Výstavba tramvajové trati

v Brně běží naplno

14. září 2020 / 16 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Tomáše Beržinského,

vedoucího projektů z divize 6 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Experti BeMo Tunnelling na velkých

projektech v USA str. 2

V Pirně v Německu začala montáž

ocelové konstrukce mostu str. 3

S respektem k centru Prahy

Divize 8 dokončila a předala novou

plaveckou halu v Lounech str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Obnova paláce

v Liberci

Poklepem základního

kamene byla koncem

srpna zahájena kompletní

rekonstrukce celého areálu

Liebiegova paláce v Liberci

(foto). Jde o historický

objekt, který má uměleckořemeslné prvky na vyšší úrovni.

Vznikly často technologiemi, které už dne nejsou běžné,

a většina prostor uvnitř tak bude vyžadovat „vysoký typ“

řemeslné obnovy. Zvenčí se paláci, jehož rekonstrukci

ve sdružení za Metrostav řídí Ing. Ondřej Holec z divize 8,

po opravě střech a fasád vrátí jeho původní podoba.

Práce potrvají zhruba 20 měsíců a po jejich skončení bude

novorenesanční palác sloužit jako komunitní centrum.

Aktuality z Metrostavu i videa

z našich projektů najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

Divize 1 pro školáky ve Šlapanicích

Děti ve městě Šlapanice na Brněnsku usedly první

školní den do nového pavilonu, který dokončil tým

divize 1 pod vedením Ing. Vítězslava Přikryla. Na žáky

prvních a druhých tříd zde čeká nová budova s moderním

zařízením, součástí jsou i relaxační zóny, kde je například

možné si zahrát stolní fotbálek. Objekt je navržen pro

10 tříd, tedy cca 300 žáků, a nachází se na pozemku ve

svažitém terénu v areálu školy nad bytovými domy Na

Zahrádkách. Součástí úprav ve šlapanické škole bylo také

rozšířené kuchyně, kterou realizovala společnost IDPS.

Metrostav podpořil

golf bez bariér

Více než 100 golfistů ze čtyř

zemí Evropy se sešlo během

posledního srpnového

víkendu v Golfovém resortu

Česká Lípa. Za podpory naší

společnosti tam proběhlo

Mezinárodní mistrovství ČR hendikepovaných golfistů

(Czech Disabled Open 2020). Trofej mezinárodního mistra

zaslouženě odvezl německý reprezentant Timo Klischan,

titul národního mistra obhájil Zbyněk Kotek. Jsme rádi,

že jsme mohli být na tak příjemné akci (foto) a pomohli

naplňovat myšlenku golfu bez bariér.

Ve čtvrtek 3. září uspořádal Metrostav se smluvní

školou SOŠ a SOU Stavební v Kolíně společnou

akci „Mistři mistrům“. Mistři odborného výcviku

a učni oborů tesař a elektrikář (foto) měli možnost

popovídat si o tom, jak vypadá práce v Metrostavu,

a mistři ze staveb a patroni smluvních žáků se zase

dozvěděli, jak probíhá studium a co všechno dělá

kolínská škola v přípravě budoucích řemeslníků.

Akce se konala v tenisovém klubu, hosté si spolu

zahráli nohejbal a tenis a popřáli si pokud možno

klidný podzim.

Foto Zuzana Junková

Metrostav_16_2020.indd 1

Budova The Flow Building na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice (hlavní foto) je hotová. Kolaudační souhlas s užíváním získala 26. června a dnes

v ní stavbaři z Metrostavu jen odstraňují nedodělky či

dokončují vnitřní prostory podle požadavků nájemců.

Tři podzemní a devět nadzemních podlaží multifunkční

budovy nabízí nejen téměř 15 000 m2 kancelářských

(foto) a 6000 m2 maloobchodních ploch a 129 parkovacích míst v podzemních garážích, ale také nevšední

design a nejmodernější technologické vybavení.

„Ze začátku chvíli trvalo, než jsme s kolegy našli společnou řeč, protože jsme se neznali. Nyní ale nevnímám

rozdíl mezi techniky z divize 1 a 3 a pracujeme jako jeden

tým,“ chválí vedoucí projektu Ing. Jan Vachutka z divize 1, která je lídrem dodavatelského sdružení. Jeho zástupce Ing. arch. Nikola Štochl z divize 3 k tomu s úsměvem doplňuje: „Kdo je odkud, jsme rozlišovali jenom

tehdy, pokud jsme chtěli na adresu kolegů zažertovat.“

Zakázka, která pro Metrostav začala v září 2018, byla

náročná z mnoha ohledů. Složitost koordinace zásobování stavby v centru města s minimem skladovacích ploch

si jistě umí představit každý. Budova ale navíc leží nad

traťovými tunely metra, proto je její základová deska

uložena na masivních železobetonových trámech založených na hloubkových pilotách, aby se zatížení od objektu

přeneslo až do podloží pod úroveň tunelů.

dieselagregátu, který proto stavbaři museli přesunout

ze suterénu do posledního patra. Jednu z nejobtížnějších

prací na celém projektu výborně odvedli betonáři divize 6

vedení Ing. Markem Kubrem. Kvůli menším mezerám

mezi objekty bylo třeba změnit návrh a provést železobetonovou kostru budovy s nestandardně používaným

bedněním hned několika druhů.

Velmi složitá byla i montáž plynule zakřivené fasády

z různých materiálů, kterou by nebylo možné provést

bez 3D modelu. Její uliční části zdobí světlý spišský travertin – stejný, jakým je obložený sousední Hotel Jalta

– a okrasné lamely s LED osvětlením. Díky němu lze na

fasádě vytvářet nekonečné množství světelných efektů.

Investor ale využije jen bílé, které jsou podle památkářů

pro střed Prahy nejvhodnější.

Za každou stavbou se skrývá týmová spolupráce investora, realizační firmy a jejich dodavatelů, projektantů,

statiků, TDI a inženýringu. Na výstavbě The Flow Bulding

byla výborná, a proto poděkování patří všem. „Zejména

kolegům z Metrostavu, kteří ve velmi omezeném čase

a s požadovanou kvalitou odvedli velký kus práce. Poděkování patří také architektonickému studiu Chapman

Taylor, projektantům z firmy Deltaplan či statikům z firmy

Interstat,“ říká Ing. arch. Nikola Štochl.

„Naprosto zásadní podíl na výsledku díla měl zástupce investora Ing. Tomáš Matýsek. Patří mu proto mé

uznání,“ uzavírá Ing. Vachutka.

Náročná montáž tepelných čerpadel

Projekt se v průběhu realizace výrazně měnil. Kvůli požadavkům nájemců přibyly výtahy, eskalátory, další strojovna vzduchotechniky. Kompletně musel být změněn

i prostor pro osazení tepelných čerpadel systému VRV,

jejichž montáž, zastřešení a zprovoznění patřily k tomu

vůbec nejsložitějšímu. Díky nim, ostatním technickým

zařízením a celému energeticky úspornému návrhu aspiruje The Flow Building na certifikaci BREEAM v úrovni

Oustanding pro kancelářské plochy a Excellent pro retail.

Některé požadavky projektu ale byly neproveditelné,

proto bylo nutné navrhnout jejich alternativní řešení.

Zapomnělo se i na jiné věci – třeba na odvod spalin od

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

Exkurze na koridoru

Generální ředitel Správy železnic Bc. Jiří Svoboda, MBA,

a generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran koncem srpna představili výsledky dvouleté práce (foto) na

koridoru Hostivař, kde probíhá modernizace železniční tratě mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří.

Sdružení zhotovitelů řídí Ing. Ladislav Šabach z divize 5.

Železniční stavba desetiletí promění dvoukolejnou

trať na první čtyřkolejnou železnici v České republice.

Hostivařský koridor přinese také dvě nové zastávky:

Zahradní Město, která propojí vlakovou dopravu s tramvajovou a autobusovou a zastávku Praha-Eden. Stavba

zahrnuje i modernizaci železniční stanice Praha-Vršovice.

„Jde o momentálně největší aktuální dopravní stavbu

v Praze, proto mě velmi těší, že navzdory náročným podmínkám se našemu týmu daří plnit harmonogram. Velkou

výzvou je pro nás nejen pandemie a její dopady, ale také

skutečnost, že tak rozsáhlý projekt budujeme prakticky

bez přerušení provozu. S nadsázkou říkám, že rušíme staré koleje hned poté, co po nich projede vlak, a zakládáme

nové těsně předtím, než projede další,“ řekl novinářům

generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran.

Stavbaři mají za sebou zhruba dvě třetiny realizace

projektu a mohli tak ukázat větší části zprovozněných

kolejí i hrubé stavby nových zastávek.

-red-, foto Petr Adámek

10.09.20 13:24