strana 4

Blahopřejeme

InFOrMAce / AKtuAlItY / ZAJÍMAVOStI

Metrostav Family cup

nAŠe FOtOrePOrtáŽ

Jedenáctý ročník golfového turnaje Metrostav Family

Cup, který pořádá společnost PDJ Development, uzavřelo koncem září finále v Cihelnách na hřišti astoria

golf Resort. Na závěr hry předali pořadatalé šek na

75 tisíc korun Sdružení SOS dětských vesniček.

Tradičního turnaje, ve kterém mohou hrát výhradně

dvojice hráčů v příbuzenském vztahu, se letos v devíti

kvalifikacích zúčastnilo na 250 rodinných týmů. Nejmladšího a nejstaršího hráče přitom dělilo neuvěřitelných

70 let! Celkovými vítězi se stali 11letý Daniel Havel s otcem Jiřím, obchodní náměstek divize 6 Ing. Jiří Sládek se

svým rodinným týmem skončil na 23. místě.

Metrostav je už podruhé generálním partnerem turnaje, jenž za deset let existence díky hráčům a příznivcům

poskytl SOS vesničkám již 2 miliony korun. Atmosféra Family Cup je totiž nejen rodinná, ale hlavně přeje dětem.

upřímné přání všeho nejlepšího zasíláme všem našim

spolupracovníkům, kteří v říjnu letošního roku oslaví

své životní jubileum. Přejeme jim do dalších let hodně

zdraví, štěstí a spokojenosti nejen v pracovním, ale

také v rodinném životě. Za práci, kterou vykonávají pro

naši společnost, jim děkujeme a přejeme ještě mnoho

dalších pracovních i osobních úspěchů.

50 let

Ing. Ivan Kula, dispečer výroby z divize 4

Jiří Dobrovodský, elektromontér z divize 5

Ing. Karel Böhm, stavbyvedoucí z divize 6

Miroslav Podrabský, strojník z divize 7

Josef Chlumský, řidič z divize 7

60 let

Jan Růžička, mistr z divize 1

Ing. Jan Strejček, hlavní stavbyvedoucí z divize 4

Josef Šilhan, mistr z divize 7

Václav Brož, mistr z divize 7

Všude je spousta lidí

1

Mgr. Miroslav Ballek, ved. útvaru z Divize development

Ing. Karel Scharf, vedoucí útvaru na centrále

V říjnu oslaví své životní jubileum také

eva Komínková, účetní z divize 1,

Hana Hejnová, vedoucí útvaru z divize 8.

Rovněž jim srdečně blahopřejeme.

Darovali čtvrt milionu

Soutěž Nearest to the Pin na charitativní jamce v rámci projektu Společně podporujeme letos shromáždila

rovný čtvrt milion korun. tyto prostředky, věnované

na turnajích Metrostav golf Challenge hráči a jejich

partnery a znásobené či dorovnané Metrostavem, letos

přispěly hned čtyřem nestátním neziskovým organizacím v regionech k jejich záslužné práci.

Jako charitativní jamka je vždy vybrána jedna z tříparových jamek na hřišti, kde se turnaj Metrostav Golf

Challenge koná. Pokud hráč zasáhne její green na první

pokus, Metrostav znásobí částku, kterou hráč věnoval.

Další finanční prostředky mohou do sbírky, kterou administruje Nadace Auxilia, vložit i partneři hráčů či další pozvaní hosté, jako třeba na posledním turnaji na Konopišti

světová rekordmanka v rychlobruslení Martina Sáblíková.

Na závěr dne Metrostav částku dorovná.

Letošní první golfový turnaj Metrostav Golf Challenge,

který divize 9 uspořádala na Nové Americe nedaleko Jaroměře, přispěl částkou 50 000 Kč na nákup polohovacích

lůžek pro Hospic Anežky České v Červeném Kostelci.

Divize 6 pozvala své hosty do golfového resortu v Hluboké nad Vltavou a výtěžek turnaje ve výši 40 000 Kč

pomohl Městské charitě České Budějovice nakoupit výpočetní techniku pro denní centrum Domino, které se věnuje

dospělým, duševně nemocným lidem.

Při turnaji na hřišti Ypsilon Golf Resort Liberec divize 8 vybranou částku dorovnala na 60 000 Kč. Posloužila

občanskému sdružení Pasant na nákup počítačů pro

K-Centrum v České Lípě, poskytující služby v oblasti prevence a léčby drogově závislých.

Turnaj na Konopišti završil letošní projekt Společně

podporujeme částkou rovných 100 tisíc korun. Dětské

krizové centrum (DKC) za ni vybaví terapeutickou hernu

a uhradí část nákladů na provoz. Metrostav je jeho dlouhodobým partnerem a už jsme o něm psali mnohokrát.

Proto pomoc centra týraným, zneužívaným a zanedbávaný dětem spíš než textem připomeneme fotografií z charitativní jamky posledního turnaje golfové série (foto).

Děkujeme všem, kdo do Projektu Společně podporujeme letos přispěli. Kromě sportovního ducha mají totiž

i laskavé srdce, a to si zaslouží připomenout.

Lenka Svobodová, foto Ota Mrákota

2

3

4

5

6

7

8

9

Největší podzemní stavba v české republice se prodlužuje pod zemí i na povrchu

Stavbu více než 6km úseku tunelového komplexu Blanka v severozápadní části Městského okruhu v Praze nelze

přehlédnout. Od zahájení před 20 měsíci se pod vedením divize 2 Metrostavu rozeběhla v plné šíři. u zhlaví jižní

ražené tunelové trouby u trojského portálu divize 1 provádí foliové izolace definitivní obezdívky (foto č. 1) a divize 6

dohlíží na armování a betonáž spodní klenby (foto č. 5). Vzhledem k nepříznivým geologickým podmínkám pod

Stromovkou pracovníci divize 5 z týmu Ing. Jana Kvaše pokračují v ražbách kalot obou tunelových trub členěným

porubem (foto č. 2, 3). Koncem září první třetina kaloty v severní tunelové troubě přesáhla 1255 m, v jižní je o asi

70 m pozadu. Celý profil obou trub, s výjimkou dna, je hotový s odstupem asi 110 m za čelbou. trojské hloubené tunely

v otevřených stavebních jamách jsou rozpracované po celé délce (foto č. 4), takže divize 7 už má většinu odvozů

zeminy z výkopů za sebou. Rozsáhlá stavba vzbuzuje pozornost nejen Pražanů. Maturanti ze Střední školy stavební

z třebíče nahlédli do obrovské stavební jámy na Letné za doprovodu tiskového mluvčího Metrostavu Ing. Františka

Poláka (foto č. 6 uprostřed). Směrem ke Špejcharu viděli, jak prostor křižovatky u Vorlíků plní železobetonová

konstrukce hloubených tunelů (foto č. 7), při jejíž stavbě pomáhá i tým Doprastavu. Na MÚK Malovanka, která

nový komplex propojí se Strahovským tunelem, chystá Ing. tomáš Kohout a jeho lidé z divize 5 převedení dopravy

do severního segmentu křižovatky na hotovou konstrukci podzemní rampy (foto č. 8) a otevření nové ocelové lávky

(foto č. 9). O tom, jak postupují práce při stavbě Blanka, se všichni zájemci mohou přesvědčit na internetových

stránkách www.tunelblanka.cz nebo v Informačním středisku na Letné, jež je otevřené ve středu od 14 do 18 hodin.

Ing. Jan Prosr strávil mnoho svého pracovního času

kolem staveb metra, a svou pozornost proto dopravě

věnoval i při dovolené v číně. Zajímalo ho, jak zvládá

přepravit obrovské množství lidí, kteří v zemi žijí...

Čínské hlavní město, česky zvané Peking, se rozkládá

na ploše téměř 17 000 km², což představuje více než pětinu území ČR. Šestnáct milionů obyvatel centra i jeho okolí

využívá pro rychlou dopravu nejčastěji podzemní dráhu,

která je samozřejmě podstatně rozsáhlejší než pražská. Je

méně honosná, ale účelově zařízená (foto), má standardní

technologickou úroveň a spolehlivě funguje.

Na rozdíl od nás je v ní ale všude spousta zřízenců

v uniformách, na vstupech a výstupech turnikety a ve

stanicích v širším centru města kontroly zavazadel jako na

letištích. Jízdenky mají formu platebních karet bez viditelné magnetické pásky a čipu. Na každé stanici se dají dobít

a jízdné se z nich automaticky odečítá. Na nejnovějších

trasách jezdí moderní soupravy s klimatizací. Okamžitou

polohu vlaku signalizují barevné žárovičky ve schématu

nad každými dveřmi. Ve všech vagonech promítají na

displejích reklamní klipy a dopravní informace. Hlášení

stanic bylo vždy velmi hlasité, ale jistě nejen pro mne

nesrozumitelné. Nejmodernější pekingskou trasu metra

jsem ale neviděl – otevírali ji až tři dny po mém odletu.

Při jízdě vlakem jsem pochvalně zaznamenal, že po

obou stranách 1500 km trati, kterou jsme v Číně projeli, se

téměř bez přerušení rozkládá několik desítek metrů široký

pás upravené a udržované zeleně. Náš vlak nebyl nejrychlejší. Uprostřed noci na dlouho zastavoval a v obou

směrech nás v intervalu 6–10 minut míjely rychlé rychlíky

a asi 2x za hodinu ještě rychlejší pantografové expresy

s protáhlými oblými příděmi. Zajímavé bylo, že kromě

nich byly na plně elektrifikované trati všechny ostatní

vlaky taženy hlučnými dieselovými lokomotivami.

Uliční doprava ve velkých čínských městech je kapitola sama pro sebe. Nejdřív jsem si myslel, že na složitých

křižovatkách, do nichž ústí 3–4 pruhy v každém směru, si

každý účastník provozu vybere na semaforech svoji oblíbenou barvu a vyjede… Kdo odbočuje doleva, dává u nás

prakticky všem přednost. V Číně je tomu většinou naopak.

Jízda na kole tu má taky svá specifika: i když jedete ve

svém směru po cyklistům vyhrazené vozovce, nesmíte

jet při pravém obrubníku, neboť tam jezdí ti, kteří jedou

opačným směrem. Pro chodce tu jsou asi nejnebezpečnější naprosto nehlučná kola s elektrickým pohonem.

Cizinci v Číně za volant v podstatě nesmějí, neboť se

tu neuznávají mezinárodní řidičské průkazy a absolvovat

kurz s testy v čínštině je prakticky nemožné. Čínský

silniční provoz je vskutku obrovský, a přitom víceméně

nekonfliktní. Řidiči všech vozidel jsou tam totiž velmi

pozorní, předvídaví a jezdí dokonce nižší rychlostí, než je

povolená. Leccos bychom od nich mohli pochytit.

In g. J an P r o s r, di v i z e 8

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / adresa redakce Koželužská 5,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / číslo 18/2008 vyšlo 9. 10. 2008 (19/2008 vyjde 31. 10. 2008) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jan Cuc, Ing. Jiří Kavan, Mgr. Jan Kuchař, Pavel Meyer,

Ing. Jaromír Pavlíček, Ing. Jaromír Šob a Ing. Libuše Weinfurtová / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 /

Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 /

Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736

Metrostav_18_08.indd 4

10/8/08 9:27:24 AM