Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 2
M4 Road Design bude projektovat obchvat Opavy
Již tři roky vrámci divize 4 fungovalo středisko projek-
ce, které zajťovalo projektové práce na stavbách po-
zemních komunikací, mostů ainženýrských konstrukcí.
Vzhledem k postupnému nástu objemu prací i ky
personálnímu posilování bylo středisko projekce vle-
no do samostatné spolnosti M4 Road Design s.r.o.
Ředitelem společnosti je Ing. Jan Zapletal akprv-
mu září firma disponuje 12 zaměstnanci. Mezi nimi jsou
autorizovaní inženýři voborech dopravní stavby, mosty
a inženýrské konstrukce i koordinátor BOZP. Všichni
smnohaletou praxí vprojektování silničních, dálničních
staveb a mostů. Spolnost je tak schopna nabídnout
objednatelům plnohodnotné projekční akonzultační prá-
ce všech stupňů, od studií po realizační dokumentace
etně následného projednání dokumentace sorgány ve-
řejné správy. Projekty jsou zpracovávány vnejnovějším
softwarovém prostředí produktů společnosti Autodesk
svyitím 3D modelování jako např. AutoCAD Civil 3D.
Využíváno je také dalších specializovaných programů,
jako jsou ASPE, Geo5, SCIA Enginner či Idea Statica.
Dokumentace pro důležité silnní tahy
Kolegové zM4 Road Design se vminulých letech poleli
mimo jiné na zpracovákolika realizačních dokumen-
tací pro stavby, které zajišťovala divize 4. Byly to například
rekonstrukce odpočívky Sechov na dálnici D1 (foto),
modernizace úseku 19 na dálnici D1, rekonstrukce kři-
žovatek na silnici II/331 vLysé nad Labem, novostavby
lnice D35 Časy – Ostrov nebo dálnice D11 1106 Hradec
Králové – Smiřice. Aktuálně kolegové zpracovávají reali-
zační dokumentace na menší stavby, jako je rekonstrukce
silnice II/399 uDalešic vKraji Vysočina nebo rekonstruk-
ce ptahu Lysou nad Labem na silnici II/272.
Největší objem projekčních prací čeká projektanty
zM4 Road Design na nedávno zasmluvněné stavbě I/11
Opava, severní obchvat – západní část, kterou budou
zhlediska realizační dokumentace kompletně zajišťovat.
Portfolio zakázek se v poslední době výrazně rozšířilo
oprojekční pce pro veřejné zadavatele ať už Ředitelství
silnic a dálnic ČR, či krajské nebo obecní autority. Pro
objednatele tohoto typu se v em-čtyřce“, jak zaměst-
nanci firmu familiárně nazývají, zpracovávají vyhledávací
atechnicko-ekonomické studie, dokumentace pro staveb-
ní povolení nebo zadávací dokumentace.
Kolegové sídlí vbudově Palmovka Park I ajsou při-
praveni se podílet na řešení technických problémů napříč
celou Skupinou Metrostav. Kontaktní a další informace
najdete na webu společnosti www.m4roaddesign.cz.
Text Ing. David Stempák, MBA
Foto archiv M4 Road Design
Aktuálně zestakády
uSoběslavi
Před necelým rokem oficiálně odstartoval projekt, který
má za cíl modernizaci IV. železničního koridoru v úse-
ku Soběslav-Doubí. Tým Ing. Petra Hanzala z divize 5
zde jako člen dodavatelského sdrení staví polovinu
Černovické estady – třetí úsek. V srpnu zde proběhla
montáž prvních nosníků ocelové konstrukce (foto č. 1).
Tato část estakády se nachází v meandru černovic-
kého potoka. Piře už stojí a stavbaři přistoupili k dalším
zím výstavby. Celkem 830 m dlouhá ocelová konstrukce
sestávající se z deti samostatných mostních celků je
montována na staveništi pomocí mobilních jeřábů. Jed-
notlivé díly ocelové konstrukce v délkách cca 20 m jsou
naženy na stavbu přímo z dílny ocelářů divize 3 v praž-
ských Horních Počernicích. Na stavbě je pro každé mostní
pole nutno zřídit provizorní podpůrné věže, na které jsou
jednotlivé díly konstrukce osazovány (foto č. 2 a 3). Po
proběhne montáž příčného ztužení a je možné provést
podlití kalotových ložisek. Po aktivaci ložisek je možné
podpůrné věže demontovat a bude zahájeno osazování
betonážních vozíků pro realizaci mostovky. Osazová
navazujících nosků ocelové konstrukce prohá i nad
místní komunikací (foto č. 4). Práce proběhly v omezeném
čase během uzavírky silnice.
m Ing. Petra Hanzala nyní pracuje také na dalších
dvou objektech na koridoru. Jedním z nich je tzv. Malá
estada (foto č. 5), která je svými parametry totožná
shlavní estadou, pouze její délka je menší (cca 350 m)
apřekonává prostor rybníka.
-red-, foto archiv stavby
Ing. Toše Beržinského,
vedoucího projektů divize 6
Do Metrostavu nastoupil před devíti lety v posled-
ním semestru během studií na Fakultě stavební ČVUT
vPraze, obor vodní hospodářství avodní stavby. Své-
mu zaměření zůstal věrný azpozice mistra, přes díí
pozice asistenta stavbyvedoucího astavbyvedoucího
se v roce 2017 stal vedoucím projektu rekonstrukce
zavského jezu vPodělusech. Nyní pracuje na dalších
zajímavých stavbách zoblasti vodního hospodářství.
Již od studií se věnujete „vodě“. Je vám nějak blízká?
Ano, máme to vrodině. Táta je vodohospodář ababička
pracovala ve vodárnách. Je to tedy snaší rodinou úzce
spjaté ajsem rád, že mohu vtéto tradici pokračovat.
žete shrnout, jakým stavbám jste se věnoval?
Obor vodního hospodářství není bohatý na nějaké vel-
ké zakázky, takže u nás v divizi se to ubírá cestou, že
vedoucí projektu pracuje najednou na více stavbách.
Když vzpomenu z minulosti, tak po jezu v Podělusích
jsem pracoval souběžně na Vodní elektrárně Veletov
u Kolína. Tato zazka byla z hlediska získaných zku-
šeností a dovedností velice zajímavá. Poté se začal
můj tým rozstat. V červenci jsme dokončili apředali
rekonstrukci jezu vŘevnicích, nynípracujeme na dalších
čtyřech zakázch. Je to vodojem uPňova – Předhradí,
le rekonstrukce lodního výtahu na vodním díle Orlík,
rekonstrukce jezu Hubálov na Jizeře arekonstrukce Vod-
ho díla vKadani, kde probíhá rekonstrukce betonových
přelivů ahradicích konstrukcí.
Kterému projektu nyní věnujete nejvíce času?
Velmi zajímavá je rekonstrukce právě posledně zmíně-
ho vodho díla Kadaň, ato nejen po stavební ale ipo
technologické stránce. Nevšední je oprava přelivných
ploch, které mají specifický tvar avelké převýšení. Důle-
žitý je správně zvolený technologický postup odbourává
anásledných nabetonávek. Anelze opomenout techno-
logickou část, kdy segment snasazenou klapkou, který
edstavuje hradicí konstrukci, také není zcela běž. Je
to pro nás svým způsobem výzva. Dále vodní dílo má tři
elivná okna akaždá jedna část se musí dokončit během
jedné stavební sezony, která trvá zhruba od zátku dub-
na do konce listopadu. Vzhledem ktomu, že stavba byla
edána včervnu, letos máme méně času.
Změní se něco na této přehradě?
Parametry díla zůstanou zachovány. Cílem oprav je,
aby se zajistila životnost těchto konstrukcí do dalších
desetiletích.
V letošním roce byla často zmiňována rekonstrukce
lodního výtahu na orlické přehradě. Můžete shrnout,
jaké práce tam pokračují?
Stavební část, tedy zhotovení železobetonové konstrukce
s novými kolejemi na návodním límci včetně prodlužení
dráhy tak, aby se výtah mohl používat ipři sžené vodní hla-
dině, jsme dokončili vdubnu a1. ktna se rozjela plaveb
sezona. Není správné říkat, že práce byly přerušené, protože
po skončení stavební části se rozjela ta technologická. Ke
konci července jsme dokončili studii proveditelnosti nového
vozíku pro přepravu lodí a na jejím základě se rozeběhla
výroba projektové dokumentace ireálného výrobku. Jinak
Ork přitahoval turisty idia apozornost stále neopadá.
Na koruně hráze bylo vlétě vit spoustu lidí, ktí si zvěda-
vě prohlíželi, co jsme tam vybudovali ajak to funguje. Je to
jedinečná zakázka.
Co plánujete do budoucna?
d bych zmínil, že když bude dostatek vodohospodář-
ských staveb, tak mě tato pce naplňuje avyhovuje mi.
Aco se týká nějakého posunu? Pokud budou na trhu kdis-
pozici zazky většího charakteru, budu rád. Bylo by urči
hezké, kdybych mohl pod hlavičkou Metrostavu někdy rea-
lizovat plavební stupeň vDěčíně. Toto vodní dílo, které by
potenciálně mělo vzniknout, vsobě zahrnuje snad všechny
vodohospodářské disciplíny – od výstavby plavebních ko-
mor, vodních elektren, jezů, rybích přechodů a dalších
cí. Uvidíme, kdy avjakém rozsahu se toto dílo uskuteční.
Za rozhovor děkuje David Kal
strana 2
PME SE
Experti BeMo na velkých projektech vUSA
Dciná společnost Metrostavu BeMo Tunnelling (Be-
Mo) již nějakou dobu poskytuje know-how na několika
projektech vzámoří. Shrnujeme stav dřívějších projek-
tů apředstavujeme nové aktivity.
Plymouthský tunel vSilver Spring, Maryland
VMarylandu vzniká 16 km dlouhá lehká železnice, která
bude vSilver Spring vedena dvoukolejným tunelem Ply-
mouth. Pce na jeho ražbě vdélce 310 m byly ukoeny
v únoru 2019. Poté následovala etapa, kdy sdruže
firem Fluor-Lane-Traylor JV instalovalo PVC izolaci dna
apoložilo základový beton po celé délce tunelu. Subdo-
davatelská společnost provedla montáž izolace sPVC fól
vklenbě tunelu. Ani ne 100 m za tím byly zahájeny práce
na vnitřním plášti metodou stříkaného betonu (foto). Vy-
ztužení se bude realizovat za pomocí dvouvrstvýchtí.
Společnost BeMo byla maximálně zapojena do vývoje
koncepce irealizace Design reviews aposkytla políra, jenž
práce řídil apodílel se na uskuteční prací se stříkaným
betonem ina zaení amerického personálu. Projekt byl
vyznamenán ze strany American Shotcrete Association
ASA jako Underground Project of the Year Award 2019.
Spojovací kaverna vBethesda, Maryland
Na edměstí Washingtonu byla se stávající podzemní
trasou metra Red Line propojena nová trasa povrchové
tramvajové linky Purple Line. Stavbu z tší části tvoří
cca 35 m hluboká šachta avpodzemí vystavěná spojo-
vací kaverna. Šachtu mezitím dokončilo sdrení firem
Fluor-Lane-Traylor JV jako zadavatel společnosti BeMo.
Práce na kaverně by měly trvat asi devět měsíců. Spo-
lečnost BeMo mát být zastoupena dvěma mistry, jejichž
úkolem bude obsluha hlavních strojů na vrtacím voze AC
E2C, obsluha robota na stříkaný beton (Meyco Potenza)
azaškolení personálu. Příjezd těchto pracovků do USA
kli opatřením vsouvislosti scovidem-19 provázejí ob-
že abude muset dojít kpřizpůsobení harmonogramu.
Metro, Westside Extension etapa 1 L. A., Kalifornie
Společnost BeMo získala zakázku na podporu sdrení
firem ve složení Skanska – Traylor a Shea při výstav
celkem 23 propojek. Stavební práce zapaly vříjnu 2019,
ale do července 2020 bylo proreno teprve pět propojek.
Důvodem zpoždění jsou komplikované poměry stavební-
ho podloží v Los Angeles. Přípravné práce na zlepšení
dních podmínek pomocí Jet Groutingu (metody trys-
kového síkání) byly prováděny subdodavatelem tohoto
sdrení, aak kvalitativně na nedostatečné úrovni.
Společnost BeMo je zde přímo na místě zastoupena ie-
rem spraxí vNRTM, který se podílí na řešení problémů.
North East Boundary Tunnel (NEBT), Washington DC
BeMo pracuje ve Washingtonu DC pro firmu Lane, ame-
rickou pobočku firmy Salini Impregilo zIlie. V rámci
tohoto projektu vhodnotě 600 milionů amerických dolarů
musí být proraženy dva tzv. adits, tedy spojovací tunely
mezi šachtami a tunelem reným metodou TBM. Jak
u adit 4th Street (délka 21 m), tak i uadit Florida Avenue
(délka 15 m) je ražení prováděno za pomoci zmrazovacího
procesu. Průřezy uchto adits jsou kruhové oprůměru
zhruba pět metrů. Společnost BeMo vprůběhu razicích
prací na staveništi zastupuje inženýr s praxí v oblasti
metody NRTM. Zdař Bůh!
Norbert Fügenschuh, Robert Dostál
1
2
3
4
5
Metrostav_16_2020.indd 2Metrostav_16_2020.indd 2 10.09.20 13:2410.09.20 13:24
Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 16/2020, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (379 ms)

Rendering Strana 3 (102243): (0/1) (372 ms)

Rendering Strana 2 (102241): (0/1) (411 ms)

Rendering Strana 1 (102239): (0/1) (410 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2873/vth118401-1.jpg

 i2873/vth118403-1.jpg

 i2873/bg102241.svg

 i2873/vth118405-1.jpg

 i2873/vth118407-1.jpg