strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Ve stanici Palmovka pracuje Metrostav potřetí

Metrostav je od začátku činnosti spojen s výstavbou

pražského metra. A i když se žádná další trasa podzemní dráhy v české metropoli nebuduje, ve stanici

Palmovka pracují dnes jeho zaměstnanci už potřetí

– v letech 1986–1990 ji postavili, v roce 2002 po povodních opravili a teď rekonstruují její západní vestibul

(foto č. 1), kde mění všech pět eskalátorů na nástupiště i na terén a zřizují bezbariérový výtah (foto č. 2).

„Administrativně je to složitější, protože tu vlastně

řešíme dvě zakázky naráz, ale to není pro veřejnost zajímavé. Pro cestující je podstatné, že od soboty 11. listopadu budou opět moci používat všechny vstupy do metra

z křižovatky ulic Zenklova a Na Žertvách a k tomu také

nový výtah. Deset dní nato ale uzavřeme kvůli rekonstrukci vestibul východní. V té době už budeme mít navíc

rozpracovanou obdobnou stavbu také ve stanici metra

Náměstí Republiky, takže už teď posilujeme náš tým,“ říká

vedoucí projektu Ing. Libor Zeman z divize 8.

2

Podle harmonogramu má přestavba první části stanice Palmovka trvat 152 dnů. Přitom 51 připadá na administrativní závěr díla včetně komplexních zkoušek a ze zbytku

byly 62 dnů prázdniny – stručně řečeno: je to náročná

práce v krátkém termínu. U všech rekonstrukcí se totiž

soutěží a rozbíhají všechny profese naráz, ne postupně

jako u novostavby, kde začínáte základy, a než se dostanete k elektroinstalacím, chvíli to trvá. A to ještě odpoledne na nástupišti nikdo nepracuje, jak si všiml zvídavý

pozorovatel a na „prohřešek“ upozornil investora. „Pán

ale netušil, že plot ve stanici jen ohrazuje prostor, jenž

využíváme pro přepravu strojního vybavení a materiálu,

který vozíme během nočních výluk z depa ve Zličíně. Takže se svou stížností neuspěl. Dva horní eskalátory jsme

ale naváželi z terénu. Tam jsme sice v červenci pracovali

v souběhu s rekonstrukcí přilehlého tramvajového tělesa,

ale problémy jsme neměli. S dodavatelem tohoto díla jsme

se dohodli a vyšli si vstříc. Když se totiž chce, všechno

jde. Záleží to jen na lidech,“ konstatuje Ing. Zeman.

Divize 8 posiluje vlastní kapacity

Až doposud vypisoval investor zakázky na stavbu jednotlivých úseků metra odděleně na část stavební a technologickou. Trasa metra D se ale bude soutěžit najednou,

všechno dohromady. Proto divize 8 rozšiřuje vlastní

kapacity, aby byla soběstačná i v jednotlivých profesích.

„Už teď s námi pracuje kolega, který ovládá silnoproud,

a připravujeme se na příchod slaboproudaře a vzduchaře, abychom mohli na „Déčko“ podat ucelenou nabídku

a měli i dostatečné reference,“ uzavírá vedoucí projektu.

Nová fasáda ve dvou etapách

Jedna z dominantních budov areálu Purkyňových kolejí, který se nachází v severozápadní části Brna, postupně mění svou podobu. Změna sice nebude radikální,

ale přesto viditelná na první pohled. Objekt s jedním

podzemním a 14 nadzemními podlažími totiž dostane

ve dvou etapách nová okna a dveře a především zateplený obvodový plášť. Tým Roberta Škareckého z divize 1 ve sdružení s PS Brno také opraví jeho střechu.

„Demontáž původní provětrané fasády z drátoskla

jsme mohli zahájit až poté, co vysokoškoláci opustili

koleje po skončení akademického roku,“ popisuje Robert

Škarecký. Výměna oken začala koncem července a už

na konci srpna muselo být hotovo, protože obě části

zakázky bude provázet velmi krátká dodací lhůta – první

etapa, která zahrnuje opravu severovýchodní a jihovýchodní fasády (foto), musí být dokončena letos na konci

listopadu. Zahájení druhé, při níž stavbaři opraví zbývající

části fasády a střešní plášť, je naplánováno na příští letní

prázdniny. V obou etapách bude třeba vyměnit celkem

506 oken a dveří uspořádaných do 209 okenních sestav.

Budova bude mít zvýrazněný sokl ve výšce jednoho

podlaží, kde cihelné pásky nahradí keramický obklad

aplikovaný na kontaktní zateplovací systém. Objektu bude

dominovat lehký předsazený plášť z neprůhledných barevných skleněných panelů, do nichž budou vsazena dřevohliníková okna. Lodžie v krajním sloupci dlouhé fasády

budou dozděny a osazeny okny s klasickým parapetem.

Únikové schodiště, část posledního ustupujícího podlaží

a copilitové konstrukce technického patra opláští tepelně

izolační plechové panely s výplní z minerální vaty.

S milimetrovou přesností

„K jihovýchodní straně budovy, kde vyčnívá těleso únikového schodiště, přiléhá dvoupodlažní objekt a na jeho

střeše nebylo ze statických důvodů možné založit lešení.

Kolegové je tady museli vybudovat na zavěšené ocelové

konstrukci. S ohledem na členitost fasády to byl pro

statika našeho partnera ve sdružení nelehký úkol,“ řekl

Robert Škarecký. „Hodně pečliví a precizní jsme museli

být také při umisťování dřevohliníkových oken v návaznosti na budovaný rastr provětrané fasády. Okna jsme

museli osazovat jak ve vertikální, tak i horizontální rovině

s přesností do několika milimetrů,“ dodává.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Metrostav_16_2017.indd 3

Záchranné složky získají moderní zázemí

Hasiči, strážníci městské policie i příslušníci Policie

ČR se v Českém Těšíně konečně dočkají. Po letech

vyjednávání a hlavně shánění finančních prostředků

na stavbu integrovaného výjezdového centra se ledy

pohnuly a divize 1 mohla před pár týdny začít s jeho

stavbou. V Sokolovské ulici vyrostou tři moderní budovy, které zajistí pohodlné a především funkční zázemí

pro bezpečnostní a záchranné složky v Českém Těšíně.

Budova pro hasiče bude dvoupodlažní a zakryje ji atypická střecha – částečně plochá a částečně oblouková vytvořená z nosných dřevěných vazníků. „V přízemí budou

garáže pro hasičské vozy a technické zázemí, v patře pak

tělocvična, šatny, hygienické zázemí, pokoje nebo kanceláře,“ popisuje vedoucí projektu Pavel Szmek.

Vzhledově totožný bude objekt pro strážníky, který

ale bude mít o patro navíc. V přízemí opět najdou prostor

garáže, ale i výslechové místnosti, cely předběžného

zadržení, kanceláře a sklad zbraní i munice. Druhé a třetí

nadzemní podlaží zaplní především kanceláře, zasedací

místnosti a nezbytné sociální zázemí. Naopak pouze jednopodlažní bude budova pro městskou policii, kde garáže

a kanceláře se sociálním zázemím doplní sklad zbraní.

Práce v Českém Těšíně právě započaly

Dnes jsou na staveništi patrné pouze základy budoucích

budov, stavbaři u některých z nich dokončili vrtání pilot.

„Zatím neočekávám žádné zásadní komplikace, zbrzdit

nás může jen časný nástup zimy, protože dokončení hrubé

stavby včetně střechy je naplánováno až do zimního období,“ uvádí Pavel Szmek. Vedoucí projektu nepočítá, že

by se na stavbě měly podílet další divize Metrostavu, jeho

tým ale využívá konzultace se specialisty z centrály ohledně kontroly statického projektu a návrhu střešní skladby.

2,5

Do konce příštího roku vyrostou v Českém Těšíně

nejen tři nové budovy, ale promění se i jejich okolí (vizualizace). Vznikne dostatečně velké parkoviště, zastřešené

stání pro jízdní kola a dokonce i hřiště s běžeckou dráhou

a cvičnou věží, kde budou policisti, strážníci i hasiči trénovat svou fyzickou zdatnost i připravenost k zásahu.

Martina Vampulová,

vizualizace Ateliér IDEA

Profesionální hasičská jednotka v Českém Těšíně

v současné době sídlí v požární zbrojnici z roku 1931,

která je v majetku města a je pro aktuální potřeby

Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského

kraje zcela nevyhovující. Budova totiž byla

vyprojektovaná a vybudovaná v době, kdy se používaly

malé stříkačky tažené koňmi, takže dnes mají řidiči

problém dostat dovnitř i ven moderní techniku.

Státní policisté zase sídlí ve vilce z roku 1895, takže

z hlediska zázemí jsou na tom dnes nejlépe městští

strážníci, kteří mají k dispozici zmodernizovanou

budovu se dvorem v Tovární ulici.

milionu metrů běžných pilot v počtu přibližně 190 tisíc kusů

obsáhne stavba rychlostní komunikace S7 Koszwały – Nowy

Dwór Gdański, kterou v Polsku buduje divize 4 Metrostavu.

Netradiční využití finišeru na pokládku CBK

V Soběšicích dokončuje tým Ing. Daniela Riedla z divize 3 rozšíření zemědělského areálu. Necelý rok trvající

zakázku zkomplikovalo hned na začátku neúnosné podloží, na závěr ale vylepšilo použití finišeru na pokládku

cementobetonového krytu (CBK) pro výstavbu podlah

lehacích boxů a uliček ve stáji dojnic.

Stáj s volným boxovým ustájením, jedním krmným

stolem a nestlanými krmišti, na něž navazují stlané lehací

boxy a nestlané kaliště, bude na zastavěné ploše 2928 m2

sloužit 297 dojnicím. Její ocelová jednopodlažní hala má

u štítů opláštění z průsvitných polykarbonátových desek

či lakovaného trapézového plechu, podélné stěny uzavírají

svinovací plachty. Střešní krytina je navržena z průsvitných komůrkových polykarbonátových vlnovek.

Na stáj navazuje nová paralelní dojírna s kapacitou

2 × 16 míst a veškerým příslušenstvím, kde technologicko-provozní část je jednopodlažní, technicko-hygienická

má o patro víc. Zvenku k dojírně přiléhá stojatý věžový

silotank na mléko s kapacitou 20 000 litrů. Pro uskladnění tekutých odpadů z živočišné výroby poslouží částečně

zapuštěná, nezastropená a nepropustná kruhová železobetonová jímka o užitné kapacitě 3062 kubíků.

„Nejsložitější okamžik jinak běžné stavby nastal vloni

v polovině listopadu, kdy se potvrdilo to, co jsme sice

předpokládali, ale investor od začátku odmítal akceptovat.

A sice, že podloží pod stájí je k založení zcela nevhodné.

Projekt počítal s únosností 40 MPa a my přitom nemohli

ani dokončit statickou zatěžovací zkoušku kvůli naprosto

neúnosné zemině. Nad rámec projektu jsme proto museli

vytěžit dalších 5000 m3 zeminy a nahradit je lomovým

kamenem, do čehož nám navíc nastala pravá šumavská

zima,“ říká Ing. Riedl.

Šikovný nápad pro kvalitu a rychlost

Relativně velká plocha rovných betonových podlah, které

bylo nutné ve stáji vybudovat, přivedla kolegy na myšlen-

1

ku vystavět je pomocí strojového parku divize 4 – konkrétně finišerů na pokládku CBK, které se běžně využívají

při stavbě silnic či dálnic. Nápad uplatnili, jen potřebovali

betonovat v době, kdy stroje Metrostavu nebyly volné,

práci proto zadali subdodavateli.

Dobrá zkušenost pro příště

„Pro betonáž lehacích boxů firma použila finišer Wirtgen

Power Curber 5700 (foto č. 1), pro pokládku CBK uliček

v šíři 3500–5500 mm nasadila finišer Gomaco s ukládkou

kluzných trnů do spár (foto č. 2). Dovolím si potvrdit, že

stroje svou práci splnily na výtečnou – co se týká kvality

uloženého betonu, zejména povrchu (foto č. 3), i rychlostí.

Při další podobné akci bychom proto zcela nepochybně

opět využili stejnou metodu. Jedinou nevýhodou bylo,

že projekt s touto technologií od začátku nepočítal a bylo

nutné dělat v něm změny za pochodu, třeba při uzemnění

hrazení, kotvení sloupků hrazení a sjednocení tvaru lehacích boxů,“ vzpomíná stavbyvedoucí Jiří Slováček.

Divize 3 si při této zakázce v Soběšicích v praxi potvrdila, že znalost vnitropodnikové nabídky je výhodná

a stroje na dopravní stavby lze dobře využít i u zemědělských či průmyslových zakázek.

–red–, foto archiv stavby

2

3

07.09.17 11:18