Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 2
Subterra si připomněla 50. výročí svého vzniku
Jen málo tuzemských stavebních firem se může opírat
opadesátiletou tradici jako Subterra. Její historie se
zala psát v září 1964 se zajením ražeb jednoho
znevýznamnějších podzemch děl vnašich dějinách –
50km přivaděče pitné vody ze Želivky doPrahy.
Cesta kdnní podobě Subterry začala samostatm
útvarem vmci Uranových dolů Příbram apostupovala
es otěpný závod Želivka, národní podnik Podzemní
inžerské stavby, koncernový podnik Výstavba dolů ura-
nového průmyslu až kestátnímu podniku Subterra. Tense
privatizací vroce 1992 pronil naakciovou společnost,
jež se o12 let pozji začlenila doSkupiny Metrostav.
Za 50 let existence se Subterra či její právní před-
chůdci účastnili téměř všech významných projektů pod-
zemního stavitelství us. Podepsáni jsou ipod velkými
vodohospořskými zakázkami adojech referencí patří
zejména štolové přivaděče pitné vody nebo ražené kana-
lizní sběrače. Její pracovníci se podíleli inavýstav
erpávací vodní elektrny Dlouhé stráně, která vro-
ce 2005 zzila v anketě Div Česka. Svou pozici mezi
stavební elitou si firma upevnila i výstavbou energetic-
kých kolektorů vPraze, Brně aOstravě. Krozvoji českého
podzemního stavitelství Subterra přispěla ivoblasti tune-
řských technologií, když si v70. a80. letech 20. stole
dokázala pořídit vyspělé technologie anazákladě zke-
ností snimi vyvíjela ivlastní zízení. Jednalo se přitom
nejen ovrtací anakládací techniku, injekžní soupravy či
teleskopická bednění, ale ioplnoprofilové razicí stroje.
Významným milníkem společnosti byl rok 1997, kdy
Subterra vstoupila dosegmentu železnho stavitelství.
Postupem času se stal jedním zjejích nejvýznamnějších
oblastí působení. Nazačátku 90. let 20. století Subterra
vyila otevření zahraničních trhů askala azrealizovala
několik významných zakázek podzemního stavitelst
veŠpalsku, později našla uplatnění ivNěmecku. Naza-
čátku nového milénia zacílila také naBalkán, kde postavila
chorvatské tunely Plasina nebo Tuhob. Vprvch letech
nového tisíciletí provedla iněkolik staveb naSlovensku.
V současnosti pracují zaměstnanci firmy zejména
vMaďarsku, kde dokončili nebo projí velké doprav-
ní stavby. Další významná díla realizují vSrbsku (tunel
Bancarevo) či v mecku (rekonstrukce železnho
tunelu Alter Kaiser Wilhelm). Nejnovější zahraniční za-
kázkou Subterry je výstavba přístupových tunelů Sätra
aSkärholmen vešvédském Stockholmu. Kromě podzem-
ch adopravních staveb však společnost slaví úspěchy
ivsegmentu pozemních objektů – Science & Technology
centrum vOstra-Vítkovicích (foto), které nedávno do-
končila, získalo nominaci natitul Stavba roku 2014. Sub-
terra má tedy dobře npnuto idodalších padesáti let.
Šn Sedláček, foto archiv Subterra
Třetina zpatnácti
Odborná porota v čele s doc.Radorou Sedlákovou
vyhlásila 4. září 15 nominovach děl, která se budou
uczet otitul česká Stavba roku 2014. Těší nás, že
čtyři znich budoval Metrostav ajedno Subterra. Ne
stavby si už z letnísoutěže odnesly idalší ocenění.
V roce 2014 se otitul ucházelo 58 českých at za-
hranch projektů. Metrostav znich přihlásil sedm – tři
prly nominací – adalší jeho díla dosoutěže zadili jiní.
ky nim máme vohni jtě další želízka, která mohou
ust ivhlasoní vejnosti nawww.stavbaroku.cz.
OC Šantovka vOlomouci (foto č. 1), dílo divize 1, si
nominaci zasloužila díky vydařenému urbanistickému
zásahu do stské struktury. U Krkonského centra
environmentálního vzdělávání veVrchlabí (foto č. 2,Be-
nedikt Markel), jehož stavbu řídila divize 9, porota vy-
zdvihla ojedinělou architekturu, kvalitně odvedenou pra
betořů – zdivize 6 – anápadité uspořádání dispozice.
KCEV dostalo nac iCenu genelního partnera. Výstav-
ba urgentního příjmu univerzitní nemocnice vKošicích
(fotoč.3, archiv stavby) se zase divizi 3 povedla natolik,
že postoupila doboje otitul Zahraniční stavba roku 2014.
Cyklistická lávka přes Labe (foto č. 4), kterou přihlási-
lo město Čelákovice adivize 5 vybudovala zvelice vyso-
kohodnotného betonu srozptýlenou výztuží, získala nejen
nominaci, ale iCenu SFDI. Jako poslední zděl, nakterých
se podílel Metrostav – konkrétně divize 4 – postoupila
dofile dálnice D3 vúseku mezi Táborem aSoslaví,
jež součástí je imost přes rybník Koberný (foto č. 5). Kdo
cenné tituly získá, se dozvíme už 9. října.
Ing.Miroslava Padevěta,
vedoucího projektu zdivize 2
V roce 1972 nastoupil Miroslav Padevět do podniku
VKD Kladno ajako důlní měřič zal pracovat nastav-
bě pražské podzemní dráhy. Otři roky později, aniž by
změnil zaměstnavatele, byl isezávodem Metro převe-
den doMetrostavu, kterému zůstal věrný. Dnes vněm
pracuje už 42. rok, ztoho osmý jako vedoucí projektu
nastavbě ražených částí tuneloho komplexu Blanka.
OBlance se často zmuje tisk ane příliš lichotivě. Jak
navás její zkreslený mediální obraz působí?
Nail jsem se nevšímat si zpráv, které se nezakládají
napravdě ajsou populistické. Ikdyž Metrostav předsta-
vuje Blanku veřejnosti třeba prosednictvím infocentra
naLetné, ti, kdo proti ní nejvíc protestovali či bojují, doněj
nechodí, prote tam bychom jejich názory mohli zí
doočí vyvrátit argumenty. Naopak každý, kdo stavbu na-
tívil, je nadšený nejen tím, jak vypa, ale ikvůli tomu,
že výrazně zrychlí dopravu. Aproto naní pracuju rád.
Blanka je váš třetí pražský tunel. Můžete je porovnat?
Nejdřív jsem stavěl asi 2km Strahovský tunel, podlouhé
době první velké dopravní podzemní dílo vPraze – mimo
metro. Před ním se jen v50. letech 20. století stavěl asi
400m tunel Letenský. Všechno proto bylo nové, neob-
vyklý byl i zsob ražby pomocí pološtu a rubaninu
jsme prvně zčelby neodváželi pokolech, ale nákladními
vozy. Tenhle tunel se zal budovat už za socialismu,
vroce1985. Po sametové revoluci stavba rok apůl stála,
protože senevědělo, co sní. Nakonec jsme ji vroce1997
dokončili adodnes svým tmavým stropem působí jako re-
likt minulého rimu. Daí byla téměř 1300m Mrázovka,
světlý tunel, moderní jako Blanka, který jsme stali vdo-
, kdy si lidé začali uvědomovat, že stavby mohou ovliv-
nit, a protestovali zejména proti stavebním povolením.
Zajímavé bylo, že ti, kdo byli nejvíc slyšet, vůbec nebydleli
vPraze. Pootevření Mrázovky se už tradně žádné ne-
gativní názory neobjevily. Stavbě komplexu Blanka, který
dohromady měří skoro 6,4 km, se věnuji odroku 2007. To
už se lidé uměli ozvat proti čemukoliv. Kpůldruhému ro-
ku, pokterý jsem vedne vnoci poslouchal naspeclním
telefonu sžnosti nahluk čiprach zodstřelů pod Letnou,
se už raději nechci vracet. Blanka je obrovský projekt jak
postránce fina, tak zásahem dopražské dopravy aje
otázka, zda jsme všichni byli najeho provedení připra-
veni. Propady veStromovce nám kpopularitě nepřidaly,
ikdyž se prokázalo, že nevznikly naší vinou. Odnesl jsem
si z nich ale poučení, že nelze podceňovat bezpečnost
napovrchu, pod kterým tunel proczí. A období, vekte-
m dnes pracujeme, výstižně popsal prezident Skupiny
Metrostav Jiří Bělohlav vposledních loňských firemních
novinách. Doba, kdy ostavbách rozhodují právci, je ne-
šťast. Každý by se měl naučit nést svou odpodnost –
politici, investoři, projektanti, stavební dozor idodavatelé.
Blanka je už skoro hotová. Co tedy dnes děte?
Blanka zdaleka není hoto, ikdyž už jsou tunely stavebně
dokončené ajen se vnich ukzí – ato mluvím izaostat
kolegy na trase. Do konce září budeme mít připravené
echny dokumenty, které jsou nutné pro přejímky. Je-
jich zahájení ale ovlivní technologové, ktí dolaďují svá
zízení achystají se nakomplexní zkoušky. Ponich se
tunely oteou, ale jen vezkušebním provozu, který třeba
uMrázovky trval rok. Pokud všechny testy dobře dopad-
nou, přijde nařadu kolaudace, uvedení tunelu dotrvalého
provozu, likvidace provizorních přeložek sítí, zařízení
stavenišť. Moje pce skoí, až se vyjasní i všechny ná-
ležitosti kolem financování, ato by mělo podle smlouvy
nastat 31.prosince 2016. Apotom se chystám dopenze.
Naco ze stavby Blanky budete nejraději vzpomínat?
Na nárné a unikátní technické dílo, které se sdrení
divizí 5 a2 povedlo. Když byla vyražena strojovna vzdu-
chotechniky pod Letnou splochou výrubu téř 300 m
2
,
tajil se dech všem, kdo doní vstoupili. Teď je důli, aby
štafetu převzali další. Vtýmu mám mladé kolegy, kteří
to dokážou. Co se týče personálu pro podzemní stavby,
Metrostav se podle mě osvou budoucnost bát nemusí.
strana 2
PME SE
Nový polyfunkční objekt sezajímavými výhledy
Tým Ing.Davida Štochla zdivize 6 působí odletošní-
ho srpna vPraze naŽkově, kde pro firmu CENTRAL
GROUP řídí stavbu polyfunkčho objektu Residence
Garden Towers. Zatím ještě pracuje pod úrovní terénu
(foto), začátkem léta 2016 se už ale bude v proluce
mezi rušnou ulicí azelem pásem tyčit pět 55 m vyso-
kých věží propojených podzemní podní inadzemními
bloky. Prostor pro život ipráci vnich poskytne téř
700 bytových, nebytových ikomerčních jednotek. Řa-
da ztěch usných vevyšších patrech nabídne svým
obyvatem ikrásné výhledy, třeba naPražský hrad.
„Stavbu jsme zahájili vmě zapažené doúrovně asi
metr nad základovou spárou,“ popisuje Ing.Štochl apo-
kračuje: „Naše staveniště sousedí ze západu sobjektem
Ministerstva vnitra, naseveru je ohraničuje rná Oan-
ská ulice, navýchodě stojí budova společnosti O2 Czech
Republic s telekomunikní věží a jižní stranu uzavírají
Olšanské hřbitovy. Mohli bychom proto pracovat nepřetr-
žitě, prote vokolí nežije nikdo, koho by naše dílo rilo.
Osmctipodlažní věže Garden Towers spojí tři suteré-
ny stéměř čtvercovým půdorysem – určené zejna pro
podzemní gaže – apětipodlažní nadzemní budovy, kte
uprostřed rezidence uzavřou klidný, parkově upravený
vnitroblok (vizualizace). Téměř 500 bytů doplní nebytové
ateliéry, součástí většiny jednotek budou izimní zahrady,
balkony či terasy. Přízemí podél Olšanské ulice obsáhne
také komerční prostory pro obchody a restaurace.
Pokonstruní stránce bude stavba otrochu nároč-
í, než bývá uběžných domů obvyk. Základová deska
objektu splochou přes 9000 m², která bude kvůli slitým
geologickým podmínkám podepřená pilotami, musí totiž
spolu se snami sutenu vytvořit bílou vanu. Provedou
ji betonáři divize 6, nakteré čeká naŽižkově velké dílo,
ikdyž nosnou monolitickou kostru objektu kvůli rychlos-
ti výstavby a odlehčení prvků doplní prefabrikovami
lci, třeba panely obvodového pláště či schodišťovými
rameny. „Fadní prefabrikáty jsou navrženy zrůzch
druhů betonu – z norlního iz lehčeného – ato bychom
vrámci optimalizace rádi změnili,“ doplňuje Ing.Štochl.
Vzhledem ke zkenostem, které už tým divize 6
nasbíral, poradí si jistě nejen s vrtáním pilot vtvrdším
podloží, než předpokdal projekt, ale ise zásobováním
stavby na velmi omezené ploše. Hlavolamem, který už
spomocí kolegů betonářů adivize11 vyřešil, bylo iroz-
místění věžových jábů vsousedství téř stometro
telekomunikační věže. Žádný jejich pohyb totiž nes
přerušit provoz mikrovlnných spojů, které O2 zajišťuje.
ls–, foto JH,vizualizace CENTRAL GROUP
2
1
3
4
5
Metrostav_17_2014.indd 2 22.09.14 12:11
Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 17/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (423 ms)

Rendering Strana 3 (102929): (0/1) (408 ms)

Rendering Strana 2 (102927): (0/1) (456 ms)

Rendering Strana 1 (102921): (0/1) (455 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3013/vth119278-1.jpg (3x)

 i3013/vth119284-1.jpg (3x)

 i3013/bg102927.svg

 i3013/vth119286-1.jpg (3x)

 i3013/vth119289-1.jpg