strana 3
ZPrAVODAJStVÍ Z DIVIZÍ
1
náročný finiš na stavbě prodejny Kaufland
od začátku září mohou obyvatelé pražských Modřan
a okolí nakupovat ve zbrusu novém obchodním domě
Kaufland (foto č. 1), který pro ně za dvanáct měsíců
postavil tým Ing. davida Štochla z divize 6.
Nová prodejna (foto č. 2) vyrostla na parkovišti na křižovatce ulic Lhotecká a Československého exilu. Nákupní
centrum s půdorysem 112 x 48 m a se dvěma podzemními a jedním nadzemním podlažím má celkovou rozlohu
přibližně 5300 m² a je sedmou prodejnou tohoto řetězce
v Praze. I tu největší – na Vypichu – vybudovala divize 6.
Nejnáročnější nebyla podle Ing. Štochla vlastní stavba, ale realizace nejrůznějších změn, které přicházely
ještě čtrnáct dní před otevřením. Tu poslední na doplnění
osvětlení se stavbaři dozvěděli dokonce až večer před
otevřením. K větším úpravám projektu docházelo už
v průběhu stavby a měly negativní vliv na postup prací.
„Mimo jiné se zcela změnilo dopravní řešení okolí obchodního domu (foto č. 3), kdy jsme místo jedné velké a jedné
malé křižovatky realizovali dvě malé a následně upravovali
stávající kruhový objezd,“ vzpomíná Ing. Štochl a dodává:
„Harmonogram stavby přitom paradoxně ovlivnila především lhůta projednávání této změny, která trvala skoro
stejně dlouho jako celá stavba.“ Jistým oživením prací pro
2
stavbaře bylo vybudování retenční nádrže v areálu, která
vznikla protlakem, a kanalizační přípojky, již musel tým
Ing. Štochla provádět štolováním.
Do své druhé poloviny se v září přehoupla i další
stavba obchodního domu Kaufland, kterou Ing. Štochl
řídí v Praze 6 – Podbabě. Zatímco modřanský Kaufland
má jen jedno nadzemní a dvě podzemní podlaží, ten
v Podbabě bude rozlohou asi o 2000 m² větší a bude mít
jen dvě nadzemní podlaží. Vzniká totiž v areálu bývalých
autobusových garáží v ulici Pod Paťankou v Praze 6,
kde se natáčely některé scény z filmu Šakalí léta. Svým
vzhledem by se měl objekt maximálně přiblížit původní
zástavbě. Stavbaři už tu dokončili nové základy na pilotách a podchytili také ty u původní haly, jež teď prochází
rekonstrukcí. Do zimy by měla být hotova hrubá stavba
i nezbytné okolní komunikace a zpevněné plochy.
Vzhledem k místu, kde se bude obchodní dům nacházet, bylo nutné provést archeologický záchranný výzkum,
který průběh prací zpomalil. Původní termín dokončení
– konec letošního roku – tak nebude splněn a první zákazníci si v novém dejvickém Kauflandu nakoupí pravděpodobně až na jaře roku příštího.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
3
Hasiči v Modřanech dostanou novou stanici
V pražských Modřanech zanedlouho vyroste novostavba hasičské stanice (obr.). objekt vytvoří tři provozně
samostatné celky – centrální věž, provozní křídlo pro
hasičskou stanici Modřany a prostory pro Krajské operační a informační středisko hlavního města Prahy.
V přízemí nepodsklepené budovy se bude nacházet
vstupní hala a technická místnost, vzniknou zde garáže
pro osm hasičských vozidel i nezbytná myčka aut. V dalších podlažích najde zázemí centrála tísňové linky 112,
nebudou chybět ani další kanceláře, jednací a výukové
místnosti a samozřejmě šatny, ložnice a sociální zařízení.
Hasiči zde budou mít k dispozici také posilovnu a saunu,
součástí areálu bude i horolezecká stěna a tenisový kurt.
Železobetonový skelet budovy bude pro urychlení
výstavby z převážné části prefabrikovaný. Fasádu objektu vytvoří většinou kontaktní zateplovací systém, výplně
otvorů budou hliníkové a na provětrávané části fasády
budou použity vláknocementové desky Cembonit.
V současné době na staveništi probíhají úpravy terénu a zemní práce. Tým Aleše Synka z divize 1, který
stavbu provádí, má při nich významné pomocníky. Část
prací totiž objednatel zajišťuje vlastními silami. „Zásahová
technika hasičů provádí výkopy a odvozy zeminy v rámci
svého cvičení,“ upřesňuje vedoucí projektu Aleš Synek
a dodává: „V druhé polovině září bychom měli zahájit
zakládání objektu na železobetonových patkách a v říjnu
bude následovat montáž prefa skeletu. Do konce roku
bychom chtěli mít hotová alespoň dvě podlaží budovy
a všechny přípojky. Vzhledem k tomu, že se blíží zima, je
pro nás přínosem změna konstrukce budovy, která měla
být původně celá monolitická.“
Protože část budovy bude sloužit jako Krajské operační a informační středisko hlavního města Prahy, bude
objekt nadstandardně vybaven zejména informačními
technologiemi a audiovizuální technikou. Dispečink tísňové linky 112 totiž musí splňovat náročné akustické i světelné podmínky, protože bude v provozu 24 hodin denně.
Stavbu by měl tým Aleše Synka dokončit v listopadu příštího roku. Poté ji bude třeba vybavit nezbytným
zařízením, které si hasiči zajistí sami tak, aby z ní mohli
poskytovat pomoc Pražanům už od poloviny roku 2013.
– m v –, v i z u a l i z a c e e K o P r o J e K t P r a h a
Město, které po 700 letech získává náměstí
Na sobotu 24. září připadly v čelákovicích oslavy
100. výročí založení místní radnice. Pro město, o jehož
existenci pochází první písemná zmínka z roku 1290,
to je přirozeně významná událost. o to důležitější, že
právě současní zastupitelé městského úřadu učinili
rozhodnutí, které výrazně změní vzhled centra čelákovic i život místních obyvatel na dlouhá léta. V polovině
července totiž tým Ing. Petra Krutila z divize 1 mohl
zahájit revitalizaci zdejšího náměstí, pro město pravděpodobně jednu z největších staveb v jeho historii.
Oficiální název akce sice nese označení „revitalizace“,
ve skutečnosti ale na lichoběžníkovém půdorysu přesahujícím 11 000 m² teprve vznikne prostranství, které bude
možné označit jako náměstí (model). To totiž Čelákovice
až dosud neměly. Projekt počítá s posunutím hlavní komunikace, s jasným oddělením plochy určené motorovým
vozidlům od klidového prostoru pro pěší. Jeho dominantou bude v horní části náměstí nová kamenná kašna. Vodní prvek se vlastně stane klíčovou sjednocující a výrazově
nosnou složkou celého prostoru. Voda, symbolizující řeku
Labe, na níž město Čelákovice leží, zde bude protékat
kaskádovitým kanálem kopírujícím sklon náměstí, zakončeným ve spodní části lagunou s vodotryskem.
Tam, kde je voda, musí být i zeleň. Proto také celá
revitalizace bude probíhat s maximální snahou o zachování všech stávajících stromů, které v závěrečné etapě
doplní výsadba dalších a ozelenění nově vzniklých ploch.
K dokončovacím pracím patří instalace laviček, odpadkových košů, stojanů na kola a veřejného osvětlení.
Tohle všechno však přijde na řadu až v příštím roce,
divize 1 je teprve na začátku stavby. Alespoň pokud jde
o práce na náměstí. Jinak je tu totiž tým Ing. Krutila jako
doma. Na starosti totiž má i výstavbu zdejšího bytového
objektu s podzemním parkovištěm a 55 bytovými jednotkami. Vedle toho zde staví i obchodní dům TESCO. Fakt,
že Metrostav získal zakázku na vybudování náměstí jako
vítěz veřejné soutěže, svědčí mimo jiné o důvěře a prestiži, kterou si zde za dobu svého působení získal.
Přesto právě tato zakázka nebude jednoduchá. Ne
snad kvůli technologické či technické náročnosti, v tomto směru jde o víceméně standardní záležitost, ale na její
provedení má divize 1 všeho všudy rok. Termín kolaudace je stanoven na 31. července 2012. A skutečnost, že
rozpočtové náklady dosahují bezmála 50 milionů korun
– podstatná část je financována z fondů EU, napovídá, že
celkový objem prací rozhodně není zanedbatelný. Postup
přitom může do jisté míry ovlivnit archeologický průzkum
(foto), který je nedílnou součástí celého projektu.
To, co celou záležitost nejvíce komplikuje a podle
názoru Ing. Petra Krutila představuje i největší úskalí, je
požadavek města na zachování průjezdnosti dotčeného
území. Do konce října je dnes celé náměstí uzavřeno,
pak bude jeho část jednosměrně otevřena pro nezbytný
provoz osobních a užitkových vozidel. Tato jednosměrná
uzavírka má skončit v polovině prosince. Do té doby musí
být vše připraveno a zajištěno tak, aby zbytek výstavby
mohl pokračovat za běžného provozu.
–rip–, model archiv města, foto JH
ČOV v Hrušovanech zahájila zkušební provoz
do Hrušovan nad Jevišovkou přišli stavbaři z divize 1
počátkem roku 2010. dnes se s tímto jihomoravským
městečkem, v němž má svůj domov tři tisíce dvě stě
obyvatel, postupně loučí. Jen tu a tam se zde ještě objeví pár pracovníků, aby na stavbě čističky odpadních
vod (čoV) odstranili drobné nedostatky.
Novou ČOV (foto) v podstatě budovali na místě staré,
jež svými parametry i kvalitou vypouštěných odpadních
vod neodpovídala platné legislativě, ale po celou dobu výstavby musela zůstat v provozu. Nově zbudovaná čistička
všechny nedostatky nejen odstranila, ale svou kapacitou
4500 ekvivalentních obyvatel vytvořila i dostatečnou rezervu pro další rozvoj obce. Celá akce v hodnotě zhruba
56 milionů Kč byla z 85 % spolufinancovaná z peněz EU
a Státního fondu životního prostředí ČR.
Nová mechanicko-biologická ČOV se systémem oběhové aktivace s nitrifikací, simultánní denitrifikací a s chemickým srážením fosforu se skládá z 19 stavebních objektů a 15 provozních souborů. Aktivace je nízkozátěžová
s dlouhou dobou zdržení a aerobní stabilizací kalu. Velká
výhoda tohoto systému spočívá především v nízké energetické náročnosti zejména ve fázi denitrifikace.
Podle projektu jsou všechny technologické linky řízeny automaticky včetně mechanické části. Ovládací systém
ČOV automatiky umožňuje přenos dat, napojení na dispečink provozovatele a monitorování cyklů, přičemž veškerá
data budou elektronicky archivována.
Stavba, kterou za divizi 1 řídil jako vedoucí projektu
Ing. Jaroslav Kunc, byla provedena ve sdružení, v němž
funkci partnera Metrostavu a zároveň i lídra zastávala
společnost SYNER Morava.
Vlastní výstavba se neobešla bez některých nečekaných komplikací, a to i přesto, že stavbaři z divize 1
byli dopředu připraveni na složité geologické podmínky
zakládání jednotlivých objektů. Již při provádění prvních
výkopů pro čerpací stanici a dešťovou zdrž došlo k nečekaně rychlému zaplnění jámy podzemní vodou. Teprve
v tomto okamžiku se ukázalo, že oproti předpokladům leží
hladina podzemní vody už necelý metr pod úrovní terénu.
Veškeré další práce se tak musely dělat pod ochranou
zhruba dvaceti vrtaných studní, díky nimž se podařilo snížit hladinu podzemní vody zhruba o deset metrů. Následné
odčerpávání vody pak probíhalo nonstop 130 dní.
V úterý 16. srpna byla stará čistička odstavena a nová vstoupila do ročního zkušebního provozu. Kolaudace,
která se uskuteční po jeho skončení, pak bude definitivní
tečkou za touto stavbou.
–rip–, foto archiv stavby