strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Nová plavecká hala v Lounech je v provozu

Sezona venkovních koupališť se pomalu chýlí k závěru,

o to víc plavci i děti ocení koupání v krytých bazénech.

Jeden zcela nový se jim před pár dny otevřel v Lounech

(foto č. 1). Divize 8 předala dokončenou městskou plaveckou halu investorovi už na konci června, do začátku

září pak probíhal zkušební provoz a první návštěvníci ji

vyzkoušeli doslova před několika dny.

Nová plavecká hala vyrostla na místě té původní, která

byla v srpnu 2017 zbourána. Jde o dvoupodlažní objekt se

zastavěnou plochou 2 056 m2 a obestavěným prostorem

17 282 m3. Hala pojme přibližně 190 návštěvníků. Dospělí

i děti mohou využít 25metrový plavecký bazén se šesti

dráhami, bazén pro kojence a batolata, relaxační bazén

s divokou řekou (foto č. 2) či masážní lavicí, chrličem

a dětskou skluzavkou. K dispozici mají i venkovní vířivku,

posilovnu, masáže a lázeň, wellness oddělení se saunou

a biosaunou a odpočívárnou. Největším lákadlem nejen

pro děti je ale 80 m dlouhý tobogán.

2

„Hala je konstrukčně objekt s nosnou monolitickou

konstrukcí doplněnou ocelovými sloupy a konstrukcemi

s prosklenou jižní fasádou a balkonem na severní straně.

Nosnou konstrukci střechy tvoří dřevěné vazníky, vaznice,

krokve a zaklopená je cementotřískovými deskami, na

kterých je ukotvena tepelná izolace a střešní fólie,“ popisuje bývalý vedoucí projektu Ing. Jan Štoncner. Zároveň

upozorňuje i na zajímavé řešení fasády z bondových kazet

v kombinaci s dřevěným obkladem.

Vzhledem k tomu, že šlo o stavbu plavecké haly, bylo

nezbytné během stavby dodržet a zejména pohlídat kvalitu dodávaných ocelových konstrukcí, závěsů konstrukcí, spojovacího materiálu i dalších materiálů použitých

v agresivním chlorovém prostředí tak, aby byly splněny

všechny požadavky na protikorozní ochranu. Vedoucí

projektu si také poradil s náročnou koordinací pokládky keramiky zejména s epoxidy s ostatními dodávkami,

jako byl stropní podhled a obklady stěn interiérovými

prvky. Ostatně ani samotnému vedení stavby se komplikace nevyhýbaly. Stavbu sice převzal a v listopadu

2018 zahájil vedoucí projektu Michal Ptáček, ale v rámci

reorganizace struktury divize 8 jej během dokončování

železobetonových konstrukcí ve vedení stavby nahradil

Ing. Jan Štoncner. Finální předání a zkušební provoz

až do kolaudace a uvedení do provozu už ale probíhalo

vzhledem ke zdravotním problémům Ing. Štoncnera pod

vedením Ing. Petra Kolbábka. „I přes tyto komplikace bylo

dílo v dohodnutém termínu a kvalitě dokončeno a předáno

objednateli,“ uzavírá Ing. Štoncner.

V Pirně začala montáž ocelové konstrukce mostu

V srpnu byla na stavbě mostu Gottleubatalbrücke, který provádí sdružení Metrostav a BeMo Tunnelling – NL

West, zahájena montáž ocelové konstrukce (foto č. 1)

vyrobené divizí 3 Metrostavu. Připomeňme, že práce

se týkají výstavby mostu o celkové délce polí 916 m na

nově budovaném obchvatu německého města Pirna.

Silnice B172, která dnes prochází středem města,

je dopravně i ekonomicky vytíženým spojením Drážďan

a Saského Švýcarska. Slouží nejen cestovnímu ruchu, ale

tvoří také významné obchodní propojení německé spolkové

země Sasko s Českou republikou. Obyvatelé Pirny i motoristé se ukončení průjezdu centrem města už nemohou

dočkat. A právě devítipolový most přes hluboké údolí má

dopravní situaci podstatně zlepšit. Mostovka ocelového

mostu, jehož čtyři největší pole mají rozpětí přes 120 m,

povede ve výšce až 70 m nad terénem.

Montáž ocelové konstrukce probíhá ve výsuvném

dvoře v zářezu hlavní trasy budoucí přeložky silnice B172

směrem na Bad Schandau a Děčín. Komorový nosník

ocelové konstrukce se skládá z jednotlivých dílců dlouhých až 36 m. Tyto se dopravují z výrobny na stavbu ve

čtyřech kusech tvaru písmene L, na stavbě se svařují do

požadované podoby. Po svaření celého taktu (několika

dílců) proběhne částečný výsuv ocelové konstrukce přes

údolí a celý proces se bude v pravidelném rytmu cca dvou

měsíců opakovat. První výsuv se odhaduje na přelom

1

roku, dokončení výsuvu podle předpokladu proběhne

za cca 18 měsíců. První výsuv je atypický ještě nutností

osazení cca 50 m dlouhého a 140 tun těžkého výsuvného

nosu, který bude během výsuvu zkracovat rozpětí, a tak

minimalizovat namáhání štíhlé nosné konstrukce. Během

výsuvu nejdelších 124 m dlouhých polí se i tak očekávají

průhyby nosné konstrukce až 6 m.

Pilíře vysoké až 67 m jsou v údolí betonovány pomocí

překládaného bednění (foto č. 2). Vzhledem k nejasnostem v zadávací dokumentaci, které rezultují v nemožnost

dokončit plně hlavy pilířů pro napojení budoucích náběhů

semi-integrované konstrukce, je výstavba ukončena vždy

dva takty pod definitivní hlavou pilíře. V současné době

sdružení a jeho subdodavatelé akcelerují práce, aby bylo

první výsuv možné provést před Vánocemi tohoto roku.

Doc.

Ing.

Marek

F o glar,

Ph.D.,

vedoucí

projektu, foto archiv stavby

2

1

Martina Vampulová, foto Libor Zavoral

Přeložka století na severu Čech brzy skončí

Těžební společnost Vršanská uhelná ze skupiny Sev.en

Energy ve spolupráci s Metrostavem nabídly novinářům jedinečnou příležitost prohlédnout si závěrečnou

fázi přeložky inženýrských sítí (foto). Podstatou zakázky je v dobývacím prostoru Slatinice na Mostecku přeložit deset nejdůležitějších potrubí v České republice

a také linky velmi vysokého napětí či tepelný napáječ.

Podle generálního ředitele těžebních společností skupiny Sev.en Energy Petra Lence se o výstavbě tzv. Hořanského energetického koridoru rozhodlo již v 50. letech.

Tehdy se do dobývacího prostoru Slatinice umístily

inženýrské sítě, které propojovaly chemické závody v Litvínově se zbytkem republiky, a dopředu se počítalo s tím,

že je kvůli dotěžení ložiska jednou bude nutné přeložit.

Do nového koridoru se již podařilo úspěšně přepojit ropovod Družba, páteřní plynovody, produktovody

s benzinem a naftou i sítě s produkty chemické výroby.

V současnosti stavbaři přepojují poslední klíčovou linku

– průmyslový vodovod Nechranice.

Zásobování republiky nesmělo být ohroženo

„To nejhorší máme za sebou, takže nyní mohu potvrdit,

že jde o jeden z nejnáročnějších projektů, co pamatuji.

Pracovali jsme nonstop i přes zimu a na staveništi se

pohybovalo až 170 lidí najednou. Hodně starostí nám

nadělalo odtěžení kopce s objemem 130 tisíc m3 zeminy

či drenáže na 150metrovém úseku vydatně nasyceném

spodní vodou. Úplně nejtěžší však bylo trefit se termínově

do všech odstávek, aby nebylo narušeno zásobování v zemi. Při této příležitosti bych rád poděkoval za perfektní

práci celému týmu včetně kolegů z provozu ocelových

konstrukcí i všem subdodavatelům,“ říká Jan Juštin, vedoucí projektu divize 8.

Zásadním okamžikem, od kterého se odvíjel celý harmonogram výstavby, byla několikatýdenní technologická

odstávka společnosti Unipetrol. Tyto tzv. „zarážky“ jsou

jen jednou za asi čtyři roky a využívají se k opravám výrobního zařízení chemické výroby. Během poslední z nich

na jaře letošního roku se podařilo ve Slatinicích úspěšně

přepojit potrubí s etylenem a C4 frakcí.

Hořanským energetickým koridorem putují kromě

ropy a zemního plynu také produkty chemické výroby,

meziprodukty etylbenzen, etylen a frakce C4 a brzy i průmyslová voda z Nechranic. Součástí jsou také linky velmi

vysokého napětí, tepelný napáječ a datové či optické

kabely. Přeložka má mimořádný význam pro budoucnost

hnědouhelného lomu Vršany. V řeči čísel totiž znamená

zpřístupnění zásob 232 milionů tun hnědého uhlí. Současná rozloha Slatinické výsypky je zhruba 440 hektarů,

podle plánů by měla být odtěžena její západní polovina.

-red-, foto archiv stavby

Metrostav_16_2020.indd 3

2

3

Budova bývalých Elektrických podniků na Vltavské již brzy v novém

Stavbaři divize 3 a 1 dostali na začátku roku 2019 za úkol rekonstruovat památkově chráněný objekt Bubenská 1 v Praze 7

(foto č. 1 a 2). Předmětem zakázky je zachránit to, co se dá, sanovat poškozené konstrukce, zateplit je, upravit dispozice

a nahradit původní rozvody médií i technologií tak, aby se vybydlený objekt mohl vrátit do plnohodnotného života.

Velká pozornost byla věnována rekonstrukci obvodových plášťů. Původní obklady byly nevratně poškozeny a keramický

obklad fasády tedy nahradil nový keramický na kontaktním zateplovacím systému. Některé části keramického obkladu,

zejména ve vnitřních dvorech, ale zůstaly zachovány a podařilo se je restaurátorsky opravit, sklobetonové střechy

(foto č. 3) nad hlavní vstupní halou a nad oběma bočními halami prošly důkladným vyčištěním. Projekt je téměř hotov,

dokončují se finální vnitřní i vnější povrchy, odstraňují se nedodělky a připravují se zkoušky TZB rozvodů. Podrobněji

o celé rekonstrukci se dočtete v některém z dalších vydání novin Metrostavu.

-red-, foto Jakub Červenka

10.09.20 13:24