strana 2

Divize 8 v Blovicích

Nepřehlédnutelný objekt u Blovic v Plzeňském kraji

(foto č. 1) je s kapacitou 69 000 tun obilí druhé největší

silo v republice a zčásti slouží jako sklad hmotných

rezerv státu. Metrostav tam už nějaký čas zajišťuje

kompletní modernizaci technologie posklizňové linky.

Původní provoz – konkrétně jde o technologii sušení,

čištění, skladování zrnin a dalších komodit – po téměř

30 letech fungování vykazuje značné opotřebení a již

nedostačuje dnešním parametrům. Kromě zajištění celkového zvýšení výkonnosti dopravních cest (na 200 tun/h)

a variability by mělo v rámci modernizace dojít také ke

zvýšení automatizace celého procesu.

Zakázku od začátku řídil Ing. Radek Liška, ale protože se přesunul na Slovensko k projektu VD Gabčíkovo,

modernizaci sila nyní vede Ing. Petr Kolbábek. V první

etapě byla zhotovena venkovní část sušení a příjmu komodit (foto č. 2). V rámci zakázky vznikly nové řady tzv.

naskladňovacích redlerů na dlouhém korpusu sila s výkonem 200 tun/h (foto č. 3), výpady z buněk určených

k čističkám (foto č. 4) či nový řídicí systém (foto č. 5).

„Největším problémem je provádění modernizace za

plného provozu bez většího omezení provozovatele a řešení provizorií, která zajišťují chod nové a staré technologie současně. Druhým úskalím, které se díky celkovému

skenu vnitřních prostor a projektování ve 3D podařilo

značně eliminovat, jsou omezené vnitřní dispozice sila

a rozměry,“ vysvětluje inženýr Liška. Celkové dokončení je

plánováno do konce listopadu 2019. Nejdůležitějším úkolem je v tomto okamžiku vše důkladně seřídit a otestovat.

–red–, foto Petr Adámek

1

2

PTÁME SE

Ing. Ladislava Profoty,

personálního ředitele Metrostavu

1

BeMo a aktuální projekty divize hornictví

Naše dceřiná společnost BeMo Tunnelling (BeMo),

pobočka Werne – divize hornictví – obdržela v červnu

zajímavou zakázku Projektování a novostavba nadzemního energovodu v dole Asse v Remlingenu. Stojí za to,

abychom se s ní blíže seznámili.

Důl Asse (těžila se zde sůl) a šachta Konrad (rubaly

se zde železné rudy) jsou dvě uložiště jaderných odpadů

v Německu v Dolním Sasku, kde divize hornictví společnosti BeMo více než 10 let provádí stavební úpravy různého rozsahu a je tak jednou z mála firem v Německu, která

může činnost spojenou s výstavbou jaderných uložišť

v bývalých dolech v Německu provádět.

Zakázka zahrnuje projektování a provedení potrubního

energovodu ve výšce mezi 4,5 m a 6,5 m nad zemí o celkové délce 1280 m. Navrhování vychází ze statiky předložené

zadavatelem včetně situačních výkresů.

Vytápěné trasování a monitoring úniků

Realizace se skládá z etapy zakládání, ocelové konstrukce

potrubních můstků, jakož i opěr a konstrukce energovodu.

Délka potrubních můstků činí až 9 m a výše opěr ocelových konstrukcí až 6,5 m. Trasa energovodu, který je

tvořen ze čtyř svařovaných ocelových potrubí v dimenzích

1 x DN 200, 2 x DN 80 a 1 x DN 65, spojuje nově postavená

zařízení na překládku a skladování rozpouštědel s halou

těžební šachty na šachtě Asse II. Všechna potrubí jsou

realizována jako izolovaná ocelová potrubí s vytápěným

trasováním a monitoringem úniků.

Součástí zakázky je dodání a instalace sběrných

kontejnerů jako skládacích modulů (foto č. 1) a dodání

a instalace zařízení na výrobu stavebních materiálů pro

různé stavební práce v dole Asse (foto č. 2). Práce budou

prováděny v době od července do prosince 2019.

Další podobné zakázky

Divize hornictví pracuje také na následujících projektech:

zhotovení větracích vrtů, zařízení na šachtě Konrad

novostavba plnicího zařízení na kontejnery, zařízení na

šachtě Asse II

zhotovení protipožární zdi, oblast dílny/skladu s oleji,

3. podlaží, zařízení na šachtě Konrad.

Zdařbůh! Heiko Goebel, Robert Dostál

2

Semináře OTS – informace z první ruky

3

4

5

Metrostav_16_2019.indd 2

Cílem odborných technických seminářů (OTS) je získávat v domácím prostředí firmy aktuální informace

k rozvoji používaných technologií i sdílení speciálních

požadavků kladených na podmínky realizace zakázek.

Do organizace akcí se promítá také potřeba rychlého

seznámení zaměstnanců s aktuálními dopady změn norem, zákonů a nařízení vlády do činností společnosti.

Postupně byly do nabídky OTS zařazovány akce, do

kterých se jako lektoři zapojili specialisté z vysokých škol,

odborných sdružení a významných dodavatelů stavebních

materiálů. Takto byly zabezpečeny v uplynulém období

například i semináře katedry TZB ČVUT.

Díky zvýšené spolupráci zaměstnanců útvaru vzdělávání a úseku VTŘ Metrostavu s ČKAIT došlo v letošním

roce k obohacení nabídky OTS například o témata obklady

a dlažby, hydroizolace střech či zabudování oken a dveří.

V současné době připravujeme další semináře na základě

poptávky z jednotlivých pracovišť a budeme je nabízet

našim zaměstnancům i kolegům ze Skupiny Metrostav

v průběhu příštího roku.

Na přípravě a zajištění vypsaných témat OTS centrum

vzdělávání spolupracuje s předními odborníky naší společnosti mimo jiné z úseku výrobně-technického ředitele.

Z řad firem Skupiny se snažíme o spolupráci třeba s kolegy z dceřiných společností SQZ či Subterra. Společně

se snažíme propojit požadavky zákona a norem s praxí na

stavebních zakázkách.

Pasivní výstavba

Seminář Pasivní výstavba, který je připraven s Centrem

pasivního domu, se zaměřuje na aktuální téma pasivní

výstavby a jejího vlivu na přípravu a realizaci staveb.

Jeho cílem je seznámit odborné technické pracovníky

obchodu, přípravy a projektových týmů pozemních staveb

s problematikou výstavby budov s téměř nulovou potřebou energie a lepších, které budou navrhovány a prováděny od roku 2020 povinně. Na setkání budou probírány

doporučené realizační postupy vedoucí k úspěšnému

dokončení díla a ke splnění podmínek dotačních titulů

pasivní výstavby nejen veřejných zakázek na základě dosavadních zkušeností. Tento typ je dlouhodobě zařazen

mezi rizikové faktory staveb, které se musejí hodnotit už

ve fázi nabídky. Budou představeny i trendy navrhování

a provádění staveb s ohledem na vývoj nových technologických postupů provádění fasád a rizika z provádění

měření vzduchotěsnosti. Očekává se, že na setkání budou

účastníci i aktivně hledat cesty pro naplnění záměrů takto

koncipované stavební výroby zaměřené v dnešním období

nejen na realizace menších objektů. Další informace k tomuto semináři rád podá Ing. Jan Klečka.

Nové semináře budou orientovány zejména na měnící

se prostředí pro přípravu i realizaci staveb. Již tradičně,

vážení kolegové, vás prosím o náměty na nové semináře,

akce či o připomínky k aktivitám centra vzdělávání. Rádi

připravujeme vzdělávací akce s vámi.

Zdeněk Kostříž

Aktuálně vypsané semináře:

18. října 2019:

Vodonepropustné konstrukce ze železobetonu

5. listopadu 2019:

Pasivní výstavba – energeticky úsporné stavby

v praxi

22. listopadu 2019:

Aplikace kontroly projektové dokumentace

Svou profesní dráhu spojil s Metrostavem v roce 2010,

odkdy působil jako vedoucí Útvaru integrovaného systému řízení a od letošního července usedl do křesla

personálního ředitele. Ing. Profota je také spoluzakladatelem a předsedá řídícímu výboru České asociace

pro finanční řízení, která sdružuje finanční ředitele

a manažery z více než 230 českých firem.

Třetím měsícem působíte na postu personálního ředitele Metrostavu. Nastala pro vás veliká změna?

Zvýšil jsem si laťku v nárocích a odpovědnosti kladených

na sebe samého. Převzal jsem personální agendu, kterou

považuji za jednu ze stěžejních pro to, abychom jako firma

byli úspěšní i v budoucnu. Kvalitní personální práce vždy

předurčuje úspěch firmy. Je důležité, abychom řemeslný

fortel uměli předvést nejen ve stavařině, ale i v personální

práci každého vedoucího. Ocení to všichni naši zaměstnanci, ale i zákazníci. Chci k tomu spolu s kolegy přispět.

Čím se v současnosti váš úsek nejvíce zabývá?

Na plné obrátky běží náborový proces, který se významně

opírá i o doporučování našich budoucích spolupracovníků ze strany stávajících kolegů. Navštěvujeme střední

a vysoké školy, kde spolu s řediteli a děkany hodnotíme,

jak se nám daří připravovat a získávat absolventy jejich

škol. Dokončujeme individuální plány rozvoje pro naše

personální rezervy a schvalujeme si je s jejich vedoucími.

Sledujeme pracovní trh a srovnáváme se s jinými firmami,

abychom byli konkurenceschopní v odměňování i benefitech. Připravujeme anonymní průzkum spokojenosti zaměstnanců, který bude realizován ve druhé polovině října.

Zavádíme elektronickou formu vzdělávání a pilotní vzdělávací kurzy, například školení řidičů. Také implementujeme

personální informační systém na Slovensku. Věnujeme se

ale i problémům, jakým je například nedostatek kapacit

dělnického ubytování v Praze a jeho zhoršující se kvalita.

A v neposlední řadě nás čeká i kolektivní vyjednávání

o podobě kolektivní smlouvy za Skupinu Metrostav, i společnost Metrostav samotnou.

Chystáte nějaké zásadní novinky? Jaké máte plány?

Více se věnovat přípravě a rozvoji personálu. Máme stále

rezervy v předávání a sdílení znalostí a zkušeností tak,

abychom neopakovali zbytečné chyby, a naopak se stále

zlepšovali. Plánujeme zatraktivnit obsahy vzdělávacích

programů a zpřístupnit nové formy výuky. Současně pracujeme na zlepšení procesu hodnocení personálu, které

se týká každého z nás. Větší prostor dostane posouzení

způsobilostí ať už osobních, odborných, nebo manažerských z pohledu nejen hodnotitele, ale i hodnoceného. Záleží nám na tom, abychom kromě výkonu uměli zhodnotit

i potenciál do budoucna a motivovali k osobnímu rozvoji.

Prvky uceleného přístupu bychom rádi využili již při náboru, při adaptaci zaměstnance i v rámci pravidelného

ročního hodnocení. Do konce roku proběhne osvěta ke

všem vedoucím, kteří každoročně hodnotí své podřízené.

Věřím, že nový systém hodnocení personálu přispěje ke

zkvalitnění personální práce a stabilizaci personálu.

Vraťme se k situaci na trhu práce. Zlepšuje se nedostatek kapacit?

Na pracovním trhu se stále rozevírají nůžky mezi rostoucím počtem volných pracovních míst a mezi klesajícím

počtem uchazečů. Ve stavebnictví je to navíc umocněno

odlivem zaměstnanců z oboru a klesajícím zájmem o řemesla obecně. Nedostatek kapacit je vidět napříč celým

dodavatelským řetězcem. O to více nám leží na srdci, aby

Metrostav byl správným místem pro všechny, kteří se

rozhodli spojit s ním svou profesní dráhu a strávit zde velkou část svého života. Metrostav bude tak silný, jak silné

budou jeho jednotlivé týmy. Chceme aktivně předcházet

každému odchodu, který by některý z našich týmů oslabil.

Díky úsilí předchozích pracovních generací i nás samých

je dnes Metrostav úspěšnou firmou, ostrovem stability

i slibné budoucnosti. Uděláme společně vše pro to, aby

tomu tak zůstalo i nadále.

Za rozhovor děkuje David Kalců

11.09.19 12:44