Jsme jedné krve, ty i já
9. října 2008 / 18 / XX
více o Daruj krev s Metrostavem
ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: doc. Ing. arch. Radomíry
Sedlákové, CSc. str. 2
M e t ros t a v
a .s.
č l e n
ddm
g ro u p
Stavba Národní technické knihovny
vrcholí str. 2
Budova budoucnosti roste
netradičními postupy str. 3
Jízda s dvouletým předstihem
Karlovarská aréna zaujme svou
variabilitou str. 3
Krátce / Aktuálně
Volby v ZO OS Stavba v Metrostavu
V průběhu letošního léta proběhly v Metrostavu volby
do orgánů základní organizace odborového svazu Stavba.
Na další čtyřleté volební období byly zvoleny jak
šestnáctičlenný výbor ZO a dílenské výbory, tak i revizní
komise. Novým členem výboru ZO se stal Zdeněk Zachař
z divize 7. Předseda a místopředseda výboru ZO OS Stavba
se v Metrostavu nezměnili.
Martina Sáblíková
zahajuje sezonu
Po golfovém turnaji
Metrostavu na Konopišti,
na kterém byla hostem,
vyrazila rychlobruslařka
Martina Sáblíková (foto)
s trenérem i ostatními členy
Novis teamu na dráhy v Itálii a v Německu, aby se na ledě
připravila na nadcházející sezonu. Začátkem listopadu
zahájí sérii Světového poháru závodem v Berlíně, po týdnu
se postaví na start v Heerenveenu a sedm dní na to
v Moskvě. Poslední listopadový víkend odstartuje v prvním
Světovém poháru juniorů v německém Inzellu. „Jezdit
na závody a trénovat na ledových dráhách v zahraničí
můžeme jedině díky podpoře od sponzorů,“ poděkoval
Metrostavu trenér Petr Novák. Přejeme Martině Sáblíkové
úspěšný start a držíme jí palce, aby dosáhla stejně
skvělých výsledků, jako vloni.
Doprastav rozšiřuje působení v Polsku
Polská organizační složka Doprastavu sídlí od 17. září
v novém zastoupení v Bialsko-Bialej. Do provozu jej
slavnostně uvedli generální ředitel Doprastavu Ing. Dušan
Mráz a viceprezident DDM Group Ing. Viliam Turanský.
Ve stejném termínu se oba zúčastnili i kontrolního dne
na stavbě tunelu Emilia u obce Laliky. Jeho ražba už
pokročila. Kalota hlavního tunelu se přiblížila délce 300 m,
evakuační tunel dosáhl délky 185 m.
Den otevřených dveří
V sobotu 18. října budou v rámci
Dnů stavitelství a architektury přístupné
i některé stavby, které buduje Metrostav
nebo se na jejich stavbě podílí:
Národní technická knihovna
Areál VŠ Dejvice Praha 6
každou celou hodinu od 9–14 h
KV ARENA
Karlovy Vary-Tuhnice
9–13 h, branou u restaurace AC Start
Most přes Labe u Litoměřic
Mlékojedy, 10–14 h
Přijďte se podívat
O celé dva roky dřív, než stanovil smluvní termín, byly v září letošního roku uvedeny do zkušebního provozu tratě
Nového spojení. Rychleji a se zvýšenou kapacitou spojují pražské hlavní nádraží s železničními stanicemi v Libni,
Vysočanech a Holešovicích. Stanici Masarykovo nádraží lépe zapojují do systému městské a příměstské dopravy. Dodavatelské sdružení Pražské spojení, jehož členy jsou kromě Metrostavu společnosti Subterra, Skanska
a Stavby silnic a železnic, tak dosáhlo výjimečného úspěchu. Výrazně k němu přispěla naše divize 5, která razila
1251 m dlouhou jižní troubu dvoukolejného tunelu pod vrchem Vítkov a ve spolupráci s divizemi 1 a 7 ji dokončila.
Severní tubus razila Subterra. Zatímco před rokem si tunely mohlo prohlédnout jen na 7 tisíc návštěvníků při Dni
otevřených dveří, dnes je z oken vlaku jako hotové dílo (foto) mohou obdivovat všichni cestující. Plný provoz bude
na Novém spojení zahájen v prosinci. V polovině příštího roku stavba skončí sadovými úpravami okolí.
Netrpělivě očekávaná stavba na D3 je zahájena
Nová stavba 25 km dlouhého úseku dálnice D3, na níž
se významně podílí Metrostav, vzbudila pozornost nejen obyvatel Sezimova Ústí, Plané nad Lužnicí a Soběslavi, kterým dnes doprava proudí středem města. Při
jejím zahájení se objevili i čelní představitelé ČR.
Slavnostního poklepu základního kamene stavby (foto č. 1) se ve čtvrtek 2. října zúčastnil předseda vlády
České republiky Ing. Mirek Topolánek, hejtman Jihočeského kraje RNDr. Jan Zahradník a Ing. Jiří Svoboda (foto
vlevo), předseda představenstva společnosti STRABAG,
která je lídrem dodavatelského sdružení.
„Jižní Čechy si akceleraci dostavby dálnice D3 zaslouží,“ řekl předseda vlády ČR Mirek Topolánek. „Tento region
měl jako první v Evropě spojení koňkou z Českých Budějovic do Lince. I dnes chceme, aby byl spojený s okolním
světem současnou standardní evropskou komunikací.“
Metrostav se na stavbě toho úseku D3 podílí ze 41 %.
„Z 25 km stavby máme na starost realizaci 11,3 km dálnice
od mimoúrovňové křižovatky Planá nad Lužnicí až po MÚK
Soběslav,“ prozradil vedoucí projektu Ing. Bohumil Rohn
z divize 4 a v popisu pokračoval: „Náš úsek zahrnuje i dva
velké dálniční mosty přes rybník Koberný a přes údolí Černovického potoka, které budou mít víc než 500 m délky,
a 14 dalších menších mostů a nadjezdů, včetně dvou přesypaných mostů pro zvěř. Na staveništi u rybníka Koberný
jsme už začali provádět zemní práce.“
Zahájení dlouho očekávané stavby se zúčastnil i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Ing. Alfred
Brunclík, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury
Ing. Gustáv Slamečka, MBA, a za Metrostav jeho obchodní
ředitel Ing. Pavel Pilát (foto č. 2 vlevo). Stavba za více než
10 milard korun by měla být dokončena v roce 2011.
Metrostav_18_08.indd 1
Letní škola TZB letos již po šesté umožnila studentům
pátých ročníků a doktorandům ČVUT v Praze prohloubit
znalosti v oblasti technického zařízení budov a promítnout je do řešení energetického systému konkrétního
objektu. Vedle Metrostavu se generálním sponzorem
akce stala letos poprvé také společnost Subterra.
Třídenní setkání studentů s odborníky z akademické
půdy i praxe se letos uskutečnilo v polovině září ve Zduchovicích. Při přednáškách se na něm na třicet budoucích
odborníků v oboru technických zařízení budov (foto) seznámilo s novými trendy v oblasti energetických systémů
a optimalizace energetické náročnosti budov. Na závěr
skupiny studentů vypracovaly a představily řešení případové studie, pro jejíž zadání posloužil polyfunkční dům
Sluneční náměstí, který v roce 2005 postavil Metrostav.
Letní škola TZB je jeden ze způsobů, jak studenty
po absolvování studia přilákat do našich řad. Na akci se
proto jako odborný garant opět podílel i Ing. Martin Skořepa, vedoucí provozu TZB naší divize 9. Mimo jiné připravil i zadání případové studie. Účastníci Letní školy se díky
němu mohli přesvědčit, že technická zařízení budov u nás
patří mezi vybrané vnitropodnikové nosné technologie,
jimž naše společnost věnuje zvýšenou pozornost a běžně
je dodává na převážnou většinu staveb skupiny DDM.
Metrostav se podílí na stavbě R49
V úterý 30. září byla zahájena stavba rychlostní silnice
R49 mezi Hulínem a Fryštákem ve Zlínském kraji. Na
vybudování tohoto úseku se ve sdružení pod vedením
společnosti Skanska bude z 19 % podílet naše divize 4.
Tým vedoucího projektu Ing. Břetislava Poláka dostane
na starost jednu ucelenou část stavby z celkem 16,4 km
dlouhého úseku se dvěma mimoúrovňovými křižovatkami
a 30 mosty. Nová rychlostní silnice, vedoucí na Slovensko,
bude zprovozněna v říjnu 2011.
Letní škola TZB 2008
I n g . A l e š T r n e č k a ,
1
2
foto archiv provozu TZB divize 9
10/8/08 9:27:11 AM