strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

U Slona v Dolní Moravě už bydlí v novém

V těsné blízkosti lyžařského areálu U Slona v Dolní

Moravě vyrostlo nové ubytování pro zaměstnance re‑

sortu (foto č. 1). Ubytovnu a bytový dům včetně parko‑

viště a příjezdové cesty postavilo v srdci populárního

lyžařského areálu pod Králickým Sněžníkem oblastní

zastoupení divize 9 pro pardubický region.

Objekty ubytovny i bytového domu architekti navrhli

do tvaru písmene U a díky tomu nabízejí různorodé výhle‑

dy do krajiny. Uprostřed je pak k dispozici volná relaxační

plocha s altánem. Oba objekty mají tři podlaží, přičemž

to první je částečně zapuštěné do terénu. Nachází se

v něm vstup, sklepní kóje a technické zázemí objektu.

V ostatních podlažích jsou pak už jen byty či ubytovací

jednotky. Na ubytovně je k dispozici jeden apartmán s dis‑

pozicí 2+kk, 28 jednotek 1+kk a šest jednotek dispozičně

řešených jako 2+kk. Do bytového domu architekti navrhli

celkem 24 jednotek, z toho jeden apartmán o velikosti

2+kk, 10 bytů stejné dispozice a 13 bytů 3+kk.

2

Divize 1 a 3 zahájily spolupráci na Vítkově

Poklep na základní kámen 10. září odstartoval rekon‑

strukci a přestavbu Armádního muzea Žižkov, původně

prvorepublikového Památníku osvobození. „Prostory,

které díky naší práci vzniknou už před koncem ro‑

ku 2020 (vizualizace), budou po technické i provozní

stránce odpovídat nejen požadavkům 21. století, ale

i vážnosti a důležitosti, jakou si vojenská historie Čes‑

koslovenského a Českého státu bezesporu zaslouží.

Jsem hrdý na to, že se spolu s kolegy mohu na této

přeměně podílet,“ uvedl zástupce vedoucího projektu

Ing. Michal Mašek z divize 3.

Komplex historických budov Památníku osvobození

byl na příkrém svahu pražského Vítkova vybudován před

zhruba 90 lety podle funkcionalistického návrhu bývalého

ruského legionáře architekta Jana Zázvorky. Ministr obra‑

ny Lubomír Metnar a náčelník Generálního štábu Armády

České republiky generálporučík Aleš Opata zvýraznili

slavnostní okamžik zahájení rekonstrukce Armádního

muzea tím, že k poklepu na základní kámen jeho přestavby

symbolicky použili stejné kladívko jako první prezident

Československa Tomáš Garrigue Masaryk při zahájení

novostavby Památníku v roce 1928.

Tři památkově chráněné budovy A, B a C se dvěma

podzemními a až pěti nadzemními podlažími sloužily

dosud jako sídlo Vojenského historického ústavu a obsa‑

Domy mají sedlovou střechu s vikýři a na první po‑

hled zajímavou fasádu. Tu na štítech směřujících do údolí

tvoří dřevěný obklad z modřínových prken bez povrchové

úpravy (foto č. 2), ostatní stěny jsou opatřeny kontaktním

zateplovacím systémem a část objektů má provětrávanou

fasádu opláštěnou plechem.

Přes pět kilometrů kolektorů

„Při zahájení stavby byly zjištěny extrémní hodnoty ra‑

donu v podloží, proto bylo třeba přeprojektovat založení

stavby s využitím aktivních opatření na odvětrání radonu.

Také hydroizolace jsme prováděli odlišně od původního

projektu,“ vzpomíná hlavní stavbyvedoucí Ing. David Hla‑

váč na jednu z komplikací z průběhu stavby a připomíná,

že pro vytápění pak museli stavbaři například položit

zemní kolektory o celkové délce přesahující pět kilometrů.

Během 14 měsíců se ale stavbaři museli vypořádat

nejen s náročným hledáním subdodavatelů v odlehlé části

Pardubického kraje, ale také s klimatickými podmínkami.

V horském středisku pracovali během celé loňské zimy

bez jakékoli přestávky. „Znamenalo to udržování sjízd‑

nosti komunikací, temperování stavby a neustálé odklízení

sněhu,“ uzavírá David Hlaváč.

I když ubytovna i bytový dům U Slona už mají své

obyvatele, stavbaři se z lyžařského areálu v Dolní Moravě

zatím neodstěhovali. Do konce letošního roku by měli do‑

končit stavbu občerstvení a hygienického zařízení. Zda se

to podaří včas, bude hodně záležet na rozmarech počasí,

protože stavba se nachází v nadmořské výšce 1100 m.

hovaly převážně kanceláře a archivy. Nedávná výstavba

moderních depozitářů v Lešanech u Týnce nad Sázavou

umožní ztrojnásobit současnou výstavní plochu muzea

a vytvořit rozsáhlou interaktivní expozici historie vojen‑

ství a české státnosti od středověku až do současnosti.

Tomuto účelu napomůže také nový objekt D, který vznikne

podsklepením a zastřešením atria.

Náročné práce v suterénu

Rekonstrukci Armádního muzea Žižkov bude řídit společ‑

ný realizační tým divizí 1 a 3, který vede Ing. Martin Koch

z divize 1. Při práci se bude muset vypořádat s řadou

komplikací. Při přestavbě památkově chráněných budov

třeba dojde ke značným zásahům do nosných konstrukcí,

jejichž skutečný stav nebylo možné při tvorbě projektu ve

všech místech ověřit sondami.

Budovy se nacházejí v centru města, v prudkém svahu

a plošně zabírají celé staveniště. Velké množství výrobků

a materiálů se bude muset podle požadavků památkářů

rozebrat a poté vrátit zpět, což si vyžádá pečlivé a preciz‑

ní provedení prací. Složitá bude i výstavba suterénu pod

původním atriem, nad jehož nově položenou historickou

kamennou dlažbou vznikne prosklené zastřešení.

Ing. Lenka Svobodová, vizualizace archiv

investora

Armádní muzeum Žižkov v roce 2020:

Zastavěná plocha celkem

Obestavěný prostor celkem

Budova A

Budova B

Budova C

Budova D Atrium

Uhelna

Počet návštěvníků ve špičce

3389 m²

60 600 m³

15 096 m³

6920 m³

25 418 m³

10 048 m³

3118 m³

cca 1000/den

km/h je rychlost, kterou budou moci jezdit vlaky v tunelech

Ejpovice (v současnosti je to na českých železnicích nejvyšší

možná rychlost). Výhledově se počítá s rychlostí i 200 km/h.

Stavba mostu v Lysé nad Labem pokročila

Na silnici II/272 u nádraží přímo nad několika vlako‑

vými tratěmi spojoval dvě části města. Letos v květ‑

nu stavbaři původní most železobetonové konstrukce

o devíti polích zcela zbourali, protože byl v havarijním

stavu. Neuplynulo ani půl roku a na jeho místě roste už

nová konstrukce (foto č. 1). Pracuje na ni tým divize 4

pod vedením Ing. Richarda Rakouše.

zde na ocelové části řešíme mnoho zajímavých detailů,“

popisuje inženýr Vítek.

Nosnou ocelovou konstrukci připraví kolegové z divi‑

ze 3 z Provozu ocelových konstrukcí v Horních Počerni‑

cích. Ocelový most bude na stavbu v montážních celcích

navážen průběžně a do finální podoby bude svařován

na stavbě. Od poloviny října se tedy začne montovat

Martina Vampulová, foto Daniel Schulz

V Opavě stavíme penzion pro seniory

Nové ubytovací kapacity pro seniory, o nichž statutární

město Opava uvažuje už od roku 2012, se konečně do‑

čkaly definitivního zahájení stavby. Slavnostní polože‑

ní základního kamene proběhlo na staveništi v Hálkově

ulici 11. září. Pětipodlažní objekt se zahradou bude

v pořadí již čtvrtým podobným zařízením města.

Tým divize 1 Metrostavu pracuje na pozemcích urče‑

ných pro výstavbu penzionu už od července, ale během

prázdnin tam podle dohody ve smlouvě o dílo probíhal zá‑

chranný archeologický výzkum. „Bezprostředně po slav‑

nostním poklepání (foto) dorazila na místo pilotovací

souprava a byly zahájeny práce na hlubinném založení

objektu,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Michal Rádek.

Stavbaři nyní jedou podle plánu, ale pro dokončení

zakázky mají horší podmínky než po prvním kole soutě‑

že, kterou Metrostav rovněž vyhrál. Kromě pilotáže jde

o betonářské práce na základové desce a skeletu, které by

stavbaři měli zvládnout do listopadu. „Smutné je, že jsme

zrušením prvního kola ztratili celé čtyři měsíce a hrubá

stavba tímto spadne do zimního období, což pro stavbaře

bývá vždy loterií,“ připomíná Ing. Rádek. Nový penzion pro

seniory by měl být dokončen v lednu roku 2020. Investo‑

rem je město, náklady ve výši zhruba 100 miliónů korun by

měla částečně pokrýt dotace z rozpočtu ministerstva pro

místní rozvoj. Výstavbu zajišťuje naše divize 1, železobe‑

tonové konstrukce dodá podle dohody nově vybudované

středisko HSV Severomoravského regionu.

52 malometrážních bytů

Penzion IV v Hálkově ulici bude dalším z penzionů, které

pro město provozuje příspěvková organizace Senior‑

centrum Opava. Ta se již ve slezské metropoli stará o tři

penziony s celkovou kapacitou ubytování 144 osob. Pro‑

jekt nově budovaného penzionu počítá s výstavbou 52

malometrážních bytů v pěti nadzemních podlažích. Jde

o jednotky 1+1 a 1+kk, všechny včetně příslušenství. Nové

byty budou primárně určeny pro seniory, 16 z nich bude

plně bezbariérových – pečovatelských. Tyto pečovatelské

byty se budou podle tiskové zprávy města pronajímat

ve zvláštním režimu osobám v nepříznivé sociální situaci

a se sníženou mírou soběstačnosti.

Stavbaři Metrostavu se budou muset v příštích mě‑

sících vyrovnat se stísněným prostorem. Penzion, jehož

součástí bude také klidová zóna, se buduje v proluce mezi

sídlištěm a zástavbou rodinných domků. „Lokalita se

nachází v místě, kde jsou příjezdové komunikace značně

omezené a kde stavba zabere i část stávajících parkova‑

cích ploch, tak snad v očích našich dočasných sousedů

nevzbudíme pocit nepřátelství,“ uzavírá inženýr Rádek.

Blanka Růžičková, foto Robert Gruzovský

Metrostav_17_2018.indd 3

1

Na staveništi byla již kompletně provedena spodní

stavba pro betonovou část mostu vyjma závěrných zdí.

Stavbaři již také v polích 1 až 3 a 7 až 9 osadili železobe‑

tonové nosníky a také proběhlo usazení kalotových loži‑

sek na pilířích pro betonovou část mostu. A nejenže jsou

osazeny nosníky, ale je už vybetonována železobetonová

spřažená deska v oblasti polí 7, 8, 9 až k pracovním spá‑

rám před příčníky (foto č. 2).

„Nejsložitější je plánování stavebních prací, které mají

vazbu na výluky provozované železniční dopravní cesty.

V nejbližší době nás čekají výluky pro výstavbu pilíře P5

v prostoru železniční dopravní cesty. Na kompletní vý‑

stavbu pilíře máme naplánované výluky 1. až 31. října,“

vysvětluje stavbyvedoucí Ing. Ondřej Vítek.

2

výsuvná dráha v polích 7, 8 a 9, v polovině února 2019

bude už celý ocelový most na předmontážní ploše sesta‑

ven a do konce února bude nad železniční tratí vysunut

a spuštěn na mostní ložiska. Bude to nepochybně zají‑

mavá a náročná operace. Celá stavba by pak měla být

dokončena do září příštího roku, kdy si oddychnou nejen

řidiči, ale hlavně obyvatelé města Lysá nad Labem, které

je nyní rozděleno na dvě části. Oprava je ale nutná a vypla‑

tí se. Most této konstrukce získá větší odolnost, podpěry

mostu by měly dokonce odolat i tak extrémní situaci, jako

je náraz vlaku v případě, že by souprava vykolejila.

–red–, foto archiv stavby

 Nový most v Lysé nad Labem bude železobetonový

Jeden z mála mostů tohoto typu

Zajímavostí celého projektu je bezesporu kombinace

železobetonového a ocelového mostu. „Ocelová část

je tvořena ortotropní mostovkou. To znamená, že se

na ocelovou konstrukci, na které je provedena izolace,

rovnou pokládají vozkové vrstvy. Navíc na celém mostě

je navržena obrusná vrstva z asfaltové směsi se sníženou

hlučností. Silničních ocelových mostů s ortotropní mos‑

tovkou není v České republice mnoho a z tohoto důvodu

a má se podobat původnímu s tím, že nad tratí bude

nosná ocelová konstrukce. Slovy odborníka jde

o most „trámový prefabrikovaný, hybridně předpjatý

s monolitickou železobetonovou spřahující deskou“.

 Celkem má mít devět polí, přičemž ocelový most

tvoří prostřední tři pole nad železnicí.

 Délka celého mostu bude 214,5 m.

 Rozpětí jednotlivých polí je v rozmezí od 19,72 m

do 37 m, šířka mostu je pak 15,0 m.

26.09.18 11:00