strana 3

z p r a v o da j s t v í z  di v i z í

1

Podzemní stavby, které zajistí pohodlnější život

Pod hlavním městem se táhnou kilometry rozvodů,

kabelů i kolektorů, jež uspokujují jeho náročnou spotřebu. Některé trasy potřebují opravit, jinde vznikají

nové. Metrostav má v této oblasti bohaté zkušenosti,

dva jeho týmy dnes na takových projektech pod Prahou

pracují. Tým divize 1 zajišťuje ražbu kabelovodu ze

Smíchova pod Vltavou na Nové Město a divize 5 pracuje na výstavbě kolektoru pod Václavským náměstím.

Kabelový tunel ze Smíchova na Nové Město

Někdejší smíchovská dělnická periferie se postupem let

přeměnila na moderní městskou čtvrť, kde přibývají nejen

bytové domy, ale zejména administrativní budovy. Jejich

zvýšené nároky na elektrickou energii má uspokojit nový

kapacitní kabelovod (foto č. 1), který povede 15,5 metru

pode dnem Vltavy a propojí Smíchov s ostatními částmi

Prahy. Staví jej společnost Navatyp a ražbu kabelového

tunelu pro ni jako subdodávku provádí tým divize 1 nyní

vedený Ing. Pavlem Kacířem.

2

V polovině května zahájil výstavbu podpovrchových

objektů na smíchovském břehu u botelu Admirál a v červnu tam jeho pracovníci pomocí malého bagru, těžní nádoby a jeřábu začali v navážkách a štěrkopíscích Manínské

terasy hloubit nosnou šachtu o průměru téměř 4 metry

(foto č. 2). Na její dohloubení z 16 do konečných více než

39 metrů pak v jílovitých břidlicích použili trhací práce.

„Po dokončení a vystrojení šachty jsme v hloubce

28,5 metru začali razit vlastní kabelový tunel,“ vzpomíná

vedoucí projektu Ing. Kacíř a dále vysvětluje: „Zbývající

hloubka tvoří retenční prostor pro zadržení vody, který

spolu s výkonným čerpacím zařízením zajistí bezpečný

pohyb pracovníků v podzemí i v případě mimořádných

přítoků vody na čelbě. Zhruba v polovině vltavského koryta totiž podle průzkumu očekáváme poruchové zvodnělé

zóny. Kvalitu předpolí ražby ověřujeme horizontálními

předvrty nad klenbou profilu a samozřejmě využíváme

i geofyzikální měření. Aby očekávaný přítok vody do

díla byl co nejnižší, připravili jsme se na provádění injektážních sanačních opatření do předpolí a počítáme i se

Metrostav_18_07.indd 3

zpětnou sanační injektáží primárního ostění. Dodržování

technologických postupů podle projektu a zmiňovaný

retenční prostor v šachtě by měly bezpečnost naší práce

zajistit i v případě průvalu vod,“ doplnil Ing. Kacíř.

Ražba Novou rakouskou tunelovací metodou je prováděna na plný profil pomocí trhacích prací, s postupným

vkládáním BTX rámů a Kari sítí se stříkaným betonem. Její postup je časově omezený podle stability horninového

masivu a aktuálně upravovaný podle přesných výsledků

geotechnického monitoringu.

Z celkové délky tunelu, která dosáhne 280 metrů, je

v současné době vyražena asi polovina a divize 1 předpokládá, že k prorážce do předem vyhloubené šachty na

novoměstském nábřeží Vltavy dojde na přelomu roku.

Oprava kolektoru pod Václavským náměstím

Pod pravou dolní částí Václavského náměstí mezi Vodičkovou ulicí a Můstkem se táhne asi třicet let starý vodovodní kanál, který má nevyhovující parametry a je v havarijním stavu. Nad ním je už dnes ohrada, jejíž výrazné

označení (foto č. 3) kolemjdoucím oznamuje, že Sdružení

MENASU kolektor C – tedy firmy NAVATYP a Subterra

pod vedením divize 5 Metrostavu – tady v srpnu zahájilo

jeho opravu na nový jednotný příčný profil, při níž kolektor vybaví konstrukcemi s dlouhou dobou životnosti,

včetně bezpečnostních, protipožárních a monitorovacích

zařízení, a propojí jej s trasou CI. A Vodičkova, kterou nedávno dokončil tým Ing. Ondřeje Fuchse z divize 1.

Vzhledem k nevyhovujícímu stavu původních konstrukcí vlastní opravě předchází řada technických opatření proti možným rizikům stavby. Právě probíhající předstihové práce zahrnují ochranu plynovodu a povrchových

sítí, zajištění kanalizačního řadu a kolektoru před účinky

tryskové injektáže, zpevnění podloží injektážními clonami

z povrchu, náhradní přepojení stávajících vodovodních řadů a jejich demontáž. Injektáže skončí až v únoru příštího

roku a teprve potom přijde řada na rozšiřování profilu

a ražby přípojek k jednotlivým objektům.

„Celková délka kolektoru trasy C, včetně propojení

a 14 přípojek, dosáhne téměř 500 metrů,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Jan Frantl z divize 5 a ve výčtu pokračuje:

„Stávající kolektor o průměru 1,8 metru bude i prohloubením dna upraven na tunel s klenutým příčným řezem

o ploše 15,4 m² a povede 12 až 15 metrů pod terénem.

Úpravy šachet, definitivní obezdívky, montáže nových

ocelových konstrukcí vodovodů, kabelových rozvodů

a dalšího vybavení včetně monitorovacích funkcí by měly

skončit v listopadu roku 2009. Práce bude po celou dobu

doprovázet archeologický průzkum.“

Díky podpoře Magistrátu hlavního města Prahy pražská kolektorová síť patří k nejmodernějším a technicky

nejlépe vybaveným nejen u nás, ale i v celé Evropě. Velkou

měrou k jejímu dobrému stavu přispívá i Metrostav.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

3

Logistický areál u Rudné se opět rozrůstá

O  pět dalších hal se má v dohledné době rozšířit Logistics Park Rudná u Prahy a jejich výstavbu má ve

své režii divize 3 Metrostavu. Skelet první haly je již

hotový a tým Ing. Tomáše Fuksy pracuje na jejím dokončení, výstavbu ostatních zatím připravuje. Čtyři haly by měly být hotové téměř přesně za rok – v polovině

října 2008 – a poslední, s nejsložitějšími základovými

poměry, pak v polovině roku 2009.

„Hala 17, kterou právě stavíme, je trojlodní, má rozměr 165 na 75 metrů a čistou průchozí výšku 10 metrů,“

přibližuje objekt Ing. Fuksa. „Je to ryze účelová stavba

– prefabrikovaný skelet založený na pilotách, střecha je

z trapézového plechu, opláštění z plechových kazet s minerální vlnou. Obtížnější zde bylo zakládání na málo únosných spraších, logistické řešení staveniště a výstavba

550 metrů opěrných stěn, které zajišťují rozdílnou úroveň

terénů až o sedm metrů. Místo železobetonu jsme si pro

ně nakonec vybrali gabiony a udělali jsme dobře, protože

jsou vzhlednější a byly hotové za necelé tři měsíce.“

V současnosti už má hala z více než 80 % hotovou

střechu i s izolacemi a světlíky a také opláštění. Podél severních štítů se už přes všechny tři haly táhne 165 metrů

dlouhý vyzděný vestavek s hotovými podlahami. Působí

jako visutá mostní konstrukce, protože v přízemí jím prostupují vjezdy od nákladových můstků a využitelnou plo-

chu má převážně v patře, dole jsou jen nevelké prostory

skladového a sociálního zázemí.

Po divizi 7, která v Rudné zajišťovala zemní práce,

sem nyní nastoupili i elektrikáři z divize 9, aby vybudovali silnoproudé rozvody včetně areálové sítě. Rozběhly

se i práce na ostatních profesích a betonáři začali dělat

drátkobetonovou podlahu skladu. Musí být hotová do

konce října, kdy by hala měla být kompletně uzavřena

a v jejích dvou lodích, kde je známý nájemce, by měla

začít růst regálová vestavba. Celá stavba první haly by

měla být dokončena do 4. prosince 2007, a i když je to

hodně napnutý termín, divize 3 si s ním jistě poradí.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Den otevřených dveří přilákal další zájemce

Ve středu 26. září si lidé v České Lípě mohli v rámci

Dne otevřených dveří prohlédnout jeden z pěti nových

domů, které vyrůstají na sídlišti Lada v rámci druhé

etapy jeho nové výstavby.

Zástupci magistrátu a zhotovitelského sdružení společností Syner a divize 9 Metrostavu, která je vedoucím

účastníkem, na něm pro tentokrát přivítali na 250 zájemců o bydlení v této části města, kde tvar a rozmístění budov, v nichž se nachází celkem 80 nových bytů, architekt

přizpůsobil protáhlé, trojúhelníkové špici pozemku.

„Stavba pěti nových domů navázala na předchozí etapu, během níž jsme postavili 69 bytů. Práce teď probíhají

postupně a řemeslníci plynule přecházejí z jednoho domu

do druhého,“ vysvětlil vedoucí projektu Ing. Petr Jeřábek.

„Zájemce o bydlení jsme na přání magistrátu a ve spolupráci s jeho úředníky pozvali do dokončeného objektu na

špičce pozemku. Nás se lidé ptali zejména na materiály

a vybavení bytů a zástupci města jim vysvětlovali, jak postupovat v případě zájmu o získání bytu (foto). Mě osobně

nejvíc potěšilo, když jsem hned několikrát zaslechl chválu,

že byty i celý dům jsou dobře a kvalitně postavené.“

Čtyřpodlažní domy s výtahy pro bezbariérový vstup

jsou vyzděné z Liaporu, mají železobetonové monolitické

stropy a pestře zbarvené zateplené fasády. V domě, který

je dokončován jako poslední, právě řemeslníci zahájili

pokládku dlažeb a obkladů a do prosince, kdy mají začít

kolaudace, bude dostatek času na povrchové úpravy.

„Stavbu zvládneme včas a v požadované kvalitě. Mám

dobře sehraný pracovní tým a spolupráce se subdodavateli je bez problémů, takže budoucí obyvatelé se už teď

mohou těšit na příjemné bydlení,“ zakončil Ing. Jeřábek.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Architekty inspirovala činnost firmy, pro kterou v Letňanech pracovali

Do odborných i laických diskusí o architektuře, s nimiž je možné počítat v souvislosti se Dnem stavitelství a architektury

(13. 10. 2007), by zcela jistě měla čím přispět také moderní administrativní budova, která vyrostla v pražských Letňanech.

V lednu loňského roku ji pro společnost Autoplachty dokončil tým Ing. Jana Krysty z divize 7. Architekti – Karel Mrázek

a Karel Thér – se při jejím návrhu nechali inspirovat zaměřením firmy, a tak betonáři podle jejich designu vymodelovali

monolitické železobetonové nosné konstrukce do strohých tvarů s vykonzolovanou přední částí, které připomínají návěs

nákladního vozu. „Už od počátku chtěli autoři vybudovat architektonicky výjimečnou stavbu, dotaženou do dokonalosti

i v nejmenších detailech,“ vzpomíná na stavbu s úsměvem Ing. Krysta. „Tedy alespoň po stránce architektonické, na

konstrukční řešení detailů moc nepamatovali, a tak jsme je museli často řešit přímo na stavbě. Ještě že se na projektu

velkou měrou podílel i Jan Sedlecký, který je natolik zkušený stavbyvedoucí, že jsme dílo dokončili podle všech náročných

požadavků.“ Nevelká budova v suterénu skrývá zázemí a garáž pro šest vozů. Vstupní hala s patrovou galerií, zpřístupněnou

lehkým schodištěm, má výšku přes dvě podlaží a navazují na ni kancelářské prostory. Ve druhém nadzemním podlaží

dispozici doplňují dva malé byty, ve třetím pak jsou další dva, rozlehlé a s uzavřenou terasou. Nosné atiky kolemjdoucím

ukrývají střechu pokrytou kačírkem, kontaktní zateplená fasáda pozornost naopak přitahuje svou obláčkovou modří.

„Stavba to byla náročná, ale zajímavá jako vždy, když víte, že stavíte něco výjimečného,“ uzavírá Ing. Krysta.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

10/9/07 2:50:28 PM