strana 2
Aktuálně z estakády
u Soběslavi
Před necelým rokem oficiálně odstartoval projekt, který
má za cíl modernizaci IV. železničního koridoru v úseku Soběslav-Doubí. Tým Ing. Petra Hanzala z divize 5
zde jako člen dodavatelského sdružení staví polovinu
Černovické estakády – třetí úsek. V srpnu zde proběhla
montáž prvních nosníků ocelové konstrukce (foto č. 1).
Tato část estakády se nachází v meandru černovického potoka. Pilíře už stojí a stavbaři přistoupili k dalším
fázím výstavby. Celkem 830 m dlouhá ocelová konstrukce
sestávající se z devíti samostatných mostních celků je
montována na staveništi pomocí mobilních jeřábů. Jednotlivé díly ocelové konstrukce v délkách cca 20 m jsou
naváženy na stavbu přímo z dílny ocelářů divize 3 v pražských Horních Počernicích. Na stavbě je pro každé mostní
pole nutno zřídit provizorní podpůrné věže, na které jsou
jednotlivé díly konstrukce osazovány (foto č. 2 a 3). Poté
proběhne montáž příčného ztužení a je možné provést
podlití kalotových ložisek. Po aktivaci ložisek je možné
podpůrné věže demontovat a bude zahájeno osazování
betonážních vozíků pro realizaci mostovky. Osazování
navazujících nosníků ocelové konstrukce probíhá i nad
místní komunikací (foto č. 4). Práce proběhly v omezeném
čase během uzavírky silnice.
Tým Ing. Petra Hanzala nyní pracuje také na dalších
dvou objektech na koridoru. Jedním z nich je tzv. Malá
estakáda (foto č. 5), která je svými parametry totožná
s hlavní estakádou, pouze její délka je menší (cca 350 m)
a překonává prostor rybníka.
-red-, foto archiv stavby
1
2
PTÁME SE
Ing. Tomáše Beržinského,
vedoucího projektů divize 6
Experti BeMo na velkých projektech v USA
Dceřiná společnost Metrostavu BeMo Tunnelling (BeMo) již nějakou dobu poskytuje know-how na několika
projektech v zámoří. Shrnujeme stav dřívějších projektů a představujeme nové aktivity.
Plymouthský tunel v Silver Spring, Maryland
V Marylandu vzniká 16 km dlouhá lehká železnice, která
bude v Silver Spring vedena dvoukolejným tunelem Plymouth. Práce na jeho ražbě v délce 310 m byly ukončeny
v únoru 2019. Poté následovala etapa, kdy sdružení
firem Fluor-Lane-Traylor JV instalovalo PVC izolaci dna
a položilo základový beton po celé délce tunelu. Subdodavatelská společnost provedla montáž izolace s PVC fólií
v klenbě tunelu. Ani ne 100 m za tím byly zahájeny práce
na vnitřním plášti metodou stříkaného betonu (foto). Vyztužení se bude realizovat za pomocí dvouvrstvých sítí.
Společnost BeMo byla maximálně zapojena do vývoje
koncepce i realizace Design reviews a poskytla políra, jenž
práce řídil a podílel se na uskutečnění prací se stříkaným
betonem i na zaučení amerického personálu. Projekt byl
vyznamenán ze strany American Shotcrete Association
ASA jako Underground Project of the Year Award 2019.
Spojovací kaverna v Bethesda, Maryland
Na předměstí Washingtonu byla se stávající podzemní
trasou metra Red Line propojena nová trasa povrchové
tramvajové linky Purple Line. Stavbu z větší části tvoří
cca 35 m hluboká šachta a v podzemí vystavěná spojovací kaverna. Šachtu mezitím dokončilo sdružení firem
Fluor-Lane-Traylor JV jako zadavatel společnosti BeMo.
Práce na kaverně by měly trvat asi devět měsíců. Společnost BeMo mát být zastoupena dvěma mistry, jejichž
úkolem bude obsluha hlavních strojů na vrtacím voze AC
E2C, obsluha robota na stříkaný beton (Meyco Potenza)
a zaškolení personálu. Příjezd těchto pracovníků do USA
kvůli opatřením v souvislosti s covidem-19 provázejí obtíže a bude muset dojít k přizpůsobení harmonogramu.
Metro, Westside Extension etapa 1 L. A., Kalifornie
Společnost BeMo získala zakázku na podporu sdružení
firem ve složení Skanska – Traylor a Shea při výstavbě
celkem 23 propojek. Stavební práce započaly v říjnu 2019,
ale do července 2020 bylo proraženo teprve pět propojek.
Důvodem zpoždění jsou komplikované poměry stavebního podloží v Los Angeles. Přípravné práce na zlepšení
půdních podmínek pomocí Jet Groutingu (metody tryskového stříkání) byly prováděny subdodavatelem tohoto
sdružení, avšak kvalitativně na nedostatečné úrovni.
Společnost BeMo je zde přímo na místě zastoupena inženýrem s praxí v NRTM, který se podílí na řešení problémů.
North East Boundary Tunnel (NEBT), Washington DC
BeMo pracuje ve Washingtonu DC pro firmu Lane, americkou pobočku firmy Salini Impregilo z Itálie. V rámci
tohoto projektu v hodnotě 600 milionů amerických dolarů
musí být proraženy dva tzv. adits, tedy spojovací tunely
mezi šachtami a tunelem raženým metodou TBM. Jak
u adit 4th Street (délka 21 m), tak i u adit Florida Avenue
(délka 15 m) je ražení prováděno za pomoci zmrazovacího
procesu. Průřezy u těchto adits jsou kruhové o průměru
zhruba pět metrů. Společnost BeMo v průběhu razicích
prací na staveništi zastupuje inženýr s praxí v oblasti
metody NRTM. Zdař Bůh!
Norbert Fügenschuh, Robert Dostál
M4 Road Design bude projektovat obchvat Opavy
3
4
5
Metrostav_16_2020.indd 2
Již tři roky v rámci divize 4 fungovalo středisko projekce, které zajišťovalo projektové práce na stavbách pozemních komunikací, mostů a inženýrských konstrukcí.
Vzhledem k postupnému nárůstu objemu prací i díky
personálnímu posilování bylo středisko projekce vyčleněno do samostatné společnosti M4 Road Design s. r. o.
Ředitelem společnosti je Ing. Jan Zapletal a k prvnímu září firma disponuje 12 zaměstnanci. Mezi nimi jsou
autorizovaní inženýři v oborech dopravní stavby, mosty
a inženýrské konstrukce i koordinátor BOZP. Všichni
s mnohaletou praxí v projektování silničních, dálničních
staveb a mostů. Společnost je tak schopna nabídnout
objednatelům plnohodnotné projekční a konzultační práce všech stupňů, od studií po realizační dokumentace
včetně následného projednání dokumentace s orgány veřejné správy. Projekty jsou zpracovávány v nejnovějším
softwarovém prostředí produktů společnosti Autodesk
s využitím 3D modelování jako např. AutoCAD Civil 3D.
Využíváno je také dalších specializovaných programů,
jako jsou ASPE, Geo5, SCIA Enginner či Idea Statica.
Dokumentace pro důležité silniční tahy
Kolegové z M4 Road Design se v minulých letech podíleli
mimo jiné na zpracování několika realizačních dokumentací pro stavby, které zajišťovala divize 4. Byly to například
rekonstrukce odpočívky Střechov na dálnici D1 (foto),
modernizace úseku 19 na dálnici D1, rekonstrukce křižovatek na silnici II/331 v Lysé nad Labem, novostavby
dálnice D35 Časy – Ostrov nebo dálnice D11 1106 Hradec
Králové – Smiřice. Aktuálně kolegové zpracovávají realizační dokumentace na menší stavby, jako je rekonstrukce
silnice II/399 u Dalešic v Kraji Vysočina nebo rekonstrukce průtahu Lysou nad Labem na silnici II/272.
Největší objem projekčních prací čeká projektanty
z M4 Road Design na nedávno zasmluvněné stavbě I/11
Opava, severní obchvat – západní část, kterou budou
z hlediska realizační dokumentace kompletně zajišťovat.
Portfolio zakázek se v poslední době výrazně rozšířilo
o projekční práce pro veřejné zadavatele ať už Ředitelství
silnic a dálnic ČR, či krajské nebo obecní autority. Pro
objednatele tohoto typu se v „em-čtyřce“, jak zaměstnanci firmu familiárně nazývají, zpracovávají vyhledávací
a technicko-ekonomické studie, dokumentace pro stavební povolení nebo zadávací dokumentace.
Kolegové sídlí v budově Palmovka Park I a jsou připraveni se podílet na řešení technických problémů napříč
celou Skupinou Metrostav. Kontaktní a další informace
najdete na webu společnosti www.m4roaddesign.cz.
Tex t I n g. D a v id S t em p á k , M B A
Foto archiv M4 Road Design
Do Metrostavu nastoupil před devíti lety v posledním semestru během studií na Fakultě stavební ČVUT
v Praze, obor vodní hospodářství a vodní stavby. Svému zaměření zůstal věrný a z pozice mistra, přes dílčí
pozice asistenta stavbyvedoucího a stavbyvedoucího
se v roce 2017 stal vedoucím projektu rekonstrukce
sázavského jezu v Podělusech. Nyní pracuje na dalších
zajímavých stavbách z oblasti vodního hospodářství.
Již od studií se věnujete „vodě“. Je vám nějak blízká?
Ano, máme to v rodině. Táta je vodohospodář a babička
pracovala ve vodárnách. Je to tedy s naší rodinou úzce
spjaté a jsem rád, že mohu v této tradici pokračovat.
Můžete shrnout, jakým stavbám jste se věnoval?
Obor vodního hospodářství není bohatý na nějaké velké zakázky, takže u nás v divizi se to ubírá cestou, že
vedoucí projektu pracuje najednou na více stavbách.
Když vzpomenu z minulosti, tak po jezu v Podělusích
jsem pracoval souběžně na Vodní elektrárně Veletov
u Kolína. Tato zakázka byla z hlediska získaných zkušeností a dovedností velice zajímavá. Poté se začal
můj tým rozrůstat. V červenci jsme dokončili a předali
rekonstrukci jezu v Řevnicích, nyní pracujeme na dalších
čtyřech zakázkách. Je to vodojem u Pňova – Předhradí,
dále rekonstrukce lodního výtahu na vodním díle Orlík,
rekonstrukce jezu Hubálov na Jizeře a rekonstrukce Vodního díla v Kadani, kde probíhá rekonstrukce betonových
přelivů a hradicích konstrukcí.
Kterému projektu nyní věnujete nejvíce času?
Velmi zajímavá je rekonstrukce právě posledně zmíněného vodního díla Kadaň, a to nejen po stavební ale i po
technologické stránce. Nevšední je oprava přelivných
ploch, které mají specifický tvar a velké převýšení. Důležitý je správně zvolený technologický postup odbourávání
a následných nabetonávek. A nelze opomenout technologickou část, kdy segment s nasazenou klapkou, který
představuje hradicí konstrukci, také není zcela běžný. Je
to pro nás svým způsobem výzva. Dále vodní dílo má tři
přelivná okna a každá jedna část se musí dokončit během
jedné stavební sezony, která trvá zhruba od začátku dubna do konce listopadu. Vzhledem k tomu, že stavba byla
předána v červnu, letos máme méně času.
Změní se něco na této přehradě?
Parametry díla zůstanou zachovány. Cílem oprav je,
aby se zajistila životnost těchto konstrukcí do dalších
desetiletích.
V letošním roce byla často zmiňována rekonstrukce
lodního výtahu na orlické přehradě. Můžete shrnout,
jaké práce tam pokračují?
Stavební část, tedy zhotovení železobetonové konstrukce
s novými kolejemi na návodním límci včetně prodlužení
dráhy tak, aby se výtah mohl používat i při snížené vodní hladině, jsme dokončili v dubnu a 1. května se rozjela plavební
sezona. Není správné říkat, že práce byly přerušené, protože
po skončení stavební části se rozjela ta technologická. Ke
konci července jsme dokončili studii proveditelnosti nového
vozíku pro přepravu lodí a na jejím základě se rozeběhla
výroba projektové dokumentace i reálného výrobku. Jinak
Orlík přitahoval turisty i média a pozornost stále neopadá.
Na koruně hráze bylo v létě vidět spoustu lidí, kteří si zvědavě prohlíželi, co jsme tam vybudovali a jak to funguje. Je to
jedinečná zakázka.
Co plánujete do budoucna?
Rád bych zmínil, že když bude dostatek vodohospodářských staveb, tak mě tato práce naplňuje a vyhovuje mi.
A co se týká nějakého posunu? Pokud budou na trhu k dispozici zakázky většího charakteru, budu rád. Bylo by určitě
hezké, kdybych mohl pod hlavičkou Metrostavu někdy rea
lizovat plavební stupeň v Děčíně. Toto vodní dílo, které by
potenciálně mělo vzniknout, v sobě zahrnuje snad všechny
vodohospodářské disciplíny – od výstavby plavebních komor, vodních elektráren, jezů, rybích přechodů a dalších
věcí. Uvidíme, kdy a v jakém rozsahu se toto dílo uskuteční.
Za rozhovor děkuje David Kalců
10.09.20 13:24