strana 2
Divize 8 v Blovicích
Nepřehlédnutelný objekt u Blovic v Plzeňském kraji
(foto č. 1) je s kapacitou 69 000 tun obilí druhé největší
silo v republice a zčásti slouží jako sklad hmotných
rezerv státu. Metrostav tam už nějaký čas zajišťuje
kompletní modernizaci technologie posklizňové linky.
Původní provoz – konkrétně jde o technologii sušení,
čištění, skladování zrnin a dalších komodit – po téměř
30 letech fungování vykazuje značné opotřebení a již
nedostačuje dnešním parametrům. Kromě zajištění celkového zvýšení výkonnosti dopravních cest (na 200 tun/h)
a variability by mělo v rámci modernizace dojít také ke
zvýšení automatizace celého procesu.
Zakázku od začátku řídil Ing. Radek Liška, ale protože se přesunul na Slovensko k projektu VD Gabčíkovo,
modernizaci sila nyní vede Ing. Petr Kolbábek. V první
etapě byla zhotovena venkovní část sušení a příjmu komodit (foto č. 2). V rámci zakázky vznikly nové řady tzv.
naskladňovacích redlerů na dlouhém korpusu sila s výkonem 200 tun/h (foto č. 3), výpady z buněk určených
k čističkám (foto č. 4) či nový řídicí systém (foto č. 5).
„Největším problémem je provádění modernizace za
plného provozu bez většího omezení provozovatele a řešení provizorií, která zajišťují chod nové a staré technologie současně. Druhým úskalím, které se díky celkovému
skenu vnitřních prostor a projektování ve 3D podařilo
značně eliminovat, jsou omezené vnitřní dispozice sila
a rozměry,“ vysvětluje inženýr Liška. Celkové dokončení je
plánováno do konce listopadu 2019. Nejdůležitějším úkolem je v tomto okamžiku vše důkladně seřídit a otestovat.
–red–, foto Petr Adámek
1
2
PTÁME SE
Ing. Ladislava Profoty,
personálního ředitele Metrostavu
1
BeMo a aktuální projekty divize hornictví
Naše dceřiná společnost BeMo Tunnelling (BeMo),
pobočka Werne – divize hornictví – obdržela v červnu
zajímavou zakázku Projektování a novostavba nadzemního energovodu v dole Asse v Remlingenu. Stojí za to,
abychom se s ní blíže seznámili.
Důl Asse (těžila se zde sůl) a šachta Konrad (rubaly
se zde železné rudy) jsou dvě uložiště jaderných odpadů
v Německu v Dolním Sasku, kde divize hornictví společnosti BeMo více než 10 let provádí stavební úpravy různého rozsahu a je tak jednou z mála firem v Německu, která
může činnost spojenou s výstavbou jaderných uložišť
v bývalých dolech v Německu provádět.
Zakázka zahrnuje projektování a provedení potrubního
energovodu ve výšce mezi 4,5 m a 6,5 m nad zemí o celkové délce 1280 m. Navrhování vychází ze statiky předložené
zadavatelem včetně situačních výkresů.
Vytápěné trasování a monitoring úniků
Realizace se skládá z etapy zakládání, ocelové konstrukce
potrubních můstků, jakož i opěr a konstrukce energovodu.
Délka potrubních můstků činí až 9 m a výše opěr ocelových konstrukcí až 6,5 m. Trasa energovodu, který je
tvořen ze čtyř svařovaných ocelových potrubí v dimenzích
1 x DN 200, 2 x DN 80 a 1 x DN 65, spojuje nově postavená
zařízení na překládku a skladování rozpouštědel s halou
těžební šachty na šachtě Asse II. Všechna potrubí jsou
realizována jako izolovaná ocelová potrubí s vytápěným
trasováním a monitoringem úniků.
Součástí zakázky je dodání a instalace sběrných
kontejnerů jako skládacích modulů (foto č. 1) a dodání
a instalace zařízení na výrobu stavebních materiálů pro
různé stavební práce v dole Asse (foto č. 2). Práce budou
prováděny v době od července do prosince 2019.
Další podobné zakázky
Divize hornictví pracuje také na následujících projektech:
zhotovení větracích vrtů, zařízení na šachtě Konrad
novostavba plnicího zařízení na kontejnery, zařízení na
šachtě Asse II
zhotovení protipožární zdi, oblast dílny/skladu s oleji,
3. podlaží, zařízení na šachtě Konrad.
Zdařbůh! Heiko Goebel, Robert Dostál
2
Semináře OTS – informace z první ruky
3
4
5
Metrostav_16_2019.indd 2
Cílem odborných technických seminářů (OTS) je získávat v domácím prostředí firmy aktuální informace
k rozvoji používaných technologií i sdílení speciálních
požadavků kladených na podmínky realizace zakázek.
Do organizace akcí se promítá také potřeba rychlého
seznámení zaměstnanců s aktuálními dopady změn norem, zákonů a nařízení vlády do činností společnosti.
Postupně byly do nabídky OTS zařazovány akce, do
kterých se jako lektoři zapojili specialisté z vysokých škol,
odborných sdružení a významných dodavatelů stavebních
materiálů. Takto byly zabezpečeny v uplynulém období
například i semináře katedry TZB ČVUT.
Díky zvýšené spolupráci zaměstnanců útvaru vzdělávání a úseku VTŘ Metrostavu s ČKAIT došlo v letošním
roce k obohacení nabídky OTS například o témata obklady
a dlažby, hydroizolace střech či zabudování oken a dveří.
V současné době připravujeme další semináře na základě
poptávky z jednotlivých pracovišť a budeme je nabízet
našim zaměstnancům i kolegům ze Skupiny Metrostav
v průběhu příštího roku.
Na přípravě a zajištění vypsaných témat OTS centrum
vzdělávání spolupracuje s předními odborníky naší společnosti mimo jiné z úseku výrobně-technického ředitele.
Z řad firem Skupiny se snažíme o spolupráci třeba s kolegy z dceřiných společností SQZ či Subterra. Společně
se snažíme propojit požadavky zákona a norem s praxí na
stavebních zakázkách.
Pasivní výstavba
Seminář Pasivní výstavba, který je připraven s Centrem
pasivního domu, se zaměřuje na aktuální téma pasivní
výstavby a jejího vlivu na přípravu a realizaci staveb.
Jeho cílem je seznámit odborné technické pracovníky
obchodu, přípravy a projektových týmů pozemních staveb
s problematikou výstavby budov s téměř nulovou potřebou energie a lepších, které budou navrhovány a prováděny od roku 2020 povinně. Na setkání budou probírány
doporučené realizační postupy vedoucí k úspěšnému
dokončení díla a ke splnění podmínek dotačních titulů
pasivní výstavby nejen veřejných zakázek na základě dosavadních zkušeností. Tento typ je dlouhodobě zařazen
mezi rizikové faktory staveb, které se musejí hodnotit už
ve fázi nabídky. Budou představeny i trendy navrhování
a provádění staveb s ohledem na vývoj nových technologických postupů provádění fasád a rizika z provádění
měření vzduchotěsnosti. Očekává se, že na setkání budou
účastníci i aktivně hledat cesty pro naplnění záměrů takto
koncipované stavební výroby zaměřené v dnešním období
nejen na realizace menších objektů. Další informace k tomuto semináři rád podá Ing. Jan Klečka.
Nové semináře budou orientovány zejména na měnící
se prostředí pro přípravu i realizaci staveb. Již tradičně,
vážení kolegové, vás prosím o náměty na nové semináře,
akce či o připomínky k aktivitám centra vzdělávání. Rádi
připravujeme vzdělávací akce s vámi.
Zdeněk Kostříž
Aktuálně vypsané semináře:
18. října 2019:
Vodonepropustné konstrukce ze železobetonu
5. listopadu 2019:
Pasivní výstavba – energeticky úsporné stavby
v praxi
22. listopadu 2019:
Aplikace kontroly projektové dokumentace
Svou profesní dráhu spojil s Metrostavem v roce 2010,
odkdy působil jako vedoucí Útvaru integrovaného systému řízení a od letošního července usedl do křesla
personálního ředitele. Ing. Profota je také spoluzakladatelem a předsedá řídícímu výboru České asociace
pro finanční řízení, která sdružuje finanční ředitele
a manažery z více než 230 českých firem.
Třetím měsícem působíte na postu personálního ředitele Metrostavu. Nastala pro vás veliká změna?
Zvýšil jsem si laťku v nárocích a odpovědnosti kladených
na sebe samého. Převzal jsem personální agendu, kterou
považuji za jednu ze stěžejních pro to, abychom jako firma
byli úspěšní i v budoucnu. Kvalitní personální práce vždy
předurčuje úspěch firmy. Je důležité, abychom řemeslný
fortel uměli předvést nejen ve stavařině, ale i v personální
práci každého vedoucího. Ocení to všichni naši zaměstnanci, ale i zákazníci. Chci k tomu spolu s kolegy přispět.
Čím se v současnosti váš úsek nejvíce zabývá?
Na plné obrátky běží náborový proces, který se významně
opírá i o doporučování našich budoucích spolupracovníků ze strany stávajících kolegů. Navštěvujeme střední
a vysoké školy, kde spolu s řediteli a děkany hodnotíme,
jak se nám daří připravovat a získávat absolventy jejich
škol. Dokončujeme individuální plány rozvoje pro naše
personální rezervy a schvalujeme si je s jejich vedoucími.
Sledujeme pracovní trh a srovnáváme se s jinými firmami,
abychom byli konkurenceschopní v odměňování i benefitech. Připravujeme anonymní průzkum spokojenosti zaměstnanců, který bude realizován ve druhé polovině října.
Zavádíme elektronickou formu vzdělávání a pilotní vzdělávací kurzy, například školení řidičů. Také implementujeme
personální informační systém na Slovensku. Věnujeme se
ale i problémům, jakým je například nedostatek kapacit
dělnického ubytování v Praze a jeho zhoršující se kvalita.
A v neposlední řadě nás čeká i kolektivní vyjednávání
o podobě kolektivní smlouvy za Skupinu Metrostav, i společnost Metrostav samotnou.
Chystáte nějaké zásadní novinky? Jaké máte plány?
Více se věnovat přípravě a rozvoji personálu. Máme stále
rezervy v předávání a sdílení znalostí a zkušeností tak,
abychom neopakovali zbytečné chyby, a naopak se stále
zlepšovali. Plánujeme zatraktivnit obsahy vzdělávacích
programů a zpřístupnit nové formy výuky. Současně pracujeme na zlepšení procesu hodnocení personálu, které
se týká každého z nás. Větší prostor dostane posouzení
způsobilostí ať už osobních, odborných, nebo manažerských z pohledu nejen hodnotitele, ale i hodnoceného. Záleží nám na tom, abychom kromě výkonu uměli zhodnotit
i potenciál do budoucna a motivovali k osobnímu rozvoji.
Prvky uceleného přístupu bychom rádi využili již při náboru, při adaptaci zaměstnance i v rámci pravidelného
ročního hodnocení. Do konce roku proběhne osvěta ke
všem vedoucím, kteří každoročně hodnotí své podřízené.
Věřím, že nový systém hodnocení personálu přispěje ke
zkvalitnění personální práce a stabilizaci personálu.
Vraťme se k situaci na trhu práce. Zlepšuje se nedostatek kapacit?
Na pracovním trhu se stále rozevírají nůžky mezi rostoucím počtem volných pracovních míst a mezi klesajícím
počtem uchazečů. Ve stavebnictví je to navíc umocněno
odlivem zaměstnanců z oboru a klesajícím zájmem o řemesla obecně. Nedostatek kapacit je vidět napříč celým
dodavatelským řetězcem. O to více nám leží na srdci, aby
Metrostav byl správným místem pro všechny, kteří se
rozhodli spojit s ním svou profesní dráhu a strávit zde velkou část svého života. Metrostav bude tak silný, jak silné
budou jeho jednotlivé týmy. Chceme aktivně předcházet
každému odchodu, který by některý z našich týmů oslabil.
Díky úsilí předchozích pracovních generací i nás samých
je dnes Metrostav úspěšnou firmou, ostrovem stability
i slibné budoucnosti. Uděláme společně vše pro to, aby
tomu tak zůstalo i nadále.
Za rozhovor děkuje David Kalců
11.09.19 12:44