strana 4

Nejen výměna mečů

Ansámbl Divadla Rodu Vejvodů nastudoval další inscenaci Járy Cimrmana – hru Blaník. Uvede ji 12. října

od 19.30 hodin v Divadle Gong. Přijďte se pobavit!

Divadelní představení stejného jména, jako se jmenuje hora, v níž podle staré pověsti dříme české vojsko,

původně napsal Jára Cimrman pro loutky. V divadle

Gong místo nich s laskavým souhlasem autorů uvidíte

Stanislava Červeného z divize 3 v roli zřízence a čekatele

na titul rytíř Šlupka z Děla. Jeho kolega Josef Libánský

ztvární roli rytíře se jménem Smil Flek z Nohavic, který si

ale z oděvu nic smývat nemusel. Jiří Novotný z divize 1

se bohužel na jevišti objeví jen v průběhu úvodního slova,

protože hru „pouze“ režíruje.

Pokud nevíte, co čekat, tak vězte, že příčina silné obliby blanické pověsti v Čechách tkví podle Cimrmana hlavně v zeměpisné poloze naší vlasti. Shodně s Palackým si

totiž byl vědom toho, že „jsme tu v Evropě jako zrnko mezi

dvěma mlýnskými kameny. Ze západu na nás naléhá imperialismus germánský a z východu nás drtí rozpínavost

kolosu velkoruského. Není divu, že takto tísněný malý národ hledá sobě ochrany nadpřirozené, a i zázračné, neboť

jedině zázrakem lze tu přežít.“ Můžeme o tom vést spory,

můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se

proti tomu dá dělat. A ještě se k tomu můžete zasmát.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Prověřeno časem

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Nedávno uplynulo sto let od úmrtí známého architekta,

profesora České vysoké školy technické Josefa Schulze (11. 4. 1840 – 15. 7. 1917). Mezi řadu obdivovaných

staveb, které navrhl, patří i historická budova Národního muzea v Praze, kterou Metrostav rekonstruuje.

Po reálce a studiu architektury na pražské polytechnice pokračoval Josef Schulz ve vzdělávání na Akademii výtvarných umění ve Vídni, v roce 1868 vyrazil na dvouletou

studijní cestu do Itálie. Roku 1878 byl jmenován řádným

profesorem na České technice v Praze a na tomto místě

setrval až do odchodu na odpočinek v roce 1911.

Charakteristické znaky Schulzových děl

Schulzovy stavby se vyznačují konstrukční strohostí,

technickou přesností, renesanční rovnováhou proporcí,

ale také uměřeným a krásným plastickým dekorem. Projektoval přitom architekturu jako celek – věnoval se nejen

stavbě, ale i její architektonické výzdobě a vybavení interiérů včetně nábytku, svítidel, kování. Talent pro dekorativní

umění projevil již jako profesor odborného kreslení na

Pokračovací škole pro zlatníky. Zdrojem inspirace mu byla

italská a česká renesance, romantismus a historismus. Na

stavbách se nebál užívat moderní techniku a materiály,

zejména železné konstrukce pro vylehčení. Nevyhýbal se

ani využití betonu, zejména při zakládání budov.

1

Pro děti z Klokánků

Divize 3 byla opět jedním z hlavních partnerů letos už

pátého ročníku Harfandění – benefičního běhu a festivalu volnočasových aktivit v pražské Galerii Harfa.

Ve čtvrtek 7. září se pod obloukem Metrostavu blízko

stanice metra Českomoravská přepisovaly rekordy v počtu účastníků, uběhnutých kol i ve výši vybrané částky:

2

3

4

5

1335 běžců

11 000 uběhnutých či ušlých kilometrů (což jen tak pro

zajímavost cca odpovídá vzdálenosti z Prahy na Bali)

9024 absolvovaných okruhů

902 400 Kč pro děti z Klokánků

Benefiční běh Harfandění pořádá už tradičně první

týden v září Galerie Harfa společně s městskou částí

Praha 9. Cílem akce není překonávat časové rekordy, ale

aktivním pohybem pomoci dobré věci. Běžet totiž může

opravdu každý – jak maminky s kočárkem, děti, tak i senioři. Za každý okruh uběhnutý nebo prošlý kolem Galerie

Harfa a sousední O2 areny věnují partneři akce 100 korun

na pomoc dětem, které měly v životě méně štěstí. Díky

patří všem, kdo se běhu zúčastnili, i přispěli.

–red–, foto archiv týmu

Z dr oj W ik ipedie, P hD r. Jin d ř ic h N oll

Užitečná i zážitková

Run Praha – Plzeň

Metrostav se stal partnerem běžeckého závodu, který

letos 16. září propojil Prahu a Plzeň. Jeho tým navíc ve

štafetě zabojoval a velmi dobře se umístil.

Štafety Run Praha – Plzeň se v sedmnácti kategoriích

zúčastnili ženy, muži, sportovci různých výkonnostních

kategorií, party kamarádů, firemní kolektivy či sportovní

kluby. Zapojili se i ultramaratonci, kteří uběhli celý sto

kilometrů dlouhý závod sami nebo ve dvou. Týmy s až deseti běžci měly trasu rozdělenou na deset úseků. Časový

limit závodu byl pro všechny 15 hodin.

Metrostav patřil nejen mezi partnery akce, ale do náročného závodu postavil i šestičlenný tým (foto), který trať

zvládl za pouhých devět hodin a v absolutním pořadí bez

rozdílu kategorií se umístil v první polovině výsledkového

žebříčku. „Všechno nám vyšlo, i počasí, kterého jsme se

předem trochu obávali. Nálada byla skvělá, běželi jsme

naplno a dosáhli dokonce lepší výsledek, než jsme čekali,“

okomentovala závod kapitánka týmu Markéta Páralová

z centrály společnosti.

Děkujeme za reprezentaci a gratulujeme!

Nepřehlédnutelný odkaz budoucnosti

V letech 1881–1883 Josef Schulz v Praze rekonstruoval

požárem zničenou stavbu Národního divadla. S Josefem

Zítkem pak vyhrál soutěž na Rudolfinum. Navrhl Uměleckoprůmyslové muzeum, u Národního muzea upřednostnil

reprezentační hledisko „Chrámu umění“ před funkčností

(návrh 1883, stavba z let 1885–1891). Na monumentální

sochařské a štukové výzdobě rád spolupracoval se sochařem Bohuslavem Schnirchem. Byl činný i jako restaurátor

a zrekonstruoval desítky staveb. Jeho dílem byla třeba

přestavba Valdštejnského a Buquoyského paláce.

Mimo Prahu obnovil zámky Hrubá Skála, Stránov či

Vrchlabí, kostely ve Vliněvsi, Uherském Hradišti, Horním

Maršově. Podle vlastních projektů stavěl rodinné vily,

například ve Dvoře Králové. Práce pro něj byla vším.

Jeho dílo bylo roku 1900 oceněno bronzovou medailí

na Světové výstavě v Paříži. O 11 let později mu byl udělen

čestný titul doktora technických věd (Dr.h.c.) Českého

vysokého učení technického v Praze.

6

7

8

9

Cestující na nástupištích pražského hlavního nádraží konečně vidí nebe

Před pár dny ukončil tým Ing. Jana Krajdla z divize 3 ve sdružení se společností Vistoria CZ práce na rekonstrukci

dvoulodní ocelové obloukové haly nad nástupišti železniční stanice Praha hlavní nádraží (foto č. 1). Stavba byla

kvůli minimalizaci výluk rozdělena do mnoha etap a zabrala skoro 32 měsíců. Trvala tak dlouho i proto, že se jednalo

o první komplexní opravu zastřešení (foto č. 2, 3), které podle tabulek na sloupech v roce 1906 dokončila firma

S. Bondy, mostárna Praha-Bubny. Hala má rozpětí 2 x 33,3 m, výšku 18 m a délku 233 m. „Celkově jsme v ní museli

opravit nebo vyměnit asi 416 tun ocelových konstrukcí. Zatímco některé potřebovaly pouze dílčí renovace, jiné

byly poškozené natolik, že jsme je museli vyměnit celé,“ říká vedoucí výroby Ing. Lubomír Kukla. O rozsahu díla

svědčí i následující čísla. Rozvinutá plocha střechy měří 22 856 m 2 a je na ní téměř 10 000 světlíků (foto č. 4, 5).

Spolu s bočním zasklením (foto č. 6) na ní montéři vyměnili přes 15 000 m 2 skel – takže je konečně z nástupiště

vidět nebe (foto č. 7). Natěrači natřeli více než 55 000 m 2 ocelových ploch (foto č. 8, 9) a spotřebovali na to

36 600 litrů nátěrových hmot, které by – jen tak pro zajímavost – při vylití zaplnily až po strop celou stavební buňku.

Nejobtížnější podle kolegů bylo poprat se s daleko větším poškozením nosných konstrukcí, než předpokládal projekt,

konzultovat a odsouhlasit veškeré práce s památkáři a pracovat pouze za dílčího omezení provozu nádraží v těsné

blízkosti nástupišť plných lidí. „Stejně jako celý realizační tým budu na tuto zakázku vzpomínat jako na velice

obtížnou, ale krásnou stavbu, která nás už bohužel asi nikdy nepotká,“ uzavírá Ing. Krajdl. Foto Petr Adámek.

Písečtí radní v září schválili výstavbu lávky přes Otavu

u Václavského jezu. Navrhl ji místní rodák architekt Josef Pleskot a postaví ji tým jihočeského zastoupení divize 6 pod vedením Ing. Milana Hromádky. Kolegové se

tak do Písku po třech letech vrátí na stejné místo, protože právě Václavský jez v roce 2014 zrekonstruovali.

Výstavba lávky byla ve městě dlouho kontroverzní

tématem. Mezi obyvateli Václavského předměstí budila

vlnu nevole kvůli zničení romantického místa u jezu, které místní využívají v létě ke koupání a relaxaci. Naopak

obyvatelé čtvrti Hradiště ji vítali, protože by jim výrazně

zkrátila cestu do centra Písku nebo na plovárnu.

Teď je rozhodnuto. Lávku s ocelovou konstrukcí architekt navrhl lomenou se dvěma rameny s mezipodestou

(vizualizace). Bude dlouhá téměř 150 metrů a široká přes

tři metry, aby si na ní nepřekáželi cyklisté a maminky s kočárky a zároveň aby umožnila vyhlídkové průhledy. „Plánoval jsem ji hlavně jako zážitkovou lávku, aby přecházení

nebylo jenom spojení dvou břehů z místa A do místa B, ale

aby cesta přes řeku byla příjemná, zábavná a v každém

okamžiku radostná,“ řekl ČTK architekt Josef Pleskot,

se kterým už Metrostav spolupracoval i na řadě dalších

projektů, třeba na průchodu valem Prašného mostu, ale

zejména na komplexu Palmovka Park v Libni.

–red–, vizualizace APatelier

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 17/2017 vyšlo 26. 9. 2017 (18/2017 vyjde 16. 10. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,

Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_17_2017.indd 4

22.09.17 11:34