strana 4

Začínáme upcyklovat

Zatím nepříliš známý termín UpCykling (v češtině se

užívá slovo upcyklace) označuje proces přeměňování

odpadového materiálu nebo nepotřebných produktů

v nové materiály či produkty pro zlepšení hodnot životního prostředí. Metrostav se ve spolupráci s firmou

MERYUP takto rozhodl likvidovat bannery a desky,

které původně sloužily k označování staveb.

V Zelené ulici ve středočeských Netvořicích proběh­

lo 11. září slavnostní zahájení provozu firmy MERYUP.

Mezi účastníky nechyběli ani zástupci naší firmy. „Nebýt

Metrostavu, dnes bychom tu nestáli,“ shodli se přítomní.

Mimochodem vzájemnou sounáležitost shodou okolností

potvrzuje společné „ME“ v názvu obou firem...

„Asi před půldruhým rokem nám Metrostav nabídl

k dalšímu zpracování vyřazené reklamní bannery a plas­

tové desky k označení staveb,“ vysvětlují zakladatelky

firmy Pavlína Hradečná a Lenka Floriánová. „Chopily jsme

se příležitosti a založily jsme firmu, která materiál vyčistí

a vyrobí z něj užitečné věci, které budou dále sloužit.

Tento princip se dostává do povědomí lidí pod názvem

upcycling. Z materiálu, který dosloužil a skončil by ve

spalovně nebo na skládce, vyrobíme něco užitečného.

Z vyřazeného banneru tak může být třeba taška, batoh,

košík, peněženka nebo pantofle. Technologické postupy

v případě upcyclingu vyžadují značnou tvořivost, velkou

míru fantazie i schopnost improvizace. Ve firmě navíc za­

městnáváme několik lidí se zdravotním znevýhodněním,

zejména s mentálním postižením. Každý náš výrobek tak

v sobě nese svůj osobitý příběh.“

Obě zakladatelky firmy během akce hostům předvedly

šicí stroje, pneumatickou nýtovačku i další zařízení. Pří­

tomní se mohli zblízka seznámit s vyčištěným materiálem

a také několika hotovými výrobky. K tomu měli možnost

přispět svým nápadem na výrobek z banneru.

Projekt, který je podpořen Evropskou unií – konkrétně

operačním programem zaměstnanost, tak může naplno

odstartovat. Před sebou má dlouhou trať a velké cíle.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Poděkování za most

v Lysé nad Labem

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Začátkem září došlo ke zprovoznění klíčového nadjezdu přes železniční trať v Lysé nad Labem (foto).

Týmu Ing. Richarda Rakouše z divize 4 se dílo podařilo

dokončit o měsíc dříve. Zkrácení doby výstavby mimo

jiné ocenila Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (KSÚS). Technický náměstek pro oblast Benešova a Kutnou Horu Ing. Milan Fiala zaslal k rukám

generálního ředitele Metrostavu poděkování:

„Vážený pane generální řediteli, rád bych touto ces­

tou poděkoval za velice přínosnou spolupráci v rámci

realizace významné investiční akce Středočeského kraje

pod názvem II/272 Lysá nad Labem, rekonstrukce mos­

tu e. č. II/272 přes ČD, která byla náročná jak v oblasti

přípravy, finanční a technické, ale i v dodržení – splnění

stanovené časové dotace ze strany poskytovatele dotace

IROP Střední Čechy. Zejména bych chtěl vyzdvihnout pro­

fesionální a odborné znalosti a dovednosti Ing. Richarda

Rakouše a Ing. Ondřeje Vítka, kteří i svým pozitivním pří­

stupem také mj. podstatným způsobem ovlivnili průběh

výstavby – tj. zkrácení doby výstavby a úspory finančních

prostředků na uvedené akci. Považuji za důležité Vás

o této pozitivní skutečnosti informovat a do dalšího ob­

dobí věříme, že oboustranná výhodná spolupráce s Vaší

společností bude nadále pokračovat.“

1

-red-, foto archiv stavby

2

3

-red-, Meryup - cycling

Očkování zdarma

Aktuality z Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

CAMPQ aneb vesmírní

uprchlíci se vrátili!

Unikátní divadelní projekt CAMPQ, jehož světovou premiéru jste mohli spatřit již v červnu tohoto roku na

pražském ostrově Štvanice, se na sklonku léta přemístil na náplavku do Českých Budějovic. Ve dnech

13. a 14. září proběhly reprízy vystoupení. Metrostav

jako jeden z partnerů akce byl u toho.

Jednalo se o takzvanou imerzivní inscenaci. To zna­

mená, že divák nesedí pasivně v nějakém sále, ale stane se

svobodnou součástí dění. V tomto případě měl možnost

navštívit fantazijní uprchlický tábor pro mimozemšťany

pod Dlouhým mostem u řeky Vltavy. Kulisy pro jejich

obydlí tvořily buňky Metrostavu (foto) a právě díky nim

se obyvatelé z vesmíru mohli na naší planetě zabydlet...

Celonoční šestihodinová inscenace znamenala neoby­

čejný a nezapomenutelný zážitek pro každého zúčastně­

ného. Představení odehrálo 80 herců, Malé divadlo a část

činohry Jihočeského divadla.

Protože zájem o představení v Českých Budějovicích

byl velký také mezi pražskými diváky, organizátoři projek­

tu se rozhodli zajistit jim přepravu autobusem z Prahy do

Českých Budějovic a zpět. Ti, kteří si představení nechtěli

nechat ujít, nemuseli v noci řešit komplikovanější dopravu

z jihu Čech. Více informací o průběhu akce se dočtete na

facebookových stránkách CAMPQ či na webových strán­

kách: http://www.campq.cz/

-red-, Helena Čechurová

4

5

Nezapomínejte na prevenci. Nedovolte chřipce zaútočit

a chraňte se. Zaměstnanci Metrostavu mohou i letos

využít možnosti očkování zdarma v místě pracoviště.

Očkování proběhne v Centru vzdělávání v Koželuž­

ské ulici a v Horních Počernicích vždy v dopoledních

hodinách. Nestihnete očkování na pracovišti? Můžete se

objednat do našeho smluvního zdravotnického zařízení

MediClinic v Praze, Brně a Plzni. Termíny a kontakty

upřesníme začátkem října na intranetu, informace vám

předají také personální manažerky v divizích.

Ing. Martina Zrcková

Exkurze v Norsku

6

7

8

9

Modernizace vodního díla Gabčíkovo na Slovensku běží naplno

Obří dílo na Dunaji prochází od února v režii Metrostavu rozsáhlou modernizací. Týmu pod vedením Ing. Radka Lišky,

Ph.D., z divize 8 se podařilo rozebrat téměř veškeré pohyblivé ocelové konstrukce na komoře. Na snímku č. 1 je patrná

ukončená demontáž pravé vrátě dolních vrat. Aktuálně probíhá odstraňování opancéřování na horním zhlaví a bourací

práce drážek bitev (snímek č. 2 zachycuje montáž lešení pro potřeby vybourání ocelové drážky bitvy) a úpravy drážek

vtoků. Napouštění a vypouštění komory zajišťují štěrbiny ve dně plavební komory (foto č. 3). „Ačkoli se všichni

zpočátku upnuli na ocelové konstrukce a jejich demontáže (foto č. 4), ve srovnání s bouracími pracemi ŽB to byla

procházka růžovou zahradou. Přístup k zabetonovaným konstrukcím a jejich vybourání je skutečně oříškem,“ popisuje

Radek Liška s tím, že se dále podařilo demontovat přímočaré hydromotory regulačních uzávěrů (foto č. 5), které budou

nahrazeny novými. Zajímavý je pohled do útrob jednoho z kanálů plnicího a prázdnicího systému o rozměrech 4x4 m

(foto č. 6), který zajišťuje rovnoměrné a bezpečné napouštění a vypouštění komory (foto č. 6). Snímek č. 7 ukazuje

osm tlakových uzávěrů nad šachtami s regulačními uzávěry, snímky č. 8 a 9 zachycují meziskládku těžkého materiálu.

Závěrem dodejme, že v následujících týdnech budou zahájeny demontáže hydraulického systému a proběhne rozebrání

elektroinstalací.

-red-, foto Katarína Kincelová

Studenti programu Honors Akademia, kterou vede Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické

v Praze, vyrazili počátkem září na jednu z našich zahraničních staveb (foto). Na vlastní kůži tam poznali,

jaké to je stavět daleko na severu, ve větru a dešti...

V rámci každoroční zahraniční exkurze se studenti le­

tos vypravili právě na unikátní výstavbu silničního mostu

přes fjord – Stokkhaugen, nedaleko města Trondheim

v Norsku. Dostali zasvěcený výklad od vedoucího projek­

tu Ing. Roberta Brože a jeho zástupce Ing. Matěje Novot­

ného. Sledovali probíhající betonáž spražené desky mostu

Ästfjordbrua a podívali se na navazující stavbu tunelu, kde

jim kolegové představili specifika práce v norském podze­

mí. Věříme, že na účastníky exkurze udělala práce našich

lidí dojem a studenti si z Norska odvezou cenný zážitek.

Honors Academia je nadstandardní vzdělávací a tré­

ninkový program určený talentovaným studentům čes­

kých vysokých škol a naše firma je jeho hrdým partnerem.

foto archiv Metrostavu

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 17/2019 vyšlo 30. 9. 2019 (18/2019 vyjde 15. 10. 2019) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Jaromír Šob,

Ing. Renáta Zavřelová, Ing. Michal Zelenka a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201,

fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_17_2019.indd 4

26.09.19 12:50