Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 3
Rekonstrukce hal vRousínově dospěla do finále
Vvalém výrobm areálu nábytkářské firmy Jitona
vRounově, který leží mezi Brnem aVyškovem, divize
1 dokončí na konci září rekonstrukci celkem 11 hal (foto
č. 1). Během jednoho roku a půl tak původní výrob
haly získaly nové střechy, světky, okna či dve, be-
tonové podlahy ielektroinstalaci.
Vareálu Jitony vRounově se výroba nábytku zasta-
vila vroce 2008 auž se tam nevrá. Nicméně vrozlehlém
prostoru, který byl léta optěný, to zase ožilo. Nejprve
stavebním ruchem, následně výrobou či skladováním.
Do objektů, které vznikaly už od 50. let minulého století,
se začnou shovat noví nájemci. Kdispozici budou mít
rekonstruované prostory (foto č. 2) vcelkem 11 hach.
Zcela netypické utéto zakázky byla skutečnost, že in-
vestor nesjednal celý objem prací najednou. Rekonstrukci
jednotlivých hal a prostor jsme domlouvali postup
podle toho, jak se měnili nájemci ijejich padavky,“ řekl
vedoucí projektu Ing.David Pohlodek.
Každá zhal má rozměry 22 x 70 m akromě již zmí-
něch prací stavbi upravovali také zpevněné plochy
vareálu ocelkové rozloze 9000 m
2
. Uněkterých hal prlo
renovací izázemí pro personál a všechny získaly nový
záchytný sysm ahromosvod. Podle vedoucího projektu
šlo ostandardní zakázku, při níž jeho tým musel pružně
reagovat na požadavky investora i budoucích nájemců.
„Omezení při práci pak spívala hlavně vpřístupech na
staveniště a v návaznosti jednotlivých technologických
celků, které jsme často nemohli realizovat tak, jak by to
bylo logické,“ upřesňuje vedoucí projektu.
Pro tým Ing.Pohlodka nebyla rekonstrukce hal vRousí-
nově první zakázkou od Jitony. Už dříve provál rekonstruk-
ci bývalých výrobch hal ana svém kontě má irekonstrukci
výrobního provozu této firmy vTřebíči. „Tam jsme připravo-
vali ocelovou konstrukci astavbu menší haly pro rozšíře
technologie výroby plastů,“ vzpomíná Ing.Pohlodek.
Martina Vampulová, foto Drahoslav Rak
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Valy a Mělice propojí nový most přes Labe
Mostní provizorium, přes které k nedalekým mělickým
písníkům v létě míří nemálo lidí z Přeloska a okolí,
dostane nástupce. A Metrostav, konkrétně tým pod ve-
dem Ing. Luboše Jonáše zdivize 6, se bude podílet
na jeho stavbě. Koncem léta byl projekt slavnostně
zahájen poklepem základního kamene.
Hlavním důvodem, proč přistoupit k rekonstrukci
mostu, je, že řeka Labe je v místě splavná omezem
způsobem: plavební profil má šířku pouze cca 15,2 m
a výšku jen 3,35 m, přemž je situován do středho
mostního otvoru. Nový most ocelové nosné konstrukce
(vizualizace) zabezpečí dostatečnou plavební výšku 7 m,
a to od maximální plavební hladiny. Most také bude delší
než původní (196 m oproti 84 m), což mimo jiné výraz
zlepší průchod vody při povodních. Mostovku šířky 14 m,
která ponese dvoupruhovou komunikaci, bude tvořit žele-
zobetonová deska spřažená s příčníky pomocí spřahova-
ch trnů, třetí pole přes řeku bude vyztuženo obloukem
(Langerův trám). V řece pak nebude pohyb lodí ani prou-
dění vody omezovat žádný pilíř. Dalším důvodem realizace
je nízká zatížitelnost starého mostho provizoria Bailey
Bridge z roku 1947. Tento most byl totiž použitelný pouze
pro jednosměrný provoz osobních vozidel.
ípravné práce započaly již na zátku letošního
roku. „V první fázi probíhaly projekční práce, zřídila se
provizorní lávka pro pěší a vzniklo zahloubení železniční-
ho podjezdu, aby byl umožněn přístup těžké techniky na
stavbu. V další fázi bylo zajeno zhotovení dílů mostu ve
výrobním závodě, provedena demontáž stávajího mos-
tu a odstartovaly práce na základech nového mostu. Na
počátku roku 2020 by měla na stavbě prohnout mon-
táž a vysouvání mostu,“ vysvětluje Ing. Luboš Dalecký,
stavbyvedoucí zdivize 6. Dodejme, že stavba prohá ve
sdružení, kde lídrem je SMP CZ. Investorem je Ředitelst
vodních cest ČR (ŘVC), most je financován Státním fon-
dem dopravní infrastruktury a Pardubickým krajem.
stní o trhy nepřijdou
Vsouvislosti s pracemi ve Valech se váže zajímavost. „Po
celou dobu stavby musí být umožno pořádání místních
tr, které se nacházejí na hranici stavby, a to práce
omezuje jak provozně, tak technicky. Dokonce se mu
upravovat projektová dokumentace založení některých
konstrukcí, protože na sousední pozemek nesmíme ani
vstoupit,“ doplňuje Luboš Dalecký.
Most by měl být zprovozn na přelomu ktna
ačervna 2020 a pomůže spřevedením dopravy při rekon-
strukci dalších dvou mostů v Přelouči a v Řečanech nad
Labem. Oba jsou na konci své životnosti.
-red-, vizualizace archiv stavby
Zazku na opravu silnice zkrátili opětinu
Silnice I/19 je v úseku z Věšína do Rožmitálu pod
Třemšínem ot průjezdná bez omezení. Stavbaři divi-
ze 4, ktí na její opravě pracovali od dubna letošního
roku (foto č. 1), ukončili zakázku s edstihem. Po
demontáži dopravně-inženýrského opatření ji předali
Ředitelství silnic adálnic už 12. září. Původní termín,
konec října, se jim tak podařilo zkrátit osedm týdnů.
„Sopravou jsme začali podle plánu. Ale jak od přípra-
vy stavby, tak po jem zahájení jsme chtěli celou zakázku
urychlit. Proto jsme už od zátku měli naplánova
harmonogram a nastavené kapacity tak, abychom celý
proces výstavby uspíšili,“ říká vedoucí projektu Ing.Jí
Zapadlo. Celá stavba (foto č. 2) probíhala podle jeho slov
bez větších potíží: „Největším problémem bylo sladit har-
monogramy našich středisek aprovozů sjejich úkoly na
jiných stavbách. Občas jsme byli nucení posunout některé
práce na vhodněí tern našich středisek, ale itoto jsme
vždy operativně vyřešili.
Spolupráce napříč Skupinou
Celá zakázka probíhala vrežii společnosti Metrostav. Sta-
vební adokončovací práce zajišťovaly vnitropodnikové ka-
pacity divize 4: konkrétně Středisko frézování, Středisko
asfaltových vozovek, Středisko geodetických prací aPro-
voz dopravy amechanizace. Vrámci Skupiny Metrostav
se na stavbě dále podílela společnost BES, která dodávala
asfaltové směsi zobalovny Chotýšany, aakreditovaná la-
boratoř SQZ. Realizaci dopravně-inženýrského opatření,
vodorovného asvislého dopravního značení a montáže
svodidel prováděla společnost Údržba silnic.
Úsek dlouhý přes tři kilometry
Silnici první třídy, která spojuje město Tábor se západo-
českou metropolí Plzeň trasou přes Milevsko, opravovali
stavbi Metrostavu od konce obce Věšín ke křižovatce se
silnicí I/ 18 vRožmitálu pod Třemšínem. Vúseku olce
3520 m bylo nutné nejprve odstranit stávající povrch a-
sledně položit nové asfaltové souvrství složené zpodklad-
ních, ložch a obrusných vrstev. „Na zátku řeho
úseku jsme navíc provedli sanaci krajů vozovky až do
úrovně zemní pláně v délce přibližně 700 m,“ vysvětluje
vedoucí projektu. Během dokoovach prací byly pro-
čištěny podélné příkopy aobnovovaly se propustky, které
byly na celé stavbě opaeny šikmými čely zokameno.
Stavební práce prohaly sídavě na obou polovinách
vozovky. Pro řidiče to znamenalo, že se museli smířit
skyvadlovým provozem řízeným světelným signalizač-
ním zařízem. „Řidiči si bohužel neodpotěli prost
ze svých aut několik nadávek na uzavírku. Jee my jako
stavbi se mume naučit pouze jediné, a to nevmat
tyto poznámky,“ konstatuje Ing.Zapadlo.
Blanka Růžková, foto archiv stavby
kusů ocelových konzol o hmotnosti přes jeden milion kg dodali
hem jednoho a půl roku oceláři z divize 3 firmě Sipral. Ta je
použije na vnější plášť věží Wardian London ve Velké Británii.
1
2
Opěrná zeď vKřemži už stojí na svém místě
Celkem dvě zimy advě léta strávili vjiheské Křemži
stavbaři divize 6, aby nejdříve zbourali trosky opěr
zdi podél ulice UJáčka srem na Chlum, která se
zřítila vsrpnu roku 2017. Svah totiž začal uždět. Ná-
sledně postavili zeď novou (foto) aopravili mimo jiné
isilnici. Otom, že to nebylo vůbec nic jednoduchého,
sdčí fakt, že práce probíhaly za pomoci horolezců
aspeclního zajištění pracovních prostor.
V srpnu roku 2017 se asi 20 m opěrné zdi, která
byla postavena začátkem minulého století pol silni-
ce z emže do Chlumu, po přívalových deštích zřítilo
apkodilo iilehlou komunikaci. Stavbaři pak museli
vybourat zbytky stávající zdi, zpevnit svah piloty ažele-
zobetonovou konstrukcí. Dnes už je vstě nová, 350 m
dlouhá zeď, která dosahuje v průru až čtyřmetro
výšky. Tým Jana Prokeše vybudoval vstě harie také
ocelové tříramenné schodtě vysoké přes sedm metrů
anové jsou iinžerské sítě, vejné osvětlení apocho-
pitelně také vozovka schodníky.
Práce vterénu byly velmi náročné kvůli omezenému
místu. Měli jsme pouze šest metrů prostoru mezi zástav-
bou apak šestimetrový sráz kdaímu svahu do Křemž-
ského potoka. Proto práce probíhaly za pomoci horolezců
aspeclního zajtění pracovch prostor,“ popisuje ve-
doucí projektu. Dělci si museli poradit isgeologickými
změnami, prote se postupně měnila základová spára
zdi ze skály na hlínu ajíl. Nárná pak byla situace vokolí
rodinného domu, který stojí zhruba vpolovině délky zdi
ímo pod ní. „Dům stojí dva metry od líce zdi. Výška zdi
vtéto části dosahovala čtyř metrů, skalní sráz spřevisem
pak šest metrů, dohromady tedy zhruba desetimetrový
výškový rozl. Obrovské riziko poškození rodinného do-
mu aúrazu jsme vyřešili nepropustnou ochrannou sítí,“
vysvětluje vedoucí projektu Jan Prokeš.
Část nové kanalizace, vodovod iosvětlení
Nešlo jen osanaci astavbu nové opěrné zdi. Vedení měs-
tyse chtělo také vybudovat část kanalizace avynit vodo-
vod zroku 1930. Nejprve stavbaři proto postavili částeč
suchovod, pak položili nové potrubí v délce 160 m, které
napojili na novější větev vodovodního vedení. Rekonstruo-
vala se ičást kanalizace akromě nové vozovky achodníků
má úsek také nové veřejné osvětle. Původní nadzemní
elektrické vedení na sloupech bylo položeno do země.
Jsem rád, že jsme dokázali využít část materlu
zdemolic avýkopů. Podařilo se nám půjčit si od investo-
ra pozemek, který se nachází nedaleko stavby, aprovedli
jsme na něm deponii. Díky tomu jsme část materiálu
mohli dále využít. Neskončil na skládce a nebylo třeba
vozit nový zlomu,“ popisuje vedoucí projektu.
Dnes už je silnice zKřemže na Chlum v okresu Český
Krumlov opět průjezdná adíky chodku, který tam dřív
nebyl, ipro místní oany bezpečnější.
Martina Vampulová, foto Jan Luxík
1
bytkářský závod na okraji města Rousínov byl
tehdy jako národní podniky UP uveden do provozu
vroce 1972. Vté době se jednalo o největší podnik
na výrobu nábytku vEvropě. Po 36 letech, vroce
2008, výroba dřevěného ačalouněho nábytku
vRousínově skončila asním dlouhá a pestrá historie
bytkářství, která se táhne do první poloviny 60. let
19. století. Směstem jsou také spojena jména velkých
bytkářských firem jako Osolsobě či Tusculum.
Metrostav_17_2019.indd 3 26.09.19 12:50
Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 17/2019, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (369 ms)

Rendering Strana 4 (102340): (0/1) (363 ms)

Rendering Strana 3 (102335): (0/1) (409 ms)

Rendering Strana 2 (102330): (0/1) (408 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2894/vth118499-1.jpg (2x)

 i2894/vth118504-1.jpg (2x)

 i2894/bg102335.svg

 i2894/vth118509-1.jpg (2x)

 i2894/vth118493-1.jpg