Zaměstnanci Metrostavu

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str.

4

navštívili

své budoucí

sídlo

2. října 2013 / 17 / XXV

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Mgr. Tomáše Zámečníka,

personálního ředitele MTS str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Moderní architektura se špičkovou

technologií str. 2

Divize 3 úspěšně dokončila první

běloruskou zakázku str. 3

Tunely z Helsinek do Espoo

Novostavba vily pro sběratele

klasických aut str. 3

Krátce / Aktuálně

Personální změny v Metrostavu

Ing. Radim Čáp z divize 4 byl 1. srpna ustanoven do

propůjčené funkce ředitele výstavby Polsko. Obchodním

náměstkem divize 4 se 1. října stal Ing. Bohumil Rohn.

Přechodným zastupováním technického náměstka divize 4

Ing. Martina Kulhavého, který dnes pracuje v Polsku na

stavbě S8 ve Varšavě, byl od 1. září pověřen Ing. David

Stempák. Úsek obchodního náměstka divize 6 od 1. září

řídí Ing. Karel Vojáček. Vedoucím organizační složky

v Chorvatsku se i za Metrostav stal Alen Novosad.

Darujte krev

Připojte se v pátek 11. října

k již 16. akci Daruj krev

s Metrostavem. Uskuteční

se stejně jako v minulých

letech dopoledne od 7,30

do 11,30 hodin v centrále

společnosti v Koželužské

ulici v Praze 8. Dobrovolní dárci se při ní mohou souběžně

přihlásit i do registru dárců kostní dřeně. Rezervace účasti

na konkrétní hodinu je jako obvykle možná na firemním

intranetu. Předem děkujeme všem, kdo se akce zúčastní.

www.sejdemesevparku.cz

Stěhování do Palmovka Parku II by mělo

proběhnout přesně podle harmonogramu.

Na www.sejdemesevparku.cz najdete

pracovní postupy a rozsah požadovaných

činností od stěhovací firmy v součinnosti

se souvisejícími povinnostmi pracovníků

Metrostavu.

Tunely u Ejpovic vyrazí S-799

Zástupci Metrostavu a společnosti Herrenknecht podepsali

12. září smlouvu na výrobu stroje, jímž pracovníci divize 5

vyrazí železniční tunely Homolka a Chlum na trase

Rokycany–Plzeň. Bude se jednat o konvertibilní TBM,

který bude schopen pracovat v režimech EPB i HardRock.

Přiveze jej 72 kamionů a po smontování bude stroj s téměř

desetimetrovou řeznou hlavou měřit 110 m a vážit 1800 t.

Změny při správě nemovitostí

Prvního října zahájila činnost firma Metrostav Facility s.r.o.

Její zaměstnanci budou zajišťovat centralizovanou správu

nemovitého majetku Skupiny Metrostav a služby pro

všechny nájemníky v rámci portfolia jejích nemovitostí.

Zároveň s tím zaniká ÚSNM na centrále Metrostavu.

V úterý 24. září byl slavnostně zakončen projekt výstavby kanalizace v Havířově. Sdružení, ve kterém

byl lídrem tým severomoravského regionu divize 1

pod vedením Pavla Szmeka, zde vybudovalo 45 km

kanalizace s 11 čerpacími stanicemi a dvěma ČOV.

Práce skončily s dvouměsíčním předstihem, jak jsme

informovali v novinách číslo 12–13/2013. Symbolickou pásku při ukončení stavby přestřihl i obchodní

ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský (druhý zprava).

Finskou metropoli Helsinky a její západní souměstí Espoo propojily poprvé v historii tunely metra.

V 1,3 km dlouhém úseku stavby Karhussaari je vyrazili a zajistili definitivním ostěním pracovníci divize 5

vedení Ing. Václavem Pavlovským. Všechny stavební

objekty ve svém sektoru dokončili během pouhých

25 měsíců. Dnes už v podzemí pracují jen zaměstnanci

Destia Oy, místní partnerské firmy Metrostavu, kteří

dodávají vnitřní vybavení tunelů, dnes zejména pochozí lávky, a v šachtách betonují lezní oddělení.

„Práce Metrostavu na úseku oficiálně nazvaném LU6E

Länsimetro skončily posledního července. V současnosti

investorovi předáváme stavební dokumentaci,“ říká vedoucí projektu Ing. Pavlovský, který zároveň řídí organizační složku Metrostavu ve Finsku. Raziči divize 5 začali

pod jeho vedením pracovat na zakázce koncem června

roku 2011. Zahrnovala nejen vybudování 1,3 km dlouhého úseku dvojice jednokolejných traťových tunelů metra

s profilem 36,2 m² (titulní foto) a propojkami po 250 m, ale

i vybudování tří technologických komor, z nichž ta největší

měla profil výrubu 383 m² (malé foto), a trojice větracích

šachet s průměrem 9 metrů a hloubkou až čtyřicet.

Ražbu tunelů severskou metodou Drill&Blast provedli

raziči souběžně ze čtyř čeleb, zčásti přitom pracovali

i 20 m pod dnem Finského zálivu. Vzhledem k tomu, že

rozpojovaná hornina v jejich úseku byla nekompaktní

a do stavby vnikala puklinami podzemní voda, museli

hojně používat injektáže a pracovat pod ochranou samozávrtných IBO deštníků. „I když přítoky vody do stometrové délky tunelu nepřesáhly očekávaných deset litrů

za minutu, překročili jsme během stavby čtyřikrát plánovanou výměru mirkocementů pro injektáže. Nakonec jsme

jich spotřebovali téměř 1,3 milionu kilogramů. Použili

jsme také přes 9000 kg polyuretanů, projekt jich přitom

předpokládal jen 150 kg,“ popisuje záludnosti zakázky

Ing. Pavlovský a dodává, že významné navýšení objemu

injektážních prací způsobilo dílčí zpoždění ražeb, které

probíhaly v těsné blízkosti obytné zástavby, a omezovaly

je proto velmi přísné hlukové a seizmické limity.

„Když pominu obtíže s ražbou velkých profilů technologických komor, injektáže a seizmiku trhacích prací,

musím konstatovat, že z celého projektu bylo nejnáročnější pracovat v kulturně a jazykově odlišném prostředí.

S technickými záludnostmi si už s našimi zkušenostmi

umíme poměrně rychle poradit. Zato věci, které doma

ani nevnímáme, působí v zahraničí problémy. A to se lidé

ve Skandinávii k sobě chovají ohleduplněji než u nás,“

vzpomíná Ing. Pavlovský, který zde před projektem Karhussaari úspěšně dokončil i stavbu přístupových štol

k budoucí podzemní dráze – tunely Koivusaari, Myllykallio

a Lauttasaari. Do portfolia staveb ve Finsku, které v nedávné minulosti řídil, patří také vybudování dvou servisních tunelů pro komplex Kalasatama.

Práce na helsinském metru se divizi 5 podařily díky

zkušeným zaměstnancům, kteří se vyrovnali s odloučením od rodin i se studeným severským počasím. Až

na podzim roku 2015 poprvé vyjedou na novou linku

metra z Helsinek do Espoo vlaky s cestujícími, bude snad

divize 5 ve Finsku pracovat už na dalších zakázkách. Práce

ve Skandinávii se jí totiž daří ke spokojenosti investorů,

a v současné době má proto na dosah dodávku velice zajímavého mostu v Helsinkách pro svého místního partnera,

finskou společnost Destia Oy.

Lenka Svobodová, foto Václav Pavlovský

Začátek se zpožděním

V Pelhřimově se dočkali. S dvouletým zpožděním,

způsobeným spory kolem výběrového řízení na dodavatele stavby, zde byla 12. září slavnostně zahájena

rekonstrukce a intenzifikace místní čistírny odpadních

vod (na foto vlevo ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc). Projekt

ve sdružení povede tým Ing. Michala Kratěny z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina.

„Za rok a půl musíme při zachování provozu rozšířit

a upravit současnou ČOV tak, aby splňovala aktuální legislativní požadavky,“ vysvětluje účel stavby Ing. Kratěna

a dodává: „Spolu s námi se na zakázce podílejí i společnosti VHZ-DIS, AGOS stavební a. s. Pelhřimov a HABAU

CZ. My budeme mít konkrétně za úkol zemní práce, výstavbu železobetonových nádrží, zámečnické konstrukce

a trubní propoje. Vybudujeme také provozní soubor motorové rozvody a MaR a všechny areálové komunikace. Pomáhat nám při tom budou vlastní betonáři a zaměstnanci

firmy Zakládání staveb, kteří provedou štětové stěny.“

ČOV v Pelhřimově je navržena jako mechanicko-biologická s technologií nízkozatížené aktivace s biologickou

nitrifikací a denitrifikací a s chemickým srážením fosforu

ve třetím stupni. Rozšíření její kapacity o 7000 ekvivalentních obyvatel umožní další rozvoj města. Zvýšení

a stabilizace účinnosti čištění odpadních vod potom přispěje i k lepší ochraně říčky Bělá, která přes Hejlovku plní

Želivku – zásobárnu pitné vody pro Prahu. Výsledky práce

kolegů z divize 6 tak pocítí celých 12 % obyvatel ČR.