Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 2
Víceúčelové obchodní a zábavní centrum Galerie Harfa
dostalo své jméno podle nedaleké vysočans křižo-
vatky, kde prý ed více než 100 lety při hloubezá-
kladů noho domu našli ohořelou harfu ze starého zá-
jezdního hostince. Na staveništi vedle O
2
areny (foto)
však zatím zjen koncert motorů stavebních strojů,
který diriguje sdrení firem Porr (Česko) a Metrostav.
Zazku pro společnost C&R Developments ze skupiny
Lighthouse Group dokončí na podzim 2010, kdy se
na mísvalého areálu ČKD otevřou nové obchody,
restaurace a sportovně-relaxační zařízení.
Budované centrum je strategicky umístěné bude
dopravně napojené nejen na bzkou stanici metra Česko-
moravská a její autobusový terminál, ale i na tramvajové
linky a na železnici. Až 1400 motoristům posloí neda-
leký parkovam, který byl postaven vloni při nulté fázi
projektu. Dvoupodlažní podzemní parking přímo v Galerii
Harfa jim nabídne dalších 1600 parkovacích sní.
Stavba multifunkčního centra se 42 tisíci m² obchodní
plochy téměř vyplní celý prostor trojúhelníkového stave-
niště. Do trojúhelku proto budou složené i jeho i ob-
chodní pasáže, které ve dvou rozích zvýrazní velké oválné
světlíky. Nad třemi patry se dvěma sty obchodů a butiků
se značkovou módou, supermarketem, prostorami pro
služby i různé druhy stravování a nad wellness centrem
bude terasová sešní zahrada o rozloze 9500 m² s dět-
ským těm, ledovým kluzištěm a zábavními vodními
a multimediálními atrakcemi (vizualizace).
Architekti z izraelsho ateliéru Moshe Zur Archi-
tects ve spolupráci se společností HELIKA nad obchodní
podnoží navrhli jako dominantu Galerie Harfa jedenácti-
podlažbudovu s 20 tisíci m
2
kanceláří. Bude rozdělená
do dvou křídel a její východní a západní věž propoko-
munikační krček. Obchodní a administrativní část zvenku
opticky oddělí i ísně pravidelrastr členění obvodo-
vého pláště podnože a nepravidelně se střídající bloky
prosklených a pevných částí fasády obou věží.
Zemní stroje začaly na Harfě pracovat vloni, kdy
společnost HOCHTIEF CZ ze staveniš odvezla téměř
400 tisíc zeminy z výkopů. Zajištěnou stavební jámu
od evzalo sdružení složené z divize 3 Metrostavu
a firmy Porr (Česko). „Dnes v ní pracují zejména betonáři
z naší divize 6, kteří stavbu monolitického skeletu v někte-
rých místech dovedli od konstrukcí druhého podzemního
podlaží k přípravě betonáží stropu nad přízemím,“
uzavírá vedoucí projektu Ing. Tomáš Fuksa z divize 3.
red–, foto Josef Husák
vizualizace Lighthouse Group
Subterra pracuje na projektu Čistá Jizera
Od konce letošho dubna se firma Subterra význam
podína projektu Čistá Jizera, jenž v souladu s naší
i evropskou legislativou řeší dostavbu a rekonstrukci
vodovodů a kanalizací v Turnově, Semilech, Jilemnici,
Lomnici nad Popelkou a Rokytnici nad Jizerou.
Vodohospodářské sdružení Turnov, které je inves-
torem projektu, na j ze Státho fondu životního pro-
středí získalo celkem 540 milionů korun. Jde o největší
sumu peněz, která kdy do Pojizeří najednou putovala.
Po dohodě starosa doplnění stavebních úprav dalších
komunikado projektu se na akci částkou 255 milionů
korun spolupodílejí i jednotlivá města.
Na území okresu Semily zahrnuje projekt Čistá Jizera
celkem 73 km nových kanaliza, na které bude nově napo-
jeno 2500 nemovitostí, a 11 km vodovodů. Časový harmo-
nogram je až na Jilemnici stejný: zahájení 14. dubna 2009,
ukončení 30. září 2011, v Jilemnici dokonce o rok dřív.
Subterra se stala generálním dodavatelem stavby
v Lomnici nad Popelkou. Objem jejích prací zahrnuje vý-
stavbu nových a rekonstrukci stávajících kanalizačních
řadů, výstavbu nové vodovodní a generální opravu
čistírny odpadních vod v Lomnici nad Popelkou.
Za divizi 1 společnosti Subterra, která akci zajišťuje, je
vedoucím projektu Ing. Vladimír Drobík. V Lomnici na j
a jeho tým čevybudovápřes 8 km nové kanalizace,
zrekonstruování asi 5,5 km stávající kanalizace oboje
včetně 1568 a 1825 metveřejných čáskanalizních
přípojek a nakonec rekonstrukce čistírny odpadních vod.
Zahrnuje přestavbu odlehčovací komory a lapáku štěrku,
hrubého edčtění, jímky shrabků a písku a kompletní
výměnu čistírenské linky ve stávajínádrži. Z menších
prací provedeme drobné úpravy kalového hospodářství,
provozního objektu, fasády, střechy, rekonstrukce vytá-
pění a vzduchotechniky, částečně je nut výměna elek-
troinstalace, přípojek vysokého napětí a instalace nového
trafa,“ popisuje rekonstrukci ČOV Ing. Drobík.
Čistá Jizera je největší investiční akcí v historii Lom-
nice a věřím v dobrou spolupráci s firmou Subterra. Pro
město je pozitivní, že výsledkem prací budou kromě nové
kanalizace i nové povrchy komunikací,“ liboval si krátce
po podpisu smlouvy starosta města Vladimír Mastník.
Stavba se nyní nachází v první třetině (foto). Z celkové
lky 3370 m všech tras, které je letos nutné realizovat,
je hotovo 2079 m. K větší části nové kanalizace jsou již
dokončeny domovní přípojky, na přeložkách vody pak
vodovodní přípojky a postupně jsou osazovány uliční
vpusti. Zcela dokončené je již hlavní Školní náměstí, a to
etně zadždění ze žulových kostek a chodníku.
Štěpán Sedláček, foto Miloslav Otta
Klapky pro starý jez
Pravé pole čticet let starého vltavsho jezu v Čes-
kém Vrbném doplnila 8. září nodutá jezová klapka.
V eznu osazeleuvěra se tak dočkala svého
dvojčete. Už letos 10. listopadu tým Miroslava Führera
z divize 6 zmodernizovaný jez odevzdá investorovi.
„Před instalací každé nové klapky jsme museli upravit
spodní stavbu jezu (foto č. 1), kde původně byly komory,
do nichž se sklápěly staré železobetonové jezové sektory,
vysvětluje stavbyvedoucí Jaroslav Jedlička.Aby montéři
usadili 26 tun těžkou ocelovou konstrukci pravé klapky,
nasypali jsme v dolním řišti provizorpoloostrov pro
jeřáb, který klapku ze ehu (foto č. 2) emístil do je-
zového pole a osadil ji na osm kozlíse samomaznými
kluznými ložisky a nerezovými čepy (foto č. 3). Pozali
montéři klapku seřizovat a ladit její těsnost (foto č. 4).
Obě nové jezové klapky jsou identické. Každá je 22,5 m
dlouhá a 3,95 m vysoká. Pohybují se pomodvojic hyd-
raulických válců se zdvihem 1,8 m, které jsou dohromady
schopné vyvinout lu dvakrát 562 tun. V nerezových
rozvodech obou klapek bude celkem víc než 1600 litrů
ekologického hydraulického oleje.
Nový řídicí systém jezu bude začleněn do řízení právě
stavěné plavební komory, kterou na pravém břehu řeky
buduje stejtým naší divize 6. Svoji část vodho stup-
v Českém Vrbném dokončí koncem ledna 2011. Jeho
práce jsou součás investiční akce Ředitelst vodních
cest na splavněhorní Vltavy a umožvzdutí a regulaci
výšky hladiny řeky pro plavbu až 36 m dlouhých a 5,5 m
širokých lodí z Hluboké do centra Českých Budějovic.
Ing. Jana Šlajse,
vedoucího projektu divize 1
Po dokoeobchodního centra Optima II v Košicích
začal Ing. Šlajs opět pracovat v Čechách. Sice ne v rod-
Plzni, kde hned po brněnském studiu v roce 2002
nastoupil do oblastho zastoupedivize 1, ale v Pra-
ze. Dostal totiž na starost vedení stavby nové budovy
Fakulty architektury ČVUT v Dejvicích.
Na stavbách v USA jste bezprostředně po studiu manu-
álně pracoval jen tři síce. Na Slovensku jste však
jako vedoucí projektu působil více než rok. Staví se
tam jinak než v Česrepublice?
Jsou tam určité odlišnosti. Byli jsme z Metrostavu prv,
kdo na východní Slovensko přišel. Ze začátku jsme zvšť
u lokálních firem cítili nedůvěru. Korektním přístupem se
nám ji podařilo překonat a místní už teď Metrostav vnímají
jako známého a seriózního partnera. Rivalitu mezi Slováky
a Čechy, která se dá najít v Bratislavě, jsme nezaznamena-
li. Zkušenosti z regionu, kde žijí velmi otevření a přátelš
lidé, jsme edali i týmu divize 3, který v době, kdy jsme
odcházeli, zal ve Strážsm stat miniocelárnu.
Stavíte školu architektury pod okny jejích profesorů
a žáků. Jak se pod takovým dohledem pracuje?
Kromě očí odborníků nás sledují i tři kamery, které neustá-
le monitorují průběh stavby. Jejich záznamy s investorem
průběžně vyhodnocujeme, aby z nich mohla být sestavena
jakási videoebnice, ktebudoucím architekm i sta-
vařům bude sloužit jako studij materiál. Při práci samo-
zřejmě velmi ísně dbáme i na dodržování všech sad
bezpečnosti, na dokonalý pořádek na staveništi a vizuální
styl Metrostavu. Jako památka tu totiž po nás nezůstane
jen hotová budova, ale i učebnice její stavby. Vyhodnocení
zázna z prvních dvou zemch prací jsem si
nechal na dovolenou, kdy je se mnou sledoval i můj tříletý
syn, který bagry a nákladní auta miluje.
Dnes ipravujete betož první stropní desky nad tře-
tím podzemním podlažím. Jak stavba probíhá?
Pracujeme podle harmonogramu ve společném týmu
s kolegy ze společnosti VCES, která je naším partnerem
ve sdružení. Rozumíme si a zatím dobře plníme echny
požadavky velmi přísného investora. Jako jeho technický
dozor nás nac kontroluje tým firmy Gleeds, který je vel-
mi neúprosný. Studenty jistě překvapilo, co vše jsme zde
přes letní prázdniny již stačili vybudovat. S rektorátem
ČVUT pro ně ipravujeme navíc speciální výukové exkur-
ze, které budou probíhat každý druhý čtvrtek odpoledne.
Projekt znáte do detailů. Čím vás zaujal?
Budova školy bude po architektonické stránce velmi stro-
a skromná, esně podle záměru autorky profesorky
Aleny Šrámkové a jejího týmu. Bude zajímavá i tím, že je
energeticky úsporná a vyije třeba systém nočního při-
rozeného nachlazování. Mezi navrženými povrchy vynikne
velké množstpohledových betonů. Spolu se stupci
investora i architektů jsme si byli prohlédnout nedávno
otevřenou sousední Národní technickou knihovnu, kde
železobetonové konstrukce prováděli betonáři z divize 6,
kteří pracují i pro nás. Inspirovali jsme se v ní a diskutovali
o pravidlech provádění, aby ne pohledové betony byly
alespoň stejně kvalitní. Paní architektka je totiž i přes svůj
neuvěřitelný věk nejen nesmírně vitální, ale i náročná. Má
ak spoustu zkeností z provádění staveb, takže i když
je v zásadních věcech nstupná, v řešení detailů jsme se
s ní i s jemi kolegy zatím vždy dohodli.
Na stavbu máte výhled z oken kanceláře. Poskytuje
vám vaše pracovní pozice čas, abyste si ji prohlížel?
Takhle krásně jsem na staveniště ještě neviděl. Jsem rád,
že je mám pod dohledem, ale ještě radši bych je častěji
procházel, což mi nedovodalší úkoly. Stavařina je totiž
nejen moje práce, ale i koníček. Jsem rád, že se mohu po-
dílet na tak rozsáhlém a významném projektu Metrostavu.
Budeme se snažit, abychom termíny i padavky inves-
tora splnili včas a k jeho plspokojenosti. Nová budova
ČVUT tak jistě bude nejen prestižní vizitkou naší divize 1.
strana 2
PTÁME SE
Životní proměna pražské průmyslové čtvrti
1
2
3
4
Metrostav_17_09.indd 2 23.9.2009 10:16:32
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (366 ms)

Rendering Strana 3 (104211): (0/1) (349 ms)

Rendering Strana 2 (104210): (0/1) (394 ms)

Rendering Strana 1 (104209): (0/1) (392 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3139/vth120880-1.jpg (2x)

 i3139/vth120881-1.jpg (2x)

 i3139/bg104210.svg

 i3139/vth120882-1.jpg (2x)

 i3139/vth120884-1.jpg