Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 3
Do Hrušovan nad Jevišovkou išli stavbaři z divize 1
počátkem roku 2010. Dnes se s tímto jihomoravským
městkem, v němž svůj domov i tisíce dvě s
obyvatel, postupně loučí. Jen tu a tam se zde ještě ob-
jeví pár pracovníků, aby na stavbě čistky odpadních
vod (ČOV) odstranili drobné nedostatky.
Novou ČOV (foto) v podstatě budovali na místě staré,
jež svými parametry i kvalitou vypouštěných odpadních
vod neodpovídala platné legislativě, ale po celou dobu vý-
stavby musela zůstat v provozu. Nově zbudovaná čistička
echny nedostatky nejen odstranila, ale svou kapacitou
4500 ekvivalentch obyvatel vytvořila i dostatečnou re-
zervu pro další rozvoj obce. Celá akce v hodnotě zhruba
56 milionů byla z 85 % spolufinancovaz peněz EU
a Státního fondu životního prostředí ČR.
Nomechanicko-biologická ČOV se systémem obě-
hové aktivace s nitrifikací, simultánní denitrifikací a s che-
mickým srážením fosforu se skz 19 stavebch ob-
jektů a 15 provozních souborů. Aktivace je nízkozážová
s dlouhou dobou zdržení a aerobní stabilizací kalu. Velká
výhoda tohoto systému spočívá především v nízener-
getické náročnosti zejména ve fázi denitrifikace.
Podle projektu jsou všechny technologické linky říze-
ny automaticky včetně mechanické části. Ovládací systém
ČOV automatiky umožňuje přenos dat, napojení na dispe-
čink provozovatele a monitorování cyklů, přičemž veškerá
data budou elektronicky archivována.
Stavba, kterou za divizi 1 řídil jako vedoucí projektu
Ing. Jaroslav Kunc, byla provedena ve sdružení, v němž
funkci partnera Metrostavu a zároveň i lídra zastávala
spolnost SYNER Morava.
Vlast výstavba se neobešla bez některých neče-
kaných komplikací, a to i esto, že stavbaři z divize 1
byli dopředu připraveni na složité geologicpodmínky
zakládání jednotlivých objektů. Již při provádění prvních
výkopro čerpací stanici a dťovou zdrž došlo k ne-
čekaně rychlému zaplnění jámy podzemní vodou. Teprve
v tomto okamžiku se ukázalo, že oproti předpokladům leží
hladina podzemní vody už necelý metr pod úrovní terénu.
Veškeré další práce se tak musely dělat pod ochranou
zhruba dvaceti vrtaných studní, díky nimž se podařilo sní-
žit hladinu podzemní vody zhruba o deset metrů. Následné
odčerpávání vody pak probíhalo nonstop 130 dní.
V úterý 16. srpna byla stará čistka odstavena a no-
vstoupila do ročního zkušebního provozu. Kolaudace,
která se uskuteční po jeho skončení, pak bude definitivní
tečkou za touto stavbou.
–rip–, foto archiv stavby
Od zátku ří mohou obyvatelé pražských Modřan
a okolí nakupovat ve zbrusu novém obchodním do
Kaufland (foto č. 1), který pro ně za dvanáct síců
postavil tým Ing. Davida Štochla z divize 6.
Nová prodejna (foto č. 2) vyrostla na parkovišti na kři-
žovatce ulic Lhotecká a Československého exilu. Nákupní
centrum s dorysem 112 x 48 m a se dvěma podzem-
mi a jedním nadzemním podlažím celkovou rozlohu
přibližně 5300 m² a je sedmou prodejnou tohoto řetězce
v Praze. I tu nejtší – na Vypichu – vybudovala divize 6.
Nejnáročněí nebyla podle Ing. Štochla vlaststav-
ba, ale realizace nejrůznějších změn, které icházely
ještě čtrnáct dní před otevřením. Tu poslední na doplnění
osvětle se stavbi dozděli dokonce až večer před
otevřením. K ím úpravám projektu docházelo
v průběhu stavby a měly negativní vliv na postup prací.
Mimo jiné se zcela změnilo dopravní řešení okolí obchod-
ho domu (foto č. 3), kdy jsme místo jedné velké a jedné
malé křižovatky realizovali dvě malé a následně upravovali
stávající kruhový objezd,“ vzpomíná Ing. Štochl a dodává:
„Harmonogram stavby itom paradoxně ovlivnila pře-
devším lhůta projednávání této změny, která trvala skoro
stejně dlouho jako celá stavba.“ Jistým oživením prací pro
stavbaře bylo vybudování retenční nádrže v areálu, která
vznikla protlakem, a kanalizační přípojky, již musel tým
Ing. Štochla provádět štolováním.
Do své druhé poloviny se v září ehoupla i další
stavba obchodního domu Kaufland, kterou Ing. Štochl
řídí v Praze 6 Podbabě. Zatímco modřanský Kaufland
jen jedno nadzemní a dvě podzemní podlaží, ten
v Podbabě bude rozlohou asi o 2000 m² větší a bude mít
jen dnadzemní podlaží. Vzniká totiž v areálu bývalých
autobusových garáží v ulici Pod Paťankou v Praze 6,
kde se natáčely některé scény z filmu Šakalí léta. Svým
vzhledem by se měl objekt maximálně přiblížit původní
zástavbě. Stavbi tu dokončili nozáklady na pilo-
ch a podchytili také ty u vodní haly, jteď prochází
rekonstrukcí. Do zimy by měla t hotova hrubá stavba
i nezbytné okolní komunikace a zpevněné plochy.
Vzhledem k místu, kde se bude obchodní dům nac-
zet, bylo nutné provést archeologický záchranný výzkum,
který průběh prací zpomalil. vodní termín dokončení
konec letošho roku tak nebude spln a prvzá-
kazníci si v novém dejvickém Kauflandu nakoupí pravdě-
podobně až na jaře roku příštího.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
strana 3
Náročný finiš na stavbě prodejny Kaufland
1
2 3
Na sobotu 24. září ipadly v Čelákovicích oslavy
100. výročí založení místní radnice. Pro město, o jehož
existenci pochází první semná znka z roku 1290,
to je irozeně významná událost. O to důležitější, že
právě součas zastupitelé městského úřadu inili
rozhodnutí, které výrazně změní vzhled centra Čeláko-
vic i život místních obyvatel na dlouhá léta. V polovině
července totiž tým Ing. Petra Krutila z divize 1 mohl
zahájit revitalizaci zdejšího stí, pro město prav-
děpodobně jednu z největších staveb v jeho historii.
Oficiální název akce sice nese označení „revitalizace“,
ve skutečnosti ale na lichoběžníkovém půdorysu přesahu-
jícím 11 000 teprve vznikne prostranství, které bude
možné označit jako náměs(model). To totČelákovice
až dosud neměly. Projekt počítá s posunutím hlavní ko-
munikace, s jasným oddělením plochy určené motorovým
vozidlům od klidového prostoru pro pěší. Jeho dominan-
tou bude v horní části náměstí nová kamenná kašna. Vod-
prvek se vlastně stane klíčovou sjednocující a výrazo
nosnou složkou celého prostoru. Voda, symbolizující řeku
Labe, na ž město Čelákovice leží, zde bude protékat
kaskádovitým kanálem kopírujícím sklon náměstí, zakon-
čeným ve spodní části lagunou s vodotryskem.
Tam, kde je voda, musí t i zeleň. Proto tacelá
revitalizace bude probíhat s maximální snahou o zacho-
vání všech stávajících stromů, které v závěrečné eta
doplní výsadba dalších a ozelenění nově vznikch ploch.
K dokončovam pram patří instalace lavek, odpadko-
vých košů, stojanů na kola a vejného osvětlení.
Tohle všechno však ijde na řadu až v příštím roce,
divize 1 je teprve na zátku stavby. Alesppokud jde
o práce na náměstí. Jinak je tu totiž tým Ing. Krutila jako
doma. Na starosti totiž i výstavbu zdejšího bytového
objektu s podzemním parkovišm a 55 bytovými jednot-
kami. Vedle toho zde staví i obchodní dům TESCO. Fakt,
že Metrostav získal zakázku na vybudování měsjako
těz veřejné soutěže, svěí mimo jiné o důře a presti-
ži, kterou si zde za dobu svého působení získal.
Přesto právě tato zakázka nebude jednoduchá. Ne
snad kvůli technologicči technicrnosti, v tom-
to směru jde o víceméně standardní ležitost, ale na je
provedení divize 1 všeho všudy rok. Termín kolauda-
ce je stanoven na 31. července 2012. A skutečnost, že
rozpočtové náklady dosahují bezmála 50 miliokorun
– podstatná část je financována z fondů EU, napovídá, že
celkový objem prací rozhodně není zanedbatelný. Postup
přitom může do jisté míry ovlivnit archeologický průzkum
(foto), který je nelnou soástí ceho projektu.
To, co celou litost nejvíce komplikuje a podle
zoru Ing. Petra Krutila představuje i největší úskalí, je
požadavek města na zachování průjezdnosti dotčeného
území. Do konce října je dnes celé náměstí uzavřeno,
pak bude jeho část jednosměrotevřena pro nezbytný
provoz osobních a užitkových vozidel. Tato jednosměrná
uzavírka má skončit v polovině prosince. Do té doby musí
t vše připraveno a zajištěno tak, aby zbytek výstavby
mohl pokračovat za běžného provozu.
rip–, model archiv města, foto JH
Město, které po 700 letech získává nás
Hasiči v Modřanech dostanou novou stanici
V pražských Modřanech zanedlouho vyroste novostav-
ba hasičsstanice (obr.). Objekt vytvoří i provozně
samostatné celky centrální ž, provozkřídlo pro
hasičskou stanici Moany a prostory pro Krajské ope-
rační a informační středisko hlavního města Prahy.
V ízemí nepodsklepené budovy se bude nacházet
vstupní hala a technická místnost, vzniknou zde garáže
pro osm hasičských vozidel i nezbytná myčka aut. V dal-
ších podlažích najde zemí centrála tísňové linky 112,
nebudou chyt ani další kanceláře, jednací a výukové
místnosti a samozřejmě šatny, ložnice a sociální zařízení.
Hasiči zde budou mít k dispozici také posilovnu a saunu,
součástí areálu bude i horolezecká stěna a tenisový kurt.
Železobetonový skelet budovy bude pro urychle
výstavby z evážčásti prefabrikovaný. Fasádu objek-
tu vytvoří inou kontaktní zateplovací systém, výplně
otvorů budou hliníkové a na provětrávané části fasády
budou použity vláknocementové desky Cembonit.
V součas době na staveništi probíha úpravy te-
rénu a zemní práce. Tým Aleše Synka z divize 1, který
stavbu provádí, má při nich významné pomocníky. Část
prací totiž objednatel zajišťuje vlastními silami. „Zásahová
technika hasičů provádí výkopy a odvozy zeminy v rámci
svého cvičení, upřesňuje vedoucí projektu Al Synek
a dodává: V druhé polovině září bychom měli zahájit
zakládání objektu na železobetonových patkách a v říjnu
bude sledovat montáž prefa skeletu. Do konce roku
bychom chli mít hoto alesp dvě podlaží budovy
a echny přípojky. Vzhledem k tomu, že se bží zima, je
pro s přínosem změna konstrukce budovy, která měla
t původně celá monolitická.“
Protože část budovy bude sloit jako Krajs ope-
rační a informační středisko hlavního sta Prahy, bude
objekt nadstandardně vybaven zejména informačními
technologiemi a audiovizuální technikou. Dispečink tísňo-
linky 112 totiž muspovat ročakustické i svě-
telné podmínky, protože bude v provozu 24 hodin denně.
Stavbu by l tým Aleše Synka dokončit v listopa-
du příšho roku. Poté ji bude třeba vybavit nezbytným
zařízením, které si hasiči zajistí sami tak, aby z mohli
poskytovat pomoc Pražanům už od poloviny roku 2013.
mv, vizualizace EKOPROJEKT Praha
ČOV v Hrušovanech zahájila zkušební provoz
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (244 ms)

Rendering Strana 4 (103989): (0/1) (238 ms)

Rendering Strana 3 (103988): (0/1) (278 ms)

Rendering Strana 2 (103987): (0/1) (277 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3099/vth120612-1.jpg

 i3099/vth120613-1.jpg

 i3099/bg103988.svg

 i3099/vth120614-1.jpg

 i3099/vth120611-1.jpg