strana 4

Blahopřejeme

INFormaCe / aKtUaLItY / zaJímavoStI

tři krátké otázky pro...

NaŠe FotorePortáŽ

Ing. Jindřicha Hesse, předsedu dozorčí rady Metrostavu, který před 40 lety pracoval jako stavbyvedoucí

Upřímné přání všeho nejlepšího zasíláme všem našim

spolupracovníkům, kteří v říjnu 2009 oslaví své životní

jubileum. Přejeme jim do dalších let hodně zdraví,

štěstí, pohody a spokojenosti nejen v pracovním, ale

také v rodinném životě. Za práci, kterou vykonávají pro

naši společnost, jim děkujeme a přejeme ještě mnoho

dalších pracovních i osobních úspěchů.

50 let

Zdeněk Hlava, zedník z divize 5

Vladimír Kattauer, tesař z divize 6

60 let

Pavel Telec, OTP z divize 1

Ivan Hargaš, betonář z divize 3

Jan Kerber, SOTP z divize 5

Vladimír Švec, skladník z divize 5

Jaroslav Felber, tesař z divize 9

Milan Budka, OTP z divize 11

1

V říjnu oslaví své životní jubileum také

Ing. Eva Kůrková, SOTP z divize 2

Rovněž jí srdečně blahopřejeme.

dny otevřených dveří

Tisíce lidí přijaly možnost navštívit 12. září dvě stavby,

kde Metrostav uspořádal Den otevřených dveří. U jezu

a plavební komory v Českém Vrbném se vystřídaly

stovky návštěvníků, rozestavěnými tunely Dobrovského v Brně se jich prošlo dokonce více než šest tisíc.

Na Vltavě si zájemci prohlédli modernizovaný jez,

do kterého byla nedávno osazena už druhá jezová klapka, a stavbu 45 m dlouhé a 6 m široké plavební komory.

Seznámili se s výkresovou částí projektové dokumentace

a také s modelem plavební komory, na kterém pracovníci

katedry hydrotechniky Fakulty stavební ČVUT v Praze

ověřovali optimalizaci provozních režimů. Na hladkém

průběhu akce měli největší zásluhu pracovníci divize 6

v čele s vedoucím oblastního zastoupení Miroslavem Führerem (obr. č. 1 vpravo), kteří stavbu provádějí, a Ing. Eva

Bartoňová, jež Den otevřených dveří výborně připravila.

V Brně využilo možnost seznámit se s postupem stavby Královopolského tunelu dokonce na šest a půl tisíce lidí

(foto č. 2). Více než 1 km dlouhý silniční tunel, budovaný

v rámci Velkého městského okruhu, bude hotový v roce

2012 a na jeho stavbě se ve sdružení s OHL ŽS podílí

i naše divize 1 a pracovníci společnosti Subterra. Stavba

svým rozsahem a umístěním výrazně ovlivňuje každodenní život obyvatel přilehlých městských částí. Právě pro ně

byl Den otevřených dveří nejpřitažlivější. Za Metrostav se

o jeho průběh nejvíc zasloužil Ing. David Pohlodek.

Aby si rozsah prováděných prací hosté představili,

stavbaři jim kromě obou tunelových trub zpřístupnili

i technologické vybavení a zázemí stavby. Řada návštěvníků si po podrobném seznámení s projektem a vlastní

stavbou upravila i svůj názor na její průběh. Dokládaly to

zejména superlativy odcházejících návštěvníků – nádherné, krásný zážitek, obdivuhodné, děkujeme...

2

3

důležité podpisy

4

5

6

7

8

9

– ls –, foto ar chiv div. 6 a Miloslav Kolář

Místo výjimečného setkání knih obou českých nositelů Nobelovy ceny

1

2

Ve středu 30. září si Metrostav připomene zajímavé

jubileum. Čeho se bude týkat?

Přesně před 40 lety, dva roky před vyčleněním Metrostavu z Vodních staveb, se našim pracovníkům podařilo prorazit první traťový tunel metra mezi dnešními stanicemi

Vyšehrad a Pražského povstání. Rok 1969 byl rozhodující

i při rozpracování stavby na dalších úsecích – 30. dubna

Vojenské stavby zahájily ražbu levého traťového tunelu

od Muzea ke stanici I. P. Pavlova a 1. srpna začala firma

VKD Kladno razit tunely od Pražského povstání na Pankrác. My jsme po zářijové prorážce převezli štít do Štětkovy ulice a 10. listopadu začali razit druhý, levý tunel.

Stavělo se tehdy metro, jak je známe dnes, nebo to

ještě měla být podpovrchová tramvaj?

Původně navržená podpovrchová tramvaj se od metra

lišila tím, že sice měla být v centru města vedena v podzemí, v okrajových částech ale měla vyjíždět na povrch

a jako součást tramvajové sítě by byla vystavena všem

negativním vlivům, jako jsou dopravní nehody, zácpy, povětrnostní podmínky apod. Metro vytvořilo samostatnou

síť, nezávislou na ostatní dopravě. Je proto spolehlivější

a pro naše hlavní město svou přepravní kapacitou nesrovnatelně výhodnější. Rozhodnutí o přechodu výstavby

z podpovrchové tramvaje na metro padlo 9. srpna 1967,

přestože už v té době byly na tzv. podpovrchovce rozestavěné stanice Hlavní nádraží a Muzeum. Podařilo se je však

do projektu metra plynule zakomponovat.

Za jakou dobu a kolik lidí první ražbu provedlo?

S výkopem stavební jámy ve Štětkově ulici na Pankráci

jsme začali 8. srpna 1968. Po šestitýdenní montáži nemechanizovaného razicího štítu z ní parta Miloslava Fišera

zahájila ražbu 20. ledna 1969. V jedné směně pracovalo

obvykle 10 tunelářů a 3 technici. Práce v třísměnném

provozu jim trvaly necelých devět měsíců.

Pro otevření Národní technické knihovny (NTK) v Praze 6 (foto č. 1) si ministryně školství PhDr. Miroslava Kopicová, starosta

městské části Praha 6 Mgr. Tomáš Chalupa a ředitel nové knihovny Ing. Martin Svoboda (foto č. 2 vpravo) vybrali den

s magickým datem 09.09.09. I když generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a Ing. Petr Zábský (foto č. 3 zleva), ředitel

divize 9, která NTK stavěla, měli dost informací o technických řešeních z realizace objektu, při následné prohlídce budovy měli

co objevovat. Návrháři totiž její interiér dotvořili do podoby trojrozměrného technického výkresu. Nejen, že údaje o velikosti

velmi viditelně uvedli na fasádě, ale kóty umístili i na dveře a stěny. Volně průchozí přízemí nové knihovny zůstane stále

otevřené široké veřejnosti (foto č. 4) a uprostřed vysokoškolského kampusu nabídne supermoderní prostor pro setkávání

studentů a vědců s okolními obyvateli. Díky zdejší nové pobočce Městské knihovny se pod jednou střechou výjimečně scházejí

i vědecká díla Jaroslava Heyrovského s poezií Jaroslava Seiferta. První patro Národní technické knihovny (foto č. 5) bude

běžně určené pouze pro registrované uživatele. Při otevření budovy však 661 zdejších počítačových stanic a terminálů mohli

využít hosté i bez registrace (foto č. 6). Stejně jako špičkové technické vybavení je zaujalo setkání s rumunským umělcem

Danem Perjovschým (foto č. 7), který strohý pohledový beton stěn a schodišť zlidštil komiksovými figurkami a výjevy ze

života. Přísně technicistní interiér s povrchově vedenou kabeláží (foto č. 8) oživily také barevné podlahové krytiny, zobrazující

mapy namáhaní stropních desek, a sedací nábytek ve tvaru chemických vzorců (foto č. 9). Budova v sousedství ČVUT tak beze

zbytku naplnila předsevzetí svých tvůrců a stala se skutečnou technickou příručkou v praxi. Více se o ní dozvíte na webových

stránkách www.stavbaroku.cz, kde ji v soutěži Stavba roku 2009 můžete podpořit při hlasování o Cenu veřejnosti.

dokončení ze str. 1

Signatury Jiřího Bělohlava a Pavla Meyera na Generální dohodě Skupiny Metrostav a její Vzorové kolektivní smlouvě

vzápětí doplnily podpisy viceprezidenta Skupiny Ing. Zdeňka Šinovského, generálních ředitelů a jednatelů jejích společností a členů jejího Koordinačního odborového orgánu.

Oba schválené dokumenty tvoří historický předěl

ve zpracování dosavadních kolektivních smluv ve společnostech Skupiny Metrostav. Jejich hlavním posláním

je sbližování firemních kultur, sjednocování pracovních,

sociálních a zdravotních podmínek zaměstnanců v rámci

společností Skupiny, včetně zkvalitnění podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Vzorová kolektivní smlouva je závazným skupinovým

řídícím dokumentem pro zahájení kolektivních vyjednávání

a uzavírání kolektivních smluv ve všech společnostech Skupiny pro následující rok. V příslušných článcích stanovuje

nepřekročitelné finanční rámce, z nichž jednotlivé kolektivní smlouvy budou při dodržení její struktury vycházet. Je

pochopitelné, že Vzorová kolektivní smlouva musí reagovat

na současné vnější vlivy i na vnitřní situaci ve společnostech Skupiny Metrostav a zejména na jejich zakázkovou

perspektivu v letech 2010 a 2011. Doufáme, že až budeme

připravovat nové kolektivní smlouvy pro rok 2011, bude

stav ve všech výše zmíněných oblastech příznivější.

Ing. Václav Vosika, zástupce personálního

ředitele centrály Metrostavu

Gratulujeme Jaroslavu Štůskovi z divize 9, který získal

zlatou medaili v Itálii na mistrovství světa v páce. Zvítězil

na levou ruku v kategorii Grand Master do 90 kg.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 17/2009 vyšlo 24. 9. 2009 (18/2009 vyjde 8. 10. 2009) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Ivan Kajer,

Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o.,

Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno

s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736

Metrostav_17_09.indd 4

23.9.2009 10:16:48