20. září 2016 / 17 / XXVIII

Práce na dálnici D8 vrcholí str. 2

Ptáme se: Ing. Jana Růžičky,

vedoucího střediska z divize 4 str. 2

Rekonstrukce památkově chráněného

lázeňského hotelu str. 3

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Příprava na druhý start

Vestibul stanice Kolbenova str. 3

Stavba malá jménem, ale velká

rozsahem str. 3

Fotoreportáž: Vlak pojede minutu,

cesta pěšky trvá hodinu str. 4

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Metrostav se v CE TOP 500 zlepšuje

V žebříčku 500 největších podniků z devatenácti zemí

střední a jihovýchodní Evropy, který podle konsolidovaných

výnosů předchozího roku pravidelně sestavuje společnost

Deloitte, Metrostav oproti loňsku znovu postoupil o šest

míst a dostal se tak už na 168. příčku. Ve stavebnictví se

situace nezměnila a Metrostav zůstal třetí za polskými

firmami Skanska Polska a Budimex.

Změny ve Skupině

Dnem 23. srpna 2016 vešla

v platnost smlouva o převodu

100% obchodního podílu

ve společnosti Metrostav

Facility z Metrostavu

Development na Metrostav.

Tímto krokem získal

Metrostav přímý vliv na řízení Metrostavu Facility. Novým

jednatelem a ředitelem společnosti byl s účinností

od 1. září 2016 jmenován Petr Dvořák. Pracovníci firmy,

kteří působili v Zenklově ulici, se 23. září přestěhují

do budovy Palmovka Park I, kde sídlí Subterra. Objekt

v Zenklově ulici se tak uvolní, protože kolegové z útvaru

zahraničního podnikání Skupiny Metrostav a z Metrostavu

Development, kteří v něm pracovali, už přesídlili

do 5. patra věže C v Palmovka Parku II (foto).

S-799 – razicí stroj konvertibilní EPB/Hardrock pojmenovaný Viktorie čeká ve vjezdovém portálu u Kyšic na druhý start pod vrchy Homolka a Chlum. Průměr štítu 9,85 m, délka

stroje 114 m, váha 1800 t, maximální tlačná síla 73 890 kN. Hotovo: jižní tubus tunelů Ejpovice o délce 4020 m. Zbývá vyrazit: o 30 m delší tubus severní. Více na straně 4.

Připomínka zdravotního programu

I letos je v Metrostavu připraveno očkování proti chřipce.

Máte-li o ně zájem a dosud nejste přihlášeni, učiňte tak

neprodleně prostřednictvím personálních manažerek.

Nové zakázky

Ing. Jan Zemánek z divize 5

začal nedávno se svými

kolegy modernizovat

spádoviště Libeň, u nějž

vybuduje i protihluková

opatření. Tým Jana Prokeše

z divize 6 převzal začátkem

září hned dvě staveniště a zahájil přestavbu rejd plavební

komory Kořensko a u Suchdola nad Lužnicí napojí osadu

Tušť na veřejnou kanalizaci. Ředitel výstavby v Polsku

Ing. Radim Čáp z divize 4 podepsal 2. září smlouvu

na výstavbu vahadlového mostu přes řeku Martwą Wisłą

v Sobieszewie u Gdaňsku (obr.). Metrostav zde bude

pracovat jako lídr ve sdružení s místní firmou Vistal.

Stavbu nekomplikovala jen blízkost komína

Nominace nejlepších

Dominantou průmyslového komplexu v Křížové ulici

na pražském Smíchově zůstal tovární komín. Vidět je

zdaleka a odkazuje na minulost areálu, v němž se pod

značkou ČKD vyráběly naftové motory. Současnost je

však už jiná. Právě pod komínem zde tým Petra Kopičky z divize 1 postavil během posledních 17 měsíců

novou administrativní budovu (foto č. 1) pro vlastníka celého areálu, společnost Realtoria. V objektu se

vedle kanceláří nacházejí i byty (foto č. 2) a ateliéry,

jež investor či nájemci areálu využijí pro dlouhodobé

i krátkodobé ubytování svých zaměstnanců.

Odborná porota, kterou letos poprvé doplnil sbor třiceti

expertů, nominovala nejlepší projekty v soutěži Stavba

roku. Je mezi nimi i pět děl, která vybudoval Metrostav

nebo se na jejich výstavbě významně podílel.

Do užšího výběru se dostalo Mezinárodní výzkumné

laserové centrum ELI Beamlines v Dolních Břežanech,

které stavělo sdružení vedené týmem techniků z divizí 3

a 9 v čele s Ing. Tomášem Vašutem. Nominaci získalo

za technicky náročnou stavbu a se zřetelem k výrazně

inovativnímu zpracování železobetonových konstrukcí.

Za vytvoření dopravně důležitého díla překonávajícího

složité geologické, ekonomické i společenské podmínky

byl oceněn tunelový komplex Blanka, jehož stavbu řídila

divize 2. Diplom za nominaci přebíral Ing. Petr Šrámek

(foto), dnes vedoucí provozu tunelu Blanka v divizi 8.

Mezi nejlepší se dostal i soubor ByTy v pražských

Malešicích, který stavěla i divize 3, a rekonstrukce a dostavba městského stadionu ve Vítkovicích, kde pracovala

divize 1. Do poledne 13. října můžete stavby Metrostavu

podpořit při hlasování o Cenu veřejnosti na internetovém

portálu www.stavbaroku.cz.

Stavbaři se museli vyrovnat i s velkým množstvím

přeložek inženýrských sítí, protože původní budovou procházel kolektor s areálovými rozvody. „Po přeložení všech

funkčních sítí, hlavně plynovodu a vodovodu, jsme museli

v půdorysu nového objektu vybudovat kolektor nový, aby

zůstala zachována možnost rozvodu inženýrských sítí

po celém areálu,“ říká Petr Kopička.

Zatímco stavba objektu probíhala bez problémů, jistou

komplikací se ukázalo být napojení budovy na Křížovou

ulici. Úřady, které stavbu schvalovaly, ji požadovaly rozšířit tak, aby byl zajištěn dostatečný rozhled při východu

Pozdravy na uvítanou

Vstupní halu Palmovka Parku II doplnila výstava nazvaná Jaromír Brabenec – Pozdravy. Její vernisáž proběhla 14. září (foto Eva Kořínková) za přítomnosti autora a za hudebního doprovodu jeho bratra Vratislava.

Technické cítění i vzdělání podpořilo u Jaromíra Brabence schopnost vytvářet logicky uspořádané kompozice. Spárované dvojice obdélníků o stejných rozměrech

avšak odlišných barevností zavěšené v prostoru mají

vyvolávat v etické rovině představy o vztazích mezi lidmi

a světem. Vratislav Brabenec je známý z undergroundové

skupiny The Plastic People of the Universe.

1

Stručný popis smíchovské zakázky

Nosnou konstrukci nového objektu tvoří železobetonový

skelet, na nějž v 5. NP navazuje železobetonový stěnový

systém a v 6. až 8. NP vyzdívané nosné stěny s železobetonovými stropy. Budovu v 8. NP zakrývají ploché střechy

z asfaltových pásů. Na sousedním objektu Energocentra

pak tým Petra Kopičky vybudoval v rámci osmého nadzemního podlaží PREFA nástavbu.

Stavět vedle starého komína nebylo snadné

„Těsná blízkost komína představovala jednu z komplikací

stavby. Museli jsme totiž postavit věžový jeřáb, který se

točil až nad hlavou komína ve výšce přes 50 m,“ vzpomíná

vedoucí projektu Petr Kopička. Nejnáročnějšímu úkolu ale

čelil jeho tým hned na počátku, když musel zdemolovat

překážející objekt mazutové kotelny. Byl totiž podsklepený

a bylo nutné zamezit kolizi jeho původních železobetonových konstrukcí s pilotovým založením nového objektu.

Metrostav_17_2016.indd 1

2

z areálu. Vzhledem k tomu, že komunikace je ve svahu

zajištěna opěrnou stěnou, bylo by to velmi nákladné.

Nakonec proto stavbaři přemístili vstupní ocelovou lávku

z Křížové ulice jinam, aby rozhled zůstal zachován.

Konec dobrý, všechno dobré

Zakázka probíhala systémem design & build, což se

s odstupem času projevilo jako výhoda. Projektovou dokumentaci třeba mohl tým Petra Kopičky s projektanty

lépe optimalizovat. „Rád bych poděkoval všem členům

týmu za spolupráci i za to, jak při stavbě uhlídali všechny

potřebné detaily. Poděkování patří i dodavatelům, projektantům a také investorovi, se kterým součinnost probíhala

korektně a konstruktivně,“ říká Petr Kopička.

Stavba je dnes zcela dokončena a investor ji už začal

vybavovat nábytkem a dalším zařízením. Od října by pak

měla být budova připravena k plnému užívání.

Metrostav uspěl i v dalších nominacích

Modernizace rychlostní komunikace S8 tvořící průtah

Varšavy, kterou provedla divize 4 pod vedením týmu

Ing. Radima Čápa, aspiruje na titul Zahraniční stavba

roku 2016. Letos poprvé byly vyhlášeny i tři nominace

na Zvláštní cenu za využití BIM při přípravě a realizaci

staveb. Mohly by ji získat jak ELI, tak ByTy v Malešicích.

–red–, foto Stavba roku

–mv–, foto archiv Metrostavu

15.09.16 13:59