Stavba dálnice D3 v úseku

Bošilec–Ševětín pokročila

13. září 2018 / 16 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Pavla Szmeka, vedoucího

projektů divize 1 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Poklepem na kolejnici byla zahájena

rekonstrukce čtvrtého koridoru str. 2

Dokončili jsme moderní sportoviště

a in-line park v Ostravě str. 3

Rekonstrukce Muzea vrcholí

Stavba prodloužení D6 u Krušovic

pomáhá archeologům str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Projekt pro seniory má zelenou

Během září začne v Kateřinkách u Opavy výstavba

nového penzionu pro seniory. Přípravné práce probíhaly

v součinnosti s archeology již v červenci, v polovině září

přistupuje tým vedoucího projektu Ing. Michala Rádka

z divize 1 k provedení takzvaných pilot, na kterých je celý

objekt vzhledem ke složitým geologickým poměrům založen.

Pokud vše půjde podle plánu, přibližně za rok a půl se budou

moci nastěhovat první obyvatelé 52 malometrážních bytů.

V Gdaňsku do

finále

Divize 4 pod vedením

Ing. Ladislava Chovance

provádí na náročné polské

stavbě zvedacího mostu na

ostrov Sobieszewo u města

Gdaňsk hydrotechnické

práce a montuje mechanické a hydraulické systémy

(foto). Významný projekt tak bude brzy dokončen. Nový

most překlene řeku Martwa Wisła a zajistí spojení mezi

Sobieszewským ostrovem a pevninou. Vodní cesta se

zároveň otevře mezinárodní přepravě. Na ostrov totiž od

70. let 20. století vedl jen pontonový most.

Tunel Knarrevik

Prvními odpaly startují

práce na 1760 m dlouhém

kabelovém tunelu Knarrevik,

který je součástí norského

projektu s označením Rv.

555 Sotrasambandet – K3

kabeltunneler. Na tento

projekt bude následně navazovat hlavní část výstavby

formou PPP. Stavbaři Metrostavu pod vedením Ing. Ivana

Piršče z divize 5 koncem srpna prováděli zarážku tunelu

a nyní vrtají a nabíjejí pro další postup (foto).

V prestižní architektonické soutěži

STAVBA ROKU 2018

Podpořte rekonstrukci zastřešení

haly zšt. Praha hlavní nádraží

HLASUJTE DO 25. ZÁŘÍ!

na www.stavbaroku.cz

Plzni se ulevilo

Za účasti zástupců vedení

naší firmy a vedení města

proběhlo slavnostní

zprovoznění Mikulášské třídy

(foto), hlavní spojky mezi

čtvrtí Slovany a centrem

Plzně. Opravený povrch

ulice a nové železniční mosty jsou součástí druhé etapy

přestavby plzeňského železničního uzlu, na které pracuje

Metrostav. Dodržení termínu zprovoznění komunikace

nebylo vůbec jednoduché, stavbaři při hloubení silnice

narazili v zemi na sítě, které tam nikdo nečekal. Stavební

práce na modernizaci nádraží nekončí, pracovat se bude

dál třeba na jižním železničním mostě.

Pražané i návštěvníci hlavního města nemohou přehlédnout, jak se budova Národního muzea každým dnem proměňuje a hlavně odhaluje svůj nový kabát. Rekonstrukce dominanty Václavského náměstí, kterou jako vedoucí účastník ve sdružení provádí divize 9, se pomalu chýlí ke svému závěru. I když celková kolaudace Historické budovy je plánována na jaro 2019, část muzea se prvním návštěvníkům otevře již 28. října k příležitosti stého výročí od vzniku Československa. Foto Petr Adámek

Na stavbu tunelu Prešov dohlíží Barborka

V metru B hotovo

Od 23. srpna hlídá raziče na stavbě tunelu Prešov

ručně vyřezaná soška svaté Barbory, patronky horníků

(foto č. 1), které požehnal pomocný košický biskup

Marek Forgáč. Významný dálniční tunel buduje Metrostav, konkrétně tým divize 5 vedený Ing. Jiřím Břichňáčem, proto uložení sošky do východního portálu

sledoval i jeho obchodní ředitel Ing. Karel Volf.

Tunel Prešov (foto č. 2) je součástí téměř 8km obchvatu stejnojmenného města a jeho dvě dvoupruhové

trouby, samostatné pro každý jízdní směr, budou měřit

více než 2,2 km. Celé dílo vzniká ve sdružení, kde má

Metrostav a jeho slovenská dceřiná společnost třetinový

podíl odpovídající právě výstavbě tunelu včetně portálů

a spoluúčasti na některých dalších společných objektech.

Cestující pražského metra na trase B mohou opět využívat pro výstup ze stanice metra Náměstí Republiky západní vestibul. Divize 8 pod vedením Ing. Jana Štoncnera dokončila výměnu eskalátorů a dalších technologií.

Ke zprovoznění došlo dokonce o měsíc dříve.

„Práce přitom probíhaly bez výluky provozu stanice

i podchodu směrem k OC Palladium. Bylo nutné závozy

provádět zejména v nočních směnách nákladními vlaky

metra,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Jan Štoncner.

Práce se rozjely v plném proudu

„Ražbu tunelu pomocí NRTM jsme zahájili už 1. srpna,

kdy jsme z východního portálu začali razit severní troubu

a ze západního jižní. Na druhé tubusy jsme pak nastoupili

s odstupem zhruba 30 m. Na západním portále byla ražba

severní trouby otevřena 15. srpna, na východním jsme na

jižním tubusu začali následující den po uložení sošky svaté Barbory,“ prozrazuje Ing. Břichňáč. „Na obou portálech

členíme čelbu horizontálně na kalotu, opěří a případně i

dno. Ražby ze západního portálu probíhají pomocí strojního rozpojování, na východním musíme používat trhavi-

ny. Nejbližší prognózy a předpoklad podle geologického

průzkumu ale predikují ražbu v kompaktních pískovcích

za pomoci trhacích prací z obou portálů,“ doplňuje. Pod

vrchem Malkovská hôrka, jenž je tvořen flyšovými sedimenty s různě složenými jílovcovými a pískovcovými

vrstvami doplněnými o slepence, proto bude už brzy pracovat v nepřetržitém provozu plná sestava z Metrostavu

– tedy konkrétně 16 techniků a 100 dělníků.

Ražby i betonáže sekundárního ostění

Celkový objem vyrubané horniny z tunelu dosáhne asi

400 000 m³, což představuje zhruba 50 000 otoček

nákladních vozidel. Vzhledem k tomu, že pro veškerou

dopravu materiálu slouží provizorní přístupové cesty,

které mají podélný sklon až 18 %, bude právě jejich údržba

a průjezdnost pro úspěšný postup stavby klíčová, a to

zejména v zimním období.

„Ražby máme dokončit do 2. prosince 2019. Tedy pokud

zastižený masiv bude odpovídat geologickému průzkumu.

Zatím se zdá, že nejsložitější bude dodržení celkové lhůty výstavby, která je naplánovaná do 21. června roku 2021. Kvůli

časově napnutému harmonogramu totiž budeme muset

v souběhu provádět ražby i betonáže sekundárního ostění.

A to s sebou nese větší náročnost na koordinaci prací i na

větrání důlního díla,“ uzavřel Ing. Břichňáč.

Ing. Lenka Svobodová, foto archiv stavby

Postavíme nový kostel na Barrandově

Tým divize 9 pod vedením Josefa Majera zahajuje práce

na významné církevní stavbě na pražském Barrandově.

Půjde o nový kostel Krista Spasitele a komunitní centrum

pro hlubočepskou farnost, která má své sídlo u kostela

sv. Filipa a Jakuba na Zlíchově. Tento malebný kostelík

však kapacitně přestával postačovat potřebám aktivní

farnosti vedené páterem Josefem Ptáčkem, a tak se už

déle rodila myšlenka vybudovat kostel nový.

Metrostav_16_2018.indd 1

1

2

Samotná demontáž trojice starých eskalátorů a montáž nových (tři ramena složená ze 14 segmentů) mezi západním vestibulem stanice a nástupištěm byla vzhledem

k velikosti dílů náročná. Kromě pohyblivých schodů (foto)

byly vyměněny podhledy vestibulu a podchodu, svítidla,

kabeláže a došlo na modernizaci místností přepravních

manipulantů včetně vzduchotechniky a klimatizace.

„Za tým Metrostavu se úkolu zhostili zkušení THP

pracovníci, kteří se na předchozích zakázkách na metru

již podíleli. Nyní mohu říci, že tento fakt se kladně projevil

a zakázka se vyvíjí jako úspěšná. Věřím, že nebude pro

tohoto investora a náš tým poslední,“ říká Jan Štoncner.

Mimochodem pražské metro je nominováno v anketě České a slovenské stavby století. Hlasujte pro něj

do 15. září na www.stavbystoleti.cz.

–red–, foto archiv stavby

11.09.18 14:37