Nový úsek západní části

xxxx

více

ve fotoreportáži

str. 4

okruhu

Plzně je v na

provozu

24. září 2014 / 17 / XXVI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Miroslava Padevěta,

vedoucího projektu z divize 2 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Na Žižkově roste nový polyfunkční

objekt se zajímavými výhledy str. 2

Stavba MVE Štětí zdárně přestála

velkou i malou vodu str. 3

Příroda i město na dosah

Divize 8 buduje nové stanoviště pro

obří letadla str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Novinky ve firmě BeMo Tunnelling

Dceřiná společnost Metrostavu firma BeMo Tunnelling

získala v srpnu zakázku na stavbě dálničního tunelového

řetězce (Tunnelkette) Klaus v Rakousku, kde bude

od listopadu ve sdružení pracovat třeba na tunelech

Spering a Falkenstein. V rámci společného podniku

BBMV získal ve stejném měsíci britský tým BeMo druhé

místo v soutěži Considerate Constructors Scheme 2014

National Site Award v Londýně. Skvělé umístění v tomto

Programu ohleduplných stavitelů prokázalo vysokou

úroveň ohleduplnosti firmy k veřejnosti, zaměstnancům

i životnímu prostředí při stavbě. Gratulujeme!

Jednání Subterry

Přes sto zaměstnanců

ze všech složek Subterry

se 11. září 2014 setkalo

na Programové konferenci

firmy v Centru vzdělávání

Skupiny Metrostav v PPII.

Generální ředitel společnosti

Ing. Ondřej Fuchs (foto) při ní zrekapituloval vývoj

ve Skupině, připomněl události, které se v posledních

letech dotkly Subterry, a nastínil její další vývoj.

Ekonomický ředitel Ing. Pavel Zykán jeho projev doplnil

údaji z hospodářské oblasti. V následném bloku jeden

z pamětníků, Ing. Jan Vintera, připomněl vše důležité,

co se ve firmě odehrálo v uplynulých 50 letech od jejího

založení. Na závěr konference byli oceněni nejlepší

zaměstnanci, Osobností firmy Subterra se za téměř

čtyřicetiletou věrnost společnosti stal Ing. Petr Středula.

Hlasujte pro stavbu Metrostavu

Díla Metrostavu, která postoupila do závěrečného kola

soutěže Stavba roku 2014, představuje fotosloupek na

straně 2. Vyhlášení pětice nejlepších staveb ČR, jež

prestižní titul získá, proběhne na slavnostním setkání

v Senátu Parlamentu ČR 9. října. Do té doby si může svého

favorita z nominovaných staveb vybrat také veřejnost

v hlasování na stránkách www.stavbaroku.cz. Podpořte

lávku přes Labe v Čelákovicích, kterou stavěla divize 5 a je

unikátním technickým dílem pracovníků z Metrostavu.

Architekt roku

1

V posledních dvaceti letech rostou v okolí měst rodinné domy jako houby po dešti. Přímo v nich se ale

místo pro jejich výstavbu hledá těžko. Tým Bc. Ivana

Matějoviče z divize 1 jich ale letos v září dokončil hned

osmnáct (foto č. 1) a nedaleko centra Prahy. Vyrostly

v rámci I. etapy stavby nové vilové čtvrti, kterou investor pojmenoval Rajský vrch. V docházkové vzdálenosti

od ní se totiž nachází stanice metra Rajská zahrada.

„Ve srovnání s výstavbou třeba Quadria nebo Trojského mostu je naše zakázka na vybudování 18 řadových

rodinných domů po ekonomické stránce zanedbatelná,“

říká vedoucí projektu, ale doplňuje: „Velmi jsme však dbali

kontroluje nejen kvalitu jeho interiéru, ale také exteriéru

– a do nejmenších podrobností. Vyřešit správně a přitom

elegantně všechny konstrukční i estetické detaily fasády

proto bylo velmi důležité a asi z celého projektu nejsložitější. Architekti z ateliéru KAAMA totiž pro obvodový plášť

domků navrhli kombinaci kontaktního zateplovacího systému a velkoplošných desek Fundermax. V uliční frontě

lemují zvýrazněná okna (foto č. 2) a směrem do zahrad

obkládají vystupující lichoběžníkový rizalit (foto č. 3).“

Na stavbě, která začala vloni v červenci, řídil tým divize 1 i pracovníky Subterry a své kolegy ze střediska HSV.

Ti první měli na starost zdravotně-technické instalace,

Ing. arch. Josef Pleskot,

který navrhl i sídlo

Metrostavu (foto), získal titul

Architekt roku. Toto ocenění

hodnotí mimořádný přínos

architektuře v posledních

pěti letech a udílí se

v rámci veletrhu FOR ARCH. Josef Pleskot jej získal za

pokračující sérii architektonických realizací, které patří

k oborové špičce toho, co u nás vzniká. Z jeho posledních

děl porota vyzdvihla revitalizaci Dolní oblasti Vítkovic.

2

Spolehlivé měření

Statické zatěžovací zkoušky Trojského mostu proběhly podle programu firmy Pontex. Dceřiná společnost

Metrostavu firma CCE Praha při nich dostala za úkol

zdokumentovat hodnoty deformací v předem určených

a stabilizovaných bodech a s požadovanou přesností.

Měření svislých deformací geodeti provedli metodou

přesné nivelace s využitím digitálních, automatizovaných

nivelačních přístrojů a invarových nivelačních latí. Naměřené deformace při něm v žádném případě nepřekročily

hodnoty předpokládané podle výpočtů a modelů. V rámci

statické zatěžovací zkoušky provedla firma CCE Praha

také další, nadstandardní proměření prostorových deformací mostního oblouku a mostovky. Tato měření její

pracovníci v současné době zpracovávají a analyzují.

Ing. Jaroslav Pohan, ředitel CCE Praha

Metrostav_17_2014.indd 1

na její kvalitní a včasné provedení. V současném nelehkém období totiž záleží na každém projektu, který získáme

a stane se dobrou referencí. Myslím, že právě to se nám

v Praze 14 povedlo, protože ve druhé etapě stavby Rajský

vrch bude pokračovat divizní kolega Ing. Jan Šlajs.“

Na rozdíl od bytů v obytných souborech, které jsou

často pořizovány jako investice, jsou s výjimkou jednoho

všechny domky na okraji sídliště Černý Most prodané

a určené k přímému bydlení svých majitelů. Alespoň tak

vypovídají klientské změny, se kterými se stavbaři setkali.

„Dnes už jsou tři šestice domů zkolaudované a zahájili

jsme jejich předávání investorovi. Obyvatelé se do nich

chtějí nastěhovat co nejdřív, aby letošní Vánoce v klidu

prožili v plně zařízených prostorách,“ říká Bc. Matějovič

a připomíná specifika výstavby rodinných domů: „Když

obyčejný člověk přebírá byt, střechu a fasádu budovy si

detailně neprohlíží. Pokud si ale kdokoliv kupuje domek,

3

plyn a topení, druzí dělali vyzdívky a omítky. Zaměstnanci

divizního provozu inženýrských sítí se zase postarali o zasíťování asi čtyřicítky přilehlých parcel pro individuální

výstavbu a vybudování přilehlých komunikací.

Týmu Bc. Ivana Matějoviče dnes prakticky zbývá jen

stavbu dokončit po stránce ekonomické a administrativní.

Větší pozornost už proto věnuje rekonstrukci halového

objektu České zemědělské univerzity v Praze-Suchdole

a výstavbě bezbariérového přístupu do stanice metra

Můstek na trasách A a B, které má přidělené jako další

zakázky. Na Rajském vrchu je vystřídá tým Ing. Jana

Šlajse, který zde v druhé etapě stavby vybuduje dalších

22 řadových domků a dva třípodlažní bytové objekty.

Po dokončení třetí etapy projektu, které je plánované

na jaro 2016, se do lokality vrátí původní rajský klid a její

noví obyvatelé budou moci v pohodě žít v přírodě a přitom

jen dvacet minut jízdy od centra Prahy.

Tunely na Slovensku

Zástupci Metrostavu v čele s jeho obchodním ředitelem

Ing. Milanem Veselským se 12. září zúčastnili uložení

sošky sv. Barbory (foto) do schránky na portálu tunelu

Ovčiarsko, který bude součástí 11km úseku dálnice D1

Hričovské Podhradie–Lietavská Lúčka. Metrostav se

na výstavbě podílí jako menšinový člen sdružení.

„Všechny akce v rámci projektu nás zajímají, nejvíc ale

naše dílo – severní trouba tunelu Žilina, s jejímiž ražbami

bychom měli začít už v listopadu. Zatím stavbu připravujeme podle žluté knihy FIDIC spolu s Doprastavem, který

je lídr našeho sdružení,“ popisuje vedoucí projektového

týmu divize 5 Ing. Andrej Korba. Také na této slovenské

stavbě Metrostavu budou z 90 % pracovat stroje divize 11. Stavba navíc nabídne práci deseti našim technikům

a 25 dělníkům, kteří by ražbu 633 m dlouhého tubusu měli

pomocí NRTM dokončit po 13 měsících od zahájení prací.

„Z technického hlediska bude asi nejsložitější provádění rozpojovacích prací v horninovém masivu s velmi

nepříznivou geologií,“ popisuje Ing. Korba a vysvětluje:

„Vrch, který musíme podejít, totiž tvoří měkké paleogenní

souvrství s převahou jílovců, které je zvětralé a degradované. Nízké nadloží tunelu Žilina přitom nepřesáhne

třicet metrů, hladina podzemní vody vede nad projektovanou niveletou a v oblasti západního portálu, odkud

dovrchní ražbu už brzy zahájíme, jsou svahy nestabilní,

podmáčené a hrozí sesuvem. Ale na co doopravdy narazíme, se ukáže až – jak my říkáme – zahrabeme.“

–red–, foto archiv stavby

22.09.14 12:11