strana 4

„Urychlovač“ schválen

Senát schválil a prezident republiky během léta potvrdil svým podpisem novelu zákona, který má usnadnit

budování důležitých liniových staveb.

Velkým problémem při přípravě staveb dopravní infrastruktury jsou totiž nezřídka časové prodlevy způsobené

nemožností zahájit stavební práce, a to kvůli přezkoumávání některých dílčích rozhodnutí, ale také obstrukční

jednání ze strany některých lidí.

Zákon mimo jiné obsahuje seznam dopravních staveb,

u nichž se má usnadnit vyvlastňování pozemků pomocí

takzvaného mezitímního rozhodnutí. Přehled dopravních

staveb, na které se má mezitímní rozhodnutí vztahovat,

zahrnuje vybrané dálnice, silnice I. třídy, železnice, metro i nové oplocení pražského Letiště Václava Havla. Je

na něm například i Pražský okruh, stavby v rámci pražského, brněnského a ostravského železničního uzlu nebo

plavební stupně Děčín a Přelouč.

V novele se také hovoří o tzv. fikci souhlasu. Týkat se

bude přípravy dopravních, energetických a dalších staveb, na něž se zákon o urychlení výstavby vztahuje. Pokud

by úřad nevydal závazné stanovisko do 60 dnů, mělo by

se za to, že nemá námitek. Má to donutit úřady, aby svá

stanoviska vydávaly včas.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

1

–red–, ČTK

Aktuality z Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

Beton v Praze pod jejím dohledem

Paní Mazurová je neskutečný praktik, často se s ní radili stavitelé z celé České republiky a ona vždy ochotně

pomohla. Ve své práci byla velmi precizní a poctivá,

často byla na stavbách, kde neustále kontrolovala kvalitu betonu, ale i technologickou kázeň při ukládce. Pod

jejím dohledem byly betonovány důležité stavby v Praze

jako například tunely železničního koridoru Nové spojení,

tunel Mrázovka, Zlíchovský tunel, Vysočanský radiála,

tunel Blanka, některé stanice metra, Fakulta architektury

ČVUT, Národní technická knihovna v Dejvicích, Laserové

centrum v Dolních Břežanech ELI Beamlines, obchodní

centrum Chodov a mnoho dalších důležitých projektů.

Odbornice na beton si během své praxe vybrala svého

nástupce, kterým se stal Ing. Robert Coufal, Ph.D. Ten

nyní převzal vedení technologického oddělení ve společnostech TBG Metrostav a TBG Pražské malty a Milada

Mazurová se tak může konečně naplno věnovat rodině,

svým vnoučatům a umění.

Ing. Kristýna Vinklerová, –red–

Světová obchodní organizace (WTO) v srpnu zveřejnila rozhodnutí, v němž zamítla většinu tvrzení Ruska

ohledně údajné neslučitelnosti opatření energetické

politiky EU s pravidly mnohostranného obchodu. Evropská komise toto rozhodnutí WTO vítá, potvrzuje

totiž zákonnost hlavních zásad třetího energetického

balíčku Evropské unie.

Podle vyjádření účastníků panelu WTO se neprokázalo

tvrzení, že EU ve svém třetím energetickém balíčku údajně

diskriminuje služby potrubní dopravy nabízené Ruskem,

poskytovatele služeb či ruský zemní plyn. Pokud jde

o pravidla týkající se oddělení výroby a dodávek energie

od provozování přenosových sítí (známe pod pojmem

„unbundling“) a také pravidla týkající se zkapalněného

zemního plynu (LNG) a těžebních plynovodních sítí, rozhodl panel ve prospěch EU. Pro Evropskou unii je to důležitá a pozitivní zpráva, protože potvrzuje základní prvky

takzvaného třetího energetického balíčku.

Komise bude nyní rozhodnutí podrobně analyzovat;

soustředí se zejména na omezený počet otázek, u nichž

nebyla slučitelnost energetické politiky EU s pravidly WTO

dosud uznána. Třetí energetický balíček sestává z právních předpisů EU pro integraci vnitřního trhu s energií.

Obsahuje pravidla týkající se zejména oddělení dodávek

a výroby energie od provozování přenosových sítí, nediskriminačního přístupu k energetické infrastruktuře a nezávislosti národních energetických regulačních orgánů.

P hD r. D u š an Č ec h v ala

Cihly stále chybějí

Odbornice na beton

Přední česká odbornice na technologii betonu Ing. Milada Mazurová, jež dlouhé roky pracovala u společnosti TBG Metrostav, „pověsila beton na hřebík“.

V polovině léta uzavřela svou profesní dráhu a stala se

babičkou v důchodu na plný úvazek.

Když s betonem začínala, byla nejvyšší vyráběná

třída betonu C30/37, ovšem za 22 let, co působila u TBG

Metrostav, je rekordem betonárny pevnost 180 MPa...

Milada Mazurová (na snímku vlevo) vystudovala stavební

průmyslovku, poté Fakultu stavební ČVUT, obor pozemní

stavitelství. Její koníček byl vždy beton. Stojí za počátkem samozhutnitelných, barevných, vysokopevnostních,

vodonepropustných a jiných speciálních betonů v ČR.

Kromě své hlavní činnosti ve vedení technologického oddělení v TBG Metrostav působila v redakční radě

časopisu BETON TKS, vedla odborné přednášky v rámci

vzdělávacích seminářů, přednášela na vysoké škole, spolupracovala s umělci a sochaři a pomáhala studentům

s jejich absolventskými pracemi.

Příznivý verdikt WTO

2

3

Nový úsek dálnice D3 nedaleko Českých Budějovic se už rýsuje

Na území Jihočeského kraje mezi obcemi Bošilec a Ševětín si nelze nevšinout, že výstavba více než osm km

dlouhého úseku D3 značně pokročila. Tým divize 4 vedený Ing. Josefem Králem tu od února 2016 pracuje na

prodloužení potřebné dopravní tepny. Dálnice D3 by v budoucnu měla navázat na rakouskou rychlostní silnici

S10 a významně tak urychlí a zkvalitní cestování na jih Evropy, a to zejména k Jaderskému moři. Na úseku 0309/I

mezi Bošilcem a Ševětínem se aktuálně dokončují zemní práce a probíhá výstavba dvou dálničních mostů. Nyní je

zprovozněno pět přeložek komunikací II. a III. třídy o celkové délce cca 7,5 km. Hotovy jsou dva mosty (nadjezdy) nad

dálnicí a téměř hotovy tři dálniční mosty. Zhruba čtyři km dálnice jsou v ložných vrstvách asfaltů, na dalších čtyřech

km dálnice jsou téměř hotovy zemní práce a provádějí se konstrukční vrstvy. Třeba na 112. km proběhla již pokládka

asfaltové směsi s vysokým modulem tuhosti (foto č. 1). Pokročil most přes vodoteče, kde stavbaři dokončili ochranu

izolace litým asfaltem, a provádí se montáž zádržného systému (foto č. 2) a téměř hotov je nadjezd, po kterém je

vedena silnice II/603 u Ševětína (foto č. 3). Most je již zprovozněný a stavbaři pod ním dokončují kamennou dlažbu.

„Celá stavba používá nejmodernější postupy výstavby, například zemní práce provádíme pomocí 3D modelů, ke

geodetickému zaměřování provedených prací využíváme technologii dronů,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Josef

Král, ředitel výstavby z divize 4. Daří se plnit harmonogram prací, i když stavbu nejvíce komplikuje prosazování

změn oproti investorské projektové dokumentaci, která z logiky věci nemůže být nikdy bez chyb. Dodejme, že ke

zprovoznění dálnice by mělo dojít v červnu 2019, celkové dokončení stavby je plánováno na konec února 2020.

České stavebnictví trápí již déle nedostatek některých

stavebních materiálů. Týká se to stavebního skla, izolace, panelů a především cihel. Podle ankety ČTK mezi

výrobci a prodejci stavebních materiálů jsou čekací

lhůty ve srovnání s minulým rokem až dvojnásobné.

Třeba výrobce zdicích systémů Wienerberger nedávno

oznámil meziroční nárůst prodeje o 20 procent. Příčinou

je stavební boom, který z části způsobily v minulých letech dostupnější hypotéky a vyšší poptávka po bytech.

Kapacity výrobců, které jsou nastavené na běžný

zájem stavebníků, v současné době nestačí pokrýt zvýšenou potřebu, přestože největší výrobci pálených cihel

do modernizace výroby investují. Problém ale je, že po finanční krizi v roce 2008 odešly ze stavebnictví desítky tisíc lidí, což se může projevovat dosud. Výrobci stavebních

hmot tehdy snížili své kapacity.

Vyšší poptávka je také dána tím, že se do stavby pustili

i ti, kteří dlouhodobě čekali na stavební povolení. Teprve

teď se po roce až dvou letech dočkali.

Hledají se postupy bez cihel

Je na místě zdůraznit, že v důsledku nedostatku ceny

stavebních materiálů narostly o desítky procent. „Je to

víc než nouze, je to krizová situace, protože ceny stavebních materiálů měsíc od měsíce rostou,“ řekl Českému

rozhlasu Martin Stašek, oblastní ředitel divize 6, která

právě rekonstruuje například laboratoře Povodí Vltavy.

Jeho tým momentálně pracuje i na stavbě, kde není použitá téměř žádná cihla. „Je tu pouze sádrokarton, veškeré

vnitřní příčky a dispozice jsou řešeny sádrokartonem, což

je určitá možnost, jak si dneska si pomoct,“ popsal novinářům Martin Stašek. Situace se v dohledné době patrně

nezlepší, prodejci upozorňují, že absence materiálu může

být ještě větší a stavbaři by s tím měli dopředu počítat.

Na podzim totiž vrcholí stavební sezona.

–red–, zdroje: ČTK, ČRo

Délka evropských sítí metra v km

Zdroj: Wikipedia – List of Metro systems (2018)

*Rusko: počítána pouze evropská část

*Turecko: zahrnuje pouze istanbulský systém

35

85

548*

106

490

37

120

40

388

29

113

65

435

6

83

38

71

224

44

40

489

84

106*

–red–, foto archiv stavby

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 16/2018 vyšlo 13. 9. 2018 (17/2018 vyjde 1. 10. 2018) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,

Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Petr Řezáč, Ing. Jaromír Šob a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_16_2018.indd 4

11.09.18 14:37