strana 4

tři otázky pro...

iNForMACe / AKtUALitY / zAJíMAvoSti

Kniha o nejlepších

inženýrských stavbách

NAŠe FotorePortáŽ

Mgr. Ludmilu Šimáčkovou, členku výkonného výboru

občanského sdružení Lymfom Help, které při letošní

listopadové akci Daruj krev s Metrostavem bude spolupracovat při náboru jeho zaměstnanců do registru

dárců kostní dřeně.

Čím se sdružení Lymfom Help zabývá?

Naše organizace, která vznikla v roce 2005, je zaměřená

na nefinanční pomoc a podporu pacientům s maligním

lymfomem, to znamená s hematoonkologickou diagnózou, jejich rodinným příslušníkům a blízkým. Poskytujeme jim zejména informační servis, který se týká jejich

nároků a práv v oblasti dostupnosti a možnosti léčby,

sociálně-právního poradenství a životního stylu – tedy výživy, pohybových aktivit, duševní hygieny a podobně. To

vše vykonáváme pomocí různých komunikačních forem,

jako jsou tiskoviny, internetové stránky nebo přednášky.

Nezapomínáme však ani na osvětové působení na veřejnost prostřednictvím různých projektů.

Z jakého důvodu jste se rozhodla věnovat právě činnosti ve sdružení Lymfom Help?

Zažila jsem nadmíru špatnou komunikaci zdravotnického

personálu s mně velmi blízkým člověkem, který onemocněl rakovinou. Proto v práci sdružení Lymfom Help vidím

velký smysl. Domnívám se totiž, a zkušenosti lékařů

i nemocných to jednoznačně potvrzují, že dobře informovaný pacient lépe spolupracuje a zvládá případné těžkosti

a komplikace při i po náročné léčbě.

Proč se vaše sdružení obrátilo právě na společnost

Metrostav, aby se její zaměstnanci nechali zapsat

do registru dárců kostní dřeně?

Ideálním dárcem kostní dřeně je muž ve věku 18–35 let

a v Metrostavu pracují především muži...

1

2

3

Úspěchy i mimo hlavní

sportovní disciplínu

Dobové slavnosti

Metrostav byl jedním z hlavních partnerů festivalu Táborská setkání, který se už pojednadvacáté uskutečnil

ve dnech 14.–16. září ve městě Tábor.

Historické centrum i zelený pás za hradbami Tábora

ožily na tři dny historií první poloviny 15. století, kdy městu vládl husitský vojevůdce Jan Žižka z Trocnova. Slavnosti zahájil v pátek večer pochodňový průvod ukončený

velkolepým ohňostrojem. Sobotu oživil kostýmovaný průvod a v neděli projela městem Žižkova jízda v historických

krojích. Na hlavním pódiu na Žižkově náměstí se střídaly

naše i zahraniční soubory – hudební, taneční i pěvecké.

Na Tržním náměstí se konal středověký řemeslný trh

s vystoupeními středověkých muzikusů, tanečnic, fakírů

či kejklířů a prodejem medoviny a dobových pochoutek.

Na náměstí Mikuláše z Husi nalezl své místo Staročeský

jarmark s ukázkami lidových řemesel. U Housova mlýna

před hradbami se bili rytíři i šermíři.

Celou akci, která proběhla ve Dnech evropského

kulturního dědictví, doprovodil bohatý kulturní program

a mnoho výstav i sportovních soutěží. Jako v minulosti

také letos se Táborská setkání setkala s živým zájmem

nejen obyvatel města, ale i mnoha návštěvníků. Všichni

se už těší na jejich příští ročník.

4

5

6

7

Malý svět techniky

V budově VI. energetické ústředny v Dolní oblasti Vítkovic bude už v říjnu otevřeno nové interaktivní muzeum nazvané Malý svět techniky. Na přestavbě budovy

spolupracovala divize 1 Metrostavu s firmou Subterra.

Scénář výstavy využívá dílo Julesa Verna, které se

stává synonymem pro určitá období vývoje techniky

a průmyslu. Expozice je tak rozdělena do celků podle známých knih Cesta do středu země, Ocelové město, Cesta

kolem světa za 80 dní, Robur dobyvatel, Pán světa, Ze

Země na Měsíc, Plující město a Zmatek nad zmatek.

Návštěvníci v muzeu najdou řadu vynálezů, jež významně poznamenaly technický pokrok u nás i ve světě.

Mohou se těšit na ukázku výroby elektrické energie,

poznání Voltova článku a principu jeho využití. Příznivci

motorů zde uvidí jeho začátky od parního stroje a plynového dmychadla přes elektromotor až po spalovací

motor. Zvláštní lahůdkou pro příznivce techniky bude

část věnovaná letectví a kosmonautice, včetně exponátu

skutečného původního motoru letadla MIG 21. Na děti

čeká mnoho míst, kde si mohou na zajímavých hračkách

vyzkoušet svou zručnost. Více informací najdete na webových stránkách http://svet-techniky-ostrava.cz.

Informační centrum ČKAIT vydalo i za podpory Metrostavu reprezentační čtyřjazyčnou publikaci Inženýrské

stavby zemí Visegrádské čtyřky. Mezi šesti stavbami,

které reprezentují Českou republiku, je i trojice, na

které se významnou měrou podílela naše společnost.

Vybrané tuzemské stavby musely být dokončeny po

revolučních změnách na přelomu 80. a 90. let minulého

století a vybírali je všichni členové představenstva ČKAIT

a prezidia ČSSI – každý z nich jich navrhl osm. Šest nejčastěji zmíněných pak bylo zařazeno do publikace.

Ocenění si zasloužily vysouvané tunely pražského metra pod Vltavou, které na trase C provedl jako dodavatel

stavby Metrostav; spolupracovaly s ním i společnosti Zakládání staveb a TBG Metrostav. Další vybranou stavbou,

pro niž Metrostav vyráběl ocelovou nosnou konstrukci,

bylo zastřešení Sazka arény. Do třetice je zmíněna stavba

Národní technické knihovny v Dejvicích, na jejíž výstavbě

se Metrostav významnou měrou podílel jako lídr dodavatelského sdružení.

Šestici nejlepších inženýrských staveb České republiky doplňují letmo betonovaná část mostu přes údolí

Berounky na jihozápadní části Pražského okruhu, přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně a Dlouhá lávka

v Českých Budějovicích.

Ze slovenských staveb se ve výběru ocitly i mosty

Appolo a Lafranconi v Bratislavě, které stavěl Doprastav.

Čtyřjazyčná publikace je určena pro pracovníky inženýrských organizací v zemích Visegrádské čtyřky.

8

Rychlobruslařka Martina Sáblíková i oštěpařka Barbora Špotáková (foto), jež Metrostav podporuje, v létě

závodily i v jiných disciplínách, než ve kterých kralují

světovým tabulkám. A obě uspěly – Martina zazářila

na cyklistickém mistrovství světa a Bára si zlepšila

osobní rekord v atletickém sedmiboji. Gratulujeme!

Na šampionátu v nizozemské provincii Limburg obsadila 18. září Martina Sáblíková deváté místo v cyklistické

časovce. Umístěním v elitní desítce výrazně vylepšila výsledek z loňského šampionátu v Kodani, kde při premiéře

mezi cyklistkami kategorie Elite skončila na 28. pozici,

a přišla tak o šanci startovat na letních olympijských

hrách v Londýně. „Martina jela dobře. Opravdu jsem jí do

toho moc nekecal, jenom jsem ji chválil,“ zhodnotil výkon

své svěřenkyně trenér Petr Novák.

O čtyři dny později však měla Martina Sáblíková

smůlu. Ve vůbec prvním závodě s hromadným startem,

jejž na mistrovství světa v cyklistice absolvovala, ukončil

její ambice hromadný pád téměř celého pelotonu na konci

druhého z osmi vypsaných okruhů. I když si narazila pravé

koleno a stehenní sval, chtěla v závodě pokračovat. Spadlý řetěz sice nahodila, s deformovanými brzdami, které

jí zablokovaly kolo, však nemohla dohnat ztrátu a raději

vzdala, aby šetřila síly na zimní rychlobruslařskou sezonu. Více informací se můžete dozvědět na internetových

stránkách www.martinasablikova.cz.

Barbora Špotáková se na závěr sezony vrátila ke svým

atletickým začátkům – na mítinku ve francouzském Talence se 15. září poprvé po 10 letech postavila na start sedmiboje. Obsadila sice až šesté místo, výkonem 5880 bodů

si ale vylepšila svůj osobní sedmibojařský rekord. Nejlepší

výkon předvedla v oštěpu, kde hodem přes 60,90 metru

vytvořila sedmibojařský oštěpařský světový rekord. Navíc je stále držitelkou českého rekordu v sedmiboji juniorek. Pokud chcete Báře Špotákové předat vzkaz, můžete

tak učinit prostřednictvím jejích stránek na Facebooku.

–red–, foto Profimedia

Dvanáct stavařů zvedlo za tři dny 720 tun oceli do výšky 16 m

V pátek 14. září začali pracovníci divize 5 zvedat u holešovického břehu druhou část ocelového oblouku Trojského

mostu (foto č. 1). „Také tento díl svařili svářeči z divize 3 ve zdvižené pozici na mostě ze dvou montážních celků,“

popsal Ing. Jiří Lukeš z provozu mostů divize 5, který spolu s Ing. Tomášem Wanglerem zvedání mostu připravil

a řídil. Dílec byl kloubově spojen se zárodkem oblouku, na volné straně byl přes pomocnou věž z materiálu PIŽMO

(foto č. 2) zavěšen na 8 závitových tyčích s průměrem 47 mm; každou zvedal hydraulický válec s nosností 100 tun

(foto č. 3). Válce a matky na tyčích obsluhovali čtyři dělníci, dva technici řídili zdvih dílce a vodorovný posun

závěsného zařízení, svislou pozici tyčí ověřovali pomocí digitální vodováhy a inklinometrů. Polohu dílce, svislost

tyčí a náklony věže nepřetržitě monitorovali také dva geodeti ze společnosti CCE Praha, kteří k tomu využívali totální

stanice (foto č. 4). Při zdvihání (foto č. 5) kontrolovali dělníci a technik z divize 3 svary a otočný čep u zárodku (foto

č. 6). Kompletní zdvih dílce o hmotnosti 720 tun (foto č. 7) provedli pouze tři technici, šest dělníků a dva geodeti

s projektantem. Po 15cm krocích jej za 3 dny zvedli o 16 m (foto č. 8), závěsy se přitom vodorovně posunuly o 2,5 m.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 17/2012 vyšlo 27. 9. 2012 (18/2012 vyjde 16. 10. 2012) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří

Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.