Most v Lysé nad Labem od

září slouží motoristům

13. září 2019 / 16 / XXXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Ladislava Profoty,

personálního ředitele Metrostavu str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

BeMo Tunnelling a aktuální projekty

divize hornictví str. 2

Bytový projekt Zelený trojúhelník

v Plzni roste před očima str. 3

Velká přestavba „malé“ haly

Metrostav dokončil opravu mostů

Pražského Semmeringu str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Pro školáky

v Líbeznicích

Koncem srpna se veřejnosti

slavnostně otevřel

nový pavilon školy ve

středočeských Líbeznicích,

od pondělí 2. září pak objekt

přivítal ve všech 20 třídách

téměř 600 žáků ze sedmi obcí spádového obvodu školy.

Na stavbě pozoruhodného jednopodlažního pavilonu

kruhového tvaru (foto) pracoval tým pod vedením Josefa

Majera z divize 9, přičemž dokončení hlavního objektu se

podařilo urychlit tak, aby bylo možné zahájit výuku. Celé

dílo bude podle smlouvy dokončeno v lednu příštího roku.

V prestižní architektonické soutěži

STAVBA ROKU 2019

podpořte naše projekty.

Nominaci získalo šest staveb,

které realizoval Metrostav!

Hlasujte do 20. října

na www.stavbaroku.cz

Divize 6 buduje nový most přes Labe

Mezi obcemi Valy a Mělice v Pardubickém kraji byla

koncem prázdnin slavnostně zahájena stavba nového

mostu přes Labe. Projekt, který řídí Ing. Luboš Jonáš

z divize 6, nahradí mostní provizorium typu Bailey

z druhé světové války a umožní budoucí plavbu lodí až do

Pardubic. Nový most bude ocelové konstrukce s obloukem

přes hlavní pole typu takzvaného Langerova trámu.

Z jednotlivých dílů se bude most sestavovat na mělické

straně a po částech vysouvat přes řeku. Vybetonovaná

mostovka šířky 14 m ponese dvoupruhovou komunikaci

i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty.

Ze stavby D35

Ve východních Čechách

je již patrná trasa dálnice

D35 Časy–Ostrov, na jejíž

výstavbě se podílí divize 4

v čele s vedoucím projektu

Ing. Petrem Hejdrychem.

Stavbařům práci usnadňuje

nová zemní fréza WR 240i (foto). Stroj o výkonu 455 kW

váží přes 30 tun a zajišťuje úpravu podloží nové silnice.

Zvyšujeme kapacitu odpočívadla na D1 u Střechova

Na modernizaci naší nejvytíženější dálnice D1 se

podílí také Metrostav. Kromě rekonstrukce mostu Vysočina na 144. km, či třeba modernizace úseku 16 na

119. km u Velkého Beranova probíhá na 52. km frézování povrchu dálniční odpočívky u Střechova. Kromě

rekonstrukce je cílem rozšíření parkovacích míst, kde

přibude 42 nových stání pro nákladní automobily.

Nedostatek odpočívek zejména pro kamiony je totiž

u českých dálnic roky palčivý problém.

Foto Petr Adámek

Metrostav_16_2019.indd 1

Velikost je pojem relativní. Možná se původní nedokončená tréninková hala zdála vedle vysočanské O2

areny o hodně menší, proto se jí na začátku přestavby

říkalo malá. Platí to ale pro víceúčelové kongresové

centrum s kapacitou přes 10 000 osob? Přesně takové

za 22 měsíců z nedostavěného sportoviště vybudovalo

sdružení Metrostavu a firmy Syner, které řídil společný

tým vedený Ing. Tomášem Vašutem z divize 3. Jejich

dílo nazývané O2 universum rozhodně malé není.

„Stavbu (hlavní foto) nyní předáváme investorovi,

dokončujeme komplexní zkoušky, odstraňujeme vady

a nedodělky. Všichni se tak mohou těšit na koncert skupiny Kabát, který 26. září nové multifunkční centrum O2

universum slavnostně otevře,“ říká vedoucí projektu.

Stavbaři se už od začátku díla vyrovnávali se spoustou

náročných situací. Nesměli třeba rušit provoz sousední

O2 areny. Při jejích akcích, jichž bývalo asi 12 za měsíc,

proto zastavovali veškeré hlučné činnosti. Pokud by toto

omezení porušili, hrozila by jim až milionová pokuta. Pár

měsíců po zahájení díla také došlo k velkým změnám

projektové dokumentace, které s sebou přinesly posun

termínu dokončení. Zároveň bylo během stavby nutné

řešit mnoho složitých detailů.

Složitá konstrukce zastřešení

Železobetonové monolity měli při stavbě na starost betonáři divize 6, Ing. Vašut ale hlavně vzpomíná na spolupráci

s oceláři divize 3: „Museli se popasovat s mohutnými

a technicky velice složitými konstrukcemi zastropení největšího sálu A s rozponem téměř 35 m (foto). Byly řešeny

jako most, protože jsou zároveň podlahou dalších dodatečně přidaných sálů E, a oceláři je stavěli pod světlíkem,

kde měli velice omezené možnosti pro umístění jeřábu.

Provoz ocelových konstrukcí divize 3 se stal i autorem

technického řešení sálu B kde stropní desku vynášejí

vnější ocelové konstrukce. Technicky nejsložitější pak pro

kolegy bylo propojení obou sousedících center, když prostor mezi současnou O2 arenou a světlíkem O2 universum

překlenovali ocelovými konstrukcemi foyer. Všechny tyto

nelehké úkoly vyřešil bez větších problémů a v maximální

možné kvalitě tým vedený Ing. Jindřichem Hátlem, MBA.“

K zajímavostem zakázky patřily hydrodemolice, tedy

využití tlakové vody k přesně cílenému bourání starých

železobetonových konstrukcí. Úspory přinesla optimalizace uvolnění prostoru pro sál B, kde měly být podle prvního

návrhu odstraněny úplně všechny nosné prvky. Místo

toho zde původní strop vynesla nová ocelová konstrukce

na střeše, pod níž mohly být zbourány všechny svislé, ale

jen některé vodorovné konstrukce. Pro markýzu nad vstupem do haly musela v podzemním zásobovacím tunelu do

Galerie Harfa vyrůst roznášecí ocelová konstrukce, která

zatížení od jejích sloupů přenesla až do základů.

„Také nastavení scén podle druhů využití sálů a v různé kombinaci bylo náročné. Totéž platilo i pro perfektní

funkčnost technického zařízení budovy, o což se postaral

zkušený tým našeho hlavního stavbyvedoucího Josefa

Smolíka. Jednotlivé sály se totiž nesmějí ovlivňovat navzájem a jejich provoz nesmí rušit O2 arenu a opačně.

Projektová dokumentace akustiky byla naštěstí dobře

zpracovaná a se všemi těmito aspekty počítala. Díky jí

a zkušeným dodavatelům jsme tak všem požadavkům

investora uměli spolehlivě vyhovět,“ uzavírá Ing. Vašut.

O2 universum je tak připraveno sloužit svému účelu.

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

O2 universum v číslech

Zastavěná plocha

14 967 m2

Užitná plocha

40 240 m2

Kapacita

přes 10 tisíc osob

Počet sálů A až E (dle jejich rozdělení)

11–20

Kapacita největšího sálu A

4500 osob

Patro 1

2 foyer

Patro 2

3 sály

Patro 3

17 sálů

Počet členů realizačního týmu

40 techniků

Objem bouraných ŽB konstrukcí

3500 m3

Hmotnost bouraných OK

200 tun

Objem nových ŽB konstrukcí

4500 tisíce m3

Hmotnost nových OK

860 tun

Plocha demontované fasády

2500 m2 z 4000 m2

Plocha nové fasády

3800 m2

Z toho prosklené

900 m2

Zrcadlový podhled markýzy

1800 m2

Počet dveří

660 kusů

Nejvyšší denní počet lidí na stavbě

561 osob

Nejvyšší měsíční počet

11 200 osob

Počet optimalizací v předvýrobní přípravě

63

Jejich hodnota (v mil. Kč)

více než 130

Jejich % z původně nabízené ceny

13 %

Hodnota změnových listů (v mil. Kč)

téměř 160

11.09.19 12:44