strana 4
Nejen výměna mečů
Ansámbl Divadla Rodu Vejvodů nastudoval další inscenaci Járy Cimrmana – hru Blaník. Uvede ji 12. října
od 19.30 hodin v Divadle Gong. Přijďte se pobavit!
Divadelní představení stejného jména, jako se jmenuje hora, v níž podle staré pověsti dříme české vojsko,
původně napsal Jára Cimrman pro loutky. V divadle
Gong místo nich s laskavým souhlasem autorů uvidíte
Stanislava Červeného z divize 3 v roli zřízence a čekatele
na titul rytíř Šlupka z Děla. Jeho kolega Josef Libánský
ztvární roli rytíře se jménem Smil Flek z Nohavic, který si
ale z oděvu nic smývat nemusel. Jiří Novotný z divize 1
se bohužel na jevišti objeví jen v průběhu úvodního slova,
protože hru „pouze“ režíruje.
Pokud nevíte, co čekat, tak vězte, že příčina silné obliby blanické pověsti v Čechách tkví podle Cimrmana hlavně v zeměpisné poloze naší vlasti. Shodně s Palackým si
totiž byl vědom toho, že „jsme tu v Evropě jako zrnko mezi
dvěma mlýnskými kameny. Ze západu na nás naléhá imperialismus germánský a z východu nás drtí rozpínavost
kolosu velkoruského. Není divu, že takto tísněný malý národ hledá sobě ochrany nadpřirozené, a i zázračné, neboť
jedině zázrakem lze tu přežít.“ Můžeme o tom vést spory,
můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se
proti tomu dá dělat. A ještě se k tomu můžete zasmát.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Prověřeno časem
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Nedávno uplynulo sto let od úmrtí známého architekta,
profesora České vysoké školy technické Josefa Schulze (11. 4. 1840 – 15. 7. 1917). Mezi řadu obdivovaných
staveb, které navrhl, patří i historická budova Národního muzea v Praze, kterou Metrostav rekonstruuje.
Po reálce a studiu architektury na pražské polytechnice pokračoval Josef Schulz ve vzdělávání na Akademii výtvarných umění ve Vídni, v roce 1868 vyrazil na dvouletou
studijní cestu do Itálie. Roku 1878 byl jmenován řádným
profesorem na České technice v Praze a na tomto místě
setrval až do odchodu na odpočinek v roce 1911.
Charakteristické znaky Schulzových děl
Schulzovy stavby se vyznačují konstrukční strohostí,
technickou přesností, renesanční rovnováhou proporcí,
ale také uměřeným a krásným plastickým dekorem. Projektoval přitom architekturu jako celek – věnoval se nejen
stavbě, ale i její architektonické výzdobě a vybavení interiérů včetně nábytku, svítidel, kování. Talent pro dekorativní
umění projevil již jako profesor odborného kreslení na
Pokračovací škole pro zlatníky. Zdrojem inspirace mu byla
italská a česká renesance, romantismus a historismus. Na
stavbách se nebál užívat moderní techniku a materiály,
zejména železné konstrukce pro vylehčení. Nevyhýbal se
ani využití betonu, zejména při zakládání budov.
1
Pro děti z Klokánků
Divize 3 byla opět jedním z hlavních partnerů letos už
pátého ročníku Harfandění – benefičního běhu a festivalu volnočasových aktivit v pražské Galerii Harfa.
Ve čtvrtek 7. září se pod obloukem Metrostavu blízko
stanice metra Českomoravská přepisovaly rekordy v počtu účastníků, uběhnutých kol i ve výši vybrané částky:
2
3
4
5
1335 běžců
11 000 uběhnutých či ušlých kilometrů (což jen tak pro
zajímavost cca odpovídá vzdálenosti z Prahy na Bali)
9024 absolvovaných okruhů
902 400 Kč pro děti z Klokánků
Benefiční běh Harfandění pořádá už tradičně první
týden v září Galerie Harfa společně s městskou částí
Praha 9. Cílem akce není překonávat časové rekordy, ale
aktivním pohybem pomoci dobré věci. Běžet totiž může
opravdu každý – jak maminky s kočárkem, děti, tak i senioři. Za každý okruh uběhnutý nebo prošlý kolem Galerie
Harfa a sousední O2 areny věnují partneři akce 100 korun
na pomoc dětem, které měly v životě méně štěstí. Díky
patří všem, kdo se běhu zúčastnili, i přispěli.
–red–, foto archiv týmu
Z dr oj W ik ipedie, P hD r. Jin d ř ic h N oll
Užitečná i zážitková
Run Praha – Plzeň
Metrostav se stal partnerem běžeckého závodu, který
letos 16. září propojil Prahu a Plzeň. Jeho tým navíc ve
štafetě zabojoval a velmi dobře se umístil.
Štafety Run Praha – Plzeň se v sedmnácti kategoriích
zúčastnili ženy, muži, sportovci různých výkonnostních
kategorií, party kamarádů, firemní kolektivy či sportovní
kluby. Zapojili se i ultramaratonci, kteří uběhli celý sto
kilometrů dlouhý závod sami nebo ve dvou. Týmy s až deseti běžci měly trasu rozdělenou na deset úseků. Časový
limit závodu byl pro všechny 15 hodin.
Metrostav patřil nejen mezi partnery akce, ale do náročného závodu postavil i šestičlenný tým (foto), který trať
zvládl za pouhých devět hodin a v absolutním pořadí bez
rozdílu kategorií se umístil v první polovině výsledkového
žebříčku. „Všechno nám vyšlo, i počasí, kterého jsme se
předem trochu obávali. Nálada byla skvělá, běželi jsme
naplno a dosáhli dokonce lepší výsledek, než jsme čekali,“
okomentovala závod kapitánka týmu Markéta Páralová
z centrály společnosti.
Děkujeme za reprezentaci a gratulujeme!
Nepřehlédnutelný odkaz budoucnosti
V letech 1881–1883 Josef Schulz v Praze rekonstruoval
požárem zničenou stavbu Národního divadla. S Josefem
Zítkem pak vyhrál soutěž na Rudolfinum. Navrhl Uměleckoprůmyslové muzeum, u Národního muzea upřednostnil
reprezentační hledisko „Chrámu umění“ před funkčností
(návrh 1883, stavba z let 1885–1891). Na monumentální
sochařské a štukové výzdobě rád spolupracoval se sochařem Bohuslavem Schnirchem. Byl činný i jako restaurátor
a zrekonstruoval desítky staveb. Jeho dílem byla třeba
přestavba Valdštejnského a Buquoyského paláce.
Mimo Prahu obnovil zámky Hrubá Skála, Stránov či
Vrchlabí, kostely ve Vliněvsi, Uherském Hradišti, Horním
Maršově. Podle vlastních projektů stavěl rodinné vily,
například ve Dvoře Králové. Práce pro něj byla vším.
Jeho dílo bylo roku 1900 oceněno bronzovou medailí
na Světové výstavě v Paříži. O 11 let později mu byl udělen
čestný titul doktora technických věd (Dr.h.c.) Českého
vysokého učení technického v Praze.
6
7
8
9
Cestující na nástupištích pražského hlavního nádraží konečně vidí nebe
Před pár dny ukončil tým Ing. Jana Krajdla z divize 3 ve sdružení se společností Vistoria CZ práce na rekonstrukci
dvoulodní ocelové obloukové haly nad nástupišti železniční stanice Praha hlavní nádraží (foto č. 1). Stavba byla
kvůli minimalizaci výluk rozdělena do mnoha etap a zabrala skoro 32 měsíců. Trvala tak dlouho i proto, že se jednalo
o první komplexní opravu zastřešení (foto č. 2, 3), které podle tabulek na sloupech v roce 1906 dokončila firma
S. Bondy, mostárna Praha-Bubny. Hala má rozpětí 2 x 33,3 m, výšku 18 m a délku 233 m. „Celkově jsme v ní museli
opravit nebo vyměnit asi 416 tun ocelových konstrukcí. Zatímco některé potřebovaly pouze dílčí renovace, jiné
byly poškozené natolik, že jsme je museli vyměnit celé,“ říká vedoucí výroby Ing. Lubomír Kukla. O rozsahu díla
svědčí i následující čísla. Rozvinutá plocha střechy měří 22 856 m 2 a je na ní téměř 10 000 světlíků (foto č. 4, 5).
Spolu s bočním zasklením (foto č. 6) na ní montéři vyměnili přes 15 000 m 2 skel – takže je konečně z nástupiště
vidět nebe (foto č. 7). Natěrači natřeli více než 55 000 m 2 ocelových ploch (foto č. 8, 9) a spotřebovali na to
36 600 litrů nátěrových hmot, které by – jen tak pro zajímavost – při vylití zaplnily až po strop celou stavební buňku.
Nejobtížnější podle kolegů bylo poprat se s daleko větším poškozením nosných konstrukcí, než předpokládal projekt,
konzultovat a odsouhlasit veškeré práce s památkáři a pracovat pouze za dílčího omezení provozu nádraží v těsné
blízkosti nástupišť plných lidí. „Stejně jako celý realizační tým budu na tuto zakázku vzpomínat jako na velice
obtížnou, ale krásnou stavbu, která nás už bohužel asi nikdy nepotká,“ uzavírá Ing. Krajdl. Foto Petr Adámek.
Písečtí radní v září schválili výstavbu lávky přes Otavu
u Václavského jezu. Navrhl ji místní rodák architekt Josef Pleskot a postaví ji tým jihočeského zastoupení divize 6 pod vedením Ing. Milana Hromádky. Kolegové se
tak do Písku po třech letech vrátí na stejné místo, protože právě Václavský jez v roce 2014 zrekonstruovali.
Výstavba lávky byla ve městě dlouho kontroverzní
tématem. Mezi obyvateli Václavského předměstí budila
vlnu nevole kvůli zničení romantického místa u jezu, které místní využívají v létě ke koupání a relaxaci. Naopak
obyvatelé čtvrti Hradiště ji vítali, protože by jim výrazně
zkrátila cestu do centra Písku nebo na plovárnu.
Teď je rozhodnuto. Lávku s ocelovou konstrukcí architekt navrhl lomenou se dvěma rameny s mezipodestou
(vizualizace). Bude dlouhá téměř 150 metrů a široká přes
tři metry, aby si na ní nepřekáželi cyklisté a maminky s kočárky a zároveň aby umožnila vyhlídkové průhledy. „Plánoval jsem ji hlavně jako zážitkovou lávku, aby přecházení
nebylo jenom spojení dvou břehů z místa A do místa B, ale
aby cesta přes řeku byla příjemná, zábavná a v každém
okamžiku radostná,“ řekl ČTK architekt Josef Pleskot,
se kterým už Metrostav spolupracoval i na řadě dalších
projektů, třeba na průchodu valem Prašného mostu, ale
zejména na komplexu Palmovka Park v Libni.
–red–, vizualizace APatelier
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 17/2017 vyšlo 26. 9. 2017 (18/2017 vyjde 16. 10. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,
Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_17_2017.indd 4
22.09.17 11:34