Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 2
Rekvalifikace dělnického personálu Metrostavu
Ke zvýšení počtu kvalifikovaných dělků v Metrostavu
a ke zlepšení struktury jejich zaměření mohou pomo-
ci také rekvalifikace, které vybraným zaměstnancům
s velmi dobrými osobnostními edpoklady um
vykonávat dílčí odborné práce v příslné profesi.
Poskytnou tak odbornou způsobilost těm, jejichž do-
savadní kvalifikace neodpovídá padavkům a potřebám
společnosti, nebo pro které perspektivně nebude dosta-
tek práce v rámci jejich stávají profese, či kteří mají
verpaný pet směn, jpodle svého zazení mohou
odpracovat v podzemí.
kon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti a další sou-
visející předpisy umožňují získat rekvalifikaci buď formou
zaučení, nebo vyučení v oboru. Metrostav edevším
podpoří zaučení s certifitem platným pouze pro naši
firmu. Teoretickou část výuky budou zajišťovat smluvní
střední školy a praktickou část íslušné divize Metrosta-
vu za metodického dohledu dané školy. Plán rekvalifikace
totiž bude vycházet z ročních personálních plánů divizí ve
vazbě na jejich plánovanou potřebu a složení lnického
personálu v dalších letech.
Nad rámec standardní rekvalifikace chce vedení spo-
lečnosti pomoci ta vybraným zkušeným lníkům
s trvale dobrými výsledky dosavadní práce a kvalitními
osobnostními předpoklady, kteří budou mít možnost ab-
solvovat firemní kvalifikaci a pracovat na pozici mistrů.
S prvními rekvalifikacemi počítáme již v 1. polole
2008 a dělníky pro budou hodnotitevytipovávat již
v rámci letošního ročho hodnocení zaměstnanců.
M g r . J a n K u c h a ř , v e d o u c í Ú K R
Neztná pomoc
V pátek 5. října se po čtvruskutečnila akce Daruj
krev s Metrostavem. Počet kolegů, kteří vyslyšeli žá-
dost o pomoc a nezištdarovali svou krev, opět stoupl
a patří jim velký k, stejně jako všem ostatním, kdo
krev dobrovolně darovali při jiné příležitosti.
Do improvizované transzní stanice, kterou jako
posledně v centrále Metrostavu vybudoval odběrový tým
Ústřední vojensnemocnice v Praze vedený MUDr. Ivo
Turkem, stupcem primáře oddělení hematologie, bio-
chemie a krevtransfúze ÚVN, tentokrát dorazilo téměř
šedesát dobrovolných dárců krve ze ech divizí, kteří si
čekání na odběr krátili i čtením našich novin (foto č. 1).
„Potěšilo mě, že přišli jak mladí lidé a mezi nimi i hod-
prvodárců, tak také někteří starší, kteří se k dárcovst
vrátili třeba po kolika letech,“ řekl MUDr. Turek, který
po pročtezdravotního dotazníku echny íchozí vy-
šeil (foto č. 2) a ehled o jejich zdravotním stavu nechal
doplnit změřením tlaku (foto č. 3). Z vetřovny potom
cesta vedla k pohodlnému křeslu, kde sestry každému
zdravému dárci odebraly 450 ml krve (foto č. 4).
„Celkem jsme odebrali přes 25 litrů ech krevních
skupin od žné A Rh+ až po ty nejméně obvyklé a jsem
velmi rád, že Metrostav tuto tradici úspěšně rozvíjí,“ spo-
kojeně dokončil MUDr. Turek. Práci jeho týmu tentokt
kontrolovali odborníci z americké společnosti Baxter
(foto č. 5), která jako zpracovatel krevní plazmy prová
u svých dodavatelů pravidelné audity, aby měla jistotu, že
i při odběrech mimo nemocnici probíhá vše tak, jak má.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
Ing. Pavla Šplíchala
z útvaru personální strategie
Po absolvování Fakulty strojní na ČVUT Ing. Šplíchal
nejprve nastoupil do Vodních staveb Praha, odkud
el na jejich stavebučiliště, kde es deset let
působil nejprve jako učitel odborch předměa po-
sléze jako zástupce ředitele. V Metrostavu pracuje od
roku 2003, nyní jako specialista zabývající se obnovou
stavu kvalifikovaného dělnického personálu.
O dělnickém personálu se v Metrostavu v poslední do-
bě hodně mluví, jaký je současný stav?
Situace na celém trhu práce je v této oblasti velmi ne-
příznivá a kvalifikovaných pracovmáme sle méně.
K soasnému stavu přispěla zejména tendence najímat si
na práci živnostníky a dodavatelské firmy, což bylo obou-
stranně ekonomicky výhodné. Nyní však i naši dodavatelé
pociťují nedostatek pracovníků lníci stárnou a noví
nepřicházejí, z demografických důvodů, pro malou
prestiž manuálních profesí, kvůli snižování počtu zahra-
ničních pracovníků či problémům v učňovském školst.
Reálně tak hrozí, že nebudeme schopni plnit své plány,
protože práci nebude mít kdo vykonat. Tuto nepříznivou
situaci chceme systémově řešit spoluprací se sedními
odbornými školami, odkud chceme získávat perspektivní
kvalifikované absolventy učňovských oborů pro plynulou
obnovu našeho kádru profesních specialistů.
O které profese má Metrostav nejtší zájem?
Prozatím jsme si vytipovali čtyři učební obory zedník,
tes, mečník a elektrikář. Specialisty pro práci v podze-
mí, které také potřebujeme, si budeme muset vychovávat
sami pomo kurzů, protože v České republice není
jediné hornické iliš a podle Zákoníku práce nesmí
v podzemí pracovat nikdo mladší 18 let.
Jaké kroky už jste v tomto směru učinili?
Právě jsme začali projekt spolupráce se třemi vybranými
odbornými technickými školami v Praze, v Brně a v Ús
nad Labem, který by měl pomoci vzbudit zájem o stavební
řemesla a do Metrostavu přivést nový dělnický personál.
Zahajujeme informač a borovou kampaň pro íš
školní rok, která by měla zajistit v každé škole ípravu
jedné třídy tzv. smluvních žáků. Počítáme s tím, že od
roku 2011 takto do stavu každoročně doplníme až 90
mladých kvalifikovaných pracovků. Jejich počet, obory
a ební plány budeme každý rok upřesňovat podle poža-
davků jednotlivých divizí, se kterými spolupracujeme.
Co žákům a jejich rodičům naše firma nabízí?
Kro hmotného zabezpení i studiu, jež zahrnuje
stipendium a úhradu internátního bydlení, stravy, dopravy
MHD, učebních pomůcek a pracovního oblečení i jedno-
zový náborový íspěvek po nástupu do Metrostavu.
Chceme podporovat i mimoškolní, zejména sportovní
aktivity našich smluvních žáků. Pomůžeme jim tak trávit
volný čas a zlepšit fyzickou kondici. V rámci odbor
přípravy ve 2. a 3. ročníku budou ni pracovat na našich
stavbách a pracovišch. Absolventům potom nabídneme
dlouhodobou perspektivu zaměstnání u spolehlivého za-
městnavatele s kvalitním sociálním zázemím. To rozhod
není málo, mladí lidé se po škole mohou setkat i s tím, že
je nikdo nezaměstná, protože nemají praxi. My naopak
nejnadanějším lníkům po krátpraxi umožníme ab-
solvovat dálkově další studium zakončené maturitou, aby
se posléze mohli st mistry.
K čemu se naopak zavazují smluvní žáci?
Podepíší pracovní smlouvu na dva roky s odloženým ter-
mínem nástupu. Pokud však po absolvování školy k Me-
trostavu nenastoupí, budou muset vlože prostředky
vrátit. Po uplynudvouleté smlouvy bude jen na s,
abychom pro mladé zaměstnance vytvořili takové pracov-
podmínky, kterými si je udržíme. Jsme prvv oboru,
kdo s podobným projektem ichází, a skok se budeme
snažit udržet. Podrobnosti o našich záměrech naleznete
na www.metrostav.cz/cz/pracovni_prilezitosti
Z a r o z h o v o r d ě k u j e L e n k a S v o b o d o v á
str ana 2
P T Á M E S E
První rok drsných islandských zkenos
esně jeden rok uplynul 21. ří 2007 od chvíle, kdy
divize 5 zahájila ražbu prvního ze dvou tunelů v kraji
Nordurland na severu Islandu. Oněch 365 dnů zname-
pro tunel a jeho zhotovitele celkem 2567 vyrených
metrů, ovšem pouhá řeč čísel v případě tunelu Siglu-
fjördur i sousedního tunelu Ólafsfjördur, který se začal
razit s čním odstupem, zdaleka nestí. O kaž
metr totiž naši raziči sdějí v podzemí těžký boj.
„Že práce na Islandu nebude snadná, bylo jasné od
počátku, ale ani investor nepředpokládal, že podmínky
budou tak složité a náročné. Jen jedna z edchozích
podzemních staveb na ostrově byla z pohledu geologie
podobně komplikovajako tato naše zakázka,“ říká tech-
nický náměstek divize 5 Ing. Boris Šebesta a dodává, že
z pohledu přítoků spodní vody a jejího tlaku i teplot patří
tento projekt patrně k nejsložitějším na světě.
Vzhledem k tomu, že terén nedovoloval provést po-
drobný geologický průzkum, projekt tunelů Siglu i Óláfs
vycházel zejména z teoretických předpokla a ta
z dosavadních poznatků z výstavby tunelů v podobných
podmínkách. Realita, na niž tým pod vedením Ing. Davida
Cyroně a nyní Ing. Petra Živnůstky narážel a stále se s ní
setkává, je však značně odlišná.
„S podzemní a geotermální vodou se na obou tune-
lech pochopitelpočítalo, pohybujeme se ve vyvřelých
horninách a ve značných hloubkách (na tunelu Ólafs jsme
nyní v úseku pod vrcholem Hólsfjall v hloubce kolem
600 metrů), ale navrhované injektážpostupy se ukázaly
jako nedostatečné,“ říká Ing. Šebesta a poznamenává, že
všudypřítomná podzemní voda se pro raziče na Islandu
i celou divizi 5 stala vlastně synonymem pro oba tunely.
i ípravě stavby se sice předpokládalo, že kli
injekžím zdrojů podzemních vod by se ražby mohly
zpozdit o den až dva v měsíci, ale že přítoky budou tak
vydatné, že si boj s vodou v jednom místě vyžádá i celý
měsíc, si nikdo nedokázal představit. Jako neúčinné se
navíc ukázaly cementoinjekže, protože v ledové vodě
nedochák potřebným chemickým reakcím, takže je nut-
používat polyuretany, což je pochopitelně finanč-
ročnější. Spotřeba hmoty byla v nejkritičtějším ípana
tunelu Ólafs taková, že ji německý výrobce téměř nestil
dodávat. Již ikt tanaši technici museli zdokonalovat
a nit kvalitu a systém injektážních čerpadel, která s vo-
dou z tunelů bojují. A když živel „zkrotí“ na Siglu, mohou
si být téměř jisti, že se objeví na Ólafsu a naopak.
Když však tyto obtíže nenutné řešit, dokážou lidé
z našeho projektového týmu postupovat v islandském
podzemí v průměru až o 300 metrů měsíčně. Vytvořili
ta rekord metody Drill and Blast v Metrostavu, když
na tunelu Ólafs za měsíc vyrazili 330 metrů, což je prav-
děpodobně i nejlepší výkon, jakého se kdy na Islandu při
stavbě tunelů dosáhlo. Na obou tunelech se navzdory slo-
žitým podmínkám podařilo od loňského září vyrazit cel-
kem cca 4500 metrů, takže se říct, že ražby tunelů jsou
po roce prací téměř v polovině. Na 3871 metrů dlouhém
tunelu Siglu by mělo dojít v únoru 2008 k prorážce a na
tunelu Ólafs, který bude po dokončení dlouhý 7124 metrů,
se od jara počítá s protiražbou.
To, co naši lidé na Islandu edvádějí, je skutečně
obdivuhodné. Jistě už si mnohokt sáhli na samé dno
svých fyzických i psychických sil a paí jim velký dík,
říká s uznáním ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup a k je-
ho slovům se jispřipojí každý, kdo l možnost vidět
drsnou islandskou realitu na vlastní oči.
B l a n k a H r d i n o v á ,
F o t o J a n S u c h a r d a a I n g . Š t e f a n O r b á n
Tlak spodní vody je obrovský, dosahuje i detek barrů
1
2
3
4
5
Metrostav_18_07.indd 2 10/9/07 2:50:18 PM
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (222 ms)

Rendering Strana 3 (104387): (0/1) (213 ms)

Rendering Strana 2 (104386): (0/1) (250 ms)

Rendering Strana 1 (104384): (0/1) (252 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3182/vth121058-1.jpg (2x)

 i3182/vth121060-1.jpg

 i3182/bg104386.svg

 i3182/vth121061-1.jpg

 i3182/vth121063-1.jpg