strana 4

i n f o r ma c e / ak t u a l i t y / za j í ma v o s t i

Pomoc při výuce

Různé způsoby pomoci

n a š e FOTORE P ORTÁ Ž

Metrostav už tradičně obohacuje program spolupráce

nejen s vysokými, ale i se středními a dnes i základními školami o exkurze na některé své zajímavé stavby.

Nezastupitelné místo mezi nimi má severozápadní část

Městského okruhu – tunelový komplex Blanka.

Díky vedení divizí 2 a 5, tiskovému mluvčímu Metrostavu Ing. Františku Polákovi, Aleně Cucové z Informačního

střediska Městského okruhu a projektovým týmům jednotlivých staveb už měli studenti a pedagogové na Blance

možnost poznat v praxi mnoho technologií a postupů.

Pro představu, kolik návštěvníků ze škol stavbou prošlo od září 2008 do konce srpna 2013, uvádí Alena Cucová

jejich přehled (graf). Součet je neuvěřitelný – 4 858!

Je velmi potěšující, že tato forma spolupráce stále

pokračuje, neboť právě tímto způsobem je možné vzbudit

zájem o techniku a technické obory již u žáků základních

a středních škol. Studenti vysokých škol si zase při exkurzích mohou ověřit teoretické znalosti, obohatit je o praktické poznatky a získat zájem o zaměstnání v Metrostavu.

Na závěr chci poděkovat všem, kdo se na přípravě

těchto akcí podílejí a studentům i pedagogům věnují svůj

čas a předávají cenné zkušenosti.

P hD r. L en k a L a ň o v á

1

Počet žáků a studentů dle druhu škol

na exkurzích stavby MO Blanka v letech 2008–2013

2008

2009

2010

2011

2012

2013

(k 31. 8.)

ZŠ

SŠ

VŠ

0

200

400

600

800

2

Mezinárodní workshop

V rámci dlouhodobé odborné spolupráce s vysokými

školami se PhDr. Lenka Laňová z útvaru personálního marketingu Metrostavu zúčastnila mezinárodního

workshopu Realizace staveb – teorie a praxe. Za podpory EU jej uspořádala Fakulta stavební VUT v Brně.

Workshop proběhl ve dnech 11.–13. září a byl zaměřen

na propojení teorie s praxí ve výuce a na předání zkušeností s uplatňováním absolventů v praxi. V neposlední

řadě se věnoval i návrhům na inovace magisterského

studijního programu Realizace staveb. Jednání se zúčastnili také zástupci vedení dalších vysokých škol z České

republiky i ze Slovenska a zástupci ostatních velkých

stavebních firem. Příspěvek PhDr. Laňové o systému

práce Metrostavu s absolventy a studenty, který napomáhá zvýšení kvality uchazečů o pracovní uplatnění ve

společnosti, hodnotili všichni účastníci kladně a vzbudil

velký zájem o získání dalších informací a podrobností.

3

Stavbu Quadria, kterou řídí sdružení divizí 3 a 1, doplnily obří balkonové nosníky

Mezi půlnocí 20. a 22. září nejezdily ve Spálené ulici tramvaje. Na silných roznášecích roštech tu místo nich stál

300t mobilní jeřáb (foto č. 1). S jeho pomocí pracovníci provozu ocelových konstrukcí divize 3 osadili na předem

připravené ocelové sloupy první obří balkonový nosník, jehož tři díly včetně ostatních potřebných konstrukcí vyrobili

pod vedením Ing. Tomáše Daníčka v SDHP. Každá ze dvou bočních příhradových konstrukcí (foto č. 2 a 3) vážila

zhruba 35 tun, čelní dílec byl jen o deset tun lehčí. Montáž druhého balkonového nosníku proběhla o pár dní později.

Sci-fi v Radejčíně

1

2

3

4

5

6

Nové muzejní exponáty

V Národním technickém muzeu v Praze 7 bude 8. října

otevřena nová stálá expozice nazvaná Hornictví. Metrostav pro ni poskytl hned dva exponáty, které jeho zástupci předali pracovníkům muzea 24. září (foto MK).

Divize 11 zapůjčila Národnímu technickému muzeu

model razicího štítu TBM. Jako druhý exponát Metrostav

poskytl valivé dláto o váze 250 kg z rotoru štítu obdobného těm, které vyrazily traťové tunely pražského metra V.A.

Více než 500 m chodeb v maketě uhelného a rudného

dolu, která byla v podzemí muzea vybudovaná v polovině

20. století, přiblíží návštěvníkům důlní prostředí a představí i historické razicí a těžební stroje a metody. Dvě

doprovodné expozice budou prezentovat nerostné suroviny a další informace z dějin hornictví se zaměřením na

technologii těžby, osvětlení a dopravu v dolech.

Kromě podpory dlouhodobých projektů ze sociální,

kulturní i sportovní oblasti, jejichž výčet najdete na

webových stránkách www.metrostav.cz, poskytuje naše společnost také jednorázovou pomoc potřebným lidem. Nabízí i prožití nevšedních zážitků těm, kdo by je

jinak nemohli vyzkoušet. Za tyto aktivity dorazily v nedávné době do Metrostavu hned dva děkovné e-maily.

První poděkování přišlo z Opočna od Václava Vostoupala. Díky pomoci Nadace Charty 77 – Konta Bariéry,

kam nemalou částkou přispěl i Metrostav, získal speciálně

upravené vozidlo Fiat Freemont. Po sedmi letech, která po

úrazu musel strávit doma, se osamostatnil. Osobní vůz

mu nebude sloužit pro vlastní přepravu, ale stal se jeho

výrobním prostředkem, díky kterému může provozovat

smluvní přepravu osob a expresních zásilek. Jeho firma

– www.taxivostoupal.cz – má status chráněného pracoviště, a splňuje tak podmínky náhradního plnění, které

společnostem nad 25 zaměstnanců ukládá zákon. „Mám

konečně práci, díky které jsem nezávislý na cizí pomoci,

a zase se cítím být užitečný,“ vzkazuje Václav Vostoupal.

Na Konto Bariéry poslal Metrostav v posledních letech

34 dalších podobných příspěvků.

Druhá zpráva přišla od Tomáše Moravce z občanského

sdružení Asistance – www.asistance.org. O návštěvě jeho klientů na stavbě metra V.A jsme psali v minulém čísle

novin. Tomáš Moravec ve své zprávě uvádí: „Rádi bychom

Metrostavu poděkovali za zprostředkování jedinečné zkušenosti. Okamžitě po opětném výstupu na povrch mě

a mého kolegu na vozíku Martina Břečku napadla anketní

otázka: Co z dnešního odpoledne bylo pro naše klienty na

vozíku nejméně problematické? Z odpovědí: za a) příjezd

nízkopodlažními tramvajemi z Vltavské, za b) dodržování

jízdních řádů bezbariérových autobusů na Chodově a Černém Mostě a za c) návštěva rozestavěné stanice metra

Petřiny 35 m pod povrchem byla překvapivě správná ta

poslední. Pro každého z našich asi 190 klientů, se kterými

spolupracujeme, je metro hlavní dopravní možností, ať již

jde o cestování za zaměstnáním, do školy či k odbornému

lékaři. Jsme rádi, že jste některým z nich umožnili alespoň

na okamžik být přítomni procesu, který znamená další

významné ulehčení v jejich komplikovaných osudech.“

Stavba u ústeckého portálu tunelu Radejčín na dálnici

D8 přes České středohoří se 6. srpna na celý den zastavila. Místo bagristů, kteří tu zasypávají hloubené

části konstrukcí, ovládli staveniště filmaři (foto), aby

tu natočili reklamní spot pro společnost Vodafone ČR.

„Bylo zajímavé pozorovat natáčení zblízka,“ vzpomíná

stavbyvedoucí Ing. Zdeněk Nevosad z divize 5 a dodává:

„Dorazil sem asi sedmdesátičlenný štáb, který nepřetržitě

pracoval od rána až do večera. Lidé z něj stále něco zlepšovali, každý záběr mnohokrát opakovali a natočili spoustu materiálu. Výsledně z něj sestřihali reklamní spot, který

v televizi koncem léta proběhl za pouhých 30 vteřin.“

V režii Tomáše Mašína vznikl u portálu tunelu Radejčín

druhý díl z řady reklam pro Vodafone na motivy televizního sci-fi seriálu Návštěvníci z roku 1983. Stavba Metrostavu, jehož logo na červeném staveništním kontejneru

trikaři pozměnili, se stala svědkem přistání návštěvníků

z budoucnosti, kterým v roli Ing. Karase velel herec Josef

Dvořák. Zahrál si i v původním seriálu a se stavbaři na něj

zavzpomínal řadou veselých historek. Z několika stavebních strojů, které divize 5 filmařům zajistila, se nakonec

na obrazovce pohybovala jen nákladní tatra. Pracovníci

Metrostavu zůstali mimo záběr a kromě toho, že plnili

přání filmařů, co se týče pohybu stavebních strojů nebo

vzhledu „kulis“, řada jich po celý den v tunelech pracovala

na konstrukcích vnitřního vybavení, odvodnění či na požární nádrži a vodovodu. Reklamní kampaň navrhla agentura McCann Prague, foto z natáčení poskytla společnost

Silvershot, která lokaci pro filmování vyhledala.

Zaměstnanci Metrostavu navštívili měsíc před kolaudací své budoucí sídlo

V Palmovka Parku II si 22. září skupiny návštěvníků (foto č. 1) prvně prohlédly už téměř dokončené 4. patro věže B,

kde byly k vidění prosklené příčky a vzorky koberce či nábytku (foto č. 2). U recepce budila velkou pozornost zelená

stěna z hydroponicky pěstovaných rostlin (foto č. 3). Ve vzorové kanceláři (foto č. 4) si všichni vyzkoušeli nové židle

a pak už spěchali do patra, ve kterém budou sídlit (foto č. 5). Měsíc před kolaudací přišli do PPII i generální ředitel

Metrostavu Ing. Pavel Pilát, jeho obchodní ředitel Ing. Milan Veselský a Ing. Jan Cuc, ředitel divize 6, která stavbu

řídí (foto č. 6 zleva). Shodli se na tom, že do kolaudace 22. října zbývá stavbařům dodělat ještě hodně práce.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 17/2013 vyšlo 2. 10. 2013 (18/2013 vyjde 17. 10. 2013) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček

(místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.