strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Nová plavecká hala v Lounech je v provozu
Sezona venkovních koupališť se pomalu chýlí k závěru,
o to víc plavci i děti ocení koupání v krytých bazénech.
Jeden zcela nový se jim před pár dny otevřel v Lounech
(foto č. 1). Divize 8 předala dokončenou městskou plaveckou halu investorovi už na konci června, do začátku
září pak probíhal zkušební provoz a první návštěvníci ji
vyzkoušeli doslova před několika dny.
Nová plavecká hala vyrostla na místě té původní, která
byla v srpnu 2017 zbourána. Jde o dvoupodlažní objekt se
zastavěnou plochou 2 056 m2 a obestavěným prostorem
17 282 m3. Hala pojme přibližně 190 návštěvníků. Dospělí
i děti mohou využít 25metrový plavecký bazén se šesti
dráhami, bazén pro kojence a batolata, relaxační bazén
s divokou řekou (foto č. 2) či masážní lavicí, chrličem
a dětskou skluzavkou. K dispozici mají i venkovní vířivku,
posilovnu, masáže a lázeň, wellness oddělení se saunou
a biosaunou a odpočívárnou. Největším lákadlem nejen
pro děti je ale 80 m dlouhý tobogán.
2
„Hala je konstrukčně objekt s nosnou monolitickou
konstrukcí doplněnou ocelovými sloupy a konstrukcemi
s prosklenou jižní fasádou a balkonem na severní straně.
Nosnou konstrukci střechy tvoří dřevěné vazníky, vaznice,
krokve a zaklopená je cementotřískovými deskami, na
kterých je ukotvena tepelná izolace a střešní fólie,“ popisuje bývalý vedoucí projektu Ing. Jan Štoncner. Zároveň
upozorňuje i na zajímavé řešení fasády z bondových kazet
v kombinaci s dřevěným obkladem.
Vzhledem k tomu, že šlo o stavbu plavecké haly, bylo
nezbytné během stavby dodržet a zejména pohlídat kvalitu dodávaných ocelových konstrukcí, závěsů konstrukcí, spojovacího materiálu i dalších materiálů použitých
v agresivním chlorovém prostředí tak, aby byly splněny
všechny požadavky na protikorozní ochranu. Vedoucí
projektu si také poradil s náročnou koordinací pokládky keramiky zejména s epoxidy s ostatními dodávkami,
jako byl stropní podhled a obklady stěn interiérovými
prvky. Ostatně ani samotnému vedení stavby se komplikace nevyhýbaly. Stavbu sice převzal a v listopadu
2018 zahájil vedoucí projektu Michal Ptáček, ale v rámci
reorganizace struktury divize 8 jej během dokončování
železobetonových konstrukcí ve vedení stavby nahradil
Ing. Jan Štoncner. Finální předání a zkušební provoz
až do kolaudace a uvedení do provozu už ale probíhalo
vzhledem ke zdravotním problémům Ing. Štoncnera pod
vedením Ing. Petra Kolbábka. „I přes tyto komplikace bylo
dílo v dohodnutém termínu a kvalitě dokončeno a předáno
objednateli,“ uzavírá Ing. Štoncner.
V Pirně začala montáž ocelové konstrukce mostu
V srpnu byla na stavbě mostu Gottleubatalbrücke, který provádí sdružení Metrostav a BeMo Tunnelling – NL
West, zahájena montáž ocelové konstrukce (foto č. 1)
vyrobené divizí 3 Metrostavu. Připomeňme, že práce
se týkají výstavby mostu o celkové délce polí 916 m na
nově budovaném obchvatu německého města Pirna.
Silnice B172, která dnes prochází středem města,
je dopravně i ekonomicky vytíženým spojením Drážďan
a Saského Švýcarska. Slouží nejen cestovnímu ruchu, ale
tvoří také významné obchodní propojení německé spolkové
země Sasko s Českou republikou. Obyvatelé Pirny i motoristé se ukončení průjezdu centrem města už nemohou
dočkat. A právě devítipolový most přes hluboké údolí má
dopravní situaci podstatně zlepšit. Mostovka ocelového
mostu, jehož čtyři největší pole mají rozpětí přes 120 m,
povede ve výšce až 70 m nad terénem.
Montáž ocelové konstrukce probíhá ve výsuvném
dvoře v zářezu hlavní trasy budoucí přeložky silnice B172
směrem na Bad Schandau a Děčín. Komorový nosník
ocelové konstrukce se skládá z jednotlivých dílců dlouhých až 36 m. Tyto se dopravují z výrobny na stavbu ve
čtyřech kusech tvaru písmene L, na stavbě se svařují do
požadované podoby. Po svaření celého taktu (několika
dílců) proběhne částečný výsuv ocelové konstrukce přes
údolí a celý proces se bude v pravidelném rytmu cca dvou
měsíců opakovat. První výsuv se odhaduje na přelom
1
roku, dokončení výsuvu podle předpokladu proběhne
za cca 18 měsíců. První výsuv je atypický ještě nutností
osazení cca 50 m dlouhého a 140 tun těžkého výsuvného
nosu, který bude během výsuvu zkracovat rozpětí, a tak
minimalizovat namáhání štíhlé nosné konstrukce. Během
výsuvu nejdelších 124 m dlouhých polí se i tak očekávají
průhyby nosné konstrukce až 6 m.
Pilíře vysoké až 67 m jsou v údolí betonovány pomocí
překládaného bednění (foto č. 2). Vzhledem k nejasnostem v zadávací dokumentaci, které rezultují v nemožnost
dokončit plně hlavy pilířů pro napojení budoucích náběhů
semi-integrované konstrukce, je výstavba ukončena vždy
dva takty pod definitivní hlavou pilíře. V současné době
sdružení a jeho subdodavatelé akcelerují práce, aby bylo
první výsuv možné provést před Vánocemi tohoto roku.
Doc.
Ing.
Marek
F o glar,
Ph.D.,
vedoucí
projektu, foto archiv stavby
2
1
Martina Vampulová, foto Libor Zavoral
Přeložka století na severu Čech brzy skončí
Těžební společnost Vršanská uhelná ze skupiny Sev.en
Energy ve spolupráci s Metrostavem nabídly novinářům jedinečnou příležitost prohlédnout si závěrečnou
fázi přeložky inženýrských sítí (foto). Podstatou zakázky je v dobývacím prostoru Slatinice na Mostecku přeložit deset nejdůležitějších potrubí v České republice
a také linky velmi vysokého napětí či tepelný napáječ.
Podle generálního ředitele těžebních společností skupiny Sev.en Energy Petra Lence se o výstavbě tzv. Hořanského energetického koridoru rozhodlo již v 50. letech.
Tehdy se do dobývacího prostoru Slatinice umístily
inženýrské sítě, které propojovaly chemické závody v Litvínově se zbytkem republiky, a dopředu se počítalo s tím,
že je kvůli dotěžení ložiska jednou bude nutné přeložit.
Do nového koridoru se již podařilo úspěšně přepojit ropovod Družba, páteřní plynovody, produktovody
s benzinem a naftou i sítě s produkty chemické výroby.
V současnosti stavbaři přepojují poslední klíčovou linku
– průmyslový vodovod Nechranice.
Zásobování republiky nesmělo být ohroženo
„To nejhorší máme za sebou, takže nyní mohu potvrdit,
že jde o jeden z nejnáročnějších projektů, co pamatuji.
Pracovali jsme nonstop i přes zimu a na staveništi se
pohybovalo až 170 lidí najednou. Hodně starostí nám
nadělalo odtěžení kopce s objemem 130 tisíc m3 zeminy
či drenáže na 150metrovém úseku vydatně nasyceném
spodní vodou. Úplně nejtěžší však bylo trefit se termínově
do všech odstávek, aby nebylo narušeno zásobování v zemi. Při této příležitosti bych rád poděkoval za perfektní
práci celému týmu včetně kolegů z provozu ocelových
konstrukcí i všem subdodavatelům,“ říká Jan Juštin, vedoucí projektu divize 8.
Zásadním okamžikem, od kterého se odvíjel celý harmonogram výstavby, byla několikatýdenní technologická
odstávka společnosti Unipetrol. Tyto tzv. „zarážky“ jsou
jen jednou za asi čtyři roky a využívají se k opravám výrobního zařízení chemické výroby. Během poslední z nich
na jaře letošního roku se podařilo ve Slatinicích úspěšně
přepojit potrubí s etylenem a C4 frakcí.
Hořanským energetickým koridorem putují kromě
ropy a zemního plynu také produkty chemické výroby,
meziprodukty etylbenzen, etylen a frakce C4 a brzy i průmyslová voda z Nechranic. Součástí jsou také linky velmi
vysokého napětí, tepelný napáječ a datové či optické
kabely. Přeložka má mimořádný význam pro budoucnost
hnědouhelného lomu Vršany. V řeči čísel totiž znamená
zpřístupnění zásob 232 milionů tun hnědého uhlí. Současná rozloha Slatinické výsypky je zhruba 440 hektarů,
podle plánů by měla být odtěžena její západní polovina.
-red-, foto archiv stavby
Metrostav_16_2020.indd 3
2
3
Budova bývalých Elektrických podniků na Vltavské již brzy v novém
Stavbaři divize 3 a 1 dostali na začátku roku 2019 za úkol rekonstruovat památkově chráněný objekt Bubenská 1 v Praze 7
(foto č. 1 a 2). Předmětem zakázky je zachránit to, co se dá, sanovat poškozené konstrukce, zateplit je, upravit dispozice
a nahradit původní rozvody médií i technologií tak, aby se vybydlený objekt mohl vrátit do plnohodnotného života.
Velká pozornost byla věnována rekonstrukci obvodových plášťů. Původní obklady byly nevratně poškozeny a keramický
obklad fasády tedy nahradil nový keramický na kontaktním zateplovacím systému. Některé části keramického obkladu,
zejména ve vnitřních dvorech, ale zůstaly zachovány a podařilo se je restaurátorsky opravit, sklobetonové střechy
(foto č. 3) nad hlavní vstupní halou a nad oběma bočními halami prošly důkladným vyčištěním. Projekt je téměř hotov,
dokončují se finální vnitřní i vnější povrchy, odstraňují se nedodělky a připravují se zkoušky TZB rozvodů. Podrobněji
o celé rekonstrukci se dočtete v některém z dalších vydání novin Metrostavu.
-red-, foto Jakub Červenka
10.09.20 13:24