strana 2

Rychleji a přesněji

Provoz ocelových konstrukcí divize 3 představil 2. října novou výrobní linku – automatizované pilo-vrtací

centrum, které doplnilo výrobní halu v Horních Počernicích. Dokáže za hodinu zpracovat až 10 tun materiálu

a výkonem zastane ruční práci až 17 ocelářů.

Mezi hosty, kteří si novou linku v prodloužené hale přišli prohlédnout, byl kromě „domácího“ ředitele Ing. Martina Plcha i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát

a jeho výrobně-technický ředitel Ing. Ivan Hrdina. „Potřebujeme si udržet postavení na trhu a zefektivnit výrobu

lehkých ocelových konstrukcí. V současnosti se totiž staví

výrazně méně ocelových mostů, jejichž těžké díly dřív

představovaly až 80 procent naší výroby,“ vysvětlil nejen

jim důvod investice vedoucí provozu a náměstek Ing. Jiří

Vích (foto č. 1 vlevo).

Jednotlivé části strojové sestavy (foto č. 2) i jejich

pracovní možnosti pak představil vedoucí technické přípravy Ing. Štěpán Thöndel (foto č. 5). Nová horizontální

pila a tříosá vrtačka, doplněná o spodní popisovací hlavu,

mohou naležato zpracovávat profily až do šířky 1050 mm

a výšky 760 mm. Podají si je i přesunou pásovými dopravníky a pak je nakrátí, vyvrtají i označí. Proces, který dřív

trval hodiny, se díky novince řádově zkrátil na minuty.

1

Projektanti divize 3 navrhují ocelové konstrukce ve 3D

modelu a software, jejž používají, dokáže data exportovat

přímo do stroje (foto č. 3). Jeho popisovací hlavy vyznačují na hotových dílech (foto č. 4) i přípojná místa dalších

konstrukcí, čímž zmenšují chybovost následných operací.

Nová investice se proto Metrostavu jistě vyplatí.

2

Ptáme se

Ing. Lenky Zátorské,

koordinátorky projektu PPII

V roce 2011 nastoupila Ing. Zátorská do Metrostavu,

aby řídila projekt Palmovka Park II – přípravu a realizaci společného sídla firmy. Jeho kolaudace se blíží...

1

Skupinu Metrostav rozšířila firma BeMo

V červenci Metrostav koupil mezinárodní tunelářskou

firmu ALPINE BeMo Tunnelling GmbH (BeMo), jednu

z dceřiných společností ALPINE Bau, která je v insolvenčním řízení. BeMo se sídlem v Innsbrucku vykázala

v roce 2012 obrat ve výši přes 170 milionů eur a dnes

zaměstnává více než 400 pracovníků. Obohacení Skupiny Metrostav a vzájemné využití potenciálu každého

z jejích členů by Skupině mělo zjednodušit vstup na nové trhy a zaručit vyšší konkurenceschopnost.

Do rozsahu působnosti BeMo spadá provádění, údržba a sanace podzemních stavebních děl všeho druhu

od železničních a silničních tunelů přes metro, podpovrchové konstrukce elektráren a zařízení pro vodní

hospodářství (foto č. 1) až po zajišťování stavebních jam

a svahů stříkaným betonem. Historie firmy přitom sahá

až do roku 1964, kdy ji založila německá společnost Aktien Gesellschaft für Monierbauten. Už kolem roku 1969

svou působnost rozšířila z Tyrolska i do sousedních zemí.

Mezi její úspěchy v té době patřilo první nasazení metody

NRTM v městské zástavbě při ražbě metra ve Frankfurtu n./M., za pět let ji poprvé využila při stavbě vícelodních

tunelů metra v Bochumi. Nedávno na stavbě 5. terminálu

londýnského letiště Heathrow použili pracovníci BeMo

inovativní metodu LaserShell TM, která nese ochrannou

známku BeMo, a s níž vybudovali jednoplášťové ostění

z drátkobetonu bez použití příhradových rámů a sítí.

Firma má dnes vlastní technická oddělení, která jí

umožňují realizovat zakázky formou kompletní inženýrské

činnosti a již ve fázi kalkulace navrhovat různá alternativní

řešení a optimalizace původních zadání. Samozřejmostí

jsou pro ni integrované systémy řízení managementu

včetně certifikace a členství v profesních organizacích.

Pracovníci firmy BeMo úspěšně dokončili řadu projektů nejen v evropském regionu včetně Velké Británie,

ale i v USA či v Asii, které budovali za různorodých geologických i technických podmínek. Centrála firmy BeMo

stojí v rakouském Innsbrucku a má pobočku v německém

městě Werne v Severním Porýní-Vestfálsku. Její dceřiná

společnost stejného názvu pro německý trh sídlí v bavorském Echingu, Beton- und Monierbau USA pro americký

trh má sídlo v Indianě a pobočku ve Virginii. Ve Stockholmu navíc působí Sverige Filial.

Mezi významné projekty, které pracovníci nového

člena Skupiny Metrostav nedávno dokončili nebo právě

staví, patří třeba tunely Bosruck (NRTM) a Neuer Kaiser

Wilhelm (TBM), metro Karlsruhe (TBM), ve sdružení přivaděč kolejové dopravy na projektu Stuttgart 21 – Bad

Canstatt (TBM) a tunely londýnského metra projektu

Crossrail (foto č. 2). Potenciál společnosti dokazuje i skutečnost, že za posledních 20 let BeMo zrealizovalo více

než 650 km tunelů, což v průměru představuje přes 30 km

ročně. Další informace naleznete na www.bemo.net.

2

Zámečníci divize 1 mají stále co dělat

3

4

5

Šikovní řemeslníci si práci vždycky najdou. Své o tom

ví divize 1 Metrostavu, v jejímž rámci už od roku 1994

úspěšně působí zámečnické středisko.

Po špatných zkušenostech s insolvencí některých

dřívějších externích zákazníků hledají dnes zámečníci

divize 1 práci především na stavbách Metrostavu. „V zakázkové knize míváme na rok obvykle kolem dvou set

položek, jejichž cena se pohybuje od pár tisíců po desítky

milionů korun,“ konstatuje vedoucí střediska zámečníků

Martin Hvížďálek a dodává: „Občas si připadáme jako

Ferda Mravenec, práce všeho druhu. Dřív jsme dělali obyčejnou stavební zámečničinu, ale dnes pracujeme i s nerezovou ocelí a dílo dodáváme na klíč včetně povrchových

úprav, dřevěných prvků, skla či plexi. A navíc jsme málem

druh na vyhynutí – máme sice spolehlivý a stálý kádr šesti

techniků a jedenácti dělníků, ale jeho generační obměna

je složitá. Využíváme i smluvní žáky, ale ne všichni u nás

vydrží. Teď se však pro nás v Praze na Zeleném pruhu učí

jeden šikovný, o kterého opravdu stojíme.“

Z velkého počtu prováděných zakázek letos vystupuje devět stěžejních. Největší práce zámečníci odvedou

na stavbě UCCEB v Buštěhradě pro divize 1 a 9 – celkem

pro ni zpracují a osadí na 60 tun oceli! Divizi 6 vydatně

pomáhají na stavbách MVE v Roudnici a ve Štětí. Pro

Aqualand v jihomoravských Pasohlávkách vyrobili interiérové i exteriérové zábradlí. Důležité jsou i práce pro

metro V.A, které zahrnují kabelové konstrukce pro dva

stavební oddíly a zámečnické prvky pro hrubou stavbu

stanice Veleslavín. Pro centrálu Metrostavu – Palmovka

Park II – po povodních rozebírali, povrchově upravovali

a montovali konstrukce pro podzemní trafostanice. Pochlubit se tu mohou také zámečnickými prvky třeba na

vnitřních schodištích i balkonem a květinovými koši pro

popínavé rostliny (foto).

„Občas se smějeme, že jsme vytížení na 132 %, ale

jinak to v naší profesi nejde. Většina zakázek se objevuje

na poslední chvíli, a pokud chceme uspět v konkurenci

s garážovými firmami, musíme se ohánět. V případě

potřeby nám se svým autem a silou pomáhají kolegové

elektrikáři, najímáme subdodavatele, i tak nám však občas dělá problém dodržet termín. Na kvalitu naší práce

si ale mnoho objednatelů nestěžovalo a věřím, že to tak

vydrží i do budoucnosti,“ říká Martin Hvížďálek.

Od letošního ledna je středisko zámečníků součástí

složeného provozu, do kterého patří i elektroservis, půjčovna plotů a správa stavebního dvora Palmovka. Jeho

nový vedoucí Miloslav Novotný konstatuje: „Zámečníky

divize 1 jsem sám řídil téměř dvacet let. Svému mladšímu

kolegovi Martinovi teď ještě pomáhám, aby se jako zkušený praktik rychle zorientoval i v obchodních otázkách.

Chceme totiž svoji profesi v Metrostavu udržet i nadále.“

Stěhování se oproti plánům zpozdilo. Co je příčinou?

Asi každý uhodne, že hlavně červnová povodeň. Poničila

obě podzemní podlaží i přízemí a škody byly větší, než bylo na první pohled patrné. Kromě strojního vybavení voda

poškodila i sádrokartonové konstrukce a pokřivila trubní

rozvody i vzduchotechniku. A tak tým Ing. Přemysla Duška z divize 6, který stavbu řídí, musel nejen zajistit úklid

a sušení všech prostor, ale také znovu objednávat zničené

zařízení. Jen výroba trafostanice přitom trvá 6–8 týdnů.

V posunutých termínech pak subdodavatelé neměli vždy

vyčleněnou kapacitu, vysychání betonu se oddálilo do období, kdy trvá déle, atd. a čas běžel. Spolu s obnovou poničených částí se prováděly i změny projektu a opatření,

která by měla minimalizovat škody a zajistit nepřerušený

provoz objektu, pokud by se podobná událost opakovala.

Kdy se tedy zaměstnanci Metrostavu začnou stěhovat?

Dílčí kolaudace PPII už probíhají, hlavní se chystá na konec října. Management chce, aby zaměstnanci přišli do

příjemného prostředí bez vad a nedodělků, proto se stěhování posunulo do intervalu od konce listopadu do ledna

a právě konzultujeme s divizemi, zda je pro ně výhodnější

přesun koncem starého, nebo začátkem nového roku.

Současně se stavbou zvažujeme i všechny reálné termíny

pro dokončení a vyčištění objektu. Aktualizovaný harmonogram stěhování najdete na www.sejdemesevparku.cz.

Je to jediná akce související se stěhováním?

Součástí projektu PPII byla i výstavba archivu v areálu

SDHP, do kterého se všechny dokumenty sestěhují už

v listopadu. Od té doby začne naplno fungovat i nový program pro archivaci a registrování spisových materiálů, na

kterém se hlavně podílel Ing. Dušan Pokorný ze Subterry.

Překvapila vás něčím práce na projektu PPII?

I když jsem měla zkušenosti s centralizací banky či pojišťovny, projekt Palmovka Park II je o mnoho složitější. Nevytváří totiž neosobní budovu, kde se lidé musí přizpůsobit pracovišti, ale objekt, kde se pracoviště přizpůsobuje

jednotlivým divizím či útvarům. Vedení společnosti totiž

chce, aby se zaměstnanci v PPII cítili dobře. Je to určitý

benefit, projev úcty k lidem, kteří jsou firmě věrní často

po mnoho let. Proto jsme se v maximální možné míře

snažili vyhovět individuálním požadavkům na úpravy, a to

i tehdy, když přicházely až v průběhu stavby. Probíhala náročná jednání, často mnohakolová. V konečném důsledku

se mi zdá, že jsme místo jednoho domu řešili výstavbu

snad patnácti. I zdánlivě jednoduché zrušení příčky totiž

s sebou přinášelo změny v elektrorozvodech včetně umístění vypínačů, ve vzduchotechnice, topení, v podhledech...

Vaše činnost na projektu s přestěhováním skončí?

Zdaleka ne, uzavře se až s uplynutím reklamační lhůty.

I když spousta lidí přistupovala k řešení projektu v dobré

víře a s nejlepším vědomím i svědomím, teprve provoz

v PPII ukáže, kde budou zapotřebí změny či doladění.

Nalezení rytmu práce v novém prostředí se ale musí nechat čas a k požadavkům na úpravy je dobré přikročit až

později. Někdy totiž lidé při novém způsobu práce najdou

rezervy, s nimiž na starém pracovišti nepočítali.

Přešla jste do Metrostavu Facility. Mohla byste jej na

závěr představit?

Je dceřinou společností Metrostavu Development a zabývá se správou a hospodařením s nemovitostmi, které patří

firmám ze Skupiny Metrostav. Má přes 45 zaměstnanců,

kteří v ní tuto činnost dřív vykonávali. Procesy správy teď

optimalizujeme, vytváříme nový systém práce a hledáme

možnosti, jak bychom mohli synergii Skupiny využít

v budoucnosti i pro poskytování služeb externím firmám.

A co úsměv, se kterým jste končila minulý rozhovor?

Snad zůstal. Myslím, že jsme se všichni hodně naučili. Jak

to ostatně mezi lidmi chodí – spolupráce s mnohými sice

byla skvělá, někdy ale skřípala. I toho si však vážím, protože to znamená, že nám všem na výsledku práce záleží.