Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 3
Zelený trojúhelník vPlzni roste před očima
Vplzské části Borská pole, vtěsné blízkosti areálu
Západočeské univerzity, vyrůstají bytové domy téměř
jako ozávod (foto č. 1). Včervnu dokončil tým Ing.Pav-
la Brázdila z plzské oblasti divize 1 druhou etapu
projektu Zelený trojúhelník, ale už pár týdnů předm
zal pracovat na třetí etapě. Ta by měla být dokon-
čena do listopadu příšho roku. Ramena pomyslného
zeleho trojúhelníku se tím uzavřou.
Objekty bytových domů jsou ozneny podle abe-
cedy, takže vprvní etapě bylo loni vktnu dokoeno
184 bytů v objektech A1 aA2. Druhá etapa zahrnovala
celkem 256bytů vobjektech C1, C2 aD. Poslední část pak
tvoří objekty B1, B2 aB3 scelkem 102 byty. Jde vlast
ože B1, B2 aB3 se šesti nadzemními podlažími, které
jsou propojené dvěma podzemními podlažími. Zatímco
v1.a2.etapě vznikaly zejna byty ovelikosti 1+1 ne-
bo 1 až 2+kk, kde cílovou skupinou byli hlavně studenti
nedaleké Západočeské univerzity, vposlední části navrhli
architekti byty větší, o velkosti 2 až 3+kk a s vším
standardem vybave. „Všechny domy jsou založeny na
pilotách, na nich jsou použity základové pasy a vlast-
ní nosnou konstrukci tvoří kombinace železobetonové
monolitické konstrukce avyzdívek ztvárnic Porotherm.
Ze stejných tvárnic je rovněž obvodové výpové zdivo
ipříčky,“ popisuje vedoucí projektu Ing.Brázdil adodává,
že domy mají ploché střechy sliovou izolní vrstvou.
Jeřáb vploše objektu
Zatímco udomů zdruhé etapy probíhají finální přejímky
sobjednatelem aklienty, domy ze třetí etapy již rostou nad
terén. Stavbaři dokončili zakní objektu amonolitic
železobetonové konstrukce 2. PP. Ty prodí sedisko
HSV Plzeň pod vedení Karla Roda. Zajímavé je, že ve
3.etapě je zprostorových důvodů jeden zjábů umísn
vploše objektu. „Dá se říci, že se jáb obestaví domem
apo dokončení hrubé stavby bude vytažen ateprve ná-
sledně dokončeny konstrukce,“ vysvětluje Ing.Brázdil.
Vrámci 3. etapy budou do poloviny září dokončeny
ifinální parkové úpravy ve vnitrobloku tak, aby prostor
mohli v předstihu užívat obyvatelé dokončených bytů
vrámci 1. a2. etapy. Vznikne tam mimo odpinkovou
zónu isportovní vícčelové hřtě (foto č. 2) aplochy
pro fitness. „Kromě toho připravujeme také dokonče
í komerčch prostor v objektu A2, které jsou určené
k projmu. Měla by zde být oteena pekárna, bistro
asportovní klub sprádelnou,“ uzavřel Ing.Brázdil.
Martina Vampulová,
foto Miroslav Chaloupka aarchiv stavby
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Autobusové nádraží vBenešově změní tř
Je to hlavní přestupní uzel mezi městskou, regiolní
acelorepublikovou dopravou anavíc se zde propojuje
železniční aautobusová doprava. Autobusové nádraží
vBenešově už kapacitně nestačilo pokrýt rostoucí ná-
roky na přepravu cestujích, atak město přistoupilo
kopravě aúpravě této důležité dopravní křižovatky.
Rekonstrukcí projde nejen stávající autobusový ter-
minál, u nějž vznikne celkem 17 nových zastřešených
stupních zastávek pro autobusy, ale stavbi prodloí
ipodchod, který bude nově napojen na podchod pod sou-
sedním železničním nádražím. Zakázku provádí divize8 ve
sdružení sfirmou IMOS Brno. Zatímco tým Ing.Tomáše
Buriana staví budovu autobusového terminálu a budu-
je podchod mezi autobusovým a vlakovým nádražím,
inžerské sítě a zpevné plochy, partner ve sdrení
bude provádět zasešení autobusových zastávek. To
budou tvořit ocelové konstrukce spohledovým obkladem
z Cortenových plechů. „Nový termil (vizualizace) má
nepravidelný tvar a tvoří jej železobetonová monolitická
konstrukce, kterou následně zaizolujeme tepelnou izolací
aobložíme betonovými prefabrikovanými panely. Přibliž-
ně polovina fasády bude provedena zlehkého obvodového
pláště, popisuje vedoucí projektu Ing.Burian.
Stavbaři převzali staventě na začátku června abě-
hem prázdnin dokončili první část podchodu a prv
pozemní podlaží terminálu. „Během října nebo zátkem
listopadu bychom chli mít hotový podchod mezi au-
tobusovým avlakovým nádražím. Věřím, že do té doby
dokončíme budovu autobusového terminálu iněkteré pře-
ložky arozvody ienýrských sítí,“ uvádí inžer Burian.
Sohledem na centrum města
koli se stavba naczí vsam centru města, dí se
týmu Ing.Tomáše Buriana zam vše realizovat tak, aby
docházelo jen kminimálním vlivům na okolí. Vzhledem
ktomu, že se skutečně jedná ovyžený dopravní uzel,
musejí stavbaři nac provádět práce podle předem
stanoveného plánu se schválenými dopravně-inženýr-
skými opatřeními. A to je z technicho hlediska podle
vedoucího projektu poměrně náročné. „Mezi jednotlivými
etapami musíme provádět provizorní přeložky vysokého
anízho napě, sdělovacích kabelů, plynu aostatch
inžerských sí. Ty po úplm dokončení ulíme do ko-
nečné polohy,“ popisuje Ing. Burian. Náročná na množství
detailů bude podle něj iprefabrikovaná železobetonová fa-
da, která zatím není vČeské republice obvyk. Ipřesto
echny práce prohají podle harmonogramu tak, aby
stavba byla dokončena vlednu roku 2021.
Martina Vampulová,
vizualizace MěÚ Benešov
Stavba, na které neuslyšíte sprosté slovo
Uprostřed sídliště Barrandov se zatím nad terénem –
vpůdorysu latinského kříže scentrálním presbytářem
– objevily jen vysoké železobetonové stěny (foto č. 1).
Už do konce roku je ale zaklene atypická monolitic
střecha sšestimetrovým kruhovým světlíkem. Přilehlá
šhlá zvonice pak ineznalému návštěvníkovi prozradí,
že tým Josefa Majera zdivize 9 buduje vPraze nový
kostel. První po více než dvaceti letech.
Vroce 2007 dostal tým Karla Šubrta zdivize 1 Me-
trostavu Komunitní centrum skostelem Matky Terezy na
Jižním Městě. Jako další se až vloni začátkemlistopadu
dočkali zajení výstavby svatostánku usedlíci z praž-
ských Hlubočep, jejichž kostelík sv. Filipa a Jakuba na
Zlíchově už dlouho nestačil zájmu obyvatel rozrůstajícího
se přilehlého sídliš. Na stavbu kostela Krista Spasitele
akomunitního centra na Barrandově, které bude sloužit
nejen duchovnímu životu, ale stane se ikulturm centrem
aprostorem pro spolné setká, se ze dvou třetin slo-
žili soukromí dárci, zbytek uhradí Arcibiskupství pražské.
Kzátku září máme asi z80 % hotové monolitické
konstrukce, které pro nás našstí buduje Pragis, protože
jsou velmi složitě člené anezvykle vysoké. Dnes hlav-
ně řešíme atypickou sešní část konstrukce skruhovým
světkem. V jejím původním návrhu jsme totiž objevili
statické chyby, které teď investor napravuje. Hrubou
stavbu bychom měli skončit do konce roku,“ říká hlav
stavbyvedoucí Ing. Petr Jeřábek. Ing. Dalibor Andrlík,
který spolu sním řídí práce na místě,doplňuje: „Zatím
stále pracujeme podle harmonogramu astavbu bychom
li dokoit vpolovině příšho roku.“
Sodkazem klegendárm architektům
Kruhovým stkem, který bude zvenku připomínat zlatý
prstenec korunovaný složitou skleněnou konstrukcí, bude
pronikat stlo do chrámu pro 360 věřících. Variabil
uspořádatelné komunitní centrum je umístěno pod kos-
telem vpolozaptěném azjihu prostleném suterénu,
kde je bezbariérově propojeno s úrovní terénu. Na park
a tské hřtě naváže karna. Autoři návrhu Jakub
Žiška aPavel Šmelhaus se vzhledem ičleněním prostoru
odkazují na práci legendárch architektů Josefa Gočára
aJože Plnika, jejichž moderní kostely stojí v Praze ve
Vršovich ana Vinohradech.
„Postavili jsme řadu náročných novostaveb, ale bu-
dování kostela je velmi specifické. Třeba tím, že zahrnuje
zvony, které musejí být slet, ale nesmějí rušit okolní
obyvatele. Také investorské prostředí se liší od standard-
ho – nesmíme totiž stavět vneli či ve stek aímo
ve smlouvě máme zakotveno, že na stavbě (foto č. 2) ne-
smíme nejen koit, ale ani klít amluvit vulgárně,“ uza
vedoucí projektu Josef Majer.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
km/h je rychlost, kterou mohou řidiči od 9. září projíždět
tunelem Valík u Plzně. Zvýšení limitu předcházela rekonstrukce
technologií, na které pracovala firma Subterra.
1
2
Metrostav předal mosty Pražského Semmeringu
Stavbaři divize 5 ukončili práce na rekonstrukci dvou
železničních mostů, které v pražských Hlubočepích
evádějí památkově chránou trať ve stoupají
smyčce přes Prokopské údolí (foto č. 1). Rekonstrukce
prohala od září minuho roku. Na viadukty se během
ní pokládal nový kolejový svršek ainstaloval nový sys-
m hydroizolace. Obě historické stavby kromě toho
prošly kompletní opravou – zpevňovaly se mostní klen-
by aprohla sanace pilířů (foto č. 2). Vlastní zakázka
byla rozlena do dvou etap.
Ta první anáročnější zahrnovala mimo jiné snesení
starého kolejového svršku včetně ocelové nosné kon-
strukce a provedení nezbytných úprav pro dostatečné
odvodnění trati včetně kamenné i ocelové konstrukce
zábradlí viaduktů. „Starý systém odvodnění se ukázal
jako nefunní, a proto doczelo k sycení klenbového
apoprsního zdiva vodou, dále pak kpsakům adegra-
daci klenbového zdiva,“ vysvětluje stavbyvedoucí Roman
Šimáček. „Základem nové hydroizolace jsou asfaltové
natavované pásy anerezový systém odvodnění, který je
protažený skrze původní kamenné chrle,“ dodává.
Pod dohledem památkářů
Uviaduktu nad Hlubočepskou ulicí aželezniční tratí, která
vede vúdolím pol Dalejského potoka, bylo navíc nut
kompletně vyměnit ocelovou nosnou konstrukci mezi
čtvrtým apátým pilířem. „Tam jsme museli nejprve vybu-
dovat nový úlný práh spřažený se stávajícím kamenm
zdivem,“ připomíná stavbyvedoucí. Rekonstrukce tohoto
jihovýchodního viaduktu si vyžádala značnou improviza-
ci – památkáři zde požadovali dokonalou repliku staho
ocelového zábradlí usazeného do sloupků apodepřeného
kamennou římsou. Práce první etapy, během nichž byl na
jednokolejné trati vedoucí zPrahy-Smíchova do Hostivic
eren provoz, byly ukončeny vprosinci minuho roku.
Ještě před Vánocemi proběhla zatěžovací zkouška, která
potvrdila správné chování konstrukce, a 19. prosince byl
na trati obnoven provoz vlaků.
Druhá etapa se zařila na kompletní sanaci spodní
stavby obou viaduktů, piřů imostních oblouků. Metro-
stav sní začal až na je, zdůvodu vhodch klimatických
podmínek kprovádění sanch pra. Nosnou konstruk-
ci mostů zde tvoří kamenné nebo kombinované cihlovo-
-kamenné půlkruhové klenby. Také tyto práce probíhaly
pod přísm dohledem památkářů – oba viadukty, po-
stavené vletech 1870 až 1872 jako soást jedné ztví
Buštěhradské dráhy, jsou kulturní technickou památkou.
Blanka Růžko, foto Petr Adámek
Trať nazývaná Pražský Semmering se vHlubepích
nad údolím Dalejsho potoka otáčí mezi oběma
viadukty o180 stuů. Jihovýchodní přemosťuje
silnici aželeznní trať PrahaBeroun. Má sedm
mostch oblouků asdélkou 115 m avýškou 23 až
25 m je větší zobou historických staveb.
Horní, severozápadní viadukt leží cca 300 m od
jihovýchodního apřeklenuje Hlubepskou ulici
vmístě před zátkem Prokopsho údolí. Most má
t oblouků, je 92 m dlouhý a20 m vysoký.
1
2
Metrostav_16_2019.indd 3 11.09.19 12:44
Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 16/2019, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (102334): (0/1) (370 ms)

Rendering Strana 3 (102329): (0/1) (416 ms)

Rendering Strana 2 (102324): (0/1) (415 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2893/vth118492-1.jpg

 i2893/vth118498-1.jpg

 i2893/bg102329.svg

 i2893/vth118503-1.jpg

 i2893/vth118482-1.jpg