strana 4
Blahopřejeme
INFormaCe / aKtUaLItY / zaJímavoStI
tři krátké otázky pro...
NaŠe FotorePortáŽ
Ing. Jindřicha Hesse, předsedu dozorčí rady Metrostavu, který před 40 lety pracoval jako stavbyvedoucí
Upřímné přání všeho nejlepšího zasíláme všem našim
spolupracovníkům, kteří v říjnu 2009 oslaví své životní
jubileum. Přejeme jim do dalších let hodně zdraví,
štěstí, pohody a spokojenosti nejen v pracovním, ale
také v rodinném životě. Za práci, kterou vykonávají pro
naši společnost, jim děkujeme a přejeme ještě mnoho
dalších pracovních i osobních úspěchů.
50 let
Zdeněk Hlava, zedník z divize 5
Vladimír Kattauer, tesař z divize 6
60 let
Pavel Telec, OTP z divize 1
Ivan Hargaš, betonář z divize 3
Jan Kerber, SOTP z divize 5
Vladimír Švec, skladník z divize 5
Jaroslav Felber, tesař z divize 9
Milan Budka, OTP z divize 11
1
V říjnu oslaví své životní jubileum také
Ing. Eva Kůrková, SOTP z divize 2
Rovněž jí srdečně blahopřejeme.
dny otevřených dveří
Tisíce lidí přijaly možnost navštívit 12. září dvě stavby,
kde Metrostav uspořádal Den otevřených dveří. U jezu
a plavební komory v Českém Vrbném se vystřídaly
stovky návštěvníků, rozestavěnými tunely Dobrovského v Brně se jich prošlo dokonce více než šest tisíc.
Na Vltavě si zájemci prohlédli modernizovaný jez,
do kterého byla nedávno osazena už druhá jezová klapka, a stavbu 45 m dlouhé a 6 m široké plavební komory.
Seznámili se s výkresovou částí projektové dokumentace
a také s modelem plavební komory, na kterém pracovníci
katedry hydrotechniky Fakulty stavební ČVUT v Praze
ověřovali optimalizaci provozních režimů. Na hladkém
průběhu akce měli největší zásluhu pracovníci divize 6
v čele s vedoucím oblastního zastoupení Miroslavem Führerem (obr. č. 1 vpravo), kteří stavbu provádějí, a Ing. Eva
Bartoňová, jež Den otevřených dveří výborně připravila.
V Brně využilo možnost seznámit se s postupem stavby Královopolského tunelu dokonce na šest a půl tisíce lidí
(foto č. 2). Více než 1 km dlouhý silniční tunel, budovaný
v rámci Velkého městského okruhu, bude hotový v roce
2012 a na jeho stavbě se ve sdružení s OHL ŽS podílí
i naše divize 1 a pracovníci společnosti Subterra. Stavba
svým rozsahem a umístěním výrazně ovlivňuje každodenní život obyvatel přilehlých městských částí. Právě pro ně
byl Den otevřených dveří nejpřitažlivější. Za Metrostav se
o jeho průběh nejvíc zasloužil Ing. David Pohlodek.
Aby si rozsah prováděných prací hosté představili,
stavbaři jim kromě obou tunelových trub zpřístupnili
i technologické vybavení a zázemí stavby. Řada návštěvníků si po podrobném seznámení s projektem a vlastní
stavbou upravila i svůj názor na její průběh. Dokládaly to
zejména superlativy odcházejících návštěvníků – nádherné, krásný zážitek, obdivuhodné, děkujeme...
2
3
důležité podpisy
4
5
6
7
8
9
– ls –, foto ar chiv div. 6 a Miloslav Kolář
Místo výjimečného setkání knih obou českých nositelů Nobelovy ceny
1
2
Ve středu 30. září si Metrostav připomene zajímavé
jubileum. Čeho se bude týkat?
Přesně před 40 lety, dva roky před vyčleněním Metrostavu z Vodních staveb, se našim pracovníkům podařilo prorazit první traťový tunel metra mezi dnešními stanicemi
Vyšehrad a Pražského povstání. Rok 1969 byl rozhodující
i při rozpracování stavby na dalších úsecích – 30. dubna
Vojenské stavby zahájily ražbu levého traťového tunelu
od Muzea ke stanici I. P. Pavlova a 1. srpna začala firma
VKD Kladno razit tunely od Pražského povstání na Pankrác. My jsme po zářijové prorážce převezli štít do Štětkovy ulice a 10. listopadu začali razit druhý, levý tunel.
Stavělo se tehdy metro, jak je známe dnes, nebo to
ještě měla být podpovrchová tramvaj?
Původně navržená podpovrchová tramvaj se od metra
lišila tím, že sice měla být v centru města vedena v podzemí, v okrajových částech ale měla vyjíždět na povrch
a jako součást tramvajové sítě by byla vystavena všem
negativním vlivům, jako jsou dopravní nehody, zácpy, povětrnostní podmínky apod. Metro vytvořilo samostatnou
síť, nezávislou na ostatní dopravě. Je proto spolehlivější
a pro naše hlavní město svou přepravní kapacitou nesrovnatelně výhodnější. Rozhodnutí o přechodu výstavby
z podpovrchové tramvaje na metro padlo 9. srpna 1967,
přestože už v té době byly na tzv. podpovrchovce rozestavěné stanice Hlavní nádraží a Muzeum. Podařilo se je však
do projektu metra plynule zakomponovat.
Za jakou dobu a kolik lidí první ražbu provedlo?
S výkopem stavební jámy ve Štětkově ulici na Pankráci
jsme začali 8. srpna 1968. Po šestitýdenní montáži nemechanizovaného razicího štítu z ní parta Miloslava Fišera
zahájila ražbu 20. ledna 1969. V jedné směně pracovalo
obvykle 10 tunelářů a 3 technici. Práce v třísměnném
provozu jim trvaly necelých devět měsíců.
Pro otevření Národní technické knihovny (NTK) v Praze 6 (foto č. 1) si ministryně školství PhDr. Miroslava Kopicová, starosta
městské části Praha 6 Mgr. Tomáš Chalupa a ředitel nové knihovny Ing. Martin Svoboda (foto č. 2 vpravo) vybrali den
s magickým datem 09.09.09. I když generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a Ing. Petr Zábský (foto č. 3 zleva), ředitel
divize 9, která NTK stavěla, měli dost informací o technických řešeních z realizace objektu, při následné prohlídce budovy měli
co objevovat. Návrháři totiž její interiér dotvořili do podoby trojrozměrného technického výkresu. Nejen, že údaje o velikosti
velmi viditelně uvedli na fasádě, ale kóty umístili i na dveře a stěny. Volně průchozí přízemí nové knihovny zůstane stále
otevřené široké veřejnosti (foto č. 4) a uprostřed vysokoškolského kampusu nabídne supermoderní prostor pro setkávání
studentů a vědců s okolními obyvateli. Díky zdejší nové pobočce Městské knihovny se pod jednou střechou výjimečně scházejí
i vědecká díla Jaroslava Heyrovského s poezií Jaroslava Seiferta. První patro Národní technické knihovny (foto č. 5) bude
běžně určené pouze pro registrované uživatele. Při otevření budovy však 661 zdejších počítačových stanic a terminálů mohli
využít hosté i bez registrace (foto č. 6). Stejně jako špičkové technické vybavení je zaujalo setkání s rumunským umělcem
Danem Perjovschým (foto č. 7), který strohý pohledový beton stěn a schodišť zlidštil komiksovými figurkami a výjevy ze
života. Přísně technicistní interiér s povrchově vedenou kabeláží (foto č. 8) oživily také barevné podlahové krytiny, zobrazující
mapy namáhaní stropních desek, a sedací nábytek ve tvaru chemických vzorců (foto č. 9). Budova v sousedství ČVUT tak beze
zbytku naplnila předsevzetí svých tvůrců a stala se skutečnou technickou příručkou v praxi. Více se o ní dozvíte na webových
stránkách www.stavbaroku.cz, kde ji v soutěži Stavba roku 2009 můžete podpořit při hlasování o Cenu veřejnosti.
dokončení ze str. 1
Signatury Jiřího Bělohlava a Pavla Meyera na Generální dohodě Skupiny Metrostav a její Vzorové kolektivní smlouvě
vzápětí doplnily podpisy viceprezidenta Skupiny Ing. Zdeňka Šinovského, generálních ředitelů a jednatelů jejích společností a členů jejího Koordinačního odborového orgánu.
Oba schválené dokumenty tvoří historický předěl
ve zpracování dosavadních kolektivních smluv ve společnostech Skupiny Metrostav. Jejich hlavním posláním
je sbližování firemních kultur, sjednocování pracovních,
sociálních a zdravotních podmínek zaměstnanců v rámci
společností Skupiny, včetně zkvalitnění podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Vzorová kolektivní smlouva je závazným skupinovým
řídícím dokumentem pro zahájení kolektivních vyjednávání
a uzavírání kolektivních smluv ve všech společnostech Skupiny pro následující rok. V příslušných článcích stanovuje
nepřekročitelné finanční rámce, z nichž jednotlivé kolektivní smlouvy budou při dodržení její struktury vycházet. Je
pochopitelné, že Vzorová kolektivní smlouva musí reagovat
na současné vnější vlivy i na vnitřní situaci ve společnostech Skupiny Metrostav a zejména na jejich zakázkovou
perspektivu v letech 2010 a 2011. Doufáme, že až budeme
připravovat nové kolektivní smlouvy pro rok 2011, bude
stav ve všech výše zmíněných oblastech příznivější.
Ing. Václav Vosika, zástupce personálního
ředitele centrály Metrostavu
Gratulujeme Jaroslavu Štůskovi z divize 9, který získal
zlatou medaili v Itálii na mistrovství světa v páce. Zvítězil
na levou ruku v kategorii Grand Master do 90 kg.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 17/2009 vyšlo 24. 9. 2009 (18/2009 vyjde 8. 10. 2009) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Ivan Kajer,
Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o.,
Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno
s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_17_09.indd 4
23.9.2009 10:16:48