Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 3
Nosky krajních polí mostu osadil Golš
Stavba zvedaho mostu přes Mrtvou Vislu v gdské
čtvrti Sobievo znně pokrila (foto č. 1). Tým ko-
lem Ing. Ladislava Chovance z divize 4 se při ní musel
vyrovnat nejen s řadou předvídatelných těžkostí, ale
takés nečekanými problémy.
Prvně stavbi při podrobném geologickém pzkumu
odhalili neúnosné podloží na sobievském břehu, což
hned od pátku práce nezaviněně zdrželo. Poté se potvr-
dily obavy z psaků do štětových jímek pro výstavbu ko-
mor hlavních mostních pilířů – bez dodatkového utěsnění
se téměř nedaly vyčerpat. „Nstí se psaky daří omezit
jednoduše – syním škry a pilin do vody. Jejich jemné
částice strhává proud a dotěuje menší průsaky. Nevýho-
dou této metody však je, že po každé boi musíme těsnění
obnovit. S čerpáním nám pomohli i kolegové z půjčovny
divize 11. Díky jejich velkokapacitním čerpadlům jsme
dnes schopni zvládnout téměř každou havarijní situaci,
kterou voda vjímkách způsobí,“ konstatuje Ing.Chovanec.
Dnes jsou v Sobievě vybetonované opěry mostu spolu
s pilíři dojezdových polí. Hotové jsou základy komor hlav-
ch pilířů a podvrt pod Vislou pro najecí ařídicí kabely,
který kolegy kvůli zastené geologii znně potpil.
Na konci srpna se stavbům podilo osadit ta
prvních deset nosků pro krajní pole mostu (foto č. 2) –
jejich transport po moři z Gdyně do Sobieševa zajťovaly
dva remorkéry a ponton o nosnosti 2000 tun, ulení pak
provedl plovoucí jáb Goliath s nosností 100 tun.
Před dokončením jsou mechanické i hydraulické části
mostu, výroba ocelové konstrukce hlavního pole je hotová
z více než 80 %. Práce běží i na levém břehu, kde zíná
montáž křídel opěry z malorozměrových prefabrikátů,
pokruje opeování břehů i stavba řídicího centra.
Práce z vody představují pro stavbaře velkou výzvu
„Pro stavbu vodních pilířů jsme museli osadit dva auto-
mobilové jeřáby na čluny a transport bednění i armatury
ze břehu provádíme pomocí soulodí. Jedním zezákladních
problémů je, že tu nemáme zdaleka takovou volnost pohy-
bu jako na souši. A to vše ještě ovliuje pasí, protože
práci lodí omezuje výška vln irychlost větru. Aže tady fou-
ká! Zvládnutí takových situací vyžaduje dennodenní koor-
dinaci našich plánů s lodníky,“ říká vedoucí projektu, jehož
stavba prohá pod nečekaně intenzivm dohledem médií
i veřejnosti, o čemž sdčí i web www.trojmiasto.pl.
Další výzvy jtě stavbe čekají. Ing. Chovanec k tomu
říká: „Čím dál tím víc mám respekt před komplexností pro-
jektu. Jednotlivé problémy se tady dají těžko řešit samo-
statně, bez poznání souvislostí mezi jednotlivými částmi
konstrukce, které se navzájem prolínají a ovlivňují.“
red–, foto archiv stavby
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Stavba domu Karlín Park míří docílové rovinky
Ceny nových bytů podle aktuálních statistik stále ros-
tou, atak není divu, že hlavně vPraze jsou některé roz-
prodány ještě před jejich realizací. Stejně tomu bylo
iuprojektu Karlín Park (foto), kdy byla většina zby
rezervovaná už před dma lety, tedy zhruba půl roku
ed vydáním stavebního povolení.
ky tomu mohou majitelé doslova vpřímém přenosu
sledovat, jak jejich nové domovy vznikají. Se stavbou
zal tým Ing. Martina Jiroty z divize 9 vloni v eznu
adnes už nedaleko stanice metra Invalidovna stojí všech-
ny tři věže rozsáhho polyfunkčního domu Karn Park,
vněmž vznikne dohromady 136 bytů odispozich 1 + kk
až 3+kk adalší komerční prostory. Klientské změny se
itom dotknou asi 60 procent bytů.
Stavba rychle postupuje k záru
Podle slov vedoucího projektu jsou dnes hotové omítky
a anhydritové podlahy a stavbaři zahájili kompletace
elektroinstalací asanity. Konnou podobu získávají ta
koupelny. Bytové věže se mění izvenčí, prote stavbaři
pilně pracují najejich fasádách, aby stavbu podle smlouvy
mohli dokončit zátkem příšho roku.
„Snažíme se držet termíny podle harmonogramu,
ikdyž se čas odčasu nevyhneme jeho mírné korekci či
aktualizaci. Tato stavba, jako jistě téměř všechny podob-
, se potýká snedostatkem kapacit napracovním trhu,
pozdními dodávkami některých materiálů a kompletací,
proto je velmi těžké plnit předem pnované termíny apři-
tom jtě udržet padovanou kvalitu díla,“ říká Ing.Jiro-
ta. Postup prací nac výrazně přibrzdila iloňská dlouhá
atuhá zima. „Nás azejména betoře zdivize 6 nebývale
potrápila. My jsme sice vté době prováli vnitřní vyzdív-
ky apráce jsme přizpůsobovali aktuálním teplotám, přes-
to jsme celkově nabrali skluz ojeden měsíc, což investor
– společnost Daramis – kompenzoval posunem termínu
předání díla na konec ledna příštího roku,“ vzpomíná
Ing.Jirota. Nejen díky předchom zkenostem spodob-
mi projekty si stavbaři velmi dobře poradili isdalšími
nečekanými problémy. Hned na zátku díla například
svelmi silným přítokem podzemní vody dostavební jámy,
který několikanásobně přesahoval předpoklad projektan-
ta. Nstí pomohla výkonná čerpadla od divize11.
Během čtyř měsíců by měl být Karn Park dokončen.
Zásluhu natom má nejen tým Ing.Martina Jiroty apodpo-
ra divize 9, ale idalší subdodavatelé ze skupiny Metrostav:
betonáři Ing.Marka Kubra zdivize 6, Pragis provedením
pilot, M stavebniny aovna divize 11.
Martina Vampulová, foto Petr Amek
Tramvajové mosty rostou zaplného provozu
Ostravský tým Metrostavu dokončil hrubou stavbu
dvou tramvajových mostů vrušné ulici Plzská. Za-
zku, kterou letos naje zahájila demolice původní-
ho přemosní, nyní čeká montáž kolejnic atrakčního
vedení. Natrať, jež vede nad dokončovami mosty, by
se přitom měly tramvaje vrátit během příštího měce.
Původní mosty sloužily déle než 50 let. Ojejich demo-
lici avybudování nové konstrukce bylo rozhodnuto kvůli
špatnému stavu betonových piřů azvýšené korozi obna-
žených výztuží. Nastavbě pracuje tým severomoravského
regionu divize 1 vesdružení sdivizí 5, která zajišťovala
stavbu nových mostů. Stavbi divize 1 odpovídali zade-
molici anyní provájí práce spojené sinstalací tramva-
jového svršku atrakčního vedení (foto č. 1).
Rekonstrukce má být ukončena 30. listopadu. Stím
problém nemáme, je tam ještě dostatek času. Jinak je to
smilníkem nazprovozní tratě naulici Plzeňská, který
plníme s odřenýma ušima. Velkým problémem je zde
stříkaná izolace anestálost počasí,“ říká vedoucí projektu
Ing.Luš Horuta zdivize1. Stavební pce Metrostavu
pozorně sleduje nejen investor, Magistrát města Ostravy,
ale i Dopravní podnik, SŽDC ahlavně cestující, kteří se už
oddubna musejí vyrovnávat somezením dopravy.
Složitá práce v omezeném prostoru
Tramvajové mosty vcelkové délce 218 metrů překlenují ve
velmi frekventované ulici Plzská ještě další tramvajo-
vou linku. Jeden znich vede nad rovž rušnou ulicí Rud-
, pod druhým jezdí vlaky naelektrifikované železniční
trati z Ostravy do Polanky nad Odrou. Práce na tomto
mostě prohaly za plného provozu sptky tramvajo
a železniční dopravy. Pokračoval rovněž automobilový
provoz vPlzské ulici, ikdyž věinou somezením vpo-
době svedení dopravy dojednoho jízdního pruhu.
Stavba nad frekventovaným dopravním uzlem upro-
střed města (foto č. 2) má dvě charakteristiky: ssně
prostor azvýšené nároky nabezpečnost.
„Skoordinátorem BOZP denně říme různé situace
tak, abychom dokázali zajistit bezpnost všech pra-
covníků nastavbě,“ říká Ing.Horuta. Omezené prostory
staveniště lze zvládnout důkladnou koordinací dodávek
materlu, takže zatím nejí problém se podle něj
objevil jinde: „Kvůli velkému stavebnímu boomu naOst-
ravsku anedostatku kvalitních firem apracovníků se nám
prodlužovaly aprodlují stavební práce, které bychom
norlně zvládli zapolovinu času.“
Blanka Růžková, foto Jakub Červenka
dní uplynulo mezi otevřením pražského tunelového komplexu
Blanka a dnem vydání tohoto čísla novin. Už více než dva roky
motoristé děkují za mnost zkrátit si cestu napříč Prahou.
1 2
Dominantou Mondi Ští bude 70metrová věž
Podruhé vktké době se vracíme doareálu Mondi Ště-
tí, tentokrát nastavbu objektů azemí pro nový rege-
nerační kotel nasušinu ze sulfátového výluhu, kterou
provádí tým Ing.Radka Zemana zdivize 8.
Tým Ing. Zemana v vodě Mondi betonuje základy
adesku (foto č. 1) pro provoz regenerho kotle RK 12,
pomocí taženého bednění buduje pro kotel komunikační
ž, dále staví elektrorozvodnu a trafostanici. Všechny
objekty mají monolitické konstrukce s výjimkou části
rozvodny, kde jsou poity iprefabrikované prvky.
Naším nejtším problémem čas, protože zakázka
má pevně stanovené milníky pro nástup technologií
abohužel, jak je to již koloritem snad naech stavch,
projektová dokumentace je kdispozici pozdě, vše se po-
stupně upřesňuje podle požadavků dodavatele technologií
anapráci zbývá málo času. Velmi proto oceňuji spoluprá-
ci sdivizí 6, s betonáři vedemi Ing.Petrem Hanzkem
aIng.Tošem Outlým. Díky nim se nám podilo včas
edat část desky pod kotel,“ říká vedoucí projektu.
Zainvestora vedou stavbu pracovníci zRakouska ana
jejich systém práce, předávání projektové dokumentace,
vedení stavby či systém fakturace si všichni těžce zvy-
káme. Mnoho problémů neřeší, neznají návaznosti, jen
velice dbají naBOZP ahlavně naplnění díích termínů.
Veškerou komunikaci nac vedeme vangličtině – což za-
číná být celkem běžné navšech stavbách pro soukro
investory, protože vlastníkem řady tuzemských závo
jsou zahranní firmy. Nás to ale vurčitých fázích jed
limituje aztoho vyplývá, že by si zaměstnanci Metrostavu
li ještě víc zlepšovat jazykové dovednosti,“ dodává.
Dominantou stavby je 71 m vysoká železobetonová
ž (foto č. 2), která bude se schodištěm a evakuačním
výtahem sloužit jako komunikní jádro pro kotel. „Po-
dobnou konstrukci jsme dělali před devíti lety při výstav
HVB elektrárny Ledvice, atak jsem si technologii tažené-
ho bednění připomněl. Ze zkeností zLedvic jsme hodně
čerpali aurčitě nám moc pomohly,“ udí Ing.Zeman.
Projekt plný překvapení
Stavba ve Ští by měla být dokoena v příštím listopa-
du, ale dílčím termínem pro pření kmontáži technologií
je už polovina ledna 2018. Podle Ing.Zemana je prakticky
nemožné naplánovat práci nanásledující měce, protože
projektová dokumentace zatím neexistuje. „Ani rakouští
kolegové tak dlouhé období neří auvidíme tedy, ja
ekvapení nás jtě potkají. Podle výkazu výměr bude
nastavbě hodně práce, ale rakouský systém nemá výkazy
výměr zkoordinované sprojektovou dokumentací, takže je
to dennodenní boj okaždou položku, kterou realizujeme,“
dodává. Nicméně věří, že jeho tým zazku v poebné
kvalitě dokončí tak, aby splnil nárné požadavky investo-
ra, který je nejtším výrobcem papíru vČeské republice
a soasně jedním z největších zadavatelů stavebních
zakázek vÚsteckém kraji. „Naše regionální zastoupeníse
snažilo uspět v soužích na jeho zakázky přes pět let,
takže teď jsme rádi, že máme konně šanci předvést
se mu jako kvalitní stavební firma,“ uzavírá Ing.Zeman.
mv, foto archiv stavby, Jakub Červenka
1 2
Metrostav_17_2017.indd 3 22.09.17 11:33
Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 17/2017, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (102568): (0/1) (331 ms)

Rendering Strana 3 (102567): (0/1) (371 ms)

Rendering Strana 2 (102566): (0/1) (370 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2948/vth118765-1.jpg

 i2948/vth118766-1.jpg

 i2948/bg102567.svg

 i2948/vth118767-1.jpg

 i2948/vth118764-1.jpg