xxxx

30. září 2011 / 17 / XXIII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Františka Pelešky,

vedoucího střediska divize 5 str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Úspěšná rekonstrukce historického

zámku str. 2

Výzkum při výstavbě složitých

konstrukcí str. 2

Náročný finiš na stavbě obchodního

centra Kaufland str. 3

Hasiči v Modřanech dostanou novou

stanici str. 3

Adéla dorazila na Petřiny

Město, které po 700 letech získává

náměstí str. 3

Krátce / Aktuálně

Metrostav v TOP 500 opět uspěl

V letošním žebříčku TOP 500 největších firem regionu

střední a východní Evropy, který společnost Deloitte

sestavuje podle loňských tržeb, se Metrostav umístil

na 146. místě. V oblasti stavebnictví je první před polským

Budimexem a českou firmou Eurovia CS.

Stavba roku 2011

Mezi 15 finalistů

nejprestižnější české

soutěže z oboru stavebnictví

se nominovaly i čtyři

stavby, na kterých se

podílel Metrostav. Je to

Nová budova ČVUT v Praze-Dejvicích, kterou ve sdružení jako lídr stavěla divize 1,

a potom malá vodní elektrárna s rybím přechodem

v Berouně, jejíž stavbu řídila divize 6. Mezi nejlepší stavby

loňského roku postoupila i jihozápadní část Pražského

okruhu a Univerzitní kampus Masarykovy univerzity v Brně

(foto), na kterých pracovaly divize 4 a divize 1.

DOD u divize 11

Na dva dny – 20. a 21. září –

otevřela divize 11 svůj areál

v Horních Počernicích, aby

spolupracovníkům a kolegům

představila nabídku svých

středisek a strojů. Dny

otevřených dveří doprovodila

předváděcími akcemi a zpestřila soutěžemi zručnosti. Více

se dozvíte ve fotoreportáži v příštím čísle novin.

Změna v regionálním zastoupení

Novým oblastním ředitelem divize 6 Metrostavu pro Kraj

Vysočina se sídlem v Jihlavě se stal Ing. Luboš Dalecký.

Divize 6 má ještě regionální zastoupení v Jihočeském kraji

a na Slovensku v Bratislavě.

Den otevřených dveří

Přijďte si 15. října prohlédnout stavbu

městského tunelového komplexu Blanka.

Vstup bude umožněn od 9 do 15 hodin

rampou tunelů u letenské ulice U Vorlíků.

Bezbariérová trasa, dlouhá asi 2,5 km,

povede k ulici Myslbekova a zpět,

východ bude rampou do ulice Svatovítská.

Doporučujeme sportovní oblečení a obuv,

pro vozíčkáře je vhodný doprovod.

S logem Metrostavu na dresu

Sokolovská běžkyně Ivana Sekerová, kterou podporuje

divize 9, se 25. září stala mistryní ČR v silničním běhu,

když obhájila loňské prvenství v tradičním běžeckém

závodě na 10 kilometrů Běchovice–Praha.

Nový standard terénních užitkových aut

Od začátku října se na našich stavbách začnou objevovat

auta Volkswagen Amarok, která se nově stala standardem

pro Metrostav v kategorii dvoumístných terénních

užitkových vozidel. První začne jezdit u divize 4 na

stavbě dálnice D3 a druhé bude využívat provoz výroby

a montáže ocelových konstrukcí divize 3. Během příštích

dvou let by se jejich počet měl navýšit, protože by měla

postupně nahrazovat dnes užívané Nissan Double Cab

a Iveco Massif. Volkswagen Amarok představuje ve své

kategorii nejlepší evropský vůz. Nabízí komfort srovnatelný

s osobními auty, má nižší spotřebu a jako do jediného vozu

této kategorie se do něj vejdou dvě europalety naráz.

První prorážka tunelovacího stroje Adéla (vlevo) na trase metra V.A se za velkého zájmu uskutečnila 19. září v prostoru budoucí stanice Petřiny. Příležitost vyfotografovat se

před oběma zeminovými štíty využili všichni přítomní pracovníci divizí 8 a 5, kteří ve sdružení ražby pomocí TBM provádějí. Společnost jim dělal generální ředitel Metrostavu

Ing. Pavel Pilát (nahoře uprostřed) i zástupce firmy Herrenknecht, který s osádkou Adély do stanice dorazil. Tonda, osazený novými řezacími dláty, se už chystá na další cestu.

Poslední ražby v tunelech Blanka skončily

Kolínská nemocnice

Pražský primátor doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, jeho

první náměstek Ing. Karel Březina a generální ředitel

Metrostavu Ing. Pavel Pilát se 5. září chopili lopat (foto) a pomohli naložit poslední kubík vyražené zeminy

z tunelů Blanka do starého důlního vozíku. Symbolicky

tak uzavřeli nejnáročnější část stavby nejdelšího tunelového komplexu v České republice.

„Dnešní den je významným předělem stavby,“ řekl

Ing. Pilát. „Ukončili jsme totiž ražby a můžeme se plně věnovat budování definitivních obezdívek v tunelech

a v průběhu jednoho roku dodělat veškerou stavební připravenost pro montáže technologií. Chtěl bych poděkovat

všem razičům, kteří se na tomto gigantickém díle podíleli,

a za spolupráci také investorovi, projektantům a všem

pracovníkům dotčených organizací.“

Ing. Březina konstatoval, že ukončení ražeb významně

ovlivní nejen podzemí, ale i život lidí na povrchu. I když se

ještě musí dotěžit některé stavební jámy, snížení počtu

vozů odvážejících horninu se projeví v omezení hluku

a prašnosti v širokém okolí.

Pražský primátor připomněl význam tunelu pro Prahu

i pro ochranu jejího historického centra a řekl: „Těší mě,

že tunelářské práce skončily. Pro každého investora totiž

představují velmi dobrodružnou událost, při níž se nedá

Od června do 8. září, kdy v Oblastní nemocnici Kolín

proběhlo slavnostní zahájení stavby pavilonu D, dokázal tým Ing. Jana Krajdla z divize 3 vybourat všechny

konstrukce, které provedení zakázky překážely. Středočeský hejtman MUDr. David Rath, generální ředitel

Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto vlevo) i další hosté také zaznamenali, že díky betonářům z divize 6 vyrostly

nosné prvky novostavby až do 2. nadzemního podlaží.

Pavilon D, označovaný jako pavilon dětských oborů,

uzavře hlavní budovy kolínské nemocnice do monobloku. V jeho šesti podlažích budou tři lůžkové jednotky

pro celkem 66 pacientů, pediatrické vyšetřovny, dětská

chirurgie a oddělení JIP. Součástí stavby je i její propojení

s pavilonem gynekologie a přestavba jeho přilehlé části,

rekonstrukce dvorní fasády budovy stávajícího dětského

oddělení a významné vylepšení energocentra.

„Jediné, co zdejší práci odlišuje od řady staveb, které

jsme už úspěšně dokončili, je nutnost přizpůsobovat

režim prací nepřetržitému zdravotnickému provozu,“ konstatoval Ing. Krajdl. Ředitel nemocnice MUDr. Petr Chudomel dosavadní spolupráci se stavbaři pochválil a Ing. Pilát

vyjádřil přesvědčení, že Metrostav i v Kolíně jistě odvede

dobrou práci, protože má s rekonstrukcemi a dostavbami

zdravotnických zařízení bohaté zkušenosti.

spoléhat na to, že všechno poběží podle plánů, jak bylo

narýsováno. Jsem přesvědčen, že za deset let si nikdo

nevzpomene na to, že jsme měli s ražbou tunelu problémy,

ale všichni si všimnou jen toho, že pražská doprava začala

fungovat jako v jiných velkoměstech.“

„Máme za sebou pořádný kus odvedené práce,“

pochválil raziče divize 5 vedoucí projektu ražeb Ing. Miroslav Padevět z divize 2 Metrostavu, která celou stavbu

řídí, a doplnil: „V severní tunelové troubě tunelů v úseku

Brusnice už máme dokončené izolace a betonáž spodní

klenby, definitivní obezdívka horní klenby je hotová zhruba

ze dvou třetin. Bednicí forma vyjede ze severní tunelové

trouby už na přelomu října a listopadu a začneme ji přesunovat do jižní trouby, kde jsme nedávno zahájili izolace

spodní klenby. Po dokončení definitivního ostění začneme

dělat vestavěné konstrukce, provádět nátěry, obklady

a připravovat se na předání díla technologům. To bude

probíhat postupně po předem určených úsecích. Letos už

prvního prosince předáme jako první 750 m dlouhý úsek

tunelu z Troji směrem na Letnou.“

„Domníváme se, že se nám termín dokončení tunelového komplexu podaří fixovat nejlépe na konec roku 2013,

hůře na začátek roku 2014,“ uzavřel odvoz posledního

kubíku z ražeb Blanky pražský primátor.

K vytěžení posledního kubíku zeminy z ražených částí

Blanky došlo v jižní tunelové troubě pár metrů za první

propojkou tubusů ve směru od portálu na Prašném

mostě k Myslbekově. Důlní vozík tu však stál jen

symbolicky, Metrostav jej používá pouze při výstavbě

tunelů s malými profily – třeba v roce 2005 k ražbě

průzkumné štoly, jež předcházela stavbě Blanky. Na ni

samotnou už nasadil výkonnější stroje, vždyť pro

odvezení vytěžené horniny z 1 m délky jejího běžného

profilu by takových vozíků bylo zapotřebí na dvě stě.