strana 2
novinky na Vackově
V alfarezidenci – první etapě budovaného rezidenčního parku Na Vackově – si zájemci o bydlení mohou už
od června prohlédnout vzorový byt, vybavenou klubovnu a zahradnicky upravený obytný dvůr. Ve spolupráci
se společností Hyposervis a vybranými bankami navíc makléři Metrostavu development od poloviny září
všem klientům nabízejí jako novinku i hypotéku s nejnižší dosažitelnou úrokovou sazbou na trhu.
Na jedenácti čtyřpodlažních bytových domech, jejichž
stavbu řídí tým Ing. Martina Jiroty z divize 9, je už dnes
téměř z 90 % dokončena reprezentační uliční fasáda s povrchem z keramických pásků (foto č. 1). Dřevem obložený
plášť směřující do obytných dvorů (foto č. 2) už stavaři
dokončili úplně. Každý, kdo do alfarezidence zavítá, se tak
může už dnes na vlastní oči přesvědčit o tom, jak se developerům podařilo zhmotnit koncept autorů z ateliéru Jiran
Kohout architekti, který obyvatelům k dostatku soukromí
nabízel navíc i možnost setkávání v uzavřených obytných
dvorech čili hnízdech (foto č. 3).
PtáMe Se
Františka Pelešky,
vedoucího střediska divize 5
1
Úspěšná rekonstrukce historického zámku
1
2
V rámci slovenského dubnického folklorního festivalu odevzdal 26. srpna výrobně-technický ředitel Metrostavu sK Ing. richard Müller starostovi dubnice
nad Váhem Ing. Jozefu gašparíkovi symbolický klíč od
nově zrenovovaných prostor národní kulturní památky.
Jednalo se o první část rekonstrukce, kterou v rámci
obnovy raně barokního zámečku hraběte Illésházyho začalo město realizovat za podpory strukturálních fondů EU.
Práce probíhaly na ploše téměř 3500 m² v křídlech A a B
a stály více než dva miliony eur. „Na značně zchátralém
objektu, který už v minulosti prošel několika ne zrovna
vydařenými stavebními úpravami, se zub času projevil
velmi výrazně. Museli jsme zpevnit kamenné základové pasy a původní hlínu pod nimi nahradit podkladním
betonem. Staré cihlové zdivo, částečně prokládané tufovými kameny, jsme vyměnili za porobetonové tvárnice,“
vzpomíná na začátky rekonstrukce vedoucí projektového
týmu Ľubomír Čaniga. Součástí zakázky byla i kompletní obnova měděné střechy a věže. Cihlové i kamenné
klenbové stropy stavbaři vyztužili ocelovým skladebným
systémem, zdevastované nebo chybějící části nahradili
válcovanými ocelovými nosníky s trapézovými plechy.
Renovací následně prošly nejen exteriérové a interiérové
omítky, ale i pískovcové a keramické dlažby. Okna a dveře
dostaly staronovou podobu podle přesných požadavků
památkářů. Poškozené schody nahradilo nové ocelovo-betonové schodiště s dřevěnou povrchovou úpravou.
V třípodlažním částečně podsklepeném objektu (foto
č. 1), v němž dnes sídlí Dubnické muzeum, byly vedle
vstupních místností během plánovaných 11 měsíců prací
opraveny i expozice, obrazárna (foto č. 2), promítací sál
a depozitář. Nevýstavní prostory v nejvyšším podlaží byly
přizpůsobeny potřebám administrativy městského úřadu.
Zároveň byla opravena kanalizace a vnitřní vodovod i modernizována elektroinstalace a plynové topení.
Po zahajovací prohlídce nových muzejních prostor její
účastníci konstatovali: „Všechny různé práce zde vyžadovaly jedno společné – profesionální a trpělivý přístup ze
strany stavbařů, kteří udělali maximum pro to, aby zachovali krásu původního historického díla z roku 1637.“
Zdroj Metrostav sK
2
Výzkum při výstavbě složitých konstrukcí
3
Součástí prohlídkových dnů, které se konají každý
čtvrtek od 14 do 18 hodin a každou první sobotu v měsíci
od 10 do 14 hodin, je i předvedení vzorového bytu (foto
č. 4 a 5), jehož vybavení navrhla společnost EXX. Na první pohled je z něj patrné, že projekt je vhodný nejen pro
rodiny s dětmi. Metrostav Development hypotéka, kterou
developeři nabízejí, přináší klientům úspory v řádu několika desítek tisíc korun a představuje unikátní kombinaci
ceny, servisu a podmínek smlouvy. Více se dozvíte na
webových stránkách www.alfarezidence.cz.
4
5
seriál článků o podpoře vědy v Metrostavu končí textem o výzkumu při výstavbě složitých konstrukcí.
Při řešení složitých staveb často vzniká potřeba rychle
vyřešit problém výzkumného charakteru, který není možné přiřadit k některému z běžících programů nebo žádat
o výzkumný projekt u některé z agentur, které výzkum
podporují. Pak je třeba rychle definovat problém a najít
jeho řešení s využitím vlastních zdrojů. Jedná se často
o výzkum menšího rozsahu, který však mnohdy bývá
zásadní pro rozhodnutí o způsobu pokračování stavby.
Jako první příklad takového výzkumu můžeme uvést
vysouvané tunely metra pod Vltavou. Jejich vodotěsnost
musela být zajištěna pouze těsností betonové konstrukce. Pro posouzení možnosti vzniku trhlin od objemových
změn betonové konstrukce byla provedena řada numerických analýz a na jejich základě byl stanoven postup
betonáže tunelových segmentů, včetně návrhu zařízení
pro ohřev betonu, které snížilo teplotní gradienty na jejich styku. Pro pracovní spáry byl využit klasický způsob
těsnění pomocí těsnicích pásů, ale pro koncové dilatační
spáry bylo vyvinuto a vyrobeno zcela zvláštní dilatační zařízení kombinující gumový pás a hliníkový plechový profil.
I po sedmi letech provozu jsou dnes tunely zcela suché.
V minulém čísle jsem zmínil chlazení betonu na oblouku mostu u Oparna. Chladicí zařízení bylo vyvinuto
na stavbě ve spolupráci s pracovníky VUT Brno, jeho
optimalizaci jsme následně řešili ve spolupráci s Fakultou
stavební ČVUT v Praze. Návrh komplikovala řada neznámých, např. množství tepla k odvedení, teplota a průtok
chladicí vody, velikost a rozmístění trubic, velikost nádrže
na chladicí médium. Projektový tým Metrostavu nakonec
vyrobil zařízení, které bylo relativně jednoduché, umožňovalo variantní řízení a spolehlivě fungovalo.
Trojský most patří k nejsložitějším mostním stavbám
realizovaným v Metrostavu. V době výstavby je vyztužen
pomocnou příhradovou konstrukcí, která se bude po do-
končení oblouku a závěsů demontovat. Problematika demontáže byla velmi diskutována a nakonec bylo po řadě
výpočtů přistoupeno k experimentálnímu ověření. Jeho
výsledek pomohl nalézt optimální způsob demontáže, aby
došlo k bezpečnému uvolnění reziduální napjatosti.
I výsuv trojského mostu byl neobvyklý, protože byla
jinak navržena výsuvná ložiska. Místo klasického uspořádání, kde se teflonové desky vkládají mezi konstrukci a ložisko opatřené nerezovým plechem, se konstrukce vysouvala přímo po pevných teflonových deskách. Zjednodušilo
to práci a zmenšilo počet potřebných pracovníků. Nové
upořádání však bylo potřeba ověřit, a proto byl připraven
experimentální výzkum k odzkoušení různých materiálů
vhodných pro přímý výsun ocelové konstrukce.
Uvedené příklady ukazují, že je nutné neustále hledat nové cesty proto, aby bylo možné stavět bezpečně
a ekonomicky a vyhnout se nepříjemným překvapením.
Metrostav je firma, která nové technologie podporuje,
a to jí umožňuje používat netradiční a pokrokové metody
výstavby. Je jen na jednotlivých realizačních týmech, jak
takové možnosti využijí.
prof. Ing. Jan l. Vítek, Csc.
Měření koeficientu tření pro různé materiály uvažované
pro výsuv trojského mostu v dílně firmy MteK
Za pár dní uplyne 42 let od doby, kdy strojař František
Peleška nastoupil do Vodních staveb. Protože začínal
jako údržbář na stavbě metra, stal se za dva roky zaměstnancem Metrostavu, kterému zůstal věrný po celý
profesní život. Byl strojmistrem stavby i mechanizátorem divize, pomáhal navrhnout razicí štít rŠF-1
s otevřeným čelem a s výložníkovou frézou, jenž razil
metro mezi Florencí a Invalidovnou. dnes v divizi 5 řídí
středisko dílenské výroby pro podzemní stavby.
Vaše středisko vzniklo před zhruba 20 lety proto, aby
vyrábělo výztuž pro ostění tunelů ražených pomocí NrtM. Co je náplní jeho práce v současnosti?
Stále převládá výroba příhradových výztuží pro primární
i sekundární ostění tunelů, teď konkrétně zásobujeme
Blanku, metro a Radejčín. Kromě toho vyrábíme plošiny
pro dokončovací práce v tunelech metra V.A, které jsou
ražené pomocí NRTM. Mimo betonářské formy, kterou
jsme dělali jen jednou, běžně vyrábíme kalibrační, izolatérské, armovací i finišovací plošiny do jakéhokoliv tunelového profilu. Dodáváme i pojízdné bednění na výrobu
hloubených částí tunelů, vezli jsme je i na Island. Dokážeme rychle navrhnout a vyrobit vlastně jakoukoliv ocelovou
konstrukci s výjimkou těch těžších či běžné armatury. Ty
přenecháváme výrobnám našich divizí 3 a 6.
středisko se vám podařilo udržet i přes období, kdy
bylo málo práce. Jak jste toho dosáhli?
Naučili jsme se pracovat co nejúsporněji a náklady jsme
omezili na minimum. Celé středisko se zhruba 60 pracovníky, převážně zámečníky a svářeči, třeba řídí jen tři technici. Ocel i trojrozměrně ohýbáme pomocí jednoúčelových
strojů, které jsme si sami navrhli a vyrobili – tím jsme
hodně ušetřili na pronajímaném technickém vybavení.
Museli jsme se tehdy také naučit pečlivě poptávat materiál
a subdodavatele, přijímali jsme i velmi malé zakázky.
Jste držitelem řady zlepšovacích návrhů, užitných vzorů a patentů. Jak se vám to podařilo?
Celý život jsem se pozorně díval pod ruce dělníkům i technikům a zajímal mě jejich názor na řešení problémů. Těch
nebylo málo, při prvních montážích razicích štítů a dalších zařízení v podzemí jsme si museli poradit třeba s primitivní mechanizací. Snažil jsem se také řídit jen tu práci,
kterou jsem sám uměl udělat. Myslím, že se mi tento přístup vyplatil, v dílně i na stavbách se vždy dají navrhnout
optimalizace, které zvýší produktivitu. Nápadité myšlení
obecně bylo dřív silnou stránkou Metrostavu. Kreativita
lidí se ale v poslední době vytrácí a je nahrazována podrobnými manuály. Vloni třeba nebyly u firmy podány jiné
zlepšovací návrhy než naše. My máme z loňska patentované například posuvné bednění dna tunelů a plošinu
na jeho izolaci, letos již Úřad průmyslového vlastnictví
zapsal užitný vzor na novou měřicí lať, kterou jsme navrhli
ve spolupráci s technickými pracovníky centrály.
Co dalšího podle vás komplikuje současné stavby?
Snad málo času na předvýrobní přípravu v době, kdy se
vytváří projekt. Dostávám totiž výkresy, u nichž při kontrole nacházím chyby. Objevují se například u krytí výztuže
v ostění tunelů. Projektanti zapomínají, že armovací sítě,
které se pokládají na příhradové rámy, se musí překrývat.
A najde se i místo, kde se překrývající sítě na sebe skládají
i třikrát. Pak už ovšem nestačí, aby při průměru drátu sítě
6 mm měřila navržená krycí betonová vrstva 60 mm, protože 2 x 6 x 3 = 36 a zbývající krytí 24 mm je nedostatečné.
Také pracovníci, kteří přicházejí obsluhovat strojní vybavení, bývali dříve zkušenější o praxi z vojenské základní
služby, jejíž absence se dnes těžko nahrazuje.
Z vysoké školy jste musel z rodinných důvodů odejít
a zůstal jste věrný jediné firmě. Nelitujete?
Rozhodně ne. Kromě toho, že mě moje práce baví, Metrostav mi poskytl i příležitost setkat se se spoustou
zajímavých lidí. Před sametovou revolucí totiž zaměstnával i ty, kdo z politických důvodů jinde práci nedostali.
Seznámil jsem se tak se spoustou osobností, které měly
stejný pohled na svět jako já, a i za to jsem rád.