Uvnitř Národního muzea se
dolaďují zvelebené interiéry
1. října 2018 / 17 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Milana Veselského,
ředitele divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
BeMo razí v Německu tunely pro
vysokorychlostní železnici str. 2
A .S.
Ozdoba Věčného života
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Divize 1 a 3 zahájily přestavbu
Armádního muzea Žižkov str. 3
Stavba frekventovaného mostu
v Lysé nad Labem pokročila str. 3
Hala v Plzni už slouží
Slavnostním přestřižením pásky se 12. září otevřela
moderní víceúčelová tréninková hala, kterou Metro‑
stav vybudoval v areálu sportovišť na Slovanech. Spor‑
tovcům v Plzni už nabízí nejrůznější aktivity.
Stavíme první etapu čtvrti Zahálka
Developerské společnosti Karlín Group a Horizon
Holding zahájily stavbu v současnosti největšího
rezidenčního projektu v Praze. Obytná čtvrť Zahálka
na pomezí Hodkoviček a Modřan nabídne celkem 800 bytů
v sousedství golfového hřiště a sportovně‑rekreačního
areálu na břehu Vltavy. Generálním dodavatelem pro
první etapu s 240 byty se stal Metrostav, divize 3. Část
stavebních prací pak provede společnost Průmstav.
Dokončení první etapy je plánováno na podzim 2020.
Pietní akt
Ve čtvrtek 20. září byla
v ulici Valentýnská č.p. 22
na pražském Starém Městě
odhalena pamětní deska
(foto) poslance JUDr. Josefa
Nestávala, který spolu
s JUDr. Miladou Horákovou
pomáhal lidem usilujícím o emigraci z komunistického
Československa. Byl 19 let vězněn – nejprve fašisty
a po vykonstruovaném politickém procesu s Miladou
Horákovou i komunisty. Po dlouhém žaláři jen těžko hledal
práci, ale našel ji v Metrostavu. Naše společnost pamětní
desku bývalého kolegy vyrobila a nainstalovala, za což jí
pořadatel akce Klub Milady Horákové ústy jejího předsedy
před asi stovkou přihlížejících poděkoval.
Budova je již na první pohled moderní a nepřehléd‑
nutelná: obvodovou konstrukci tvoří originální systém
matně mléčného‑žluto modrého zasklení (foto). Novou
halu, kterou postavil tým našeho plzeňského oblastního
zastoupení divize 1 vedený Ing. Miroslavem Kšírem, tvoří
konstrukce s prefabrikovaným železobetonovým skele‑
tem v kombinaci s nosným zdivem z keramických bloků.
Stropní konstrukce formují předpjaté panely, zastřešení
haly navrhli architekti ze společnosti AS Projekt.
V prvním nadzemním podlaží třípodlažního objektu se
nachází tělocvična, v druhém je pak galerie a kompletní
zázemí pro házenkářský klub Talent Plzeň a ve třetím pod‑
laží se nachází kancelář, šatny a technické zázemí. V Plzni
to v posledních letech není jediný projekt, kdy Metrostav
stavěl sportovcům. Na podzim 2016 to byla třeba rekon‑
strukce a dostavba fotbalového stadionu Viktorie Plzeň.
Odborné školy na našich stavbách
Studenti z Vyšší odborné školy stavební (VOŠS) a Střední
průmyslové školy stavební (SPŠS) v Dušní se během září
podívali na naše stavby. Naši vedoucí projektů jim ukázali
výstavby bytových domů Vivus Argentinská v Praha 7,
a rekonstrukci mostu přes železniční trať na silnici II/272
v Lysé nad Labem. Věříme, že někteří z těchto studentů
v budoucnu nastoupí do naší firmy a budou se podílet
na našich zajímavých projektech.
Daruj krev s Metrostavem
Pětadvacáté pokračování
firemní akce se uskuteční
v pátek 9. listopadu 2018.
Děkujeme všem, kdo se připojí!
Zvedá křídla
Most, který buduje v polském
Sobieševu divize 4 pod
vedením Ing. Ladislava
Chovance, před několika
dny zvládl úspěšně zkušební
zdvihání svých ocelových
křídel (foto). Každé z nich
váží 320 tun a během léta je po moři i řece na staveniště
přitáhly remorkéry. Díky této stavbě tak bude zanedlouho
přes řeku Mrtvá Visla zajištěno lepší spojení mezi
pevninou a Sobieševským ostrovem u města Gdaňsk.
Kontrolní den v Ejpovicích
Připravenost významného podzemního díla Metrostavu
a Subterry – tunelů Ejpovice – si v pátek 21. září prohlédl
premiér České republiky Andrej Babiš v doprovodu
ministra dopravy Dana Ťoka a generálního ředitele SŽDC
Jiřího Svobody. Odborný výklad jim poskytl generální
ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát s kolegy, kteří stavbu
řídili. Za necelé dva měsíce projede jižní tunelovou troubou
nejdelšího českého železničního tunelu první vlak. Naplno
začnou vlaky Ejpovickým tunelem jezdit s novým jízdním
řádem 9. prosince, do té doby chce Správa železniční
dopravní cesty provoz testovat s vlaky bez cestujících.
Metrostav_17_2018.indd 1
–red–, foto Miroslav Chaloupka
Pro výrobnu dlaždic
Tým Jana Mráze z oblastního zastoupení divize 9
dokončil rekonstrukci Goethovy vyhlídky stojící jiho‑
východně od Karlových Varů. Romantická stavba v no‑
vogotickém stylu (titulní foto), kterou místní obyvatelé
i lázeňští hosté rádi navštěvovali, se pro veřejnost zno‑
vu otevře na jaře příštího roku, kdy rozhledna v nad‑
mořské výšce asi 640 m oslaví 130 let od svého vzniku.
„Od letošních letních prázdnin se zmínky o závěru
naší stavby často objevují na sociálních sítích. Lidé si jí
všímají při procházkách nebo cvičení jógy, které tu často
a za každého počasí provozují. K výletům sem je možná
láká nejen zdejší krásná příroda chráněné krajinné oblasti
Slavkovský les, ale i název vrchu, kde vyhlídka stojí. Jme‑
nuje se totiž osudově – výšina Věčného života,“ zmiňuje
stavbyvedoucí Jaroslav Fiala, který řídil práce Metrosta‑
vu. Prozaicky k tomu ovšem dodává, že důvodem častých
poznámek na internetu byly a jsou asi i blížící se volby…
Pohledové cihly v původním vzhledu
Oprava Goethovy vyhlídky ke spokojenosti památkářů
a také investora byla velmi náročná. Prostorově dosti slo‑
žitá, částečně podsklepená budova složená v základních
tvarech z pravoúhlé, původně restaurační části, scho‑
dišťového rizalitu a válcové věže se štíhlou věžičkou, má
většinu fasád z pohledových cihel, které museli zedníci
opravit do původního vzhledu.
Zničené zdobné prvky z pískovce a žuly – třeba římsy,
nároží, parapety či ostění – kameníci nahradili replikami
z jemnozrnné arkózy (sedimentární horniny se střední až
velkou zrnitostí) a mrákotínské žuly se žlutým železitým
zabarvením (foto). Skladbu střechy pokrývači završili
břidličnou krytinou v černém a šedozeleném zabarvení
ve vzorech s bordurami podle historických fotografií.
Restaurátorské středisko divize 9 repasovalo všechny
okenní rámy vnitřních oken. „Řemeslníci použili hodně
ruční výroby, ať už u klempířských prvků, tak i kovaného
zábradlí. Veškerá umělecká činnost tohoto druhu byla
termínově velmi komplikovaná. Spolupráce s památkáři
ale byla výborná, diskuzemi jsme vždy dokázali najít
kompromis,“ chválí vedoucí projektu Jan Mráz.
Stavbaři své působení na vrchu Věčného života uza‑
vřeli 27. září, kdy objekt předali investorovi. Veřejnost
však jejich dílo ocení až příští rok na jaře, kdy Goethova
vyhlídka začne sloužit i jako víceúčelový prostor pro kul‑
turní a společenské akce či galerie a informační středisko
doplněné moderním hygienickým zázemím.
Ing. Lenka Svobodová,
foto Miroslav Chaloupka
Vyhlídka Johana Wolfganga Goetha
Plocha víceúčelových a expozičních prostor
Plocha zázemí a komunikačních prostor
Plocha teras a balkonů
Původní zastavěná plocha
Rozšířená zastavěná plocha
Nový obestavěný prostor
Kapacita návštěvníků
Množství pracovníků
115,34 m²
343,64 m²
162,46 m²
292,79 m²
309,61 m²
2858,0 m³
74
4
V polovině září byla v Chlumčanech u Plzně slavnostně
uvedena do plného provozu linka a pec na výrobu vel‑
koformátových dlaždic společnosti LASSELSBERGER.
Nové výrobní stroje (foto) jsou umístěny ve zbrusu
nové hale, o kterou se zasadila naše firma.
Na výstavbě objektu se podílely týmy divizí 6 a 1 pod
vedením Ing. Josefa Holady. Firma má s Metrostavem,
který zde už v minulosti ve zkráceném termínu vybudoval
také distribuční a skladovací centrum s užitnou plochou
téměř 30 000 m², dobré zkušenosti.
Objekt, který v Chlumčanech vznikl, je značně veliký,
konkrétně zhruba 200 krát 47 m. „Propojení se sousední‑
mi halami nebylo vůbec snadné, protože podél haly S9 se
několikrát mění výšková úroveň a konstrukční systém ve‑
dlejších objektů, a projekt tyto detaily neobsahoval,“ uvedl
už před časem během stavby vedoucí projektu Ing. Josef
Holada. S halou S9 tvoří jeden celek další nová hala určená
pro skladování lisovací hmoty a provoz filtrovny.
Projekty nevznikaly na zelené louce, ale ve stísněných
podmínkách výrobního závodu, jehož provoz musel být
zachován. Podnik v Chlumčanech se v novém zázemí s in‑
stalací nových technologií stal nejmodernějším výrobním
závodem společnosti LASSELSBERGER.
–red–, foto archiv RAKO
26.09.18 11:00