strana 2
Práce na D8 vrcholí
PTÁME SE
Více než deset tisíc lidí využilo pozvánku Ústeckého
kraje, Ředitelství silnic a dálnic a stavbařů (foto č. 1)
a 3. září dorazilo na poslední možnou turistickou prohlídku jediného nedokončeného úseku dálnice D8.
Zájem o 3km trasu byl veliký (foto č. 2). Ze stavebních
děl si ale návštěvníci mohli prohlédnout jen tunel Radejčín (foto č. 3), zato s částí jeho projektové dokumentace
a s fotografiemi z výstavby (foto č. 4). Přichystali je a výkladem doprovodili kolegové z týmu Ing. Jiřího Trochty
z divize 5 (foto č. 5 vpravo), který za Metrostav dostavbu
úseku řídí. K části u Litochovic, kde práce před třemi lety
přerušil horninový sesuv, se ale nikdo nepovolaný dostat
nemohl. Tam se totiž ještě pracuje stejně jako na mostě
mezi tunely. Ministr dopravy Dan Ťok (foto č. 6 vpravo,
vedle hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček a generální ředitel ŘSD Jan Kroupa), ale všem přítomným slíbil,
že řidiči se po novém úseku D8 svezou co možná nejdříve.
Ing. Jana Růžičky,
vedoucího střediska divize 4
–red–, foto Jiří Pružina
1
Divize 3 vrátila původní vzhled kaštelu
1
2
3
„Historické objekty mají své kouzlo. Při opravách kaštelu v Humenném (foto č. 1) jsem se utvrdil v názoru,
že památkově hodnotné budovy je nutné zachovat pro
další generace v původní podobě, i když se to ne vždy
finančně vyplatí,“ říká oblastní ředitel divize 3 pro Košický a Prešovský kraj Ing. Ján Sekerák.
Kaštel – z lat. castellum – označuje původně opevněné
venkovské sídlo nižší šlechty, které se v Čechách nestavělo, ale bývalo běžné na Slovensku. U toho ve městě
Humenné, jehož počátky sahají do 15. století, rekonstruovala divize 3 obvodový plášť – za plného provozu uvnitř
fungujícího Vihorlatského muzea. Při pracích, které trvaly
rok a čtvrt, stavbaři odhalili hned několik překvapení –
třeba deset na fasádě nepřiznaných střílen (foto č. 2),
jedno zazděné okno ve věži či kordonové římsy z pozdější
renesanční přestavby. Po dohodě investora a památkového úřadu se střílny a okno do nových omítek promítly
obrysy, římsy připomněly barevné iluzivní linky.
„Bylo pro mě novinkou provádět dílo pod dozorem
památkářů a za pomoci restaurátorů s jejich uměleckým
pohledem na věc. Odborné záležitosti se třeba snažili řešit
samostatně bez našeho vědomí, což nám stavbu komplikovalo. Každodenní střety moderních technických řešení
s historickým řemeslným uměním našich předků mě ale
jako laika v oboru historie dokázalo v některých chvílích
přímo nadchnout,“ přiznává stavbyvedoucí Ing. Róbert
Domonkos, který práce řídil na místě.
Na krovech kaštelu byly původně uloženy šindele,
které shořely při požáru v roce 1947. Při opravě je pokrývači nahradili měděnou krytinou, kterou nyní vystřídaly
hliníkové plechy. „Místním obyvatelům se ze začátku
tato výměna moc nezdála, teď si ale novou šedou střechu
s celkovou plochou 4500 m2 pochvalují. Zato se jim vůbec
nelíbí naše nerovné omítky. Všech jejich 3800 m2 jsme
ale provedli přesně podle projektu restaurátorů, kteří
požadovali, aby vzhled fasády odpovídal způsobu, kterým
pracovali zedníci v 17. století,“ doplňuje Ing. Domonkos.
Ohlédnutí do historie
Kaštel v Humenném, původně sídlo francouzsko-neapolské dynastie Drugethovců a naposledy dům uherského šlechtického rodu Andrássy, prošel první kompletní
rekonstrukcí v roce 1971, odkdy slouží muzeu Horního
Zemplína. Kovové odlitky lva (upoutávka na str. 1) a lvice
s erby rodu Andrássy a města Humenné u vstupu do parku i u brány do muzea pocházejí ze slévárny v Zemplínských (dříve Sninských) Hamrech a vznikly v 19. století.
–red–, foto archiv stavby
2
Skupina Metrostav se rozšířila o Údržbu silnic
4
5
6
Metrostav_17_2016.indd 2
Odprodejem většinového podílu se do Skupiny Metrostav zařadila nová firma – Údržba silnic s. r. o. Sídlí
v Sedlčanech a věnuje se opravám a údržbám komunikací kolem měst Sedlčany, Votice a Sedlec-Prčice.
Nabízí i vodorovné dopravní značení a montáž svodidel
a v těchto činnostech dnes patří k významným dodavatelům ve Středočeském kraji. Ve Skupině Metrostav se
firmě otevírají další možnosti pro budoucí růst.
Údržbu silnic, s. r. o., založil v roce 1995 Milan Doležal
a je dodnes jejím jednatelem i ředitelem. V historii firmy
hrály podstatnou roli roky 2000, když získala certifikát
ISO 9002, a 2004, kdy vyhrála veřejnou zakázku na zimní
a letní údržbu komunikací v cestmistrovství Sedlčany.
Jejím spolumajitelem se tehdy stal Jaroslav Opriš. Za rok
nato společnost rozšířila činnost také do cestmistrovství
Sedlec-Prčice a počet zaměstnanců už přesáhl padesátku.
Zařazení do Skupiny Metrostav se od 1. července 2016
promítlo i do organizační struktury firmy. Druhým jednatelem společnosti se stal Ing. Roman Tichovský, výrobní
náměstek společnosti BES. Dozorčí rada pracuje ve složení: Ing. Milan Chotaš (předseda) a Ing. Tomáš Jelínek,
kteří jsou jednatelé společnosti BES, a pan Jaroslav Opriš.
Nabídka nového člena Skupiny Metrostav
Firma zajišťuje údržbu na téměř 400 km komunikací II.
a III. třídy a ve sdružení s BES, s níž dlouhodobě spolupracuje, také na části silnice I/18. Samostatná divize provádí
vodorovné dopravní značení barvou (foto č. 1) či strukturálními plasty (foto č. 2), a to i zvučicími. Osazuje všechny
druhy dopravních značek a poutačů, zajišťuje uzavírky
a objížďky pro opravy vozovek a provádí opravy a montáže ocelových svodidel. Kromě toho dnes pracovníci Údržby silnic ovládají a nabízejí zhotovení, řezání a frézování
asfaltových ploch, výkopové a hutnicí práce, opravy překopů vozovek, výspravu vozovek soupravou Patchmatic,
hloubení příkopů, úpravu krajnic, zhotovení betonových
vodicích stěn z prefabrikátů a gabionů, pokládku obrubníků a zámkové dlažby, montáž zpomalovacích prahů, likvidaci travních porostů, křoví a pařezů, štěpkování, kácení
stromů, zimní posyp vozovek solí i inertními materiály
a úklid sněhu. Více na www.udrzbasilnic.eu.
Milan Chotaš, foto archiv firmy
1
2
Po dostavbě mostu přes rybník Koberný na dálnici D3
dostal v roce 2012 Ing. Růžička nabídku, aby v divizi 4
začal řídit nově založené středisko betonových vozovek. Výzvu přijal a dnes se věnuje zejména budování
cementobetonových krytů dálnic.
Vaše středisko se specializuje na pokládku cementobetonového krytu. Kolik lidí v něm pracuje?
Máme 26 zaměstnanců – 10 techniků a 16 dělníků –,
kteří ovládají dvě velké sestavy finišerů a pracují ve dvou
betonárnách. Středisko ale stále formujeme a lidi nasazujeme flexibilně podle potřeby. Nyní je naším cílem rozšířit
počet zaměstnanců, abychom mohli současně provádět
pokládku cementobetonového krytu na dvou pracovištích
zároveň. Současný nedostatek pracovních sil dnes řešíme
výpomocí kolegů ze slovenského oblastního ředitelství
a k našim kvalifikovaným strojníkům najímáme pomocné
firmy, se kterými dlouhodobě spolupracujeme. Chceme
však naše dovednosti nejen zlepšovat, ale i rozšiřovat,
abychom na stavbě zůstali co nejdéle, například při budování krajnic, protihlukových stěn a svodidel. Tyto práce
totiž lze provádět i za počasí nepříznivého pro betonáže,
čímž by se produktivní doba střediska prodloužila.
Co děláte či chcete dělat v mimoproduktivním období?
V zimním období se věnujeme údržbě strojů, na nichž je
po každé sezoně zapotřebí udělat mnoho oprav. Zároveň
se je snažíme také zdokonalovat, aby se technologie pokládky cementobetonového krytu ulehčila a urychlila. Mimo to ale musíme pro toto období najít ještě jiný výrobní
program, nezávislý na počasí. Jelikož jsou naši pracovníci
šikovní řemeslníci a zruční montéři, většinou strojníci
či zámečníci, uvažujeme o nějaké drobné zámečnické výrobě nebo montáži ocelových protihlukových stěn. Nejen
proto si stavíme v Horních Počernicích výrobní a skladovací halu s plochou kolem 240 m², kterou budeme moci
využívat také pro parkování malých strojů.
Kde teď vaše finišery pracují?
Na dálnici D1 v úseku 03 Hvězdonice–Ostředek. Do konce
října bychom ještě měli dokončit jednu etapu v úseku 06
Psáře–Soutice, kde budeme pokračovat příští rok na jaře. Snažíme se získat i další rekonstrukce či modernizace
českých a slovenských dálnic a věříme, že uspějeme.
Kolik cementobetonového krytu za den položíte?
Rekord máme přes 800 metrů dálnice, ale běžně děláme
500 metrů, což se zdá být v současnosti optimální vzhledem k množství potřebných surovin pro výrobu betonové
směsi a k požadované kvalitě cementobetonového krytu.
Moc nám pomohl nákup nové kapacitní mobilní betonárny. Teď je postavená u Ostředku a vyrábí směs pro spodní
vrstvu krytu. Druhá, méně výkonná, starší betonárna stojí
v Psářích a mícháme v ní tenčí horní vrstvu. Máme tedy
nejen garantovanou kvalitu betonu, ale umíme rychle
upravovat i jeho konzistenci podle povětrnostních vlivů
a požadavků obsluhy finišerů. Z našich betonáren to dnes
navíc máme na stavbu poměrně blízko – nejvýš 10 km.
Dřív jsme vozili beton i z třikrát větší vzdálenosti. Zásobování finišerů vyžaduje dopravu obrovského množství
materiálu – na návoz pro betonárny i dopravu betonu
na stavbu už zdaleka nestačí vozový park našeho divizního provozu. Musí nám proto najímat i externí dopravce.
Při zkouškách materiálů v betonárnách i na stavbě
využíváte firmu SQZ. Jak spolupracujete s CCE Praha?
Jejich geodeti nám zatím vytyčují lankovou dráhu pro
jízdu finišeru a nyní začínáme s jejich vlastním systémem
kontrolovat správnost pokládky cementobetonového krytu finišery přes GPS. Chtěli bychom se ale brzy dopracovat k tomu, že finišery budou automaticky řízené pomocí
družice a totálních stanic. Lankodráhu potom vůbec nebudeme potřebovat, což by v naší technologii znamenalo
posun na nejmodernější úroveň.
15.09.16 13:59