strana 3
ZPrAVODAJStVÍ Z DIVIZÍ
Karlovarská aréna zaujme svou variabilitou
Dny stavitelství a architektury zpřístupní i stavbu multifunkčního, výstavního, sportovně-kulturního a kongresového centra v tuhnicích, jehož investorem je
město Karlovy Vary. Od února loňského roku tu sdružení firem SYNeR, BauStaV a Metrostav postavilo
dvě moderní arény, které budou vybaveny špičkovými
technologiemi, jež je zařadí na vrchol nejen v české
republice, ale i ve střední evropě.
Po dokončení pojme hlavní hala s plochou 11 tisíc m²
až šest tisíc sedících diváků, o víc než polovinu menší
tréninková hala (foto č. 1) bude mít hlediště pro asi stovku
návštěvníků. Maximální kapacita arény dosáhne až osmi
tisíc diváků. Obě haly propojí spojovací krček, budou mít
společné zázemí a parkoviště s kapacitou 300 vozidel.
Skutečně multifunkční
Karlovarská aréna (foto č. 2, 3) nabídne nejen dvě ledové
plochy, ale spodní část tribun v hlavní hale bude zasouvací, což společně s mobilní, stavebnicově smontovatelnou
palubovkou umožní přizpůsobit interiér konkrétnímu typu
a velikosti akce. Navíc bude možné po spuštění projekč-
1
Budova budoucnosti roste netradičními postupy
Při procházce Karlínem můžete v River City Prague
vedle Danube House a Nile House obdivovat stavbu impozantní budovy amazon Court, pojmenované po nejdelší řece světa. už v polovině příštího roku nabídne
nejen další nové kanceláře, ale i veřejnosti přístupné
prostory určené pro stravování, kavárnu a další služby.
Stavba je to výjimečná v mnoha směrech, ať už v konstrukčním řešení, technologických postupech i v dalších technických detailech. O tom, že stojí za pozornost, svědčí i první místo mezi kancelářskými objekty
v prestižní mezinárodní soutěži časopisu architectural
Review „Budova budoucnosti“ při příležitosti veletrhu
MIPIM 2008 v Cannes, které komplex amazon Court
získal ještě před svým dokončením.
Obdélníkový půdorys stavby na ploše 70x80 m tvoří
dvě severojižně orientovaná křídla vzájemně spojená ocelovými mosty. Ve dvou podzemních patrech bude kromě
technického zázemí i 254 parkovacích míst. Ve třetím,
nejníže položeném podzemním podlaží jsou přívodní kanály, které do budovy přivedou čerstvý vzduch od hladiny
Vltavy, a podpoří tak jeho cirkulaci v celém objektu. Stejný
systém, prověřený v Danube House a Nile House, zajistí
v této polyfunkční stavbě kvalitní pracovní prostředí.
Desetipodlažní budovu s užitnou plochou 22 200 m²
navrhli dánští architekti z ateliéru SHL (Schmidt, Hammer,
Lassen) pro společnost Europolis Real Estate Asset Management. Stavbu řídí tým divize 3 Metrostavu, vedený
Ing. Karlem Volfem, železobetonové konstrukce vybudovala naše divize 6, divize 7 dodala ocelový most.
Základní konstrukční řešení
Konstrukci budovy tvoří krabicový systém ze železobetonových sloupů, stěn a desek, který doplňují ocelové
mosty. Na vnějším obvodovém plášti se budou střídat
lichoběžníkové výplně ze žulového obkladu s prosklenými
částmi (foto č. 1). Vnitřní fasády atria jsou celoskleněné.
Zastřešení atria je neobvyklé i svou stavbou
Pneumatickou střechu atria vytvoří po nafouknutí speciální průhledná, nehořlavá a neodkapávací třívrstvá folie
ETFE (ethyltetra-fluoro-ethylen). Podpírá ji lehká ocelová
prostorová příhradovina. Její zcela atypickou konstrukci
tvoří systém šikmo položených nosníků, které samy nevynesou ani vlastní váhu. Proto jsou pod nimi v úhlu asi
30 stupňů napjata ocelová lana (foto č. 2) se vzpěrami,
které nosníky podpírají. Na každé lano jsou připevněny
dva systémy vzpěr. Každý však podpírá jiný nosník.
Po dobu výstavby byla konstrukce nestabilní, únosnou se stala až po svém úplném dokončení. Postavit ji
bez použití speciálního těžkého lešení byl docela problém.
„Museli jsme vyrobit montážní most, který byl schopen
udržet dva střešní nosníky přes celý rozpon atria. S jeho
pomocí jsme potom konstrukci postupně montovali. Díky
tomuto řešení se podařilo napjatý termín montáže střešní
konstrukce dodržet,“ vysvětlil Ing. Karel Volf.
Subtilní ocelové mosty
Obě hlavní křídla budovy ze železobetonu spojují ocelové
mosty. Pět uzavírá zvenku půdorys objektu do obdélníku,
pět vnitřních (foto č. 3 ) bude využíváno jako kancelářské
prostory a jejich střechy zkrátí uživatelům cestu přes
3
kryté atrium. I když je rozpětí vnitřních mostů veliké, protože překlenují více než 30 metrů, oříškem pro stavbaře
byly především mosty vnější. Na jedné straně jsou totiž
k železobetonové budově připevněné jako konzoly. Kromě
toho, že mosty samy jsou opláštěné sklem a kamenným
obkladem, byla mezi ně zavěšena celoskleněná fasáda.
Všechny tolerance konstrukcí proto musely být přesně
vymezeny, aby byl zvolen správný postup výstavby. Fasáda je sice předpjatá a zavěšená na pružinách, konstrukce
se ale různě prohýbají a stavbaři museli zamezit jakýmkoli
defektům jejích prosklených částí.
Všechny ocelové systémy na stavbě Amazon Court
navrhovali francouzští odborníci z ateliéru RFR Paris,
který je ve světě proslulý svými neotřelými návrhy. Při
hledání správných řešení tým divize 3 při stavbě úzce
spolupracuje nejen s nimi, ale i s architekty z ateliéru SHL,
kteří jsou autory řešení celého objektu.
1
ního plátna a protihlukových závěsů prostor arény změnit
na velkokapacitní multifunkční kino a jen několik hodin
po představení se v hale po instalaci pódia, nazvučení
a nasvícení bude moci konat třeba koncert, divadelní
představení nebo televizní show. Na své si zde přijdou
i hokejoví fanoušci, protože rozměry ledových ploch
jak arény, tak i tréninkové haly bude možné nastavit až
na osm velikostí. Díky tomu se karlovarská aréna stane
nejflexibilnější ledovou plochou v ČR i ve střední Evropě.
Zajímavá řešení
V průběhu stavby se dodavatelé museli vypořádat s několika komplikacemi. Hned na začátku se ukázalo, že geologické poměry jsou zcela odlišné od projektu a průzkumu.
Původně navržené technologie na sanaci pláně nevyhověly a řešení přineslo až použití popílku z nedaleké elektrárny, který pláň dostatečně zpevnil, aby stavbaři mohli
místo ochránit a odvodnit pomocí drenážního systému.
Také vybudování podkladů pro ledové plochy nebylo
jednoduché. V tréninkové hale bude ledová plocha umístěna nad garážemi, v hlavní přímo na základové spáře.
Obě kluziště budou mít na nosné železobetonové desce
shodnou základní stavbu. Vytvoří ji spodní deska s topnými kabely, oddělená kluznou vrstvou od desky s rozvody
pro chladicí medium. Podle stavbyvedoucího Ing. Tomáše
Slepičky potřebuje led teploty kolem – 30 ºC. Aby se chlad
nepřenášel do podloží či nezamrzala auta v garážích,
eliminuje jej vytápění spodní desky. Chlazenou a vytápěnou část oddělí dilatace, aby se předešlo poruchám konstrukce v důsledku objemových změn betonu. Kluznost
dilatační spáry zvýší nátěr silikonovým olejem. A ještě
zajímavost: vyzdívky hal ze tří čtvrtin tvoří betonové bloky, které nejlépe odolávají povrchovému poškození.
Přehlídka nejmodernějších technologií
Aréna se po dokončení bude moci pochlubit řadou moderních technologií. Bude zde instalován audio a video
systém s výstupy v kategorii HD (High Definition), stejně
vybaven bude i velín interního televizního studia a jeho režie. Díky tomu bude možné přes sadu dálkově ovládaných
2
HD-kamer a citlivých zvukových snímačů přenášet obraz
i zvuk do celého komplexu v nejlepší kvalitě. Uprostřed
arény bude navíc zavěšena několikatunová osmiboká multimediální kostka osazená řadou LED displejů s vysokou
svítivostí a extrémním rozlišením. Aby nevadila třeba při
volejbalu, může zajíždět mezi vazníky na stropě.
Vedle dokonalého nasvícení bude mezi další dominující prvky patřit motivační – multimediální pás, který
ve výšce obepne celý obvod arény. V recepci i na přilehlých galeriích bude rozmístěna sada desítek vysoce
jakostních displejů, které zprostředkují dění v aréně.
Mezi špičková a ekologická řešení lze zařadit i energocentrum s rekuperačním systémem, které komplexu
zajistí soběstačnost. Zbytkové teplo, jímané z prostředí,
účinně ztransformuje a vrátí do interního okruhu.
Jdeme do finále
Stavbařům zbývá na dokončení obou hal jen několik měsíců. „Mimo jiné dokončujeme vnitřní akustický obklad
v 5. NP a akustický podhled pod střechou hlavní haly,“
3
popisuje dění na stavbě vedoucí projektu Jan Mráz z divize 9 Metrostavu a pokračuje: „Začali jsme s demontáží
prostorového lešení z ledové plochy, a naopak zahájili
montáž topného potrubí na nosnou desku kluziště (foto
č. 4). Omítáme a štukujeme stěny a od října obkládáme
stěny. V součinnosti s firmou SSŽ, která provádí hutněné
zásypy obou objektů, dokončujeme fasádní opláštění.“
V dubnu 2009 by se jako první měl v karlovarské
aréně uskutečnit jeden z turnajů série Euro Hockey Tour.
V květnu zde slavnostně zahájí lázeňskou sezonu, proběhne mistrovství světa ve sledge hokeji a výstava For Arch.
Na nové prostory se mohou těšit i filmoví nadšenci a návštěvníci Mezinárodního filmového festivalu. Karlovy Vary
prostě konečně získají prostory, na které léta čekají.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Stavba se úspěšně blíží k závěru
V nejbližší době bude objekt uzavřen a temperován tak,
aby práce v interiérech mohly plynule pokračovat přes
zimu k jarním kolaudacím.
Na stavbu Amazon Court se dosud spotřebovalo přes
17 700 m³ betonu a tonáž ocelových konstrukcí přesáhla
1,5 tisíce tun. Konstrukce, detaily i ekologické řešení objektu jsou výjimečné. Díky nim se jistě přiřadí k dalším
unikátům, které Metrostav vybudoval.
2
Metrostav_18_08.indd 3
Jarmila Šnoblová, foto Josef Husák
4
10/8/08 9:27:20 AM