strana 4
Dostupnější bydlení?
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
V ČR lze očekávat po zhruba čtyřletém růstu cen bydlení pokles, který však nebude nijak výrazný. Vyplývá to
ze studie České bankovní asociace (ČBA).
Analýza se opírá o data z minulých let. Česká republika
od svého vzniku zažívá již třetí vlnu růstu cen bydlení: první
v letech 2000 až 2004 souvisela se vstupem naší země do
EU, druhá (2006 až 2008) měla spojitost se zpřístupněným
úvěrovým financováním i růstem mezd a poslední vlnu
od roku 2014 odstartovaly nízké úrokové sazby hypoték.
Vývoj ukazuje, že rok po dosažení pomyslných cenových
vrcholů následovalo vždy mírné snížení cen. Studie ale
uvádí, že pokles nebude dramatický. Nadále je totiž nedostatek cenově dostupných bytů, a to i kvůli malému počtu
vydaných stavebních povolení, zejména v Praze.
Oborové sdružení Euroconstruct (17 států EU, Norsko
a Švýcarsko) na své 87. konferenci představilo prognózy ve vývoji evropského stavebnictví. Ačkoliv se v roce
2018 podařilo dosáhnout růstu objemu stavební výroby
o 3,1%, v příštích letech lze očekávat pomalejší růst
v důsledku slabší hospodářské expanze.
Euroconstruct v dalším období konkrétně předpokládá
pokles růstu na hodnoty: 1,9 % v roce 2019 a 1,5 % v roce
2020. Výhled na rok 2021 je odhadován na hodnotu 1,4 %.
Zajímavé je rozdělení 19 členských zemí na dvě skupiny,
srovnání jejich růstu v posledních letech a odhadu objemu
stavební výroby na příští léta. Staré členské státy Evropské unie plus Norsko a Švýcarsko: 2017 (4,0 %), 2018
(2,5 %), 2019 (1,5 %), 2020 (1,4 %), 2021 (1,1 %). Státy
střední Evropy (ČR, SR, Maďarsko a Polsko): 2017 (9,0 %),
2018 (14,0 %), 2019 (7,4 %), 2020 (3,9 %), 2021 (4,9 %).
–red–, ČTK
Aktuality z Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
1
Naši lidé u odstřelu
Vozovny Hloubětín
Metrostav, konkrétně tým z provozu VNT Tunely z divize 5 pod vedením technického vedoucího odstřelu
Vladimíra Pravdy, se koncem srpna podílel na demolici
nejmladší tramvajové vozovny v Praze. Její střecha totiž byla již na hranici životnosti a nešlo ji zachránit. Na
místě by v roce 2022 měla vyrůst nová vozovna.
V roce 2013 došlo k průhybu konstrukce střechy této
rozsáhlé budovy a analýza Kloknerova ústavu ČVUT potvrdila, že vozovna Hloubětín je v havarijním stavu a jiné
řešení než demolice možné není. Toto zázemí pro pražské
tramvaje vzniklo v roce 1951 a tehdy tak nahradilo nevyhovující vozovny Karlín a Libeň.
Odstřel (foto č. 1) proběhl v sobotu 24. srpna před půl
desátou dopoledne za účasti hasičů a příslušníků státní
i městské policie, kteří zajišťovali bezpečnost v okolním
území. Kvůli bezpečnosti byl pro odpal zvolen neelektrický roznětný systém EXEL, použito bylo celkem 126 kg
trhaviny. „Tento odstřel je specifický tím, že jde o relativně velkou halu s rozměry přibližně 100 krát 150 metrů.
Navíc v husté zástavbě. Okamžik po odstřelu může být
lokálně zvýšená prašnost, doporučuji proto lidem v okolí
nevětrat,“ řekl na místě Vladimír Pravda (na snímku č. 2
vpravo), který v Metrostavu působí jako vedoucí trhacích
prací a všeho, co se týká používání výbušnin. Je tím, kdo
trhací práce projektuje, vyřizuje pro ně povolení a vede
agendu, která s nimi a s používáním či skladováním výbušnin souvisí. Vladimír Pravda své zkušenosti nabýval
jako střelmistr při rizikovém trhání zejména v nestandardních situacích. Pro divizi 5 pracuje od roku 2007.
Je na místě zdůraznit, že naše firma v oblasti odstřelů
drží krok se světem. Pro trhací práce při stavební činnosti,
které u nás převažují, běžně používáme všechny klasické
výbušniny i prostředky pro neexplozivní rozpojování. Metrostav se v poslední době zaměřuje také na trhací práce
při dobývání surovin, provádí mimo jiné i clonové odstřely
v kamenolomech. Roční spotřeba provozu VNT Tunely
(jen na území ČR) za rok 2018 činila 37,3 tuny výbušnin.
–red–, foto Robert Zlatohlávek a ČTK
2
Posílení inženýrských staveb
Účastníci konference se shodli, že hlavním prvkem expanzivního cyklu bude nová výstavba (vloni dosáhla
4,3 %; celkový kumulovaný růst dosáhl 17,5 % oproti
roku 2014). Z nové výstavby bude nejvýznamnější inženýrské stavitelství, které pravděpodobně dosáhne 6 %
meziročního růstu. Solidní vývoj vykáže i bytová výstavba
(odhaduje se, že překoná pětiprocentní výkon roku 2018).
Důvody odhadovaného pomalejšího růstu stavební
výroby v letech 2019 až 2021 se stávají zřejmější již od
předchozí konference z konce roku 2018 – jde o strukturální faktory jako demografický tlak, saturace trhů,
pomalý proces realizací apod. Účastníci potvrdili svůj
předpoklad z minulé konference: tahounem růstu celkové
stavební výroby budou inženýrské stavby, tedy budování
infrastruktury. Očekává se, že udrží růst vyšší než 3 %,
zatímco segment pozemního stavitelství bude v období
do roku 2021 růst pouze o jedno procento.
– r ed –, P hD r. D u š an Č ec h v ala
Aktuálně z dálnice A1
2
Během srpna byla zahájena betonáž prvního taktu
nosné konstrukce mostu Talbrücke Volmarstein na
německé dálnici A1 v Severním Porýní – Vestfálsku.
Metrostav – konkrétně divize 4 – zde působí ve sdružení s dceřinou společností BeMo Tunnelling v pozici
hlavního dodavatele v poměru 1:1.
Výstavba dvou 300 m dlouhých dálničních mostů
je realizována pomocí přesuvné skruže, zpočátku v třítýdenním, posléze dvoutýdenním cyklu. Spodní stavba
nového mostu je budována průběžně s předstihem tak,
aby nedošlo k zastavení skruže.
Dálnice A1 je mimořádně frekventovaná a díky přesunutí veškeré dopravy na severní most zde dochází k velkému zpomalení dopravy nebo k zácpám. Z tohoto důvodu
se jedná o sledovanou stavbu s důrazem na dodržení či
zkrácení termínů. Definitivně má být stavba předána investorovi v srpnu roku 2022, ovšem k zahájení provozu
ve třech pruzích v každém směru má dojít již v červenci
příštího roku na novém jižním mostu.
–red–
3
Klíčový nadjezd – most přes železniční trať v Lysé nad Labem – již slouží!
1
Výhled Euroconstructu
Necelých 19 měsíců jsme přinášeli fotoreportáže z náročné výstavby důležitého nadjezdu, který nad frekventovanou
železnicí celostátního významu spojuje dvě části města a nyní můžeme dílo představit v plné parádě a dokončené
(foto č. 1)! Týmu pod vedením Ing. Richarda Rakouše z divize 4 se dokonce podařilo na most pustit dopravu ještě
před termínem, který byl stanoven ve smlouvě o dílo. Zkušební provoz byl zahájen o měsíc dříve na začátek školního
roku 2. září, slavnostní přestřižení pásky pak proběhlo v pátek 6. září za účasti zástupců investora – představitelů
Středočeského kraje a města a zhotovitelů – Metrostavu + PORR + CHT Pardubice, II/272 Lysá nad Labem (foto
č. 2). Připomeňme, že původně na místě stál most železobetonové konstrukce o devíti polích, jenže byl v havarijním
technickém stavu a bylo výhodnější ho zbourat a postavit na jeho místě nový. Je také železobetonový o devíti polích
a podobá se původnímu s tím, že nad tratí je nyní nosná ocelová konstrukce. Stavbaři museli mít předjednané
výluky, protože veškeré práce probíhaly nad frekventovanou tratí. Náročná byla již demolice původního mostu
a samozřejmě další fáze výstavby. Zejména třeba výsuv nosné ocelové konstrukce, kterou připravili kolegové
z Provozu ocelových konstrukcí divize 3 v Horních Počernicích. Tato část mostu je složena z 20 segmentů, které byly
postupně dováženy na stavbu a osazovány pomocí jeřábů do projektované polohy na předem zhotovené dočasné
podpěrné konstrukce PIŽMO. Nejtěžší dílce vážily 42 tun, celková hmotnost ocelové části mostu délky 91 m je
670 tun! Zajímavostí celého projektu je bezesporu právě kombinace železobetonového a ocelového mostu. Tato
konstrukce má větší odolnost, podpěry mostu by měly dokonce vydržet i tak extrémní situaci, jako je náraz vlaku
v případě, že by souprava vykolejila. Motoristé a hlavně obyvatelé přilehlých lokalit v Lysé nad Labem ocení, že na
celém mostě je navržena obrusná vrstva z asfaltové směsi se sníženou hlučností (foto č. 3). Emisi hluku při přejezdu
vozidel ve srovnání s původním stavem také snižuje navržený typ dilatačních závěrů.
Děkujeme
dobrovolníkům!
Před několika týdny od budov Metrostavu startoval
nejdelší cyklistický podnik ve střední Evropě neboli
benefiční jízda Metrostav Handy Cyklo Maraton.
Kromě 300 zdravých a handicapovaných závodníků
se této akce účastnili také dobrovolníci, kteří závodníkům
i fanouškům připravili bezkonkurenční zázemí. Na startu
(foto) naši dobrovolníci nabízeli pohoštění vlastní výroby
(slané i sladké) a v cíli za pomoci her zabavili děti.
foto Cesta za snem
–red–, foto archiv stavby a Robert Gruzovský
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 16/2019 vyšlo 13. 9. 2019 (17/2019 vyjde 30. 9. 2019) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Jaromír Šob,
Ing. Renáta Zavřelová, Ing. Michal Zelenka a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201,
fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_16_2019.indd 4
11.09.19 12:44