strana 3

z p r avoda j s t v í z  divi z í

Příbramská nemocnice získá nové pavilony

Oblastní nemocnice v Příbrami se do prosince příštího

roku rozroste o dva nové pavilony. Za dostavbou a modernizací nemocnice stojí Sdružení Příbram, jehož lídrem je divize 3 Metrostavu. Celá stavba, která probíhá

za plného provozu nemocnice, bude za přísných bezpečnostních opatření uskutečněna v krátkém časovém

horizontu devatenácti měsíců.

Stěžejní část projektu tvoří novostavba budovy C,

včetně podzemního koridoru, v níž bude vytvořeno záze­

mí pro operační sály, ARO, oddělení pooperační intenzivní

péče, urgentní příjem a centrální sterilizaci. Celé jedno

patro bude sloužit technickému zařízení budovy. Nebude

chybět ani kongresové centrum se zasedací místností.

Součástí projektu, který Metrostav realizuje společně

s firmou PURO – KLIMA, specializovanou na dodávku

zdravotnické technologie, jsou i terénní úpravy okolí,

zahrnující příjezdové i pěší komunikace a dětské hřiště.

Vedle náročných podmínek stavby, realizované za pl­

ného provozu nemocnice, je projekt specifický také

z hlediska vzduchotechniky. Jak nám prozradil vedoucí

projektu Jiří Macháček z divize 3 bude do vymezených

prostor vháněn speciálně upravený vzduch zvlhčený

sterilní párou, která zamezí přístup bakteriím a dalším

znečištěním, a vytvoří tak absolutně sterilní prostředí.

V menším pavilonu F, který měl podle původního

projektu sloužit pro onkologický stacionář, vznikne labo­

ratoř klinické biochemie a transfuzní stanice. Podle Jiřího

Macháčka však změna funkce budovy nemá velký dopad

na její celkovou konstrukci. Budova F bude technologicky

napojena na budovu C a obsáhne technologické celky

podporující provoz obou objektů. V současnosti u obou

pavilonů probíhá betonáž nosné železobetonové monoli­

tické konstrukce (foto). Budova F by však měla být hotova

o tři měsíce dřív, a to má velký vliv i na urychlení výstavby

rozsáhlejšího objektu C.

Propojení pavilonu C se stávající nemocnicí bude zna­

menat velký zásah do jejího provozu. „Bude nutné zbourat

pětipodlažní železobetonové monolitické schodiště, které

se nachází v těsné blízkosti pacientů. Zvažujeme proto

využití technologií, které nebudou tak drastické z hlediska

hluku a otřesů,“ řekl Jiří Macháček a dodal, že se všichni

stavbaři budou snažit, aby tento náročný úsek co nejvíc

zkrátili a vyšli vstříc všem požadavkům nemocnice.

Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k

Hotel Atrium není „jen“ železobeton

O Hotelu Atrium v Otrokovicích a jeho zajímavém architektonickém pojetí jsme vás již v novinách Metrostavu

informovali. Přibližme si nyní jeho konstrukční řešení,

tam, kde se na oceli nešetřilo.

Připomeňme si, že hotel stojí na otrokovickém náměs­

tí a má jednoduchý půdorys oválného tvaru. V konečné

podobě půjde o sedmipodlažní budovu s jedním podzem­

ním podlažím. Dominantou stavby bude válec, osově

rozdělený na dvě stejně velká křídla. V místě mezi oběma

trakty, v podélné ose na obou stranách elipsy, je navrže­

no subtilní prostorové schodiště se skleněným výtahem.

Kolem hlavního objektu se obtočí jednopodlažní sokl, ale

nedotkne se ho! Jeho spojení s hlavní hmotou zajistí skle­

něný prstenec. Do soklu ústí hlavní vstupy, které budou

prosklené a vytažené přes obrys budovy.

Nosné prvky hned několika částí objektu vytvoří oce­

lové konstrukce (OK), jako například u zastřešení hlav­

ního vstupu. Nad jeho vytápěnou částí budou zasklené

dvojsklem, nad nevytápěnou bude sklo jednoduché. Obě

jsou navržené zalícované v horní rovině a ve směru spádu

bude tmelená spára. V opačném směru je počítáno s pro­

vedením tzv. slimlišt. Ing. Marek Šach vysvětlil: „Slimlišty

jsou tenké krycí hliníkové lišty s barevnou povrchovou

úpravou.“ Celá konstrukce bude spádovaná na střechu

soklu a na přední části konzoly bude umístěna reklama.

Zastřešení vedlejšího vstupu, kde bude vchod do re­

staurace, je řešeno stejnou technologií, rozdíl je jen

ve způsobu odvodnění. Střecha tu bude spádovaná smě­

rem do středu, kde je navržen mělký vyhřívaný odvodňo­

vací žlábek, z něhož bude voda odtékat na střechu soklu.

Zajímavě je pojato i zastřešení prstence z ocelové

konstrukce a betonové desky. Ta bude po obvodu pod­

porována soustavou ocelových sloupků. V místě světlíku

jsou doplněny o ocelové nosníky, které podpírají stropní

desku přes jejich otvory. Aby byla prosklená fasáda prs­

tence odolná vůči větru, bude zajištěna „T“ průřezy. Jsou

navrženy jako svařované, ostrohranné a rovné, aby měly

hladký povrch, který bude ve finální podobě ošetřen ná­

střikem. Ocelové konstrukce vynášejí kromě výtahu také

lávky spojující ochozy jak v hotelových, tak v bytových

podlažích a mezonetových atriových schodištích. Šachta

bude opláštěna sklem upevněným bodovými kotvami.

Ocelové lávky spojí také ochozy jednotlivých podlaží.

Zastřešení oválného atria je řešeno pomocí ocelových

příhradových nosníků, ošetřených pozinkováním. Budou

osazeny závitovými trny, na které se připevní zasklívací

„pavouci“. Střecha mírně sedlovitého tvaru bude opláště­

na tabulemi izolačního dvojskla, připevněnými bodovými

kotvami. Odvodnění zajistí široký vyhřívaný žlab, který

kopíruje obvod zasklení a leží na konzolách vynášejících

celou prosklenou střechu atria.

Spádování žlabu bude dosaženo pomocí klínovitosti

tepelné izolace. Zajímavostí je i to, že před zinkováním

všech výrobků musí povrch referenčního vzorku odsou­

hlasit architekt.

Stavba Hotelu Atrium, kterou od začátku řídí tým

divize 3 vedený Ing. Markem Šachem, měla být původně

hotová do konce letošního listopadu. Protože se změnilo

financování projektu, byl tento termín posunut na konec

července roku 2009. V současné době na náměstí vjíždějí

mixy s betonem a tým Petra Hanzlíka z divize 6 provádí

nosné železobetonové konstrukce objektu (foto).

Komplex Metropole dostává konkrétní podobu

Domy v obytném komplexu Metropole v pražském

Zličíně, které Metrostav staví pro společnost Central

Group, dostávají konkrétní podobu. Stavba loni v září

pokračovala domem D, u kterého je již dokončena

hrubá stavba, omítky a anhydritové podlahy.

V současnosti pokračují i práce na jeho fasádě. Pra­

covníci divize 6 pod vedením stavbyvedoucího Ing. Ja­

roslava Kazetele dokončují obklady, dlažby bytů a sádro­

kartonové konstrukce. „Kromě toho probíhá kompletace

ZTI a elektroinstalací, pokládáme dlažby na terasách

a investor kolem domu D dokončuje chodníky,“ popisuje

ruch na staveništi Ing. Kazatel.

Právě netradičně řešené fasády plné ostrých geome­

trických prvků zajišťují originalitu jednotlivých staveb

tohoto bytového komplexu (foto č. 2). Na první pohled

budou domy vypadat, jako by byly složeny ze samých

kvádrů, krychlí a jehlanů. Značnou členitost fasád umožní

i prosklené lodžie a balkony, které architekt různě začlenil

do arkýřů nebo naopak zapustil hlouběji do fasády. O os­

tré kontrasty jednotlivých domů se postarají také barvy

fasády, v nichž se bude střídat výrazná červená, žlutá, bílá

a základní šedivá barva pak jakoby ustoupí do pozadí.

Bytový dům D by měl být dokončen zhruba za tři mě­

síce. Do té doby bude třeba dokompletovat zdravotnětechnické instalace, finalizovat vrstvy povrchů a provést

montáž dveří. V garážích se budou instalovat systémy

parklift, které umožní parkování dvou aut na mírně

nakloněných rovinách nad sebou. „Využití tohoto sys­

1

tému v bytových domech není zcela obvyklé,“ upřesnil

Ing. Kazatel a dodal: „I na této zakázce platí, že stavba

bytového domu je značně náročná na koordinaci, detaily

a samozřejmě vyžaduje od všech pracovníků na stavbě

maximální výkony – od řemeslníka až po vedoucího

projektu.“ I díky tomu, že toto pracovníci Metrostavu

splňují, je dům D již sedmým bytovým domem, který

pro developera, společnost Central Group, realizují.

Po dokončení nabídne dům D celkem 111 bytů ve­

likosti 1+kk až 6+kk o rozloze od 25 do 169 m². Byty

s různými dispozicemi zahrnují i dvoupodlažní byty či

ateliéry. V nižších podlažích budou spíše startovací byty

1+kk až 2+kk, ve vyšších podlažích pak větší a prostorné

bytové jednotky s velkoryse řešenými terasami.

O rok později po domě D, tedy na konci příštího roku,

by měly stát i další budovy komplexu označené písmeny

I, J, K a L, které v současné době také staví Metrostav,

konkrétně tým vedený stavbyvedoucím Janem Klauzem.

U všech čtyř domů rostou železobetonové konstrukce

(foto č. 1), které realizuje tým Ing. Horáčka z divize 6.

Největší z těchto domů jsou značeny písmeny I a J

a zahrnují celkem 134 bytů. Ve dvou podzemních pod­

lažích budou mít k dispozici dostatek garážových stání,

v sedmi nadzemních podlažích pak byty s různou dispo­

zicí od 1+kk až po mezonety. V dalších dvou menších do­

mech, označených jako K a L, bude k dispozici 45, resp.

48 bytů včetně garážových stání.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

2

Ražba tunelu Prackovice na dálnici D8 začala

Stavba posledního nedokončeného úseku dálnice

D8 přes České středohoří mezi Lovosicemi a Řehlovicemi pokročila. V úterý 9. září farní vikář katedrály sv. Štěpána v Litoměřicích otec Martin Davídek

posvětil sošku svaté Barbory, uložil ji do výklenku pražského portálu budoucího tunelu Prackovice

a slavnostně tak zahájil jeho ražbu kopcem Debus.

Akce v duchu staré hornické tradice se zúčastnili

představitelé Metrostavu v čele s ředitelem divize 5

Ing. Václavem Soukupem (foto, druhý zprava), která má

stavbu v rámci sdružení na starost, i zástupci společnosti

Subterra, jejíž divize 1 tunel zhotoví jako subdodávku.

Novostavba dálničního tunelu Prackovice překoná

masiv vrchu Debus dvěma samostatnými, jednosměr­

nými a dvoupruhovými tubusy. Směrem od Prahy pro­

jde horní částí bývalého Prackovického lomu a horu

opustí na opačné straně v úbočí nad údolím Uhelné

strouhy. Odtud povede dálnice směrem k Řehlovicím

po mostě k následujícímu tunelu Radejčín.

Pravá trouba tunelu bude měřit 210 m, z toho 138 m

bude ražených. Levá bude o deset metrů delší, její ra­

žená část dosáhne 150 m a povede v osové vzdálenosti

do 14 m od pravé. Oba tubusy jsou navrženy pro dvou­

pruhový dálniční pás celkové šířky 9,5 m se dvěma

metrovými chodníky po stranách. Šířka výrubu bude

14,1 m. Pro dodržení požadované základní výšky prů­

jezdního profilu 4,5 m výška výrubu dosáhne 10,7 m.

Ražby tunelových trub Novou rakouskou tunelovací

metodou provede ze společného portálu tým divize 1

Subterra vedený hlavním stavbyvedoucím Oldřichem

Čejkou. Zdejší geologické podmínky znají jeho pracov­

níci dobře, od prosince 2004 do června 2005 tu už razili

120 m dlouhou průzkumnou štolu v pravé opěře levé

tunelové trouby. „Za stálého geomonitoringu budeme

k rozpojování nestabilních přeměněných tufů používat

kombinaci skalního bagru a trhacích prací,“ vysvětlil

Oldřich Čejka. „Kromě ražeb provedeme pro Metrostav

také definitivní ostění, zárubní zdi v předportálí a dokon­

číme hloubené části celého tunelu Prackovice.“

Dostavbu posledního úseku dálnice D8 provádí pro

Ředitelství silnic a dálnic ČR sdružení, jehož lídrem je

společnost Stavby silnic a železnic. Kromě Metrostavu,

který má na starost stavbu tunelů Prackovice a Radej­

čín a mostů Oparno a Dobkovičky, jsou členy sdružení

i firmy Stavby mostů Praha a Berger Bohemia. Nový

dálniční úsek by měl být uveden do provozu v roce

2010, kdy bude dokončena i celá trasa dálnice D8.

Lenka Svobodová, foto Ota Mrákota

Jarmila Šnoblová, foto archiv divize 3

Metrostav_17_08.indd 3

9/24/08 5:42:35 PM