strana 4

Exkurze v Bavorsku

Ve dnech 5. až 9. září 2018 proběhl tematický zájezd

Stavební společnosti MTS, kterého se zúčastnili jak

její členové, tak i členové Senior klubu MTS.

Akce byla zaměřena na prohlídku staveb silničních

tunelů, které po dokončení vyvedou okruhem dopravu

z Oberau. Město se nachází severně od Garmisch-Par‑

tenkirchenu, na hlavním dopravním tahu od Mnichova

do Rakouska. Exkurzi stavby dne 6. září organizoval kolega

Ing. Petr Brotan. Po krátkém seznámení se stavbou včetně

promítání filmu o přípravě a realizaci projektu jsme s pra‑

covníky dodavatele prošli staveniště, část obou tunelů

a bezpečnostní propojku. Stavby tunelů jsou realizovány

Novou rakouskou tunelovou metodou (NRTM), kterou naši

tuneláři dobře znají. Velká část vytěžených materiálů byla

na stavbě použita jako kvalitní surovina pro výrobu betonu.

Zájezd pokračoval zajímavými exkurzemi v regionu:

za slunného počasí jsme vyjeli na vrchol nejvyšší hory

Německa Zugspitze a v dalších dnech jsme si prohléd‑

li nádherné lyžařské středisko Garmisch‑Partenkirchen

s olympijským stadionem a mnoha bohatě malovanými

domy, které jsou pro tuto oblast Bavorska typické. Pokra‑

čovali jsme návštěvou městečka Ettal, jehož dominantou je

klášter s barokním poutním kostelem Nanebevzetí Panny

Marie, a zámku Linderhof. Jeho krajinná zahrada pokrývá

plochu asi 50 hektarů a je dokonale integrována do okolní

alpské přírody. V parku je mimo rokokového zámku roz‑

místěno i několik dalších budov různých stylů i využití.

Závěrečný den jsme se při zpáteční cestě věnova‑

li prohlídce Mnichova. Ve spolupráci s našimi kolegy

předpokládáme organizovat podobné akce i v dalším ob‑

dobí. Pokud máte ze své činnosti nějaký zajímavý návrh

do programu Stavební společnosti MTS, kontaktujte nás

a pomozte při přípravě nových akcí.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Ze stavebnictví EU

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Z výsledků šetření Eurostatu, které sleduje roční růst

osobních nákladů ve stavebnictví v Evropské unii

(2. čtvrtletí 2018), vyplývá rozdílný vývoj v eurozóně,

a zejména z pohledu celé EU28. Téměř ve všech členských

státech Evropské unie se ovšem zvýšily hodinové osobní

náklady ve stavebnictví; uvádíme několik vybraných zemí,

z nichž „vyčnívá“ strmý růst nákladů v naší časté prázd‑

ninové destinaci, údaje jsou v procentech:

Chorvatsko

SR

ČR

Polsko

Finsko

Německo

Rakousko

Čerstvé posily MTS

1

V tomto období tradičně nastupují do práce noví zaměst‑

nanci z řad smluvních žáků. Od doby, kdy nastoupili první

„vyučenci“ z našeho stipendijního programu, uplynulo už

10 let. Letos jsme mezi sebou přivítali 19 čerstvě vyuče‑

ných řemeslníků, dalších sedm pokračuje v maturitním

nástavbovém studiu. Nové kolegy mezi námi vítáme

a přejeme jim hodně úspěchů a spokojenosti.

Zuzana Junková

TBG umí chladit beton

Zlato ve vodním pólu

2

3

4

5

–red–

Aktuality z Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

Senior klub v Polabí

První poprázdninovou akci Senior klubu MTS, kterou

perfektně zorganizoval pan Dušan Kovado, byla ve

čtvrtek 13. 9. návštěva skanzenu v Přerově nad Labem.

Výlet vlakem do Čelákovic a odtud autobusem až ke

skanzenu se líbil všem 16 zúčastněným. Skanzen stál za

zhlédnutí a některé vystavené exponáty členům klubu

připomněly mládí. Po prohlídce ještě všichni výletníci

navštívili Moto & Velo muzeum v Přerově nad Labem, na‑

obědvali se, krásnou procházkou podle Labe došli na vlak

zpět do Čelákovic a vrátili se na Masarykovo nádraží. Tam

si ještě prohlédli prezidentský vlak zpřístupněný Národ‑

ním technickým muzeem ke stoletému výročí republiky.

A pak už se účastníci plni dojmů rozešli domů.

Fotografie z této, ale i ostatních akcí SKM jsou na webu

skmetrostav.rajce.idnes.cz, informace o činnosti klubu

najdete na skm.jabro.eu a máte-li zájem o členství nebo

některou akci, napište na e‑mail skm@metrostav.cz.

Jan Br odsk ý, fo to ar chiv Senior k lubu M T S

mzdové náklady

21,0

9,1

7,4

6,4

3,9

3,4

2,8

P hD r. D u š an Č ec h v ala

Ing. Rudolf Plíva

Tým, jehož členkou je zástupkyně personálního ředitele

Mgr. Jana Kořínková, zvítězil ve smíšené kategorii 35+

a 40+ ve vodním pólu na soutěži European Masters 2018.

Turnaje se konaly na sklonku léta ve slovinském městě

Kranj a účastnilo se jich 61 týmů, z toho 10 ženských.

Jana Kořínková přispěla šesti góly! Gratulujeme!

Připomeňme, že loni se stejnému týmu podařilo vybo‑

jovat zlaté medaile na Mistrovství světa FINA (Féderation

Internationale de Natation) Masters v Maďarsku.

Celkové náklady

20,5

8,8

7,3

6,3

3,4

3,2

2,9

6

7

Nahlédněme do prostor rekonstruované Historické budovy Národního muzea

Rozsáhlá oprava dominanty Václavského náměstí v centru Prahy (foto č. 1), kterou jako vedoucí účastník ve

Sdružení M-P-I (Metrostav, Průmstav a IMOS Brno) provádí divize 9, se nese v duchu závěrečných prací. Už

několik týdnů nelze přehlédnout novou fasádu budovy (foto č. 2), která je o poznání světlejší a podle památkářů se

přibližuje podobě z roku 1891. Však z pohledu památkové péče šlo snad o nejkomplikovanější a nejsložitější obnovu

v dějinách. Restaurátoři si dali určitě záležet na četných pískovcových sousoších, která už opět v „novém kabátě“

vzhlížejí ku Praze (foto č. 3). Ale hlavně uvnitř návštěvníky čekají zvelebené interiéry (foto č. 4). Restaurátoři

a malíři ještě dokončují své práce (foto č. 5), místy se pokládají nové podlahy. Památkáři na vše dohlížejí, aby

malování v jednotlivých místnostech odpovídalo historickému podkladu. Dokončovalo se zastřešení panteonu či

dvoran (foto č. 6) a vyšperkována je také impozantní hala se schodištěm (foto č. 7), kde ještě zbývá doladit pár

detailů. Připomeňme, že obnova Historické budovy Národního muzea, jejímž cílem bylo prodloužit životnost

památky pro další generace a rozšířit výstavní prostory, začala v dubnu 2015. V I. etapě proběhly rekonstrukce

stavebních a inženýrských objektů, ve II. pak práce uměleckých a uměleckořemeslných prvků převzatých do majetku

muzea či výstavba spojovací chodby mezi Historickou a Novou budovou včetně tras pro zásobování energiemi.

Rekonstrukce zahrnuje také obnovu historického oplocení, sanaci kašny a nástupní rampy. I když zcela hotovo má

být na jaře 2019, Muzeum se veřejnosti částečně otevře 28. října k výročí 100 let založení republiky.

Léto bylo z pohledu krásných teplých dní nadmíru vy‑

dařené. Teploty vzduchu se přes den často držely okolo

30 °C, což vydrželo také během září. To ovšem nejsou

ideální podmínky pro výrobu a zpracování betonu.

Pokud horké počasí trvá více dnů, písek i kamenivo,

které z velké části tvoří objem betonu, je neustále nahřá‑

té. A díky vysokým teplotám okolního prostředí dochází

k několika možným problémům: čerstvý beton z důvodu

intenzivnějšího odparu záměsové vody rychleji ztrácí

konzistenci. Zvýšená maximální dosažená teplota v beto‑

novaném prvku má za následek vynucená namáhání jak

z důvodu vychládání konstrukce, tak z důvodu teplotního

gradientu po průřezu, a je tedy zvýšené riziko vzniku trh‑

lin. A v neposlední řadě v důsledku veder dochází k pře‑

kročení předepsané teploty čerstvého betonu, například

u významných konstrukcí dopravních staveb.

Společnost TBG Metrostav od letošního roku nabízí

svým zákazníkům možnost chlazení betonové směsi

za pomoci ledově vychlazené vody. V pražské betonárně

Libeň (foto) je instalováno zařízení na chlazení čerstvého

betonu vodou o teplotě cca 1 °C. Tímto způsobem chla‑

zení lze teplotu betonu snížit až o 4 °C oproti betonu stan‑

dardní teploty. Při objednání chlazeného betonu tak byla

i za letních venkovních teplot zaručena maximální teplota

čerstvého betonu v okamžiku dovezení na stavbu 27 °C.

Skoro čtyřicet stupňů a jede se dál

V těch nejteplejších dnech, kdy se teplota vzduchu blí‑

žila rekordním teplotám okolo 37 °C, byl beton chlazen

například pro stavbu Vivus Argentinská. Beton C25/30

XC4, XF3 pro zhotovení základové desky byl na beto‑

nárně Libeň vyráběn z vody zchlazené na 1 °C. Teplota

betonu na betonárně dosahovala 26 °C a beton byl měřen

i po příjezdu na stavbu, přičemž během přepravy došlo

jen k nepatrnému zvýšení, a to na 26,8 °C. Základová

deska tak i díky následnému ošetřování nemá patrné trh‑

linky. A beton byl chlazen i pro další stavby, například pro

stavbu Troja II v ulici K Haltýři nebo pro přestavbu menzy

Univerzity Karlovy v Praze.

Ing. Kristýna Vinklerová, –red–

–red–, foto Ester Havlová

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 17/2018 vyšlo 1. 10. 2018 (18/2018 vyjde 16. 10. 2018) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,

Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Petr Řezáč, Ing. Jaromír Šob a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_17_2018.indd 4

26.09.18 11:00