strana 2

Stavba roku 2019

PTÁME SE

V pondělí 9. září na slavnostním nominačním večeru

v Dopravní hale Národního technického muzea v Praze

bylo zveřejněno 17 nominací na titul Stavba roku 2019.

Mezi nimi i nemálo projektů Metrostavu!

O titul v prestižní soutěži se za naši firmu ucházejí

tyto stavby: rekonstrukce historické budovy Národního

muzea v Praze (foto č. 1), lávka pro pěší přes řeku Otavu,

Hradiště – Sv. Václav v Písku (foto č. 2), Aparthotel Svatý

Vavřinec v Peci pod Sněžkou (foto č. 3) a Modernizace

trati Rokycany–Plzeň (foto č. 4). V rámci kategorie Za­

hraniční stavba roku je nominována stavba Zdvihací most

přes Martwu Wislu v Sobieszewie, Polsko (foto č. 5) a OC

Galéria Martin na Slovensku (foto č. 6).

Hlasujte na internetové adrese www.stavbaroku.cz

a to do neděle 20. října do 12.00 hodin. Výsledky soutě­

že budou vyhlášeny tradičně na slavnostním galavečeru

v pondělí 21. října 2019 v Betlémské kapli.

Ing. Martina Staška,

oblastního ředitele divize 6

U Metrostavu pracoval už během studia, po škole ale

nastoupil do Hochtiefu, později ve Skupině ČEZ připravoval rozšíření jaderných elektráren. V lednu roku

2016 přijal nabídku Metrostavu a přes tři a půl roku tak

řídí jihočeské zastoupení divize 6. Pod jeho vedením

se v oblasti daří realizovat široké spektrum zakázek.

-red-, foto archiv Metrostavu

BeMo a práce ve stavební jámě v Berlíně

1

2

3

Divize Speciální zakládání společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) v Berlíně má v běhu celou řadu zajímavých

zakázek a vykazuje vysoké pracovní nasazení. Realizace projektů probíhá obvyklým a osvědčeným způsobem ve spolupráci se společností Zakládání staveb.

Konkrétně jde o tyto zakázky:

stavební jáma pro projekt Ku’damm Karrée, BA 2, BF

sever v Berlíně,

stavební jáma KNESE Knesebeckstrasse 62+63 v Ber­

líně,

silniční most v Gottleubatalbrücke u Pirny, zhotovení

pilot a základů pro pilíře a podpěry,

Technická univerzita v Berlíně – záporové pažení sta­

vební jámy, izolace základové desky jámy a kotvy,

dálnice A 100, stavební objekt 6 a 7, Berlín (50:50

sdružení s Heitkamp),

tunel Baukau, Herne.

Podrobněji se budeme věnovat projektu KNESE v Kne­

sebeck-strasse 62/63 v Berlíně (foto). V dubnu 2019

bylo totiž Speciální zakládání BeMo pověřeno zakázkou

na zajištění stavební jámy pro tento projekt. Zadavatel

– Objekt-gesellschaft Knesebeckstrasse, Esplanade 41

v Hamburku – pověřil tímto malým, ale o to náročnějším

projektem společnost BeMo, a to díky odborné způsobi­

losti. Pomohla také různá alternativní řešení k vypsanému

výběrovému řízení. Svou roli sehrál i fundovaný přístup

společnosti BeMo v rámci realizace stavebního projektu

Ku’damm Karee Jih, který se nachází v bezprostřední

blízkosti této stavby. Tamější zadavatel byl s průběhem

a výsledkem prací nadmíru spokojen.

Komplikované podloží

Aktuální zakázka ve výši asi 2,2 milionu eur zahrnuje za­

jištění stavební jámy v Berlíně City západ v bezprostřední

blízkosti Kurfürstendammu. Geologické podloží pro zalo­

žení stavby je komplikované, protože pod dřívější zástav­

bou a antropogenními navážkami se vyskytuje střídavě

vrstva písku a soudržného slínu. Tento střídavý výskyt

propustných a nepropustných vrstev ztěžuje nejen zhoto­

vení těsnicí základové desky vytvořené pomocí tryskové

injektáže, nýbrž komplikuje také odvodnění stavební jámy.

Zvolený způsob technologie zajištění stavební jámy před­

pokládá vertikální zajištění pomocí převrtávaných piloto­

vých stěn pilotami o průměru 750 a 900 mm. Na jedné

straně jámy musí být sousední budovy podchyceny za

pomoci technologie tryskové injektáže.

Prováděcí projekty pro použité technologie připravuje

technická kancelář v Innsbrucku, a to ve stabilně vysoké

kvalitě. Stavební práce společnost BeMo provádí vlastní­

mi silami a částečně ve spolupráci s kolegy ze Zakládání

staveb. Průzkum bojových prostředků (nevybuchlých

pum apod.), průzkum vrtných šablon a čerpání vody jsou

svěřeny subdodavatelům. Zemní práce byly investorem

zadány generálnímu dodavateli stavebních prací a jsou

tak mimo odpovědnost společnosti BeMo.

Zhotoveny jsou již převrtávané pilotové stěny a probí­

hají práce na základové desce za pomocí tryskové injektáže.

Předání stavební jámy podle plánu se uskuteční letos v lis­

topadu. Závěrem je na místě uvést, že spolupráci se spo­

lečností Zakládání staveb hodnotíme jako velmi pozitivní,

a to zejména proto, že je založena na vzájemné důvěře. Za

to patří našim kolegyním a kolegům velké poděkování.

Michael Gross, Robert Dostál

Pilotní projekt elektronického vzdělávání

4

5

6

Metrostav_17_2019.indd 2

Aktivity směřované na udržení a rozvoj kvalifikace

zaměstnanců Metrostavu jsou s příchodem podzimu

v plném proudu. Letošní novinkou, která je do systému

vzdělávání zaváděna, jsou již avizované e-learningové

kurzy. Ve spolupráci se společností Prevent a za pomoci Útvaru informačních technologií má Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav za úkol ověřit možnosti využití

nových elektronických forem vzdělávání.

Předpokládáme, že v první fázi elektronického vzdělá­

vání budou na jedné straně zařazena povinná proškolení

v požární ochraně, plnění povinností pro řízení firemních

i soukromých automobilů v rámci služebních cest a na

straně druhé kurzy typů první pomoci či sdílení informací

k plnění povinností zaměstnanců – trestněprávní com­

pliance a GDPR. Nemůžeme zapomenout ani na vhodnost

využití této formy předání informací při vstupní instruktá­

ži nového zaměstnance nebo při zajištění přípravy hodno­

titelů pro roční hodnocení.

Klasické semináře nekončí

Elektronická forma výuky bude zaváděna jako alternativní

nahrazení či doplnění vybraných kurzů a bude se postup­

ně zařazovat do nabídky centra vzdělávání. Současně

i nadále budou podporovány prostředky přímého sdílení

informací a zaměstnanci se budou setkávat v rámci pre­

zenčních seminářů. Na základě vyhodnocení pilotního

projektu bude v následujícím roce 2020 rozšířeno využí­

vání platformy LMS (Learning Management System) i do

dalších aktivit centra a systém vzdělávání zaměstnanců

Metrostavu se postupně upraví.

Ověření v praxi již brzy

V posledním období roku 2019 zašleme některým našim

kolegům z vybraných organizačních částí Metrostavu

zprávu s přístupem do systému elektronického kurzu.

Jsme přesvědčeni, že si společně ověříme, zda je nasazení

uvedeného způsobu vzdělávání v naší společnosti vhod­

né. Předem všem osloveným děkujeme za spolupráci.

Ucelenou nabídku vzdělávacích kurzů naleznete na:

http://skupina.metrostav.cz/vzd

Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav

Cíle elektronické formy vzdělávání

 umožnit zaměstnancům variantu absolvování

vybraných školení prostřednictvím časově

nezávislého systému,

 z výšit dostupnost školení i firemních informací

pro zaměstnance včetně doložitelnosti jejich

absolvování,

 inteligentní správa obsahu a reporting využívání

nabídky vzdělávání,

 zachování kvality poskytovaného vzdělávání při

zvýšení jeho dostupnosti,

 snížení doprovodných nákladů na školení

zaměstnanců.

Jaká byla vaše cesta do jihočeského zastoupení?

Bylo to vlastně nečekané. V té době jsem se plně věnoval

přípravě rozšíření a dostavbě jaderné elektrárny Temelín.

Metrostav mě oslovil s nabídkou spolupráce v době, kdy

se hlasitě hovořilo o ukončení projektu. Vydal jsem se na

pohovor, který pro mě od začátku představoval velkou

výzvu. Byla to změna, měl jsem nastoupit na významnou

pozici v největší stavební firmě v zemi a řešit velké zakáz­

ky. Člověk přece jen dvakrát měří, než řízne.

Můžete zhodnotit uplynulé období?

S doplněným, respektive lehce obměněným týmem jsme

zhodnotili, že se nám poměrně dařilo, a přál bych si, aby

tomu tak bylo i nadále. Zůstali jsme věrni vodním stav­

bám, ale dokázali jsme realizovat stavby z oblastí občan­

ské, průmyslové, administrativní, nemocniční či dopravní

výstavby, přičemž nyní trošku zkoušíme i menší bytové

projekty, u kterých ale chceme držet minoritní podíl.

Jak se to podařilo?

Přesný recept je naše know-how, ten říct nemůžeme. Ale

jsem přesvědčen o tom, že hlavním důvodem je týmová

práce. Zakázku můžete spočítat dobře, znát prostředí,

anebo být exkluzivní stavitel, ale když nespojíte tyto tři

oblasti dohromady, aby fungovaly a lidé v týmu mezi se­

bou mluvili, nikdy se to nepodaří. Čím dál více se i snaží­

me do obchodu vnést zpětnou vazbu z výroby a obráceně.

Na co se nyní především soustředíte?

Řešíme nabídku dostavby pavilonu CH v Nemocnici České

Budějovice, což je velká zakázka a už na začátku při zpra­

cování nabídky představuje hodně práce. Půjde o první

etapu přístavby, nástavby a rekonstrukce stávajícího pa­

vilonu urgentní medicíny. I z hlediska samotných prací to

bude náročné, protože zakázka se bude dělat za provozu.

Kterými dalšími projekty se vaše oblastní zastoupení

nyní zabývá?

Tak je to například modernizace plavební komory v Hoří­

ně. Jde sice o projekt, který se nachází mimo region, ale

je tam kontinuita týmu, který realizoval předešlé stavby

na Vltavské vodní cestě. Dále pro město České Budějovi­

ce dokončujeme atletický koridor v areálu Základní školy

Oskara Nedbala, začali jsme výstavbu nájemních bytů

v docházkové vzdálenosti od našich kanceláří a více se

také zaměřujeme na takzvanou malou vodu, což jsou čis­

tírny odpadních vod a kanalizace. Konkrétně máme roze­

stavěné dvě ČOV v Bechyni a v Jetěticích. Dokončili jsme

a uvedli do zkušebního provozu opěrnou zeď, komunikaci

včetně veškeré infrastruktury v Křemži, uspěli jsme v sou­

těži na dostavbu 2. etapy výrobní haly Mondi v papírnách

a pokračujeme ve spolupráci s památkáři města Tábor.

Na co byste se chtěli zaměřit do budoucna?

Chceme se přizpůsobit potřebám našich zákazníků, na­

bídnout stavbu od projektu až po zajištění kolaudačního

souhlasu. Být plně orientováni v technologických a PSV

dodávkách. Zároveň vnímáme velký potenciál v oblasti

památkové péče. Rostoucí poptávky po jejich rekonstruk­

cích a potřeby spojené s údržbou těch stávajících. Do

budoucna bych se tedy chtěl zaměřit na tuto oblast a vy­

budovat tým specialistů, kteří budou takové stavby umět.

V týmech už teď takové lidi máme. Pak tu jsou opravy

vodovodů a kanalizací, které snad žádná krize nezastaví.

Co vám Metrostav za uplynulé období dal?

Je tu mnoho práce, mnoho výzev. Ale myslím si, že Met­

rostav mi dal možnost se podílet na zajímavých stavbách,

které výrazně mění tvář Jihočeského kraje. Rád bych také

vyzdvihl nasazení našeho týmu jako celku – dva, respekti­

ve tři projektové týmy, fungující obchodní oddělení – více

než třicetičlenný tým jedoucí na 110 procent.

Za rozhovor děkuje David Kalců

26.09.19 12:50