Stavba domu Karlín Park

míří do cílové rovinky

26. září 2017 / 17 / XXIX

více v článku na str. 3

Ptáme se: Ing. Marka Veselého,

oblastního ředitele divize 1 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Bezpečnější a světlejší

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

V polovině září se v Praze uskutečnilo pracovní jednání

zástupců firem, které ve sdružení budují norský projekt

E134 Damasen–Saggrenda, část 30 Trollerudmoen–

Saggrenda, tedy silniční obchvat města Kongsberg.

Vedoucí projektu za divizi 5 Metrostavu Ing. Jiří Šach při

něm přivítal kolegy z norských partnerských společností

HAG Anlegg a Bertelsen & Garpestad, kteří si po setkání

v Praze prohlédli také stavbu tunelu Ejpovice.

Garáže na Letné

V pátek 15. září, téměř

přesně po dvou letech

od zprovoznění tunelového

komplexu Blanka, byly

v Praze na Letné otevřeny

garáže (foto), díky jejichž

výstavbě nebylo nutné

zasypat jámu, z níž mezi stropem hloubených tunelů

a povrchem Letenské pláně stavební stroje vytěžily téměř

půl milionu kubíků zeminy. Dnes zde ve třech podzemních

patrech už řidiči mohou zaparkovat zhruba 850 aut.

TBM Viktorie

Prorážka tunelu Ejpovice

Podrobnosti web, Facebook.

Nominace staveb

Raziči divize 5 vedení týmem Ing. Tomáše Prchala

zahájili 12. září prvním odpalem stavbu třetího podzemního díla Metrostavu na Islandu – 5,3 km dlouhého

tunelu Dýrafjörður (foto č. 1). Slavnostního aktu se

zúčastnil i islandský ministr dopravy Jón Gunnarsson.

Dvoupruhový silniční tunel na severozápadním pobřeží ostrova mezi fjordy Dýrafjörður a Arnarfjörður buduje

divize 5 už podruhé ve sdružení s místní firmou Suðurverk. Tentokrát ale ve větší ledové pustině než předtím.

Poděkování za dobrou reprezentaci

Prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav se 18. září

setkal s účastníky letošního ročníku Metrostav Handy

Cyklo Maratonu a závodníkům i dobrovolníkům poděkoval

za jejich snahu bořit bariéry mezi hendikepovanými

a zdravými lidmi. Setkání nad fotografiemi a videozáznamy

ze závodu provázela přátelská atmosféra a dobrá nálada.

Více než sto deset let staré secesní hale nad nástupišti železniční stanice Praha hlavní nádraží se vrátila původní

krása. Zasloužili se o to stavbaři vedení týmem Ing. Jana Krajdla z divize 3, kteří opravili či vyměnili poškozené

části její ocelové konstrukce, očistili ji od starých barev a opatřili třívrstvým antikorozním nátěrem, repasovali

i přesklili všechny světlíky a položili novou střešní krytinu. Další informace najdete ve fotoreportáži na straně 4.

Pro bezpečnější jízdu na kole do práce

Metrostav_17_2017.indd 1

Dominantou areálu Mondi Štětí bude

sedmdesátimetrová věž str. 3

V zemi ledu a ohně

7. října 2017 na vlastní oči!

Přesně podle očekávání prorazili 18. září pracovníci

divize 5 vedení týmem Ing. Jiřího Šacha asi 350 metrů dlouhý tunel Moane na rozestavěném obchvatu

norského města Kongsberg. Posledního slavnostního

odpalu se mezi jinými zúčastnili také velvyslanec ČR

v Norsku Jaroslav Knot a starostka Kongsbergu Kari

Anne Sand (foto zleva). Jak uvádí www.mzv.cz přítomní zástupci Norské správy silnic (Statens Vegvesen), jakož i představitelé města Kongsberg při rozhovorech s velvyslancem vysoce oceňovali kvalitu práce

a spolehlivost zaměstnanců společnosti Metrostav.

Nosníky krajních polí polského mostu

osadil z řeky Goliáš str. 3

Z celkového počtu 52 přihlášených staveb v letošním

ročníku soutěže Stavba roku vybrala odborná porota

vedená doc. Ing. arch. Radomírou Sedlákovou, CSc.,

na možné vítěze 15 tuzemských a tři zahraniční projekty. Nominace vyhlásila 8. září a od toho dne může každý až do 5. října podpořit svého favorita v internetovém

hlasování veřejnosti na webu www.stavbaroku.cz.

Ze staveb, které budoval Metrostav, nominace získaly hned tři. Dokončení vltavské vodní cesty v úseku

VD Hněvkovice – Týn nad Vltavou za vytvoření posledního stupně plavební dráhy s citlivě do přírody včleněnou

konstrukcí se zřetelem k architektonickému řešení jednotlivých staveb. Stavbu řídil tým Jana Prokeše z divize 6.

Kotelna Park Radlice v Praze za ojedinělou proměnu

bývalého energocentra na nápaditě pojaté firemní sídlo se

zřetelem k využití dochovaných konstrukcí. Projekt vedl

tým Ing. Davida Vlasáka z divize 3.

Na Slovensku uspělo VD Želiezovce za vytvoření velmi

působivého vodohospodářského díla s vysokou výtvarnou úrovní provedení železobetonových konstrukcí se

zřetelem k začlenění do krajiny. Dílo, které víc umožňuje

sledovat okny průchod živočichů rybochodem, zdárně

dotáhl do konce tým Ing. Luboše Jonáše z divize 6.

Vyhlášení vítězů soutěže Stavba roku 2017 se uskuteční 5. října během slavnostního večera Dnů stavitelství

a architektury v pražské Betlémské kapli.

Česko-norský meeting u divize 5

Tým Jana Prokeše z jihočeského zastoupení divize 6

začal stavět ocelovou cyklolávku přes Vltavu u TJ Meteor

v Českých Budějovicích. Po dokončení na jaře příštího roku

umožní bezpečnou cestu do zaměstnání v krajském městě

zejména lidem z Boršova nad Vltavou, kteří zatím musí na

kole kličkovat po silnici E55 mezi 16 tisíci auty, která za

den po tomto mezinárodním tahu projedou.

Výzkum v Metrostavu – soudržnost

předpínací výztuže str. 2

Hrubá stavba Piana v Českých Budějovicích

Hrubá stavba administrativního centra Piano (foto č. 1)

skončila v polovině letošního září. Obyvatelé Českých

Budějovic tak mohou poprvé po 14 měsících od zahájení prací hledat v obrysech díla na křižovatce Lidické

a Mánesovy ulice podobnost s klávesovým hudebním

nástrojem, který dal budově jméno.

Objekt, v jehož podzemí zaparkuje až 120 aut, v přízemí najdou místo obchody a ve čtyřech patrech bude moci

v kancelářích pracovat až 600 lidí, buduje od července

loňského roku tým Ing. Milana Hromádky z jihočeského

oblastního zastoupení divize 6. Vedoucí projektu průběh

prací chválí: „Zatím vše běží podle plánu a našich předpokladů. To, že nám začátek díla značně zkomplikuje spodní

voda, jsme totiž očekávali, protože naše staveniště se

nachází poblíž soutoku Vltavy a Malše a základová spára

objektu leží v hloubce až osm metrů pod terénem.“

Piano si prohlédli zájemci o pronájmy

Stavbaři z prostoru staveniště Piana odvezli asi 25 000 m³

zeminy a ze 7000 m³ betonu vybudovali hrubý skelet (foto

č. 2). Investor pozval 13. září na jeho prohlídku budoucí

možné nájemce. Slíbil jim, že první z nich se budou moci

do administrativního centra nastěhovat už v dubnu příštího roku. „České Budějovice disponují řadou kancelářských prostor, nicméně ty ve většině případů neodpovídají

současným nárokům klientů, kteří požadují moderní prostory nejvyšších standardů. Kanceláře jsou totiž často ve

starších domech v historickém centru města a nesplňují

nároky nových firem, které tady chtějí investovat. Také

proto aktuálně evidujeme zájem o více než dvě třetiny

nabízených ploch,“ uvedl spokojeně Michal Záveský, jednatel investorské společnosti Piano Business Center.

–red–, foto Jan Luxík

1

2

V zimě tu bývají až 15metrové závěje a jediný udržovaný úsek silnice v oblasti povede od ubytovacího kempu

na stavbu. Cestu k civilizaci stroje prohrnou jen jednou za

měsíc. Proto už u portálu stojí první izolovaná betonárna

Metrostavu (foto č. 2). Má pět sil na cement s celkovou

kapacitou 750 tun, což musí vystačit jako zásoba na šest

týdnů. Náročná bude i doprava kameniva, jehož bude jen

na zimu zapotřebí 12 000 tun – třikrát se totiž bude překládat z nákladních automobilů na lodě a zase zpět. První

motoristé by měli tunelem projet v září 2020. Zdař bůh!

1

2

–red–, foto archiv stavby

22.09.17 11:33