strana 4
dvě pražská výročí
V nedávné době si Praha připomněla výročí dvou stavebních událostí, které ovlivnily nejen rok, v němž se
odehrály, ale měly i významný přesah do budoucnosti.
Ta první byla radostná – 26. září uplynulo šedesát let
od otevření Letenského tunelu. Starší než on je v Praze jedině tunel Vyšehradský, postavený v roce 1904.
Výstavba Letenského tunelu, která byla navržena již ve
30. letech 20. století, trvala bez dvou dnů čtyři roky. Tunel
má pouze jeden obousměrný tubus, který měří 423 metrů, je 10,3 metru široký, 6,5 metru vysoký a překonává
výškový rozdíl 23 metrů. Velké problémy při jeho ražbě
představovaly břidlice, které nebylo možné prorazit tak,
aby v tunelu mohly jezdit tramvaje, jak se původně plánovalo. Motoristé jej však s oblibou využívají dodnes.
Druhá událost byla smutná a je dodnes varovným
příkladem pro všechny stavebníky – před 85 lety, 9. října
1928, se v ulici Na Poříčí zřítil nedokončený obchodní
dům, který stavěla firma Tomáše Pražáka a Pavla Moravce. Toto neštěstí se do dějin novodobé české historie
zapsalo jako největší stavební katastrofa, při níž z 87 dělníků, kteří na stavbě pracovali, 46 zemřelo a 23 bylo těžce
zraněno. Jiné zdroje uvádějí až 60 mrtvých a 30 těžce raněných. Podle dostupných údajů nebyl viník nehody nikdy
přesně určen. Za oficiální příčinu neštěstí bylo vyhlášeno
přetížení rohových pilířů podporujících arkýřový nosník.
Neoficiálně se však mluvilo o tom, že pravým důvodem
katastrofy byla snaha o co nejrychlejší a nejlevnější provedení stavby a použití málo kvalitního cementu.
Pozvánka na akt
Amatérští herci z Divadla Rodu Vejvodů uvedou už brzy
desátou inscenaci z repertoáru Divadla Járy Cimrmana. Samozřejmě jako vždy se svolením autorů.
Tentokrát nastudovali Akt – hru se zpěvy a tanci
o vášni malíře Žíly, nejstarší představení DJC, které mělo
premiéru před neuvěřitelnými 46 lety. V hlavních rolích
manželů Žílových vystoupí kolegové z divize 3 Metrostavu – vedoucí projektu Stanislav Červený a stavbyvedoucí
Miroslav Jirčík. Jednoho z jejich synů bude hrát přípravář
Jiří Novotný z divize 1. Přijďte se ve čtvrtek 14. listopadu
od 19:30 hodin pobavit do vysočanského Divadla Gong,
a podpořte tak amatérské umělce.
Lešení pro žirafy
V areálu Mateřské školy Chodovická v Horních Počernicích stojí kromě domů a stromů i trafostanice. Aby
mohla její šedě oprýskanou zeď nahradit veselá malba,
zapůjčila divize 6 tamějšímu sdružení rodičů a přátel
MŠ malé lešení. A tak se i díky Metrostavu bude už
brzy prohánět v Počernicích stádo barevných žiraf.
„Chceme vám ještě jednou poděkovat za zapůjčení
lešení. O víkendu se na trafostanici pilně pracovalo a doufáme, že nám počasí dovolí práci zdárně dokončit. Zatím je
zeď opravená a jsou na ni pomocí dataprojektoru přeneseny kontury obrazu,“ napsala v e-mailu ze 7. října Veronika
Tůmová, místopředsedkyně SRPMŠ Chodovická.
Hornopočernická mateřská škola je největší v České republice a do jejích tří budov chodí téměř 400 dětí.
Trafostanice má také úctyhodné rozměry – její zeď měří
20 x 9 m a malba ji bude zdobit až do výšky pěti metrů.
Za její základ posloužil návrh výtvarnice Lucie Pavlíkové, jejíž obrázek barevných žiraf, zachycený pohledem
dítěte, se umístil na třetím místě ve vyhlášené soutěži.
Malbu na zeď ale neprovádějí děti, vybarvování obrysů
kresby v horní části zdi z lešení doporučilo SRPMŠ pouze
dospělákům silných povah a se sklonem k dobrodružství
(viz www.ms-chodovicka.cz). Při práci je už 9. října zachytil náš fotograf. Dokončení spodní části žirafího stáda
plánuje školka do čtrnácti dnů.
INFoRmaCe / aKtUaLItY / ZajímavostI
veřejné zakázky
NaŠe FotoRePoRtáŽ
S podtitulkem Od losovaček k podstřeleným cenám
se ve čtvrtek 3. října uskutečnil v Praze už IV. ročník
odborné konference OTIDEA k veřejným zakázkám.
Metrostav byl jedním z jejích partnerů a přímo se jí
zúčastnili i kolegové z centrály a z divize 9.
Konference se zabývala praktickými aspekty veřejných zakázek, které nepříjemně ovlivňují a komplikují
práci zadavatelů. Řešila mimo jiné problematiku jediné nabídky a poukázala na velmi závažný problém – současný
fenomén mimořádně nízkých nabídkových cen, který má
negativní dopad na veřejné zakázky obecně, ale nejvíce
postihuje stavebnictví. Na programu bylo i představení
očekávaného legislativního vývoje.
Jednání zahájil náměstek ministra pro veřejné investování, ekonomiku a správu JUDr. Ing. Jiří Nováček
z Ministerstva pro místní rozvoj ČR, které nad konferencí
převzalo záštitu. „Z příspěvků přednášejících jsme se dozvěděli, v jakém stavu je připravovaná takzvaná technická
novela zákona o veřejných zakázkách, a seznámili se s tím,
co nás možná v budoucnosti čeká,“ shrnul přínos účasti
na konferenci Ing. Martin Novotný, vedoucí útvaru přípravy zakázky divize 9, a dodal: „V diskusích o současné
situaci však žádný návrh na řešení nepadl a s ohledem na
současnou legislativu ani padnout nemohl.“ Další ročník
konference se uskuteční na jaře příštího roku.
1
První student Cup
2
3
Metrostav byl partnerem 1. ročníku Student Cupu SŽDC,
který se 26. září uskutečnil na Pražačce v Praze 3. Sportovní i vědomostní soutěže při něm žákům 8. a 9. tříd
zábavnou formou představily technické středoškolské
obory. SŽDC akci připravila spolu s městskou částí Praha 3. Vítězem klání se stala Základní škola Jeseniova.
tři otázky pro...
Ing. Jiřího Kopáče z divize 6, úspěšného českého veslaře a člena vítězné posádky osmiveslice Dukly Praha,
která 22. září vyhrála jubilejní sté pražské Primátorky.
4
5
Otevření zahrad u bývalé Jezuitské koleje v Kutné Hoře počkalo na sv. Václava
Když tým Ing. Michala Kaisera z divize 9 dokončil v závěru roku 2012 stavební úpravy zhruba dvouhektarových
zpustlých zahrad v Kutné hoře, mohl jenom tušit, jak bude jeho práce vypadat v plné kráse. Přírodní divadlo
a prameniště s vodními kaskádami (foto č. 1) totiž v té době ještě neobklopoval pěstěný trávník ani zelené
stromy a keře (foto č. 2). Z vyhlídkové terasy na nově obezděném bastionu (foto č. 3) sice byl vidět chrám svaté
Barbory, tisíce trvalek si ale květy nechaly až na slavnostní otevření zahrad, které se uskutečnilo letos 28. září.
Od tohoto data se park (foto č. 4) s odpočinkovými zónami a trelážemi (foto č. 5) stal důstojným doplňkem Galerie
Středočeského kraje v bývalé Jezuitské koleji, jejíž částečnou rekonstrukci řídil stejný vedoucí projektu.
1
2
Jak jste se k veslování dostal a co považujete za svůj
největší sportovní úspěch?
S veslováním jsem začal v jedenácti letech také proto, že
se mu v té době věnoval můj starší bratr. Za svůj největší
úspěch považuji účast na olympijských hrách v Londýně
v roce 2012, kde jsem spolu s Ondřejem a Janem Vetešníkovými a Miroslavem Vraštilem obsadil 11. místo
ve čtyřce lehkých vah bez kormidelníka. Velmi si cením
i tří medailí z mistrovství Evropy, tu poslední – stříbrnou
– jsme ve stejném složení vybojovali na letošním červnovém šampionátu v Seville. Ze závodů v České republice je
pro mě nejcennější právě letošní vítězství v Primátorkách.
Jaké jsou vaše sportovní plány?
Teď máme volno po sezoně a po krátkém odpočinku zahájíme zimní přípravu se závody na trenažéru. V létě se chceme co nejlépe připravit na následující mistrovství Evropy
v Bělehradu a světa v Amsterdamu. Naším dlouhodobým
cílem je kvalifikovat se na olympijské hry v Rio de Janeiru
a zlepšit na nich své loňské umístění.
Co je náplní vaší práce v Metrostavu a na jakém projektu teď konkrétně pracujete?
Pracuji na částečný úvazek jako asistent hlavního stavbyvedoucího a přípravář staveb v divizi 6. Náš tým nedávno
dokončil dva projekty v hornopočernickém areálu Metrostavu – Centrální archiv a skladovací halu pro razicí štíty
Tondu a Adélu – a před pár týdny zahájil stavbu nízkoenergetických bytových domů Park Hloubětín. Rád bych s Metrostavem spolupracoval nejen při práci, ale i ve sportu.
Věřím, že bych mu dělal doma i ve světě dobrou reklamu.
–red–, foto archiv Jiřího Kopáče
3
4
Pražský most Rámusák ustoupil dostavbě tunelového komplexu Blanka
Tramvajový provoz na provizorním mostě zvaném Rámusák skončil 7. října poslední jízdou (foto č. 3). Zúčastnil
se jí také ředitel divize 2 Ing. Miloslav Hadrava (foto č. 1 vlevo) – další tramvaje totiž v tomto místě překonají
Vltavu až příští rok po Trojském mostě, součásti komplexu Blanka, jehož výstavbu divize 2 řídí. „Už dnes budou
zahájeny přípravy na překládku kolejí a brzy začnou práce i na výjezdových rampách z tunelů a na protipovodňových
zábranách, kterým starý most překážel,“ řekl při této příležitosti 1. náměstek pražského primátora Jiří Vávra (foto
č. 2). Hned nato začali montéři pod dohledem týmu Ing. Jiřího Husárika z divize 2 most rozebírat (foto č. 4).
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 18/2013 vyšlo 17. 10. 2013 (19/2013 vyjde 4. 11. 2013) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček
(místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.