Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 3
Pod hlavním stem se táhnou kilometry rozvodů,
kabelů i kolektorů, jež uspokujují jeho nárnou spo-
ebu. kte trasy potřebují opravit, jinde vznikají
nové. Metrostav v této oblasti bohaté zkenosti,
dva jeho týmy dnes na takových projektech pod Prahou
pracují. m divize 1 zajišťuje ražbu kabelovodu ze
Smíchova pod Vltavou na Nové Město a divize 5 pracu-
je na výstavbě kolektoru pod Václavským náměsm.
Kabelový tunel ze Smíchova na Nové Město
Někdejší smíchovská lnická periferie se postupem let
přeměnila na moderní městskou čtvrť, kde přibývanejen
bytové domy, ale zejména administrativní budovy. Jejich
zvýšené nároky na elektrickou energii má uspokojit nový
kapacitní kabelovod (foto č. 1), který povede 15,5 metru
pode dnem Vltavy a propojí Smíchov s ostatními částmi
Prahy. Staví jej společnost Navatyp a ražbu kabelového
tunelu pro ni jako subdodávku provádí tým divize 1 nyní
vedený Ing. Pavlem Kacířem.
V polovině ktna zahájil výstavbu podpovrchových
objekna smíchovském břehu u botelu Admirál a v červ-
nu tam jeho pracovníci pomocí malého bagru, žní nádo-
by a jábu začali v navážch a štěrkopíscích Manínské
terasy hloubit nosnou šachtu o průměru měř 4 metry
(foto č. 2). Na její dohloubení z 16 do konečných více než
39 metrů pak v jílovitých břidlicích použili trhací práce.
„Po dokončení a vystrojení šachty jsme v hloubce
28,5 metru zali razit vlastní kabelový tunel,“ vzpomíná
vedoucí projektu Ing. Kacíř a dále vysvětluje: „Zvající
hloubka tvoří retenční prostor pro zadržení vody, který
spolu s výkonným čerpacím zízením zajistí bezpeč
pohyb pracovníků v podzemí i v případě mimořádných
přítoků vody na čelbě. Zhruba v polovině vltavského kory-
ta totiž podle průzkumu očekáváme poruchové zvodnělé
zóny. Kvalitu předpolí ražby ověřujeme horizontálními
předvrty nad klenbou profilu a samozřejmě využíváme
i geofyzikální měření. Aby očekáva ítok vody do
díla byl co nejnižší, připravili jsme se na provádění injek-
žních sanačních opatření do edpolí a počítáme i se
zpětnou sanační injekží primárního ostění. Dodržování
technologických postupů podle projektu a zmiňovaný
retenční prostor v šachtě by měly bezpečnost naší práce
zajistit i v případě průvalu vod,“ doplnil Ing. Kacíř.
Ražba Novou rakouskou tunelovametodou je pro-
váděna na plný profil pomocí trhacích prací, s postupným
vkládáním BTX rámů a Kari sítí se síkaným betonem. Je-
postup je časoomezený podle stability horninového
masivu a aktuálně upravovaný podle esných výsledků
geotechnického monitoringu.
Z celkové délky tunelu, která dosáhne 280 metrů, je
v současné době vyražena asi polovina a divize 1 před-
pokládá, že k prorážce do předem vyhloubené šachty na
novoměstském nábřeží Vltavy dojde na přelomu roku.
Oprava kolektoru pod Václavským náměsm
Pod pravou dolní částí Václavského náměstí mezi Vodič-
kovou ulia Můstkem se táhne asi třicet let starý vodo-
vodní kanál, který nevyhovující parametry a je v ha-
varijním stavu. Nad ním je dnes ohrada, jejíž výraz
označení (foto č. 3) kolemjdoucím oznamuje, že Sdruže
MENASU kolektor C tedy firmy NAVATYP a Subterra
pod vedením divize 5 Metrostavu – tady v srpnu zahájilo
jeho opravu na nový jednotpříčný profil, při ž ko-
lektor vybakonstrukcemi s dlouhou dobou životnosti,
včetně bezpečnostních, protipožárních a monitorovacích
zařízení, a propojí jej s trasou CI. A Vodičkova, kterou ne-
dávno dokončil tým Ing. Ondřeje Fuchse z divize 1.
Vzhledem k nevyhovujícímu stavu původních kon-
strukcí vlastní opravě předchářada technických opat-
ření proti možným rizikům stavby. Práprobíhajípřed-
stihové práce zahrnují ochranu plynovodu a povrchových
sítí, zajištění kanalizního řadu a kolektoru před účinky
tryskové injektáže, zpevnění podloží injektážními clonami
z povrchu, hradní epojení stávajících vodovodních řa-
a jejich demontáž. Injekže skončí až v únoru příšho
roku a teprve potom ijde řada na rozšiřování profilu
a ražby přípojek k jednotlivým objektům.
„Celková délka kolektoru trasy C, etně propojení
a 14 přípojek, dosáhne téměř 500 metrů,“ popisuje vedou-
cí projektu Ing. Jan Frantl z divize 5 a ve výčtu pokračuje:
„Stávajíkolektor o průměru 1,8 metru bude i prohlou-
bením dna upraven na tunel s klenutým příčným řezem
o ploše 15,4 a povede 12 až 15 metrů pod terénem.
Úpravy šachet, definitivní obezdívky, montáže nových
ocelových konstrukcí vodovodů, kabelových rozvo
a dalšího vybavení včetně monitorovacích funkcí by měly
skončit v listopadu roku 2009. Práce bude po celou dobu
doprovázet archeologický průzkum.
Díky podpoře Magistrátu hlavho města Prahy praž-
ská kolektorová ť patří k nejmodernějším a technicky
nejlépe vybaveným nejen u nás, ale i v celé Evropě. Velkou
měrou k jejímu dobrému stavu přispívá i Metrostav.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
O t dalších hal se v dohledné době rozšířit Lo-
gistics Park Rudná u Prahy a jejich výstavbu ve
své rii divize 3 Metrostavu. Skelet prvhaly je již
hotový a tým Ing. Tomáše Fuksy pracuje na jejím do-
končení, výstavbu ostatních zatím ipravuje. Čtyři ha-
ly by měly být hotové téměř přesně za rok – v polovině
října 2008 – a poslední, s nejsložitějšími základovými
poměry, pak v polovině roku 2009.
„Hala 17, kterou právě stavíme, je trojlodní, roz-
měr 165 na 75 metrů a čistou průchozí výšku 10 metrů,“
přibližuje objekt Ing. Fuksa. „Je to ryze účelová stavba
prefabrikovaskelet založený na pilotách, secha je
z trapézového plechu, opláštění z plechových kazet s mi-
nerální vlnou. Obžnější zde bylo zakládána málo únos-
ných sprích, logistické řešení staveniš a výstavba
550 metrů opěrných stěn, které zajišťují rozdílnou úroveň
terénů až o sedm metrů. Místo železobetonu jsme si pro
ně nakonec vybrali gabiony a udělali jsme dobře, protože
jsou vzhlednější a byly hotové za necelé tři měsíce.“
V soasnosti hala z ce než 80 % hotovou
střechu i s izolacemi a světky a také opláštění. Podél se-
verních štítů se už přes všechny tři haly táhne 165 metrů
dlouhý vyzděný vestavek s hotovými podlahami. Působí
jako visutá mostní konstrukce, protože v přízemí jím pro-
stupují vjezdy od nákladových můstků a využitelnou plo-
chu evážv pae, dole jsou jen nevelké prostory
skladového a sociálního zázemí.
Po divizi 7, která v Rudné zajišťovala zemní práce,
sem nynastoupili i elektrikáři z divize 9, aby vybudo-
vali silnoprourozvody etareálové sítě. Rozběhly
se i práce na ostatních profesích a betonáři začali dělat
drátkobetonovou podlahu skladu. Musí t hotová do
konce října, kdy by hala měla t kompletně uzavřena
a v jejích dvou lodích, kde je známý nájemce, by měla
začít růst regálová vestavba. Celá stavba prvhaly by
měla t dokončena do 4. prosince 2007, a i když je to
hodně napnutý termín, divize 3 si s ním jistě poradí.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
str ana 3
Z P R A V O D A J S T V Í Z D I V I Z Í
Podzemní stavby, které zajistí pohodlnější život
1
Architekty inspirovala činnost firmy, pro kterou v Letňanech pracovali
Do odborných i laických diskusí o architektuře, s nimiž je možné počítat v souvislosti se Dnem stavitelství a architektury
(13. 10. 2007), by zcela jisměla čím ispět tamoderní administrativbudova, která vyrostla v pražských Letňanech.
V lednu loňského roku ji pro společnost Autoplachty dokončil tým Ing. Jana Krysty z divize 7. Architekti – Karel Mrázek
a Karel Thér – se i jejím návrhu nechali inspirovat zaměřením firmy, a tak betonáři podle jejich designu vymodelovali
monolitické železobetononoskonstrukce do strohých tvarů s vykonzolovanou ední částí, které ipomínají návěs
nákladního vozu. „Už od počátku chtěli autoři vybudovat architektonicky výjimečnou stavbu, dotaženou do dokonalosti
i v nejmenších detailech,vzpomíná na stavbu s úsměvem Ing. Krysta. Tedy alespoň po stránce architektonické, na
konstrukční řešení detailů moc nepamatovali, a tak jsme je museli často řešit přímo na stavbě. Ještě že se na projektu
velkou měrou podílel i Jan Sedlecký, který je natolik zkušený stavbyvedoucí, že jsme dílo dokončili podle všech náročných
požadavků.Nevelká budova v suterénu skrýzázemí a garáž pro šest vozů. Vstupní hala s patrovou galerií, zpřístupněnou
lehkým schodištěm, má výšku přes dvě podlaží a navazují na ni kancelářské prostory. Ve druhém nadzemním podlaží
dispozici doplňují dva malé byty, ve etím pak jsou další dva, rozlehlé a s uzavřenou terasou. Nosné atiky kolemjdoucím
ukrývají střechu pokrytou kačírkem, kontaktní zateplená fasáda pozornost naopak itahuje svou obláčkovou modří.
„Stavba to byla náročná, ale zajímavá jako vždy, když víte, že stavíte něco výjimečného,uzavírá Ing. Krysta.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
Logistický areál u Rudné se opět rozrůstá
2
3
Den otevřených dveří přilákal další zájemce
Ve středu 26. září si lidé v Česmohli v rámci
Dne otevřených dví prohlédnout jeden z ti nových
domů, které vyrůstají na sídlišti Lada v rámci druhé
etapy jeho nové výstavby.
stupci magistrátu a zhotovitelského sdružení spo-
lečnosSyner a divize 9 Metrostavu, která je vedoucím
účastníkem, na něm pro tentokrát přivítali na 250 zájem-
ců o bydlení v této části města, kde tvar a rozmístění bu-
dov, v nichž se nachází celkem 80 nových bytů, architekt
přizpůsobil protáhlé, trojúhelníkové špici pozemku.
„Stavba pěti nových domů navázala na předchozí eta-
pu, během níž jsme postavili 69 bytů. Práce teď probíha
postupně a řemeslníci plynule přecházejí z jednoho domu
do druhého,“ vysvětlil vedoucí projektu Ing. Petr Jeřábek.
jemce o bydlení jsme na ání magisttu a ve spolu-
práci s jeho úředníky pozvali do dokončeného objektu na
špičce pozemku. s se lidé ptali zejména na materiály
a vybavení bytů a zástupci města jim vysvětlovali, jak po-
stupovat v případě zájmu o skábytu (foto). osobně
nejvíc potěšilo, když jsem hned kolikt zaslechl chválu,
že byty i celý dům jsou dobře a kvalitně postavené.
Čtyřpodlaždomy s výtahy pro bezbariérový vstup
jsou vyzděné z Liaporu, mají železobetonové monolitické
stropy a pese zbarvené zateplené fasády. V domě, který
je dokončován jako poslední, právě řemeslníci zahájili
pokládku dlažeb a obkladů a do prosince, kdy mazít
kolaudace, bude dostatek času na povrchové úpravy.
„Stavbu zvládneme as a v požadované kvalitě. Mám
dobře sehraný pracovní tým a spolupráce se subdodava-
teli je bez problémů, takže budouobyvatelé se teď
mohou těšit na příjemné bydlení,“ zakončil Ing. Jeřábek.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
Metrostav_18_07.indd 3 10/9/07 2:50:28 PM
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2007, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (338 ms)

Rendering Strana 4 (104389): (0/1) (331 ms)

Rendering Strana 3 (104387): (0/1) (368 ms)

Rendering Strana 2 (104386): (0/1) (368 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3182/vth121060-1.jpg (3x)

 i3182/vth121061-1.jpg (3x)

 i3182/bg104387.svg

 i3182/vth121063-1.jpg (3x)

 i3182/vth121058-1.jpg