strana 4
„Urychlovač“ schválen
Senát schválil a prezident republiky během léta potvrdil svým podpisem novelu zákona, který má usnadnit
budování důležitých liniových staveb.
Velkým problémem při přípravě staveb dopravní infrastruktury jsou totiž nezřídka časové prodlevy způsobené
nemožností zahájit stavební práce, a to kvůli přezkoumávání některých dílčích rozhodnutí, ale také obstrukční
jednání ze strany některých lidí.
Zákon mimo jiné obsahuje seznam dopravních staveb,
u nichž se má usnadnit vyvlastňování pozemků pomocí
takzvaného mezitímního rozhodnutí. Přehled dopravních
staveb, na které se má mezitímní rozhodnutí vztahovat,
zahrnuje vybrané dálnice, silnice I. třídy, železnice, metro i nové oplocení pražského Letiště Václava Havla. Je
na něm například i Pražský okruh, stavby v rámci pražského, brněnského a ostravského železničního uzlu nebo
plavební stupně Děčín a Přelouč.
V novele se také hovoří o tzv. fikci souhlasu. Týkat se
bude přípravy dopravních, energetických a dalších staveb, na něž se zákon o urychlení výstavby vztahuje. Pokud
by úřad nevydal závazné stanovisko do 60 dnů, mělo by
se za to, že nemá námitek. Má to donutit úřady, aby svá
stanoviska vydávaly včas.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
1
–red–, ČTK
Aktuality z Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Beton v Praze pod jejím dohledem
Paní Mazurová je neskutečný praktik, často se s ní radili stavitelé z celé České republiky a ona vždy ochotně
pomohla. Ve své práci byla velmi precizní a poctivá,
často byla na stavbách, kde neustále kontrolovala kvalitu betonu, ale i technologickou kázeň při ukládce. Pod
jejím dohledem byly betonovány důležité stavby v Praze
jako například tunely železničního koridoru Nové spojení,
tunel Mrázovka, Zlíchovský tunel, Vysočanský radiála,
tunel Blanka, některé stanice metra, Fakulta architektury
ČVUT, Národní technická knihovna v Dejvicích, Laserové
centrum v Dolních Břežanech ELI Beamlines, obchodní
centrum Chodov a mnoho dalších důležitých projektů.
Odbornice na beton si během své praxe vybrala svého
nástupce, kterým se stal Ing. Robert Coufal, Ph.D. Ten
nyní převzal vedení technologického oddělení ve společnostech TBG Metrostav a TBG Pražské malty a Milada
Mazurová se tak může konečně naplno věnovat rodině,
svým vnoučatům a umění.
Ing. Kristýna Vinklerová, –red–
Světová obchodní organizace (WTO) v srpnu zveřejnila rozhodnutí, v němž zamítla většinu tvrzení Ruska
ohledně údajné neslučitelnosti opatření energetické
politiky EU s pravidly mnohostranného obchodu. Evropská komise toto rozhodnutí WTO vítá, potvrzuje
totiž zákonnost hlavních zásad třetího energetického
balíčku Evropské unie.
Podle vyjádření účastníků panelu WTO se neprokázalo
tvrzení, že EU ve svém třetím energetickém balíčku údajně
diskriminuje služby potrubní dopravy nabízené Ruskem,
poskytovatele služeb či ruský zemní plyn. Pokud jde
o pravidla týkající se oddělení výroby a dodávek energie
od provozování přenosových sítí (známe pod pojmem
„unbundling“) a také pravidla týkající se zkapalněného
zemního plynu (LNG) a těžebních plynovodních sítí, rozhodl panel ve prospěch EU. Pro Evropskou unii je to důležitá a pozitivní zpráva, protože potvrzuje základní prvky
takzvaného třetího energetického balíčku.
Komise bude nyní rozhodnutí podrobně analyzovat;
soustředí se zejména na omezený počet otázek, u nichž
nebyla slučitelnost energetické politiky EU s pravidly WTO
dosud uznána. Třetí energetický balíček sestává z právních předpisů EU pro integraci vnitřního trhu s energií.
Obsahuje pravidla týkající se zejména oddělení dodávek
a výroby energie od provozování přenosových sítí, nediskriminačního přístupu k energetické infrastruktuře a nezávislosti národních energetických regulačních orgánů.
P hD r. D u š an Č ec h v ala
Cihly stále chybějí
Odbornice na beton
Přední česká odbornice na technologii betonu Ing. Milada Mazurová, jež dlouhé roky pracovala u společnosti TBG Metrostav, „pověsila beton na hřebík“.
V polovině léta uzavřela svou profesní dráhu a stala se
babičkou v důchodu na plný úvazek.
Když s betonem začínala, byla nejvyšší vyráběná
třída betonu C30/37, ovšem za 22 let, co působila u TBG
Metrostav, je rekordem betonárny pevnost 180 MPa...
Milada Mazurová (na snímku vlevo) vystudovala stavební
průmyslovku, poté Fakultu stavební ČVUT, obor pozemní
stavitelství. Její koníček byl vždy beton. Stojí za počátkem samozhutnitelných, barevných, vysokopevnostních,
vodonepropustných a jiných speciálních betonů v ČR.
Kromě své hlavní činnosti ve vedení technologického oddělení v TBG Metrostav působila v redakční radě
časopisu BETON TKS, vedla odborné přednášky v rámci
vzdělávacích seminářů, přednášela na vysoké škole, spolupracovala s umělci a sochaři a pomáhala studentům
s jejich absolventskými pracemi.
Příznivý verdikt WTO
2
3
Nový úsek dálnice D3 nedaleko Českých Budějovic se už rýsuje
Na území Jihočeského kraje mezi obcemi Bošilec a Ševětín si nelze nevšinout, že výstavba více než osm km
dlouhého úseku D3 značně pokročila. Tým divize 4 vedený Ing. Josefem Králem tu od února 2016 pracuje na
prodloužení potřebné dopravní tepny. Dálnice D3 by v budoucnu měla navázat na rakouskou rychlostní silnici
S10 a významně tak urychlí a zkvalitní cestování na jih Evropy, a to zejména k Jaderskému moři. Na úseku 0309/I
mezi Bošilcem a Ševětínem se aktuálně dokončují zemní práce a probíhá výstavba dvou dálničních mostů. Nyní je
zprovozněno pět přeložek komunikací II. a III. třídy o celkové délce cca 7,5 km. Hotovy jsou dva mosty (nadjezdy) nad
dálnicí a téměř hotovy tři dálniční mosty. Zhruba čtyři km dálnice jsou v ložných vrstvách asfaltů, na dalších čtyřech
km dálnice jsou téměř hotovy zemní práce a provádějí se konstrukční vrstvy. Třeba na 112. km proběhla již pokládka
asfaltové směsi s vysokým modulem tuhosti (foto č. 1). Pokročil most přes vodoteče, kde stavbaři dokončili ochranu
izolace litým asfaltem, a provádí se montáž zádržného systému (foto č. 2) a téměř hotov je nadjezd, po kterém je
vedena silnice II/603 u Ševětína (foto č. 3). Most je již zprovozněný a stavbaři pod ním dokončují kamennou dlažbu.
„Celá stavba používá nejmodernější postupy výstavby, například zemní práce provádíme pomocí 3D modelů, ke
geodetickému zaměřování provedených prací využíváme technologii dronů,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Josef
Král, ředitel výstavby z divize 4. Daří se plnit harmonogram prací, i když stavbu nejvíce komplikuje prosazování
změn oproti investorské projektové dokumentaci, která z logiky věci nemůže být nikdy bez chyb. Dodejme, že ke
zprovoznění dálnice by mělo dojít v červnu 2019, celkové dokončení stavby je plánováno na konec února 2020.
České stavebnictví trápí již déle nedostatek některých
stavebních materiálů. Týká se to stavebního skla, izolace, panelů a především cihel. Podle ankety ČTK mezi
výrobci a prodejci stavebních materiálů jsou čekací
lhůty ve srovnání s minulým rokem až dvojnásobné.
Třeba výrobce zdicích systémů Wienerberger nedávno
oznámil meziroční nárůst prodeje o 20 procent. Příčinou
je stavební boom, který z části způsobily v minulých letech dostupnější hypotéky a vyšší poptávka po bytech.
Kapacity výrobců, které jsou nastavené na běžný
zájem stavebníků, v současné době nestačí pokrýt zvýšenou potřebu, přestože největší výrobci pálených cihel
do modernizace výroby investují. Problém ale je, že po finanční krizi v roce 2008 odešly ze stavebnictví desítky tisíc lidí, což se může projevovat dosud. Výrobci stavebních
hmot tehdy snížili své kapacity.
Vyšší poptávka je také dána tím, že se do stavby pustili
i ti, kteří dlouhodobě čekali na stavební povolení. Teprve
teď se po roce až dvou letech dočkali.
Hledají se postupy bez cihel
Je na místě zdůraznit, že v důsledku nedostatku ceny
stavebních materiálů narostly o desítky procent. „Je to
víc než nouze, je to krizová situace, protože ceny stavebních materiálů měsíc od měsíce rostou,“ řekl Českému
rozhlasu Martin Stašek, oblastní ředitel divize 6, která
právě rekonstruuje například laboratoře Povodí Vltavy.
Jeho tým momentálně pracuje i na stavbě, kde není použitá téměř žádná cihla. „Je tu pouze sádrokarton, veškeré
vnitřní příčky a dispozice jsou řešeny sádrokartonem, což
je určitá možnost, jak si dneska si pomoct,“ popsal novinářům Martin Stašek. Situace se v dohledné době patrně
nezlepší, prodejci upozorňují, že absence materiálu může
být ještě větší a stavbaři by s tím měli dopředu počítat.
Na podzim totiž vrcholí stavební sezona.
–red–, zdroje: ČTK, ČRo
Délka evropských sítí metra v km
Zdroj: Wikipedia – List of Metro systems (2018)
*Rusko: počítána pouze evropská část
*Turecko: zahrnuje pouze istanbulský systém
35
85
548*
106
490
37
120
40
388
29
113
65
435
6
83
38
71
224
44
40
489
84
106*
–red–, foto archiv stavby
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 16/2018 vyšlo 13. 9. 2018 (17/2018 vyjde 1. 10. 2018) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,
Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Petr Řezáč, Ing. Jaromír Šob a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_16_2018.indd 4
11.09.18 14:37