Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 3
i procházce Karlínem žete v River City Prague
vedle Danube House a Nile House obdivovat stavbu im-
pozantbudovy Amazon Court, pojmenované po nej-
delší řece světa. Už v polovině příšho roku nabídne
nejen další nové kanceláře, ale i vejnosti přístupné
prostory určené pro stravování, kavárnu a další služby.
Stavba je to výjimná v mnoha směrech, ať už v kon-
strukčním řešení, technologických postupech i v dal-
ších technických detailech. O tom, že stojí za pozor-
nost, svědčí i první místo mezi kancelářskými objekty
v prestižní mezinárodní souži časopisu Architectural
Review „Budova budoucnosti“ při příležitosti veletrhu
MIPIM 2008 v Cannes, které komplex Amazon Court
skal ještě před svým dokoem.
Obdélníkový půdorys stavby na ploše 70x80 m tvoří
dvě severojižně orientovaná křídla vzájemně spojená oce-
lovými mosty. Ve dvou podzemních patrech bude kromě
technického zázemí i 254 parkovacích míst. Ve etím,
nejníže položeném podzemním podlaží jsou přívodní ka-
nály, které do budovy přivedou čerstvý vzduch od hladiny
Vltavy, a podpoří tak jeho cirkulaci v celém objektu. Stejný
systém, prověřený v Danube House a Nile House, zajistí
v této polyfunkční stavbě kvalitní pracovní prostředí.
Desetipodlažní budovu s užitnou plochou 22 200 m²
navrhli dánšarchitekti z ateliéru SHL (Schmidt, Hammer,
Lassen) pro společnost Europolis Real Estate Asset Ma-
nagement. Stavbu řídí tým divize 3 Metrostavu, vedený
Ing. Karlem Volfem, železobetonové konstrukce vybudo-
vala naše divize 6, divize 7 dodala ocelový most.
Základní konstrukční řešení
Konstrukci budovy tvoří krabicový systém ze železobe-
tonových sloupů, stěn a desek, který doplňují ocelové
mosty. Na vím obvodom plášti se budou střídat
lichoběžníkové výplně ze žulového obkladu s prosklenými
částmi (foto č. 1). Vniní fasády atria jsou celoskleněné.
Zastřešení atria je neobvyki svou stavbou
Pneumatickou sechu atria vytvoří po nafouknutí speci-
ální průhledná, nehořlavá a neodkapávací třívrstfolie
ETFE (ethyltetra-fluoro-ethylen). Podpírá ji lehká ocelová
prostorová íhradovina. Její zcela atypickou konstrukci
tvoří systém šikmo položech nosníků, které samy ne-
vynesou ani vlastní váhu. Proto jsou pod nimi v úhlu asi
30 stupňů napjata ocelová lana (foto č. 2) se vzpěrami,
které nosníky podpírají. Na každé lano jsou připevněny
dva systémy vzpěr. Každý však podpírá jiný nosník.
Po dobu výstavby byla konstrukce nestabilní, únos-
nou se stala až po svém úplném dokončení. Postavit ji
bez použití speciálního těžkého lešení byl docela problém.
„Museli jsme vyrobit montážmost, který byl schopen
udržet dva střnosníky přes celý rozpon atria. S jeho
pomocí jsme potom konstrukci postupně montovali. Díky
tomuto řešení se podařilo napjatý termín montáže střešní
konstrukce dodržet,“ vysvětlil Ing. Karel Volf.
Subtilní ocelové mosty
Obě hlavní křídla budovy ze železobetonu spojují ocelové
mosty. Pět uzavírá zvenku půdorys objektu do obdélníku,
t vnitřních (foto č. 3 ) bude využíváno jako kancelářské
prostory a jejich střechy zk uživatelům cestu přes
kryté atrium. I když je rozpětí vnitřních mostů veli, pro-
tože překlenuvíce než 30 metrů, oříškem pro stavbaře
byly především mosty vnější. Na jedné straně jsou totiž
k železobetonové budově připevněné jako konzoly. Kromě
toho, že mosty samy jsou opláštěné sklem a kamenm
obkladem, byla mezi zavěšena celoskleněná fasáda.
echny tolerance konstrukcí proto musely t esně
vymezeny, aby byl zvolen správný postup výstavby. Fasá-
da je sice předpjatá a zavěšená na pružinách, konstrukce
se ale různě prohýbají a stavbaři museli zamezit jakýmkoli
defektům jejích prosklených částí.
echny ocelové systémy na stav Amazon Court
navrhovali francouzští odborníci z ateliéru RFR Paris,
který je ve světě proslulý svými neotřelými návrhy. Při
hledání správných ření tým divize 3 i stavbě úzce
spolupracuje nejen s nimi, ale i s architekty z ateliéru SHL,
kteří jsou autory řešení celého objektu.
Stavba se úspěšně blíží k závěru
V nejbližší době bude objekt uzavřen a temperován tak,
aby práce v interiérech mohly plynule pokračovat přes
zimu k jarm kolaudacím.
Na stavbu Amazon Court se dosud spotřebovalo přes
17 700 m³ betonu a tonáž ocelových konstrukcí přesáhla
1,5 tisíce tun. Konstrukce, detaily i ekologicřešeob-
jektu jsou výjimečné. Díky nim se jispřiřadí k dalším
unikátům, které Metrostav vybudoval.
Jarmila Šnoblová, foto Josef Husák
Dny stavitelství a architektury zpřístupní i stavbu mul-
tifunkčního, výstavního, sportov-kulturního a kon-
gresového centra v Tuhnicích, jehož investorem je
sto Karlovy Vary. Od února loňského roku tu sdru-
žení firem SYNER, BAUSTAV a Metrostav postavilo
dvě moderarény, ktebudou vybaveny špičkovými
technologiemi, jež je zadí na vrchol nejen v Čes
republice, ale i ve středEvropě.
Po dokončení pojme hlavní hala s plochou 11 tisíc m²
až šest tisíc sedících diváků, o víc než polovinu menší
tréninková hala (foto č. 1) bude mít hledišpro asi stovku
návšvníků. Maximální kapacita arény dosáhne až osmi
tisíc diváků. Obě haly propo spojovací krček, budou mít
společné zázemí a parkoviště s kapacitou 300 vozidel.
Skutečně multifunkční
Karlovarská aréna (foto č. 2, 3) nabídne nejen dvě ledové
plochy, ale spodní část tribun v hlavní hale bude zasouva-
cí, což společně s mobilní, stavebnicově smontovatelnou
palubovkou umožní přizpůsobit interiér konkrétnímu typu
a velikosti akce. Nac bude možné po sptění proje-
ního plátna a protihlukových závěprostor arény změnit
na velkokapacitní multifunkčkino a jen několik hodin
po představení se v hale po instalaci pódia, nazvuče
a nasvícení bude moci konat třeba koncert, divadelní
představení nebo televizní show. Na své si zde ijdou
i hokejoví fanoušci, protože rozry ledových ploch
jak arény, tak i tréninkové haly bude možné nastavit až
na osm velikostí. ky tomu se karlovarská aréna stane
nejflexibilnější ledovou plochou v ČR i ve střed Evropě.
Zajímavá řešení
V průběhu stavby se dodavatelé museli vypořádat s něko-
lika komplikacemi. Hned na začátku se ukázalo, že geolo-
gické poměry jsou zcela odlišné od projektu a průzkumu.
vodně navržené technologie na sanaci plánevyho-
ly a řeineslo až použití popílku z nedaleelek-
trárny, který pláň dostatečně zpevnil, aby stavbaři mohli
místo ochránit a odvodnit pomocí drenážního systému.
Také vybudování podkladů pro ledové plochy nebylo
jednoduché. V tréninkohale bude ledová plocha umís-
těna nad garážemi, v hlavímo na základové spáře.
Obě kluzbudou t na nosné železobetonové desce
shodnou základní stavbu. Vytvoří ji spodní deska s topný-
mi kabely, oddělená kluznou vrstvou od desky s rozvody
pro chladicí medium. Podle stavbyvedoucího Ing. Tomáše
Slepičky potřebuje led teploty kolem 30 ºC. Aby se chlad
nepřenášel do podloží či nezamrzala auta v garážích,
eliminuje jej vypění spodní desky. Chlazenou a vytápě-
nou část oddělí dilatace, aby se předešlo poruchám kon-
strukce v sledku objemových zn betonu. Kluznost
dilatspáry zvýší nátěr silikonovým olejem. A ještě
zajímavost: vyzdívky hal ze tří čtvrtin tvoří betonové blo-
ky, které nejlépe odolávají povrchovému poškození.
ehlídka nejmodernějších technologií
Aréna se po dokončení bude moci pochlubit řadou mo-
derních technologií. Bude zde instalován audio a video
systém s výstupy v kategorii HD (High Definition), stejně
vybaven bude i velín interního televizního studia a jeho re-
žie. Díky tomu bude možné přes sadu dálkově ovládaných
HD-kamer a citlivých zvukových snímačů přenášet obraz
i zvuk do celého komplexu v nejlepší kvalitě. Uprostřed
arény bude navíc zavěšena několikatunová osmiboká mul-
timediální kostka osazená řadou LED displejů s vysokou
svítivostí a extrémním rozlišením. Aby nevadila třeba při
volejbalu, může zajíždět mezi vazníky na stropě.
Vedle dokonalého nasvícení bude mezi další domi-
nující prvky pait motivační multimediální s, který
ve výšce obepne celý obvod any. V recepci i na i-
lehlých galeriích bude rozmístěna sada desítek vysoce
jakostních displejů, které zprosedkují dění v aréně.
Mezi špkoa ekologicřešení lze zařadit i ener-
gocentrum s rekuperačním systémem, které komplexu
zajissostačnost. Zbytkoteplo, maz prostředí,
účinně ztransformuje a vrátí do interního okruhu.
Jdeme do finále
Stavbařům zbývá na dokoeobou hal jen několik -
síců. Mimo jiné dokončujeme vnitřakustický obklad
v 5. NP a akustický podhled pod střechou hlavhaly,
popisuje na stavvedouprojektu Jan Mráz z di-
vize 9 Metrostavu a pokračuje: „Zali jsme s demontáží
prostorového lešení z ledové plochy, a naopak zahájili
montáž topného potrubí na nosnou desku kluziš(foto
č. 4). Omítáme a štukujeme stěny a od října obkládáme
stěny. V součinnosti s firmou SSŽ, která provádí hutněné
zásypy obou objektů, dokončujeme fasádní opláštění.“
V dubnu 2009 by se jako prv měl v karlovarské
aréně uskutečnit jeden z turnajů série Euro Hockey Tour.
V květnu zde slavnostně zahájí lázeňskou sezonu, proběh-
ne mistrovství světa ve sledge hokeji a výstava For Arch.
Na nové prostory se mohou těšit i filmoví nadšenci a ná-
těvníci Mezinárodního filmového festivalu. Karlovy Vary
prostě konečně získají prostory, na které léta čekají.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Budova budoucnosti roste netradičními postupy
1
Karlovarská aréna zaujme svou variabilitou
2
3
2
1
3
4
Metrostav_18_08.indd 3 10/8/08 9:27:20 AM
Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2008, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (244 ms)

Rendering Strana 4 (104302): (0/1) (239 ms)

Rendering Strana 3 (104301): (0/1) (276 ms)

Rendering Strana 2 (104300): (0/1) (277 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3161/vth120971-1.jpg

 i3161/vth120972-1.jpg

 i3161/bg104301.svg

 i3161/vth120973-1.jpg

 i3161/vth120969-1.jpg