Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 2
zkum při výstavbě složitých konstrukcí
Seriál článků o podpoře dy v Metrostavu končí tex-
tem o výzkumu při výstavbě složitých konstrukcí.
Při řešení složitých staveb často vzniká potřeba rychle
vyřešit problém výzkumného charakteru, který není mož-
adit k některému z žících programů nebo žádat
o výzkumný projekt u některé z agentur, které výzkum
podporují. Pak je eba rychle definovat problém a najít
jeho řešes využitím vlastních zdrojů. Jedná se často
o výzkum menšího rozsahu, který ak mnohdy
sadní pro rozhodnutí o způsobu pokračování stavby.
Jako první příklad takového výzkumu můžeme uvést
vysouvané tunely metra pod Vltavou. Jejich vodotěsnost
musela t zajištěna pouze těsnosbetonové konstruk-
ce. Pro posouzení možnosti vzniku trhlin od objemových
změn betonové konstrukce byla provedena řada nume-
rických analýz a na jejich základě byl stanoven postup
betože tunelových segmentů, et návrhu zařízení
pro ohřev betonu, které snížilo teplotgradienty na je-
jich styku. Pro pracovní spáry byl využit klasický způsob
těsnění pomocí snicích pásů, ale pro koncové dilatační
spáry bylo vyvinuto a vyrobeno zcela zvláštní dilatační za-
řízekombinujígumový s a hliníkový plechový profil.
I po sedmi letech provozu jsou dnes tunely zcela suché.
V minulém čísle jsem zmínil chlazebetonu na ob-
louku mostu u Oparna. Chladicí zízení bylo vyvinuto
na stav ve spolupráci s pracovníky VUT Brno, jeho
optimalizaci jsme následně řešili ve spolupráci s Fakultou
stavební ČVUT v Praze. Návrh komplikovala řada nez-
mých, na. množsttepla k odvedení, teplota a průtok
chladicí vody, velikost a rozmístění trubic, velikost nádrže
na chladicí médium. Projektový tým Metrostavu nakonec
vyrobil zařízení, které bylo relativně jednoduché, umožňo-
valo variantní řízení a spolehlivě fungovalo.
Trojský most patří k nejsložitějším mostním stavbám
realizovaným v Metrostavu. V době výstavby je vyztužen
pomocnou íhradovou konstrukcí, která se bude po do-
končení oblouku a závěsů demontovat. Problematika de-
montáže byla velmi diskutována a nakonec bylo po řadě
výpočistoupeno k experimentálnímu ověření. Jeho
výsledek pomohl nalézt optimálzpůsob demontáže, aby
došlo k bezpečnému uvolnění reziduální napjatosti.
I výsuv trojského mostu byl neobvyklý, protože byla
jinak navržena výsuvná ložiska. Místo klasického uspá-
dání, kde se teflonové desky vkládají mezi konstrukci a lo-
žisko opatřené nerezovým plechem, se konstrukce vysou-
vala přímo po pevných teflonových deskách. Zjednodušilo
to práci a zmenšilo pet potřebných pracovníků. Nové
upořádání však bylo potřeba ověřit, a proto byl připraven
experimenlní výzkum k odzkoušení zných materiálů
vhodch pro ímý výsun ocelové konstrukce.
Uvede íklady ukazují, že je nutné neustále hle-
dat nové cesty proto, aby bylo možné stavět bezpečně
a ekonomicky a vyhnout se nepříjemným překvapením.
Metrostav je firma, která nové technologie podporuje,
a to jí umožňuje používat netradiční a pokrokové metody
výstavby. Je jen na jednotlivých realizch týmech, jak
takové možnosti využijí.
prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc.
ře koeficientu ení pro zné materiály uvované
pro výsuv trojského mostu v dílně firmy MTEK
Novinky Na Vackově
V alfarezidenci první etabudovaho Rezidenč-
ho parku Na Vackově si zájemci o bydlení mohou už
od června prohdnout vzorový byt, vybavenou klubov-
nu a zahradnicky upravený obytný dvůr. Ve spolupráci
se společnos Hyposervis a vybranými bankami na-
c makléři Metrostavu Development od poloviny září
všem klientům nabízejako novinku i hypotéku s nej-
nižší dosažitelnou úrokovou sazbou na trhu.
Na jedenácti čtpodlažních bytových domech, jejichž
stavbu řítým Ing. Martina Jiroty z divize 9, je dnes
téměř z 90 % dokončena reprezentační uliční fasáda s po-
vrchem z keramických pásků (foto č. 1). evem obložený
plášť směřujído obytných dvorů (foto č. 2) už stavi
dokončili úplně. Každý, kdo do alfarezidence zaví, se tak
může už dnes na vlastní oči přesvědčit o tom, jak se deve-
loperům podařilo zhmotnit koncept autorů z ateliéru Jiran
Kohout architekti, který obyvatelům k dostatku soukromí
nabízel navíc i možnost setkávání v uzavřených obytných
dvorech čili hnízdech (foto č. 3).
Součás prohlídkových dnů, které se konají každý
čtvrtek od 14 do 18 hodin a každou první sobotu v síci
od 10 do 14 hodin, je i předvedení vzorového bytu (foto
č. 4 a 5), jehož vybavení navrhla spolnost EXX. Na prv-
pohled je z j patrné, že projekt je vhodný nejen pro
rodiny s dětmi. Metrostav Development hypotéka, kterou
developeři nabízejí, přináší klientům úspory v řádu něko-
lika desítek tic korun a představuje unikátní kombinaci
ceny, servisu a podmínek smlouvy. Více se dozte na
webových stránkách www.alfarezidence.cz.
Františka Pelešky,
vedoucího střediska divize 5
Za pár dní uplyne 42 let od doby, kdy strojař František
Peleška nastoupil do Vodních staveb. Prote začínal
jako údržbář na stavbě metra, stal se za dva roky za-
městnancem Metrostavu, kterému zůstal věrný po celý
profes život. Byl strojmistrem stavby i mechanizá-
torem divize, pomáhal navrhnout razicí št RŠF-1
s otevřeným čelem a s výložníkovou fzou, jenž razil
metro mezi Florencí a Invalidovnou. Dnes v divizi 5 řídí
středisko dílenské výroby pro podzemní stavby.
Vaše sedisko vzniklo před zhruba 20 lety proto, aby
vyrálo výztuž pro ostě tunelů ražech pomo-
cí NRTM. Co je náplní jeho práce v současnosti?
Stále evládá výroba příhradových výztuží pro primár
i sekundár ostě tunelů, teď konkrétně sobujeme
Blanku, metro a Radejčín. Kromě toho vyrábíme plošiny
pro dokončovací práce v tunelech metra V.A, které jsou
ražené pomocí NRTM. Mimo betonářské formy, kterou
jsme dělali jen jednou, běžně vyráme kalibr, izola-
térské, armovai finišovaplošiny do jahokoliv tune-
lového profilu. Dodáváme i pojízdné bednění na výrobu
hloubených částí tunelů, vezli jsme je i na Island. Dokáže-
me rychle navrhnout a vyrobit vlastjakoukoliv ocelovou
konstrukci s výjimkou těch těžších či žné armatury. Ty
enecháváme výrobnám našich divizí 3 a 6.
Sedisko se m podilo udržet i přes období, kdy
bylo málo práce. Jak jste toho dosáhli?
Naučili jsme se pracovat co nejúsporněji a náklady jsme
omezili na minimum. Celé středisko se zhruba 60 pracov-
níky, převážně zámečníky a svářeči, třeba řídí jen tři tech-
nici. Ocel i trojrozměrně ohýbáme pomocí jednoúčelových
strojů, které jsme si sami navrhli a vyrobili tím jsme
hodně etřili na pronajímam technickém vybavení.
Museli jsme se tehdy také naučit pečlivě poptávat materiál
a subdodavatele, ijímali jsme i velmi malé zakázky.
Jste držitelem řady zlepšovacích návrhů, užitch vzo-
rů a patentů. Jak se vám to podařilo?
Celý život jsem se pozorně díval pod ruce dělníkům i tech-
nikům a zajímal mě jejich zor na řešení problémů. Těch
nebylo lo, i prvch montážích razicích štítů a dal-
ších zařízení v podze jsme si museli poradit třeba s pri-
mitivní mechanizací. Snažil jsem se také řídit jen tu práci,
kterou jsem sám uměl udělat. Myslím, že se mi tento pří-
stup vyplatil, v dílně i na stavbách se vždy dají navrhnout
optimalizace, které zvýší produktivitu. Nápadimyšlení
obecně bylo ív silnou stránkou Metrostavu. Kreativita
lidí se ale v posleddobě vytrácí a je nahrazována po-
drobnými manuály. Vloni třeba nebyly u firmy podány jiné
zlepšovací návrhy než naše. My máme z loňska patento-
va například posuvné bednění dna tune a plošinu
na jeho izolaci, letos již Úřad průmyslového vlastnict
zapsal užitný vzor na novou měřicí lať, kterou jsme navrhli
ve spolupráci s technickými pracovníky centrály.
Co dalšího podle vás komplikuje současné stavby?
Snad málo času na edvýrobní ípravu v době, kdy se
vytváří projekt. Dostávám totiž výkresy, u nichž při kont-
role nacházím chyby. Objevují se například u krytí výztuže
v ostění tunelů. Projektanti zapomínají, že armovací sítě,
které se pokládají na příhradové rámy, se musí překrývat.
A najde se i místo, kde se překrývající sítě na sebe skládají
i ikt. Pak už ovšem nestačí, aby i průměru drátu sítě
6 mm měřila navržená krycí betonová vrstva 60 mm, pro-
tože 2 x 6 x 3 = 36 a zbývající krytí 24 mm je nedostatečné.
Také pracovníci, kteří přicházejí obsluhovat strojní vyba-
vení, vali íve zkušenější o praxi z vojenské kladní
služby, jejíž absence se dnes žko nahrazuje.
Z vyso školy jste musel z rodinch vo odejít
a zůstal jste věrný jediné firmě. Nelitujete?
Rozhodně ne. Kromě toho, že mě moje práce ba, Me-
trostav mi poskytl i příležitost setkat se se spoustou
zajímavých lidí. Před sametovou revolucí totiž zaměst-
nával i ty, kdo z politických důvodů jinde práci nedostali.
Seznámil jsem se tak se spoustou osobností, které ly
stejpohled na svět jako , a i za to jsem d.
strana 2
PTÁME SE
1
Úsšná rekonstrukce historického zámku
V rámci slovenského Dubnického folklorního festiva-
lu odevzdal 26. srpna výrob-technický ředitel Me-
trostavu SK Ing. Richard Müller starostovi Dubnice
nad Váhem Ing. Jozefu Gašparíkovi symbolický klíč od
nově zrenovovaných prostor národní kulturní památky.
Jednalo se o první část rekonstrukce, kterou v mci
obnovy rabarokho zámečku hraběte Illészyho za-
čalo město realizovat za podpory strukturálních fondů EU.
Práce probíhaly na ploše téměř 3500 m² v křídlech A a B
a stály více než dva miliony eur. „Na značzchátralém
objektu, který v minulosti prošel několika ne zrovna
vydařenými stavebními úpravami, se zub času projevil
velmi výrazně. Museli jsme zpevnit kamenné základo-
pasy a původní hlínu pod nimi nahradit podkladním
betonem. Staré cihlové zdivo, částečprokládatufo-
vými kameny, jsme vyměnili za porobetonové tvárnice,“
vzpomíná na zátky rekonstrukce vedoucí projektového
týmu Ľubomír Čaniga. Součástí zakázky byla i komplet-
obnova měděné střechy a že. Cihlové i kamenné
klenbové stropy stavbaři vyztužili ocelovým skladebným
systémem, zdevastované nebo chybějící části nahradili
válcovanými ocelovými nosníky s trapézovými plechy.
Renovací následně prošly nejen exteriérové a interiérové
omítky, ale i pískovcové a keramické dlažby. Okna a dveře
dostaly staronovou podobu podle přesných požadavků
památkářů. Poškozené schody nahradilo nové ocelovo-
-betonové schodiště s dřevěnou povrchovou úpravou.
V třípodlažním částečně podsklepem objektu (foto
č. 1), v němž dnes sídlí Dubnic muzeum, byly vedle
vstupních místností během plánovaných 11 měsíců prací
opraveny i expozice, obrazárna (foto č. 2), protací sál
a depozitář. Nevýstavní prostory v nejvyšším podlaží byly
přizpůsobeny potřebám administrativy městského úřadu.
Zároveň byla opravena kanalizace a vnitřní vodovod i mo-
dernizována elektroinstalace a plynové topení.
Po zahajovací prohlídce nových muzejních prostor její
účastníci konstatovali: „Všechny různé práce zde vyžado-
valy jedno společprofesiolní a trlivý přístup ze
strany stavbařů, kteří udělali maximum pro to, aby zacho-
vali krásu původního historicho la z roku 1637.“
Z d r o j M e t r o s t a v S K
2
1
2
3
4
5
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 17/2011, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (267 ms)

Rendering Strana 3 (103988): (0/1) (259 ms)

Rendering Strana 2 (103987): (0/1) (304 ms)

Rendering Strana 1 (103986): (0/1) (303 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3099/vth120611-1.jpg (2x)

 i3099/vth120612-1.jpg (2x)

 i3099/bg103987.svg

 i3099/vth120613-1.jpg (2x)

 i3099/vth120614-1.jpg