Podzemní stavby, které
zajistí pohodlnější život
11. října 2007 / 18 / XIX
více na str. 3
Ptáme se: Ing. Pavla Šplíchala
z útvaru personální strategie str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Nad vodou a jako z vody
První rok drsných islandských
zkušeností str. 2
Logistický areál u Rudné se opět
rozrůstá str. 3
Fotoreportáž: Ptačí perspektiva
pomáhá odhalovat tajemství str. 4
Krátce / Aktuálně
Čistá horní Úpa
Za přítomnosti starosty Trutnova a senátora Mgr. Ivana
Adamce byl 27. září v areálu ČOV v Bohuslavicích
slavnostně zahájen projekt Čistá horní Úpa, který bude ve
32 liniových stavbách v Trutnově a okolí řešit rekonstrukci
stávající kanalizace a výstavbu nové, včetně modernizace
zmíněné čističky. Projekt, spolufinancovaný z Fondu
soudržnosti EU, bude v následujících dvou letech realizovat
jako jeden celek sdružení, které vytvořila divize 6
Metrostavu společně s firmami BAK a OHL ŽS. První práce
na kanalizacích již začaly.
Myšák Gallery už
míří do finále
Divize 1 dovedla výstavbu
multifunkčního komplexu
Myšák Gallery v pražské
Vodičkově ulici téměř
do závěrečné etapy.
Ve čtvrtek 27. září bylo
v devítipatrovém objektu se čtyřmi podzemními podlažími
zahájeno kolaudační řízení a vše nasvědčuje tomu, že
většina ploch z celkové rozlohy 15 tisíc metrů čtverečních
bude slavnostně otevřena již počátkem listopadu.
Výjimkou jsou pouze některé byty, kde je třeba dokončit
složitější klientské změny, a část obchodů, jejichž interiéry
mají být rovněž dokončeny podle požadavků jednotlivých
nájemců. Také legendární cukrárna v původní historické
budově s rondo-kubistickou fasádou bude otevřena patrně
až v prvním čtvrtletí příštího roku. Náročnou obnovu těchto
prostor, jejichž interiér bude pod dohledem památkářů
věrně repasován do původní podoby, je nyní nutno skloubit
s požadavky nového provozovatele.
Ocenění pro Doprastav
Slovenská společnost Doprastav získala v soutěži Stavba
roka 2007 Cenu Technického a skúšobného ústavu
stavebného za výstavbu rychlostní silnice R1 Rudno nad
Hronom – Žarnovica. Odborná porota s mezinárodní účastí
ocenila vysokou kvalitu provedení a nápaditost opěrných
konstrukcí, na kterých je vidět snaha o minimální narušení
okolní přírody. Délka nové silnice v plném profilu dosáhla
téměř 5,5 km, v polovičním přibylo dalších 4471 metrů
vozovky. Součástí úseku je i šest nových mostů a přeložka
řeky Hron a železniční trati.
Architekt roku 2007
Jednu ze tří hlavních cen
v soutěži Architekt roku 2007
si odnesl kolektiv architektů,
který navrhl rekonstrukci
Hudebního divadla v Karlíně.
Porota zejména ocenila, že
se autorům podařilo obnovit
původní historickou a architektonickou hodnotu stavby bez
negativních zásahů do původních konstrukcí a materiálů.
Na slavnostním galavečeru mezinárodního stavebního
veletrhu FOR ARCH převzal cenu za přihlašovatele
a generálního projektanta, společnost PRAGOPROJEKT,
Ing. Jiří Bulíček. Stavbu realizovalo sdružení HDK, jehož
členy byly Metrostav a společnost Skanska CZ.
Svěží vítr z Islandu
S poměrně značným zájmem se setkal ve dnech
3. až 8. října první ročník festivalu Islandský průvan,
který představil především současnou islandskou
filmovou a hudební tvorbu. V pražském kině Aero byly
k vidění snímky takových režisérských es, jakými jsou
F. T. Fridriksson a B. Kormákur, a v klubu Abaton se
představili zástupci mladé hudební scény. Vzhledem
k tomu, že si Metrostav vytvořil k Islandu již před rokem
značně silné pouto v podobě stavby dvou tunelů na severu
ostrova, patřil k partnerům tohoto festivalu, který chce
v příštím roce naopak na Islandu představit českou kulturu.
Metrostav_18_07.indd 1
Nad lagunou holešovického přístavu se vedle jeřábů
s označením Metrostavu rychle zvedají do výšky i nosné monolitické železobetonové konstrukce domů první
etapy výstavby obytného komplexu Prague Marina.
Domy Adelaide, Baltimore i Cardiff – tedy A, B i C
– rostou doslova jak z vody. Od 8. ledna, kdy s jejich
budováním tým Ing. Jana Drösslera z divize 9 započal,
už díky betonářům z divize 6 vyrostly až do úrovní mezi
třetím a sedmým nadzemním podlažím.
Všechny budovy skrývají pod terénem zajímavé suterény, technologicky přizpůsobené nezvyklé blízkosti řeky.
„Nad zemí oddělené objekty A a B mají dvoupodlažní suterén společný, založený na pilotách ve stavební jámě jištěné částečně svahovanými výkopy a částečně záporovým
pažením,“ popisuje Ing. Drössler a doplňuje: „Vzhledem
k vysoké hladině podzemní vody a propustnému podloží
jsou železobetonové podzemní konstrukce z vodostavebného betonu. Dnes už jsou kompletně hotové, včetně
všech systémových prvků a detailů, jako je ošetření
pracovních i dilatačních spár a prostupů inženýrských
sítí i 28 čerpacích studní. Museli jsme systémově ošetřit
i výztuž tahových pilot. Oba domy A i B totiž mají části
nadzemních bloků směrem k Vltavě vyložené z půdorysu
výraznými konzolami, a některé jejich piloty jsou proto
namáhané i tahovými silami.“
Opodál vznikající dům C se svými třemi suterény vyrůstá ze stavební jámy zajištěné po obvodu milánskými
stěnami. Divize 7, která v Holešovicích prováděla zemní
práce, si v jejím případě musela poraditi s těžko rozpo-
jitelnými křemencovými vrstvami a jámu vyhloubila až
na skalní podloží. Je tedy víceméně vodotěsná a pro její
odvodnění stačily pouze čtyři vsakovací jímky.
Blízkost vodního toku zatím stavbu neohrozila. Projektová dokumentace i protipovodňový plán přesto podrobně řeší, jaké činnosti by bylo nutné vykonat podle
dosažené výše hladiny v případě rozvodnění Vltavy.
Protipovodňové zábrany, jejichž horní hrana o půl metru
přesahuje hladinu toku dosaženou při enormních záplavách v roce 2002, budou totiž chránit až dokončené
stavby. Rozestavěné by velká voda zaplavila, nebo by je
mohla nadzvednout jako loď, pokud by nebyly dostatečně
přitížené nadzemní hrubou stavbou.
„Jsme rádi, že povodně se Praze vyhnuly a suterény domů jsme nemuseli zaplavovat, abychom zabránili
jejich pohybu,“ poznamenal Ing. Drössler a pokračoval:
„Kdyby se soutěžilo o nejkrásnější zařízení staveniště,
jistě bychom vyhráli. Vedení stavby totiž máme umístěné
v památkově chráněném objektu, kde dřív sídlil generální
ředitel společnosti České přístavy. Pod okny elegantního
přístavního domu nám plují labutě a racci, sluníčko oknem prosvítá přes říční mlhy – prostě romantika. Jenom
nemáme čas si ji vychutnat. Termíny stavby jsou napnuté
a tlak na jejich další zkracování neustává.“
Na staveništi v posledních dnech přibyl sedmý věžový
jeřáb, který betonářům pomůže zrychlit dostavbu nosných konstrukcí. Zatímco na části domu B končí betonáž
už sedmého nadzemního podlaží z deseti, objekt C se
stěží přehoupl přes druhé patro. Do Vánoc by však měla
hrubá stavba na A i B skončit, v polovině února divize 6
dokončí i dům C. Za půl roku na to, v srpnu 2008, by první
etapa projektu Prague Marina měla prozatím pro divizi 9
skončit kolaudací všech 339 budovaných nadstandardních bytů a podzemních garáží pro 512 vozů.
V pěti etapách by na břehu holešovického přístavu
mělo vyrůst asi tisíc bytů, které podle přání investora,
společnosti Lighthouse Group, doplní na 100 000 m² kancelářských a maloobchodních prostor a řada sportovních
a oddychových zón. V Praze tak vznikne celý nový obytný
soubor, jehož tvář se bude zrcadlit v hladině Vltavy.
Poslední kilometry D8
Zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR podepsali
25. září smlouvu se zhotoviteli na výstavbu posledního
úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem.
Téměř 16,5 km dlouhý úsek se čtyřmi velkými a několika menšími mosty a dvěma tunely vybuduje sdružení
složené z Metrostavu, SMP CZ a Berger Bohemia pod
vedením společnosti SSŽ.
Za naši firmu stvrdili smlouvu podpisem finanční ředitel Metrostavu Ing. Zdeněk Šinovský a obchodní ředitel
Ing. Pavel Pilát (na fotu zprava) a hned následující den
pracovníci divize 5 začali přebírat staveniště, aby mohla
být zahájena skrývka ornice pro provedení archeologického průzkumu na části úseku.
Metrostav bude v rámci tohoto projektu zajišťovat
výstavbu obloukového železobetonového mostu o délce
275 m přes Oparenské údolí a 455 metrů dlouhý most
Dobkovičky. Hlavní stěnu bývalého Prackovického čedičového lomu dálnice projde 270 m dlouhým raženým tunelem Prackovice, který jako subdodávku pro Metrostav
provede společnost Subterra. O ražbu druhého, 620 metrů dlouhého tunelu Radejčín se postará přímo divize 5.
V posledním úseku dálnice D8 povede přes CHKO
České středohoří a její stavbu proto doprovázejí nadstandardní ekologická opatření. Protesty ekologických
sdružení dostavbu posledních kilometrů výrazně zdržely,
a tak celá dálnice bude otevřená až koncem roku 2010.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
10/9/07 2:50:11 PM