strana 3

ZPrAVODAJStVÍ Z DIVIZÍ

Karlovarská aréna zaujme svou variabilitou

Dny stavitelství a architektury zpřístupní i stavbu multifunkčního, výstavního, sportovně-kulturního a kongresového centra v tuhnicích, jehož investorem je

město Karlovy Vary. Od února loňského roku tu sdružení firem SYNeR, BauStaV a Metrostav postavilo

dvě moderní arény, které budou vybaveny špičkovými

technologiemi, jež je zařadí na vrchol nejen v české

republice, ale i ve střední evropě.

Po dokončení pojme hlavní hala s plochou 11 tisíc m²

až šest tisíc sedících diváků, o víc než polovinu menší

tréninková hala (foto č. 1) bude mít hlediště pro asi stovku

návštěvníků. Maximální kapacita arény dosáhne až osmi

tisíc diváků. Obě haly propojí spojovací krček, budou mít

společné zázemí a parkoviště s kapacitou 300 vozidel.

Skutečně multifunkční

Karlovarská aréna (foto č. 2, 3) nabídne nejen dvě ledové

plochy, ale spodní část tribun v hlavní hale bude zasouvací, což společně s mobilní, stavebnicově smontovatelnou

palubovkou umožní přizpůsobit interiér konkrétnímu typu

a velikosti akce. Navíc bude možné po spuštění projekč-

1

Budova budoucnosti roste netradičními postupy

Při procházce Karlínem můžete v River City Prague

vedle Danube House a Nile House obdivovat stavbu impozantní budovy amazon Court, pojmenované po nejdelší řece světa. už v polovině příštího roku nabídne

nejen další nové kanceláře, ale i veřejnosti přístupné

prostory určené pro stravování, kavárnu a další služby.

Stavba je to výjimečná v mnoha směrech, ať už v konstrukčním řešení, technologických postupech i v dalších technických detailech. O tom, že stojí za pozornost, svědčí i první místo mezi kancelářskými objekty

v prestižní mezinárodní soutěži časopisu architectural

Review „Budova budoucnosti“ při příležitosti veletrhu

MIPIM 2008 v Cannes, které komplex amazon Court

získal ještě před svým dokončením.

Obdélníkový půdorys stavby na ploše 70x80 m tvoří

dvě severojižně orientovaná křídla vzájemně spojená ocelovými mosty. Ve dvou podzemních patrech bude kromě

technického zázemí i 254 parkovacích míst. Ve třetím,

nejníže položeném podzemním podlaží jsou přívodní kanály, které do budovy přivedou čerstvý vzduch od hladiny

Vltavy, a podpoří tak jeho cirkulaci v celém objektu. Stejný

systém, prověřený v Danube House a Nile House, zajistí

v této polyfunkční stavbě kvalitní pracovní prostředí.

Desetipodlažní budovu s užitnou plochou 22 200 m²

navrhli dánští architekti z ateliéru SHL (Schmidt, Hammer,

Lassen) pro společnost Europolis Real Estate Asset Management. Stavbu řídí tým divize 3 Metrostavu, vedený

Ing. Karlem Volfem, železobetonové konstrukce vybudovala naše divize 6, divize 7 dodala ocelový most.

Základní konstrukční řešení

Konstrukci budovy tvoří krabicový systém ze železobetonových sloupů, stěn a desek, který doplňují ocelové

mosty. Na vnějším obvodovém plášti se budou střídat

lichoběžníkové výplně ze žulového obkladu s prosklenými

částmi (foto č. 1). Vnitřní fasády atria jsou celoskleněné.

Zastřešení atria je neobvyklé i svou stavbou

Pneumatickou střechu atria vytvoří po nafouknutí speciální průhledná, nehořlavá a neodkapávací třívrstvá folie

ETFE (ethyltetra-fluoro-ethylen). Podpírá ji lehká ocelová

prostorová příhradovina. Její zcela atypickou konstrukci

tvoří systém šikmo položených nosníků, které samy nevynesou ani vlastní váhu. Proto jsou pod nimi v úhlu asi

30 stupňů napjata ocelová lana (foto č. 2) se vzpěrami,

které nosníky podpírají. Na každé lano jsou připevněny

dva systémy vzpěr. Každý však podpírá jiný nosník.

Po dobu výstavby byla konstrukce nestabilní, únosnou se stala až po svém úplném dokončení. Postavit ji

bez použití speciálního těžkého lešení byl docela problém.

„Museli jsme vyrobit montážní most, který byl schopen

udržet dva střešní nosníky přes celý rozpon atria. S jeho

pomocí jsme potom konstrukci postupně montovali. Díky

tomuto řešení se podařilo napjatý termín montáže střešní

konstrukce dodržet,“ vysvětlil Ing. Karel Volf.

Subtilní ocelové mosty

Obě hlavní křídla budovy ze železobetonu spojují ocelové

mosty. Pět uzavírá zvenku půdorys objektu do obdélníku,

pět vnitřních (foto č. 3 ) bude využíváno jako kancelářské

prostory a jejich střechy zkrátí uživatelům cestu přes

3

kryté atrium. I když je rozpětí vnitřních mostů veliké, protože překlenují více než 30 metrů, oříškem pro stavbaře

byly především mosty vnější. Na jedné straně jsou totiž

k železobetonové budově připevněné jako konzoly. Kromě

toho, že mosty samy jsou opláštěné sklem a kamenným

obkladem, byla mezi ně zavěšena celoskleněná fasáda.

Všechny tolerance konstrukcí proto musely být přesně

vymezeny, aby byl zvolen správný postup výstavby. Fasáda je sice předpjatá a zavěšená na pružinách, konstrukce

se ale různě prohýbají a stavbaři museli zamezit jakýmkoli

defektům jejích prosklených částí.

Všechny ocelové systémy na stavbě Amazon Court

navrhovali francouzští odborníci z ateliéru RFR Paris,

který je ve světě proslulý svými neotřelými návrhy. Při

hledání správných řešení tým divize 3 při stavbě úzce

spolupracuje nejen s nimi, ale i s architekty z ateliéru SHL,

kteří jsou autory řešení celého objektu.

1

ního plátna a protihlukových závěsů prostor arény změnit

na velkokapacitní multifunkční kino a jen několik hodin

po představení se v hale po instalaci pódia, nazvučení

a nasvícení bude moci konat třeba koncert, divadelní

představení nebo televizní show. Na své si zde přijdou

i hokejoví fanoušci, protože rozměry ledových ploch

jak arény, tak i tréninkové haly bude možné nastavit až

na osm velikostí. Díky tomu se karlovarská aréna stane

nejflexibilnější ledovou plochou v ČR i ve střední Evropě.

Zajímavá řešení

V průběhu stavby se dodavatelé museli vypořádat s několika komplikacemi. Hned na začátku se ukázalo, že geologické poměry jsou zcela odlišné od projektu a průzkumu.

Původně navržené technologie na sanaci pláně nevyhověly a řešení přineslo až použití popílku z nedaleké elektrárny, který pláň dostatečně zpevnil, aby stavbaři mohli

místo ochránit a odvodnit pomocí drenážního systému.

Také vybudování podkladů pro ledové plochy nebylo

jednoduché. V tréninkové hale bude ledová plocha umístěna nad garážemi, v hlavní přímo na základové spáře.

Obě kluziště budou mít na nosné železobetonové desce

shodnou základní stavbu. Vytvoří ji spodní deska s topnými kabely, oddělená kluznou vrstvou od desky s rozvody

pro chladicí medium. Podle stavbyvedoucího Ing. Tomáše

Slepičky potřebuje led teploty kolem – 30 ºC. Aby se chlad

nepřenášel do podloží či nezamrzala auta v garážích,

eliminuje jej vytápění spodní desky. Chlazenou a vytápěnou část oddělí dilatace, aby se předešlo poruchám konstrukce v důsledku objemových změn betonu. Kluznost

dilatační spáry zvýší nátěr silikonovým olejem. A ještě

zajímavost: vyzdívky hal ze tří čtvrtin tvoří betonové bloky, které nejlépe odolávají povrchovému poškození.

Přehlídka nejmodernějších technologií

Aréna se po dokončení bude moci pochlubit řadou moderních technologií. Bude zde instalován audio a video

systém s výstupy v kategorii HD (High Definition), stejně

vybaven bude i velín interního televizního studia a jeho režie. Díky tomu bude možné přes sadu dálkově ovládaných

2

HD-kamer a citlivých zvukových snímačů přenášet obraz

i zvuk do celého komplexu v nejlepší kvalitě. Uprostřed

arény bude navíc zavěšena několikatunová osmiboká multimediální kostka osazená řadou LED displejů s vysokou

svítivostí a extrémním rozlišením. Aby nevadila třeba při

volejbalu, může zajíždět mezi vazníky na stropě.

Vedle dokonalého nasvícení bude mezi další dominující prvky patřit motivační – multimediální pás, který

ve výšce obepne celý obvod arény. V recepci i na přilehlých galeriích bude rozmístěna sada desítek vysoce

jakostních displejů, které zprostředkují dění v aréně.

Mezi špičková a ekologická řešení lze zařadit i energocentrum s rekuperačním systémem, které komplexu

zajistí soběstačnost. Zbytkové teplo, jímané z prostředí,

účinně ztransformuje a vrátí do interního okruhu.

Jdeme do finále

Stavbařům zbývá na dokončení obou hal jen několik měsíců. „Mimo jiné dokončujeme vnitřní akustický obklad

v 5. NP a akustický podhled pod střechou hlavní haly,“

3

popisuje dění na stavbě vedoucí projektu Jan Mráz z divize 9 Metrostavu a pokračuje: „Začali jsme s demontáží

prostorového lešení z ledové plochy, a naopak zahájili

montáž topného potrubí na nosnou desku kluziště (foto

č. 4). Omítáme a štukujeme stěny a od října obkládáme

stěny. V součinnosti s firmou SSŽ, která provádí hutněné

zásypy obou objektů, dokončujeme fasádní opláštění.“

V dubnu 2009 by se jako první měl v karlovarské

aréně uskutečnit jeden z turnajů série Euro Hockey Tour.

V květnu zde slavnostně zahájí lázeňskou sezonu, proběhne mistrovství světa ve sledge hokeji a výstava For Arch.

Na nové prostory se mohou těšit i filmoví nadšenci a návštěvníci Mezinárodního filmového festivalu. Karlovy Vary

prostě konečně získají prostory, na které léta čekají.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Stavba se úspěšně blíží k závěru

V nejbližší době bude objekt uzavřen a temperován tak,

aby práce v interiérech mohly plynule pokračovat přes

zimu k jarním kolaudacím.

Na stavbu Amazon Court se dosud spotřebovalo přes

17 700 m³ betonu a tonáž ocelových konstrukcí přesáhla

1,5 tisíce tun. Konstrukce, detaily i ekologické řešení objektu jsou výjimečné. Díky nim se jistě přiřadí k dalším

unikátům, které Metrostav vybudoval.

2

Metrostav_18_08.indd 3

Jarmila Šnoblová, foto Josef Husák

4

10/8/08 9:27:20 AM