Stavba domu Karlín Park
míří do cílové rovinky
26. září 2017 / 17 / XXIX
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Marka Veselého,
oblastního ředitele divize 1 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Bezpečnější a světlejší
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
V polovině září se v Praze uskutečnilo pracovní jednání
zástupců firem, které ve sdružení budují norský projekt
E134 Damasen–Saggrenda, část 30 Trollerudmoen–
Saggrenda, tedy silniční obchvat města Kongsberg.
Vedoucí projektu za divizi 5 Metrostavu Ing. Jiří Šach při
něm přivítal kolegy z norských partnerských společností
HAG Anlegg a Bertelsen & Garpestad, kteří si po setkání
v Praze prohlédli také stavbu tunelu Ejpovice.
Garáže na Letné
V pátek 15. září, téměř
přesně po dvou letech
od zprovoznění tunelového
komplexu Blanka, byly
v Praze na Letné otevřeny
garáže (foto), díky jejichž
výstavbě nebylo nutné
zasypat jámu, z níž mezi stropem hloubených tunelů
a povrchem Letenské pláně stavební stroje vytěžily téměř
půl milionu kubíků zeminy. Dnes zde ve třech podzemních
patrech už řidiči mohou zaparkovat zhruba 850 aut.
TBM Viktorie
Prorážka tunelu Ejpovice
Podrobnosti web, Facebook.
Nominace staveb
Raziči divize 5 vedení týmem Ing. Tomáše Prchala
zahájili 12. září prvním odpalem stavbu třetího podzemního díla Metrostavu na Islandu – 5,3 km dlouhého
tunelu Dýrafjörður (foto č. 1). Slavnostního aktu se
zúčastnil i islandský ministr dopravy Jón Gunnarsson.
Dvoupruhový silniční tunel na severozápadním pobřeží ostrova mezi fjordy Dýrafjörður a Arnarfjörður buduje
divize 5 už podruhé ve sdružení s místní firmou Suðurverk. Tentokrát ale ve větší ledové pustině než předtím.
Poděkování za dobrou reprezentaci
Prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav se 18. září
setkal s účastníky letošního ročníku Metrostav Handy
Cyklo Maratonu a závodníkům i dobrovolníkům poděkoval
za jejich snahu bořit bariéry mezi hendikepovanými
a zdravými lidmi. Setkání nad fotografiemi a videozáznamy
ze závodu provázela přátelská atmosféra a dobrá nálada.
Více než sto deset let staré secesní hale nad nástupišti železniční stanice Praha hlavní nádraží se vrátila původní
krása. Zasloužili se o to stavbaři vedení týmem Ing. Jana Krajdla z divize 3, kteří opravili či vyměnili poškozené
části její ocelové konstrukce, očistili ji od starých barev a opatřili třívrstvým antikorozním nátěrem, repasovali
i přesklili všechny světlíky a položili novou střešní krytinu. Další informace najdete ve fotoreportáži na straně 4.
Pro bezpečnější jízdu na kole do práce
Metrostav_17_2017.indd 1
Dominantou areálu Mondi Štětí bude
sedmdesátimetrová věž str. 3
V zemi ledu a ohně
7. října 2017 na vlastní oči!
Přesně podle očekávání prorazili 18. září pracovníci
divize 5 vedení týmem Ing. Jiřího Šacha asi 350 metrů dlouhý tunel Moane na rozestavěném obchvatu
norského města Kongsberg. Posledního slavnostního
odpalu se mezi jinými zúčastnili také velvyslanec ČR
v Norsku Jaroslav Knot a starostka Kongsbergu Kari
Anne Sand (foto zleva). Jak uvádí www.mzv.cz přítomní zástupci Norské správy silnic (Statens Vegvesen), jakož i představitelé města Kongsberg při rozhovorech s velvyslancem vysoce oceňovali kvalitu práce
a spolehlivost zaměstnanců společnosti Metrostav.
Nosníky krajních polí polského mostu
osadil z řeky Goliáš str. 3
Z celkového počtu 52 přihlášených staveb v letošním
ročníku soutěže Stavba roku vybrala odborná porota
vedená doc. Ing. arch. Radomírou Sedlákovou, CSc.,
na možné vítěze 15 tuzemských a tři zahraniční projekty. Nominace vyhlásila 8. září a od toho dne může každý až do 5. října podpořit svého favorita v internetovém
hlasování veřejnosti na webu www.stavbaroku.cz.
Ze staveb, které budoval Metrostav, nominace získaly hned tři. Dokončení vltavské vodní cesty v úseku
VD Hněvkovice – Týn nad Vltavou za vytvoření posledního stupně plavební dráhy s citlivě do přírody včleněnou
konstrukcí se zřetelem k architektonickému řešení jednotlivých staveb. Stavbu řídil tým Jana Prokeše z divize 6.
Kotelna Park Radlice v Praze za ojedinělou proměnu
bývalého energocentra na nápaditě pojaté firemní sídlo se
zřetelem k využití dochovaných konstrukcí. Projekt vedl
tým Ing. Davida Vlasáka z divize 3.
Na Slovensku uspělo VD Želiezovce za vytvoření velmi
působivého vodohospodářského díla s vysokou výtvarnou úrovní provedení železobetonových konstrukcí se
zřetelem k začlenění do krajiny. Dílo, které víc umožňuje
sledovat okny průchod živočichů rybochodem, zdárně
dotáhl do konce tým Ing. Luboše Jonáše z divize 6.
Vyhlášení vítězů soutěže Stavba roku 2017 se uskuteční 5. října během slavnostního večera Dnů stavitelství
a architektury v pražské Betlémské kapli.
Česko-norský meeting u divize 5
Tým Jana Prokeše z jihočeského zastoupení divize 6
začal stavět ocelovou cyklolávku přes Vltavu u TJ Meteor
v Českých Budějovicích. Po dokončení na jaře příštího roku
umožní bezpečnou cestu do zaměstnání v krajském městě
zejména lidem z Boršova nad Vltavou, kteří zatím musí na
kole kličkovat po silnici E55 mezi 16 tisíci auty, která za
den po tomto mezinárodním tahu projedou.
Výzkum v Metrostavu – soudržnost
předpínací výztuže str. 2
Hrubá stavba Piana v Českých Budějovicích
Hrubá stavba administrativního centra Piano (foto č. 1)
skončila v polovině letošního září. Obyvatelé Českých
Budějovic tak mohou poprvé po 14 měsících od zahájení prací hledat v obrysech díla na křižovatce Lidické
a Mánesovy ulice podobnost s klávesovým hudebním
nástrojem, který dal budově jméno.
Objekt, v jehož podzemí zaparkuje až 120 aut, v přízemí najdou místo obchody a ve čtyřech patrech bude moci
v kancelářích pracovat až 600 lidí, buduje od července
loňského roku tým Ing. Milana Hromádky z jihočeského
oblastního zastoupení divize 6. Vedoucí projektu průběh
prací chválí: „Zatím vše běží podle plánu a našich předpokladů. To, že nám začátek díla značně zkomplikuje spodní
voda, jsme totiž očekávali, protože naše staveniště se
nachází poblíž soutoku Vltavy a Malše a základová spára
objektu leží v hloubce až osm metrů pod terénem.“
Piano si prohlédli zájemci o pronájmy
Stavbaři z prostoru staveniště Piana odvezli asi 25 000 m³
zeminy a ze 7000 m³ betonu vybudovali hrubý skelet (foto
č. 2). Investor pozval 13. září na jeho prohlídku budoucí
možné nájemce. Slíbil jim, že první z nich se budou moci
do administrativního centra nastěhovat už v dubnu příštího roku. „České Budějovice disponují řadou kancelářských prostor, nicméně ty ve většině případů neodpovídají
současným nárokům klientů, kteří požadují moderní prostory nejvyšších standardů. Kanceláře jsou totiž často ve
starších domech v historickém centru města a nesplňují
nároky nových firem, které tady chtějí investovat. Také
proto aktuálně evidujeme zájem o více než dvě třetiny
nabízených ploch,“ uvedl spokojeně Michal Záveský, jednatel investorské společnosti Piano Business Center.
–red–, foto Jan Luxík
1
2
V zimě tu bývají až 15metrové závěje a jediný udržovaný úsek silnice v oblasti povede od ubytovacího kempu
na stavbu. Cestu k civilizaci stroje prohrnou jen jednou za
měsíc. Proto už u portálu stojí první izolovaná betonárna
Metrostavu (foto č. 2). Má pět sil na cement s celkovou
kapacitou 750 tun, což musí vystačit jako zásoba na šest
týdnů. Náročná bude i doprava kameniva, jehož bude jen
na zimu zapotřebí 12 000 tun – třikrát se totiž bude překládat z nákladních automobilů na lodě a zase zpět. První
motoristé by měli tunelem projet v září 2020. Zdař bůh!
1
2
–red–, foto archiv stavby
22.09.17 11:33