Modernizace vodního díla
Gabčíkovo běží naplno
30. září 2019 / 17 / XXXI
Více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Martina Staška,
oblastního ředitele divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Rekonstrukce hal v Rousínově
dospěla do finále str. 3
Opěrná zeď v Křemži na jihu Čech už
zase stojí na svém místě str. 3
V extrémně krátkém čase
Divize 4 dokončila opravu hlavního
tahu u Věšína s předstihem str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Z výstavby D6
Nedaleko středočeských
Krušovic a Řevničova zdárně
pokračuje výstavba obchvatu,
který je součástí prodloužení
dálnice D6 směrem na
Karlovy Vary. Řidiči, kteří
místem projíždějí, si
mohou všimnout betonáže mohutných pilířů mostu (foto)
s výškou kolem 20 m. Dílo, na kterém pracuje divize 4
pod vedením Ing. Pavla Aksamita převážně vlastními
kapacitami, zahrnuje celkem 65 stavebních objektů včetně
mimoúrovňové křižovatky, čtyři dálniční mosty a dva mosty
přes dálnici. Vybudování obchvatu mimo obec Řevničov
přinese zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy a sníží
negativní účinky dopravy na životní prostředí.
V prestižní soutěži
STAVBA ROKU 2019
podpořte naše projekty.
Nominaci získalo šest staveb,
které realizoval Metrostav!
Hlasujte do 20. října
na www.stavbaroku.cz
Elektrizace trati Uničov–Olomouc
Během září byla ve Šternberku slavnostně zahájena jedna
z nejvýznamnějších železničních staveb v České republice
– elektrizace a zkapacitnění téměř 30kilometrové trati
Uničov–Olomouc. Projekt naplánovaný do roku 2022
realizuje společnost Uniolo Rail, jejímž správcem je
divize 3 dceřiné společnosti Skupiny Metrostav Subterra.
Výsledkem prací bude podstatné zvýšení traťové rychlosti.
Půjde o vůbec první regionální dráhu, na které se bude
jezdit maximální možnou rychlostí 160 km/h.
S Blankou
již čtyři roky
Tunelový komplex Blanka
(foto), 5,5 km dlouhé
podzemní dílo, které
realizoval Metrostav,
slouží řidičům již čtyři
roky. Ke slavnostnímu
zprovoznění došlo v sobotu 19. září 2015 a první auto vjelo
do komplexu ve 14 hodin 40 minut. Od té doby projelo
tunely na 135 milionů aut, což je denně v průměru kolem
92 000 vozidel. Součástí tunelového komplexu byl i Trojský
most, uvedený do provozu 4. října 2014. Stavby na vltavském
břehu zahrnovaly také zesílení protipovodňových opatření.
Obchodní úspěchy
Nejvyšší dálniční most na D1 – most Vysočina – má
za sebou téměř polovinu rekonstrukce. Realizační tým
Ing. Jiřího Salavy z divize 4 při ní dokázal koordinovat
náročné práce tak, jak slíbil. Po pouhých 70 dnech
úplné výluky pravého mostu se na něj už 8. září provoz
vrátil, takže dnes běží ve dvou pruzích v obou jízdních
směrech, čímž se značně zkrátily automobilové kolony, které řidiče trápily téměř celé dva měsíce. Kvůli
zaručení kvality svarů – nutných pro zesílení pravého
mostu a jeho rozšíření o 75 cm – totiž doprava musela
proudit jen ve třech pruzích levého mostu.
„Na pravém mostě Vysočina (hlavní foto) v součas
nosti probíhají dokončovací práce na mostovce a na chod
nících a doděláváme zádlažby podél křídel. Zároveň před
mostem modernizujeme jízdní pruh směrem na Prahu
a za mostem ten směrem do Brna. Od 29. listopadu by
chom měli zahájit zimní technologickou přestávku, během
níž si levý most připravíme tak, aby na počátku března
2020 mohly začít práce na jeho rozšíření a zesílení,“ říká
Ing. Salava, ředitel výstavby celého 5,9 km dlouhého re
konstruovaného úseku D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou.
Zatím byla podle něj na celé stavbě nejnáročnější koordi
nace jednotlivých činností přímo prováděných na téměř
80 m vysokém přemostění velkomeziříčského údolí (foto).
Na stavbě, která kromě rozšíření ocelových mostů
do zrcadla mezi nimi zahrnuje také zesílení hlavní nosné
konstrukce nad vnitřními podporami i v obou krajních po
lích či novou protikorozní úpravu povrchu a sanaci spodní
stavby, pracovalo denně až 300 dělníků. V 70denní výluce
to bylo na 40 svářečů. „Subdodavatelů, kteří jsou schopni
v čase, kvalitě a ceně splnit naše náročné požadavky, je
velice málo. Jejich výběr byl proto složitý. Za ta léta, co
se v mostařině pohybuji, se už ale všichni známe a víme,
co od sebe musíme a máme čekat,“ konstatoval stav
byvedoucí Ing. Jan Dokoupil, který řídí práce na místě.
„I když nám mnozí odborníci nevěřili, že ambiciózní har
monogram s extrémně krátkými výlukami jednoho mostu
splníme, zatím se nám to daří – především díky precizní
přípravě, efektivnímu využívání rezerv z předchozích etap
a dobrou koordinací činností všech pracovníků na stavbě.
Riziko případných potíží při provádění časově nejnároč
nějšího svařování jsme eliminovali tím, že jsme jej rozdělili
mezi dva dodavatele – jedním z nich byli oceláři z divize 3.
Téměř veškeré hlavní činnosti na mostě navíc provádějí
pracovníci našeho provozu mostních technologií a stře
disek betonových a asfaltových vozovek, na které se také
můžeme spolehnout,“ dodává.
1. Výstavba River City Rezidences – byty Karolinská,
Praha. Divize 3.
2. Rekonstrukce sportovního areálu Prokopávka, Pl
zeň. Divize 1.
3. Rekonstrukce nemocnice s poliklinikou, Nové Zám
ky, Slovensko. Divize 8.
4. Přístavba pavilonů F a G základní školy, Šlapanice.
Divize 1.
5. Rozšíření odpočívadla na dálnici D1 vpravo, Stře
chov nad Sázavou. Divize 4.
Méně hluku při průjezdu vozidel
Stav mostu Vysočina zatím odpovídá zadávacím předpo
kladům a kolegové řeší jen drobný problém s ložisky na
brněnské opěře. Mohou se věnovat i zdánlivým drobnos
tem – třeba výměně navrženého typu mostních dilatací.
Starosta Velkého Meziříčí Josef Komínek si proto spo
lupráci s Metrostavem velmi chválí: „Oceňuji nejen vstříc
ný přístup k našim požadavkům na informace o průběhu
výstavby či o dodržování harmonogramu, ale jsem velmi
rád, že Metrostav oproti původnímu projektu navrhl al
ternativní systém dilatací mostu a použil variantu, která
je při průjezdu vozidel méně hlučná. Za tuto změnu, která
potěší určitě všechny naše občany, děkuji.“
Další informace o přestavbě mostu Vysočina najdete
na webu www.mostvysocina.cz.
Ing. Rostislav Štajer
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
Uvádíme výběr projektů, které doplní výrobní
program naší společnosti pro další období. V červenci
a v srpnu jsme úspěšně vysoutěžili a podepsali
smlouvy na tyto vybrané stavby:
Metrostav_17_2019.indd 1
Most Vysočina
Dálniční most Vysočina je hlavním objektem
modernizovaného úseku č. 19.
Jde o mohutný trámový most o čtyřech polích
celkové délky 425 m. Nosnou konstrukci tvoří
ocelový komorový nosník s ortotropní mostovkou,
který váží téměř 6000 tun!
Most byl do provozu uveden 28. listopadu 1978,
slouží tak více než 40 let.
Podle sčítání dopravy (data z roku 2016) projede
tímto úsekem, a tedy přes most Vysočina průměrně
přes 40 000 vozidel denně.
Úsek 19 v číslech
Délka hlavní trasy:
5900 m (km 141,200–147,100)
Kategorie:
D 28/120
Počet všech stavebních objektů:
41
Počet mostních objektů:
6
Z toho na hlavní trase:
5
Nadjezd:
1
Celková délka mostů:
523 m
Délka protihlukových stěn:
397 m
Vodohospodářské objekty:
2
Objekty elektro:
6
Dálniční systém SOS:
8
Celkový objem výkopů:
94 732 m3
Celkový objem násypů:
49 487 m3
26.09.19 12:50