Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 3
Stavba malá jménem, ale velká rozsahem
Pokud se energetické zízení nazývá malá vodní elek-
trárna (MVE), může mít maximální instalovaný výkon
jen do 10 MW. MVE, kterou na slovensm Hronu po-
stavil tým Ing. Luboše Joše z divize 6, tuto možnost
zdaleka nevyužívá – její dvě horizontální Kaplanovy
turbíny s průrem oběžného kola 2,25 m mají výkon
jen 2800 kW. Přesto objem práce, kterou kolegové za
dva roky na Slovensku odvedli ve sdrení s místní
firmou Keller špeciálne zakladanie, je víc než veliký.
Do první zahraniční zazky divize 6 na stavbu MVE
paily na Hronu mimo budovy elektrny iípolový jez
(foto č. 1), 55 m dlouhý silniční most, biokoridor (foto
č.2) s pozorovami okny a vodácký skluz, jež překonáva
5,6 m vysoký spád hladin, protipovodňové hráze, 750 m
dlouhá komunikace, čerpací stanice pro zavlažování okol-
ch polí ajedna další „maličkost“ – přeložení koryta řeky
avybudoní nového řečtě v souhrnné délce asi 200 m.
„Dílo zahrnovalo snad rozsah celé stavební výroby od
speciálního zakládání pod hladinou vody přes poměr
složité a atypické železobetonové konstrukce, z nichž
které mají ozdobnou funkci a připomínají plátky emen-
tálu, po speclní provětrávané fady a architektonické
prvky, které se vyskytují třeba na obchodních centrech.
Za zmínku stojí i to, že most jsme vybudovali vlastními
kapacitami,“ vzpomíná stavbyvedoucí Jozef Ďuriš.
Dnes už u Hronu nestojí ani zízení staveniště. Aještě
jeden postřeh. Když jede Čech pracovat na Slovensko,
edpokládá, že tam bude skoro jako doma – vždyť jsme
ještě nedávno žili vjednom stá. Ing. Jonáš ale získal ji-
nou zkenost: „Musím smeknout před kolegy z výrobní-
ho týmu počínaje stavbyvedoucím přes mistry, přípraváře
až po dělky, kteří dokázali dokoit stavbu ve smluvních
ternech, i když nebyli v domácím prostředí a věina
místních pracovníků hovořila absolutně nesrozumitelným
jazykem.“ Město Želiezovce totiž lí jen asi 30km od hra-
nice s Marskem a pro víc než polovinu jeho obyvatel je
mateřským jazykem maďarština.
red, foto Lad. Tileš, Tomáš Ambros
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Živé Letňany se líbí nejen novým obyvatelům
Rok aosm měsíců trvala stavba dvou bytových domů
zprojektu Živé Letňany. Tato část Prahy 18 se skutně
velice živě rozvíjí, atak všech 94 bytů nlo své maji-
tele ještě před dokončením. „Kdybych musel aktuálně
řit bytovou situaci aměl dostatek financí, tak pr
ne,“ odpověděl naotázku, zda by si tu koupil byt, ve-
doucí projektu Ing.Tomáš Pýcha. „Lokalita je dobrá,
byty pěkné, provedení kvalitní,“ zdůvodnil svou volbu.
Dva velké projekty naráz
Vedení projektu převzal Ing.Tomáš Pýcha zdivize1 vloni
v dubnu po Ing. Janu Šlajsovi, který se v té době stal
obchodním nástkem divize 6. Tehdy byla výstavba
vLetňanech ve fázi hrubé stavby a byly dokoeny žele-
zobetonové monolitické konstrukce stropu nad přízemím.
Ing.Pýcha přitom souběžně s touto zakázkou řídil ivý-
stavbu nové haly karosárny – svařovny pro Škodu Auto
vKvasinách nedaleko Rychnova nad Kžnou.
Na místě Živých Lean kdysi sídlili Markoma
VLetňanech hned nazačátku investor, společnost Lan-
dia Management, stavbu bytových domů na t týdnů
pozastavil. Na staveniště totiž nastoupili archeologové.
„Objevili sídlištní jámy akůlové jamky domů, zvířecí kosti
astřepy nádob ze starší doby římské, tedy z1. až 2. sto-
letí našeho letopočtu, kdy unás sídlil gernský kmen
Markomanů,“ uvádí vedoucí projektu.
Požadavky na kvalitu práce se sle zvyšují
V šestipodlažním, částně podsklepeném domě ozna-
čem A av opatro nižší budověB je celkem 94bytů od
1+kk až po 3+kk aplochou od33do85m². Jejich majitelé
mají kdispozici venkovní ikrytá parkovací stání v otee-
né sloupové podnoži (foto).
m divize 1 se při práci v Leanech musel předeím
vypořádat se zvujícími se nároky nakvalitu provede-
ní bytů. „Budoucí majitelé při přejímkách stále časji
vyívají služeb externích specialis, znalců v oboru
stavebnictví,“ vystluje Ing.Pýcha. „Věřím však, že se
m jejich nároky podařilo splnit. Při ohdnutí na tuto
zakázku ale budu nejraději vzpomínat nabezproblémový
průběh výstavby iprofesiolní spolupráci jak sinvesto-
rem, tak stechnickým dozorem z Archinvestu, architekty
z ateliéru KAAMA aprojektantem zSPS projektu achtěl
bych všem poděkovat. Stejně tak členům projektového
týmu, ato nejen v Letňanech, ale i v Kvasinách. Věřím, že
se díky naší kvalitní stavbě prohloubí spolupráce soma
investory adivize získá daí zajímavé zakázky,“ uzavírá.
Martina Vampulová, foto archiv MTS
Rekonstrukce památkově chráněného hotelu
Vcentru Františkových Lázní se vsrpnu znovu otevřely
prostory Spa & Kur Hotelu Praha. Památkově chrá
objekt, jenž poskytuje lázské služby amá k dispo-
zici vlastní pramen minerální vody, prošel kompletní
rekonstrukcí. Metrostav ji zahájil vpolovině ledna, do-
koovací práce některých prostor ale stavbi divize 9
provádějí ještě nyní. Parkovtě se sadovými úpravami
bude hotové vpolovině října.
Spa & Kur Hotel Praha stojí vstské patkové re-
zervaci poblíž divadla, jen pár kroků odlázeňské kolonády
astského parku. Objekt slený ze čtyř domů sesta-
vených dopísmene L dnes poutá pohledy novou fasádou
(foto č. 1). Na uličních strach ji stavbaři renovovali
dopůvodní historické podoby tak, aby se naní znovu ob-
jevily džky bosáží. Porekonstrukci vynikly ištukarské
prvky, šambrány ařímsy, které obnovily reprezentativ
vzhled budov. „Fasáda se skutečně povedla. Její provede-
ní abarevnost uili památkáři nazákladě restaurátorské-
ho průzkumu,“ řekl vedoucí projektu Radek Kera.
Nadvorní straně se obvodový pšť budovy zateploval.
Vedve prohly idaí vnější úpravy, nové zastření
dostaly přízemní přístavby a bazén. Místo původní po-
lykarbotové konstrukce dnes mají tyto části objektu
novou pultovou střechu splechovou falcovanou krytinou.
Stavbi vrámci rekonstrukce vynili všechna okna
adveře, nabalkony aterasy polili novou dlažbu ainsta-
lovali dřevěné pochozí rošty. Upravili bezbariérový přístup
etně propojení úrovní podlah vjednotlivých podlažích
avybudovali nové rozvody instalací. Důkladnou renovací
prošel isystém jímání arozvodů minerální vody způvod-
ho vlastního vrtu.
I když se celková dispozice památkově chráněného
objektu neměnila, došlo i na rozsáhlejší vniní úpravy.
Kopravenému bazénu (foto č. 2) byla přistavěna fins
sauna, která částečně zabrala prostory původní chodby.
Rozšiřovala se recepce a místo dříí vinárny vznikla
vprvm pae solná jeskyně. Vmci přestavby někte-
rých místností se zvýšila kapacita hotelu, jemuž přibyly
čti nové pokoje skoupelnami apředsíněmi. Spa & Kur
Hotel Praha tak nyní lázeňským hosm nabízí kubyto-
vání 52 dvoulůžkových a31 jednolůžkových komfortně
vybavených pokojů. Jeho součástí je také balneo provoz
pro poskytování léčebné rehabilitace, která zahrnuje
masáže, vodočbu, elektroléčbu, slatinné zábaly adaí
terapie, například uhličité koupele.
Stavební práce se oproti původnímu plánu mírně
opozdily, poslední úpravy se tak provádí už za plného
provozu hotelu. Na zpožní se podle Radka Kery
podepsala zejména nekvalitní projektová dokumentace
aproblémy se zajišním dodavatelů. „Termín byl ztěchto
vodů napjatý už odzátku stavby,“ uvedl.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Vestibul stanice Kolbenova na lince B
Přeste stanice metra Kolbenova neoplývá žád-
nou obzvlášť výjimečnou uměleckou výzdobou, není
zkrátka možné ji vnem seriálu opomenout. Před-
stavuje totiž skutné architektonické dílo, jediné,
které se v rámci polistopadového rozšoní praž-
ského metra podilo realizovat.
Slovo podařilo je nastě, poněvadž odefinitivní po-
době vestibulu stanice nerozhodl plán či koncept, nýbrž
hoda. Jeho autoři Marek a Štěpán Chalupovi z ate-
liéru Chalupa Architekti (dříve d.u.m. Architekti) se
totiž kprojektu dostali až vechvíli, kdy se nastě již
nacházela rozestavěná budova, respektive základy nikdy
nedokončeného osmipodlažního objektu.
Masivní železobetonovou konstrukci architekti za-
chovali, obnažili ji však až naeň, aby kontrastovala
s lehkým transparentm plášm a roveň krás
ladila smateriály charakteristickými pro mašinistickou
či pmyslovou estetiku. Vinterru, který je vůči záze-
mí vymezen zrcadlovou stěnou reflektující ruch ulice
až donitra budovy, se proto můžeme setkat jen socelí,
sklem čibetonem as barvami (vyjma orientho sys-
mu) všedých tónech.
Budova vestibulu stanice Kolbenova, která byla
uvedena doprovozu vlétě roku 2001, je už naprvní po-
hled nezaměnitelná. Vedle celkového minimalistického
pojetí, typického pro architekturu nového milénia, má
natom lví pol grafické řešení fasády sobrovským ná-
pisem Kolbenova. Vestibul stanice tak prosednictvím
jména Emila Kolbena (1862–1943), vylezce apodni-
katele, odkazuje kprůmyslové tradici Vysočan azárov
k arlu dnes již prakticky neexistující továrny koncernu
ČKD, která stávala nedaleko odsud. Ačkoli Kolbenovu
osobnost připomíná busta osazená při vstupu dometra,
skutnou poctou jeho géniu je sama stanice, přesně
řečeno její architektonické pojetí evokující atmosféru
Kolbenových elektrotechnických podniků.
Jakub Potůček
rok uplynul 19. září od otevření prského tunelového komplexu Blanka.
Vybudování jeho stavební části řídila divize 2 a na projektu se podílelo
mnoho pracovků jiných divizí Metrostavu, zejména tuneláři divize 5.
1 2
„Malá“ vodní elektrárna Želiezovce:
sná stavební jímka 150 x 150 m
Výška strojovny MVE 20,5 m
Výkopy napřevedení koryta 200000 m³
Zásypy starého koryta 60000 m³
Objem zemní hráze 10000 m³
Délka protipovodňových hrází 2000 m
Podzemní těsnicí stěny 16000 m²
Celkové mnství použitého betonu 14 000 m³
Metrostav_17_2016.indd 3 15.09.16 13:59
Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 17/2016, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (102644): (0/1) (497 ms)

Rendering Strana 3 (102641): (0/1) (536 ms)

Rendering Strana 2 (102633): (0/1) (537 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2965/vth118969-1.jpg

 i2965/vth118977-1.jpg

 i2965/bg102641.svg

 i2965/vth118980-1.jpg