strana 2

Návrat do života

Ptáme se

Rekonstrukce provádějí všechny standardní stavební

divize Metrostavu. Prim však mezi nimi hraje divize 9,

jejíž týmy už do života vrátily řadu historických objektů i budov z let nedávno minulých. Následující snímky

připomenou některé z nich. Společné mají to, že i když

už zčásti slouží veřejnosti, na dokončení teprve čekají.

Jiřího Procházky, MBA,

generálního ředitele společnosti

Metrostav Development

1

Nový komplex u pražské Národní třídy

Dětskou část Fakultní nemocnice v Motole už šestý rok

odstrojuje, sanuje, přestavuje a dostavuje tým Josefa

Majera. Dnes pracuje na jejím posledním křídle

Ve Františkových Lázních přebudoval tým Jana Mráze dům

z roku 1916 na čtyřhvězdičkový Spa & Kur Hotel Harvey.

V současnosti k němu dostavuje moderní ubytovací trakt

Na pražském hlavním nádraží, kde pracoval tým Ing. Michala Kaisera, ještě čeká na opravu historická Fantova

budova. Letos by se jí měla dočkat alespoň její kavárna

Revitalizaci první části Klementina dokončil tým Ing. Karla Hrdlovicse. Na druhé etapě pracuje Subterra, další se

teprve budou soutěžit. Divize 9 se o ně bude opět ucházet

V centru Prahy v blízkosti Národní třídy vzniká nový

architektonický komplex Copa Centrum Národní, který

po dokončení na podzim roku 2014 vyplní proluku, jež

zde zůstala od stavby stanice metra. Jde o rozsáhlý

projekt, který kromě šesti samostatných, ale vzájemně

propojených budov (vizualizace č. 1) zahrnuje i náměstí, úpravu přilehlých komunikací a další objekty.

„Celým svým charakterem jde o dosti ojedinělou akci.

Díky velikosti objektu a poloze v samotném centru města

je největším problémem zásobování stavby. Vede k ní

jediná přístupová komunikace, což v kombinaci s minimálními skladovacími a parkovacími možnostmi na stavbě klade obrovské nároky na organizaci,“ uvedl vedoucí

projektu Ing. Radovan Aulík z divize 3.

Do života obyvatel a návštěvníků hlavního města zatím kromě řady stavebních ohrad nejmarkantněji zasáhla

úprava vestibulu stanice metra Národní, která musela být

uzavřena, a vlaky jí po dobu výstavby pouze projíždějí.

Tuto dopravní komplikaci Pražanům v budoucnosti vynahradí nové moderní zákoutí, v němž kromě obchodů, kanceláří, nových bytů a podzemních garáží najdou také pasáž s kavárnami i bary a odpočinkovou zónu s lavičkami,

fontánou a zahradními restauracemi (vizualizace č. 2).

Před nepřízní počasí chodce ochrání podloubí ve Spálené

ulici. Nový vestibul metra bude přímo napojen na obchodní podlaží nového centra. Většina jeho prostor bude plně

klimatizovaných a všechny bezbariérové. S touto akcí

souvisí i úprava zeleně, nově řešené veřejné osvětlení

i zavěšení tramvajové troleje, která bude z jedné strany

uchycena přímo na budově právě stavěného komplexu.

Pro společnost Copa Centrum Národní navrhlo projekt

pražské studio Cigler Marani Architects a jeho stavbu řídí

sdružení divizí 3 a 1 Metrostavu pod vedením Ing. Rado-

vana Aulíka. Práce na staveništi začaly už koncem května

2012, v současnosti zde stavaři bourají původní vestibul

stanice metra a provádějí zemní práce, zejména hloubení

a zajištění stavební jámy převrtávanými pilotami. V polovině září dosáhli hloubky zhruba sedmi metrů pod úrovní

terénu, postupně se musí propracovat až do celkové

hloubky 18 až 25 metrů.

„Musíme se vyrovnat také s legislativními omezeními

týkajícími se délky pracovní doby, hlučnosti a prašnosti.

S ohledem na podmínky stavebního povolení můžeme

pracovat jen od 7 do 21 hodin, hlučné práce jsou omezeny na základě akustické studie pouze na dobu mezi

osmou a osmnáctou hodinou s hodinovou přestávkou

pro nezbytné vyvětrání v době oběda. Přes všechny tyto

složitosti a omezení věřím, že stavbu zvládneme tak, aby

celý komplex mohl být slavnostně otevřen v plánovaném

termínu, tedy 1. října 2014,“ uzavřel Ing. Aulík.

Jaroslav Růžek, vizualiz ace w w w.cpi.cz

2

Metrostav SK postupuje v Košicích podle plánu

Středisko stavební výroby Metrostavu SK pracuje

od poloviny loňského října na železobetonových konstrukcích hrubé stavby 1. etapy komplexu bytových

domů Nová Terasa na sídlišti v Košicích.

„Při tomto atypickém projektu z ateliéru VALLO & SADOVSKY ARCHITECTS je naším úkolem postavit hrubou

stavbu tří obytných bloků – od železobetonové základové

desky s pilotami, resp. základovými pásy v kombinaci

s patkami, až po zastřešený vyzdívaný železobetonový

skelet, který v suterénu a v přízemí doplňují nosné stěny.

Dva bloky jsme podle plánu ukončili už v červnu a na třetím od dubna pracujeme (foto),“ konstatoval vedoucí

střediska a vedoucí projektového týmu Ing. Martin Benko.

Mimo techniků z Metrostavu SK pracuje na stavbě

šesti- až devítipodlažních bloků s atypickými pultovými

střechami více než 60 externích pracovníků denně – podle

okamžité náplně práce. „Na hrubou stavbu prvních dvou

bloků jsme použili více než 4440 m³ betonu, 526 tun

betonářské výztuže, přes 33 200 m² bednění a zavrtali

piloty o celkové délce 1430 metrů,“ doplňuje informace

vedoucího projektu jeho zástupce Ing. Ondrej Garaj.

Podle tempa a průběhu prací lze již nyní předpokládat,

že i termín odevzdání třetího bloku Metrostav SK dodrží

stejně přesně jako u dvou předchozích. Dílu totiž dosud

přeje nejen pěkné letní počasí, ale zejména profesionální

komunikace s investorem, středoevropskou investiční

skupinou Penta Investments.

Provedením hrubé stavby tří objektů bratislavské

Nové Terasy položí zaměstnanci Metrostavu SK základ

výstavby bytového komplexu v jedné z nejzajímavějších

a nejvyhledávanějších sídlištních lokalit města. V rámci

první etapy projektu tu vznikne 199 jedno- až čtyřpokojových bytů a mezonetů s velkými terasami a patii. Součástí areálu, který ze dne na den mění svou tvář, budou

i tři obchodní prostory. Ukončení hrubé stavby plánuje

Metrostav SK na březen příštího roku.

Zdroj Metrostav SK

Když v 60. letech 20. století rozhodla vláda o výstavbě

košických Východoslovenských železáren, bylo

nutné postavit domy pro jejich 25 tisíc zaměstnanců

s rodinami. Na západním svahu městské kotliny, odkud

byl dobrý výhled na centrum Košic, proto vzniklo

satelitní Nové Město, kterému se kvůli umístění začalo

říkat Terasa. Bydlelo v něm 60 000 obyvatel a velikostí

bylo na Slovensku druhé po bratislavské Petržalce.

Profesní život Jiřího Procházky je s Metrostavem spojen už přes 16 let. Dva roky v něm pracoval jako stavbyvedoucí, sedm let jako obchodní náměstek divize 3,

v roce 2005 se stal jejím ředitelem. Od ledna 2009 byl

po tři léta obchodním ředitelem Metrostavu, od začátku letošního roku řídí Metrostav Development.

Můžete nás seznámit s Metrostavem Development?

Každou společnost nejlépe představí její práce. Z našich dokončených rezidenčních projektů bych proto rád

připomněl alfarezidenci, první část Rezidenčního parku

Na Vackově v Praze 3, a Tyršův vrch v Praze 4 – Michli.

Z komerčních projektů právě realizujeme budoucí sídlo

Metrostavu Palmovka Park II a připravujeme Centrum Nová Palmovka jako komplex občanské vybavenosti, v němž

by měl sídlit i úřad Městské části Praha 8. Jeho výstavba

bude zahájena už v roce 2013. Metrostav Development má

také 12 dceřiných společností, ve kterých rozvíjí své další

podnikatelské příležitosti. Jakmile zvládneme legislativní

přípravu jednotlivých projektů, určitě je představíme

i v novinách Metrostavu.

Jak hodnotíte stav a vývoj developerského trhu u nás?

V posledních letech se opakovaně snižovala poptávka

ve všech segmentech developmentu. Statistiky naznačují, že dnes je již na ustálené hladině. Očekáváme, že nové

byty i nové kancelářské prostory, které mají v rovnováze

svoji polohu ve městě, kvalitu provedení a prodejní cenu,

budou lidé či firmy žádat i kupovat. Projekty, které tento

soulad nenabídnou, se na realitním trhu těžko uplatní.

Na kterých nových projektech pracujete ?

Pro stavbu bytů připravujeme dvě lokality. Pokračujeme

s dalšími třemi etapami výstavby Rezidenčního parku

Na Vackově, kde klientům nabídneme různé koncepty bydlení. Inspirující jsou pro nás názory klientů, kteří hledají

nový byt v Praze 3, navštívili alfarezidenci a současná nabídka je neuspokojuje. Zároveň chystáme stavbu obytného souboru v atraktivní části Prahy 5, který představíme

ještě do konce letošního roku. Přesto, že se plně věnujeme projektu Palmovka Park II, pokračujeme v přípravě

dalších komerčních projektů na výstavbu v sousedním

prostoru mezi Koželužskou ulicí a Libeňským mostem.

S jakým standardem budete nabízet nové byty?

Poptávka po konkrétním řešení standardů se mění rychleji, než je doba od určení základního standardu do zahájení

prodeje bytů. Naším cílem je připravit nové projekty tak

variabilně, aby si klient mohl vybrat podle své představy.

Jaké další aktivity Metrostav Development vykonává?

Prostřednictvím firmy Metrostav Facility, 100% dceřiné

společnosti Metrostavu Development, zajišťujeme správu

vlastního majetku a činnost společenství vlastníků jednotek v našich developerských projektech. Metrostav Facility by měl převzít i řízení provozu a správu veškerého nemovitého majetku Skupiny Metrostav. Tento projekt jsme

začali rozvíjet začátkem roku a je organizačně i personálně velmi náročný. S využitím našich znalostí však umožní

efektivní spravování majetku Skupiny. Po zvládnutí jeho

rozběhu a standardizaci procesů v rámci Skupiny je naším

cílem stejné služby poskytovat i na externím trhu.

Objevily se zprávy zpochybňující vlastnictví pozemků,

na kterých stojí alfarezidence. Jaká je skutečnost?

Pozemky pro výstavbu projektu Na Vackově jsme nabyli

řádným způsobem. Máme i potvrzení Pozemkového úřadu Praha, že na ně v době pořízení nebyl uplatněn žádný

restituční nárok. Jak listinami Pozemkového úřadu Praha,

tak dvěma vyjádřeními Ministerstva financí ČR máme dokonce doloženo, že nárok na vydání těchto pozemků nebyl

v zákonné lhůtě nikdy uplatněn. Zpochybňující informace

nám z obchodního hlediska neprospívají, našim klientům

jsme však schopni prokázat pravý stav věci a v případě

zájmu zároveň nabídnout dostatečné záruky.

Kam byste chtěl Metrostav Development směrovat?

Se svými spolupracovníky chci naplňovat vizi společnosti

– vytvářet výjimečnou architekturu s důrazem na užitnou

hodnotu, design a odpovědnost k životnímu prostředí.