strana 2
Nové stavebniny
Ptáme se
Koncem srpna otevřela společnost Metrostav stavebniny – dříve METROS – novou prodejnu v Kamýcké ulici
v Praze 6-Sedlci (mapa). Oproti současné nabídce ve
stavebním dvoře Horní Počernice, která je přizpůsobena potřebám Skupiny Metrostav, je sortiment v Sedlci
významně širší. Zdejší provozovna by totiž měla sloužit
i externím odběratelům – maloobchodním zákazníkům,
živnostníkům a menším stavebním firmám.
Skladové plochy sedlckého areálu (foto č. 1) dosahují
zhruba 3000 m². Jeho součástí jsou dvě haly, vlastní
prodejna a technické zázemí. U příjezdu poutá pozornost
zákazníků výstava venkovní betonové dlažby (foto č. 2).
Zahradní program doplňuje nabídka mulčovací kůry, různých substrátů či hadic a spojek. Prodejna (foto č. 3), sestavená ze čtyř staveništních kontejnerů divize 11, nabízí
překvapivě širokou škálu zboží: ruční i elektrické nářadí,
malířské potřeby, ochranné pracovní pomůcky, spojovací
materiál, stavební chemii, elektromateriál, kotouče, spárovací hmoty, barvy-laky a potřeby pro obkladače.
V halách (foto č. 4) se tu skladují především tepelné
izolanty, suché maltové a omítkové směsi, kompletní
sortiment na suchou stavbu – sádrokartony a příslušenství – či kovové profily pro omítky a zateplení. Ve vnějších
skladech nalezly své místo zdicí materiály, betonové zboží, kanalizační a drenážní systémy či hutní výrobky.
Úplná nabídka zboží nové prodejny stavebnin bude
během následujících měsíců zveřejněna v e-shopu na adrese www.mstavebniny.cz. Zaměstnanci firem Skupiny
Metrostav zde mohou využít trvalou slevu ve výši 10 %
na veškerý stálý skladový sortiment, mimo akční zboží.
SUCHDOL
Ka
mý
Ro
ck
á
zto
SEDLEC
Kam
ýcká
Rozto
cká
LYSOLAJE
1
ck
á
Mgr. Tomáše Zámečníka, MBA,
personálního ředitele Metrostavu
Moderní architektura se špičkovou technologií
V poslední době dochází k oživení prodeje bytů. Svědčí
o tom i nové developerské záměry, mezi které patří
také výstavba 114 bytových a 5 komerčních jednotek,
jež ve třech obytných domech v pražském Hloubětíně
navrhli autoři z ateliéru MS architekti a pro společnost
JRD je postaví tým Ing. Přemysla Duška z divize 6.
Výstavbu Parku Hloubětín zahájil v pátek 13. září 2013
poklep na základní kámen. Bez ohledu na pro někoho nešťastné datum jej za Metrostav bez obav z výsledku díla
provedl výrobní náměstek divize 6 Ing. Petr Benda (foto
uprostřed). Na dnes dost zanedbané zelené ploše s parkovištěm u rušné Poděbradské ulice vyroste díky jeho
divizi do dubna 2016 trojice nízkoenergetických domů.
Svou estetikou, účelností i špičkovým technologickým
vybavením zaručí nejen komfort, ale i klidný život obyvatelům 114 zdejších nových bytových jednotek. Domy,
označované písmeny A, B a C, jsou totiž navrženy tak,
aby pozemek odstínily od dopravního ruchu a vytvořily ve
svém středu klidnou parkovou oázu (vizualizace). Akustickou pohodu uvnitř objektů zaručí třeba sádrokartonové
předstěny a okna s izolačním trojsklem.
„Objekty postavíme postupně ve třech etapách. Po
přeložkách sítí začneme podzemním parkingem ve východní části staveniště a domem B. Až budou garáže
v předčasném užívání, zahájíme výstavbu domu C a související infrastruktury. Zakázku uzavřeme západní částí
podzemních garáží a bytovým domem A včetně terénních
a sadových úprav,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Dušek.
Všechny tři domy by měly mít základovou desku podepřenou velkoprůměrovými vrtanými pilotami a vytvoří
je kombinovaný nosný systém z železobetonových mo-
nolitických stropů a stěn, které doplní nosné vyzdívky.
Pěti- až šestipodlažní budovy s hrubou podlažní plochou
přes 23 600 m² obsáhnou celkem 114 bytů ve velikosti od
1+kk do 4+kk, pět komerčních jednotek a 213 parkovacích
stání. Ta budou sloužit i okolním obyvatelům namísto
zrušeného parkoviště v místě stavby.
Na obvodovém plášti budov, které rozčlení nepravidelné střídání prosklených ploch a polozapuštěných balkonů
a lodžií, se vedle bílé a šedé omítky výrazně projeví i dřevěné fasádní obklady a plech, který bude dekorovat horní
ustupující podlaží. Nejvýraznějším rysem Parku Hloubětín
však bude jeho technické řešení. Domy jsou navrženy jako
energeticky pasivní stavby vybavené centrálním nuceným
větráním všech bytových i nebytových jednotek. Jeho
součástí bude i řízené udržování optimální hladiny vlhkosti, které zabraní tvorbě plísní a bakterií. Dnes zanedbaná
hloubětínská lokalita tak i díky divizi 6 už brzy nabídne
komfortní, estetické a účelně řešené bydlení.
–ls–, foto JH, vizualizace MS architekti
Důlní technika pro malé i velké profily
2
3
4
Divize 11 obhospodařuje a nabízí kolem sedmdesáti
stavebních strojů pro práci v podzemí. Stará se o ně
čtveřice techniků a devět opravářů střediska důlní
techniky, které od ledna 2013 vede Jiří Chalupský.
Kolegům z divizí 1 a 5 nabízí nejen obchodní a technickou spolupráci při cenových nabídkách, ale zejména
kompletní balíčky služeb, které zahrnují zapůjčení pojištěného stroje s úplnými revizemi a opravárenským
servisem. Obsluha si je může vyzkoušet i na novém
polygonu v areálu stavebního dvora Horní Počernice.
„Nastavili jsme nabídku tak, aby uživatel pocítil efekt
zapůjčení stroje nejen po stránce technické, ale i ekonomické. Důlní techniku dodáváme v souladu s požadovanou legislativou a staráme se o ni od pořízení, pojištění,
revize a zaučení strojníků přes opravárenský servis na
stavbě až po zajištění její rentability,“ říká Jiří Chalupský
a dodává: „Zřídili jsme nově call centrum, které pracuje
nejen ve všední dny, ale také o víkendech a svátcích
v prodloužené pracovní době od 6 do 17 hodin. V případě
zapůjčení naší techniky do nepřetržitého provozu plánujeme servis rozšířit na 24 hodin denně. Kontakty na call
centrum a další informace najdete na intranetu divize 11.“
Stroje Metrostavu pro ražbu tunelů malých profilů
a hloubení šachet, které středisko důlní techniky spravuje,
jsou dnes nasazené nejen na jeho stavbách – v Jablonci,
na Blance či metru V.A, ale pracují i pro externí firmy, třeba na ražbách kolektoru v Karlíně. Divize 11 by jejich park
chtěla výhledově doplnit i o malý vrtací vůz, stroje pro
vrtání a osazování kotev či pro manipulaci s materiálem
a o carmix – kubíkový domíchávač betonu.
„Naše velká důlní technika bohužel na nasazení čeká,“
pokračuje vedoucí střediska a popisuje: „Pro NRTM jsme
schopni dodat vybavení pro práce na pěti čelbách najednou. Očekáváme, že by mohlo najít uplatnění při ražbách
propojek na Ejpovickém tunelu nebo na soutěžených zakázkách na Slovensku. Některé naše stroje a vybavení také připravujeme pro islandský projekt Nordfjarðargöng.“
Na Island se chystá třeba stroj Meyco Potenza (ilustrační foto) pro stříkání betonové směsi. Po práci ve finském podzemí se v Praze podrobuje generální opravě. Na
nasazení se připravuje i druhý ventilátor Cogemacoustic,
speciálně určený pro tento projekt. Také vodárna vyráběná na zakázku pro dodávku technologické vody s čerpadly ve vytápěném kontejneru poputuje na Island z České
republiky. Bude schopna překonat převýšení až 80 m.
„Novinkou našeho střediska je zkušební polygon,
který uvádíme do provozu v areálu SDHP. V plné zátěži
zde můžeme testovat důlní vrtačky, montážní plošiny,
dampry i nakladače. V přípravě je i zkušební místo pro
stříkací stroje. Zákazník si tak bude moci na stavbu odvézt
odzkoušenou techniku,“ uzavírá Jiří Chalupský.
Od letošního 1. dubna je personálním ředitelem Metrostavu Mgr. Tomáš Zámečník. Po studiích psychologie
na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci
pracoval tři roky pro mezinárodní personální agenturu,
následujících osm let působil v manažerských pozicích
v bankovním sektoru, vždy v oblasti řízení lidských
zdrojů. V roce 2007 proto do Metrostavu nastoupil už
s bohatými zkušenostmi. Rok pracoval jako expert,
dalších pět let byl zástupcem personálního ředitele.
Čím se v současnosti váš úsek nejvíc zabývá?
Právě dokončujeme déle než rok trvající projekt aktualizovaného modelu personálního řízení, který reaguje na nadcházejí centralizaci firmy. Funkční bude od 1. listopadu,
do plného provozu vstoupí začátkem nového roku. Jinak
samozřejmě pokračujeme v běžných denních činnostech.
Jak bude nové personální řízení vypadat?
Část agendy, kterou dnes zabezpečují personální útvary
divizí, převádíme do nového centrálního útvaru personálních služeb, kde bude mít každá divize svého personalistu.
Ten poskytne zaměstnancům veškerý potřebný personální servis, tedy administrativní a pracovněprávní agendu,
a bude s nimi i v přímém osobním kontaktu. V divizi pak
vznikne pozice personálního manažera, který se stane
členem jejího vedení a bude se víc než dnes věnovat strategičtějším tématům personálního řízení, to je přímé práci
s lidmi, poradenství, konzultacím a případně i koučování.
Chystáte ještě nějaké další novinky?
V nových prostorách Palmovka Parku II vznikne Centrum
vzdělávání Skupiny Metrostav, jehož tým bude nově připravovat a zabezpečovat program rozvoje zaměstnanců
všech jejích členů centrálně – samozřejmě se znalostí
potřeb a zachováním firemních specifik. Vytvoří se tak jedinečná platforma pro setkávání širokého spektra pracovníků. Věřím, že to přispěje k lepšímu vzájemnému poznání
a přenosu zkušeností ve Skupině nejen formální cestou.
Změní centralizace počet zaměstnanců Metrostavu?
Jedním z přínosů centralizace bude vyšší míra efektivity
práce, což v některých případech znamená, že určitou
činnost nemusí po sestěhování vykonávat stejný počet
zaměstnanců jako dosud. Podstatné bude, aby všechny
agendy fungovaly dobře a optimálně, s vyšší kvalitou než
v současnosti, a přitom zůstala zachována dostatečná míra zastupitelnosti. K určitému snížení počtu zaměstnanců,
kteří dnes vykonávají stejnou práci, však dojde.
Jaká další témata jsou pro vás aktuální?
Těch je celá řada. Vzhledem k tomu, jak se dlouhodobě
vyvíjí situace na stavebním trhu, bude potřeba odvádět
mimořádně dobrou práci na všech úrovních a počítat
s tím, že ne všechno bude možné dělat způsobem, na
který jsme dosud zvyklí. A tady by měl začít každý sám
u sebe. Jen tak můžeme do budoucna zachovat dostatek
práce pro naše zaměstnance, což je jasná priorita firmy.
Mám-li zmínit konkrétní důležitá témata, kterými se zabýváme, nemohu vynechat například vyhledávání vhodných
zaměstnanců a nutnost jejich přípravy na realizaci zakázek v zahraničí, dlouhodobou práci s jazykově vybavenými
absolventy vysokých škol a se smluvními žáky – budoucími kvalifikovanými dělníky, bez kterých se firma neobejde.
Čím byste chtěl přispět k úspěchům Metrostavu?
Oblast personálního řízení není podle mě jen servis pro
zaměstnance, i když ten je jejím základem. Díky dlouholeté úspěšné práci mého předchůdce, PhDr. Josefa
Škorpila, je nač navazovat. Důležitým úkolem nás personalistů je rozumět současným i budoucím obchodním
a podnikatelským potřebám firmy a umět na ně reagovat
například tím, že pro ni najdeme nové perspektivní posily
a pomůžeme s odborným i osobnostním rozvojem současných zaměstnanců. Já osobně si velmi vážím lidí, kteří
v Metrostavu pracují, a cítím za ně odpovědnost. Řada
z nich je zde mnoho let a to není u všech firem samozřejmostí. Rád bych spolu se svým týmem dlouhodobě přispíval k tomu, aby se Metrostavu i všem zaměstnancům
dařilo a abychom se udrželi na vlně dosavadního úspěchu.