Nový úsek západní části
xxxx
více
ve fotoreportáži
str. 4
okruhu
Plzně je v na
provozu
24. září 2014 / 17 / XXVI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Miroslava Padevěta,
vedoucího projektu z divize 2 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Na Žižkově roste nový polyfunkční
objekt se zajímavými výhledy str. 2
Stavba MVE Štětí zdárně přestála
velkou i malou vodu str. 3
Příroda i město na dosah
Divize 8 buduje nové stanoviště pro
obří letadla str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Novinky ve firmě BeMo Tunnelling
Dceřiná společnost Metrostavu firma BeMo Tunnelling
získala v srpnu zakázku na stavbě dálničního tunelového
řetězce (Tunnelkette) Klaus v Rakousku, kde bude
od listopadu ve sdružení pracovat třeba na tunelech
Spering a Falkenstein. V rámci společného podniku
BBMV získal ve stejném měsíci britský tým BeMo druhé
místo v soutěži Considerate Constructors Scheme 2014
National Site Award v Londýně. Skvělé umístění v tomto
Programu ohleduplných stavitelů prokázalo vysokou
úroveň ohleduplnosti firmy k veřejnosti, zaměstnancům
i životnímu prostředí při stavbě. Gratulujeme!
Jednání Subterry
Přes sto zaměstnanců
ze všech složek Subterry
se 11. září 2014 setkalo
na Programové konferenci
firmy v Centru vzdělávání
Skupiny Metrostav v PPII.
Generální ředitel společnosti
Ing. Ondřej Fuchs (foto) při ní zrekapituloval vývoj
ve Skupině, připomněl události, které se v posledních
letech dotkly Subterry, a nastínil její další vývoj.
Ekonomický ředitel Ing. Pavel Zykán jeho projev doplnil
údaji z hospodářské oblasti. V následném bloku jeden
z pamětníků, Ing. Jan Vintera, připomněl vše důležité,
co se ve firmě odehrálo v uplynulých 50 letech od jejího
založení. Na závěr konference byli oceněni nejlepší
zaměstnanci, Osobností firmy Subterra se za téměř
čtyřicetiletou věrnost společnosti stal Ing. Petr Středula.
Hlasujte pro stavbu Metrostavu
Díla Metrostavu, která postoupila do závěrečného kola
soutěže Stavba roku 2014, představuje fotosloupek na
straně 2. Vyhlášení pětice nejlepších staveb ČR, jež
prestižní titul získá, proběhne na slavnostním setkání
v Senátu Parlamentu ČR 9. října. Do té doby si může svého
favorita z nominovaných staveb vybrat také veřejnost
v hlasování na stránkách www.stavbaroku.cz. Podpořte
lávku přes Labe v Čelákovicích, kterou stavěla divize 5 a je
unikátním technickým dílem pracovníků z Metrostavu.
Architekt roku
1
V posledních dvaceti letech rostou v okolí měst rodinné domy jako houby po dešti. Přímo v nich se ale
místo pro jejich výstavbu hledá těžko. Tým Bc. Ivana
Matějoviče z divize 1 jich ale letos v září dokončil hned
osmnáct (foto č. 1) a nedaleko centra Prahy. Vyrostly
v rámci I. etapy stavby nové vilové čtvrti, kterou investor pojmenoval Rajský vrch. V docházkové vzdálenosti
od ní se totiž nachází stanice metra Rajská zahrada.
„Ve srovnání s výstavbou třeba Quadria nebo Trojského mostu je naše zakázka na vybudování 18 řadových
rodinných domů po ekonomické stránce zanedbatelná,“
říká vedoucí projektu, ale doplňuje: „Velmi jsme však dbali
kontroluje nejen kvalitu jeho interiéru, ale také exteriéru
– a do nejmenších podrobností. Vyřešit správně a přitom
elegantně všechny konstrukční i estetické detaily fasády
proto bylo velmi důležité a asi z celého projektu nejsložitější. Architekti z ateliéru KAAMA totiž pro obvodový plášť
domků navrhli kombinaci kontaktního zateplovacího systému a velkoplošných desek Fundermax. V uliční frontě
lemují zvýrazněná okna (foto č. 2) a směrem do zahrad
obkládají vystupující lichoběžníkový rizalit (foto č. 3).“
Na stavbě, která začala vloni v červenci, řídil tým divize 1 i pracovníky Subterry a své kolegy ze střediska HSV.
Ti první měli na starost zdravotně-technické instalace,
Ing. arch. Josef Pleskot,
který navrhl i sídlo
Metrostavu (foto), získal titul
Architekt roku. Toto ocenění
hodnotí mimořádný přínos
architektuře v posledních
pěti letech a udílí se
v rámci veletrhu FOR ARCH. Josef Pleskot jej získal za
pokračující sérii architektonických realizací, které patří
k oborové špičce toho, co u nás vzniká. Z jeho posledních
děl porota vyzdvihla revitalizaci Dolní oblasti Vítkovic.
2
Spolehlivé měření
Statické zatěžovací zkoušky Trojského mostu proběhly podle programu firmy Pontex. Dceřiná společnost
Metrostavu firma CCE Praha při nich dostala za úkol
zdokumentovat hodnoty deformací v předem určených
a stabilizovaných bodech a s požadovanou přesností.
Měření svislých deformací geodeti provedli metodou
přesné nivelace s využitím digitálních, automatizovaných
nivelačních přístrojů a invarových nivelačních latí. Naměřené deformace při něm v žádném případě nepřekročily
hodnoty předpokládané podle výpočtů a modelů. V rámci
statické zatěžovací zkoušky provedla firma CCE Praha
také další, nadstandardní proměření prostorových deformací mostního oblouku a mostovky. Tato měření její
pracovníci v současné době zpracovávají a analyzují.
Ing. Jaroslav Pohan, ředitel CCE Praha
Metrostav_17_2014.indd 1
na její kvalitní a včasné provedení. V současném nelehkém období totiž záleží na každém projektu, který získáme
a stane se dobrou referencí. Myslím, že právě to se nám
v Praze 14 povedlo, protože ve druhé etapě stavby Rajský
vrch bude pokračovat divizní kolega Ing. Jan Šlajs.“
Na rozdíl od bytů v obytných souborech, které jsou
často pořizovány jako investice, jsou s výjimkou jednoho
všechny domky na okraji sídliště Černý Most prodané
a určené k přímému bydlení svých majitelů. Alespoň tak
vypovídají klientské změny, se kterými se stavbaři setkali.
„Dnes už jsou tři šestice domů zkolaudované a zahájili
jsme jejich předávání investorovi. Obyvatelé se do nich
chtějí nastěhovat co nejdřív, aby letošní Vánoce v klidu
prožili v plně zařízených prostorách,“ říká Bc. Matějovič
a připomíná specifika výstavby rodinných domů: „Když
obyčejný člověk přebírá byt, střechu a fasádu budovy si
detailně neprohlíží. Pokud si ale kdokoliv kupuje domek,
3
plyn a topení, druzí dělali vyzdívky a omítky. Zaměstnanci
divizního provozu inženýrských sítí se zase postarali o zasíťování asi čtyřicítky přilehlých parcel pro individuální
výstavbu a vybudování přilehlých komunikací.
Týmu Bc. Ivana Matějoviče dnes prakticky zbývá jen
stavbu dokončit po stránce ekonomické a administrativní.
Větší pozornost už proto věnuje rekonstrukci halového
objektu České zemědělské univerzity v Praze-Suchdole
a výstavbě bezbariérového přístupu do stanice metra
Můstek na trasách A a B, které má přidělené jako další
zakázky. Na Rajském vrchu je vystřídá tým Ing. Jana
Šlajse, který zde v druhé etapě stavby vybuduje dalších
22 řadových domků a dva třípodlažní bytové objekty.
Po dokončení třetí etapy projektu, které je plánované
na jaro 2016, se do lokality vrátí původní rajský klid a její
noví obyvatelé budou moci v pohodě žít v přírodě a přitom
jen dvacet minut jízdy od centra Prahy.
Tunely na Slovensku
Zástupci Metrostavu v čele s jeho obchodním ředitelem
Ing. Milanem Veselským se 12. září zúčastnili uložení
sošky sv. Barbory (foto) do schránky na portálu tunelu
Ovčiarsko, který bude součástí 11km úseku dálnice D1
Hričovské Podhradie–Lietavská Lúčka. Metrostav se
na výstavbě podílí jako menšinový člen sdružení.
„Všechny akce v rámci projektu nás zajímají, nejvíc ale
naše dílo – severní trouba tunelu Žilina, s jejímiž ražbami
bychom měli začít už v listopadu. Zatím stavbu připravujeme podle žluté knihy FIDIC spolu s Doprastavem, který
je lídr našeho sdružení,“ popisuje vedoucí projektového
týmu divize 5 Ing. Andrej Korba. Také na této slovenské
stavbě Metrostavu budou z 90 % pracovat stroje divize 11. Stavba navíc nabídne práci deseti našim technikům
a 25 dělníkům, kteří by ražbu 633 m dlouhého tubusu měli
pomocí NRTM dokončit po 13 měsících od zahájení prací.
„Z technického hlediska bude asi nejsložitější provádění rozpojovacích prací v horninovém masivu s velmi
nepříznivou geologií,“ popisuje Ing. Korba a vysvětluje:
„Vrch, který musíme podejít, totiž tvoří měkké paleogenní
souvrství s převahou jílovců, které je zvětralé a degradované. Nízké nadloží tunelu Žilina přitom nepřesáhne
třicet metrů, hladina podzemní vody vede nad projektovanou niveletou a v oblasti západního portálu, odkud
dovrchní ražbu už brzy zahájíme, jsou svahy nestabilní,
podmáčené a hrozí sesuvem. Ale na co doopravdy narazíme, se ukáže až – jak my říkáme – zahrabeme.“
–red–, foto archiv stavby
22.09.14 12:11