xxxx
30. září 2011 / 17 / XXIII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Františka Pelešky,
vedoucího střediska divize 5 str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Úspěšná rekonstrukce historického
zámku str. 2
Výzkum při výstavbě složitých
konstrukcí str. 2
Náročný finiš na stavbě obchodního
centra Kaufland str. 3
Hasiči v Modřanech dostanou novou
stanici str. 3
Adéla dorazila na Petřiny
Město, které po 700 letech získává
náměstí str. 3
Krátce / Aktuálně
Metrostav v TOP 500 opět uspěl
V letošním žebříčku TOP 500 největších firem regionu
střední a východní Evropy, který společnost Deloitte
sestavuje podle loňských tržeb, se Metrostav umístil
na 146. místě. V oblasti stavebnictví je první před polským
Budimexem a českou firmou Eurovia CS.
Stavba roku 2011
Mezi 15 finalistů
nejprestižnější české
soutěže z oboru stavebnictví
se nominovaly i čtyři
stavby, na kterých se
podílel Metrostav. Je to
Nová budova ČVUT v Praze-Dejvicích, kterou ve sdružení jako lídr stavěla divize 1,
a potom malá vodní elektrárna s rybím přechodem
v Berouně, jejíž stavbu řídila divize 6. Mezi nejlepší stavby
loňského roku postoupila i jihozápadní část Pražského
okruhu a Univerzitní kampus Masarykovy univerzity v Brně
(foto), na kterých pracovaly divize 4 a divize 1.
DOD u divize 11
Na dva dny – 20. a 21. září –
otevřela divize 11 svůj areál
v Horních Počernicích, aby
spolupracovníkům a kolegům
představila nabídku svých
středisek a strojů. Dny
otevřených dveří doprovodila
předváděcími akcemi a zpestřila soutěžemi zručnosti. Více
se dozvíte ve fotoreportáži v příštím čísle novin.
Změna v regionálním zastoupení
Novým oblastním ředitelem divize 6 Metrostavu pro Kraj
Vysočina se sídlem v Jihlavě se stal Ing. Luboš Dalecký.
Divize 6 má ještě regionální zastoupení v Jihočeském kraji
a na Slovensku v Bratislavě.
Den otevřených dveří
Přijďte si 15. října prohlédnout stavbu
městského tunelového komplexu Blanka.
Vstup bude umožněn od 9 do 15 hodin
rampou tunelů u letenské ulice U Vorlíků.
Bezbariérová trasa, dlouhá asi 2,5 km,
povede k ulici Myslbekova a zpět,
východ bude rampou do ulice Svatovítská.
Doporučujeme sportovní oblečení a obuv,
pro vozíčkáře je vhodný doprovod.
S logem Metrostavu na dresu
Sokolovská běžkyně Ivana Sekerová, kterou podporuje
divize 9, se 25. září stala mistryní ČR v silničním běhu,
když obhájila loňské prvenství v tradičním běžeckém
závodě na 10 kilometrů Běchovice–Praha.
Nový standard terénních užitkových aut
Od začátku října se na našich stavbách začnou objevovat
auta Volkswagen Amarok, která se nově stala standardem
pro Metrostav v kategorii dvoumístných terénních
užitkových vozidel. První začne jezdit u divize 4 na
stavbě dálnice D3 a druhé bude využívat provoz výroby
a montáže ocelových konstrukcí divize 3. Během příštích
dvou let by se jejich počet měl navýšit, protože by měla
postupně nahrazovat dnes užívané Nissan Double Cab
a Iveco Massif. Volkswagen Amarok představuje ve své
kategorii nejlepší evropský vůz. Nabízí komfort srovnatelný
s osobními auty, má nižší spotřebu a jako do jediného vozu
této kategorie se do něj vejdou dvě europalety naráz.
První prorážka tunelovacího stroje Adéla (vlevo) na trase metra V.A se za velkého zájmu uskutečnila 19. září v prostoru budoucí stanice Petřiny. Příležitost vyfotografovat se
před oběma zeminovými štíty využili všichni přítomní pracovníci divizí 8 a 5, kteří ve sdružení ražby pomocí TBM provádějí. Společnost jim dělal generální ředitel Metrostavu
Ing. Pavel Pilát (nahoře uprostřed) i zástupce firmy Herrenknecht, který s osádkou Adély do stanice dorazil. Tonda, osazený novými řezacími dláty, se už chystá na další cestu.
Poslední ražby v tunelech Blanka skončily
Kolínská nemocnice
Pražský primátor doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, jeho
první náměstek Ing. Karel Březina a generální ředitel
Metrostavu Ing. Pavel Pilát se 5. září chopili lopat (foto) a pomohli naložit poslední kubík vyražené zeminy
z tunelů Blanka do starého důlního vozíku. Symbolicky
tak uzavřeli nejnáročnější část stavby nejdelšího tunelového komplexu v České republice.
„Dnešní den je významným předělem stavby,“ řekl
Ing. Pilát. „Ukončili jsme totiž ražby a můžeme se plně věnovat budování definitivních obezdívek v tunelech
a v průběhu jednoho roku dodělat veškerou stavební připravenost pro montáže technologií. Chtěl bych poděkovat
všem razičům, kteří se na tomto gigantickém díle podíleli,
a za spolupráci také investorovi, projektantům a všem
pracovníkům dotčených organizací.“
Ing. Březina konstatoval, že ukončení ražeb významně
ovlivní nejen podzemí, ale i život lidí na povrchu. I když se
ještě musí dotěžit některé stavební jámy, snížení počtu
vozů odvážejících horninu se projeví v omezení hluku
a prašnosti v širokém okolí.
Pražský primátor připomněl význam tunelu pro Prahu
i pro ochranu jejího historického centra a řekl: „Těší mě,
že tunelářské práce skončily. Pro každého investora totiž
představují velmi dobrodružnou událost, při níž se nedá
Od června do 8. září, kdy v Oblastní nemocnici Kolín
proběhlo slavnostní zahájení stavby pavilonu D, dokázal tým Ing. Jana Krajdla z divize 3 vybourat všechny
konstrukce, které provedení zakázky překážely. Středočeský hejtman MUDr. David Rath, generální ředitel
Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto vlevo) i další hosté také zaznamenali, že díky betonářům z divize 6 vyrostly
nosné prvky novostavby až do 2. nadzemního podlaží.
Pavilon D, označovaný jako pavilon dětských oborů,
uzavře hlavní budovy kolínské nemocnice do monobloku. V jeho šesti podlažích budou tři lůžkové jednotky
pro celkem 66 pacientů, pediatrické vyšetřovny, dětská
chirurgie a oddělení JIP. Součástí stavby je i její propojení
s pavilonem gynekologie a přestavba jeho přilehlé části,
rekonstrukce dvorní fasády budovy stávajícího dětského
oddělení a významné vylepšení energocentra.
„Jediné, co zdejší práci odlišuje od řady staveb, které
jsme už úspěšně dokončili, je nutnost přizpůsobovat
režim prací nepřetržitému zdravotnickému provozu,“ konstatoval Ing. Krajdl. Ředitel nemocnice MUDr. Petr Chudomel dosavadní spolupráci se stavbaři pochválil a Ing. Pilát
vyjádřil přesvědčení, že Metrostav i v Kolíně jistě odvede
dobrou práci, protože má s rekonstrukcemi a dostavbami
zdravotnických zařízení bohaté zkušenosti.
spoléhat na to, že všechno poběží podle plánů, jak bylo
narýsováno. Jsem přesvědčen, že za deset let si nikdo
nevzpomene na to, že jsme měli s ražbou tunelu problémy,
ale všichni si všimnou jen toho, že pražská doprava začala
fungovat jako v jiných velkoměstech.“
„Máme za sebou pořádný kus odvedené práce,“
pochválil raziče divize 5 vedoucí projektu ražeb Ing. Miroslav Padevět z divize 2 Metrostavu, která celou stavbu
řídí, a doplnil: „V severní tunelové troubě tunelů v úseku
Brusnice už máme dokončené izolace a betonáž spodní
klenby, definitivní obezdívka horní klenby je hotová zhruba
ze dvou třetin. Bednicí forma vyjede ze severní tunelové
trouby už na přelomu října a listopadu a začneme ji přesunovat do jižní trouby, kde jsme nedávno zahájili izolace
spodní klenby. Po dokončení definitivního ostění začneme
dělat vestavěné konstrukce, provádět nátěry, obklady
a připravovat se na předání díla technologům. To bude
probíhat postupně po předem určených úsecích. Letos už
prvního prosince předáme jako první 750 m dlouhý úsek
tunelu z Troji směrem na Letnou.“
„Domníváme se, že se nám termín dokončení tunelového komplexu podaří fixovat nejlépe na konec roku 2013,
hůře na začátek roku 2014,“ uzavřel odvoz posledního
kubíku z ražeb Blanky pražský primátor.
K vytěžení posledního kubíku zeminy z ražených částí
Blanky došlo v jižní tunelové troubě pár metrů za první
propojkou tubusů ve směru od portálu na Prašném
mostě k Myslbekově. Důlní vozík tu však stál jen
symbolicky, Metrostav jej používá pouze při výstavbě
tunelů s malými profily – třeba v roce 2005 k ražbě
průzkumné štoly, jež předcházela stavbě Blanky. Na ni
samotnou už nasadil výkonnější stroje, vždyť pro
odvezení vytěžené horniny z 1 m délky jejího běžného
profilu by takových vozíků bylo zapotřebí na dvě stě.