strana 4
tři otázky pro...
iNForMACe / AKtUALitY / zAJíMAvoSti
Kniha o nejlepších
inženýrských stavbách
NAŠe FotorePortáŽ
Mgr. Ludmilu Šimáčkovou, členku výkonného výboru
občanského sdružení Lymfom Help, které při letošní
listopadové akci Daruj krev s Metrostavem bude spolupracovat při náboru jeho zaměstnanců do registru
dárců kostní dřeně.
Čím se sdružení Lymfom Help zabývá?
Naše organizace, která vznikla v roce 2005, je zaměřená
na nefinanční pomoc a podporu pacientům s maligním
lymfomem, to znamená s hematoonkologickou diagnózou, jejich rodinným příslušníkům a blízkým. Poskytujeme jim zejména informační servis, který se týká jejich
nároků a práv v oblasti dostupnosti a možnosti léčby,
sociálně-právního poradenství a životního stylu – tedy výživy, pohybových aktivit, duševní hygieny a podobně. To
vše vykonáváme pomocí různých komunikačních forem,
jako jsou tiskoviny, internetové stránky nebo přednášky.
Nezapomínáme však ani na osvětové působení na veřejnost prostřednictvím různých projektů.
Z jakého důvodu jste se rozhodla věnovat právě činnosti ve sdružení Lymfom Help?
Zažila jsem nadmíru špatnou komunikaci zdravotnického
personálu s mně velmi blízkým člověkem, který onemocněl rakovinou. Proto v práci sdružení Lymfom Help vidím
velký smysl. Domnívám se totiž, a zkušenosti lékařů
i nemocných to jednoznačně potvrzují, že dobře informovaný pacient lépe spolupracuje a zvládá případné těžkosti
a komplikace při i po náročné léčbě.
Proč se vaše sdružení obrátilo právě na společnost
Metrostav, aby se její zaměstnanci nechali zapsat
do registru dárců kostní dřeně?
Ideálním dárcem kostní dřeně je muž ve věku 18–35 let
a v Metrostavu pracují především muži...
1
2
3
Úspěchy i mimo hlavní
sportovní disciplínu
Dobové slavnosti
Metrostav byl jedním z hlavních partnerů festivalu Táborská setkání, který se už pojednadvacáté uskutečnil
ve dnech 14.–16. září ve městě Tábor.
Historické centrum i zelený pás za hradbami Tábora
ožily na tři dny historií první poloviny 15. století, kdy městu vládl husitský vojevůdce Jan Žižka z Trocnova. Slavnosti zahájil v pátek večer pochodňový průvod ukončený
velkolepým ohňostrojem. Sobotu oživil kostýmovaný průvod a v neděli projela městem Žižkova jízda v historických
krojích. Na hlavním pódiu na Žižkově náměstí se střídaly
naše i zahraniční soubory – hudební, taneční i pěvecké.
Na Tržním náměstí se konal středověký řemeslný trh
s vystoupeními středověkých muzikusů, tanečnic, fakírů
či kejklířů a prodejem medoviny a dobových pochoutek.
Na náměstí Mikuláše z Husi nalezl své místo Staročeský
jarmark s ukázkami lidových řemesel. U Housova mlýna
před hradbami se bili rytíři i šermíři.
Celou akci, která proběhla ve Dnech evropského
kulturního dědictví, doprovodil bohatý kulturní program
a mnoho výstav i sportovních soutěží. Jako v minulosti
také letos se Táborská setkání setkala s živým zájmem
nejen obyvatel města, ale i mnoha návštěvníků. Všichni
se už těší na jejich příští ročník.
4
5
6
7
Malý svět techniky
V budově VI. energetické ústředny v Dolní oblasti Vítkovic bude už v říjnu otevřeno nové interaktivní muzeum nazvané Malý svět techniky. Na přestavbě budovy
spolupracovala divize 1 Metrostavu s firmou Subterra.
Scénář výstavy využívá dílo Julesa Verna, které se
stává synonymem pro určitá období vývoje techniky
a průmyslu. Expozice je tak rozdělena do celků podle známých knih Cesta do středu země, Ocelové město, Cesta
kolem světa za 80 dní, Robur dobyvatel, Pán světa, Ze
Země na Měsíc, Plující město a Zmatek nad zmatek.
Návštěvníci v muzeu najdou řadu vynálezů, jež významně poznamenaly technický pokrok u nás i ve světě.
Mohou se těšit na ukázku výroby elektrické energie,
poznání Voltova článku a principu jeho využití. Příznivci
motorů zde uvidí jeho začátky od parního stroje a plynového dmychadla přes elektromotor až po spalovací
motor. Zvláštní lahůdkou pro příznivce techniky bude
část věnovaná letectví a kosmonautice, včetně exponátu
skutečného původního motoru letadla MIG 21. Na děti
čeká mnoho míst, kde si mohou na zajímavých hračkách
vyzkoušet svou zručnost. Více informací najdete na webových stránkách http://svet-techniky-ostrava.cz.
Informační centrum ČKAIT vydalo i za podpory Metrostavu reprezentační čtyřjazyčnou publikaci Inženýrské
stavby zemí Visegrádské čtyřky. Mezi šesti stavbami,
které reprezentují Českou republiku, je i trojice, na
které se významnou měrou podílela naše společnost.
Vybrané tuzemské stavby musely být dokončeny po
revolučních změnách na přelomu 80. a 90. let minulého
století a vybírali je všichni členové představenstva ČKAIT
a prezidia ČSSI – každý z nich jich navrhl osm. Šest nejčastěji zmíněných pak bylo zařazeno do publikace.
Ocenění si zasloužily vysouvané tunely pražského metra pod Vltavou, které na trase C provedl jako dodavatel
stavby Metrostav; spolupracovaly s ním i společnosti Zakládání staveb a TBG Metrostav. Další vybranou stavbou,
pro niž Metrostav vyráběl ocelovou nosnou konstrukci,
bylo zastřešení Sazka arény. Do třetice je zmíněna stavba
Národní technické knihovny v Dejvicích, na jejíž výstavbě
se Metrostav významnou měrou podílel jako lídr dodavatelského sdružení.
Šestici nejlepších inženýrských staveb České republiky doplňují letmo betonovaná část mostu přes údolí
Berounky na jihozápadní části Pražského okruhu, přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně a Dlouhá lávka
v Českých Budějovicích.
Ze slovenských staveb se ve výběru ocitly i mosty
Appolo a Lafranconi v Bratislavě, které stavěl Doprastav.
Čtyřjazyčná publikace je určena pro pracovníky inženýrských organizací v zemích Visegrádské čtyřky.
8
Rychlobruslařka Martina Sáblíková i oštěpařka Barbora Špotáková (foto), jež Metrostav podporuje, v létě
závodily i v jiných disciplínách, než ve kterých kralují
světovým tabulkám. A obě uspěly – Martina zazářila
na cyklistickém mistrovství světa a Bára si zlepšila
osobní rekord v atletickém sedmiboji. Gratulujeme!
Na šampionátu v nizozemské provincii Limburg obsadila 18. září Martina Sáblíková deváté místo v cyklistické
časovce. Umístěním v elitní desítce výrazně vylepšila výsledek z loňského šampionátu v Kodani, kde při premiéře
mezi cyklistkami kategorie Elite skončila na 28. pozici,
a přišla tak o šanci startovat na letních olympijských
hrách v Londýně. „Martina jela dobře. Opravdu jsem jí do
toho moc nekecal, jenom jsem ji chválil,“ zhodnotil výkon
své svěřenkyně trenér Petr Novák.
O čtyři dny později však měla Martina Sáblíková
smůlu. Ve vůbec prvním závodě s hromadným startem,
jejž na mistrovství světa v cyklistice absolvovala, ukončil
její ambice hromadný pád téměř celého pelotonu na konci
druhého z osmi vypsaných okruhů. I když si narazila pravé
koleno a stehenní sval, chtěla v závodě pokračovat. Spadlý řetěz sice nahodila, s deformovanými brzdami, které
jí zablokovaly kolo, však nemohla dohnat ztrátu a raději
vzdala, aby šetřila síly na zimní rychlobruslařskou sezonu. Více informací se můžete dozvědět na internetových
stránkách www.martinasablikova.cz.
Barbora Špotáková se na závěr sezony vrátila ke svým
atletickým začátkům – na mítinku ve francouzském Talence se 15. září poprvé po 10 letech postavila na start sedmiboje. Obsadila sice až šesté místo, výkonem 5880 bodů
si ale vylepšila svůj osobní sedmibojařský rekord. Nejlepší
výkon předvedla v oštěpu, kde hodem přes 60,90 metru
vytvořila sedmibojařský oštěpařský světový rekord. Navíc je stále držitelkou českého rekordu v sedmiboji juniorek. Pokud chcete Báře Špotákové předat vzkaz, můžete
tak učinit prostřednictvím jejích stránek na Facebooku.
–red–, foto Profimedia
Dvanáct stavařů zvedlo za tři dny 720 tun oceli do výšky 16 m
V pátek 14. září začali pracovníci divize 5 zvedat u holešovického břehu druhou část ocelového oblouku Trojského
mostu (foto č. 1). „Také tento díl svařili svářeči z divize 3 ve zdvižené pozici na mostě ze dvou montážních celků,“
popsal Ing. Jiří Lukeš z provozu mostů divize 5, který spolu s Ing. Tomášem Wanglerem zvedání mostu připravil
a řídil. Dílec byl kloubově spojen se zárodkem oblouku, na volné straně byl přes pomocnou věž z materiálu PIŽMO
(foto č. 2) zavěšen na 8 závitových tyčích s průměrem 47 mm; každou zvedal hydraulický válec s nosností 100 tun
(foto č. 3). Válce a matky na tyčích obsluhovali čtyři dělníci, dva technici řídili zdvih dílce a vodorovný posun
závěsného zařízení, svislou pozici tyčí ověřovali pomocí digitální vodováhy a inklinometrů. Polohu dílce, svislost
tyčí a náklony věže nepřetržitě monitorovali také dva geodeti ze společnosti CCE Praha, kteří k tomu využívali totální
stanice (foto č. 4). Při zdvihání (foto č. 5) kontrolovali dělníci a technik z divize 3 svary a otočný čep u zárodku (foto
č. 6). Kompletní zdvih dílce o hmotnosti 720 tun (foto č. 7) provedli pouze tři technici, šest dělníků a dva geodeti
s projektantem. Po 15cm krocích jej za 3 dny zvedli o 16 m (foto č. 8), závěsy se přitom vodorovně posunuly o 2,5 m.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 17/2012 vyšlo 27. 9. 2012 (18/2012 vyjde 16. 10. 2012) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.