strana 2
Stavba roku 2019
PTÁME SE
V pondělí 9. září na slavnostním nominačním večeru
v Dopravní hale Národního technického muzea v Praze
bylo zveřejněno 17 nominací na titul Stavba roku 2019.
Mezi nimi i nemálo projektů Metrostavu!
O titul v prestižní soutěži se za naši firmu ucházejí
tyto stavby: rekonstrukce historické budovy Národního
muzea v Praze (foto č. 1), lávka pro pěší přes řeku Otavu,
Hradiště – Sv. Václav v Písku (foto č. 2), Aparthotel Svatý
Vavřinec v Peci pod Sněžkou (foto č. 3) a Modernizace
trati Rokycany–Plzeň (foto č. 4). V rámci kategorie Za
hraniční stavba roku je nominována stavba Zdvihací most
přes Martwu Wislu v Sobieszewie, Polsko (foto č. 5) a OC
Galéria Martin na Slovensku (foto č. 6).
Hlasujte na internetové adrese www.stavbaroku.cz
a to do neděle 20. října do 12.00 hodin. Výsledky soutě
že budou vyhlášeny tradičně na slavnostním galavečeru
v pondělí 21. října 2019 v Betlémské kapli.
Ing. Martina Staška,
oblastního ředitele divize 6
U Metrostavu pracoval už během studia, po škole ale
nastoupil do Hochtiefu, později ve Skupině ČEZ připravoval rozšíření jaderných elektráren. V lednu roku
2016 přijal nabídku Metrostavu a přes tři a půl roku tak
řídí jihočeské zastoupení divize 6. Pod jeho vedením
se v oblasti daří realizovat široké spektrum zakázek.
-red-, foto archiv Metrostavu
BeMo a práce ve stavební jámě v Berlíně
1
2
3
Divize Speciální zakládání společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) v Berlíně má v běhu celou řadu zajímavých
zakázek a vykazuje vysoké pracovní nasazení. Realizace projektů probíhá obvyklým a osvědčeným způsobem ve spolupráci se společností Zakládání staveb.
Konkrétně jde o tyto zakázky:
stavební jáma pro projekt Ku’damm Karrée, BA 2, BF
sever v Berlíně,
stavební jáma KNESE Knesebeckstrasse 62+63 v Ber
líně,
silniční most v Gottleubatalbrücke u Pirny, zhotovení
pilot a základů pro pilíře a podpěry,
Technická univerzita v Berlíně – záporové pažení sta
vební jámy, izolace základové desky jámy a kotvy,
dálnice A 100, stavební objekt 6 a 7, Berlín (50:50
sdružení s Heitkamp),
tunel Baukau, Herne.
Podrobněji se budeme věnovat projektu KNESE v Kne
sebeck-strasse 62/63 v Berlíně (foto). V dubnu 2019
bylo totiž Speciální zakládání BeMo pověřeno zakázkou
na zajištění stavební jámy pro tento projekt. Zadavatel
– Objekt-gesellschaft Knesebeckstrasse, Esplanade 41
v Hamburku – pověřil tímto malým, ale o to náročnějším
projektem společnost BeMo, a to díky odborné způsobi
losti. Pomohla také různá alternativní řešení k vypsanému
výběrovému řízení. Svou roli sehrál i fundovaný přístup
společnosti BeMo v rámci realizace stavebního projektu
Ku’damm Karee Jih, který se nachází v bezprostřední
blízkosti této stavby. Tamější zadavatel byl s průběhem
a výsledkem prací nadmíru spokojen.
Komplikované podloží
Aktuální zakázka ve výši asi 2,2 milionu eur zahrnuje za
jištění stavební jámy v Berlíně City západ v bezprostřední
blízkosti Kurfürstendammu. Geologické podloží pro zalo
žení stavby je komplikované, protože pod dřívější zástav
bou a antropogenními navážkami se vyskytuje střídavě
vrstva písku a soudržného slínu. Tento střídavý výskyt
propustných a nepropustných vrstev ztěžuje nejen zhoto
vení těsnicí základové desky vytvořené pomocí tryskové
injektáže, nýbrž komplikuje také odvodnění stavební jámy.
Zvolený způsob technologie zajištění stavební jámy před
pokládá vertikální zajištění pomocí převrtávaných piloto
vých stěn pilotami o průměru 750 a 900 mm. Na jedné
straně jámy musí být sousední budovy podchyceny za
pomoci technologie tryskové injektáže.
Prováděcí projekty pro použité technologie připravuje
technická kancelář v Innsbrucku, a to ve stabilně vysoké
kvalitě. Stavební práce společnost BeMo provádí vlastní
mi silami a částečně ve spolupráci s kolegy ze Zakládání
staveb. Průzkum bojových prostředků (nevybuchlých
pum apod.), průzkum vrtných šablon a čerpání vody jsou
svěřeny subdodavatelům. Zemní práce byly investorem
zadány generálnímu dodavateli stavebních prací a jsou
tak mimo odpovědnost společnosti BeMo.
Zhotoveny jsou již převrtávané pilotové stěny a probí
hají práce na základové desce za pomocí tryskové injektáže.
Předání stavební jámy podle plánu se uskuteční letos v lis
topadu. Závěrem je na místě uvést, že spolupráci se spo
lečností Zakládání staveb hodnotíme jako velmi pozitivní,
a to zejména proto, že je založena na vzájemné důvěře. Za
to patří našim kolegyním a kolegům velké poděkování.
Michael Gross, Robert Dostál
Pilotní projekt elektronického vzdělávání
4
5
6
Metrostav_17_2019.indd 2
Aktivity směřované na udržení a rozvoj kvalifikace
zaměstnanců Metrostavu jsou s příchodem podzimu
v plném proudu. Letošní novinkou, která je do systému
vzdělávání zaváděna, jsou již avizované e-learningové
kurzy. Ve spolupráci se společností Prevent a za pomoci Útvaru informačních technologií má Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav za úkol ověřit možnosti využití
nových elektronických forem vzdělávání.
Předpokládáme, že v první fázi elektronického vzdělá
vání budou na jedné straně zařazena povinná proškolení
v požární ochraně, plnění povinností pro řízení firemních
i soukromých automobilů v rámci služebních cest a na
straně druhé kurzy typů první pomoci či sdílení informací
k plnění povinností zaměstnanců – trestněprávní com
pliance a GDPR. Nemůžeme zapomenout ani na vhodnost
využití této formy předání informací při vstupní instruktá
ži nového zaměstnance nebo při zajištění přípravy hodno
titelů pro roční hodnocení.
Klasické semináře nekončí
Elektronická forma výuky bude zaváděna jako alternativní
nahrazení či doplnění vybraných kurzů a bude se postup
ně zařazovat do nabídky centra vzdělávání. Současně
i nadále budou podporovány prostředky přímého sdílení
informací a zaměstnanci se budou setkávat v rámci pre
zenčních seminářů. Na základě vyhodnocení pilotního
projektu bude v následujícím roce 2020 rozšířeno využí
vání platformy LMS (Learning Management System) i do
dalších aktivit centra a systém vzdělávání zaměstnanců
Metrostavu se postupně upraví.
Ověření v praxi již brzy
V posledním období roku 2019 zašleme některým našim
kolegům z vybraných organizačních částí Metrostavu
zprávu s přístupem do systému elektronického kurzu.
Jsme přesvědčeni, že si společně ověříme, zda je nasazení
uvedeného způsobu vzdělávání v naší společnosti vhod
né. Předem všem osloveným děkujeme za spolupráci.
Ucelenou nabídku vzdělávacích kurzů naleznete na:
http://skupina.metrostav.cz/vzd
Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav
Cíle elektronické formy vzdělávání
umožnit zaměstnancům variantu absolvování
vybraných školení prostřednictvím časově
nezávislého systému,
z výšit dostupnost školení i firemních informací
pro zaměstnance včetně doložitelnosti jejich
absolvování,
inteligentní správa obsahu a reporting využívání
nabídky vzdělávání,
zachování kvality poskytovaného vzdělávání při
zvýšení jeho dostupnosti,
snížení doprovodných nákladů na školení
zaměstnanců.
Jaká byla vaše cesta do jihočeského zastoupení?
Bylo to vlastně nečekané. V té době jsem se plně věnoval
přípravě rozšíření a dostavbě jaderné elektrárny Temelín.
Metrostav mě oslovil s nabídkou spolupráce v době, kdy
se hlasitě hovořilo o ukončení projektu. Vydal jsem se na
pohovor, který pro mě od začátku představoval velkou
výzvu. Byla to změna, měl jsem nastoupit na významnou
pozici v největší stavební firmě v zemi a řešit velké zakáz
ky. Člověk přece jen dvakrát měří, než řízne.
Můžete zhodnotit uplynulé období?
S doplněným, respektive lehce obměněným týmem jsme
zhodnotili, že se nám poměrně dařilo, a přál bych si, aby
tomu tak bylo i nadále. Zůstali jsme věrni vodním stav
bám, ale dokázali jsme realizovat stavby z oblastí občan
ské, průmyslové, administrativní, nemocniční či dopravní
výstavby, přičemž nyní trošku zkoušíme i menší bytové
projekty, u kterých ale chceme držet minoritní podíl.
Jak se to podařilo?
Přesný recept je naše know-how, ten říct nemůžeme. Ale
jsem přesvědčen o tom, že hlavním důvodem je týmová
práce. Zakázku můžete spočítat dobře, znát prostředí,
anebo být exkluzivní stavitel, ale když nespojíte tyto tři
oblasti dohromady, aby fungovaly a lidé v týmu mezi se
bou mluvili, nikdy se to nepodaří. Čím dál více se i snaží
me do obchodu vnést zpětnou vazbu z výroby a obráceně.
Na co se nyní především soustředíte?
Řešíme nabídku dostavby pavilonu CH v Nemocnici České
Budějovice, což je velká zakázka a už na začátku při zpra
cování nabídky představuje hodně práce. Půjde o první
etapu přístavby, nástavby a rekonstrukce stávajícího pa
vilonu urgentní medicíny. I z hlediska samotných prací to
bude náročné, protože zakázka se bude dělat za provozu.
Kterými dalšími projekty se vaše oblastní zastoupení
nyní zabývá?
Tak je to například modernizace plavební komory v Hoří
ně. Jde sice o projekt, který se nachází mimo region, ale
je tam kontinuita týmu, který realizoval předešlé stavby
na Vltavské vodní cestě. Dále pro město České Budějovi
ce dokončujeme atletický koridor v areálu Základní školy
Oskara Nedbala, začali jsme výstavbu nájemních bytů
v docházkové vzdálenosti od našich kanceláří a více se
také zaměřujeme na takzvanou malou vodu, což jsou čis
tírny odpadních vod a kanalizace. Konkrétně máme roze
stavěné dvě ČOV v Bechyni a v Jetěticích. Dokončili jsme
a uvedli do zkušebního provozu opěrnou zeď, komunikaci
včetně veškeré infrastruktury v Křemži, uspěli jsme v sou
těži na dostavbu 2. etapy výrobní haly Mondi v papírnách
a pokračujeme ve spolupráci s památkáři města Tábor.
Na co byste se chtěli zaměřit do budoucna?
Chceme se přizpůsobit potřebám našich zákazníků, na
bídnout stavbu od projektu až po zajištění kolaudačního
souhlasu. Být plně orientováni v technologických a PSV
dodávkách. Zároveň vnímáme velký potenciál v oblasti
památkové péče. Rostoucí poptávky po jejich rekonstruk
cích a potřeby spojené s údržbou těch stávajících. Do
budoucna bych se tedy chtěl zaměřit na tuto oblast a vy
budovat tým specialistů, kteří budou takové stavby umět.
V týmech už teď takové lidi máme. Pak tu jsou opravy
vodovodů a kanalizací, které snad žádná krize nezastaví.
Co vám Metrostav za uplynulé období dal?
Je tu mnoho práce, mnoho výzev. Ale myslím si, že Met
rostav mi dal možnost se podílet na zajímavých stavbách,
které výrazně mění tvář Jihočeského kraje. Rád bych také
vyzdvihl nasazení našeho týmu jako celku – dva, respekti
ve tři projektové týmy, fungující obchodní oddělení – více
než třicetičlenný tým jedoucí na 110 procent.
Za rozhovor děkuje David Kalců
26.09.19 12:50