Podzemní stavby, které

zajistí pohodlnější život

11. října 2007 / 18 / XIX

více na str. 3

Ptáme se: Ing. Pavla Šplíchala

z útvaru personální strategie str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Nad vodou a jako z vody

První rok drsných islandských

zkušeností str. 2

Logistický areál u Rudné se opět

rozrůstá str. 3

Fotoreportáž: Ptačí perspektiva

pomáhá odhalovat tajemství str. 4

Krátce / Aktuálně

Čistá horní Úpa

Za přítomnosti starosty Trutnova a senátora Mgr. Ivana

Adamce byl 27. září v areálu ČOV v Bohuslavicích

slavnostně zahájen projekt Čistá horní Úpa, který bude ve

32 liniových stavbách v Trutnově a okolí řešit rekonstrukci

stávající kanalizace a výstavbu nové, včetně modernizace

zmíněné čističky. Projekt, spolufinancovaný z Fondu

soudržnosti EU, bude v následujících dvou letech realizovat

jako jeden celek sdružení, které vytvořila divize 6

Metrostavu společně s firmami BAK a OHL ŽS. První práce

na kanalizacích již začaly.

Myšák Gallery už

míří do finále

Divize 1 dovedla výstavbu

multifunkčního komplexu

Myšák Gallery v pražské

Vodičkově ulici téměř

do závěrečné etapy.

Ve čtvrtek 27. září bylo

v devítipatrovém objektu se čtyřmi podzemními podlažími

zahájeno kolaudační řízení a vše nasvědčuje tomu, že

většina ploch z celkové rozlohy 15 tisíc metrů čtverečních

bude slavnostně otevřena již počátkem listopadu.

Výjimkou jsou pouze některé byty, kde je třeba dokončit

složitější klientské změny, a část obchodů, jejichž interiéry

mají být rovněž dokončeny podle požadavků jednotlivých

nájemců. Také legendární cukrárna v původní historické

budově s rondo-kubistickou fasádou bude otevřena patrně

až v prvním čtvrtletí příštího roku. Náročnou obnovu těchto

prostor, jejichž interiér bude pod dohledem památkářů

věrně repasován do původní podoby, je nyní nutno skloubit

s požadavky nového provozovatele.

Ocenění pro Doprastav

Slovenská společnost Doprastav získala v soutěži Stavba

roka 2007 Cenu Technického a skúšobného ústavu

stavebného za výstavbu rychlostní silnice R1 Rudno nad

Hronom – Žarnovica. Odborná porota s mezinárodní účastí

ocenila vysokou kvalitu provedení a nápaditost opěrných

konstrukcí, na kterých je vidět snaha o minimální narušení

okolní přírody. Délka nové silnice v plném profilu dosáhla

téměř 5,5 km, v polovičním přibylo dalších 4471 metrů

vozovky. Součástí úseku je i šest nových mostů a přeložka

řeky Hron a železniční trati.

Architekt roku 2007

Jednu ze tří hlavních cen

v soutěži Architekt roku 2007

si odnesl kolektiv architektů,

který navrhl rekonstrukci

Hudebního divadla v Karlíně.

Porota zejména ocenila, že

se autorům podařilo obnovit

původní historickou a architektonickou hodnotu stavby bez

negativních zásahů do původních konstrukcí a materiálů.

Na slavnostním galavečeru mezinárodního stavebního

veletrhu FOR ARCH převzal cenu za přihlašovatele

a generálního projektanta, společnost PRAGOPROJEKT,

Ing. Jiří Bulíček. Stavbu realizovalo sdružení HDK, jehož

členy byly Metrostav a společnost Skanska CZ.

Svěží vítr z Islandu

S poměrně značným zájmem se setkal ve dnech

3. až 8. října první ročník festivalu Islandský průvan,

který představil především současnou islandskou

filmovou a hudební tvorbu. V pražském kině Aero byly

k vidění snímky takových režisérských es, jakými jsou

F. T. Fridriksson a B. Kormákur, a v klubu Abaton se

představili zástupci mladé hudební scény. Vzhledem

k tomu, že si Metrostav vytvořil k Islandu již před rokem

značně silné pouto v podobě stavby dvou tunelů na severu

ostrova, patřil k partnerům tohoto festivalu, který chce

v příštím roce naopak na Islandu představit českou kulturu.

Metrostav_18_07.indd 1

Nad lagunou holešovického přístavu se vedle jeřábů

s označením Metrostavu rychle zvedají do výšky i nosné monolitické železobetonové konstrukce domů první

etapy výstavby obytného komplexu Prague Marina.

Domy Adelaide, Baltimore i Cardiff – tedy A, B i C

– rostou doslova jak z vody. Od 8. ledna, kdy s jejich

budováním tým Ing. Jana Drösslera z divize 9 započal,

už díky betonářům z divize 6 vyrostly až do úrovní mezi

třetím a sedmým nadzemním podlažím.

Všechny budovy skrývají pod terénem zajímavé suterény, technologicky přizpůsobené nezvyklé blízkosti řeky.

„Nad zemí oddělené objekty A a B mají dvoupodlažní suterén společný, založený na pilotách ve stavební jámě jištěné částečně svahovanými výkopy a částečně záporovým

pažením,“ popisuje Ing. Drössler a doplňuje: „Vzhledem

k vysoké hladině podzemní vody a propustnému podloží

jsou železobetonové podzemní konstrukce z vodostavebného betonu. Dnes už jsou kompletně hotové, včetně

všech systémových prvků a detailů, jako je ošetření

pracovních i dilatačních spár a prostupů inženýrských

sítí i 28 čerpacích studní. Museli jsme systémově ošetřit

i výztuž tahových pilot. Oba domy A i B totiž mají části

nadzemních bloků směrem k Vltavě vyložené z půdorysu

výraznými konzolami, a některé jejich piloty jsou proto

namáhané i tahovými silami.“

Opodál vznikající dům C se svými třemi suterény vyrůstá ze stavební jámy zajištěné po obvodu milánskými

stěnami. Divize 7, která v Holešovicích prováděla zemní

práce, si v jejím případě musela poraditi s těžko rozpo-

jitelnými křemencovými vrstvami a jámu vyhloubila až

na skalní podloží. Je tedy víceméně vodotěsná a pro její

odvodnění stačily pouze čtyři vsakovací jímky.

Blízkost vodního toku zatím stavbu neohrozila. Projektová dokumentace i protipovodňový plán přesto podrobně řeší, jaké činnosti by bylo nutné vykonat podle

dosažené výše hladiny v případě rozvodnění Vltavy.

Protipovodňové zábrany, jejichž horní hrana o půl metru

přesahuje hladinu toku dosaženou při enormních záplavách v roce 2002, budou totiž chránit až dokončené

stavby. Rozestavěné by velká voda zaplavila, nebo by je

mohla nadzvednout jako loď, pokud by nebyly dostatečně

přitížené nadzemní hrubou stavbou.

„Jsme rádi, že povodně se Praze vyhnuly a suterény domů jsme nemuseli zaplavovat, abychom zabránili

jejich pohybu,“ poznamenal Ing. Drössler a pokračoval:

„Kdyby se soutěžilo o nejkrásnější zařízení staveniště,

jistě bychom vyhráli. Vedení stavby totiž máme umístěné

v památkově chráněném objektu, kde dřív sídlil generální

ředitel společnosti České přístavy. Pod okny elegantního

přístavního domu nám plují labutě a racci, sluníčko oknem prosvítá přes říční mlhy – prostě romantika. Jenom

nemáme čas si ji vychutnat. Termíny stavby jsou napnuté

a tlak na jejich další zkracování neustává.“

Na staveništi v posledních dnech přibyl sedmý věžový

jeřáb, který betonářům pomůže zrychlit dostavbu nosných konstrukcí. Zatímco na části domu B končí betonáž

už sedmého nadzemního podlaží z deseti, objekt C se

stěží přehoupl přes druhé patro. Do Vánoc by však měla

hrubá stavba na A i B skončit, v polovině února divize 6

dokončí i dům C. Za půl roku na to, v srpnu 2008, by první

etapa projektu Prague Marina měla prozatím pro divizi 9

skončit kolaudací všech 339 budovaných nadstandardních bytů a podzemních garáží pro 512 vozů.

V pěti etapách by na břehu holešovického přístavu

mělo vyrůst asi tisíc bytů, které podle přání investora,

společnosti Lighthouse Group, doplní na 100 000 m² kancelářských a maloobchodních prostor a řada sportovních

a oddychových zón. V Praze tak vznikne celý nový obytný

soubor, jehož tvář se bude zrcadlit v hladině Vltavy.

Poslední kilometry D8

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR podepsali

25. září smlouvu se zhotoviteli na výstavbu posledního

úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem.

Téměř 16,5 km dlouhý úsek se čtyřmi velkými a několika menšími mosty a dvěma tunely vybuduje sdružení

složené z Metrostavu, SMP CZ a Berger Bohemia pod

vedením společnosti SSŽ.

Za naši firmu stvrdili smlouvu podpisem finanční ředitel Metrostavu Ing. Zdeněk Šinovský a obchodní ředitel

Ing. Pavel Pilát (na fotu zprava) a hned následující den

pracovníci divize 5 začali přebírat staveniště, aby mohla

být zahájena skrývka ornice pro provedení archeologického průzkumu na části úseku.

Metrostav bude v rámci tohoto projektu zajišťovat

výstavbu obloukového železobetonového mostu o délce

275 m přes Oparenské údolí a 455 metrů dlouhý most

Dobkovičky. Hlavní stěnu bývalého Prackovického čedičového lomu dálnice projde 270 m dlouhým raženým tunelem Prackovice, který jako subdodávku pro Metrostav

provede společnost Subterra. O ražbu druhého, 620 metrů dlouhého tunelu Radejčín se postará přímo divize 5.

V posledním úseku dálnice D8 povede přes CHKO

České středohoří a její stavbu proto doprovázejí nadstandardní ekologická opatření. Protesty ekologických

sdružení dostavbu posledních kilometrů výrazně zdržely,

a tak celá dálnice bude otevřená až koncem roku 2010.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

10/9/07 2:50:11 PM