strana 4

Pozvánka do divadla

Pod patronací mimořádného a zplnomocněného velvyslance Ruské federace v ČR Alexeje Fedotova vystoupí už podruhé v České republice moskevské divadlo

Na Pokrovce. Při sedmi představeních v Praze, Brně,

Českých Budějovicích, Plzni a Karlových Varech uvede

v termínu od 12. do 21. října klasickou inscenaci Alexandra Sergejeviče Gribojedova Hoře z rozumu.

Divadlo Na Pokrovce tak představí klasickou satiru

na sociálně-politické zřízení Ruska první poloviny 19. sto­

letí. Hru Puškinova současníka obohatil umělecký šéf di­

vadla režisér Sergej Arcibašev o nové rysy, vycházející ze

zkušeností téměř dvou století, která uplynula od prvního

uvedení této satirické inscenace.

Turné zahájí 12. října představení na scéně Dejvického

divadla. V brněnském divadle Reduta soubor vystoupí

17. října, o den později bude hrát v Jihočeském divadle

v Českých Budějovicích a 20. 10. v Komorním divadle

v Plzni. Hostování skončí 21. října v Karlových Varech.

Vstupenky na vystoupení, která se uskuteční za vý­

znamné podpory naší společnosti, je možné zakoupit

v pokladnách uvedených divadel nebo prostřednictvím

jejich internetových stránek.

i n f o r ma c e / ak t u a l i t y / z a j í mavos t i

Naš e f o t o r e po r t á ž

s l o u p e k od b o r ů

Jak bylo letos v Chorvatsku

1

Další čínská potkávání

Můj pobyt v Číně byl úžasný v mnoha směrech, nejvíc

však v bezprostředním kontaktu s lidmi. Domlouval

jsem se s nimi zejména prostřednictvím syna, který

umí anglicky a v Pekingu už rok studuje čínštinu.

Ne každý kontakt jsme vyhledávali sami. Do 24 hodin

od příletu jsem se třeba musel nahlásit v jakémsi uličním

výboru, kde o mně už věděli, poznamenali si mě a vydali

mi potvrzení s červeným razítkem, bez kterého bych prý

mohl mít v Číně problémy větší, než kdybych ztratil pas.

Zřejmě tradičně lidé v jakékoliv uniformě požívají

v Číně když ne přímo úctu, tak určitě respekt. V centru

Pekingu bylo vojenských i policejních uniforem nevídané

množství. Atmosféru sledování dokreslovaly dvojice ka­

mer na každém sloupu veřejného osvětlení. Spolu s nei­

dentifikovatelným množstvím civilních pracovníků tajných

služeb zamíchaných do davu vzbuzovala tato opatření

u turistů opravdu nepříjemné pocity.

Bezprostřední kontakt s „obyčejnými“ lidmi však byl

fantastický. Zaujali mě třeba velmi staří lidé, kteří se pro­

stě, ale čistě oblečení a pečlivě učesaní pomalu šourali

po ulici nebo si vyrazili do parku. Mnozí z nich tam cvičili

taj-či. Když jsme potom viděli celé skupiny žen, ale i mužů

různého věku, jak si „jen tak“ na ulici tančí s vějíři, dlouhý­

mi stuhami nebo i s prázdnýma rukama (foto), už jsme se

nedivili, proč se v dobré kondici dožívají poměrně vyso­

kého věku. Cvičení je prý zvyk od doby, kdy někdy v roce

1950 velký vůdce revoluce Mao Zedong přeplaval Žlutou

řeku a vyzval svůj národ, aby ho následoval v otužování

a posilování. Mao z bankovek ani ze vstupní brány do Za­

kázaného města dodnes nezmizel. Jeho sochy v nadživot­

ní velikosti v parcích či vstupních prostorách do institucí

a škol tu pečlivě čistili, aby se v době olympijských her

zaskvěly v celé své kráse a velikosti...

S Číňany jsme často usedali i k jídelnímu stolu. Je ob­

vykle kulatý a pokrmy nabízí na otáčivém prostředku. Sto­

lovníků bývá zpravidla lichý počet, většinou devět. Každý

z nich si může ze společného jídla nabrat hůlkami do své

misky. Z čínských restaurací, které v Číně vypadají úplně

jinak než ty pražské, mě zaujala jedna, kde si u vchodu

vezmete košík, vyberete si špejle s napíchanou zeleninou

a masem, odnesete je k pultu, zaplatíte, a než si z úst

utřete pěnu po prvním doušku piva, máte jídlo na stole.

I když Číňané u nás jsou zatím převážně jen obchod­

níci a restauratéři, v dohledné době jich tu určitě přibude

i ve stavebnictví. Měli bychom se na ně připravit.

In g. J an P r o s r, di v i z e 8

2

3

Chorvatsko nepatří k exotickým krajinám, přesto

statisíce Čechů, kteří je každoročně navštěvují, mo­

hou kalkulovat s téměř jistými zárukami – se stálostí

počasí, křišťálově čistou vodou, relativně krátkou

cestou i s přívětivostí místních obyvatel, s nimiž jsme

jazykově příbuzní. Nabízí i bohatý výběr sportovních

a rekreačních aktivit a prostě nikdy neomrzí.

Letos naše odborová organizace připravila pro své

členy rekreační pobyt v lokalitě Novi Vinodolski

a měla šťastnou ruku. Zájezd se uskutečnil začátkem

září, tedy na sklonku sezony, kdy se sluneční paprsky

projevují mírněji, a přesto se dá užít koupání naplno.

Městečko Novi Vinodolski, které má necelé 4 tisíce

obyvatel, najdete asi 42 km od Rijeky a přibližně 9 km

od Crikvenice směrem na Zadar. Mimochodem název

města Vinodolski lze přeložit jako „údolí vína“, a to

zní slibně. Nejen příznivci dobrého vína, ale i zastánci

dlouhých nocí, které tráví na diskotékách, v restaura­

cích či na tanečních terasách, si přišli na své.

Neméně ideální bylo ubytování. Starý hotel Lišanj

s impozantními balkony směrovanými k moři nazna­

čoval svým vzhledem, že jde o bývalý lázeňský dům.

I přes svůj palácový vzhled však držel krok s dobou

a nabízel vybavení a aktivity, na které je dnešní klien­

tela zvyklá – od masážního salonu či sauny až po ši­

roký výběr animací pod odborným dohledem.

Mnozí hosté si zpestřili pobyt jednodenním zájezdem

do národního parku Plitvických jezer. Tuto unikátní

lokalitu, zapsanou do přírodních památek UNESCO,

tvoří na rozloze 19 hektarů soustava 16 jezer. Jsou

propojena říčkami a přes mozaiku kaskád a vodopá­

dů (těch čítá kolem devadesáti!), přestupují do dal­

ších vodních ploch. Návštěvník má pocit, že podlehl

přeludu, možná vytvořenému uměle jako vizuální

efekt. Naopak! Estetiku vodních miniatur vytvořila

příroda dokonaleji, než pracují filmové ateliéry.

Chorvatsko nás nezklamalo, na každý rozmar či chutě

má svůj recept. Stačí si vybrat podle povahy, nátury,

kondice či znalosti místní kuchyně. Dodejme, že dob­

rý pocit z rekreace jde i na konto odborové organiza­

ce, která dovede každou akci pečlivě připravit.

Petr Podloucký

4

6

5

7

Železniční trať u Sedlce překlenula ocelová konstrukce nového silničního mostu

Provoz ocelových konstrukcí divize 7 Metrostavu dokončil v těchto dnech subdodávku mostní ocelové konstrukce pro most

na silnici I/15, která nedaleko obce Sedlec přechází železniční trať mezi Lovosicemi a Mostem (foto č. 1). Nový most bude

130 metrů dlouhý a jeho ocelová nosná konstrukce váží víc než 250 tun. V mostárně divize 7 ve Stavebním dvoře v Horních

Počernicích ji vyrobili rozdělenou na 24 dílů – v podélném směru byla rozčleněna na 8 montážních polí a v příčném směru

na 3 montážní díly. Jeden díl měřil kolem 14 metrů a tvořila jej dvojice nosníků s profilem I o výšce 1,3 m spojená dvěma

příčníky a ztužením. Tři díly uložené vedle sebe na nové železobetonové pilíře složily šířku nosného základu pro spřaženou

betonovou mostovku, která už nebyla součástí dodávky divize 7. Ve čtvrtek 11. září v průběhu krátkodobých vlakových

výluk pracovníci střediska montáží ocelových konstrukcí divize 7 pod vedením technika Milana Hracha úspěšně uložili přes

železnici všechny tři dvojice nosníků s nejvetším rozpětím. „Protože nebylo možné postavit ani pilíř, ani pomocnou opěrnou

konstrukci v kolejišti, museli jsme trať překlenout naráz díly dlouhými 32 metrů, které vážily téměř 30 tun,“ vysvětlil vedoucí

provozu ocelových konstrukcí divize 7 Petr Kadeřábek. „Uložení těchto tří dílů přes železnici předcházelo jejich urovnání

a svaření na pomocném roštu vedle tratě (foto č. 2).“ Práce probíhaly za pozorného dohledu odpovědného pracovníka Českých

drah, který trať uzavřel pokaždé, když rozměrná konstrukce z dvojic ocelových nosníků byla vyvázaná na těžkém jeřábu

a připravená k přesunu (foto č. 3). Po usazení (foto č. 4, 5), které probíhalo podle geodetického zaměření (foto č. 6) tak,

aby všechny díly přesně sledovaly linii mostu, pověřený železničář vlaky opět pustil na trať. Mezi usazené dvojice nosníků

s profilem I montéři přivařili příčníky (foto č. 7) a spojili tak dohromady celý montážní díl. Aby práce na stavbě mostu co

nejméně zasahovaly do grafikonu železniční dopravy, byly na nosníky předem namontovány i potřebné části bednění pro

betonáž mostovky. Zatímco ocelové konstrukce, osazované do přístupných míst, byly opatřeny jen základním šedým nátěrem,

všechny prvky nacházející se nad tratí byly natřeny definitivní červenou barvou už ve výrobně. Po betonáži mostovky tak

nebude nutné provádět nad železnicí natěračské práce v plném rozsahu, postačí jen drobné opravy. „I když nám osazování tří

dvojic dlouhých nosníků zabralo celý den, nevyskytly se při montáži žádné výraznější problémy,“ konstatoval Petr Kadeřábek.

Most divize 7 dokončila a předala podle plánu. Celý bude hotový na jaře příštího roku a už v polovině března by se na něj

měla vrátit automobilová doprava, která zatím Sedlec objíždí velkým obloukem.

Ve znamení tří dam

Seriál Metrostav Golf Challenge 2008 ukončil 13. září

turnaj na Radeckého hřišti golfového resortu Konopiště. Ozdobila jej přítomnost a sportovní výkon vynikajících českých reprezentantek, které naše společnost

podporovala či podporuje. V rámci charitativní jamky

tentokrát hráči i Metrostav přispěli Dětskému krizovému centru částkou 100 tisíc korun.

Bývalá královna bílé stopy Kateřina Neumannová si

po skončení sportovní kariéry golf oblíbila a na Konopišti

se přímo zapojila do hry. Současná světová rekordmanka

v rychlobruslení Martina Sáblíkova se s golfem teprve

seznamovala při akademii. I když byla na Metrostav Golf

Challenge poprvé, náš charitativní projekt Společně pod­

porujeme ji velmi zaujal a sama do něj výrazně přispěla.

„Vaše usměvavé tváře svědčí o tom, že jste si turnaj

opravdu užili, a spolu s vámi se těším na setkání příští

rok,“ uzavřel golfovou sérii při slavnostním vyhlášení vý­

sledků obchodní ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát, když

společně s Martinou Sáblíkovou předával ceny vítězům,

v kategorii s HCP 0–19,9 architektu Vítu Máslovi (foto).

Příjemný den uzavřel krásnou tečkou moderátor, když

oznámil, že Barbora Špotáková právě překonala světový

rekord v hodu oštěpem výkonem 72,28 m.

Lenka Svobodová, foto Ota Mrákota

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 5,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 17/2008 vyšlo 25. 9. 2008 (18/2008 vyjde 8. 10. 2008) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jan Cuc, Ing. Jiří Kavan, Mgr. Jan Kuchař, Pavel Meyer,

Ing. Jaromír Pavlíček, Ing. Jaromír Šob a Ing. Libuše Weinfurtová / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 /

Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 /

Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736

Metrostav_17_08.indd 4

9/24/08 5:42:39 PM