smlouvu na dodávku stavebních prací
i technologie podepsali zástupci firmy s místním magistrátem letos 7. června. Dodací lhůta projektu EPC
(navrhni/obstarej/postav) byla stanovena na 720 dní.
Magistrát největšího tureckého města pokračuje
ve zlepšování dopravní infrastruktury. Její součástí se už
v roce 2019 stane nová lanovka, která se bude podobat té
na pražský Petřín, ale povede podzemním tunelem, jenž
se uprostřed trasy rozšíří kvůli umístění výhybny. Podzemní dráha spojí luxusní čtvrť Bebek na pobřeží evropského břehu Bosporu s o sto metrů výš ležícím pahorkem
Hisarüstü (mapa), kde se napojí na metro M6. Na svahu,
pod kterým povede, stojí historická pevnost Rumelihisarı,
jejíž název se nejčastější překládá jako Pevnost v zemi
Římanů (foto str. 1). Je ale situována mimo trasu tunelu.
Dceřiná společnost Metrostavu musí pro projekt
Așiyan – Rumeli Hisarüstü za necelé dva roky od podepsání kontraktu dopracovat předběžnou projektovou
dokumentaci, provést nezbytné průzkumy, vypracovat
prováděcí projektovou dokumentaci, vybudovat traťový
tunel, dolní a horní stanici (její vestibul napojí na trasu
metra M6), obstarat technologickou část lanovky včetně
vozů, kolejových systémů, elektromechanické části a řídicího systému a vše uvést do provozu. Hodnota kontraktu
činí zhruba 29 milionů eur.
Stavbaři už od června dokončili topografický průzkum
oblasti tunelu i obou stanic a pracují na pasportizaci
budov a konstrukcí v území, které může být zasaženo
poklesy půdy. „Stojí tu objekty Boğaziçi Üniversitesi,
tedy Bosporské Univerzity, a také soukromé domy postavené začátkem dvacátého století (foto). Hodně jich má
dřevěnou nosnou konstrukci, která byla historicky velmi
populární pro svou seizmickou odolnost. Pro nás to může
být velká výhoda – očekáváme, že budovy lépe odolají případným deformacím v poklesové kotlině, vyvolaným tunelářskými pracemi,“ říká Ing. Marek Gasparovič, hlavní
stavbyvedoucí tureckých projektů z útvaru zahraničního
podnikání Skupiny Metrostav.
Dnes kolegové v Turecku pracují zejména na vyjasnění koncepčního návrhu, který předložil investor. V blízké
době ale projektant dokončí prováděcí projekt vertikální
šachty a přístupového tunelu pro ražbu traťového tunelu,
jenž raziči provedou pomocí Nové rakouské tunelovací
metody. Bude celkem měřit 815 metrů a jeho sklon dosáhne třinácti procent.
– r ed –, fo to Mar ek Gaspar ovič, Mapy.c z
Chippile, Chipper, Unloading a Infrastructure
3
4
Metrostav_16_2017.indd 2
Přední světový výrobce papírových materiálů, společnost Mondi Štětí, se rozhodl zmodernizovat a na téměř
dvojnásobek rozšířit sklad dřevěné štěpky. Stavbu pro
něj provádí tým Ing. Petra Orta z divize 8.
V papírenském závodě ve Štětí stavbaři během 11 měsíců musí vybudovat pět hlavních objektů s anglickými
názvy. Chippile zahrnuje železobetonový kruhový základ
o poloměru 64 m, 80m podzemní tunel pro umístění dopravníků a 25 m vysokou ocelovou konstrukci vyplněnou
betonem, která ponese technologii pro sběr, skladování
a přesun dřevěné štěpky. Chipper obsahuje masivní šestimetrový základ pro nový štěpkovač dováženého dřeva
a přístavbu ocelové haly s opláštěním. Foundations Chipper jsou základové bloky pro dopravníky, dopravníkové
věže a ostatní technologie. Unloading tvoří 11 m hluboký
železobetonový objekt vykládky štěpky a navazující podzemní železobetonový tunel pro dopravníky. Poslední je
Infrastructure – tři trafostanice, přeložky komunikace,
požární vodovod, kanalizace a rozsáhlé cementobetonové
kryty zpevněných ploch prováděné z drátkobetonu.
Technologické záludnosti
Podle Ing. Orta se jedná o náročnou zakázku, která probíhá za plného provozu ostatních skladových prostor,
a je při ní třeba koordinovat činnosti s několika dodavateli technologií, což vyžaduje přísně dodržovat termíny
připravenosti jednotlivých stavebních objektů. Ty jsou
od sebe navíc vzdáleny stovky metrů, což se promítá například do logistiky. „Kromě toho veškerá komunikace se
zástupci společnosti Mondi probíhá v angličtině,“ doplnil.
Projekt ve Štětí ale není výjimečný jen přípravou
nebo způsobem vedení. Stavbaři si tu museli poradit
i s několika technologickými záludnostmi. „Náročné bylo
vybudování železobetonového základu pro štěpkovač. Šlo
o komplikovanou masivní konstrukci, kterou pod vedením
Ing. Petra Doubice provedlo železobetonářské středisko
divize 8,“ říká Ing. Ort. Na 25m ocelovou konstrukci Chippile stavbaři použili ocelovou trubku tyčící se do výšky
18 metrů. Její průměr přesahuje dva metry a byla vyarmovaná a vyplněná samozhutniteným betonem (foto).
Dodala ji divize 3 stejně jako konstrukci haly Chipperu.
Ačkoli zakázka týmu Ing. Orta skončí ve Štětí až letos
v prosinci, většina nových objektů bude spuštěna do provozu už během podzimu. Kapacita pro skladování štěpky
se téměř zdvojnásobí a vyložení jednoho jejího vagonu
bude místo současných 14 minut trvat jen necelé dvě.
Rozšíření dřevoskladu je částí rozsáhlé modernizace
celého závodu, která potrvá až do roku 2027. Ve Štětí proto z divize 8 pracuje také tým Ing. Radka Zemana, který
staví objekty pro provoz regeneračního kotle na sušinu ze
sulfátového výluhu. Jeho projektu se věnujeme příště.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Ing. Hrúzik, absolvent Stavební fakulty Technické univerzity v Žilině, nastoupil do divize 4 v roce 2007 s více
než čtyřletou praxí v projektových kancelářích v Ostravě a v Praze. V Metrostavu působil zprvu v útvaru kontroly kvality, později se jako stavbyvedoucí i projektový
manažer podílel na budování jižní části Pražského
okruhu v úseku 512. V únoru 2014 se stal oblastním
ředitelem divize 4 pro dopravní stavby na Slovensku.
Mohl byste představit vaše zastoupení?
V současnosti je nás na Slovensku 27 včetně mě. Devět
kolegů, jež vede Ing. Tibor Kobela, tvoří v Žilině oblast západ. Zhruba stejný počet lidí pracuje i v Prešově v oblasti
východ, kterou řídí Ing. Alexander Kiseľák. Oba jsou zkušení praktici, ve svém regionu působí už řadu let a místní
investoři je dobře znají. V týmech je doplňují mladí technici nebo absolventi, s nimiž hledají i soutěží nové zakázky – co se týče přípravy a podání nabídek včetně cenové
části, tak ty drobnější si připravujeme sami, u větších nás
samozřejmě podporuje divize. My ostatní sídlíme v Bratislavě, nedaleko od budovy Metrostavu Slovakia, kde jsme
původně ve dvou kancelářích začínali. Podle toho, jak se
nám bude dařit získávat zejména dlouhodobé zakázky,
chceme zastoupení i nadále posilovat.
Jaké významnější projekty dnes máte za sebou?
Už v roce 2014 jsme získali čtyři drobnější zakázky od
Slovenskej správy ciest, kam patřil i jeden rok trvající
projekt, který spočíval v rekonstrukci betonové vozovky v okolí Sence. V hojné míře jsme při něm uplatnili
vnitropodnikové kapacity. Bourání a předrcení stávající
vozovky provedla střediska asfaltových a betonových
vozovek a kolegové také na našem úseku položili všechny
asfaltové vrstvy. Upřímně musím říct, že si obě střediska
právem zasloužila respekt konkurence. Teď máme rozpracovanou větší stavbu v Kremnici, kde jako lídr ve sdružení
řídíme rekonstrukci 3,5 km dlouhé silnice poblíž Banské
Bystrice s náročnou sanací sesuvu svahu. Dále provádíme
čtyři menší zakázky na východě Slovenska a další projekt
na rekonstrukci křižovatky v centru Prešova se nachází
těsně před podpisem smlouvy.
Spolupracujete také se slovenskými dceřinými společnostmi Metrostavu?
Nejčastěji s firmou Doprastav Asfalt. Vlastně ani tunu
materiálu do asfaltových vrstev jsme si na naše stavby
nevzali od jiného dodavatele. Kromě Doprastav Asfaltu
také spolupracujeme se společností PK Doprastav, pokud
potřebujeme kamenivo, a využíváme i laboratorní služby
firmy SQZ. Je to pro nás výhodné z toho důvodu, že
kolegové znají dobře místní prostředí a hlavně se s nimi
dokážeme vždy lépe a rychleji dohodnout, pokud vzniknou problémy třeba kvůli časovým posunům. Spolupráce
musí být samozřejmě pro oba i finančně výhodná.
Teď na vás čeká první velká samostatná stavba…
Podepsali jsme smlouvu na výstavbu dálničního přivaděče Lietavská Lúčka – Žilina, kde jako generální dodavatel
začneme v září stavět cca 2,6 km dlouhý úsek komunikace, jež povede přímo pod okny našich kanceláří v Žilině.
Pokud to bude možné, chceme při ní opět co nejvíc uplatnit vlastní kapacity, zejména u zemních prací a pokládky
asfaltů, abychom zviditelnili své postavení na slovenském
trhu. Během pár dní odevzdáme navíc nabídku do užší
soutěže na stavbu R3 Tvrdošín–Nižná s předpokládanou
hodnotou téměř 75 milionů eur. Byla by zajímavá i pro
naše mostaře – součástí projektu je až 13 mostů a staveniště bude kousek od českých hranic.
Jak se vám žije u Prahy a pracuje na Slovensku?
Manželka i děti si zvykly, že nejsem často doma, ale to
jsem nebyl, ani když jsem pracoval na Pražském okruhu,
a ten jsem měl za humny. Tak už to prostě u stavbařů bývá. Všichni musejí počítat s tím, že pracovat osm hodin
denně nestačí. Mám ale kolem sebe perfektní tým lidí,
na které se mohu spolehnout. Vedení divize mi dalo důvěru a podporuje mě, a to všechno stojí za úspěchy, kterých
jsme v poslední době na Slovensku dosáhli.
07.09.17 13:08