Uvnitř Národního muzea se

dolaďují zvelebené interiéry

1. října 2018 / 17 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Milana Veselského,

ředitele divize 6 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

BeMo razí v Německu tunely pro

vysokorychlostní železnici str. 2

A .S.

Ozdoba Věčného života

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Divize 1 a 3 zahájily přestavbu

Armádního muzea Žižkov str. 3

Stavba frekventovaného mostu

v Lysé nad Labem pokročila str. 3

Hala v Plzni už slouží

Slavnostním přestřižením pásky se 12. září otevřela

moderní víceúčelová tréninková hala, kterou Metro‑

stav vybudoval v areálu sportovišť na Slovanech. Spor‑

tovcům v Plzni už nabízí nejrůznější aktivity.

Stavíme první etapu čtvrti Zahálka

Developerské společnosti Karlín Group a Horizon

Holding zahájily stavbu v současnosti největšího

rezidenčního projektu v Praze. Obytná čtvrť Zahálka

na pomezí Hodkoviček a Modřan nabídne celkem 800 bytů

v sousedství golfového hřiště a sportovně‑rekreačního

areálu na břehu Vltavy. Generálním dodavatelem pro

první etapu s 240 byty se stal Metrostav, divize 3. Část

stavebních prací pak provede společnost Průmstav.

Dokončení první etapy je plánováno na podzim 2020.

Pietní akt

Ve čtvrtek 20. září byla

v ulici Valentýnská č.p. 22

na pražském Starém Městě

odhalena pamětní deska

(foto) poslance JUDr. Josefa

Nestávala, který spolu

s JUDr. Miladou Horákovou

pomáhal lidem usilujícím o emigraci z komunistického

Československa. Byl 19 let vězněn – nejprve fašisty

a po vykonstruovaném politickém procesu s Miladou

Horákovou i komunisty. Po dlouhém žaláři jen těžko hledal

práci, ale našel ji v Metrostavu. Naše společnost pamětní

desku bývalého kolegy vyrobila a nainstalovala, za což jí

pořadatel akce Klub Milady Horákové ústy jejího předsedy

před asi stovkou přihlížejících poděkoval.

Budova je již na první pohled moderní a nepřehléd‑

nutelná: obvodovou konstrukci tvoří originální systém

matně mléčného‑žluto modrého zasklení (foto). Novou

halu, kterou postavil tým našeho plzeňského oblastního

zastoupení divize 1 vedený Ing. Miroslavem Kšírem, tvoří

konstrukce s prefabrikovaným železobetonovým skele‑

tem v kombinaci s nosným zdivem z keramických bloků.

Stropní konstrukce formují předpjaté panely, zastřešení

haly navrhli architekti ze společnosti AS Projekt.

V prvním nadzemním podlaží třípodlažního objektu se

nachází tělocvična, v druhém je pak galerie a kompletní

zázemí pro házenkářský klub Talent Plzeň a ve třetím pod‑

laží se nachází kancelář, šatny a technické zázemí. V Plzni

to v posledních letech není jediný projekt, kdy Metrostav

stavěl sportovcům. Na podzim 2016 to byla třeba rekon‑

strukce a dostavba fotbalového stadionu Viktorie Plzeň.

Odborné školy na našich stavbách

Studenti z Vyšší odborné školy stavební (VOŠS) a Střední

průmyslové školy stavební (SPŠS) v Dušní se během září

podívali na naše stavby. Naši vedoucí projektů jim ukázali

výstavby bytových domů Vivus Argentinská v Praha 7,

a rekonstrukci mostu přes železniční trať na silnici II/272

v Lysé nad Labem. Věříme, že někteří z těchto studentů

v budoucnu nastoupí do naší firmy a budou se podílet

na našich zajímavých projektech.

Daruj krev s Metrostavem

Pětadvacáté pokračování

firemní akce se uskuteční

v pátek 9. listopadu 2018.

Děkujeme všem, kdo se připojí!

Zvedá křídla

Most, který buduje v polském

Sobieševu divize 4 pod

vedením Ing. Ladislava

Chovance, před několika

dny zvládl úspěšně zkušební

zdvihání svých ocelových

křídel (foto). Každé z nich

váží 320 tun a během léta je po moři i řece na staveniště

přitáhly remorkéry. Díky této stavbě tak bude zanedlouho

přes řeku Mrtvá Visla zajištěno lepší spojení mezi

pevninou a Sobieševským ostrovem u města Gdaňsk.

Kontrolní den v Ejpovicích

Připravenost významného podzemního díla Metrostavu

a Subterry – tunelů Ejpovice – si v pátek 21. září prohlédl

premiér České republiky Andrej Babiš v doprovodu

ministra dopravy Dana Ťoka a generálního ředitele SŽDC

Jiřího Svobody. Odborný výklad jim poskytl generální

ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát s kolegy, kteří stavbu

řídili. Za necelé dva měsíce projede jižní tunelovou troubou

nejdelšího českého železničního tunelu první vlak. Naplno

začnou vlaky Ejpovickým tunelem jezdit s novým jízdním

řádem 9. prosince, do té doby chce Správa železniční

dopravní cesty provoz testovat s vlaky bez cestujících.

Metrostav_17_2018.indd 1

–red–, foto Miroslav Chaloupka

Pro výrobnu dlaždic

Tým Jana Mráze z oblastního zastoupení divize 9

dokončil rekonstrukci Goethovy vyhlídky stojící jiho‑

východně od Karlových Varů. Romantická stavba v no‑

vogotickém stylu (titulní foto), kterou místní obyvatelé

i lázeňští hosté rádi navštěvovali, se pro veřejnost zno‑

vu otevře na jaře příštího roku, kdy rozhledna v nad‑

mořské výšce asi 640 m oslaví 130 let od svého vzniku.

„Od letošních letních prázdnin se zmínky o závěru

naší stavby často objevují na sociálních sítích. Lidé si jí

všímají při procházkách nebo cvičení jógy, které tu často

a za každého počasí provozují. K výletům sem je možná

láká nejen zdejší krásná příroda chráněné krajinné oblasti

Slavkovský les, ale i název vrchu, kde vyhlídka stojí. Jme‑

nuje se totiž osudově – výšina Věčného života,“ zmiňuje

stavbyvedoucí Jaroslav Fiala, který řídil práce Metrosta‑

vu. Prozaicky k tomu ovšem dodává, že důvodem častých

poznámek na internetu byly a jsou asi i blížící se volby…

Pohledové cihly v původním vzhledu

Oprava Goethovy vyhlídky ke spokojenosti památkářů

a také investora byla velmi náročná. Prostorově dosti slo‑

žitá, částečně podsklepená budova složená v základních

tvarech z pravoúhlé, původně restaurační části, scho‑

dišťového rizalitu a válcové věže se štíhlou věžičkou, má

většinu fasád z pohledových cihel, které museli zedníci

opravit do původního vzhledu.

Zničené zdobné prvky z pískovce a žuly – třeba římsy,

nároží, parapety či ostění – kameníci nahradili replikami

z jemnozrnné arkózy (sedimentární horniny se střední až

velkou zrnitostí) a mrákotínské žuly se žlutým železitým

zabarvením (foto). Skladbu střechy pokrývači završili

břidličnou krytinou v černém a šedozeleném zabarvení

ve vzorech s bordurami podle historických fotografií.

Restaurátorské středisko divize 9 repasovalo všechny

okenní rámy vnitřních oken. „Řemeslníci použili hodně

ruční výroby, ať už u klempířských prvků, tak i kovaného

zábradlí. Veškerá umělecká činnost tohoto druhu byla

termínově velmi komplikovaná. Spolupráce s památkáři

ale byla výborná, diskuzemi jsme vždy dokázali najít

kompromis,“ chválí vedoucí projektu Jan Mráz.

Stavbaři své působení na vrchu Věčného života uza‑

vřeli 27. září, kdy objekt předali investorovi. Veřejnost

však jejich dílo ocení až příští rok na jaře, kdy Goethova

vyhlídka začne sloužit i jako víceúčelový prostor pro kul‑

turní a společenské akce či galerie a informační středisko

doplněné moderním hygienickým zázemím.

Ing. Lenka Svobodová,

foto Miroslav Chaloupka

Vyhlídka Johana Wolfganga Goetha

Plocha víceúčelových a expozičních prostor

Plocha zázemí a komunikačních prostor

Plocha teras a balkonů

Původní zastavěná plocha

Rozšířená zastavěná plocha

Nový obestavěný prostor

Kapacita návštěvníků

Množství pracovníků

115,34 m²

343,64 m²

162,46 m²

292,79 m²

309,61 m²

2858,0 m³

74

4

V polovině září byla v Chlumčanech u Plzně slavnostně

uvedena do plného provozu linka a pec na výrobu vel‑

koformátových dlaždic společnosti LASSELSBERGER.

Nové výrobní stroje (foto) jsou umístěny ve zbrusu

nové hale, o kterou se zasadila naše firma.

Na výstavbě objektu se podílely týmy divizí 6 a 1 pod

vedením Ing. Josefa Holady. Firma má s Metrostavem,

který zde už v minulosti ve zkráceném termínu vybudoval

také distribuční a skladovací centrum s užitnou plochou

téměř 30 000 m², dobré zkušenosti.

Objekt, který v Chlumčanech vznikl, je značně veliký,

konkrétně zhruba 200 krát 47 m. „Propojení se sousední‑

mi halami nebylo vůbec snadné, protože podél haly S9 se

několikrát mění výšková úroveň a konstrukční systém ve‑

dlejších objektů, a projekt tyto detaily neobsahoval,“ uvedl

už před časem během stavby vedoucí projektu Ing. Josef

Holada. S halou S9 tvoří jeden celek další nová hala určená

pro skladování lisovací hmoty a provoz filtrovny.

Projekty nevznikaly na zelené louce, ale ve stísněných

podmínkách výrobního závodu, jehož provoz musel být

zachován. Podnik v Chlumčanech se v novém zázemí s in‑

stalací nových technologií stal nejmodernějším výrobním

závodem společnosti LASSELSBERGER.

–red–, foto archiv RAKO

26.09.18 11:00