strana 4
Pozvánka do divadla
Pod patronací mimořádného a zplnomocněného velvyslance Ruské federace v ČR Alexeje Fedotova vystoupí už podruhé v České republice moskevské divadlo
Na Pokrovce. Při sedmi představeních v Praze, Brně,
Českých Budějovicích, Plzni a Karlových Varech uvede
v termínu od 12. do 21. října klasickou inscenaci Alexandra Sergejeviče Gribojedova Hoře z rozumu.
Divadlo Na Pokrovce tak představí klasickou satiru
na sociálně-politické zřízení Ruska první poloviny 19. sto
letí. Hru Puškinova současníka obohatil umělecký šéf di
vadla režisér Sergej Arcibašev o nové rysy, vycházející ze
zkušeností téměř dvou století, která uplynula od prvního
uvedení této satirické inscenace.
Turné zahájí 12. října představení na scéně Dejvického
divadla. V brněnském divadle Reduta soubor vystoupí
17. října, o den později bude hrát v Jihočeském divadle
v Českých Budějovicích a 20. 10. v Komorním divadle
v Plzni. Hostování skončí 21. října v Karlových Varech.
Vstupenky na vystoupení, která se uskuteční za vý
znamné podpory naší společnosti, je možné zakoupit
v pokladnách uvedených divadel nebo prostřednictvím
jejich internetových stránek.
i n f o r ma c e / ak t u a l i t y / z a j í mavos t i
Naš e f o t o r e po r t á ž
s l o u p e k od b o r ů
Jak bylo letos v Chorvatsku
1
Další čínská potkávání
Můj pobyt v Číně byl úžasný v mnoha směrech, nejvíc
však v bezprostředním kontaktu s lidmi. Domlouval
jsem se s nimi zejména prostřednictvím syna, který
umí anglicky a v Pekingu už rok studuje čínštinu.
Ne každý kontakt jsme vyhledávali sami. Do 24 hodin
od příletu jsem se třeba musel nahlásit v jakémsi uličním
výboru, kde o mně už věděli, poznamenali si mě a vydali
mi potvrzení s červeným razítkem, bez kterého bych prý
mohl mít v Číně problémy větší, než kdybych ztratil pas.
Zřejmě tradičně lidé v jakékoliv uniformě požívají
v Číně když ne přímo úctu, tak určitě respekt. V centru
Pekingu bylo vojenských i policejních uniforem nevídané
množství. Atmosféru sledování dokreslovaly dvojice ka
mer na každém sloupu veřejného osvětlení. Spolu s nei
dentifikovatelným množstvím civilních pracovníků tajných
služeb zamíchaných do davu vzbuzovala tato opatření
u turistů opravdu nepříjemné pocity.
Bezprostřední kontakt s „obyčejnými“ lidmi však byl
fantastický. Zaujali mě třeba velmi staří lidé, kteří se pro
stě, ale čistě oblečení a pečlivě učesaní pomalu šourali
po ulici nebo si vyrazili do parku. Mnozí z nich tam cvičili
taj-či. Když jsme potom viděli celé skupiny žen, ale i mužů
různého věku, jak si „jen tak“ na ulici tančí s vějíři, dlouhý
mi stuhami nebo i s prázdnýma rukama (foto), už jsme se
nedivili, proč se v dobré kondici dožívají poměrně vyso
kého věku. Cvičení je prý zvyk od doby, kdy někdy v roce
1950 velký vůdce revoluce Mao Zedong přeplaval Žlutou
řeku a vyzval svůj národ, aby ho následoval v otužování
a posilování. Mao z bankovek ani ze vstupní brány do Za
kázaného města dodnes nezmizel. Jeho sochy v nadživot
ní velikosti v parcích či vstupních prostorách do institucí
a škol tu pečlivě čistili, aby se v době olympijských her
zaskvěly v celé své kráse a velikosti...
S Číňany jsme často usedali i k jídelnímu stolu. Je ob
vykle kulatý a pokrmy nabízí na otáčivém prostředku. Sto
lovníků bývá zpravidla lichý počet, většinou devět. Každý
z nich si může ze společného jídla nabrat hůlkami do své
misky. Z čínských restaurací, které v Číně vypadají úplně
jinak než ty pražské, mě zaujala jedna, kde si u vchodu
vezmete košík, vyberete si špejle s napíchanou zeleninou
a masem, odnesete je k pultu, zaplatíte, a než si z úst
utřete pěnu po prvním doušku piva, máte jídlo na stole.
I když Číňané u nás jsou zatím převážně jen obchod
níci a restauratéři, v dohledné době jich tu určitě přibude
i ve stavebnictví. Měli bychom se na ně připravit.
In g. J an P r o s r, di v i z e 8
2
3
Chorvatsko nepatří k exotickým krajinám, přesto
statisíce Čechů, kteří je každoročně navštěvují, mo
hou kalkulovat s téměř jistými zárukami – se stálostí
počasí, křišťálově čistou vodou, relativně krátkou
cestou i s přívětivostí místních obyvatel, s nimiž jsme
jazykově příbuzní. Nabízí i bohatý výběr sportovních
a rekreačních aktivit a prostě nikdy neomrzí.
Letos naše odborová organizace připravila pro své
členy rekreační pobyt v lokalitě Novi Vinodolski
a měla šťastnou ruku. Zájezd se uskutečnil začátkem
září, tedy na sklonku sezony, kdy se sluneční paprsky
projevují mírněji, a přesto se dá užít koupání naplno.
Městečko Novi Vinodolski, které má necelé 4 tisíce
obyvatel, najdete asi 42 km od Rijeky a přibližně 9 km
od Crikvenice směrem na Zadar. Mimochodem název
města Vinodolski lze přeložit jako „údolí vína“, a to
zní slibně. Nejen příznivci dobrého vína, ale i zastánci
dlouhých nocí, které tráví na diskotékách, v restaura
cích či na tanečních terasách, si přišli na své.
Neméně ideální bylo ubytování. Starý hotel Lišanj
s impozantními balkony směrovanými k moři nazna
čoval svým vzhledem, že jde o bývalý lázeňský dům.
I přes svůj palácový vzhled však držel krok s dobou
a nabízel vybavení a aktivity, na které je dnešní klien
tela zvyklá – od masážního salonu či sauny až po ši
roký výběr animací pod odborným dohledem.
Mnozí hosté si zpestřili pobyt jednodenním zájezdem
do národního parku Plitvických jezer. Tuto unikátní
lokalitu, zapsanou do přírodních památek UNESCO,
tvoří na rozloze 19 hektarů soustava 16 jezer. Jsou
propojena říčkami a přes mozaiku kaskád a vodopá
dů (těch čítá kolem devadesáti!), přestupují do dal
ších vodních ploch. Návštěvník má pocit, že podlehl
přeludu, možná vytvořenému uměle jako vizuální
efekt. Naopak! Estetiku vodních miniatur vytvořila
příroda dokonaleji, než pracují filmové ateliéry.
Chorvatsko nás nezklamalo, na každý rozmar či chutě
má svůj recept. Stačí si vybrat podle povahy, nátury,
kondice či znalosti místní kuchyně. Dodejme, že dob
rý pocit z rekreace jde i na konto odborové organiza
ce, která dovede každou akci pečlivě připravit.
Petr Podloucký
4
6
5
7
Železniční trať u Sedlce překlenula ocelová konstrukce nového silničního mostu
Provoz ocelových konstrukcí divize 7 Metrostavu dokončil v těchto dnech subdodávku mostní ocelové konstrukce pro most
na silnici I/15, která nedaleko obce Sedlec přechází železniční trať mezi Lovosicemi a Mostem (foto č. 1). Nový most bude
130 metrů dlouhý a jeho ocelová nosná konstrukce váží víc než 250 tun. V mostárně divize 7 ve Stavebním dvoře v Horních
Počernicích ji vyrobili rozdělenou na 24 dílů – v podélném směru byla rozčleněna na 8 montážních polí a v příčném směru
na 3 montážní díly. Jeden díl měřil kolem 14 metrů a tvořila jej dvojice nosníků s profilem I o výšce 1,3 m spojená dvěma
příčníky a ztužením. Tři díly uložené vedle sebe na nové železobetonové pilíře složily šířku nosného základu pro spřaženou
betonovou mostovku, která už nebyla součástí dodávky divize 7. Ve čtvrtek 11. září v průběhu krátkodobých vlakových
výluk pracovníci střediska montáží ocelových konstrukcí divize 7 pod vedením technika Milana Hracha úspěšně uložili přes
železnici všechny tři dvojice nosníků s nejvetším rozpětím. „Protože nebylo možné postavit ani pilíř, ani pomocnou opěrnou
konstrukci v kolejišti, museli jsme trať překlenout naráz díly dlouhými 32 metrů, které vážily téměř 30 tun,“ vysvětlil vedoucí
provozu ocelových konstrukcí divize 7 Petr Kadeřábek. „Uložení těchto tří dílů přes železnici předcházelo jejich urovnání
a svaření na pomocném roštu vedle tratě (foto č. 2).“ Práce probíhaly za pozorného dohledu odpovědného pracovníka Českých
drah, který trať uzavřel pokaždé, když rozměrná konstrukce z dvojic ocelových nosníků byla vyvázaná na těžkém jeřábu
a připravená k přesunu (foto č. 3). Po usazení (foto č. 4, 5), které probíhalo podle geodetického zaměření (foto č. 6) tak,
aby všechny díly přesně sledovaly linii mostu, pověřený železničář vlaky opět pustil na trať. Mezi usazené dvojice nosníků
s profilem I montéři přivařili příčníky (foto č. 7) a spojili tak dohromady celý montážní díl. Aby práce na stavbě mostu co
nejméně zasahovaly do grafikonu železniční dopravy, byly na nosníky předem namontovány i potřebné části bednění pro
betonáž mostovky. Zatímco ocelové konstrukce, osazované do přístupných míst, byly opatřeny jen základním šedým nátěrem,
všechny prvky nacházející se nad tratí byly natřeny definitivní červenou barvou už ve výrobně. Po betonáži mostovky tak
nebude nutné provádět nad železnicí natěračské práce v plném rozsahu, postačí jen drobné opravy. „I když nám osazování tří
dvojic dlouhých nosníků zabralo celý den, nevyskytly se při montáži žádné výraznější problémy,“ konstatoval Petr Kadeřábek.
Most divize 7 dokončila a předala podle plánu. Celý bude hotový na jaře příštího roku a už v polovině března by se na něj
měla vrátit automobilová doprava, která zatím Sedlec objíždí velkým obloukem.
Ve znamení tří dam
Seriál Metrostav Golf Challenge 2008 ukončil 13. září
turnaj na Radeckého hřišti golfového resortu Konopiště. Ozdobila jej přítomnost a sportovní výkon vynikajících českých reprezentantek, které naše společnost
podporovala či podporuje. V rámci charitativní jamky
tentokrát hráči i Metrostav přispěli Dětskému krizovému centru částkou 100 tisíc korun.
Bývalá královna bílé stopy Kateřina Neumannová si
po skončení sportovní kariéry golf oblíbila a na Konopišti
se přímo zapojila do hry. Současná světová rekordmanka
v rychlobruslení Martina Sáblíkova se s golfem teprve
seznamovala při akademii. I když byla na Metrostav Golf
Challenge poprvé, náš charitativní projekt Společně pod
porujeme ji velmi zaujal a sama do něj výrazně přispěla.
„Vaše usměvavé tváře svědčí o tom, že jste si turnaj
opravdu užili, a spolu s vámi se těším na setkání příští
rok,“ uzavřel golfovou sérii při slavnostním vyhlášení vý
sledků obchodní ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát, když
společně s Martinou Sáblíkovou předával ceny vítězům,
v kategorii s HCP 0–19,9 architektu Vítu Máslovi (foto).
Příjemný den uzavřel krásnou tečkou moderátor, když
oznámil, že Barbora Špotáková právě překonala světový
rekord v hodu oštěpem výkonem 72,28 m.
Lenka Svobodová, foto Ota Mrákota
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 5,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 17/2008 vyšlo 25. 9. 2008 (18/2008 vyjde 8. 10. 2008) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jan Cuc, Ing. Jiří Kavan, Mgr. Jan Kuchař, Pavel Meyer,
Ing. Jaromír Pavlíček, Ing. Jaromír Šob a Ing. Libuše Weinfurtová / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 /
Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 /
Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_17_08.indd 4
9/24/08 5:42:39 PM