strana 3
z p r avoda j s t v í z divi z í
Příbramská nemocnice získá nové pavilony
Oblastní nemocnice v Příbrami se do prosince příštího
roku rozroste o dva nové pavilony. Za dostavbou a modernizací nemocnice stojí Sdružení Příbram, jehož lídrem je divize 3 Metrostavu. Celá stavba, která probíhá
za plného provozu nemocnice, bude za přísných bezpečnostních opatření uskutečněna v krátkém časovém
horizontu devatenácti měsíců.
Stěžejní část projektu tvoří novostavba budovy C,
včetně podzemního koridoru, v níž bude vytvořeno záze
mí pro operační sály, ARO, oddělení pooperační intenzivní
péče, urgentní příjem a centrální sterilizaci. Celé jedno
patro bude sloužit technickému zařízení budovy. Nebude
chybět ani kongresové centrum se zasedací místností.
Součástí projektu, který Metrostav realizuje společně
s firmou PURO – KLIMA, specializovanou na dodávku
zdravotnické technologie, jsou i terénní úpravy okolí,
zahrnující příjezdové i pěší komunikace a dětské hřiště.
Vedle náročných podmínek stavby, realizované za pl
ného provozu nemocnice, je projekt specifický také
z hlediska vzduchotechniky. Jak nám prozradil vedoucí
projektu Jiří Macháček z divize 3 bude do vymezených
prostor vháněn speciálně upravený vzduch zvlhčený
sterilní párou, která zamezí přístup bakteriím a dalším
znečištěním, a vytvoří tak absolutně sterilní prostředí.
V menším pavilonu F, který měl podle původního
projektu sloužit pro onkologický stacionář, vznikne labo
ratoř klinické biochemie a transfuzní stanice. Podle Jiřího
Macháčka však změna funkce budovy nemá velký dopad
na její celkovou konstrukci. Budova F bude technologicky
napojena na budovu C a obsáhne technologické celky
podporující provoz obou objektů. V současnosti u obou
pavilonů probíhá betonáž nosné železobetonové monoli
tické konstrukce (foto). Budova F by však měla být hotova
o tři měsíce dřív, a to má velký vliv i na urychlení výstavby
rozsáhlejšího objektu C.
Propojení pavilonu C se stávající nemocnicí bude zna
menat velký zásah do jejího provozu. „Bude nutné zbourat
pětipodlažní železobetonové monolitické schodiště, které
se nachází v těsné blízkosti pacientů. Zvažujeme proto
využití technologií, které nebudou tak drastické z hlediska
hluku a otřesů,“ řekl Jiří Macháček a dodal, že se všichni
stavbaři budou snažit, aby tento náročný úsek co nejvíc
zkrátili a vyšli vstříc všem požadavkům nemocnice.
Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k
Hotel Atrium není „jen“ železobeton
O Hotelu Atrium v Otrokovicích a jeho zajímavém architektonickém pojetí jsme vás již v novinách Metrostavu
informovali. Přibližme si nyní jeho konstrukční řešení,
tam, kde se na oceli nešetřilo.
Připomeňme si, že hotel stojí na otrokovickém náměs
tí a má jednoduchý půdorys oválného tvaru. V konečné
podobě půjde o sedmipodlažní budovu s jedním podzem
ním podlažím. Dominantou stavby bude válec, osově
rozdělený na dvě stejně velká křídla. V místě mezi oběma
trakty, v podélné ose na obou stranách elipsy, je navrže
no subtilní prostorové schodiště se skleněným výtahem.
Kolem hlavního objektu se obtočí jednopodlažní sokl, ale
nedotkne se ho! Jeho spojení s hlavní hmotou zajistí skle
něný prstenec. Do soklu ústí hlavní vstupy, které budou
prosklené a vytažené přes obrys budovy.
Nosné prvky hned několika částí objektu vytvoří oce
lové konstrukce (OK), jako například u zastřešení hlav
ního vstupu. Nad jeho vytápěnou částí budou zasklené
dvojsklem, nad nevytápěnou bude sklo jednoduché. Obě
jsou navržené zalícované v horní rovině a ve směru spádu
bude tmelená spára. V opačném směru je počítáno s pro
vedením tzv. slimlišt. Ing. Marek Šach vysvětlil: „Slimlišty
jsou tenké krycí hliníkové lišty s barevnou povrchovou
úpravou.“ Celá konstrukce bude spádovaná na střechu
soklu a na přední části konzoly bude umístěna reklama.
Zastřešení vedlejšího vstupu, kde bude vchod do re
staurace, je řešeno stejnou technologií, rozdíl je jen
ve způsobu odvodnění. Střecha tu bude spádovaná smě
rem do středu, kde je navržen mělký vyhřívaný odvodňo
vací žlábek, z něhož bude voda odtékat na střechu soklu.
Zajímavě je pojato i zastřešení prstence z ocelové
konstrukce a betonové desky. Ta bude po obvodu pod
porována soustavou ocelových sloupků. V místě světlíku
jsou doplněny o ocelové nosníky, které podpírají stropní
desku přes jejich otvory. Aby byla prosklená fasáda prs
tence odolná vůči větru, bude zajištěna „T“ průřezy. Jsou
navrženy jako svařované, ostrohranné a rovné, aby měly
hladký povrch, který bude ve finální podobě ošetřen ná
střikem. Ocelové konstrukce vynášejí kromě výtahu také
lávky spojující ochozy jak v hotelových, tak v bytových
podlažích a mezonetových atriových schodištích. Šachta
bude opláštěna sklem upevněným bodovými kotvami.
Ocelové lávky spojí také ochozy jednotlivých podlaží.
Zastřešení oválného atria je řešeno pomocí ocelových
příhradových nosníků, ošetřených pozinkováním. Budou
osazeny závitovými trny, na které se připevní zasklívací
„pavouci“. Střecha mírně sedlovitého tvaru bude opláště
na tabulemi izolačního dvojskla, připevněnými bodovými
kotvami. Odvodnění zajistí široký vyhřívaný žlab, který
kopíruje obvod zasklení a leží na konzolách vynášejících
celou prosklenou střechu atria.
Spádování žlabu bude dosaženo pomocí klínovitosti
tepelné izolace. Zajímavostí je i to, že před zinkováním
všech výrobků musí povrch referenčního vzorku odsou
hlasit architekt.
Stavba Hotelu Atrium, kterou od začátku řídí tým
divize 3 vedený Ing. Markem Šachem, měla být původně
hotová do konce letošního listopadu. Protože se změnilo
financování projektu, byl tento termín posunut na konec
července roku 2009. V současné době na náměstí vjíždějí
mixy s betonem a tým Petra Hanzlíka z divize 6 provádí
nosné železobetonové konstrukce objektu (foto).
Komplex Metropole dostává konkrétní podobu
Domy v obytném komplexu Metropole v pražském
Zličíně, které Metrostav staví pro společnost Central
Group, dostávají konkrétní podobu. Stavba loni v září
pokračovala domem D, u kterého je již dokončena
hrubá stavba, omítky a anhydritové podlahy.
V současnosti pokračují i práce na jeho fasádě. Pra
covníci divize 6 pod vedením stavbyvedoucího Ing. Ja
roslava Kazetele dokončují obklady, dlažby bytů a sádro
kartonové konstrukce. „Kromě toho probíhá kompletace
ZTI a elektroinstalací, pokládáme dlažby na terasách
a investor kolem domu D dokončuje chodníky,“ popisuje
ruch na staveništi Ing. Kazatel.
Právě netradičně řešené fasády plné ostrých geome
trických prvků zajišťují originalitu jednotlivých staveb
tohoto bytového komplexu (foto č. 2). Na první pohled
budou domy vypadat, jako by byly složeny ze samých
kvádrů, krychlí a jehlanů. Značnou členitost fasád umožní
i prosklené lodžie a balkony, které architekt různě začlenil
do arkýřů nebo naopak zapustil hlouběji do fasády. O os
tré kontrasty jednotlivých domů se postarají také barvy
fasády, v nichž se bude střídat výrazná červená, žlutá, bílá
a základní šedivá barva pak jakoby ustoupí do pozadí.
Bytový dům D by měl být dokončen zhruba za tři mě
síce. Do té doby bude třeba dokompletovat zdravotnětechnické instalace, finalizovat vrstvy povrchů a provést
montáž dveří. V garážích se budou instalovat systémy
parklift, které umožní parkování dvou aut na mírně
nakloněných rovinách nad sebou. „Využití tohoto sys
1
tému v bytových domech není zcela obvyklé,“ upřesnil
Ing. Kazatel a dodal: „I na této zakázce platí, že stavba
bytového domu je značně náročná na koordinaci, detaily
a samozřejmě vyžaduje od všech pracovníků na stavbě
maximální výkony – od řemeslníka až po vedoucího
projektu.“ I díky tomu, že toto pracovníci Metrostavu
splňují, je dům D již sedmým bytovým domem, který
pro developera, společnost Central Group, realizují.
Po dokončení nabídne dům D celkem 111 bytů ve
likosti 1+kk až 6+kk o rozloze od 25 do 169 m². Byty
s různými dispozicemi zahrnují i dvoupodlažní byty či
ateliéry. V nižších podlažích budou spíše startovací byty
1+kk až 2+kk, ve vyšších podlažích pak větší a prostorné
bytové jednotky s velkoryse řešenými terasami.
O rok později po domě D, tedy na konci příštího roku,
by měly stát i další budovy komplexu označené písmeny
I, J, K a L, které v současné době také staví Metrostav,
konkrétně tým vedený stavbyvedoucím Janem Klauzem.
U všech čtyř domů rostou železobetonové konstrukce
(foto č. 1), které realizuje tým Ing. Horáčka z divize 6.
Největší z těchto domů jsou značeny písmeny I a J
a zahrnují celkem 134 bytů. Ve dvou podzemních pod
lažích budou mít k dispozici dostatek garážových stání,
v sedmi nadzemních podlažích pak byty s různou dispo
zicí od 1+kk až po mezonety. V dalších dvou menších do
mech, označených jako K a L, bude k dispozici 45, resp.
48 bytů včetně garážových stání.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
2
Ražba tunelu Prackovice na dálnici D8 začala
Stavba posledního nedokončeného úseku dálnice
D8 přes České středohoří mezi Lovosicemi a Řehlovicemi pokročila. V úterý 9. září farní vikář katedrály sv. Štěpána v Litoměřicích otec Martin Davídek
posvětil sošku svaté Barbory, uložil ji do výklenku pražského portálu budoucího tunelu Prackovice
a slavnostně tak zahájil jeho ražbu kopcem Debus.
Akce v duchu staré hornické tradice se zúčastnili
představitelé Metrostavu v čele s ředitelem divize 5
Ing. Václavem Soukupem (foto, druhý zprava), která má
stavbu v rámci sdružení na starost, i zástupci společnosti
Subterra, jejíž divize 1 tunel zhotoví jako subdodávku.
Novostavba dálničního tunelu Prackovice překoná
masiv vrchu Debus dvěma samostatnými, jednosměr
nými a dvoupruhovými tubusy. Směrem od Prahy pro
jde horní částí bývalého Prackovického lomu a horu
opustí na opačné straně v úbočí nad údolím Uhelné
strouhy. Odtud povede dálnice směrem k Řehlovicím
po mostě k následujícímu tunelu Radejčín.
Pravá trouba tunelu bude měřit 210 m, z toho 138 m
bude ražených. Levá bude o deset metrů delší, její ra
žená část dosáhne 150 m a povede v osové vzdálenosti
do 14 m od pravé. Oba tubusy jsou navrženy pro dvou
pruhový dálniční pás celkové šířky 9,5 m se dvěma
metrovými chodníky po stranách. Šířka výrubu bude
14,1 m. Pro dodržení požadované základní výšky prů
jezdního profilu 4,5 m výška výrubu dosáhne 10,7 m.
Ražby tunelových trub Novou rakouskou tunelovací
metodou provede ze společného portálu tým divize 1
Subterra vedený hlavním stavbyvedoucím Oldřichem
Čejkou. Zdejší geologické podmínky znají jeho pracov
níci dobře, od prosince 2004 do června 2005 tu už razili
120 m dlouhou průzkumnou štolu v pravé opěře levé
tunelové trouby. „Za stálého geomonitoringu budeme
k rozpojování nestabilních přeměněných tufů používat
kombinaci skalního bagru a trhacích prací,“ vysvětlil
Oldřich Čejka. „Kromě ražeb provedeme pro Metrostav
také definitivní ostění, zárubní zdi v předportálí a dokon
číme hloubené části celého tunelu Prackovice.“
Dostavbu posledního úseku dálnice D8 provádí pro
Ředitelství silnic a dálnic ČR sdružení, jehož lídrem je
společnost Stavby silnic a železnic. Kromě Metrostavu,
který má na starost stavbu tunelů Prackovice a Radej
čín a mostů Oparno a Dobkovičky, jsou členy sdružení
i firmy Stavby mostů Praha a Berger Bohemia. Nový
dálniční úsek by měl být uveden do provozu v roce
2010, kdy bude dokončena i celá trasa dálnice D8.
Lenka Svobodová, foto Ota Mrákota
Jarmila Šnoblová, foto archiv divize 3
Metrostav_17_08.indd 3
9/24/08 5:42:35 PM