20. září 2016 / 17 / XXVIII
Práce na dálnici D8 vrcholí str. 2
Ptáme se: Ing. Jana Růžičky,
vedoucího střediska z divize 4 str. 2
Rekonstrukce památkově chráněného
lázeňského hotelu str. 3
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Příprava na druhý start
Vestibul stanice Kolbenova str. 3
Stavba malá jménem, ale velká
rozsahem str. 3
Fotoreportáž: Vlak pojede minutu,
cesta pěšky trvá hodinu str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Metrostav se v CE TOP 500 zlepšuje
V žebříčku 500 největších podniků z devatenácti zemí
střední a jihovýchodní Evropy, který podle konsolidovaných
výnosů předchozího roku pravidelně sestavuje společnost
Deloitte, Metrostav oproti loňsku znovu postoupil o šest
míst a dostal se tak už na 168. příčku. Ve stavebnictví se
situace nezměnila a Metrostav zůstal třetí za polskými
firmami Skanska Polska a Budimex.
Změny ve Skupině
Dnem 23. srpna 2016 vešla
v platnost smlouva o převodu
100% obchodního podílu
ve společnosti Metrostav
Facility z Metrostavu
Development na Metrostav.
Tímto krokem získal
Metrostav přímý vliv na řízení Metrostavu Facility. Novým
jednatelem a ředitelem společnosti byl s účinností
od 1. září 2016 jmenován Petr Dvořák. Pracovníci firmy,
kteří působili v Zenklově ulici, se 23. září přestěhují
do budovy Palmovka Park I, kde sídlí Subterra. Objekt
v Zenklově ulici se tak uvolní, protože kolegové z útvaru
zahraničního podnikání Skupiny Metrostav a z Metrostavu
Development, kteří v něm pracovali, už přesídlili
do 5. patra věže C v Palmovka Parku II (foto).
S-799 – razicí stroj konvertibilní EPB/Hardrock pojmenovaný Viktorie čeká ve vjezdovém portálu u Kyšic na druhý start pod vrchy Homolka a Chlum. Průměr štítu 9,85 m, délka
stroje 114 m, váha 1800 t, maximální tlačná síla 73 890 kN. Hotovo: jižní tubus tunelů Ejpovice o délce 4020 m. Zbývá vyrazit: o 30 m delší tubus severní. Více na straně 4.
Připomínka zdravotního programu
I letos je v Metrostavu připraveno očkování proti chřipce.
Máte-li o ně zájem a dosud nejste přihlášeni, učiňte tak
neprodleně prostřednictvím personálních manažerek.
Nové zakázky
Ing. Jan Zemánek z divize 5
začal nedávno se svými
kolegy modernizovat
spádoviště Libeň, u nějž
vybuduje i protihluková
opatření. Tým Jana Prokeše
z divize 6 převzal začátkem
září hned dvě staveniště a zahájil přestavbu rejd plavební
komory Kořensko a u Suchdola nad Lužnicí napojí osadu
Tušť na veřejnou kanalizaci. Ředitel výstavby v Polsku
Ing. Radim Čáp z divize 4 podepsal 2. září smlouvu
na výstavbu vahadlového mostu přes řeku Martwą Wisłą
v Sobieszewie u Gdaňsku (obr.). Metrostav zde bude
pracovat jako lídr ve sdružení s místní firmou Vistal.
Stavbu nekomplikovala jen blízkost komína
Nominace nejlepších
Dominantou průmyslového komplexu v Křížové ulici
na pražském Smíchově zůstal tovární komín. Vidět je
zdaleka a odkazuje na minulost areálu, v němž se pod
značkou ČKD vyráběly naftové motory. Současnost je
však už jiná. Právě pod komínem zde tým Petra Kopičky z divize 1 postavil během posledních 17 měsíců
novou administrativní budovu (foto č. 1) pro vlastníka celého areálu, společnost Realtoria. V objektu se
vedle kanceláří nacházejí i byty (foto č. 2) a ateliéry,
jež investor či nájemci areálu využijí pro dlouhodobé
i krátkodobé ubytování svých zaměstnanců.
Odborná porota, kterou letos poprvé doplnil sbor třiceti
expertů, nominovala nejlepší projekty v soutěži Stavba
roku. Je mezi nimi i pět děl, která vybudoval Metrostav
nebo se na jejich výstavbě významně podílel.
Do užšího výběru se dostalo Mezinárodní výzkumné
laserové centrum ELI Beamlines v Dolních Břežanech,
které stavělo sdružení vedené týmem techniků z divizí 3
a 9 v čele s Ing. Tomášem Vašutem. Nominaci získalo
za technicky náročnou stavbu a se zřetelem k výrazně
inovativnímu zpracování železobetonových konstrukcí.
Za vytvoření dopravně důležitého díla překonávajícího
složité geologické, ekonomické i společenské podmínky
byl oceněn tunelový komplex Blanka, jehož stavbu řídila
divize 2. Diplom za nominaci přebíral Ing. Petr Šrámek
(foto), dnes vedoucí provozu tunelu Blanka v divizi 8.
Mezi nejlepší se dostal i soubor ByTy v pražských
Malešicích, který stavěla i divize 3, a rekonstrukce a dostavba městského stadionu ve Vítkovicích, kde pracovala
divize 1. Do poledne 13. října můžete stavby Metrostavu
podpořit při hlasování o Cenu veřejnosti na internetovém
portálu www.stavbaroku.cz.
Stavbaři se museli vyrovnat i s velkým množstvím
přeložek inženýrských sítí, protože původní budovou procházel kolektor s areálovými rozvody. „Po přeložení všech
funkčních sítí, hlavně plynovodu a vodovodu, jsme museli
v půdorysu nového objektu vybudovat kolektor nový, aby
zůstala zachována možnost rozvodu inženýrských sítí
po celém areálu,“ říká Petr Kopička.
Zatímco stavba objektu probíhala bez problémů, jistou
komplikací se ukázalo být napojení budovy na Křížovou
ulici. Úřady, které stavbu schvalovaly, ji požadovaly rozšířit tak, aby byl zajištěn dostatečný rozhled při východu
Pozdravy na uvítanou
Vstupní halu Palmovka Parku II doplnila výstava nazvaná Jaromír Brabenec – Pozdravy. Její vernisáž proběhla 14. září (foto Eva Kořínková) za přítomnosti autora a za hudebního doprovodu jeho bratra Vratislava.
Technické cítění i vzdělání podpořilo u Jaromíra Brabence schopnost vytvářet logicky uspořádané kompozice. Spárované dvojice obdélníků o stejných rozměrech
avšak odlišných barevností zavěšené v prostoru mají
vyvolávat v etické rovině představy o vztazích mezi lidmi
a světem. Vratislav Brabenec je známý z undergroundové
skupiny The Plastic People of the Universe.
1
Stručný popis smíchovské zakázky
Nosnou konstrukci nového objektu tvoří železobetonový
skelet, na nějž v 5. NP navazuje železobetonový stěnový
systém a v 6. až 8. NP vyzdívané nosné stěny s železobetonovými stropy. Budovu v 8. NP zakrývají ploché střechy
z asfaltových pásů. Na sousedním objektu Energocentra
pak tým Petra Kopičky vybudoval v rámci osmého nadzemního podlaží PREFA nástavbu.
Stavět vedle starého komína nebylo snadné
„Těsná blízkost komína představovala jednu z komplikací
stavby. Museli jsme totiž postavit věžový jeřáb, který se
točil až nad hlavou komína ve výšce přes 50 m,“ vzpomíná
vedoucí projektu Petr Kopička. Nejnáročnějšímu úkolu ale
čelil jeho tým hned na počátku, když musel zdemolovat
překážející objekt mazutové kotelny. Byl totiž podsklepený
a bylo nutné zamezit kolizi jeho původních železobetonových konstrukcí s pilotovým založením nového objektu.
Metrostav_17_2016.indd 1
2
z areálu. Vzhledem k tomu, že komunikace je ve svahu
zajištěna opěrnou stěnou, bylo by to velmi nákladné.
Nakonec proto stavbaři přemístili vstupní ocelovou lávku
z Křížové ulice jinam, aby rozhled zůstal zachován.
Konec dobrý, všechno dobré
Zakázka probíhala systémem design & build, což se
s odstupem času projevilo jako výhoda. Projektovou dokumentaci třeba mohl tým Petra Kopičky s projektanty
lépe optimalizovat. „Rád bych poděkoval všem členům
týmu za spolupráci i za to, jak při stavbě uhlídali všechny
potřebné detaily. Poděkování patří i dodavatelům, projektantům a také investorovi, se kterým součinnost probíhala
korektně a konstruktivně,“ říká Petr Kopička.
Stavba je dnes zcela dokončena a investor ji už začal
vybavovat nábytkem a dalším zařízením. Od října by pak
měla být budova připravena k plnému užívání.
Metrostav uspěl i v dalších nominacích
Modernizace rychlostní komunikace S8 tvořící průtah
Varšavy, kterou provedla divize 4 pod vedením týmu
Ing. Radima Čápa, aspiruje na titul Zahraniční stavba
roku 2016. Letos poprvé byly vyhlášeny i tři nominace
na Zvláštní cenu za využití BIM při přípravě a realizaci
staveb. Mohly by ji získat jak ELI, tak ByTy v Malešicích.
–red–, foto Stavba roku
–mv–, foto archiv Metrostavu
15.09.16 13:59