Výstavba tramvajové trati
v Brně běží naplno
14. září 2020 / 16 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Tomáše Beržinského,
vedoucího projektů z divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Experti BeMo Tunnelling na velkých
projektech v USA str. 2
V Pirně v Německu začala montáž
ocelové konstrukce mostu str. 3
S respektem k centru Prahy
Divize 8 dokončila a předala novou
plaveckou halu v Lounech str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Obnova paláce
v Liberci
Poklepem základního
kamene byla koncem
srpna zahájena kompletní
rekonstrukce celého areálu
Liebiegova paláce v Liberci
(foto). Jde o historický
objekt, který má uměleckořemeslné prvky na vyšší úrovni.
Vznikly často technologiemi, které už dne nejsou běžné,
a většina prostor uvnitř tak bude vyžadovat „vysoký typ“
řemeslné obnovy. Zvenčí se paláci, jehož rekonstrukci
ve sdružení za Metrostav řídí Ing. Ondřej Holec z divize 8,
po opravě střech a fasád vrátí jeho původní podoba.
Práce potrvají zhruba 20 měsíců a po jejich skončení bude
novorenesanční palác sloužit jako komunitní centrum.
Aktuality z Metrostavu i videa
z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Divize 1 pro školáky ve Šlapanicích
Děti ve městě Šlapanice na Brněnsku usedly první
školní den do nového pavilonu, který dokončil tým
divize 1 pod vedením Ing. Vítězslava Přikryla. Na žáky
prvních a druhých tříd zde čeká nová budova s moderním
zařízením, součástí jsou i relaxační zóny, kde je například
možné si zahrát stolní fotbálek. Objekt je navržen pro
10 tříd, tedy cca 300 žáků, a nachází se na pozemku ve
svažitém terénu v areálu školy nad bytovými domy Na
Zahrádkách. Součástí úprav ve šlapanické škole bylo také
rozšířené kuchyně, kterou realizovala společnost IDPS.
Metrostav podpořil
golf bez bariér
Více než 100 golfistů ze čtyř
zemí Evropy se sešlo během
posledního srpnového
víkendu v Golfovém resortu
Česká Lípa. Za podpory naší
společnosti tam proběhlo
Mezinárodní mistrovství ČR hendikepovaných golfistů
(Czech Disabled Open 2020). Trofej mezinárodního mistra
zaslouženě odvezl německý reprezentant Timo Klischan,
titul národního mistra obhájil Zbyněk Kotek. Jsme rádi,
že jsme mohli být na tak příjemné akci (foto) a pomohli
naplňovat myšlenku golfu bez bariér.
Ve čtvrtek 3. září uspořádal Metrostav se smluvní
školou SOŠ a SOU Stavební v Kolíně společnou
akci „Mistři mistrům“. Mistři odborného výcviku
a učni oborů tesař a elektrikář (foto) měli možnost
popovídat si o tom, jak vypadá práce v Metrostavu,
a mistři ze staveb a patroni smluvních žáků se zase
dozvěděli, jak probíhá studium a co všechno dělá
kolínská škola v přípravě budoucích řemeslníků.
Akce se konala v tenisovém klubu, hosté si spolu
zahráli nohejbal a tenis a popřáli si pokud možno
klidný podzim.
Foto Zuzana Junková
Metrostav_16_2020.indd 1
Budova The Flow Building na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice (hlavní foto) je hotová. Kolaudační souhlas s užíváním získala 26. června a dnes
v ní stavbaři z Metrostavu jen odstraňují nedodělky či
dokončují vnitřní prostory podle požadavků nájemců.
Tři podzemní a devět nadzemních podlaží multifunkční
budovy nabízí nejen téměř 15 000 m2 kancelářských
(foto) a 6000 m2 maloobchodních ploch a 129 parkovacích míst v podzemních garážích, ale také nevšední
design a nejmodernější technologické vybavení.
„Ze začátku chvíli trvalo, než jsme s kolegy našli společnou řeč, protože jsme se neznali. Nyní ale nevnímám
rozdíl mezi techniky z divize 1 a 3 a pracujeme jako jeden
tým,“ chválí vedoucí projektu Ing. Jan Vachutka z divize 1, která je lídrem dodavatelského sdružení. Jeho zástupce Ing. arch. Nikola Štochl z divize 3 k tomu s úsměvem doplňuje: „Kdo je odkud, jsme rozlišovali jenom
tehdy, pokud jsme chtěli na adresu kolegů zažertovat.“
Zakázka, která pro Metrostav začala v září 2018, byla
náročná z mnoha ohledů. Složitost koordinace zásobování stavby v centru města s minimem skladovacích ploch
si jistě umí představit každý. Budova ale navíc leží nad
traťovými tunely metra, proto je její základová deska
uložena na masivních železobetonových trámech založených na hloubkových pilotách, aby se zatížení od objektu
přeneslo až do podloží pod úroveň tunelů.
dieselagregátu, který proto stavbaři museli přesunout
ze suterénu do posledního patra. Jednu z nejobtížnějších
prací na celém projektu výborně odvedli betonáři divize 6
vedení Ing. Markem Kubrem. Kvůli menším mezerám
mezi objekty bylo třeba změnit návrh a provést železobetonovou kostru budovy s nestandardně používaným
bedněním hned několika druhů.
Velmi složitá byla i montáž plynule zakřivené fasády
z různých materiálů, kterou by nebylo možné provést
bez 3D modelu. Její uliční části zdobí světlý spišský travertin – stejný, jakým je obložený sousední Hotel Jalta
– a okrasné lamely s LED osvětlením. Díky němu lze na
fasádě vytvářet nekonečné množství světelných efektů.
Investor ale využije jen bílé, které jsou podle památkářů
pro střed Prahy nejvhodnější.
Za každou stavbou se skrývá týmová spolupráce investora, realizační firmy a jejich dodavatelů, projektantů,
statiků, TDI a inženýringu. Na výstavbě The Flow Bulding
byla výborná, a proto poděkování patří všem. „Zejména
kolegům z Metrostavu, kteří ve velmi omezeném čase
a s požadovanou kvalitou odvedli velký kus práce. Poděkování patří také architektonickému studiu Chapman
Taylor, projektantům z firmy Deltaplan či statikům z firmy
Interstat,“ říká Ing. arch. Nikola Štochl.
„Naprosto zásadní podíl na výsledku díla měl zástupce investora Ing. Tomáš Matýsek. Patří mu proto mé
uznání,“ uzavírá Ing. Vachutka.
Náročná montáž tepelných čerpadel
Projekt se v průběhu realizace výrazně měnil. Kvůli požadavkům nájemců přibyly výtahy, eskalátory, další strojovna vzduchotechniky. Kompletně musel být změněn
i prostor pro osazení tepelných čerpadel systému VRV,
jejichž montáž, zastřešení a zprovoznění patřily k tomu
vůbec nejsložitějšímu. Díky nim, ostatním technickým
zařízením a celému energeticky úspornému návrhu aspiruje The Flow Building na certifikaci BREEAM v úrovni
Oustanding pro kancelářské plochy a Excellent pro retail.
Některé požadavky projektu ale byly neproveditelné,
proto bylo nutné navrhnout jejich alternativní řešení.
Zapomnělo se i na jiné věci – třeba na odvod spalin od
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
Exkurze na koridoru
Generální ředitel Správy železnic Bc. Jiří Svoboda, MBA,
a generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran koncem srpna představili výsledky dvouleté práce (foto) na
koridoru Hostivař, kde probíhá modernizace železniční tratě mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří.
Sdružení zhotovitelů řídí Ing. Ladislav Šabach z divize 5.
Železniční stavba desetiletí promění dvoukolejnou
trať na první čtyřkolejnou železnici v České republice.
Hostivařský koridor přinese také dvě nové zastávky:
Zahradní Město, která propojí vlakovou dopravu s tramvajovou a autobusovou a zastávku Praha-Eden. Stavba
zahrnuje i modernizaci železniční stanice Praha-Vršovice.
„Jde o momentálně největší aktuální dopravní stavbu
v Praze, proto mě velmi těší, že navzdory náročným podmínkám se našemu týmu daří plnit harmonogram. Velkou
výzvou je pro nás nejen pandemie a její dopady, ale také
skutečnost, že tak rozsáhlý projekt budujeme prakticky
bez přerušení provozu. S nadsázkou říkám, že rušíme staré koleje hned poté, co po nich projede vlak, a zakládáme
nové těsně předtím, než projede další,“ řekl novinářům
generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran.
Stavbaři mají za sebou zhruba dvě třetiny realizace
projektu a mohli tak ukázat větší části zprovozněných
kolejí i hrubé stavby nových zastávek.
-red-, foto Petr Adámek
10.09.20 13:24