Divize 5 zvládá obtížné

xxxx

více

ve tunelu

fotoreportáži

ražby

Žilinana str. 4

18. září 2015 / 17 / XXVII

více v článku na str. 2

Ptáme se: Ing. Romana Fuksy,

ředitele divize 5 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Pod 180 byty až 628 aut

Pozorně sledovaná a dlouho

očekávaná drážní stavba str. 2

Nevyužívaný pozemek v centru

Liberce se brzy zaplní str. 3

Různorodé zakázky spojuje práce

divize 6 Metrostavu str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Metrostav opět postoupil v CE TOP 500

V žebříčku 500 největších podniků regionu, který podle

konsolidovaných výnosů předchozího roku pravidelně

sestavuje firma Deloitte, Metrostav oproti loňsku postoupil

o šest míst a dostal se tak na 174. příčku. Ve stavebnictví

byl třetí za společnostmi Skanska Polska a Budimex.

Giulia dorazila

Pracovníci firmy BeMo

Tunnelling ukončili 7. září

ražby 2048 metrů dlouhého

úseku dvojkolejného tunelu

lehkého metra v německém

Karlsruhe. Práci pomocí

bentonitového štítu Giulia

provedli ve velmi složitých podmínkách jen 5–7 metrů pod

centrem města s nepřerušenou dopravou. Jak je vidět

z fotografie, stavební jáma, do níž stroj prorazil, byla více

než z půli zaplněna vodou vytvářející protitlak ke štítu.

Gratulujeme k dobře odvedené práci!

Islandské kopyto

Tým Ing. Aleše Gotharda

z divize 5 začal na Islandu

u portálu Fannardalur

přípravu na betonáž 226 m

dlouhé části hloubeného

úseku tunelu Norðfjörður.

Tuneláři zarovnávají a hutní

předportálovou plochu, pokládají podkladní beton,

chystají výztuž a formu na betonáže. Sestavili a odzkoušeli

i portálový jeřáb, který bude přepravovat zejména

předpřipravenou výztuž z „kopyta“ (foto) do finální polohy.

Obří plachta

Pracovníci útvaru vztahů

k veřejnosti provedli v létě

pravidelný audit vizuálního

stylu. Navštívili při něm

desítky staveb po celé

republice, aby v souhrnné

zprávě představili, jak

vidí dílo Metrostavu veřejnost. A ta určitě nepřehlédne, že

se tým Ing. Jana Krajdla z divize 3 podílí na rekonstrukci

střechy nástupišť železniční stanice Praha – hl. nádraží.

Slavnostní prorážka

V pondělí 7. září se v hoře, asi 170 metrů od východního portálu, uskutečnila slavnostní prorážka pravé

trouby tunelu Poľana na slovenské dálnici D3.

Na stavbu 860 m dlouhého tunelu, který Metrostav

buduje spolu s Doprastavem, při té příležitosti zavítali

také předseda Žilinského samosprávného kraje Ing. Juraj

Blanár, státní tajemník Ministerstva dopravy, výstavby

a regionálního rozvoje Slovenska Ing. Viktor Stromček,

generální ředitel Národní dálniční společnosti Ing. Milan

Gajdoš, generální ředitel Doprastavu Ing. Juraj Androvič

a obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský (foto

zleva). Stavbu řídí Ing. Jiří Břichňáč z divize 5.

–red–, foto Jiří Junek

Metrostav_17_2015.indd 1

Nové obytné domy obvykle mívají zhruba stejný počet garážových stání jako bytů. Tým divize 6 vedený

Ing. Pavlem Řezníčkem ale nedávno dostavěl výjimku

– čtyři domy nad Modřanskou roklí se 180 byty, které vyrostly nad třípodlažními podzemními garážemi,

v nichž může stát naráz až 628 osobních aut. Projekt

totiž musel vyřešit i parkování obyvatel okolních domů.

„Řízení zakázky (titulní foto) jsem přebral po Ing. Davidu Tůmovi v březnu 2014, kdy se stavba rozeběhla po asi

tři čtvrtě roku dlouhé pauze, během níž investor řešil

legislativní problémy. Projekt jsem ale znal, protože jsem

na něm pracoval jako přípravář. V době, kdy jsme znovu

nastoupili na stavbu, byly hotové a zasypané všechny

podzemní konstrukce,“ vzpomíná Ing. Řezníček.

1

Před polovinou srpna prošly objekty (foto č. 1) kolaudací, od jeho posledního dne jsou v provozu dvoupodlažní

podzemní garáže pro místní obyvatele, jejichž původní

parkoviště novostavby obsadily. Do konce září by měly

skončit i přejímky všech bytů. Pro jejich obyvatele je vyhrazeno 179 parkovacích míst v prvním suterénu.

Developer – společnost Central Group – nabízela svým

klientům v projektu Nad Modřanskou roklí nezvykle bohatý výběr ze 40 typů koupelen, devíti dekorů plovoucích

podlah a několika typů dveří. „Byty jsme proto dokončili

podle přání majitelů bez zvláštních výjimek, u několika neprodaných jednotek stanovil materiály investor (foto č. 2).

Všechny prostory jsme provedli ve vysokém standardu,

jak předepisoval projekt, a v dobré kvalitě,“ konstatuje

vedoucí projektu a podotýká, že požadavky na jakostní

provedení konstrukcí a prvků, ale i všech detailů se stále

zvyšují. „Skoro s každým druhým klientem totiž na předpřejímku i přejímku bytů přichází soudní znalec nebo nějaký jiný stavbař, který měří třeba rovinatost ploch a kontroluje všechno možné. I kvůli jejich pozornosti mě těší,

že některé byty byly hned napoprvé bez vad a nedodělků.

U ostatních se našly jen drobnosti,“ říká Ing. Řezníček.

Dnes jsou tedy čtyři samostatně stojící domy F, G, H

a I z projektu Nad Modřanskou roklí hotové, plocha mezi

nimi – střecha podzemních garáží – se začala zelenat,

obyvatelé se stěhují do nových bytů a investor je spokojen. Práci Metrostavu ostatně dobře zná, pracoval pro něj

už na Zahradním Městě a ve Zličíně. Ing. Řezníčkovi ale

2

volný čas nezbývá. K dokončování stavby v Praze 4 mu

už v únoru přibyla další zakázka, tentokrát přímo v historickém centru metropole, v Jilské ulici.

Rezidence, která by se měla na rohu Skořepky a Jilské

otevřít příští rok na jaře, ale bude z jiného soudku než první projekt. Přestavbou neorenesančního domu architekta

Antonína Wiehla z roku 1889 totiž vznikne tucet velmi

luxusních bytů spojujících historii místa, kde dřív stávala

tři středověká obydlí, s moderním komfortem. To nejsložitější z této zakázky už mají stavbaři za sebou – úspěšně

vybourali pilíř v přízemní části fasády, aby za ním mohl

být uvnitř domu umístěn parkovací systém, který umožní

využít část původního sklepa jako garáže.

Sraz u nového mostu

O starostovi Chrastavy Michaelu Canovovi mluví spoluobčané jako o buldozeru, který si jde tvrdě za svým.

Jeho úsilí přispělo velkou měrou k tomu, že se místní

obyvatelé i motoristé mohou radovat z nového městského obchvatu. Sluší se za něj poděkovat i Evropské

unii, Libereckému kraji a za jeho 3. etapu i Metrostavu.

Odklon dopravy z centra Chrastavy do polohy podél

řeky Jeřice plánovali už Němci v roce 1941. Nová komunikace se ale začala stavět až o 68 let později a tým Lukáše

Kalfeřta z divize 8 dokončil její třetí, poslední část letos

v srpnu – díky prostředkům z Evropské unie i z Libereckého kraje. V pátek 4. září otevřelo novou trasu slavnostní

přestřižení symbolické pásky pod obloukem Metrostavu

na prostranství před novým mostem. Mezi hosty byl nejen oblíbený starosta města či liberecký hejtman Martin

Půta, ale i zástupce ředitele divize 8 Ing. Jiří Tecl.

Vedoucí projektu Lukáš Kalfeřt (foto čtvrtý zleva)

vzpomínal: „Dvakrát jsme sice museli utíkat před zvýšeným průtokem Jeřice, ale jinak stavba probíhala tak, jak je

u podobných zakázek běžné. Jen nás překvapilo, že jsme

nový most nemuseli zakládat na mikropilotách, protože

jsme na místě zastihli daleko lepší geologické podmínky,

než očekával projekt. A to rozhodně obvyklé nebývá.“

Ing. Tecl projev za Metrostav uzavřel: „Věřím, že naše

společnost zanechala v Chrastavě dobrou vizitku, která se

stane úvodem pro další spolupráci na projektech podobného typu v celém Libereckém kraji.“

–red–, foto Jiří Junek

16.09.15 9:54