strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
U Slona v Dolní Moravě už bydlí v novém
V těsné blízkosti lyžařského areálu U Slona v Dolní
Moravě vyrostlo nové ubytování pro zaměstnance re‑
sortu (foto č. 1). Ubytovnu a bytový dům včetně parko‑
viště a příjezdové cesty postavilo v srdci populárního
lyžařského areálu pod Králickým Sněžníkem oblastní
zastoupení divize 9 pro pardubický region.
Objekty ubytovny i bytového domu architekti navrhli
do tvaru písmene U a díky tomu nabízejí různorodé výhle‑
dy do krajiny. Uprostřed je pak k dispozici volná relaxační
plocha s altánem. Oba objekty mají tři podlaží, přičemž
to první je částečně zapuštěné do terénu. Nachází se
v něm vstup, sklepní kóje a technické zázemí objektu.
V ostatních podlažích jsou pak už jen byty či ubytovací
jednotky. Na ubytovně je k dispozici jeden apartmán s dis‑
pozicí 2+kk, 28 jednotek 1+kk a šest jednotek dispozičně
řešených jako 2+kk. Do bytového domu architekti navrhli
celkem 24 jednotek, z toho jeden apartmán o velikosti
2+kk, 10 bytů stejné dispozice a 13 bytů 3+kk.
2
Divize 1 a 3 zahájily spolupráci na Vítkově
Poklep na základní kámen 10. září odstartoval rekon‑
strukci a přestavbu Armádního muzea Žižkov, původně
prvorepublikového Památníku osvobození. „Prostory,
které díky naší práci vzniknou už před koncem ro‑
ku 2020 (vizualizace), budou po technické i provozní
stránce odpovídat nejen požadavkům 21. století, ale
i vážnosti a důležitosti, jakou si vojenská historie Čes‑
koslovenského a Českého státu bezesporu zaslouží.
Jsem hrdý na to, že se spolu s kolegy mohu na této
přeměně podílet,“ uvedl zástupce vedoucího projektu
Ing. Michal Mašek z divize 3.
Komplex historických budov Památníku osvobození
byl na příkrém svahu pražského Vítkova vybudován před
zhruba 90 lety podle funkcionalistického návrhu bývalého
ruského legionáře architekta Jana Zázvorky. Ministr obra‑
ny Lubomír Metnar a náčelník Generálního štábu Armády
České republiky generálporučík Aleš Opata zvýraznili
slavnostní okamžik zahájení rekonstrukce Armádního
muzea tím, že k poklepu na základní kámen jeho přestavby
symbolicky použili stejné kladívko jako první prezident
Československa Tomáš Garrigue Masaryk při zahájení
novostavby Památníku v roce 1928.
Tři památkově chráněné budovy A, B a C se dvěma
podzemními a až pěti nadzemními podlažími sloužily
dosud jako sídlo Vojenského historického ústavu a obsa‑
Domy mají sedlovou střechu s vikýři a na první po‑
hled zajímavou fasádu. Tu na štítech směřujících do údolí
tvoří dřevěný obklad z modřínových prken bez povrchové
úpravy (foto č. 2), ostatní stěny jsou opatřeny kontaktním
zateplovacím systémem a část objektů má provětrávanou
fasádu opláštěnou plechem.
Přes pět kilometrů kolektorů
„Při zahájení stavby byly zjištěny extrémní hodnoty ra‑
donu v podloží, proto bylo třeba přeprojektovat založení
stavby s využitím aktivních opatření na odvětrání radonu.
Také hydroizolace jsme prováděli odlišně od původního
projektu,“ vzpomíná hlavní stavbyvedoucí Ing. David Hla‑
váč na jednu z komplikací z průběhu stavby a připomíná,
že pro vytápění pak museli stavbaři například položit
zemní kolektory o celkové délce přesahující pět kilometrů.
Během 14 měsíců se ale stavbaři museli vypořádat
nejen s náročným hledáním subdodavatelů v odlehlé části
Pardubického kraje, ale také s klimatickými podmínkami.
V horském středisku pracovali během celé loňské zimy
bez jakékoli přestávky. „Znamenalo to udržování sjízd‑
nosti komunikací, temperování stavby a neustálé odklízení
sněhu,“ uzavírá David Hlaváč.
I když ubytovna i bytový dům U Slona už mají své
obyvatele, stavbaři se z lyžařského areálu v Dolní Moravě
zatím neodstěhovali. Do konce letošního roku by měli do‑
končit stavbu občerstvení a hygienického zařízení. Zda se
to podaří včas, bude hodně záležet na rozmarech počasí,
protože stavba se nachází v nadmořské výšce 1100 m.
hovaly převážně kanceláře a archivy. Nedávná výstavba
moderních depozitářů v Lešanech u Týnce nad Sázavou
umožní ztrojnásobit současnou výstavní plochu muzea
a vytvořit rozsáhlou interaktivní expozici historie vojen‑
ství a české státnosti od středověku až do současnosti.
Tomuto účelu napomůže také nový objekt D, který vznikne
podsklepením a zastřešením atria.
Náročné práce v suterénu
Rekonstrukci Armádního muzea Žižkov bude řídit společ‑
ný realizační tým divizí 1 a 3, který vede Ing. Martin Koch
z divize 1. Při práci se bude muset vypořádat s řadou
komplikací. Při přestavbě památkově chráněných budov
třeba dojde ke značným zásahům do nosných konstrukcí,
jejichž skutečný stav nebylo možné při tvorbě projektu ve
všech místech ověřit sondami.
Budovy se nacházejí v centru města, v prudkém svahu
a plošně zabírají celé staveniště. Velké množství výrobků
a materiálů se bude muset podle požadavků památkářů
rozebrat a poté vrátit zpět, což si vyžádá pečlivé a preciz‑
ní provedení prací. Složitá bude i výstavba suterénu pod
původním atriem, nad jehož nově položenou historickou
kamennou dlažbou vznikne prosklené zastřešení.
Ing. Lenka Svobodová, vizualizace archiv
investora
Armádní muzeum Žižkov v roce 2020:
Zastavěná plocha celkem
Obestavěný prostor celkem
Budova A
Budova B
Budova C
Budova D Atrium
Uhelna
Počet návštěvníků ve špičce
3389 m²
60 600 m³
15 096 m³
6920 m³
25 418 m³
10 048 m³
3118 m³
cca 1000/den
km/h je rychlost, kterou budou moci jezdit vlaky v tunelech
Ejpovice (v současnosti je to na českých železnicích nejvyšší
možná rychlost). Výhledově se počítá s rychlostí i 200 km/h.
Stavba mostu v Lysé nad Labem pokročila
Na silnici II/272 u nádraží přímo nad několika vlako‑
vými tratěmi spojoval dvě části města. Letos v květ‑
nu stavbaři původní most železobetonové konstrukce
o devíti polích zcela zbourali, protože byl v havarijním
stavu. Neuplynulo ani půl roku a na jeho místě roste už
nová konstrukce (foto č. 1). Pracuje na ni tým divize 4
pod vedením Ing. Richarda Rakouše.
zde na ocelové části řešíme mnoho zajímavých detailů,“
popisuje inženýr Vítek.
Nosnou ocelovou konstrukci připraví kolegové z divi‑
ze 3 z Provozu ocelových konstrukcí v Horních Počerni‑
cích. Ocelový most bude na stavbu v montážních celcích
navážen průběžně a do finální podoby bude svařován
na stavbě. Od poloviny října se tedy začne montovat
Martina Vampulová, foto Daniel Schulz
V Opavě stavíme penzion pro seniory
Nové ubytovací kapacity pro seniory, o nichž statutární
město Opava uvažuje už od roku 2012, se konečně do‑
čkaly definitivního zahájení stavby. Slavnostní polože‑
ní základního kamene proběhlo na staveništi v Hálkově
ulici 11. září. Pětipodlažní objekt se zahradou bude
v pořadí již čtvrtým podobným zařízením města.
Tým divize 1 Metrostavu pracuje na pozemcích urče‑
ných pro výstavbu penzionu už od července, ale během
prázdnin tam podle dohody ve smlouvě o dílo probíhal zá‑
chranný archeologický výzkum. „Bezprostředně po slav‑
nostním poklepání (foto) dorazila na místo pilotovací
souprava a byly zahájeny práce na hlubinném založení
objektu,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Michal Rádek.
Stavbaři nyní jedou podle plánu, ale pro dokončení
zakázky mají horší podmínky než po prvním kole soutě‑
že, kterou Metrostav rovněž vyhrál. Kromě pilotáže jde
o betonářské práce na základové desce a skeletu, které by
stavbaři měli zvládnout do listopadu. „Smutné je, že jsme
zrušením prvního kola ztratili celé čtyři měsíce a hrubá
stavba tímto spadne do zimního období, což pro stavbaře
bývá vždy loterií,“ připomíná Ing. Rádek. Nový penzion pro
seniory by měl být dokončen v lednu roku 2020. Investo‑
rem je město, náklady ve výši zhruba 100 miliónů korun by
měla částečně pokrýt dotace z rozpočtu ministerstva pro
místní rozvoj. Výstavbu zajišťuje naše divize 1, železobe‑
tonové konstrukce dodá podle dohody nově vybudované
středisko HSV Severomoravského regionu.
52 malometrážních bytů
Penzion IV v Hálkově ulici bude dalším z penzionů, které
pro město provozuje příspěvková organizace Senior‑
centrum Opava. Ta se již ve slezské metropoli stará o tři
penziony s celkovou kapacitou ubytování 144 osob. Pro‑
jekt nově budovaného penzionu počítá s výstavbou 52
malometrážních bytů v pěti nadzemních podlažích. Jde
o jednotky 1+1 a 1+kk, všechny včetně příslušenství. Nové
byty budou primárně určeny pro seniory, 16 z nich bude
plně bezbariérových – pečovatelských. Tyto pečovatelské
byty se budou podle tiskové zprávy města pronajímat
ve zvláštním režimu osobám v nepříznivé sociální situaci
a se sníženou mírou soběstačnosti.
Stavbaři Metrostavu se budou muset v příštích mě‑
sících vyrovnat se stísněným prostorem. Penzion, jehož
součástí bude také klidová zóna, se buduje v proluce mezi
sídlištěm a zástavbou rodinných domků. „Lokalita se
nachází v místě, kde jsou příjezdové komunikace značně
omezené a kde stavba zabere i část stávajících parkova‑
cích ploch, tak snad v očích našich dočasných sousedů
nevzbudíme pocit nepřátelství,“ uzavírá inženýr Rádek.
Blanka Růžičková, foto Robert Gruzovský
Metrostav_17_2018.indd 3
1
Na staveništi byla již kompletně provedena spodní
stavba pro betonovou část mostu vyjma závěrných zdí.
Stavbaři již také v polích 1 až 3 a 7 až 9 osadili železobe‑
tonové nosníky a také proběhlo usazení kalotových loži‑
sek na pilířích pro betonovou část mostu. A nejenže jsou
osazeny nosníky, ale je už vybetonována železobetonová
spřažená deska v oblasti polí 7, 8, 9 až k pracovním spá‑
rám před příčníky (foto č. 2).
„Nejsložitější je plánování stavebních prací, které mají
vazbu na výluky provozované železniční dopravní cesty.
V nejbližší době nás čekají výluky pro výstavbu pilíře P5
v prostoru železniční dopravní cesty. Na kompletní vý‑
stavbu pilíře máme naplánované výluky 1. až 31. října,“
vysvětluje stavbyvedoucí Ing. Ondřej Vítek.
2
výsuvná dráha v polích 7, 8 a 9, v polovině února 2019
bude už celý ocelový most na předmontážní ploše sesta‑
ven a do konce února bude nad železniční tratí vysunut
a spuštěn na mostní ložiska. Bude to nepochybně zají‑
mavá a náročná operace. Celá stavba by pak měla být
dokončena do září příštího roku, kdy si oddychnou nejen
řidiči, ale hlavně obyvatelé města Lysá nad Labem, které
je nyní rozděleno na dvě části. Oprava je ale nutná a vypla‑
tí se. Most této konstrukce získá větší odolnost, podpěry
mostu by měly dokonce odolat i tak extrémní situaci, jako
je náraz vlaku v případě, že by souprava vykolejila.
–red–, foto archiv stavby
Nový most v Lysé nad Labem bude železobetonový
Jeden z mála mostů tohoto typu
Zajímavostí celého projektu je bezesporu kombinace
železobetonového a ocelového mostu. „Ocelová část
je tvořena ortotropní mostovkou. To znamená, že se
na ocelovou konstrukci, na které je provedena izolace,
rovnou pokládají vozkové vrstvy. Navíc na celém mostě
je navržena obrusná vrstva z asfaltové směsi se sníženou
hlučností. Silničních ocelových mostů s ortotropní mos‑
tovkou není v České republice mnoho a z tohoto důvodu
a má se podobat původnímu s tím, že nad tratí bude
nosná ocelová konstrukce. Slovy odborníka jde
o most „trámový prefabrikovaný, hybridně předpjatý
s monolitickou železobetonovou spřahující deskou“.
Celkem má mít devět polí, přičemž ocelový most
tvoří prostřední tři pole nad železnicí.
Délka celého mostu bude 214,5 m.
Rozpětí jednotlivých polí je v rozmezí od 19,72 m
do 37 m, šířka mostu je pak 15,0 m.
26.09.18 11:00