Most v Lysé nad Labem od
září slouží motoristům
13. září 2019 / 16 / XXXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Ladislava Profoty,
personálního ředitele Metrostavu str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
BeMo Tunnelling a aktuální projekty
divize hornictví str. 2
Bytový projekt Zelený trojúhelník
v Plzni roste před očima str. 3
Velká přestavba „malé“ haly
Metrostav dokončil opravu mostů
Pražského Semmeringu str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Pro školáky
v Líbeznicích
Koncem srpna se veřejnosti
slavnostně otevřel
nový pavilon školy ve
středočeských Líbeznicích,
od pondělí 2. září pak objekt
přivítal ve všech 20 třídách
téměř 600 žáků ze sedmi obcí spádového obvodu školy.
Na stavbě pozoruhodného jednopodlažního pavilonu
kruhového tvaru (foto) pracoval tým pod vedením Josefa
Majera z divize 9, přičemž dokončení hlavního objektu se
podařilo urychlit tak, aby bylo možné zahájit výuku. Celé
dílo bude podle smlouvy dokončeno v lednu příštího roku.
V prestižní architektonické soutěži
STAVBA ROKU 2019
podpořte naše projekty.
Nominaci získalo šest staveb,
které realizoval Metrostav!
Hlasujte do 20. října
na www.stavbaroku.cz
Divize 6 buduje nový most přes Labe
Mezi obcemi Valy a Mělice v Pardubickém kraji byla
koncem prázdnin slavnostně zahájena stavba nového
mostu přes Labe. Projekt, který řídí Ing. Luboš Jonáš
z divize 6, nahradí mostní provizorium typu Bailey
z druhé světové války a umožní budoucí plavbu lodí až do
Pardubic. Nový most bude ocelové konstrukce s obloukem
přes hlavní pole typu takzvaného Langerova trámu.
Z jednotlivých dílů se bude most sestavovat na mělické
straně a po částech vysouvat přes řeku. Vybetonovaná
mostovka šířky 14 m ponese dvoupruhovou komunikaci
i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty.
Ze stavby D35
Ve východních Čechách
je již patrná trasa dálnice
D35 Časy–Ostrov, na jejíž
výstavbě se podílí divize 4
v čele s vedoucím projektu
Ing. Petrem Hejdrychem.
Stavbařům práci usnadňuje
nová zemní fréza WR 240i (foto). Stroj o výkonu 455 kW
váží přes 30 tun a zajišťuje úpravu podloží nové silnice.
Zvyšujeme kapacitu odpočívadla na D1 u Střechova
Na modernizaci naší nejvytíženější dálnice D1 se
podílí také Metrostav. Kromě rekonstrukce mostu Vysočina na 144. km, či třeba modernizace úseku 16 na
119. km u Velkého Beranova probíhá na 52. km frézování povrchu dálniční odpočívky u Střechova. Kromě
rekonstrukce je cílem rozšíření parkovacích míst, kde
přibude 42 nových stání pro nákladní automobily.
Nedostatek odpočívek zejména pro kamiony je totiž
u českých dálnic roky palčivý problém.
Foto Petr Adámek
Metrostav_16_2019.indd 1
Velikost je pojem relativní. Možná se původní nedokončená tréninková hala zdála vedle vysočanské O2
areny o hodně menší, proto se jí na začátku přestavby
říkalo malá. Platí to ale pro víceúčelové kongresové
centrum s kapacitou přes 10 000 osob? Přesně takové
za 22 měsíců z nedostavěného sportoviště vybudovalo
sdružení Metrostavu a firmy Syner, které řídil společný
tým vedený Ing. Tomášem Vašutem z divize 3. Jejich
dílo nazývané O2 universum rozhodně malé není.
„Stavbu (hlavní foto) nyní předáváme investorovi,
dokončujeme komplexní zkoušky, odstraňujeme vady
a nedodělky. Všichni se tak mohou těšit na koncert skupiny Kabát, který 26. září nové multifunkční centrum O2
universum slavnostně otevře,“ říká vedoucí projektu.
Stavbaři se už od začátku díla vyrovnávali se spoustou
náročných situací. Nesměli třeba rušit provoz sousední
O2 areny. Při jejích akcích, jichž bývalo asi 12 za měsíc,
proto zastavovali veškeré hlučné činnosti. Pokud by toto
omezení porušili, hrozila by jim až milionová pokuta. Pár
měsíců po zahájení díla také došlo k velkým změnám
projektové dokumentace, které s sebou přinesly posun
termínu dokončení. Zároveň bylo během stavby nutné
řešit mnoho složitých detailů.
Složitá konstrukce zastřešení
Železobetonové monolity měli při stavbě na starost betonáři divize 6, Ing. Vašut ale hlavně vzpomíná na spolupráci
s oceláři divize 3: „Museli se popasovat s mohutnými
a technicky velice složitými konstrukcemi zastropení největšího sálu A s rozponem téměř 35 m (foto). Byly řešeny
jako most, protože jsou zároveň podlahou dalších dodatečně přidaných sálů E, a oceláři je stavěli pod světlíkem,
kde měli velice omezené možnosti pro umístění jeřábu.
Provoz ocelových konstrukcí divize 3 se stal i autorem
technického řešení sálu B kde stropní desku vynášejí
vnější ocelové konstrukce. Technicky nejsložitější pak pro
kolegy bylo propojení obou sousedících center, když prostor mezi současnou O2 arenou a světlíkem O2 universum
překlenovali ocelovými konstrukcemi foyer. Všechny tyto
nelehké úkoly vyřešil bez větších problémů a v maximální
možné kvalitě tým vedený Ing. Jindřichem Hátlem, MBA.“
K zajímavostem zakázky patřily hydrodemolice, tedy
využití tlakové vody k přesně cílenému bourání starých
železobetonových konstrukcí. Úspory přinesla optimalizace uvolnění prostoru pro sál B, kde měly být podle prvního
návrhu odstraněny úplně všechny nosné prvky. Místo
toho zde původní strop vynesla nová ocelová konstrukce
na střeše, pod níž mohly být zbourány všechny svislé, ale
jen některé vodorovné konstrukce. Pro markýzu nad vstupem do haly musela v podzemním zásobovacím tunelu do
Galerie Harfa vyrůst roznášecí ocelová konstrukce, která
zatížení od jejích sloupů přenesla až do základů.
„Také nastavení scén podle druhů využití sálů a v různé kombinaci bylo náročné. Totéž platilo i pro perfektní
funkčnost technického zařízení budovy, o což se postaral
zkušený tým našeho hlavního stavbyvedoucího Josefa
Smolíka. Jednotlivé sály se totiž nesmějí ovlivňovat navzájem a jejich provoz nesmí rušit O2 arenu a opačně.
Projektová dokumentace akustiky byla naštěstí dobře
zpracovaná a se všemi těmito aspekty počítala. Díky jí
a zkušeným dodavatelům jsme tak všem požadavkům
investora uměli spolehlivě vyhovět,“ uzavírá Ing. Vašut.
O2 universum je tak připraveno sloužit svému účelu.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
O2 universum v číslech
Zastavěná plocha
14 967 m2
Užitná plocha
40 240 m2
Kapacita
přes 10 tisíc osob
Počet sálů A až E (dle jejich rozdělení)
11–20
Kapacita největšího sálu A
4500 osob
Patro 1
2 foyer
Patro 2
3 sály
Patro 3
17 sálů
Počet členů realizačního týmu
40 techniků
Objem bouraných ŽB konstrukcí
3500 m3
Hmotnost bouraných OK
200 tun
Objem nových ŽB konstrukcí
4500 tisíce m3
Hmotnost nových OK
860 tun
Plocha demontované fasády
2500 m2 z 4000 m2
Plocha nové fasády
3800 m2
Z toho prosklené
900 m2
Zrcadlový podhled markýzy
1800 m2
Počet dveří
660 kusů
Nejvyšší denní počet lidí na stavbě
561 osob
Nejvyšší měsíční počet
11 200 osob
Počet optimalizací v předvýrobní přípravě
63
Jejich hodnota (v mil. Kč)
více než 130
Jejich % z původně nabízené ceny
13 %
Hodnota změnových listů (v mil. Kč)
téměř 160
11.09.19 12:44