Zaměstnanci Metrostavu
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str.
4
navštívili
své budoucí
sídlo
2. října 2013 / 17 / XXV
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Mgr. Tomáše Zámečníka,
personálního ředitele MTS str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Moderní architektura se špičkovou
technologií str. 2
Divize 3 úspěšně dokončila první
běloruskou zakázku str. 3
Tunely z Helsinek do Espoo
Novostavba vily pro sběratele
klasických aut str. 3
Krátce / Aktuálně
Personální změny v Metrostavu
Ing. Radim Čáp z divize 4 byl 1. srpna ustanoven do
propůjčené funkce ředitele výstavby Polsko. Obchodním
náměstkem divize 4 se 1. října stal Ing. Bohumil Rohn.
Přechodným zastupováním technického náměstka divize 4
Ing. Martina Kulhavého, který dnes pracuje v Polsku na
stavbě S8 ve Varšavě, byl od 1. září pověřen Ing. David
Stempák. Úsek obchodního náměstka divize 6 od 1. září
řídí Ing. Karel Vojáček. Vedoucím organizační složky
v Chorvatsku se i za Metrostav stal Alen Novosad.
Darujte krev
Připojte se v pátek 11. října
k již 16. akci Daruj krev
s Metrostavem. Uskuteční
se stejně jako v minulých
letech dopoledne od 7,30
do 11,30 hodin v centrále
společnosti v Koželužské
ulici v Praze 8. Dobrovolní dárci se při ní mohou souběžně
přihlásit i do registru dárců kostní dřeně. Rezervace účasti
na konkrétní hodinu je jako obvykle možná na firemním
intranetu. Předem děkujeme všem, kdo se akce zúčastní.
www.sejdemesevparku.cz
Stěhování do Palmovka Parku II by mělo
proběhnout přesně podle harmonogramu.
Na www.sejdemesevparku.cz najdete
pracovní postupy a rozsah požadovaných
činností od stěhovací firmy v součinnosti
se souvisejícími povinnostmi pracovníků
Metrostavu.
Tunely u Ejpovic vyrazí S-799
Zástupci Metrostavu a společnosti Herrenknecht podepsali
12. září smlouvu na výrobu stroje, jímž pracovníci divize 5
vyrazí železniční tunely Homolka a Chlum na trase
Rokycany–Plzeň. Bude se jednat o konvertibilní TBM,
který bude schopen pracovat v režimech EPB i HardRock.
Přiveze jej 72 kamionů a po smontování bude stroj s téměř
desetimetrovou řeznou hlavou měřit 110 m a vážit 1800 t.
Změny při správě nemovitostí
Prvního října zahájila činnost firma Metrostav Facility s.r.o.
Její zaměstnanci budou zajišťovat centralizovanou správu
nemovitého majetku Skupiny Metrostav a služby pro
všechny nájemníky v rámci portfolia jejích nemovitostí.
Zároveň s tím zaniká ÚSNM na centrále Metrostavu.
V úterý 24. září byl slavnostně zakončen projekt výstavby kanalizace v Havířově. Sdružení, ve kterém
byl lídrem tým severomoravského regionu divize 1
pod vedením Pavla Szmeka, zde vybudovalo 45 km
kanalizace s 11 čerpacími stanicemi a dvěma ČOV.
Práce skončily s dvouměsíčním předstihem, jak jsme
informovali v novinách číslo 12–13/2013. Symbolickou pásku při ukončení stavby přestřihl i obchodní
ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský (druhý zprava).
Finskou metropoli Helsinky a její západní souměstí Espoo propojily poprvé v historii tunely metra.
V 1,3 km dlouhém úseku stavby Karhussaari je vyrazili a zajistili definitivním ostěním pracovníci divize 5
vedení Ing. Václavem Pavlovským. Všechny stavební
objekty ve svém sektoru dokončili během pouhých
25 měsíců. Dnes už v podzemí pracují jen zaměstnanci
Destia Oy, místní partnerské firmy Metrostavu, kteří
dodávají vnitřní vybavení tunelů, dnes zejména pochozí lávky, a v šachtách betonují lezní oddělení.
„Práce Metrostavu na úseku oficiálně nazvaném LU6E
Länsimetro skončily posledního července. V současnosti
investorovi předáváme stavební dokumentaci,“ říká vedoucí projektu Ing. Pavlovský, který zároveň řídí organizační složku Metrostavu ve Finsku. Raziči divize 5 začali
pod jeho vedením pracovat na zakázce koncem června
roku 2011. Zahrnovala nejen vybudování 1,3 km dlouhého úseku dvojice jednokolejných traťových tunelů metra
s profilem 36,2 m² (titulní foto) a propojkami po 250 m, ale
i vybudování tří technologických komor, z nichž ta největší
měla profil výrubu 383 m² (malé foto), a trojice větracích
šachet s průměrem 9 metrů a hloubkou až čtyřicet.
Ražbu tunelů severskou metodou Drill&Blast provedli
raziči souběžně ze čtyř čeleb, zčásti přitom pracovali
i 20 m pod dnem Finského zálivu. Vzhledem k tomu, že
rozpojovaná hornina v jejich úseku byla nekompaktní
a do stavby vnikala puklinami podzemní voda, museli
hojně používat injektáže a pracovat pod ochranou samozávrtných IBO deštníků. „I když přítoky vody do stometrové délky tunelu nepřesáhly očekávaných deset litrů
za minutu, překročili jsme během stavby čtyřikrát plánovanou výměru mirkocementů pro injektáže. Nakonec jsme
jich spotřebovali téměř 1,3 milionu kilogramů. Použili
jsme také přes 9000 kg polyuretanů, projekt jich přitom
předpokládal jen 150 kg,“ popisuje záludnosti zakázky
Ing. Pavlovský a dodává, že významné navýšení objemu
injektážních prací způsobilo dílčí zpoždění ražeb, které
probíhaly v těsné blízkosti obytné zástavby, a omezovaly
je proto velmi přísné hlukové a seizmické limity.
„Když pominu obtíže s ražbou velkých profilů technologických komor, injektáže a seizmiku trhacích prací,
musím konstatovat, že z celého projektu bylo nejnáročnější pracovat v kulturně a jazykově odlišném prostředí.
S technickými záludnostmi si už s našimi zkušenostmi
umíme poměrně rychle poradit. Zato věci, které doma
ani nevnímáme, působí v zahraničí problémy. A to se lidé
ve Skandinávii k sobě chovají ohleduplněji než u nás,“
vzpomíná Ing. Pavlovský, který zde před projektem Karhussaari úspěšně dokončil i stavbu přístupových štol
k budoucí podzemní dráze – tunely Koivusaari, Myllykallio
a Lauttasaari. Do portfolia staveb ve Finsku, které v nedávné minulosti řídil, patří také vybudování dvou servisních tunelů pro komplex Kalasatama.
Práce na helsinském metru se divizi 5 podařily díky
zkušeným zaměstnancům, kteří se vyrovnali s odloučením od rodin i se studeným severským počasím. Až
na podzim roku 2015 poprvé vyjedou na novou linku
metra z Helsinek do Espoo vlaky s cestujícími, bude snad
divize 5 ve Finsku pracovat už na dalších zakázkách. Práce
ve Skandinávii se jí totiž daří ke spokojenosti investorů,
a v současné době má proto na dosah dodávku velice zajímavého mostu v Helsinkách pro svého místního partnera,
finskou společnost Destia Oy.
Lenka Svobodová, foto Václav Pavlovský
Začátek se zpožděním
V Pelhřimově se dočkali. S dvouletým zpožděním,
způsobeným spory kolem výběrového řízení na dodavatele stavby, zde byla 12. září slavnostně zahájena
rekonstrukce a intenzifikace místní čistírny odpadních
vod (na foto vlevo ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc). Projekt
ve sdružení povede tým Ing. Michala Kratěny z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina.
„Za rok a půl musíme při zachování provozu rozšířit
a upravit současnou ČOV tak, aby splňovala aktuální legislativní požadavky,“ vysvětluje účel stavby Ing. Kratěna
a dodává: „Spolu s námi se na zakázce podílejí i společnosti VHZ-DIS, AGOS stavební a. s. Pelhřimov a HABAU
CZ. My budeme mít konkrétně za úkol zemní práce, výstavbu železobetonových nádrží, zámečnické konstrukce
a trubní propoje. Vybudujeme také provozní soubor motorové rozvody a MaR a všechny areálové komunikace. Pomáhat nám při tom budou vlastní betonáři a zaměstnanci
firmy Zakládání staveb, kteří provedou štětové stěny.“
ČOV v Pelhřimově je navržena jako mechanicko-biologická s technologií nízkozatížené aktivace s biologickou
nitrifikací a denitrifikací a s chemickým srážením fosforu
ve třetím stupni. Rozšíření její kapacity o 7000 ekvivalentních obyvatel umožní další rozvoj města. Zvýšení
a stabilizace účinnosti čištění odpadních vod potom přispěje i k lepší ochraně říčky Bělá, která přes Hejlovku plní
Želivku – zásobárnu pitné vody pro Prahu. Výsledky práce
kolegů z divize 6 tak pocítí celých 12 % obyvatel ČR.