Stavba dálnice D3 v úseku
Bošilec–Ševětín pokročila
13. září 2018 / 16 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Pavla Szmeka, vedoucího
projektů divize 1 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Poklepem na kolejnici byla zahájena
rekonstrukce čtvrtého koridoru str. 2
Dokončili jsme moderní sportoviště
a in-line park v Ostravě str. 3
Rekonstrukce Muzea vrcholí
Stavba prodloužení D6 u Krušovic
pomáhá archeologům str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Projekt pro seniory má zelenou
Během září začne v Kateřinkách u Opavy výstavba
nového penzionu pro seniory. Přípravné práce probíhaly
v součinnosti s archeology již v červenci, v polovině září
přistupuje tým vedoucího projektu Ing. Michala Rádka
z divize 1 k provedení takzvaných pilot, na kterých je celý
objekt vzhledem ke složitým geologickým poměrům založen.
Pokud vše půjde podle plánu, přibližně za rok a půl se budou
moci nastěhovat první obyvatelé 52 malometrážních bytů.
V Gdaňsku do
finále
Divize 4 pod vedením
Ing. Ladislava Chovance
provádí na náročné polské
stavbě zvedacího mostu na
ostrov Sobieszewo u města
Gdaňsk hydrotechnické
práce a montuje mechanické a hydraulické systémy
(foto). Významný projekt tak bude brzy dokončen. Nový
most překlene řeku Martwa Wisła a zajistí spojení mezi
Sobieszewským ostrovem a pevninou. Vodní cesta se
zároveň otevře mezinárodní přepravě. Na ostrov totiž od
70. let 20. století vedl jen pontonový most.
Tunel Knarrevik
Prvními odpaly startují
práce na 1760 m dlouhém
kabelovém tunelu Knarrevik,
který je součástí norského
projektu s označením Rv.
555 Sotrasambandet – K3
kabeltunneler. Na tento
projekt bude následně navazovat hlavní část výstavby
formou PPP. Stavbaři Metrostavu pod vedením Ing. Ivana
Piršče z divize 5 koncem srpna prováděli zarážku tunelu
a nyní vrtají a nabíjejí pro další postup (foto).
V prestižní architektonické soutěži
STAVBA ROKU 2018
Podpořte rekonstrukci zastřešení
haly zšt. Praha hlavní nádraží
HLASUJTE DO 25. ZÁŘÍ!
na www.stavbaroku.cz
Plzni se ulevilo
Za účasti zástupců vedení
naší firmy a vedení města
proběhlo slavnostní
zprovoznění Mikulášské třídy
(foto), hlavní spojky mezi
čtvrtí Slovany a centrem
Plzně. Opravený povrch
ulice a nové železniční mosty jsou součástí druhé etapy
přestavby plzeňského železničního uzlu, na které pracuje
Metrostav. Dodržení termínu zprovoznění komunikace
nebylo vůbec jednoduché, stavbaři při hloubení silnice
narazili v zemi na sítě, které tam nikdo nečekal. Stavební
práce na modernizaci nádraží nekončí, pracovat se bude
dál třeba na jižním železničním mostě.
Pražané i návštěvníci hlavního města nemohou přehlédnout, jak se budova Národního muzea každým dnem proměňuje a hlavně odhaluje svůj nový kabát. Rekonstrukce dominanty Václavského náměstí, kterou jako vedoucí účastník ve sdružení provádí divize 9, se pomalu chýlí ke svému závěru. I když celková kolaudace Historické budovy je plánována na jaro 2019, část muzea se prvním návštěvníkům otevře již 28. října k příležitosti stého výročí od vzniku Československa. Foto Petr Adámek
Na stavbu tunelu Prešov dohlíží Barborka
V metru B hotovo
Od 23. srpna hlídá raziče na stavbě tunelu Prešov
ručně vyřezaná soška svaté Barbory, patronky horníků
(foto č. 1), které požehnal pomocný košický biskup
Marek Forgáč. Významný dálniční tunel buduje Metrostav, konkrétně tým divize 5 vedený Ing. Jiřím Břichňáčem, proto uložení sošky do východního portálu
sledoval i jeho obchodní ředitel Ing. Karel Volf.
Tunel Prešov (foto č. 2) je součástí téměř 8km obchvatu stejnojmenného města a jeho dvě dvoupruhové
trouby, samostatné pro každý jízdní směr, budou měřit
více než 2,2 km. Celé dílo vzniká ve sdružení, kde má
Metrostav a jeho slovenská dceřiná společnost třetinový
podíl odpovídající právě výstavbě tunelu včetně portálů
a spoluúčasti na některých dalších společných objektech.
Cestující pražského metra na trase B mohou opět využívat pro výstup ze stanice metra Náměstí Republiky západní vestibul. Divize 8 pod vedením Ing. Jana Štoncnera dokončila výměnu eskalátorů a dalších technologií.
Ke zprovoznění došlo dokonce o měsíc dříve.
„Práce přitom probíhaly bez výluky provozu stanice
i podchodu směrem k OC Palladium. Bylo nutné závozy
provádět zejména v nočních směnách nákladními vlaky
metra,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Jan Štoncner.
Práce se rozjely v plném proudu
„Ražbu tunelu pomocí NRTM jsme zahájili už 1. srpna,
kdy jsme z východního portálu začali razit severní troubu
a ze západního jižní. Na druhé tubusy jsme pak nastoupili
s odstupem zhruba 30 m. Na západním portále byla ražba
severní trouby otevřena 15. srpna, na východním jsme na
jižním tubusu začali následující den po uložení sošky svaté Barbory,“ prozrazuje Ing. Břichňáč. „Na obou portálech
členíme čelbu horizontálně na kalotu, opěří a případně i
dno. Ražby ze západního portálu probíhají pomocí strojního rozpojování, na východním musíme používat trhavi-
ny. Nejbližší prognózy a předpoklad podle geologického
průzkumu ale predikují ražbu v kompaktních pískovcích
za pomoci trhacích prací z obou portálů,“ doplňuje. Pod
vrchem Malkovská hôrka, jenž je tvořen flyšovými sedimenty s různě složenými jílovcovými a pískovcovými
vrstvami doplněnými o slepence, proto bude už brzy pracovat v nepřetržitém provozu plná sestava z Metrostavu
– tedy konkrétně 16 techniků a 100 dělníků.
Ražby i betonáže sekundárního ostění
Celkový objem vyrubané horniny z tunelu dosáhne asi
400 000 m³, což představuje zhruba 50 000 otoček
nákladních vozidel. Vzhledem k tomu, že pro veškerou
dopravu materiálu slouží provizorní přístupové cesty,
které mají podélný sklon až 18 %, bude právě jejich údržba
a průjezdnost pro úspěšný postup stavby klíčová, a to
zejména v zimním období.
„Ražby máme dokončit do 2. prosince 2019. Tedy pokud
zastižený masiv bude odpovídat geologickému průzkumu.
Zatím se zdá, že nejsložitější bude dodržení celkové lhůty výstavby, která je naplánovaná do 21. června roku 2021. Kvůli
časově napnutému harmonogramu totiž budeme muset
v souběhu provádět ražby i betonáže sekundárního ostění.
A to s sebou nese větší náročnost na koordinaci prací i na
větrání důlního díla,“ uzavřel Ing. Břichňáč.
Ing. Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Postavíme nový kostel na Barrandově
Tým divize 9 pod vedením Josefa Majera zahajuje práce
na významné církevní stavbě na pražském Barrandově.
Půjde o nový kostel Krista Spasitele a komunitní centrum
pro hlubočepskou farnost, která má své sídlo u kostela
sv. Filipa a Jakuba na Zlíchově. Tento malebný kostelík
však kapacitně přestával postačovat potřebám aktivní
farnosti vedené páterem Josefem Ptáčkem, a tak se už
déle rodila myšlenka vybudovat kostel nový.
Metrostav_16_2018.indd 1
1
2
Samotná demontáž trojice starých eskalátorů a montáž nových (tři ramena složená ze 14 segmentů) mezi západním vestibulem stanice a nástupištěm byla vzhledem
k velikosti dílů náročná. Kromě pohyblivých schodů (foto)
byly vyměněny podhledy vestibulu a podchodu, svítidla,
kabeláže a došlo na modernizaci místností přepravních
manipulantů včetně vzduchotechniky a klimatizace.
„Za tým Metrostavu se úkolu zhostili zkušení THP
pracovníci, kteří se na předchozích zakázkách na metru
již podíleli. Nyní mohu říci, že tento fakt se kladně projevil
a zakázka se vyvíjí jako úspěšná. Věřím, že nebude pro
tohoto investora a náš tým poslední,“ říká Jan Štoncner.
Mimochodem pražské metro je nominováno v anketě České a slovenské stavby století. Hlasujte pro něj
do 15. září na www.stavbystoleti.cz.
–red–, foto archiv stavby
11.09.18 14:37