strana 4

dvě pražská výročí

V nedávné době si Praha připomněla výročí dvou stavebních událostí, které ovlivnily nejen rok, v němž se

odehrály, ale měly i významný přesah do budoucnosti.

Ta první byla radostná – 26. září uplynulo šedesát let

od otevření Letenského tunelu. Starší než on je v Praze jedině tunel Vyšehradský, postavený v roce 1904.

Výstavba Letenského tunelu, která byla navržena již ve

30. letech 20. století, trvala bez dvou dnů čtyři roky. Tunel

má pouze jeden obousměrný tubus, který měří 423 metrů, je 10,3 metru široký, 6,5 metru vysoký a překonává

výškový rozdíl 23 metrů. Velké problémy při jeho ražbě

představovaly břidlice, které nebylo možné prorazit tak,

aby v tunelu mohly jezdit tramvaje, jak se původně plánovalo. Motoristé jej však s oblibou využívají dodnes.

Druhá událost byla smutná a je dodnes varovným

příkladem pro všechny stavebníky – před 85 lety, 9. října

1928, se v ulici Na Poříčí zřítil nedokončený obchodní

dům, který stavěla firma Tomáše Pražáka a Pavla Moravce. Toto neštěstí se do dějin novodobé české historie

zapsalo jako největší stavební katastrofa, při níž z 87 dělníků, kteří na stavbě pracovali, 46 zemřelo a 23 bylo těžce

zraněno. Jiné zdroje uvádějí až 60 mrtvých a 30 těžce raněných. Podle dostupných údajů nebyl viník nehody nikdy

přesně určen. Za oficiální příčinu neštěstí bylo vyhlášeno

přetížení rohových pilířů podporujících arkýřový nosník.

Neoficiálně se však mluvilo o tom, že pravým důvodem

katastrofy byla snaha o co nejrychlejší a nejlevnější provedení stavby a použití málo kvalitního cementu.

Pozvánka na akt

Amatérští herci z Divadla Rodu Vejvodů uvedou už brzy

desátou inscenaci z repertoáru Divadla Járy Cimrmana. Samozřejmě jako vždy se svolením autorů.

Tentokrát nastudovali Akt – hru se zpěvy a tanci

o vášni malíře Žíly, nejstarší představení DJC, které mělo

premiéru před neuvěřitelnými 46 lety. V hlavních rolích

manželů Žílových vystoupí kolegové z divize 3 Metrostavu – vedoucí projektu Stanislav Červený a stavbyvedoucí

Miroslav Jirčík. Jednoho z jejich synů bude hrát přípravář

Jiří Novotný z divize 1. Přijďte se ve čtvrtek 14. listopadu

od 19:30 hodin pobavit do vysočanského Divadla Gong,

a podpořte tak amatérské umělce.

Lešení pro žirafy

V areálu Mateřské školy Chodovická v Horních Počernicích stojí kromě domů a stromů i trafostanice. Aby

mohla její šedě oprýskanou zeď nahradit veselá malba,

zapůjčila divize 6 tamějšímu sdružení rodičů a přátel

MŠ malé lešení. A tak se i díky Metrostavu bude už

brzy prohánět v Počernicích stádo barevných žiraf.

„Chceme vám ještě jednou poděkovat za zapůjčení

lešení. O víkendu se na trafostanici pilně pracovalo a doufáme, že nám počasí dovolí práci zdárně dokončit. Zatím je

zeď opravená a jsou na ni pomocí dataprojektoru přeneseny kontury obrazu,“ napsala v e-mailu ze 7. října Veronika

Tůmová, místopředsedkyně SRPMŠ Chodovická.

Hornopočernická mateřská škola je největší v České republice a do jejích tří budov chodí téměř 400 dětí.

Trafostanice má také úctyhodné rozměry – její zeď měří

20 x 9 m a malba ji bude zdobit až do výšky pěti metrů.

Za její základ posloužil návrh výtvarnice Lucie Pavlíkové, jejíž obrázek barevných žiraf, zachycený pohledem

dítěte, se umístil na třetím místě ve vyhlášené soutěži.

Malbu na zeď ale neprovádějí děti, vybarvování obrysů

kresby v horní části zdi z lešení doporučilo SRPMŠ pouze

dospělákům silných povah a se sklonem k dobrodružství

(viz www.ms-chodovicka.cz). Při práci je už 9. října zachytil náš fotograf. Dokončení spodní části žirafího stáda

plánuje školka do čtrnácti dnů.

INFoRmaCe / aKtUaLItY / ZajímavostI

veřejné zakázky

NaŠe FotoRePoRtáŽ

S podtitulkem Od losovaček k podstřeleným cenám

se ve čtvrtek 3. října uskutečnil v Praze už IV. ročník

odborné konference OTIDEA k veřejným zakázkám.

Metrostav byl jedním z jejích partnerů a přímo se jí

zúčastnili i kolegové z centrály a z divize 9.

Konference se zabývala praktickými aspekty veřejných zakázek, které nepříjemně ovlivňují a komplikují

práci zadavatelů. Řešila mimo jiné problematiku jediné nabídky a poukázala na velmi závažný problém – současný

fenomén mimořádně nízkých nabídkových cen, který má

negativní dopad na veřejné zakázky obecně, ale nejvíce

postihuje stavebnictví. Na programu bylo i představení

očekávaného legislativního vývoje.

Jednání zahájil náměstek ministra pro veřejné investování, ekonomiku a správu JUDr. Ing. Jiří Nováček

z Ministerstva pro místní rozvoj ČR, které nad konferencí

převzalo záštitu. „Z příspěvků přednášejících jsme se dozvěděli, v jakém stavu je připravovaná takzvaná technická

novela zákona o veřejných zakázkách, a seznámili se s tím,

co nás možná v budoucnosti čeká,“ shrnul přínos účasti

na konferenci Ing. Martin Novotný, vedoucí útvaru přípravy zakázky divize 9, a dodal: „V diskusích o současné

situaci však žádný návrh na řešení nepadl a s ohledem na

současnou legislativu ani padnout nemohl.“ Další ročník

konference se uskuteční na jaře příštího roku.

1

První student Cup

2

3

Metrostav byl partnerem 1. ročníku Student Cupu SŽDC,

který se 26. září uskutečnil na Pražačce v Praze 3. Sportovní i vědomostní soutěže při něm žákům 8. a 9. tříd

zábavnou formou představily technické středoškolské

obory. SŽDC akci připravila spolu s městskou částí Praha 3. Vítězem klání se stala Základní škola Jeseniova.

tři otázky pro...

Ing. Jiřího Kopáče z divize 6, úspěšného českého veslaře a člena vítězné posádky osmiveslice Dukly Praha,

která 22. září vyhrála jubilejní sté pražské Primátorky.

4

5

Otevření zahrad u bývalé Jezuitské koleje v Kutné Hoře počkalo na sv. Václava

Když tým Ing. Michala Kaisera z divize 9 dokončil v závěru roku 2012 stavební úpravy zhruba dvouhektarových

zpustlých zahrad v Kutné hoře, mohl jenom tušit, jak bude jeho práce vypadat v plné kráse. Přírodní divadlo

a prameniště s vodními kaskádami (foto č. 1) totiž v té době ještě neobklopoval pěstěný trávník ani zelené

stromy a keře (foto č. 2). Z vyhlídkové terasy na nově obezděném bastionu (foto č. 3) sice byl vidět chrám svaté

Barbory, tisíce trvalek si ale květy nechaly až na slavnostní otevření zahrad, které se uskutečnilo letos 28. září.

Od tohoto data se park (foto č. 4) s odpočinkovými zónami a trelážemi (foto č. 5) stal důstojným doplňkem Galerie

Středočeského kraje v bývalé Jezuitské koleji, jejíž částečnou rekonstrukci řídil stejný vedoucí projektu.

1

2

Jak jste se k veslování dostal a co považujete za svůj

největší sportovní úspěch?

S veslováním jsem začal v jedenácti letech také proto, že

se mu v té době věnoval můj starší bratr. Za svůj největší

úspěch považuji účast na olympijských hrách v Londýně

v roce 2012, kde jsem spolu s Ondřejem a Janem Vetešníkovými a Miroslavem Vraštilem obsadil 11. místo

ve čtyřce lehkých vah bez kormidelníka. Velmi si cením

i tří medailí z mistrovství Evropy, tu poslední – stříbrnou

– jsme ve stejném složení vybojovali na letošním červnovém šampionátu v Seville. Ze závodů v České republice je

pro mě nejcennější právě letošní vítězství v Primátorkách.

Jaké jsou vaše sportovní plány?

Teď máme volno po sezoně a po krátkém odpočinku zahájíme zimní přípravu se závody na trenažéru. V létě se chceme co nejlépe připravit na následující mistrovství Evropy

v Bělehradu a světa v Amsterdamu. Naším dlouhodobým

cílem je kvalifikovat se na olympijské hry v Rio de Janeiru

a zlepšit na nich své loňské umístění.

Co je náplní vaší práce v Metrostavu a na jakém projektu teď konkrétně pracujete?

Pracuji na částečný úvazek jako asistent hlavního stavbyvedoucího a přípravář staveb v divizi 6. Náš tým nedávno

dokončil dva projekty v hornopočernickém areálu Metrostavu – Centrální archiv a skladovací halu pro razicí štíty

Tondu a Adélu – a před pár týdny zahájil stavbu nízkoenergetických bytových domů Park Hloubětín. Rád bych s Metrostavem spolupracoval nejen při práci, ale i ve sportu.

Věřím, že bych mu dělal doma i ve světě dobrou reklamu.

–red–, foto archiv Jiřího Kopáče

3

4

Pražský most Rámusák ustoupil dostavbě tunelového komplexu Blanka

Tramvajový provoz na provizorním mostě zvaném Rámusák skončil 7. října poslední jízdou (foto č. 3). Zúčastnil

se jí také ředitel divize 2 Ing. Miloslav Hadrava (foto č. 1 vlevo) – další tramvaje totiž v tomto místě překonají

Vltavu až příští rok po Trojském mostě, součásti komplexu Blanka, jehož výstavbu divize 2 řídí. „Už dnes budou

zahájeny přípravy na překládku kolejí a brzy začnou práce i na výjezdových rampách z tunelů a na protipovodňových

zábranách, kterým starý most překážel,“ řekl při této příležitosti 1. náměstek pražského primátora Jiří Vávra (foto

č. 2). Hned nato začali montéři pod dohledem týmu Ing. Jiřího Husárika z divize 2 most rozebírat (foto č. 4).

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 18/2013 vyšlo 17. 10. 2013 (19/2013 vyjde 4. 11. 2013) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček

(místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.