strana 4
enterprise 2020
Platforma Byznys pro společnost, jejímž členem je
i Metrostav, se stala novým českým Národním partnerem Csr europe, prestižní evropské členské organizace, která se věnuje rozvoji corporate social responsibility (Csr) neboli společenské odpovědnosti firem.
Seskupení Byznys pro společnost sdružuje firmy, které jsou při podnikání v České republice citlivé ke svému
okolí a podporují zdravý rozvoj lidí, jejichž životy ovlivňují.
Jako fórum odpovědných společností prošlo náročným
přijímacím procesem pro členské organizace, které CSR
rozvíjejí v jednotlivých zemích EU, a od letošního září se
spolu s ostatními členy může nově zapojit i do intenzivnější mezinárodní spolupráce.
CSR Europe sdružuje 70 nadnárodních korporací
a 31 národních partnerských organizací. Byla založena
v roce 1995 a jejím posláním je tvořit programy a nástroje, jež pomohou společenskou odpovědnost propagovat.
Příslušnost k CSR Europe přinese členům platformy
zahraniční informační servis, možnost zapojit se do mezinárodních projektů, informace o nástrojích, měření a aktuálních trendech i přístup k dalším službám nadnárodní organizace. Více informací najdete na www.csreurope.org.
InFOrMAce / AKtuAlItY / ZAJÍMAVOStI
nAŠe FOtOrePOrtáŽ
SlOuPeK ODBOrŮ
Pozvánka do divadla
Výbor ZO zve co nejsrdečněji své členy na divadelní
představení s názvem S tvojí dcerou ne. Hra z pera
úspěšného autora s talentem pro komediální žánr,
který je zároveň režisérem, je příběhem obyčejných
manželských párů snažících se předejít možné manželské krizi. Tím způsobí nejprve lehkou zápletku,
postupně však gejzír krkolomných situací, trapasů
a slovního humoru. V představení, které se uskuteční
ve středu 9. listopadu 2011 od 19,30 hodin v Divadle
U Hasičů vystoupí v režii Antonína Procházky například Karolína Kaiserová, Petr Nárožný a Naďa Konvalinková. Distribuci vstupenek budou jako obvykle
zajišťovat dílenské výbory.
nová mostní skruž
1
Aktiv o stavebnictví
svaz podnikatelů ve stavebnictví v čr (sPs) a odborový svaz stavba čr (os stavba čr) zorganizovaly
20. září Celostátní aktiv stavbařů, kterého se zúčastnil
i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát.
Stavebnictví v České republice dlouhodobě zaměstnává na 400 000 lidí a patří mezi hospodářsky nejvýznamnější odvětví. Podle prohlášení účastníků aktivu se však
z hlediska výroby, výkonů a dopadů do zaměstnanosti
propadá do stále hlubší krize. Zatímco řada jiných zemí
podporuje růst ekonomiky investicemi, u nás letos nebyla
zahájena žádná dopravní stavba a na příští rok chce vláda
omezit i výdaje na rozestavěné projekty. Nevyčlenila ani
prostředky na zateplování panelových domů či na podporu výstavby nájemního bydlení, jak slíbila.
I když představitelé SPS a OS Stavba ČR na všech
úrovních a při všech příležitostech předkládají konkrétní návrhy řešení situace, nesetkávají se jejich nabídky
s žádným ohlasem. V prohlášení účastníků aktivu se
proto mimo jiné uvádí: „Stavebnictví v České republice se
propadá do stále hlubší krize s výhledem na postupnou
destrukci tohoto odvětví, a to nikoliv vinou podnikatelů
ve stavebnictví či jejich zaměstnanců.“ Vydané prohlášení dále vyzvalo Vládu ČR, aby urychleně přijala konkrétní
kroky k nápravě situace a k přijetí prorůstových opatření
tak, aby bylo znovu obnoveno zadávání veřejných zakázek
a nemuselo docházet k zakonzervování staveb a propouštění zaměstnanců pracujících v oboru.
2
4
3
5
Metrostav se vrátil pracovat do areálu bývalé jezuitské koleje v Kutné Hoře
čtyři roky poté, co divize 9 dokončila svou etapu prací na přeměně bývalé jezuitské koleje v Kutné Hoře na galerii
středočeského kraje (gasK), vrátil se její tým zpět, aby proměnil zpustlé klášterní zahrady nedaleko chrámu
sv. Barbory (foto č. 1) na městský park. stavbu 15. září slavnostně zahájil středočeský hejtman david rath spolu
s ředitelkou gasK Janou Šorfovou, autorem návrhu Ing. arch. Jiřím Krejčíkem a generálním ředitelem Metrostavu
Ing. Pavlem Pilátem (foto č. 2 vlevo). Práce zde bude opět řídit Ing. Michal Kaiser z divize 9 (foto č. 3 vpravo), který
spolu s kolegy musí dohlédnout na to, aby za rok a jeden měsíc dva hektary planiny (foto č. 4) nahradila zahrada
s fontánami, o které si přítomní mohli udělat představu podle vystavených vizualizací (foto č. 5). součástí prací bude
také úprava bastionu včetně jeho podzemí, výstavba vyhlídkové kavárny a přestavba jízdárny na parkovací halu.
ceny pro naše stavby
Kromě nominací, o nichž jsme psali na první straně,
získaly tři stavby, na kterých se výrazně podílel Metrostav, v soutěži stavba roku 2011 i zvláštní ceny.
Cenu Státního fondu dopravní infrastruktury ČR obdržela Výstavba jihozápadní části Pražského okruhu, kde
Metrostav, konkrétně divize 4, pracoval ve Sdružení 512.
Státní fond životního prostředí České republiky udělil
svou cenu malé vodní elektrárně a rybímu přechodu v Berouně (foto), jejíž stavbu ve sdružení vedl tým naší divize 6. Ocenění získala za citlivé spojení vodohospodářské,
energetické i ekologické funkce v kvalitní architektonické,
krajinářské a stavební dílo.
Silniční tunely Hédinsfjardargöng, jejichž ražba byla
prací naší divize 5, byly vyznamenány Cenou Nadace pro
rozvoj architektury a stavitelství. Porota ocenila technickou vyspělost českého dodavatele, jenž úspěšně zvládl
extrémní klimatické a geologické podmínky stavby.
1
2
3
4
V srpnu zapsal Úřad průmyslového vlastnictví do rejstříku užitných vzorů posuvnou skruž pro betonáž nosné
konstrukce silničních mostů, kterou navrhla divize 4.
Mosty s betonovou mostovkou budovanou po polích
se běžně staví na skružích, které mohou být buď pevné,
nebo posuvné. Po zkušenostech se zakoupenými skružemi navrhla divize 4 vlastní posuvnou skruž z inventárního
materiálu provizorního železničního mostu ŽM16, kterou
použila při realizaci mostu Dobkovičky na dálnici D8.
Novou skruž tvoří jeden či více tubusů, prostorových
příhradových konstrukcí složených z jednotlivých dílců
ŽM16, které mohou být umístěny jako spodní nebo horní
skruž. Při betonáži umožňuje spolehlivě a variabilně přenášet zatížení bez ohledu na velikost či tvar příčného řezu
budovaného mostu. Délka tubusů je do cca 50 m téměř
libovolná a závisí jen na tvaru konkrétního mostu.
V on-line databázích Úřadu průmyslového vlastnictví
lze v současnosti nalézt 12 ochranných známek
a 27 užitných vzorů, jejichž přihlašovatelem je
Metrostav. Podrobnosti o nich můžete vyhledat na
internetových stránkách www.upv.cz.
Šlechtova restaurace
„leopold I. Habsburský bavě se jednou v oboře při lovu
důkladně promokl, aniž nalezl v celém lese možnost
sebe hodnou, kde by se vyvýšenost Jeho majestátu
ukryla před lijákem. do zámku bylo daleko, pročež
kadeře panovníkovy alonžové paruky dokonale zvlhly
a na jeho šatě se nenalezla suchá niť,“ popsal důvod
vzniku dolního letohrádku v Královské oboře v Praze
hrabě Kryštof František Wratislav z Mitrovic.
Původní raně barokní budovu loveckého letohrádku – pozdější Šlechtovy restaurace – postavil v letech
1689–1692 neznámý architekt na břehu tehdy rozsáhlého
rybníka napájeného z Vltavy známou Rudolfovou štolou.
Leopoldův dvorní malíř Jan Jakub Steinfels její hlavní sál
mimo jiné vyzdobil stropní freskou s námětem čtyřspřeží
boha slunce Apollona. Ve výklenku tohoto největšího sálu
byla v umělé krápníkové jeskyni (grottě) umístěna fontána
s bronzovou plastikou Poseidona.
Za vlády Josefa II. začala obora sloužit hospodářským
účelům a společenským událostem. Letohrádek se proto
od dvacátých let 19. století přeměnil v restauraci, kterou
si v roce 1882 pronajal Václav Šlechta, jehož jménem ji
lidé začali nazývat. Šlechtovi potomci zde pohostinství
provozovali až do 2. světové války, poté budova chátrala
a během posledních asi čtyřiceti let, kdy ležela ladem,
dvakrát vyhořela. V roce 2002 ji až do výše 4 m zaplavila
povodeň. Teď čeká na rekonstrukci (foto, zdroj Profimedia), o níž přineseme informace v dalších číslech novin.
Mezi ovocným trhem a Příkopy se pro veřejnost otevřela Pánská pasáž
starosta Prahy 1 oldřich lomecký přestřihl 15. září symbolickou pásku, kterou držel hoteliér Ivan Chadima (foto č. 1
vpravo) a akad. arch. Martin Němec ze společnosti a.d.N.s. otevřel tak Pánskou pasáž, která naproti Panské ulici
v Praze nabízí luxusní zboží určené převážně mužům. slavnostní zahájení prodeje v nových obchodech s celkovou
plochou větší než 800 m² završilo developerskou aktivitu naší společnosti, kterou podle ideového konceptu hoteliéra
Ivana Chadimy a návrhu architekta Martina Němce převedli do života pracovníci z útvaru správy nemovitého majetku
Metrostavu a z Metrostavu development pod vedením viceprezidenta skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího
(foto č. 2 vpravo). stavbu řídil tým Petra dvořáka z naší divize 9. Na místě tmavé pasáže, které se původně říkalo
rathova, se tak dnes blýská světlý průchod (foto č. 3), lemovaný nejen butiky s pánskou módou. Jejich nabídku
jistě ocenili také představitelé Metrostavu, kteří slavnostní večer využili k neformálním setkáním (foto č. 4 zleva
generální ředitel Ing. Pavel Pilát, předseda dozorčí rady Ing. Jindřich Hess, obchodní ředitel Jiří Procházka, MBa).
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / číslo 17/2011 vyšlo 30. 9. 2011 (18/2011 vyjde 17. 10. 2011) / složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736