Divize 5 zvládá obtížné
xxxx
více
ve tunelu
fotoreportáži
ražby
Žilinana str. 4
18. září 2015 / 17 / XXVII
více v článku na str. 2
Ptáme se: Ing. Romana Fuksy,
ředitele divize 5 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Pod 180 byty až 628 aut
Pozorně sledovaná a dlouho
očekávaná drážní stavba str. 2
Nevyužívaný pozemek v centru
Liberce se brzy zaplní str. 3
Různorodé zakázky spojuje práce
divize 6 Metrostavu str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Metrostav opět postoupil v CE TOP 500
V žebříčku 500 největších podniků regionu, který podle
konsolidovaných výnosů předchozího roku pravidelně
sestavuje firma Deloitte, Metrostav oproti loňsku postoupil
o šest míst a dostal se tak na 174. příčku. Ve stavebnictví
byl třetí za společnostmi Skanska Polska a Budimex.
Giulia dorazila
Pracovníci firmy BeMo
Tunnelling ukončili 7. září
ražby 2048 metrů dlouhého
úseku dvojkolejného tunelu
lehkého metra v německém
Karlsruhe. Práci pomocí
bentonitového štítu Giulia
provedli ve velmi složitých podmínkách jen 5–7 metrů pod
centrem města s nepřerušenou dopravou. Jak je vidět
z fotografie, stavební jáma, do níž stroj prorazil, byla více
než z půli zaplněna vodou vytvářející protitlak ke štítu.
Gratulujeme k dobře odvedené práci!
Islandské kopyto
Tým Ing. Aleše Gotharda
z divize 5 začal na Islandu
u portálu Fannardalur
přípravu na betonáž 226 m
dlouhé části hloubeného
úseku tunelu Norðfjörður.
Tuneláři zarovnávají a hutní
předportálovou plochu, pokládají podkladní beton,
chystají výztuž a formu na betonáže. Sestavili a odzkoušeli
i portálový jeřáb, který bude přepravovat zejména
předpřipravenou výztuž z „kopyta“ (foto) do finální polohy.
Obří plachta
Pracovníci útvaru vztahů
k veřejnosti provedli v létě
pravidelný audit vizuálního
stylu. Navštívili při něm
desítky staveb po celé
republice, aby v souhrnné
zprávě představili, jak
vidí dílo Metrostavu veřejnost. A ta určitě nepřehlédne, že
se tým Ing. Jana Krajdla z divize 3 podílí na rekonstrukci
střechy nástupišť železniční stanice Praha – hl. nádraží.
Slavnostní prorážka
V pondělí 7. září se v hoře, asi 170 metrů od východního portálu, uskutečnila slavnostní prorážka pravé
trouby tunelu Poľana na slovenské dálnici D3.
Na stavbu 860 m dlouhého tunelu, který Metrostav
buduje spolu s Doprastavem, při té příležitosti zavítali
také předseda Žilinského samosprávného kraje Ing. Juraj
Blanár, státní tajemník Ministerstva dopravy, výstavby
a regionálního rozvoje Slovenska Ing. Viktor Stromček,
generální ředitel Národní dálniční společnosti Ing. Milan
Gajdoš, generální ředitel Doprastavu Ing. Juraj Androvič
a obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský (foto
zleva). Stavbu řídí Ing. Jiří Břichňáč z divize 5.
–red–, foto Jiří Junek
Metrostav_17_2015.indd 1
Nové obytné domy obvykle mívají zhruba stejný počet garážových stání jako bytů. Tým divize 6 vedený
Ing. Pavlem Řezníčkem ale nedávno dostavěl výjimku
– čtyři domy nad Modřanskou roklí se 180 byty, které vyrostly nad třípodlažními podzemními garážemi,
v nichž může stát naráz až 628 osobních aut. Projekt
totiž musel vyřešit i parkování obyvatel okolních domů.
„Řízení zakázky (titulní foto) jsem přebral po Ing. Davidu Tůmovi v březnu 2014, kdy se stavba rozeběhla po asi
tři čtvrtě roku dlouhé pauze, během níž investor řešil
legislativní problémy. Projekt jsem ale znal, protože jsem
na něm pracoval jako přípravář. V době, kdy jsme znovu
nastoupili na stavbu, byly hotové a zasypané všechny
podzemní konstrukce,“ vzpomíná Ing. Řezníček.
1
Před polovinou srpna prošly objekty (foto č. 1) kolaudací, od jeho posledního dne jsou v provozu dvoupodlažní
podzemní garáže pro místní obyvatele, jejichž původní
parkoviště novostavby obsadily. Do konce září by měly
skončit i přejímky všech bytů. Pro jejich obyvatele je vyhrazeno 179 parkovacích míst v prvním suterénu.
Developer – společnost Central Group – nabízela svým
klientům v projektu Nad Modřanskou roklí nezvykle bohatý výběr ze 40 typů koupelen, devíti dekorů plovoucích
podlah a několika typů dveří. „Byty jsme proto dokončili
podle přání majitelů bez zvláštních výjimek, u několika neprodaných jednotek stanovil materiály investor (foto č. 2).
Všechny prostory jsme provedli ve vysokém standardu,
jak předepisoval projekt, a v dobré kvalitě,“ konstatuje
vedoucí projektu a podotýká, že požadavky na jakostní
provedení konstrukcí a prvků, ale i všech detailů se stále
zvyšují. „Skoro s každým druhým klientem totiž na předpřejímku i přejímku bytů přichází soudní znalec nebo nějaký jiný stavbař, který měří třeba rovinatost ploch a kontroluje všechno možné. I kvůli jejich pozornosti mě těší,
že některé byty byly hned napoprvé bez vad a nedodělků.
U ostatních se našly jen drobnosti,“ říká Ing. Řezníček.
Dnes jsou tedy čtyři samostatně stojící domy F, G, H
a I z projektu Nad Modřanskou roklí hotové, plocha mezi
nimi – střecha podzemních garáží – se začala zelenat,
obyvatelé se stěhují do nových bytů a investor je spokojen. Práci Metrostavu ostatně dobře zná, pracoval pro něj
už na Zahradním Městě a ve Zličíně. Ing. Řezníčkovi ale
2
volný čas nezbývá. K dokončování stavby v Praze 4 mu
už v únoru přibyla další zakázka, tentokrát přímo v historickém centru metropole, v Jilské ulici.
Rezidence, která by se měla na rohu Skořepky a Jilské
otevřít příští rok na jaře, ale bude z jiného soudku než první projekt. Přestavbou neorenesančního domu architekta
Antonína Wiehla z roku 1889 totiž vznikne tucet velmi
luxusních bytů spojujících historii místa, kde dřív stávala
tři středověká obydlí, s moderním komfortem. To nejsložitější z této zakázky už mají stavbaři za sebou – úspěšně
vybourali pilíř v přízemní části fasády, aby za ním mohl
být uvnitř domu umístěn parkovací systém, který umožní
využít část původního sklepa jako garáže.
Sraz u nového mostu
O starostovi Chrastavy Michaelu Canovovi mluví spoluobčané jako o buldozeru, který si jde tvrdě za svým.
Jeho úsilí přispělo velkou měrou k tomu, že se místní
obyvatelé i motoristé mohou radovat z nového městského obchvatu. Sluší se za něj poděkovat i Evropské
unii, Libereckému kraji a za jeho 3. etapu i Metrostavu.
Odklon dopravy z centra Chrastavy do polohy podél
řeky Jeřice plánovali už Němci v roce 1941. Nová komunikace se ale začala stavět až o 68 let později a tým Lukáše
Kalfeřta z divize 8 dokončil její třetí, poslední část letos
v srpnu – díky prostředkům z Evropské unie i z Libereckého kraje. V pátek 4. září otevřelo novou trasu slavnostní
přestřižení symbolické pásky pod obloukem Metrostavu
na prostranství před novým mostem. Mezi hosty byl nejen oblíbený starosta města či liberecký hejtman Martin
Půta, ale i zástupce ředitele divize 8 Ing. Jiří Tecl.
Vedoucí projektu Lukáš Kalfeřt (foto čtvrtý zleva)
vzpomínal: „Dvakrát jsme sice museli utíkat před zvýšeným průtokem Jeřice, ale jinak stavba probíhala tak, jak je
u podobných zakázek běžné. Jen nás překvapilo, že jsme
nový most nemuseli zakládat na mikropilotách, protože
jsme na místě zastihli daleko lepší geologické podmínky,
než očekával projekt. A to rozhodně obvyklé nebývá.“
Ing. Tecl projev za Metrostav uzavřel: „Věřím, že naše
společnost zanechala v Chrastavě dobrou vizitku, která se
stane úvodem pro další spolupráci na projektech podobného typu v celém Libereckém kraji.“
–red–, foto Jiří Junek
16.09.15 9:54