Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 3
„Praha musela být ed tím zeměesením skutečně
kouzelné město,“ poznamenal před časem jistý japon-
ský turista při projížďce centrální částí naší metropole.
Snad to ani nemyslel jako ironii; prostě jen vyjadřoval
svůj okamžitý pocit z pohledu na množství rozkopaných
silnic a chodníků v okoprohlídkotrasy.
Opravy, rekonstrukce či výstavba nových komunikací
a inžerských sítí edstavuvždy otevřerány v uli-
ch města a zneíjemňují život jeho obyvatel i těv-
níků. Se silnicemi a chodníky se toho moc udělat nedá,
s inženýrskými sítěmi ano. Alespoň na těch nejexponova-
jších stech se dají vsunout do kolektorů.
„Pražská kolektorová ť měří zhruba 90 km a svým
rozsahem, vybavem a edeím organizací paí
ke světové špičce. Bez nadsázky lze říci, že je jednou
z těch cí, které se nepoebujeme it v zahraničí. Na-
opak, st se jezdí inspirovat k nám,“ řekl Ing. Vladimír
lus, vedouprojektu stavby Kolektoru clavsná-
městí – trasy C, kterou zajišťuje divize 5 Metrostavu.
Dokladem těchto slov je skutečnost, že v samém srdci
hlavho města, na Zlam kříži v dolní části Václavského
náměstí, se v podstatě již dva roky budují dvě kolektorové
větve, aniž by o tom veřejnost „na povrchu“ měla tušení.
Realizaci kolektorové trasy B má na starosti sdružení
firem Subterra a Energie stavební a báňská. Z prováděcí-
ho hlediska jde o kolektor urče do prostředí vltavských
teras a byl budovaný klasickou metodou.
Mnohem zajímavější, ale také složitější, bylo vybudo-
vání kolektorové trasy C. Výstavbu provádělo sdružení
MENASU – Metrostav jako vedoucí sdružení, zastoupený
divizí 5, a jeho partneři: Navatyp Group a Subterra. Trasa
hlavho tunelu měří asi 210 m, ale k je nutné ičíst
zhruba 140 m domovch přípojek. Ojedinělost této stav-
by spočívala v tom, že šlo o ebudování 30 let starého
vodovodního kanálu na standardní kolektor 3. kategorie.
Na stejném místě a v mže čase se tady setkávaly dva
protikladné druhy prací: destrukční a stavební. V praxi to
znamenalo rekonstrukci vodního kanálu o světlé šířce
2,8 metru a stavbu nového kolektoru s podkovovitým pro-
filem 20,8 m² (foto). A to je něco, co vyžaduje zkušenost,
schopnosti, opatrnost a sebedůvěru.
i této ílitosti se nac zúčastm baram
jak se jinak říká horkům zaměstnam i stavtu-
nelů podařil husarský kousek. Prolomili měř posvát
tabu, že v místech, jako je Václavsnáměstí, se nesmí
používat trhací práce, že to prostě vzhledem k poloze
a možným negativním důsledkům nejde. Jde. Musí se to
ale umět a dět, jak na to. Při demontáži staho os
se trhací práce použily, a to bez nejmenšího ohrožení oko-
lí, což průběh stavy urychlilo a zvýšilo její efektivnost.
Původní termín jejího dokončení byl určen na září
2009. Po dohodě byl o čtvrt roku posunut. Tentokt ak
nikoliv kvůli problémům nebo organizačním nedostat-
kům, ale proto, že bylo často nutné vzhledem k prostředí
a proměnlivým geologickým podmínkám hledat atypická
řešení. Jeden příklad za všechny: nutnou součástí podob-
ných staveb jsou vzduchotechnicvýdechy. Ten zdejší
byl původně navržen jako strojní vrt pro velkoprofilové
piloty. Mohutný stroj pro jeho provedení však na Můstek
skutečně umístit nešel. A tak se nakonec celý výdech dělal
jako klasicky kopaná studna.
Podobných příkladů by se našlo mnohem víc. Ostatně
byly víceméně průvodním jevem celé výstavby této kolek-
torové trasy. A svým způsobem dokumentují skutečnost,
že několikaměční zpoždění oproti předpokládanému
termínu ukonče stavby nemusí t vždy stigmatem
neschopnosti či nespolehlivosti, ale právě naopak.
–rip–, foto Josef Husák
Od letošního července do března příštího roku se reži-
sérem Městského divadla v Prachaticích stala divize 6.
Její tým pod vedením Ing. Petra Šimáka tu řídí zejména
svého hlavho subdodavatele, firmu LUBRYCO, která
kulturním prostorám z druhé poloviny devatenáctého
stole vra zlou krásu, spojenou s uspokojením
současných požadavků na pohodlí diváků i vhodné
zemí pro herce. Po závěrečné oponě, kte devět
měsíců dlouhé vystoupení Metrostavu v Prachaticích
ukončí, se vedení moderho bezbariérového divadla
vrátí opět do rukou zdejší radnice.
„Vzhledem k časové tísni dnes probíhají veškeré práce
naplno,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Petr Šimák a dodal,
že zatím nic nebrání tomu, aby stavbaři echny úpravy
stihli v plánovaném termínu podle časového harmonogra-
mu. V současnosti tak divadlem zvelmi hlučné drama
– probíhají demontáže instalací včetně kanalizace a vytá-
a bourací práce, které odstrují nevyhovujístaré
podlahy, íčky a omítky. V edsálí se na svůj nástup
chystá rekonstrukce schodiště.
Divadlo na Velkém náměsv Horulici 170 vybudo-
valo sto Prachatice ve druhé polovidevatenáctého
stole. Na konci sedmdesátých let 20. století jeho budo-
va prošla rekonstrukcí, i ž bylo původní balkonové
hlediště změněno na stupňovia jevišbylo vybaveno
novou technikou. I když tehdy byly novybaveny také
prostory pro diváky a účinkucí, dneš přestavba kul-
turního stánku byla nevyhnutelná, aby mohlo divadlo pro
více než 200 diváků dál pokračovat ve svém provozu.
Úpravu vyžaduje zejména interiér, kde je nutné změnit
dispozice. Také povrchy konstrukcí, vestavěné i mobilní
vybavení a téměř kompletní technická infrastruktura jsou
buď poškoze, nebo neodpovídasoučasným padav-
kům. Komplexní rekonstrukci potřebuje jevištní technolo-
gie, zejména osvětlení a ozvučení.
Významný vliv na budoucí kulturzážitky bude mít
zlepšení prostorového a technického standardu hlediš
i jeviště (vizualizace č. 2), sociálního zázemí pro diváky,
účinkující i personál. Interiér rekonstruova budovy
navrhl architektonický ateliér Aleš a bude se podobat
známému pražskému Divadlu Ta Fantastika.
Součástí přestavby jsou staveb úpravy, které -
vštěvu divadla umožní i osobám se sníženou pohyblivostí.
Vozíčkáři třeba do budovy vjedou ímo hlavním vstupem
z Velkého náměstí, který se stavebně upravuje tak, aby
umožnil montáž zdvihací plošiny. Také divácprostory
divadla budou vybavené rampami a pro osoby na vozíku
bude přístupná i kavárna a šatna.
Vedle vzduchotechniky a chlazení se modernizace
dočká také systém požárního zabezpečení. Aby se nové
divadlo bilo na prvpohled, omlazení nemine ani jeho
vnější plášť a fasáda na náměsse dočká oprav i no
čisté žluté barvy (vizualizace č. 1).
Investice na rekonstrukci městského divadla v Pra-
chaticích se odhaduje zhruba na 50 milionů korun, radnici
na ni velkou měrou přispěje Evropská unie.
T e r e z a R e g n e r o v á ,
vizualizace ateliér Aleš
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Stavba ukrytá pod Zlatým křížem
V prachatickém divadle vystupují stavbaři
Rekonstrukce v Motole svně pokračuje
Hospic za pouhých dvě stě dvacet sedm dní
koordinace. Na tuto situaci jsme však již byli ipraveni
a myslím, že to š tým zvládá profesionálně,“ dodává
Josef Majer a pokračuje:Stavba je nově osazena elektro-
nickou kontrolou vstupu, která umožňuje on-line adresné
sledování počtu pracov na stavbě, a kamerovým
systémem s možností dálkového prohlížení.“
Současná rekonstrukce a dostavba motolské ne-
mocnice je velmi rozsáhlá. Komplikace, které se zatím
objevily, však nebyly podle Josefa Majera takového zu,
aby esahovaly dosavadní zkenosti z edchozích
etap stavby, které ta prováděl jeho tým. Na základě
únavy materiálu došlo pouze k uvolnění nosníků stáva-
jících instalací ve 3. podzemním podlaží budovy D, c
na činnost Metrostavu nemělo vliv. „Při řešení tohoto
problému jsme vli vsíc investorovi a aktivně pomohli
s jeho odstraněním. Stejně vstřícně řešíme i veškeré další
drobné problémy. Spolupráce s objednatelem, jak byla na-
stavena v předchozích etapách, je na velmi dobré úrovni.
Zpočátku bylo trochu obžné naučit nové subdodavatele
kvalitativním systémům Metrostavu a způsobu přebírání
prací od technického dozoru investora, ale postupně se
nám daří i tento problém odbourat,“ uzavírá Josef Majer.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Po zhruba půl roce se vracíme do arlu Fakultní ne-
mocnice v Motole, abychom zjistili, jak pokročily práce
na výstavbě nové budovy D1 a jak pokračuje rekon-
strukce dalších objektů její dětské části (foto č. 1).
V březnu byly v plném proudu zemní práce a ukončena
byla demolice budovy D1, kterou nahradí nový objekt se
stejným označením, jenž vyroste tzv. na zelené louce. Prá-
ce postupují podle harmonogramu a dnes už jsou do stav-
by zapojena všechna řemesla. „Od března jsme dokončili
demolice a zemní práce, vyžili startovací jámy a zahájili
stavbu monolitických konstrukcí objektu D1 a vertiká-
ly A,popisuje vedoucí projektu Josef Majer z divize 9.
V současné době subdodavatel, společnost Průmstav,
dokončuje hrubou stavbu 1. podzemního podlaží na no-
vém objektu D1 a z vertikály A je hotov třetí suterén.
Součástí zakázky je také rekonstrukce dvou pavilonů:
žkového s oznením A a operačního, který je pojme-
nován písmenem D. V lůžkové části již stavbi dokončili
80 procent nových příček a probíhají práce na technickém
zíze budov, v objektu D je hoto asi polovina hru-
bých podlah. Obudovy také mají nookna (foto
č. 2). V sledujících týdnech budou dokončeny podlahy
v objektu D a na ně budou po akustických úpravách insta-
lovány sádrokartonové íčky. V žkové části pak bude
postup prací opačný: nejprve budou postupně dokončeny
příčky a následně proběhne instalace podlah.
m Josefa Majera už upravoval i komunikační kori-
dor, kterým prochází přes staveniš veřejnost. Stavba
totiž probíhá za plného provozu nemocnice, a tak koridor
bude i v budoucnu rekonstruován podle postupu prací.
Vzhledem k tomu, že se na stavsídá řada profesí, je
zatím nejvěím problémem jejich časová a prostorová
Ve čtvrtek 17. září se na okraji Frýdku-stku v sou-
sedství ulice U Nemocnice sli zástupci sta v čele
s primátorkou Ing. Evou Richtrovou a jejím náměstkem
Miroslavem Dokoupilem a edstavitelé naší divize 1,
vedeředitelem Ing. Milanem Veselským (foto první
zleva), aby poklepem na základní kámen zahájili vý-
stavbu nového objektu občansvybavenosti. Po sta-
vebně technické stránce je to stavba, jakých Metrostav
žně provádí mnoho, svým účelem je však ojedinělá.
Během necelého roku zde totiž bude stát hospic.
Podle projektové dokumentace ateliéru Arkal půjde
o nepodsklepený a vzhledem ke svažité konfiguraci terénu
částně zapušný objekt složený ze dvou částí.
Dvoupodlažní lůžkovou část vytvoří v každém podlaží
jedect pokojů deset jednožkových a jeden dvou-
lůžkový. Jejich součástí bude i bezbariérová koupelna.
ípodlažní budova zajistí provoz hospice. Budou v
i kuchyně s jídelnou, prádelna a byt správce. Kromě nich
architekt vyčlenil v přízemí prostory pro vstupní halu, je-
den jednolůžkový a jeden dvoulůžkový pokoj a místnost
pro rozloučení se zesnulým. Obdobné hospicové pokoje
jsou navrženy i v prvním podlaží. Ve druhém bude šest
pokojů odlehčovací péče, čtyři hostinské pokoje a kaple.
Obě části spojí centrální komunikační uzel schodiš
a výtah s možností epravy lůžek. Provozně je totiž ob-
jekt navržen tak, aby nedoczelo ke ížejednotlivých
neslitelných funkcí a aby ubytovaměli dostatek sou-
kromí či možnost volného pohybu.
Do závěrečné fáze výstavby pak spadatenní a sa-
dové úpravy, zřízení příjezdových komunikací, parkoviště
a zpevněných ploch zaříznutých do terénu a chráněných
opěrnou stěnou, osvětlení... Jedním slovem opět stan-
dardní práce doprovázející závěr iny nových staveb.
Snad až na jediné. Jak poznamenal vedoucí projektu
Ing. Marek Veselý: Začínáme 16. září a máme skončit
30. dubna 2010, tedy za 227 dnů. Naším hlavním a nej-
složijším úkolem je proto perfekt organizace práce
a koordinace subdodavatelů. Pokud se neobje něco
nepředvídatelného a pokud nám zůstanou nakloněny
klimatické podmínky, věřím, že stavbu ve sdružení s Bes-
kydskou stavebspolnosvčas zvládneme.
–rip–, foto Deník/Tomáš Machálek
1
1
2
2
Metrostav_17_09.indd 3 23.9.2009 10:16:37
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 17/2009, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (257 ms)

Rendering Strana 4 (104213): (0/1) (251 ms)

Rendering Strana 3 (104211): (0/1) (298 ms)

Rendering Strana 2 (104210): (0/1) (297 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3139/vth120881-1.jpg (2x)

 i3139/vth120882-1.jpg (2x)

 i3139/bg104211.svg

 i3139/vth120884-1.jpg (2x)

 i3139/vth120880-1.jpg