strana 4
Exkurze v Bavorsku
Ve dnech 5. až 9. září 2018 proběhl tematický zájezd
Stavební společnosti MTS, kterého se zúčastnili jak
její členové, tak i členové Senior klubu MTS.
Akce byla zaměřena na prohlídku staveb silničních
tunelů, které po dokončení vyvedou okruhem dopravu
z Oberau. Město se nachází severně od Garmisch-Par‑
tenkirchenu, na hlavním dopravním tahu od Mnichova
do Rakouska. Exkurzi stavby dne 6. září organizoval kolega
Ing. Petr Brotan. Po krátkém seznámení se stavbou včetně
promítání filmu o přípravě a realizaci projektu jsme s pra‑
covníky dodavatele prošli staveniště, část obou tunelů
a bezpečnostní propojku. Stavby tunelů jsou realizovány
Novou rakouskou tunelovou metodou (NRTM), kterou naši
tuneláři dobře znají. Velká část vytěžených materiálů byla
na stavbě použita jako kvalitní surovina pro výrobu betonu.
Zájezd pokračoval zajímavými exkurzemi v regionu:
za slunného počasí jsme vyjeli na vrchol nejvyšší hory
Německa Zugspitze a v dalších dnech jsme si prohléd‑
li nádherné lyžařské středisko Garmisch‑Partenkirchen
s olympijským stadionem a mnoha bohatě malovanými
domy, které jsou pro tuto oblast Bavorska typické. Pokra‑
čovali jsme návštěvou městečka Ettal, jehož dominantou je
klášter s barokním poutním kostelem Nanebevzetí Panny
Marie, a zámku Linderhof. Jeho krajinná zahrada pokrývá
plochu asi 50 hektarů a je dokonale integrována do okolní
alpské přírody. V parku je mimo rokokového zámku roz‑
místěno i několik dalších budov různých stylů i využití.
Závěrečný den jsme se při zpáteční cestě věnova‑
li prohlídce Mnichova. Ve spolupráci s našimi kolegy
předpokládáme organizovat podobné akce i v dalším ob‑
dobí. Pokud máte ze své činnosti nějaký zajímavý návrh
do programu Stavební společnosti MTS, kontaktujte nás
a pomozte při přípravě nových akcí.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Ze stavebnictví EU
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Z výsledků šetření Eurostatu, které sleduje roční růst
osobních nákladů ve stavebnictví v Evropské unii
(2. čtvrtletí 2018), vyplývá rozdílný vývoj v eurozóně,
a zejména z pohledu celé EU28. Téměř ve všech členských
státech Evropské unie se ovšem zvýšily hodinové osobní
náklady ve stavebnictví; uvádíme několik vybraných zemí,
z nichž „vyčnívá“ strmý růst nákladů v naší časté prázd‑
ninové destinaci, údaje jsou v procentech:
Chorvatsko
SR
ČR
Polsko
Finsko
Německo
Rakousko
Čerstvé posily MTS
1
V tomto období tradičně nastupují do práce noví zaměst‑
nanci z řad smluvních žáků. Od doby, kdy nastoupili první
„vyučenci“ z našeho stipendijního programu, uplynulo už
10 let. Letos jsme mezi sebou přivítali 19 čerstvě vyuče‑
ných řemeslníků, dalších sedm pokračuje v maturitním
nástavbovém studiu. Nové kolegy mezi námi vítáme
a přejeme jim hodně úspěchů a spokojenosti.
Zuzana Junková
TBG umí chladit beton
Zlato ve vodním pólu
2
3
4
5
–red–
Aktuality z Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Senior klub v Polabí
První poprázdninovou akci Senior klubu MTS, kterou
perfektně zorganizoval pan Dušan Kovado, byla ve
čtvrtek 13. 9. návštěva skanzenu v Přerově nad Labem.
Výlet vlakem do Čelákovic a odtud autobusem až ke
skanzenu se líbil všem 16 zúčastněným. Skanzen stál za
zhlédnutí a některé vystavené exponáty členům klubu
připomněly mládí. Po prohlídce ještě všichni výletníci
navštívili Moto & Velo muzeum v Přerově nad Labem, na‑
obědvali se, krásnou procházkou podle Labe došli na vlak
zpět do Čelákovic a vrátili se na Masarykovo nádraží. Tam
si ještě prohlédli prezidentský vlak zpřístupněný Národ‑
ním technickým muzeem ke stoletému výročí republiky.
A pak už se účastníci plni dojmů rozešli domů.
Fotografie z této, ale i ostatních akcí SKM jsou na webu
skmetrostav.rajce.idnes.cz, informace o činnosti klubu
najdete na skm.jabro.eu a máte-li zájem o členství nebo
některou akci, napište na e‑mail skm@metrostav.cz.
Jan Br odsk ý, fo to ar chiv Senior k lubu M T S
mzdové náklady
21,0
9,1
7,4
6,4
3,9
3,4
2,8
P hD r. D u š an Č ec h v ala
Ing. Rudolf Plíva
Tým, jehož členkou je zástupkyně personálního ředitele
Mgr. Jana Kořínková, zvítězil ve smíšené kategorii 35+
a 40+ ve vodním pólu na soutěži European Masters 2018.
Turnaje se konaly na sklonku léta ve slovinském městě
Kranj a účastnilo se jich 61 týmů, z toho 10 ženských.
Jana Kořínková přispěla šesti góly! Gratulujeme!
Připomeňme, že loni se stejnému týmu podařilo vybo‑
jovat zlaté medaile na Mistrovství světa FINA (Féderation
Internationale de Natation) Masters v Maďarsku.
Celkové náklady
20,5
8,8
7,3
6,3
3,4
3,2
2,9
6
7
Nahlédněme do prostor rekonstruované Historické budovy Národního muzea
Rozsáhlá oprava dominanty Václavského náměstí v centru Prahy (foto č. 1), kterou jako vedoucí účastník ve
Sdružení M-P-I (Metrostav, Průmstav a IMOS Brno) provádí divize 9, se nese v duchu závěrečných prací. Už
několik týdnů nelze přehlédnout novou fasádu budovy (foto č. 2), která je o poznání světlejší a podle památkářů se
přibližuje podobě z roku 1891. Však z pohledu památkové péče šlo snad o nejkomplikovanější a nejsložitější obnovu
v dějinách. Restaurátoři si dali určitě záležet na četných pískovcových sousoších, která už opět v „novém kabátě“
vzhlížejí ku Praze (foto č. 3). Ale hlavně uvnitř návštěvníky čekají zvelebené interiéry (foto č. 4). Restaurátoři
a malíři ještě dokončují své práce (foto č. 5), místy se pokládají nové podlahy. Památkáři na vše dohlížejí, aby
malování v jednotlivých místnostech odpovídalo historickému podkladu. Dokončovalo se zastřešení panteonu či
dvoran (foto č. 6) a vyšperkována je také impozantní hala se schodištěm (foto č. 7), kde ještě zbývá doladit pár
detailů. Připomeňme, že obnova Historické budovy Národního muzea, jejímž cílem bylo prodloužit životnost
památky pro další generace a rozšířit výstavní prostory, začala v dubnu 2015. V I. etapě proběhly rekonstrukce
stavebních a inženýrských objektů, ve II. pak práce uměleckých a uměleckořemeslných prvků převzatých do majetku
muzea či výstavba spojovací chodby mezi Historickou a Novou budovou včetně tras pro zásobování energiemi.
Rekonstrukce zahrnuje také obnovu historického oplocení, sanaci kašny a nástupní rampy. I když zcela hotovo má
být na jaře 2019, Muzeum se veřejnosti částečně otevře 28. října k výročí 100 let založení republiky.
Léto bylo z pohledu krásných teplých dní nadmíru vy‑
dařené. Teploty vzduchu se přes den často držely okolo
30 °C, což vydrželo také během září. To ovšem nejsou
ideální podmínky pro výrobu a zpracování betonu.
Pokud horké počasí trvá více dnů, písek i kamenivo,
které z velké části tvoří objem betonu, je neustále nahřá‑
té. A díky vysokým teplotám okolního prostředí dochází
k několika možným problémům: čerstvý beton z důvodu
intenzivnějšího odparu záměsové vody rychleji ztrácí
konzistenci. Zvýšená maximální dosažená teplota v beto‑
novaném prvku má za následek vynucená namáhání jak
z důvodu vychládání konstrukce, tak z důvodu teplotního
gradientu po průřezu, a je tedy zvýšené riziko vzniku trh‑
lin. A v neposlední řadě v důsledku veder dochází k pře‑
kročení předepsané teploty čerstvého betonu, například
u významných konstrukcí dopravních staveb.
Společnost TBG Metrostav od letošního roku nabízí
svým zákazníkům možnost chlazení betonové směsi
za pomoci ledově vychlazené vody. V pražské betonárně
Libeň (foto) je instalováno zařízení na chlazení čerstvého
betonu vodou o teplotě cca 1 °C. Tímto způsobem chla‑
zení lze teplotu betonu snížit až o 4 °C oproti betonu stan‑
dardní teploty. Při objednání chlazeného betonu tak byla
i za letních venkovních teplot zaručena maximální teplota
čerstvého betonu v okamžiku dovezení na stavbu 27 °C.
Skoro čtyřicet stupňů a jede se dál
V těch nejteplejších dnech, kdy se teplota vzduchu blí‑
žila rekordním teplotám okolo 37 °C, byl beton chlazen
například pro stavbu Vivus Argentinská. Beton C25/30
XC4, XF3 pro zhotovení základové desky byl na beto‑
nárně Libeň vyráběn z vody zchlazené na 1 °C. Teplota
betonu na betonárně dosahovala 26 °C a beton byl měřen
i po příjezdu na stavbu, přičemž během přepravy došlo
jen k nepatrnému zvýšení, a to na 26,8 °C. Základová
deska tak i díky následnému ošetřování nemá patrné trh‑
linky. A beton byl chlazen i pro další stavby, například pro
stavbu Troja II v ulici K Haltýři nebo pro přestavbu menzy
Univerzity Karlovy v Praze.
Ing. Kristýna Vinklerová, –red–
–red–, foto Ester Havlová
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 17/2018 vyšlo 1. 10. 2018 (18/2018 vyjde 16. 10. 2018) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,
Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Petr Řezáč, Ing. Jaromír Šob a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_17_2018.indd 4
26.09.18 11:00