strana 2
Klapky pro starý jez
Ptáme se
Pravé pole čtyřicet let starého vltavského jezu v Českém Vrbném doplnila 8. září nová dutá jezová klapka.
V březnu osazená levá uzávěra se tak dočkala svého
dvojčete. Už letos 10. listopadu tým Miroslava Führera
z divize 6 zmodernizovaný jez odevzdá investorovi.
„Před instalací každé nové klapky jsme museli upravit
spodní stavbu jezu (foto č. 1), kde původně byly komory,
do nichž se sklápěly staré železobetonové jezové sektory,“
vysvětluje stavbyvedoucí Jaroslav Jedlička. „Aby montéři
usadili 26 tun těžkou ocelovou konstrukci pravé klapky,
nasypali jsme v dolním řečišti provizorní poloostrov pro
jeřáb, který klapku ze břehu (foto č. 2) přemístil do jezového pole a osadil ji na osm kozlíků se samomaznými
kluznými ložisky a nerezovými čepy (foto č. 3). Poté začali
montéři klapku seřizovat a ladit její těsnost (foto č. 4).“
Ing. Jana Šlajse,
vedoucího projektu divize 1
Životní proměna pražské průmyslové čtvrti
1
2
Obě nové jezové klapky jsou identické. Každá je 22,5 m
dlouhá a 3,95 m vysoká. Pohybují se pomocí dvojic hydraulických válců se zdvihem 1,8 m, které jsou dohromady
schopné vyvinout sílu dvakrát 562 tun. V nerezových
rozvodech obou klapek bude celkem víc než 1600 litrů
ekologického hydraulického oleje.
Nový řídicí systém jezu bude začleněn do řízení právě
stavěné plavební komory, kterou na pravém břehu řeky
buduje stejný tým naší divize 6. Svoji část vodního stupně v Českém Vrbném dokončí koncem ledna 2011. Jeho
práce jsou součástí investiční akce Ředitelství vodních
cest na splavnění horní Vltavy a umožní vzdutí a regulaci
výšky hladiny řeky pro plavbu až 36 m dlouhých a 5,5 m
širokých lodí z Hluboké do centra Českých Budějovic.
Víceúčelové obchodní a zábavní centrum Galerie Harfa
dostalo své jméno podle nedaleké vysočanské křižovatky, kde prý před více než 100 lety při hloubení základů nového domu našli ohořelou harfu ze starého zájezdního hostince. Na staveništi vedle O2 areny (foto)
však zatím zní jen koncert motorů stavebních strojů,
který diriguje sdružení firem Porr (Česko) a Metrostav.
Zakázku pro společnost C&R Developments ze skupiny
Lighthouse Group dokončí na podzim 2010, kdy se
na místě bývalého areálu ČKD otevřou nové obchody,
restaurace a sportovně-relaxační zařízení.
Budované centrum je strategicky umístěné – bude
dopravně napojené nejen na blízkou stanici metra Českomoravská a její autobusový terminál, ale i na tramvajové
linky a na železnici. Až 1400 motoristům poslouží nedaleký parkovací dům, který byl postaven vloni při nulté fázi
projektu. Dvoupodlažní podzemní parking přímo v Galerii
Harfa jim nabídne dalších 1600 parkovacích stání.
Stavba multifunkčního centra se 42 tisíci m² obchodní
plochy téměř vyplní celý prostor trojúhelníkového staveniště. Do trojúhelníku proto budou složené i jeho tři obchodní pasáže, které ve dvou rozích zvýrazní velké oválné
světlíky. Nad třemi patry se dvěma sty obchodů a butiků
se značkovou módou, supermarketem, prostorami pro
služby i různé druhy stravování a nad wellness centrem
bude terasová střešní zahrada o rozloze 9500 m² s dětským hřištěm, ledovým kluzištěm a zábavními vodními
a multimediálními atrakcemi (vizualizace).
Architekti z izraelského ateliéru Moshe Zur Architects ve spolupráci se společností HELIKA nad obchodní
podnoží navrhli jako dominantu Galerie Harfa jedenáctipodlažní budovu s 20 tisíci m2 kanceláří. Bude rozdělená
do dvou křídel a její východní a západní věž propojí komunikační krček. Obchodní a administrativní část zvenku
opticky oddělí i přísně pravidelný rastr členění obvodového pláště podnože a nepravidelně se střídající bloky
prosklených a pevných částí fasády obou věží.
Zemní stroje začaly na Harfě pracovat už vloni, kdy
společnost HOCHTIEF CZ ze staveniště odvezla téměř
400 tisíc m³ zeminy z výkopů. Zajištěnou stavební jámu
od ní převzalo sdružení složené z divize 3 Metrostavu
a firmy Porr (Česko). „Dnes v ní pracují zejména betonáři
z naší divize 6, kteří stavbu monolitického skeletu v některých místech dovedli od konstrukcí druhého podzemního
podlaží až k přípravě betonáží stropu nad přízemím,“
uzavírá vedoucí projektu Ing. Tomáš Fuksa z divize 3.
–red–, foto Josef Husák
vizualizace Lighthouse Group
Subterra pracuje na projektu Čistá Jizera
3
4
Metrostav_17_09.indd 2
Od konce letošního dubna se firma Subterra významně
podílí na projektu Čistá Jizera, jenž v souladu s naší
i evropskou legislativou řeší dostavbu a rekonstrukci
vodovodů a kanalizací v Turnově, Semilech, Jilemnici,
Lomnici nad Popelkou a Rokytnici nad Jizerou.
Vodohospodářské sdružení Turnov, které je investorem projektu, na něj ze Státního fondu životního prostředí získalo celkem 540 milionů korun. Jde o největší
sumu peněz, která kdy do Pojizeří najednou putovala.
Po dohodě starostů a doplnění stavebních úprav dalších
komunikací do projektu se na akci částkou 255 milionů
korun spolupodílejí i jednotlivá města.
Na území okresu Semily zahrnuje projekt Čistá Jizera
celkem 73 km nových kanalizací, na které bude nově napojeno 2500 nemovitostí, a 11 km vodovodů. Časový harmonogram je až na Jilemnici stejný: zahájení 14. dubna 2009,
ukončení 30. září 2011, v Jilemnici dokonce o rok dřív.
Subterra se stala generálním dodavatelem stavby
v Lomnici nad Popelkou. Objem jejích prací zahrnuje výstavbu nových a rekonstrukci stávajících kanalizačních
řadů, výstavbu nové vodovodní sítě a generální opravu
čistírny odpadních vod v Lomnici nad Popelkou.
Za divizi 1 společnosti Subterra, která akci zajišťuje, je
vedoucím projektu Ing. Vladimír Drobík. V Lomnici na něj
a jeho tým čeká vybudování přes 8 km nové kanalizace,
zrekonstruování asi 5,5 km stávající kanalizace – oboje
včetně 1568 a 1825 metrů veřejných částí kanalizačních
přípojek – a nakonec rekonstrukce čistírny odpadních vod.
„Zahrnuje přestavbu odlehčovací komory a lapáku štěrku,
hrubého předčištění, jímky shrabků a písku a kompletní
výměnu čistírenské linky ve stávající nádrži. Z menších
prací provedeme drobné úpravy kalového hospodářství,
provozního objektu, fasády, střechy, rekonstrukce vytá-
pění a vzduchotechniky, částečně je nutná výměna elektroinstalace, přípojek vysokého napětí a instalace nového
trafa,“ popisuje rekonstrukci ČOV Ing. Drobík.
„Čistá Jizera je největší investiční akcí v historii Lomnice a věřím v dobrou spolupráci s firmou Subterra. Pro
město je pozitivní, že výsledkem prací budou kromě nové
kanalizace i nové povrchy komunikací,“ liboval si krátce
po podpisu smlouvy starosta města Vladimír Mastník.
Stavba se nyní nachází v první třetině (foto). Z celkové
délky 3370 m všech tras, které je letos nutné realizovat,
je hotovo 2079 m. K větší části nové kanalizace jsou již
dokončeny domovní přípojky, na přeložkách vody pak
vodovodní přípojky a postupně jsou osazovány uliční
vpusti. Zcela dokončené je již hlavní Školní náměstí, a to
včetně zadláždění ze žulových kostek a chodníku.
Štěpán Sedláček, foto Miloslav Otta
Po dokončení obchodního centra Optima II v Košicích
začal Ing. Šlajs opět pracovat v Čechách. Sice ne v rodné Plzni, kde hned po brněnském studiu v roce 2002
nastoupil do oblastního zastoupení divize 1, ale v Praze. Dostal totiž na starost vedení stavby nové budovy
Fakulty architektury ČVUT v Dejvicích.
Na stavbách v USA jste bezprostředně po studiu manuálně pracoval jen tři měsíce. Na Slovensku jste však
jako vedoucí projektu působil více než rok. Staví se
tam jinak než v České republice?
Jsou tam určité odlišnosti. Byli jsme z Metrostavu první,
kdo na východní Slovensko přišel. Ze začátku jsme zvlášť
u lokálních firem cítili nedůvěru. Korektním přístupem se
nám ji podařilo překonat a místní už teď Metrostav vnímají
jako známého a seriózního partnera. Rivalitu mezi Slováky
a Čechy, která se dá najít v Bratislavě, jsme nezaznamenali. Zkušenosti z regionu, kde žijí velmi otevření a přátelští
lidé, jsme předali i týmu divize 3, který v době, kdy jsme
odcházeli, začal ve Strážském stavět miniocelárnu.
Stavíte školu architektury pod okny jejích profesorů
a žáků. Jak se pod takovým dohledem pracuje?
Kromě očí odborníků nás sledují i tři kamery, které neustále monitorují průběh stavby. Jejich záznamy s investorem
průběžně vyhodnocujeme, aby z nich mohla být sestavena
jakási videoučebnice, která budoucím architektům i stavařům bude sloužit jako studijní materiál. Při práci samozřejmě velmi přísně dbáme i na dodržování všech zásad
bezpečnosti, na dokonalý pořádek na staveništi a vizuální
styl Metrostavu. Jako památka tu totiž po nás nezůstane
jen hotová budova, ale i učebnice její stavby. Vyhodnocení
záznamů z prvních dvou měsíců zemních prací jsem si
nechal na dovolenou, kdy je se mnou sledoval i můj tříletý
syn, který bagry a nákladní auta miluje.
Dnes připravujete betonáž první stropní desky nad třetím podzemním podlažím. Jak stavba probíhá?
Pracujeme podle harmonogramu ve společném týmu
s kolegy ze společnosti VCES, která je naším partnerem
ve sdružení. Rozumíme si a zatím dobře plníme všechny
požadavky velmi přísného investora. Jako jeho technický
dozor nás navíc kontroluje tým firmy Gleeds, který je velmi neúprosný. Studenty jistě překvapilo, co vše jsme zde
přes letní prázdniny již stačili vybudovat. S rektorátem
ČVUT pro ně připravujeme navíc speciální výukové exkurze, které budou probíhat každý druhý čtvrtek odpoledne.
Projekt znáte do detailů. Čím vás zaujal?
Budova školy bude po architektonické stránce velmi strohá a skromná, přesně podle záměru autorky profesorky
Aleny Šrámkové a jejího týmu. Bude zajímavá i tím, že je
energeticky úsporná a využije třeba systém nočního přirozeného nachlazování. Mezi navrženými povrchy vynikne
velké množství pohledových betonů. Spolu se zástupci
investora i architektů jsme si byli prohlédnout nedávno
otevřenou sousední Národní technickou knihovnu, kde
železobetonové konstrukce prováděli betonáři z divize 6,
kteří pracují i pro nás. Inspirovali jsme se v ní a diskutovali
o pravidlech provádění, aby naše pohledové betony byly
alespoň stejně kvalitní. Paní architektka je totiž i přes svůj
neuvěřitelný věk nejen nesmírně vitální, ale i náročná. Má
však spoustu zkušeností z provádění staveb, takže i když
je v zásadních věcech neústupná, v řešení detailů jsme se
s ní i s jejími kolegy zatím vždy dohodli.
Na stavbu máte výhled z oken kanceláře. Poskytuje
vám vaše pracovní pozice čas, abyste si ji prohlížel?
Takhle krásně jsem na staveniště ještě neviděl. Jsem rád,
že je mám pod dohledem, ale ještě radši bych je častěji
procházel, což mi nedovolí další úkoly. Stavařina je totiž
nejen moje práce, ale i koníček. Jsem rád, že se mohu podílet na tak rozsáhlém a významném projektu Metrostavu.
Budeme se snažit, abychom termíny i požadavky investora splnili včas a k jeho plné spokojenosti. Nová budova
ČVUT tak jistě bude nejen prestižní vizitkou naší divize 1.
23.9.2009 10:16:32