strana 2

U prorážky Mjønes

Od začátku letošního února zaměstnanci divize 5 budu‑

jí v Norsku nový 5,6 km dlouhý úsek silnice Fv. 714 se

735 m dlouhým osmipolovým mostem přes Åstfjorden

a s tunely Slørdal a Mjønes. Začátkem září provedli

raziči divize 5 (foto č. 1) prorážku tunelu Mjønes!

Tunel je dlouhý 768 m, z čehož ražených je 698 m.

Ražba probíhala úpadně se sklonem 5 % od severního

portálu směrem k mostu. Protože se proráželo ven, byla

akce trochu komplikovanější. Nejdříve se vystřelil pilotní

tunel (foto č. 2), aby bylo možné protáhnout vodu a elek‑

třinu ven na portál, a následně se portál z venkovní strany

zajistil jehlami a svorníky (foto č. 3) a stříkaným betonem,

poté se prorazil zbytek profilu (foto č. 4) a zajistil výrub

(foto č. 5). „Zajímavostí může být geologie na jižním por‑

tále, kde se objevila jasně růžová hornina thulit, která je

norským národním kamenem,“ popisuje vedoucí projektu

Ing. Jiří Šach a dodává, že další práce v tunelu přebírá

partner ve sdružení, společnost Bertelsen & Garpestad

AS, která provede drenáže, kabelovody, vrstvy vozovky,

izolace proti vodě a mrazu, chodníky, svodidla a asfalt.

Pracovníci Jiřího Šacha si sbalí vybavení a přesunou

se na jižní portál tunelu Slørdal. Zároveň pokračují práce

na mostě, kde je kompletní jeden pilíř ze sedmi, a intenziv‑

ně se pokračuje na založení a základech všech ostatních

pilířů a jedné opěry. Celá zakázka nového úseku silnice

Fv. 714 má dva vedoucí projektu. Za stavbu tunelů odpo‑

vídá Ing. Jiří Šach, budování mostu a železobetonových

konstrukcí tunelových portálů řídí Ing. Robert Brož, Ph.D.

Celý projekt by měl skončit na konci října 2020.

–red–, foto archiv stavby

1

2

PTÁME SE

Ing. Milana Veselského,

ředitele divize 6

BeMo razí železniční tunely Bad Cannstatt

Sdružení Tunel Cannstatt ve složení HOCHTIEF Infra‑

structure GmbH, BeMo Tunnelling GmbH Deutschland

(BeMo) a Wayss & Freytag Ingenieurbau AG bylo

v březnu 2012 pověřeno stavbou rozhodné části ně‑

meckého železničního projektu budoucnosti – vysoko‑

rychlostní železnice Stuttgart‑Ulm. Ve velmi obtížných

geologických podmínkách se dosud úspěšně povedlo

dokončit razicí práce na přibližně 6600 m tunelů (foto

č. 1), což odpovídá větší části stavebního záměru.

Aktuálně je souběžně s razicími pracemi v délce

zhruba 2400 m dokončena vnitřní obezdívka tunelu. V již

postavených větveních složených ze dvou rour byly

ve stavebním úseku Kriegsberg přes sousední stavební

objekt – tunel Feuerbach – proraženy návazné tunelové

roury. Vzniklo tak první napojení přesahující jeden sta‑

vební objekt v rámci celkového projektu Stuttgart 21.

Součástí projektu jsou rozsáhlé injektáže

V průběhu razicích prací v rámci stavebního úseku

Kriegsberg se často vyskytovaly obtížné geologické pod‑

mínky, které mají i nadále rozhodující vliv na naplánovaný

průběh stavby. A to zejména při přípravách prací na defi‑

nitivní obezdívce tunelu. Zde se při odstraňování rubaniny

dna neustále vyskytují úseky, které kvůli vysokým hodno‑

tám deformace vyžadují nákladnou údržbu vnějšího pláš‑

tě, respektive dodatečnou vestavbu zesilujících opatření.

Další důležitou součást projektu představují rozsáhlé

injektáže, které zhotovuje oddělení Sanace staveb spo‑

lečnosti BeMo za účelem trvalé izolace úseků anhydritů.

Injektážní práce trvají od konce roku 2016 a budou ukon‑

čeny pravděpodobně na konci roku 2018.

Těsné křížení s dráhou S‑Bahn

Odstartováním ražeb číslo 5 a 6 stavbaři zahájili poslední

ražené tunelové úseky projektu v délce přibližně 1700 m.

Částečně velmi blízko pod povrchem, respektive pod

kolejištěm probíhají ražby, které jsou technicky velmi

náročné a nákladné. Na jedné straně to znamená vysoké

požadavky na členění a způsob provádění ražeb, na straně

druhé se zde musejí provádět rozsáhlá opatření ohledně

zajištění úseků bez výskytu bojových prostředků. Dále se

v tomto projektovém úseku postaví křížení, kde se pláště

obou tunelových rour tunelu vysokorychlostní železnice

Stuttgart‑Ulm překříží jen s velmi malým výškovým roz‑

dílem s městskou dráhou S‑Bahn (3D model).

Na podzim 2018 bude na portálu u řeky Neckar, kon‑

krétně na západní hranici stavebního objektu, zahájena

protiražba na posledním úseku tunelu. Tyto ražby mají

finišovat do konce roku 2019 a dokončení celého projektu

je očekáváno v roce 2023. Zdařbůh!

Frank Marski, Robert Dostál

Tunel vysokorychlostní

železnice

Tunel městské

dráhy S‑Bahn

Speciální kurzy k modernizaci trati z Hostivaře

3

4

5

Metrostav_17_2018.indd 2

Projekt Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař

– Praha hlavní nádraží, II. část přináší pro Metrostav

také povinnost spojenou s proškolováním zaměstnan‑

ců ve školení VŠ/01 – vstup do provozované želez‑

niční dopravní cesty (ŽDC). Spolu s drážní lékařskou

prohlídkou jde o způsobilosti, které podmiňují vydání

průkazu ke vstupu do prostor SŽDC.

V současné době Bc. Svatava Sychová (na snímku

vlevo) v rámci Centra vzdělávání Skupiny Metrostav evi‑

duje 359 průkazů pro vstup do provozované železniční

dopravní cesty i mimo ni. Periodická školení pro naše

zaměstnance a kolegy ze smluvních dodavatelských fi‑

rem organizují naši lektoři pověření SŽDC především

v prostorách Centra vzdělávání Skupiny Metrostav. Kurzy

mají cílenou výuku: přinášejí nejen povinné informace, ale

také aktuální zprávy z „trati“. Důraz je kladen na zvýšení

bezpečnosti práce v souladu s politikou BOZP v Metrosta‑

vu. Zabezpečení kurzů v režii firmy přináší nižší náklady

a při dodržení platné legislativy také přizpůsobení obsahu

našim podmínkám. Organizátoři kurzů se také obracejí

na Dopravní vzdělávací institut.

Aktuálně 10 typů různých zkoušek

Pro činnost Metrostavu na stavbách investorsky spravo‑

vaných SŽDC jsou důležitá i další získaná oprávnění. Ve‑

doucí zaměstnanci, jejichž pracovní činnosti ovlivňují ply‑

nulost a bezpečnost železničního provozu a bezpečnost

osob při provozování dráhy, jsou povinni prokázat zna‑

lost příslušných předpisů a technologií. Tyto vědomosti

jsou důležité pro úspěšnou realizaci zakázek na dráze

a zaměstnanec je musí prokázat vykonáním předepsané

zkoušky ještě před zahájením vlastní činnosti na stavbě!

Zkoušku a přípravu na ni také zabezpečuje centrum vzdě‑

lávání se zástupci SŽDC. V Metrostavu nyní evidujeme

10 typů zkoušek podle zaměření pracovní činnosti za‑

městnanců v rámci drah. Nejvíce je zkoušek typu M (mos‑

ty) a K (koleje). Vybraní zaměstnanci splní i více než jednu

zkoušku, a tak celkem je v naší společnosti způsobilých

87 zaměstnanců se 107 zkouškami. Pro naše pracovní

nasazení v rámci zakázek na železnici jsou důležitá také

další profesní i odborná školení. Připomeňme namátkou

třeba odbornou znalost vázání břemen či řízení a prová‑

dění náročné práce ve výškách.

Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav chce být týmu

vedenému Ing. Ladislavem Šabachem dobrým partnerem.

Jde především o zajištění odborné způsobilosti všech

jeho kolegů, což nepochybně přispěje ke zdárnému do‑

končení významné zakázky.

Výčet vzdělávacích akcí, nejen pro oblast železnic, na‑

leznete na intranetu Metrostavu v záložce Měsíční nabídka

na adrese http://skupina.metrostav.cz/ukr.

M gr. Z den ě k

Kostříž, foto archiv CVSM

Po absolvování Stavební fakulty ČVUT začal v roce

1984 pracovat v naší firmě jako mistr. Poté prošel snad

všemi pracovními pozicemi včetně sedmi let ve funkci

výrobního náměstka divize 9. Nejdéle – 11 let – řídil

od roku 2000 divizi 1, pak se stal obchodním ředitelem

celé společnosti. Od letošního ledna řídí „šestku“.

Co se vám hned vybaví, když byste měl shrnout svoji

předchozí činnost u firmy?

Třeba okamžiky přímo na stavbě, když rostla adminis‑

trativní budova pro Sazku na Žižkově. Tehdy jsem měl

na starosti jednu z největších pozemních staveb v Praze.

Z této pozice jsem přešel na místo výrobního náměstka

divize 9 a pak pokračoval jako ředitel divize 1. Zde vzpo‑

mínám na výstavbu paláce Euro na Václavském náměstí

a kolektoru ve Vodičkově ulici.

Jak s odstupem vnímáte toto období?

Vybavuji si, že to byly příznivé časy. Divizi 1 se dařilo, pra‑

coval jsem v sehraném kolektivu a rád na tu dobu vzpomí‑

nám. Také jsem byl mladší a doma mi vyrůstali dva kluci.

K Metrostavu máte určitě blízký vztah...

Bezpochyby. K firmě a k lidem v ní mám osobní vztah.

Cítím na sobě, že nejsem jen manažer, ale pracuji s vědo‑

mím, že někam patřím. A možná i některé situace beru

příliš osobně. Myslím také, že jsem do té či oné pozice

dospěl přirozeným způsobem. Mám zájem na tom, aby

se divizi i celé firmě dařilo.

Jak se změnila vaše práce po přechodu z pozice ob‑

chodního ředitele na ředitele divize?

Nyní řeším konkrétní problémy divize 6 a uvědomuji si,

že obdobné jsem řešil v době svého příchodu do divize 1.

Divize 6 je dobrá adresa s potenciálem růstu a je to práce,

která mě nepochybně baví. O to lépe se mi v mnohých

záležitostech rozhoduje. Divize 6 je výjimečná v tom, že

pod ní spadá Provoz železobetonových konstrukcí, který

má v Metrostavu dlouholetou tradici a disponuje záze‑

mím v Horních Počernicích, kde je armozávod a tesárna.

Železobetonové konstrukce se využily při výstavbě metra

a dělaly se a budou se dělat ve všech oborech stavitelství.

Provoz ŽBK si zaslouží další rozvoj a využití příležitostí.

Co je v šestce pro vás zcela nového?

Pro mne nové jsou vodohospodářské stavby, které k ní

léta patří. Tato oblast má budoucnost.

Metrostav má historicky k vodním stavbám blízko...

Ano. Letos jsme podepsali smlouvu na modernizaci

Úpravny vody Želivka, kde Metrostav v minulosti stavěl

a nyní se tam vrací.

Na kterých dalších projektech vaše divize pracuje?

Rád bych zmínil velkou zakázku v Žatci, kde pro firmu

Samsung zhotovujeme továrnu na pneumatiky či projekt

Panský statek, což představuje rezidenční bydlení v Troji.

Provoz železobetonových konstrukcí staví v Bratislavě

za miliardu korun autobusové nádraží Mlynské Nivy.

Nerad bych opomněl, že pro Central Group dokončujeme

byty v Praze – Kamýku a současně jsme letos zahájili vý‑

stavbu bytů v Praze v Bassově ulici. V Jihočeském kraji

máme řadu zakázek, které v součtu budou znamenat ex‑

terní obrat v tomto roce kolem 500 milionů korun. Oblast

Vysočiny, kde je obrat nižší, se snažíme nově nastartovat.

Jaké jsou nyní vaše hlavní cíle?

Musíme získat další vodohospodářské projekty u Ředitel‑

ství vodních cest a u jednotlivých Povodí. Pilířem divize 6

zůstává generální dodávka občanských, průmyslových

a bytových staveb. Na Provozu železobetonových kon‑

strukcí máme čtyři projektové týmy, ale měli bychom

jich mít šest. Chceme také modernizovat náš armozávod.

Co nyní obnáší pozice ředitele divize?

Je to motivující a tvůrčí práce, která má měřitelné vý‑

sledky. Vybíráte si nové zakázky, vybíráte si lidi, děláte

rozhodnutí, kde brzy sklízíte plody úspěchu a neúspěchu.

Musíte mít štěstí na lidi, na projekty i na investory. Mohu

sice uplatnit zkušenosti z minula, ale také se snažím ob‑

klopit se mladými lidmi a dát jim příležitost.

Za rozhovor děkuje David Kalců

26.09.18 11:00