Modernizace vodního díla

Gabčíkovo běží naplno

30. září 2019 / 17 / XXXI

Více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Martina Staška,

oblastního ředitele divize 6 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Rekonstrukce hal v Rousínově

dospěla do finále str. 3

Opěrná zeď v Křemži na jihu Čech už

zase stojí na svém místě str. 3

V extrémně krátkém čase

Divize 4 dokončila opravu hlavního

tahu u Věšína s předstihem str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Z výstavby D6

Nedaleko středočeských

Krušovic a Řevničova zdárně

pokračuje výstavba obchvatu,

který je součástí prodloužení

dálnice D6 směrem na

Karlovy Vary. Řidiči, kteří

místem projíždějí, si

mohou všimnout betonáže mohutných pilířů mostu (foto)

s výškou kolem 20 m. Dílo, na kterém pracuje divize 4

pod vedením Ing. Pavla Aksamita převážně vlastními

kapacitami, zahrnuje celkem 65 stavebních objektů včetně

mimoúrovňové křižovatky, čtyři dálniční mosty a dva mosty

přes dálnici. Vybudování obchvatu mimo obec Řevničov

přinese zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy a sníží

negativní účinky dopravy na životní prostředí.

V prestižní soutěži

STAVBA ROKU 2019

podpořte naše projekty.

Nominaci získalo šest staveb,

které realizoval Metrostav!

Hlasujte do 20. října

na www.stavbaroku.cz

Elektrizace trati Uničov–Olomouc

Během září byla ve Šternberku slavnostně zahájena jedna

z nejvýznamnějších železničních staveb v České republice

– elektrizace a zkapacitnění téměř 30kilometrové trati

Uničov–Olomouc. Projekt naplánovaný do roku 2022

realizuje společnost Uniolo Rail, jejímž správcem je

divize 3 dceřiné společnosti Skupiny Metrostav Subterra.

Výsledkem prací bude podstatné zvýšení traťové rychlosti.

Půjde o vůbec první regionální dráhu, na které se bude

jezdit maximální možnou rychlostí 160 km/h.

S Blankou

již čtyři roky

Tunelový komplex Blanka

(foto), 5,5 km dlouhé

podzemní dílo, které

realizoval Metrostav,

slouží řidičům již čtyři

roky. Ke slavnostnímu

zprovoznění došlo v sobotu 19. září 2015 a první auto vjelo

do komplexu ve 14 hodin 40 minut. Od té doby projelo

tunely na 135 milionů aut, což je denně v průměru kolem

92 000 vozidel. Součástí tunelového komplexu byl i Trojský

most, uvedený do provozu 4. října 2014. Stavby na vltavském

břehu zahrnovaly také zesílení protipovodňových opatření.

Obchodní úspěchy

Nejvyšší dálniční most na D1 – most Vysočina – má

za sebou téměř polovinu rekonstrukce. Realizační tým

Ing. Jiřího Salavy z divize 4 při ní dokázal koordinovat

náročné práce tak, jak slíbil. Po pouhých 70 dnech

úplné výluky pravého mostu se na něj už 8. září provoz

vrátil, takže dnes běží ve dvou pruzích v obou jízdních

směrech, čímž se značně zkrátily automobilové kolony, které řidiče trápily téměř celé dva měsíce. Kvůli

zaručení kvality svarů – nutných pro zesílení pravého

mostu a jeho rozšíření o 75 cm – totiž doprava musela

proudit jen ve třech pruzích levého mostu.

„Na pravém mostě Vysočina (hlavní foto) v součas­

nosti probíhají dokončovací práce na mostovce a na chod­

nících a doděláváme zádlažby podél křídel. Zároveň před

mostem modernizujeme jízdní pruh směrem na Prahu

a za mostem ten směrem do Brna. Od 29. listopadu by­

chom měli zahájit zimní technologickou přestávku, během

níž si levý most připravíme tak, aby na počátku března

2020 mohly začít práce na jeho rozšíření a zesílení,“ říká

Ing. Salava, ředitel výstavby celého 5,9 km dlouhého re­

konstruovaného úseku D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou.

Zatím byla podle něj na celé stavbě nejnáročnější koordi­

nace jednotlivých činností přímo prováděných na téměř

80 m vysokém přemostění velkomeziříčského údolí (foto).

Na stavbě, která kromě rozšíření ocelových mostů

do zrcadla mezi nimi zahrnuje také zesílení hlavní nosné

konstrukce nad vnitřními podporami i v obou krajních po­

lích či novou protikorozní úpravu povrchu a sanaci spodní

stavby, pracovalo denně až 300 dělníků. V 70denní výluce

to bylo na 40 svářečů. „Subdodavatelů, kteří jsou schopni

v čase, kvalitě a ceně splnit naše náročné požadavky, je

velice málo. Jejich výběr byl proto složitý. Za ta léta, co

se v mostařině pohybuji, se už ale všichni známe a víme,

co od sebe musíme a máme čekat,“ konstatoval stav­

byvedoucí Ing. Jan Dokoupil, který řídí práce na místě.

„I když nám mnozí odborníci nevěřili, že ambiciózní har­

monogram s extrémně krátkými výlukami jednoho mostu

splníme, zatím se nám to daří – především díky precizní

přípravě, efektivnímu využívání rezerv z předchozích etap

a dobrou koordinací činností všech pracovníků na stavbě.

Riziko případných potíží při provádění časově nejnároč­

nějšího svařování jsme eliminovali tím, že jsme jej rozdělili

mezi dva dodavatele – jedním z nich byli oceláři z divize 3.

Téměř veškeré hlavní činnosti na mostě navíc provádějí

pracovníci našeho provozu mostních technologií a stře­

disek betonových a asfaltových vozovek, na které se také

můžeme spolehnout,“ dodává.

1. Výstavba River City Rezidences – byty Karolinská,

Praha. Divize 3.

2. Rekonstrukce sportovního areálu Prokopávka, Pl­

zeň. Divize 1.

3. Rekonstrukce nemocnice s poliklinikou, Nové Zám­

ky, Slovensko. Divize 8.

4. Přístavba pavilonů F a G základní školy, Šlapanice.

Divize 1.

5. Rozšíření odpočívadla na dálnici D1 vpravo, Stře­

chov nad Sázavou. Divize 4.

Méně hluku při průjezdu vozidel

Stav mostu Vysočina zatím odpovídá zadávacím předpo­

kladům a kolegové řeší jen drobný problém s ložisky na

brněnské opěře. Mohou se věnovat i zdánlivým drobnos­

tem – třeba výměně navrženého typu mostních dilatací.

Starosta Velkého Meziříčí Josef Komínek si proto spo­

lupráci s Metrostavem velmi chválí: „Oceňuji nejen vstříc­

ný přístup k našim požadavkům na informace o průběhu

výstavby či o dodržování harmonogramu, ale jsem velmi

rád, že Metrostav oproti původnímu projektu navrhl al­

ternativní systém dilatací mostu a použil variantu, která

je při průjezdu vozidel méně hlučná. Za tuto změnu, která

potěší určitě všechny naše občany, děkuji.“

Další informace o přestavbě mostu Vysočina najdete

na webu www.mostvysocina.cz.

Ing. Rostislav Štajer

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

Uvádíme výběr projektů, které doplní výrobní

program naší společnosti pro další období. V červenci

a v srpnu jsme úspěšně vysoutěžili a podepsali

smlouvy na tyto vybrané stavby:

Metrostav_17_2019.indd 1

Most Vysočina

 Dálniční most Vysočina je hlavním objektem

modernizovaného úseku č. 19.

 Jde o mohutný trámový most o čtyřech polích

celkové délky 425 m. Nosnou konstrukci tvoří

ocelový komorový nosník s ortotropní mostovkou,

který váží téměř 6000 tun!

 Most byl do provozu uveden 28. listopadu 1978,

slouží tak více než 40 let.

 Podle sčítání dopravy (data z roku 2016) projede

tímto úsekem, a tedy přes most Vysočina průměrně

přes 40 000 vozidel denně.

Úsek 19 v číslech

Délka hlavní trasy:

5900 m (km 141,200–147,100)

Kategorie:

D 28/120

Počet všech stavebních objektů:

41

Počet mostních objektů:

6

Z toho na hlavní trase:

5

Nadjezd:

1

Celková délka mostů:

523 m

Délka protihlukových stěn:

397 m

Vodohospodářské objekty:

2

Objekty elektro:

6

Dálniční systém SOS:

8

Celkový objem výkopů:

94 732 m3

Celkový objem násypů:

49 487 m3

26.09.19 12:50