strana 2
Návrat do života
Ptáme se
Rekonstrukce provádějí všechny standardní stavební
divize Metrostavu. Prim však mezi nimi hraje divize 9,
jejíž týmy už do života vrátily řadu historických objektů i budov z let nedávno minulých. Následující snímky
připomenou některé z nich. Společné mají to, že i když
už zčásti slouží veřejnosti, na dokončení teprve čekají.
Jiřího Procházky, MBA,
generálního ředitele společnosti
Metrostav Development
1
Nový komplex u pražské Národní třídy
Dětskou část Fakultní nemocnice v Motole už šestý rok
odstrojuje, sanuje, přestavuje a dostavuje tým Josefa
Majera. Dnes pracuje na jejím posledním křídle
Ve Františkových Lázních přebudoval tým Jana Mráze dům
z roku 1916 na čtyřhvězdičkový Spa & Kur Hotel Harvey.
V současnosti k němu dostavuje moderní ubytovací trakt
Na pražském hlavním nádraží, kde pracoval tým Ing. Michala Kaisera, ještě čeká na opravu historická Fantova
budova. Letos by se jí měla dočkat alespoň její kavárna
Revitalizaci první části Klementina dokončil tým Ing. Karla Hrdlovicse. Na druhé etapě pracuje Subterra, další se
teprve budou soutěžit. Divize 9 se o ně bude opět ucházet
V centru Prahy v blízkosti Národní třídy vzniká nový
architektonický komplex Copa Centrum Národní, který
po dokončení na podzim roku 2014 vyplní proluku, jež
zde zůstala od stavby stanice metra. Jde o rozsáhlý
projekt, který kromě šesti samostatných, ale vzájemně
propojených budov (vizualizace č. 1) zahrnuje i náměstí, úpravu přilehlých komunikací a další objekty.
„Celým svým charakterem jde o dosti ojedinělou akci.
Díky velikosti objektu a poloze v samotném centru města
je největším problémem zásobování stavby. Vede k ní
jediná přístupová komunikace, což v kombinaci s minimálními skladovacími a parkovacími možnostmi na stavbě klade obrovské nároky na organizaci,“ uvedl vedoucí
projektu Ing. Radovan Aulík z divize 3.
Do života obyvatel a návštěvníků hlavního města zatím kromě řady stavebních ohrad nejmarkantněji zasáhla
úprava vestibulu stanice metra Národní, která musela být
uzavřena, a vlaky jí po dobu výstavby pouze projíždějí.
Tuto dopravní komplikaci Pražanům v budoucnosti vynahradí nové moderní zákoutí, v němž kromě obchodů, kanceláří, nových bytů a podzemních garáží najdou také pasáž s kavárnami i bary a odpočinkovou zónu s lavičkami,
fontánou a zahradními restauracemi (vizualizace č. 2).
Před nepřízní počasí chodce ochrání podloubí ve Spálené
ulici. Nový vestibul metra bude přímo napojen na obchodní podlaží nového centra. Většina jeho prostor bude plně
klimatizovaných a všechny bezbariérové. S touto akcí
souvisí i úprava zeleně, nově řešené veřejné osvětlení
i zavěšení tramvajové troleje, která bude z jedné strany
uchycena přímo na budově právě stavěného komplexu.
Pro společnost Copa Centrum Národní navrhlo projekt
pražské studio Cigler Marani Architects a jeho stavbu řídí
sdružení divizí 3 a 1 Metrostavu pod vedením Ing. Rado-
vana Aulíka. Práce na staveništi začaly už koncem května
2012, v současnosti zde stavaři bourají původní vestibul
stanice metra a provádějí zemní práce, zejména hloubení
a zajištění stavební jámy převrtávanými pilotami. V polovině září dosáhli hloubky zhruba sedmi metrů pod úrovní
terénu, postupně se musí propracovat až do celkové
hloubky 18 až 25 metrů.
„Musíme se vyrovnat také s legislativními omezeními
týkajícími se délky pracovní doby, hlučnosti a prašnosti.
S ohledem na podmínky stavebního povolení můžeme
pracovat jen od 7 do 21 hodin, hlučné práce jsou omezeny na základě akustické studie pouze na dobu mezi
osmou a osmnáctou hodinou s hodinovou přestávkou
pro nezbytné vyvětrání v době oběda. Přes všechny tyto
složitosti a omezení věřím, že stavbu zvládneme tak, aby
celý komplex mohl být slavnostně otevřen v plánovaném
termínu, tedy 1. října 2014,“ uzavřel Ing. Aulík.
Jaroslav Růžek, vizualiz ace w w w.cpi.cz
2
Metrostav SK postupuje v Košicích podle plánu
Středisko stavební výroby Metrostavu SK pracuje
od poloviny loňského října na železobetonových konstrukcích hrubé stavby 1. etapy komplexu bytových
domů Nová Terasa na sídlišti v Košicích.
„Při tomto atypickém projektu z ateliéru VALLO & SADOVSKY ARCHITECTS je naším úkolem postavit hrubou
stavbu tří obytných bloků – od železobetonové základové
desky s pilotami, resp. základovými pásy v kombinaci
s patkami, až po zastřešený vyzdívaný železobetonový
skelet, který v suterénu a v přízemí doplňují nosné stěny.
Dva bloky jsme podle plánu ukončili už v červnu a na třetím od dubna pracujeme (foto),“ konstatoval vedoucí
střediska a vedoucí projektového týmu Ing. Martin Benko.
Mimo techniků z Metrostavu SK pracuje na stavbě
šesti- až devítipodlažních bloků s atypickými pultovými
střechami více než 60 externích pracovníků denně – podle
okamžité náplně práce. „Na hrubou stavbu prvních dvou
bloků jsme použili více než 4440 m³ betonu, 526 tun
betonářské výztuže, přes 33 200 m² bednění a zavrtali
piloty o celkové délce 1430 metrů,“ doplňuje informace
vedoucího projektu jeho zástupce Ing. Ondrej Garaj.
Podle tempa a průběhu prací lze již nyní předpokládat,
že i termín odevzdání třetího bloku Metrostav SK dodrží
stejně přesně jako u dvou předchozích. Dílu totiž dosud
přeje nejen pěkné letní počasí, ale zejména profesionální
komunikace s investorem, středoevropskou investiční
skupinou Penta Investments.
Provedením hrubé stavby tří objektů bratislavské
Nové Terasy položí zaměstnanci Metrostavu SK základ
výstavby bytového komplexu v jedné z nejzajímavějších
a nejvyhledávanějších sídlištních lokalit města. V rámci
první etapy projektu tu vznikne 199 jedno- až čtyřpokojových bytů a mezonetů s velkými terasami a patii. Součástí areálu, který ze dne na den mění svou tvář, budou
i tři obchodní prostory. Ukončení hrubé stavby plánuje
Metrostav SK na březen příštího roku.
Zdroj Metrostav SK
Když v 60. letech 20. století rozhodla vláda o výstavbě
košických Východoslovenských železáren, bylo
nutné postavit domy pro jejich 25 tisíc zaměstnanců
s rodinami. Na západním svahu městské kotliny, odkud
byl dobrý výhled na centrum Košic, proto vzniklo
satelitní Nové Město, kterému se kvůli umístění začalo
říkat Terasa. Bydlelo v něm 60 000 obyvatel a velikostí
bylo na Slovensku druhé po bratislavské Petržalce.
Profesní život Jiřího Procházky je s Metrostavem spojen už přes 16 let. Dva roky v něm pracoval jako stavbyvedoucí, sedm let jako obchodní náměstek divize 3,
v roce 2005 se stal jejím ředitelem. Od ledna 2009 byl
po tři léta obchodním ředitelem Metrostavu, od začátku letošního roku řídí Metrostav Development.
Můžete nás seznámit s Metrostavem Development?
Každou společnost nejlépe představí její práce. Z našich dokončených rezidenčních projektů bych proto rád
připomněl alfarezidenci, první část Rezidenčního parku
Na Vackově v Praze 3, a Tyršův vrch v Praze 4 – Michli.
Z komerčních projektů právě realizujeme budoucí sídlo
Metrostavu Palmovka Park II a připravujeme Centrum Nová Palmovka jako komplex občanské vybavenosti, v němž
by měl sídlit i úřad Městské části Praha 8. Jeho výstavba
bude zahájena už v roce 2013. Metrostav Development má
také 12 dceřiných společností, ve kterých rozvíjí své další
podnikatelské příležitosti. Jakmile zvládneme legislativní
přípravu jednotlivých projektů, určitě je představíme
i v novinách Metrostavu.
Jak hodnotíte stav a vývoj developerského trhu u nás?
V posledních letech se opakovaně snižovala poptávka
ve všech segmentech developmentu. Statistiky naznačují, že dnes je již na ustálené hladině. Očekáváme, že nové
byty i nové kancelářské prostory, které mají v rovnováze
svoji polohu ve městě, kvalitu provedení a prodejní cenu,
budou lidé či firmy žádat i kupovat. Projekty, které tento
soulad nenabídnou, se na realitním trhu těžko uplatní.
Na kterých nových projektech pracujete ?
Pro stavbu bytů připravujeme dvě lokality. Pokračujeme
s dalšími třemi etapami výstavby Rezidenčního parku
Na Vackově, kde klientům nabídneme různé koncepty bydlení. Inspirující jsou pro nás názory klientů, kteří hledají
nový byt v Praze 3, navštívili alfarezidenci a současná nabídka je neuspokojuje. Zároveň chystáme stavbu obytného souboru v atraktivní části Prahy 5, který představíme
ještě do konce letošního roku. Přesto, že se plně věnujeme projektu Palmovka Park II, pokračujeme v přípravě
dalších komerčních projektů na výstavbu v sousedním
prostoru mezi Koželužskou ulicí a Libeňským mostem.
S jakým standardem budete nabízet nové byty?
Poptávka po konkrétním řešení standardů se mění rychleji, než je doba od určení základního standardu do zahájení
prodeje bytů. Naším cílem je připravit nové projekty tak
variabilně, aby si klient mohl vybrat podle své představy.
Jaké další aktivity Metrostav Development vykonává?
Prostřednictvím firmy Metrostav Facility, 100% dceřiné
společnosti Metrostavu Development, zajišťujeme správu
vlastního majetku a činnost společenství vlastníků jednotek v našich developerských projektech. Metrostav Facility by měl převzít i řízení provozu a správu veškerého nemovitého majetku Skupiny Metrostav. Tento projekt jsme
začali rozvíjet začátkem roku a je organizačně i personálně velmi náročný. S využitím našich znalostí však umožní
efektivní spravování majetku Skupiny. Po zvládnutí jeho
rozběhu a standardizaci procesů v rámci Skupiny je naším
cílem stejné služby poskytovat i na externím trhu.
Objevily se zprávy zpochybňující vlastnictví pozemků,
na kterých stojí alfarezidence. Jaká je skutečnost?
Pozemky pro výstavbu projektu Na Vackově jsme nabyli
řádným způsobem. Máme i potvrzení Pozemkového úřadu Praha, že na ně v době pořízení nebyl uplatněn žádný
restituční nárok. Jak listinami Pozemkového úřadu Praha,
tak dvěma vyjádřeními Ministerstva financí ČR máme dokonce doloženo, že nárok na vydání těchto pozemků nebyl
v zákonné lhůtě nikdy uplatněn. Zpochybňující informace
nám z obchodního hlediska neprospívají, našim klientům
jsme však schopni prokázat pravý stav věci a v případě
zájmu zároveň nabídnout dostatečné záruky.
Kam byste chtěl Metrostav Development směrovat?
Se svými spolupracovníky chci naplňovat vizi společnosti
– vytvářet výjimečnou architekturu s důrazem na užitnou
hodnotu, design a odpovědnost k životnímu prostředí.