strana 4

Dostupnější bydlení?

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

V ČR lze očekávat po zhruba čtyřletém růstu cen bydlení pokles, který však nebude nijak výrazný. Vyplývá to

ze studie České bankovní asociace (ČBA).

Analýza se opírá o data z minulých let. Česká republika

od svého vzniku zažívá již třetí vlnu růstu cen bydlení: první

v letech 2000 až 2004 souvisela se vstupem naší země do

EU, druhá (2006 až 2008) měla spojitost se zpřístupněným

úvěrovým financováním i růstem mezd a poslední vlnu

od roku 2014 odstartovaly nízké úrokové sazby hypoték.

Vývoj ukazuje, že rok po dosažení pomyslných cenových

vrcholů následovalo vždy mírné snížení cen. Studie ale

uvádí, že pokles nebude dramatický. Nadále je totiž nedostatek cenově dostupných bytů, a to i kvůli malému počtu

vydaných stavebních povolení, zejména v Praze.

Oborové sdružení Euroconstruct (17 států EU, Norsko

a Švýcarsko) na své 87. konferenci představilo prognózy ve vývoji evropského stavebnictví. Ačkoliv se v roce

2018 podařilo dosáhnout růstu objemu stavební výroby

o 3,1%, v příštích letech lze očekávat pomalejší růst

v důsledku slabší hospodářské expanze.

Euroconstruct v dalším období konkrétně předpokládá

pokles růstu na hodnoty: 1,9 % v roce 2019 a 1,5 % v roce

2020. Výhled na rok 2021 je odhadován na hodnotu 1,4 %.

Zajímavé je rozdělení 19 členských zemí na dvě skupiny,

srovnání jejich růstu v posledních letech a odhadu objemu

stavební výroby na příští léta. Staré členské státy Evropské unie plus Norsko a Švýcarsko: 2017 (4,0 %), 2018

(2,5 %), 2019 (1,5 %), 2020 (1,4 %), 2021 (1,1 %). Státy

střední Evropy (ČR, SR, Maďarsko a Polsko): 2017 (9,0 %),

2018 (14,0 %), 2019 (7,4 %), 2020 (3,9 %), 2021 (4,9 %).

–red–, ČTK

Aktuality z Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

1

Naši lidé u odstřelu

Vozovny Hloubětín

Metrostav, konkrétně tým z provozu VNT Tunely z divize 5 pod vedením technického vedoucího odstřelu

Vladimíra Pravdy, se koncem srpna podílel na demolici

nejmladší tramvajové vozovny v Praze. Její střecha totiž byla již na hranici životnosti a nešlo ji zachránit. Na

místě by v roce 2022 měla vyrůst nová vozovna.

V roce 2013 došlo k průhybu konstrukce střechy této

rozsáhlé budovy a analýza Kloknerova ústavu ČVUT potvrdila, že vozovna Hloubětín je v havarijním stavu a jiné

řešení než demolice možné není. Toto zázemí pro pražské

tramvaje vzniklo v roce 1951 a tehdy tak nahradilo nevyhovující vozovny Karlín a Libeň.

Odstřel (foto č. 1) proběhl v sobotu 24. srpna před půl

desátou dopoledne za účasti hasičů a příslušníků státní

i městské policie, kteří zajišťovali bezpečnost v okolním

území. Kvůli bezpečnosti byl pro odpal zvolen neelektrický roznětný systém EXEL, použito bylo celkem 126 kg

trhaviny. „Tento odstřel je specifický tím, že jde o relativně velkou halu s rozměry přibližně 100 krát 150 metrů.

Navíc v husté zástavbě. Okamžik po odstřelu může být

lokálně zvýšená prašnost, doporučuji proto lidem v okolí

nevětrat,“ řekl na místě Vladimír Pravda (na snímku č. 2

vpravo), který v Metrostavu působí jako vedoucí trhacích

prací a všeho, co se týká používání výbušnin. Je tím, kdo

trhací práce projektuje, vyřizuje pro ně povolení a vede

agendu, která s nimi a s používáním či skladováním výbušnin souvisí. Vladimír Pravda své zkušenosti nabýval

jako střelmistr při rizikovém trhání zejména v nestandardních situacích. Pro divizi 5 pracuje od roku 2007.

Je na místě zdůraznit, že naše firma v oblasti odstřelů

drží krok se světem. Pro trhací práce při stavební činnosti,

které u nás převažují, běžně používáme všechny klasické

výbušniny i prostředky pro neexplozivní rozpojování. Metrostav se v poslední době zaměřuje také na trhací práce

při dobývání surovin, provádí mimo jiné i clonové odstřely

v kamenolomech. Roční spotřeba provozu VNT Tunely

(jen na území ČR) za rok 2018 činila 37,3 tuny výbušnin.

–red–, foto Robert Zlatohlávek a ČTK

2

Posílení inženýrských staveb

Účastníci konference se shodli, že hlavním prvkem expanzivního cyklu bude nová výstavba (vloni dosáhla

4,3 %; celkový kumulovaný růst dosáhl 17,5 % oproti

roku 2014). Z nové výstavby bude nejvýznamnější inženýrské stavitelství, které pravděpodobně dosáhne 6 %

meziročního růstu. Solidní vývoj vykáže i bytová výstavba

(odhaduje se, že překoná pětiprocentní výkon roku 2018).

Důvody odhadovaného pomalejšího růstu stavební

výroby v letech 2019 až 2021 se stávají zřejmější již od

předchozí konference z konce roku 2018 – jde o strukturální faktory jako demografický tlak, saturace trhů,

pomalý proces realizací apod. Účastníci potvrdili svůj

předpoklad z minulé konference: tahounem růstu celkové

stavební výroby budou inženýrské stavby, tedy budování

infrastruktury. Očekává se, že udrží růst vyšší než 3 %,

zatímco segment pozemního stavitelství bude v období

do roku 2021 růst pouze o jedno procento.

– r ed –, P hD r. D u š an Č ec h v ala

Aktuálně z dálnice A1

2

Během srpna byla zahájena betonáž prvního taktu

nosné konstrukce mostu Talbrücke Volmarstein na

německé dálnici A1 v Severním Porýní – Vestfálsku.

Metrostav – konkrétně divize 4 – zde působí ve sdružení s dceřinou společností BeMo Tunnelling v pozici

hlavního dodavatele v poměru 1:1.

Výstavba dvou 300 m dlouhých dálničních mostů

je realizována pomocí přesuvné skruže, zpočátku v třítýdenním, posléze dvoutýdenním cyklu. Spodní stavba

nového mostu je budována průběžně s předstihem tak,

aby nedošlo k zastavení skruže.

Dálnice A1 je mimořádně frekventovaná a díky přesunutí veškeré dopravy na severní most zde dochází k velkému zpomalení dopravy nebo k zácpám. Z tohoto důvodu

se jedná o sledovanou stavbu s důrazem na dodržení či

zkrácení termínů. Definitivně má být stavba předána investorovi v srpnu roku 2022, ovšem k zahájení provozu

ve třech pruzích v každém směru má dojít již v červenci

příštího roku na novém jižním mostu.

–red–

3

Klíčový nadjezd – most přes železniční trať v Lysé nad Labem – již slouží!

1

Výhled Euroconstructu

Necelých 19 měsíců jsme přinášeli fotoreportáže z náročné výstavby důležitého nadjezdu, který nad frekventovanou

železnicí celostátního významu spojuje dvě části města a nyní můžeme dílo představit v plné parádě a dokončené

(foto č. 1)! Týmu pod vedením Ing. Richarda Rakouše z divize 4 se dokonce podařilo na most pustit dopravu ještě

před termínem, který byl stanoven ve smlouvě o dílo. Zkušební provoz byl zahájen o měsíc dříve na začátek školního

roku 2. září, slavnostní přestřižení pásky pak proběhlo v pátek 6. září za účasti zástupců investora – představitelů

Středočeského kraje a města a zhotovitelů – Metrostavu + PORR + CHT Pardubice, II/272 Lysá nad Labem (foto

č. 2). Připomeňme, že původně na místě stál most železobetonové konstrukce o devíti polích, jenže byl v havarijním

technickém stavu a bylo výhodnější ho zbourat a postavit na jeho místě nový. Je také železobetonový o devíti polích

a podobá se původnímu s tím, že nad tratí je nyní nosná ocelová konstrukce. Stavbaři museli mít předjednané

výluky, protože veškeré práce probíhaly nad frekventovanou tratí. Náročná byla již demolice původního mostu

a samozřejmě další fáze výstavby. Zejména třeba výsuv nosné ocelové konstrukce, kterou připravili kolegové

z Provozu ocelových konstrukcí divize 3 v Horních Počernicích. Tato část mostu je složena z 20 segmentů, které byly

postupně dováženy na stavbu a osazovány pomocí jeřábů do projektované polohy na předem zhotovené dočasné

podpěrné konstrukce PIŽMO. Nejtěžší dílce vážily 42 tun, celková hmotnost ocelové části mostu délky 91 m je

670 tun! Zajímavostí celého projektu je bezesporu právě kombinace železobetonového a ocelového mostu. Tato

konstrukce má větší odolnost, podpěry mostu by měly dokonce vydržet i tak extrémní situaci, jako je náraz vlaku

v případě, že by souprava vykolejila. Motoristé a hlavně obyvatelé přilehlých lokalit v Lysé nad Labem ocení, že na

celém mostě je navržena obrusná vrstva z asfaltové směsi se sníženou hlučností (foto č. 3). Emisi hluku při přejezdu

vozidel ve srovnání s původním stavem také snižuje navržený typ dilatačních závěrů.

Děkujeme

dobrovolníkům!

Před několika týdny od budov Metrostavu startoval

nejdelší cyklistický podnik ve střední Evropě neboli

benefiční jízda Metrostav Handy Cyklo Maraton.

Kromě 300 zdravých a handicapovaných závodníků

se této akce účastnili také dobrovolníci, kteří závodníkům

i fanouškům připravili bezkonkurenční zázemí. Na startu

(foto) naši dobrovolníci nabízeli pohoštění vlastní výroby

(slané i sladké) a v cíli za pomoci her zabavili děti.

foto Cesta za snem

–red–, foto archiv stavby a Robert Gruzovský

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 16/2019 vyšlo 13. 9. 2019 (17/2019 vyjde 30. 9. 2019) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Jaromír Šob,

Ing. Renáta Zavřelová, Ing. Michal Zelenka a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201,

fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_16_2019.indd 4

11.09.19 12:44